Jännitysniskan oireet?

Myyrä

Eli haluaisin kysellä minkälaisia oirita teillä muilla on tullut jännitysniskasta (tension neck)?
Lääkäri totesi minulla jännitysniskan kesällä ja sain lähetteen hierojalle.n kuukauden päänsäryt olivatkin poissa mutta ovat nyt palanneet ja tuplasti pahempana.Minua myös huimaa,oksettaa ja pyörryttää.Tuntuu,että olisi päässä painetta tai,että panta kiristäisi koko päätä.Usein koskee myös takaraivoon..Nyt olen alkanut pelkäämään,että jos se onkin esim aivokasvain.Kävin eilen lääkärissä ja hän totesi sen edelleenkin johtuvan niskoista,mutta pelottaa silti.Kuulisin mielelläni muiden oireita!

14

21856

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä

minullakin todettu tension neck.(monia kertoja olen käynyt lääkärissä ja aina sama lukee lapussa)..vihloo niskaa ja kaulaa,tuntuu kuin venytettäis sitä koko ajan,hartiat "painuu" kasaan ja rinnan päällä olevat luut on kipeenä.tätä on jatkunut jo 3kuuukautta.ei minun mielestä aivan normaalia.fysioterapeutilla olen käynyt,aluksi auttoi mutta ei enää.

• *milla

kolmatta viikkoa niskat ja selkä ihan helvatin kipeet. yks aamu ei pää kääntynyt mihkään. lekuri vaan sano et varmaan liikaa koneella. kirjoitti lihasrelaksanttia joka ei auta.

itellä oireet, kipu, päänsärky, kuvotus,huimaus, ajatuskatkokset, väsymys

• oli mullakin,

jolloin aloitin kuntosalilla käymisen . Se antaa liikettä niska-hartialihaksille, vahvistaa niitä ja saa pysymään kunnossa.

Lisäksi venyttelen niskalih. joskus kotonakin sekä jumppaan hartioita. Ei tarvii enää syödä särkylääkkeitä.

• kipunen.

minuakin.
        Vahvistan jumpalla päivittäin niskaa, hartioita ja olkavarsia ja mitä enemmän tuntuu kunto paranevan niin sitä vähemmän tuntuvat jäykistyvän nuo lihakset. Lisäksi kunnon venyttelu aina jumpan jälkeen.
        Mutta henkiset syyt mielestäni ovat kyllä avainasemassa eli stressi pitäisi osata poistaa...liikuntaa voi auttaa myös stressiin!!

• ainaki lääkärin mielestä

Mullaki veikattiin sitä. Tuntuu paine toisella puolella kasvoissa joka ilta (alkaa siis päivällä ja pahenee). Nukahtaessa tulee sellainen humahdus johon herää että naps. Tosi peestä. Ahdistavaa ja epätietoinen olo, mut kai se on sit sitä.

• Tuttua on.

Ainakin kolmekymmentä vuotta sain jännitysniskadiagnoosin. Sitten se muuttui fibromyalgiaksi. Kaksi vuotta sitten leikattiin kaularanka kulumia, kolme välilevypullistumaa, yksi paino ytimeen ja teki vaurion. Nyt on sitten kovemmat säryt. Pää on kuvattu, ei johdu sieltä. Eli kyllä jännitysniska tekee juuri tuollaisia oireita. Huomaan edelleenkin kun jännitän niskaani, alkaa huimaamaan ja tulee huono olo. Mutta kuitenkin, vaadi tutkimuksia, jos sinusta tuntuu, että tarvitset niitä. Montako kertaa kävit hierojalla ja miten hieroi. Ainakin minulle on suuri merkitys sillä. Jos on pahasti jumissa, ei yksi ja kaksi kertaa auta. Kova hieronta pahentaa kipuja ja liian hellästä ei ole mitään hyötyä. Lisäksi määrätyt venyttelyt helpottaa. Pyydä jostakin jumppaohjeet tai etsi netistä. Koita kuitenkin olla varovainen niskan kanssa, ettei mene niin pahaksi kuin minulla. Hei kokeile iltaisin rentoutuskasetteja, on ollut todella suuri apu,vaikka ei uskoisi. On kerrankin koko keho rentona ja veri kiertää.

• hoidettu
    • Adara111

Itselläni päänsärky alkoi vaivata jo vuosia sitten. Lääkärissä tuli käytyä ja sieltä vastauksena aina samaa "koita venytellä ja olla stressaamatta..." Fysioterapeutillekin sain kerran lähetteen, tällöin todettiin että niska on täysin jumissa (yllätys yllätys) ja taas venyttely- ja keppijumppaohjeita.

Mistään näistä ei ollut apua, kuten ei myöskään särkylääkkeistä, joita kului kuitenkin kohtuuttomia määriä. Lopulta olin aivan lopussa ja epätoivoinen; kun päätä särkee ei jaksa ajatella, ei opiskella ja tuntuu että kaikki hommat kaatuu päälle. Stressi taas lisää jännitystä ja se taas päänsärkyä ja näin on noidankehä valmis. Lopulta hakeuduin neurologille, joka antoi hyviä vinkkejä sekä antoi lähetteen tietämälleen PÄTEVÄLLE fysioterapeutille. Nyt kolme kuukautta myöhemmin kipu on lakannut. Tässä muutama vinkki:

1.Jumittuneen niskan venyttely on aivan totaalisen turhaa, sillä kunnon tension neck on jo valmiiksi ärtynyt ja lievässä inflammaatiotilassa. Venyttely ärsyttää sitä vain lisää.

2. Venyttelyn sijaan ala tehdä niskajumppaa (EI SIIS PELKÄSTÄÄN HARTIAJUMPPAA!!!). Eli mene makuulle lattialle ja ala nostaa päätäsi irti lattiasta (leuka rintaan). Toista 20 kertaa. Sitten nosta pääsi muutama sentti lattiasta irti ja vie päätä molemmille sivuille korva kohti hartiaa. Toista 20 kertaa, mutta pidä taukoja välissä, sillä tämä sattuu. Kolmantena tee ensimmäinen liike siten, että pään nostosuunta on vino ja toista ainakin 20 kertaa kummalekkin puolelle. Toista sarja jos jaksat, alkuun kannatta varoa, seuraavana päivänä niskat ovat taatusti alkujärkytyksestä kipeät. Sarjan jälkeen venyttele niska rauhallisesti, äläkä pelästy, jos päätä kääntävä sternokleidomastoideus-lihas on alkuun erityisen arka. Toista tätä joka päivä. Jos työn/opiskelun puolesta joudut istumaan paljon staattisessa asennossa, tee tätä aina välillä, jotta verenkierto niskalihaksiin parantuisi ja mahdollistaisi siten lihasten palautumisen.

3. Kun istut työpöydän, tietokoneen ääressä tai vaikka katsot televisiota, VEDÄ PÄÄ TAAKSE. Usein isuessa ja muutoinkin leuka pyrkii vetäytymään eteenpäin ja hartiat läsähtämään lysyyn. Pyri aina pitämään korva-olkapää-lonkka -akseli suorana. Tämä on tärkeää ja aluksi vaikeaa, asennon joutuu korjaamaan kymmeniä kertoja päivässä, mutta siihen oppii.

4. Jos on vähääkään viitettä siitä, että narskutat hampaitasi tai edes puristat niitä staattiseti yhteen (mikä tapahtuu todella huomaamatta, etenkin öisin), käy hammaslääkärin juttusilla ja neuvottele purentakiskon hakinnasta. Se maksaa, mutta kannattaa.

5. Särkylääkkeitä on varsin heikosti apua, varsinkin jos kipu on jo kestänyt pitkään. Trisyklisestä masennuslääkkeestä voi olla tällöin apua. Sitä käytetään tällöin kipukynnyksen nostoon ja annos on kymmenen kertaa pienempi kuin masennukseen käytettäessä, joten sivuvaikutukset ovat vähäisiä. Lisäksi niillä on sedatiivinen vaikutus, joten illalla otettuna ne parantavat yöunta ja auttavat rentoutumaan ja siten niskalihaksia palautumaan.

6.Lisäksi päässä on uskomaton määrä pikkulihaksia, jotka kroonisen kivun myötä ovat yleensä jännittyneinä ja siten pahentavat kipua. Niitä kannattaa hieroa. Ohimon, kulmakarvojen alue (kulmien rypistys) ja otsa ovat otollisimpia alueita, mutta jännityksiä voi löytyä ympäri päätä. Etuosat saa itsekin hierottua, mutta kaverilta kannattaa myös pyytää apua. Hieroessa käytä napakkaa painetta ja jatka sen aikaa, että alkaa tuntua. Itse en ollut näitä jännityksiä huomannut, ennen kuin neurologin neuvosta.

7.Jos et harrasta liikuntaa, aloita se nyt. Nyrkkeily on tehokasta yläkropalle, mutta kaikki lihaskuntoa vahvistava auttaa. Alkuun punttisalia ja hölkkää kannattaa kuitenkin välttää.

8. Näkö kannattaa hoitaa kuntoon, jos siinä on ongelmia.

Näillä eväillä olen saanut oman särkyni katoamaan. Hyvä on tiedostaa se, että tensiopäänsärky johtuu ylijännittyneistä niskalihaksista, niiden pienistä kudosvaurioista, riittämättömästä verenkierrosta ja huonosta palautumisesta kroonisen jännityksen vuoksi. Tärkeintä on saada veri kiertämään taas niskaan kunnolla, ei syödä lasteittain särkylääkkeitä ja relaksantteja.

Korostetaan nyt vielä, että kaikki neuvoni ovat epävirallisia ja pääosin omaan kokemukseeni perustuvia. Jos jokin tuntuu pahalta, kannattaa kuunnella itseään ja jos jokin mietityttää, varmistaa lääkäriltä.

Toivottavasti näistä on edes jotain apua tensioniskasta kärsiville.

• Kipukissa

Tuhannet kiitokset noista niskajumppaohjeista! Venyttelystä ei ole ollut mitään apua, nuo liikkeet todella tuntuvat lihaksissa ja harjoittelun jälkeen pää tuntuu ihanan kevyeltä ja veri kiertää kunnolla! Ihana tunne. :D

Itse olen saanut apua myös nukkuma-asennon muutoksesta ja tukevasta korkeasta tyynystä. Aikaisemmin nukuin vatsallani "niskat nurin", nyt tiedän että paras asento on kyljellään ja pää taivutettuna taakse! Tyynyn on oltava niin korkea, että pää, niska ja selkäranka ovat suorassa linjassa.

• JOOD.

Samaa mitä muillakin, niskat aivan jumissa... oireita mm: päänsärky, paine päässä, huimaus, väsymys, leuan vetäytyminen taaksepäin, sekavuus.. jne.. :/

• Lexi9
        JOOD. kirjoitti:

Samaa mitä muillakin, niskat aivan jumissa... oireita mm: päänsärky, paine päässä, huimaus, väsymys, leuan vetäytyminen taaksepäin, sekavuus.. jne.. :/

Onko kukaan kokeillut alexander-tekniikkaa kipuihinsa?

• ueetjhyreh
        Lexi9 kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut alexander-tekniikkaa kipuihinsa?

käyttö ja kivut lähtee.Tietenkin jos töissä joutuu käyttään niin opetelkaa hiireä käyttään molemmilla käsillä kuten minäkin.Eli puolentunnin välein vaihdan kättä.Oppii kylklä tuon ja jos saat tuon niskakivun huviksesi eli liikaa pelaamista ja nettiä ilman kunnillista liikuntaa olet ansainnut tuon kivun ja muistakaa jopa kaulasuoni voi mennä krampin takia tukkoon eli henki pois.

• Nelosihme
        ueetjhyreh kirjoitti:

käyttö ja kivut lähtee.Tietenkin jos töissä joutuu käyttään niin opetelkaa hiireä käyttään molemmilla käsillä kuten minäkin.Eli puolentunnin välein vaihdan kättä.Oppii kylklä tuon ja jos saat tuon niskakivun huviksesi eli liikaa pelaamista ja nettiä ilman kunnillista liikuntaa olet ansainnut tuon kivun ja muistakaa jopa kaulasuoni voi mennä krampin takia tukkoon eli henki pois.

Ei lähde henki, jos menee vain toiselta puolelta tukkoon, kuten minulla kävi. Päivystyspolille siitä tosin joutuu, kun taju lähtee...

Ps. Jännitysniskaan ei auta, kuin psykiatri. Sinne hakeutumista saa jokainen venyttää niin pitkään, kuin huvittaa. Nopeus on valttia neuvon minä.

• Ikuinen kipuilija

Ihan hirveätähän tämän kanssa on joskus, kun huimaa, olo on epätodellinen ja paikat puutuu! :/

Välillä on niin loppu, ettei jaksaisi tämmöistä enää..
      Mietinkin usein, että, kun sitä on jo tässä iässä näin paljon
      kestettävää niin miten sitä kestää 60-70vuoden päähän! :O

Syön sirdaludia tramalia/panacodia (jompaa kumpaa tai sitten kumpaakin, jos helvetti on valloillaan!)

Hierojalla käyty, jumpattu ahkerasti, mutta paras apukeino on Kaurapussi..ai, että se on pelastus.. jos ei kauan niin hetken kuitenkin!

Hirveästi jaksamisia kaikille tämän saman oireen kanssa!!!!

Onko teillä muuten niskassa muuten mitään vikoja yms.?
      Itsellä on "suora niska" , joka pahentaa tilannetta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe