keuhkot hellänä

mikä vika?

Olen kärsinyt hometyöpaikalla ja ex-homekodissa n, vuoden verran. Ärsytysoireita on kurkussa ja silmissä. Keuhkot on nyt ruvenneet vetämään huomiota itseensä. Tulee pakko hengittää syvään, samalla kekuhkot ikään kuin kipeytyy. Ylirasitustako? Peffit ja fevit on erinomaisia, eikä rahinoita kuulemma kuulu. Tämä alkoi viikko sitten pikku pöllytyksen yhteydessä.

54

35545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoi

      Minun lääkäri sanoi, että keuhkot eivät voi olla kipeinä, koska siellä ei ole sen lajin tuntohermoja, että vois tuntea mitään. Niin että psyykelääkettä se vaan tarvii, joka keuhkojaan valittaa, tietää lääkäri.

      • homehörhö

        keuhkot voivat olla todella kipeät. Niitä vihloo ja ja hengitys on vaikeaa. Tiedän kokemuksesta.


      • Lääkäri 2
        homehörhö kirjoitti:

        keuhkot voivat olla todella kipeät. Niitä vihloo ja ja hengitys on vaikeaa. Tiedän kokemuksesta.

        itse keuhkokudoksessa ei ole minkäänlaista kivun tuntoa, ts. siellä ei ole kipuhermotusta olemassa. Kipua aistivat vapaat hermopäätteet ja kipu voidaan jakaa syvään kiputuntoon eli sisäelimistä tulevaan kipuun ja sitten tarkaan pintakiputuntoon, joka on esimerkiksi ihossa. Sisäelimistä tuleva kipu on tyypillisesti epämääräistä ja jäytävää, eikä sen tarkka paikantaminen onnistu. Tyypillisenä kipuna sisäelimistä tulevasta kivusta voidaan pitää esimerkiksi ruokatorven tulehduksen aihauttamaa kipuaistimusta tai vaikkapa mahahaavan aiheuttamaa vatsakipua. Iholta tulevan terävän kivun tietänee jokainen. Keuhkot ovat eräs elin, joissa ei ole kiputuntoa laisinkaan. Muutenhan esim. tupakointia ei vasrmasti kukaan pystyisi harrastamaan. Hengityksessä tuntuva kipu voi tulla rintakehältä, lihaksista ja luista tai rustoista, samaten jonkinlaista kiputuntemusta voi kokea keuhkoputkista, se on jo epämääräisempää ja sisäelimistä tulevaa eikä niin tarkkaa siis, sitten keuhkopussista eli pleurasta voi aistia kipua esim. pleuriitin tai pleuranesteilyn yhteydessä. Yleensäkin kaikki tällaiset pussit ja kalvot aistivat kyllä kipua, esim. aivokalvojen venytyksestä tulee mahtava päänsärky. Itse aivot taas eivät tunne laisinkaan kipua.


      • Luehan Husmanin
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        itse keuhkokudoksessa ei ole minkäänlaista kivun tuntoa, ts. siellä ei ole kipuhermotusta olemassa. Kipua aistivat vapaat hermopäätteet ja kipu voidaan jakaa syvään kiputuntoon eli sisäelimistä tulevaan kipuun ja sitten tarkaan pintakiputuntoon, joka on esimerkiksi ihossa. Sisäelimistä tuleva kipu on tyypillisesti epämääräistä ja jäytävää, eikä sen tarkka paikantaminen onnistu. Tyypillisenä kipuna sisäelimistä tulevasta kivusta voidaan pitää esimerkiksi ruokatorven tulehduksen aihauttamaa kipuaistimusta tai vaikkapa mahahaavan aiheuttamaa vatsakipua. Iholta tulevan terävän kivun tietänee jokainen. Keuhkot ovat eräs elin, joissa ei ole kiputuntoa laisinkaan. Muutenhan esim. tupakointia ei vasrmasti kukaan pystyisi harrastamaan. Hengityksessä tuntuva kipu voi tulla rintakehältä, lihaksista ja luista tai rustoista, samaten jonkinlaista kiputuntemusta voi kokea keuhkoputkista, se on jo epämääräisempää ja sisäelimistä tulevaa eikä niin tarkkaa siis, sitten keuhkopussista eli pleurasta voi aistia kipua esim. pleuriitin tai pleuranesteilyn yhteydessä. Yleensäkin kaikki tällaiset pussit ja kalvot aistivat kyllä kipua, esim. aivokalvojen venytyksestä tulee mahtava päänsärky. Itse aivot taas eivät tunne laisinkaan kipua.

        luokitus alveoliittipotilaan oireista:

        >>polttelevaa kipua keuhkoissa


      • Luehan Husmanin kirjoitti:

        luokitus alveoliittipotilaan oireista:

        >>polttelevaa kipua keuhkoissa

        söin viikon vahvoja särkylääkkeitä tuohon kipuun, joka oli niin kovaa että melkein itkin. Kipu tuli stakun hengittelemisestä ja se rikkoi myös ihon sekä mahalaukun ja suoliston limakalvot, mikä ilmeni verenvuotona. En epäile yhtään, ettei se hajottanut myös keuhkojen limakalvoja. Samanlaista kipua ovat muutkin kovaan homepöllytykseen joutuneet kuvailleet.


      • keuhkojen toiminta ja
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        itse keuhkokudoksessa ei ole minkäänlaista kivun tuntoa, ts. siellä ei ole kipuhermotusta olemassa. Kipua aistivat vapaat hermopäätteet ja kipu voidaan jakaa syvään kiputuntoon eli sisäelimistä tulevaan kipuun ja sitten tarkaan pintakiputuntoon, joka on esimerkiksi ihossa. Sisäelimistä tuleva kipu on tyypillisesti epämääräistä ja jäytävää, eikä sen tarkka paikantaminen onnistu. Tyypillisenä kipuna sisäelimistä tulevasta kivusta voidaan pitää esimerkiksi ruokatorven tulehduksen aihauttamaa kipuaistimusta tai vaikkapa mahahaavan aiheuttamaa vatsakipua. Iholta tulevan terävän kivun tietänee jokainen. Keuhkot ovat eräs elin, joissa ei ole kiputuntoa laisinkaan. Muutenhan esim. tupakointia ei vasrmasti kukaan pystyisi harrastamaan. Hengityksessä tuntuva kipu voi tulla rintakehältä, lihaksista ja luista tai rustoista, samaten jonkinlaista kiputuntemusta voi kokea keuhkoputkista, se on jo epämääräisempää ja sisäelimistä tulevaa eikä niin tarkkaa siis, sitten keuhkopussista eli pleurasta voi aistia kipua esim. pleuriitin tai pleuranesteilyn yhteydessä. Yleensäkin kaikki tällaiset pussit ja kalvot aistivat kyllä kipua, esim. aivokalvojen venytyksestä tulee mahtava päänsärky. Itse aivot taas eivät tunne laisinkaan kipua.

        keuhkosairaudetja tuberkuloosi.WSOY -84

        Hengitystiet hermottuvat nervus vaguksesta ja rintakehän alueen sympaattisista ganglioista. Keuhkoihin tulee siis supistavia ja avaavia hermosäikeitä.Hengitysteiden kaikkien tasojen sileisiin lihaksiin asti on hermosäikeitä...

        esim. ärsytysreseptorit sijaitsevat hengitysteiden epiteelillä: ärsyyntyvät kemiallisesta ja mekaanisesta ärsytyksestä, venytysreseptorit sijaitsevat keuhkojen sisällä olevien hengitysteiden sileiden lihasten läheisyydessä ja ärsyyntyvät paineesta (toimivat varhaislapsuudessa eniten), ja J-
        reseptorit sijaitsevat keuhkorakkuloiden seinässä, ärsyyntyvät mm. kemikaaleista. Aiheuttavat nopean pinnallisen hengityksen, RR laskun, sykkeen hidastumisen, kurkunpään supistumisen ym. Eli esim. hyperventilaation kaltainen tila voi olla siis homemyrkkyjen aiheuttama oireisto.


      • homekorva

        keuhkokipu johtuu kuulemma APUHENGITYSLIHASTEN kipeytymisestä?

        Keuhko ei tunne kipua.? Valisti keuhkotohtori minua.


      • En usko sinua
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        itse keuhkokudoksessa ei ole minkäänlaista kivun tuntoa, ts. siellä ei ole kipuhermotusta olemassa. Kipua aistivat vapaat hermopäätteet ja kipu voidaan jakaa syvään kiputuntoon eli sisäelimistä tulevaan kipuun ja sitten tarkaan pintakiputuntoon, joka on esimerkiksi ihossa. Sisäelimistä tuleva kipu on tyypillisesti epämääräistä ja jäytävää, eikä sen tarkka paikantaminen onnistu. Tyypillisenä kipuna sisäelimistä tulevasta kivusta voidaan pitää esimerkiksi ruokatorven tulehduksen aihauttamaa kipuaistimusta tai vaikkapa mahahaavan aiheuttamaa vatsakipua. Iholta tulevan terävän kivun tietänee jokainen. Keuhkot ovat eräs elin, joissa ei ole kiputuntoa laisinkaan. Muutenhan esim. tupakointia ei vasrmasti kukaan pystyisi harrastamaan. Hengityksessä tuntuva kipu voi tulla rintakehältä, lihaksista ja luista tai rustoista, samaten jonkinlaista kiputuntemusta voi kokea keuhkoputkista, se on jo epämääräisempää ja sisäelimistä tulevaa eikä niin tarkkaa siis, sitten keuhkopussista eli pleurasta voi aistia kipua esim. pleuriitin tai pleuranesteilyn yhteydessä. Yleensäkin kaikki tällaiset pussit ja kalvot aistivat kyllä kipua, esim. aivokalvojen venytyksestä tulee mahtava päänsärky. Itse aivot taas eivät tunne laisinkaan kipua.

        Mulla oli keuhkot kipeet hometalossa asuessa. Jouduin keuhkokuumeessa sairaalaan. Kipu jatkui ja ponnistellessa alkoi hengitys vinkua. Sitten minulle tehtiin keuhkojen huuhtelu, ja sen jälkeen yhtä voimakasta kipua ei ole ollut. Röntgenkuvassa oikeassa keuhkossa näkyi kirkkaan valkoinen lehdetön koivu alaspäin.

        Mutta se polttava viiltävä kipu tuli syvältä keuhkoista eikä mistään pintalihaksista sanokoot kirjanoppineet tohtorit mitä tahansa.


      • Lääkäri 2
        homeahdistus kirjoitti:

        söin viikon vahvoja särkylääkkeitä tuohon kipuun, joka oli niin kovaa että melkein itkin. Kipu tuli stakun hengittelemisestä ja se rikkoi myös ihon sekä mahalaukun ja suoliston limakalvot, mikä ilmeni verenvuotona. En epäile yhtään, ettei se hajottanut myös keuhkojen limakalvoja. Samanlaista kipua ovat muutkin kovaan homepöllytykseen joutuneet kuvailleet.

        Keuhkoparenkyymissä ei ole mitään helvetin limakalvoa. Keuhkoparenkyymi koostuu keuhkorakkuloista eli alveoleista pääosin. Keuhkoparenkyymissä ei ole hermotusta, eikä keuhkoparenkyymistä voi aistia mitään tuntoaistimuksia, ei kipua eikä muutakaan. Mitä luulet, onnistuisiko tupakointi, jos keuhkoparenkyymi tuntisi kipua?

        Tuollaiset jutut, että "keuhkot ovat kipeenä" kuulostavat lääkäristä aivan naurettaville suoraan sanoen, ja jonkun hemmetin opiskelijan opinnäytetyössä jos on käytetty epätarkasti tuollaista ilmaisua, vaikka tarkoitettaisiin yleensä alempien hengitysteiden tulehduksesta johtuvaa kipuoiretta (keuhkoputket, pleura), niin se ei tarkoita, että sitten voidaan todeta: keuhkoissa on kiputuntoa. Oletko ikinä nähnyt keuhkokudosta tai pidellyt sitä kädessäsi. Minä olen ja keuhko on kuin pesusientä, hyvin tiheässä pientä rakkulaa, elastista kudosta, jota voi puristaa kokoon ja venyttää ja joka pyrkii palaamaan muotoonsa takaisin. Ei sellaisessa kudoksessa mitään hermosyitä mene. Keuhkokudoksessa ei ole hermotusta ja sillä hyvä. Katso tarkemmin keuhkojen rakenteesta ja histologiasta ja anatomiasta sekä fysiologiasta vaikkapa Wikipediasta.


      • Lääkäri 2
        keuhkojen toiminta ja kirjoitti:

        keuhkosairaudetja tuberkuloosi.WSOY -84

        Hengitystiet hermottuvat nervus vaguksesta ja rintakehän alueen sympaattisista ganglioista. Keuhkoihin tulee siis supistavia ja avaavia hermosäikeitä.Hengitysteiden kaikkien tasojen sileisiin lihaksiin asti on hermosäikeitä...

        esim. ärsytysreseptorit sijaitsevat hengitysteiden epiteelillä: ärsyyntyvät kemiallisesta ja mekaanisesta ärsytyksestä, venytysreseptorit sijaitsevat keuhkojen sisällä olevien hengitysteiden sileiden lihasten läheisyydessä ja ärsyyntyvät paineesta (toimivat varhaislapsuudessa eniten), ja J-
        reseptorit sijaitsevat keuhkorakkuloiden seinässä, ärsyyntyvät mm. kemikaaleista. Aiheuttavat nopean pinnallisen hengityksen, RR laskun, sykkeen hidastumisen, kurkunpään supistumisen ym. Eli esim. hyperventilaation kaltainen tila voi olla siis homemyrkkyjen aiheuttama oireisto.

        Kyse oli käsittääkseni keuhkoparenkyymistä, eli itse keuhkoista eikä mistään alemmista hengitysteistä yleensä. Toki hengitysteissä on hermotusta ja sileää lihasta kuten kuvailit ja olen koko ajan sanonut, että KEUHKOPUTKISTA voi aistia sisäelimille tyypillistä epämääräistä polttavaa jäytävää tai tylppää, joskus viiltävääkin kipua. MUTTA itse keuhkoPARENKYYMI ei aisti kipua ja sillä hyvä. Vai onko keuhkoputkentulehdus samalla logiikallasi sitten sama asia kuin keuhkokuume eli itse keuhkokudoksen tulehdus? Miksi sitten keuhkosyöpä ei aiheuta kipua keuhkoissa? Siksi kun keuhkot eivät tunne kipua. Keuhkosyöpä esimerkiksi aiheuttaa heti ja välittömästi kipua, kun syöpä leviää keuhkopussiin eli pleuraan tai bronkukseen eli keuhkoputkeen. Samaten onhan ihmiselää yskänrefleksikin, siis keuhkoputkissa kyllä on tuntoa, ärsytys ilmenee järkevästi yskimisenä. Mutta keuhkokudos ei tuollaista ärsytystä tunne, bronkukset ja bronkiolit kyllä. Vaikka turhahan asiasta mitään tietämättömille ja näköjään ymmärtämättömille on jauhaa, kun ei mene perille niin ei.


      • Lääkäri 2
        En usko sinua kirjoitti:

        Mulla oli keuhkot kipeet hometalossa asuessa. Jouduin keuhkokuumeessa sairaalaan. Kipu jatkui ja ponnistellessa alkoi hengitys vinkua. Sitten minulle tehtiin keuhkojen huuhtelu, ja sen jälkeen yhtä voimakasta kipua ei ole ollut. Röntgenkuvassa oikeassa keuhkossa näkyi kirkkaan valkoinen lehdetön koivu alaspäin.

        Mutta se polttava viiltävä kipu tuli syvältä keuhkoista eikä mistään pintalihaksista sanokoot kirjanoppineet tohtorit mitä tahansa.

        Joo, sinä itse tiedät paremmin kuin lääkärit ja "tohtorit" jotka ovat "vain" lukeneet kirjoja... joopa joo. Onko itsellesi sattumaltakaan tullut mieleen, että kuvassa näkyvä "puusto" oli nimenomaan tulehtuneita ilmatiehyitä eli bronkioleja, ja niissä kyllä on tuntoa, muttei itse keuhkokudoksessa eli keuhkorakkuloissa eli alveoleissa eli keuhkoparenkyymissä. Pneumooninen infiltraatti aiheuttaa tyypillisesti nestevarjostuman keuhkoon, jopa koko keuhkon lohko voi olla varjostunut aivan valkoiseksi esim. lobaaripneumoniassa, mutta silloinkin mahdolliset kiputuntemukset tulevat bronkioleista, pleurasta, bronkuksista ja hilusalueen rakenteista.


      • auto rikki
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Joo, sinä itse tiedät paremmin kuin lääkärit ja "tohtorit" jotka ovat "vain" lukeneet kirjoja... joopa joo. Onko itsellesi sattumaltakaan tullut mieleen, että kuvassa näkyvä "puusto" oli nimenomaan tulehtuneita ilmatiehyitä eli bronkioleja, ja niissä kyllä on tuntoa, muttei itse keuhkokudoksessa eli keuhkorakkuloissa eli alveoleissa eli keuhkoparenkyymissä. Pneumooninen infiltraatti aiheuttaa tyypillisesti nestevarjostuman keuhkoon, jopa koko keuhkon lohko voi olla varjostunut aivan valkoiseksi esim. lobaaripneumoniassa, mutta silloinkin mahdolliset kiputuntemukset tulevat bronkioleista, pleurasta, bronkuksista ja hilusalueen rakenteista.

        Jos mulla on autosta virtalukko rikki, niin silloin mulla on auto rikki.

        Miten nuo sinun luettelemasi elintenosat sijoittuvat suhteessa keuhkojen sijaintiin? Ilmeisesti kuitenkin paksusuolen yläpuolella ja kurkunpään alapuolella, jos jotain asiasta ymmärsin? Ovatko ne keuhkojen sisäpuolella vai keuhkojen ulkopuolella - kaukanakin?


      • Metsäläinen2
        homeahdistus kirjoitti:

        söin viikon vahvoja särkylääkkeitä tuohon kipuun, joka oli niin kovaa että melkein itkin. Kipu tuli stakun hengittelemisestä ja se rikkoi myös ihon sekä mahalaukun ja suoliston limakalvot, mikä ilmeni verenvuotona. En epäile yhtään, ettei se hajottanut myös keuhkojen limakalvoja. Samanlaista kipua ovat muutkin kovaan homepöllytykseen joutuneet kuvailleet.

        Kuvotuksen ilme kasvoillani - tuli mieleen niin elävästi tuosta "suoliston rikkoontumisesta". Homekämpässämme piti joka aamu katsella veristä vessan pyttyä ukon jäljiltä. Vaikka oli mokoma pyyhkinyt enimpiä, aina oli roiskeita siellä täällä. Oikein kuvottaa - aivan kuin olisi joka aamu joku teurastettu pyttyyn. Eipä ole enää moista riesaa ja kuvotusta.

        Toinen, mikä on kokonaan loppunut, on lapsen yölliset nivelkivut. Kyllä se aina ihmetytti ja huolestutti, että mikä nivelreuma tai nivelsairaus tuolle ipanalle on kehittymässä tai jo varmaan on.


      • Lääkäri 2
        auto rikki kirjoitti:

        Jos mulla on autosta virtalukko rikki, niin silloin mulla on auto rikki.

        Miten nuo sinun luettelemasi elintenosat sijoittuvat suhteessa keuhkojen sijaintiin? Ilmeisesti kuitenkin paksusuolen yläpuolella ja kurkunpään alapuolella, jos jotain asiasta ymmärsin? Ovatko ne keuhkojen sisäpuolella vai keuhkojen ulkopuolella - kaukanakin?

        Joo siis tuon sinun esimerkkisi mukaan voidaan todeta: autossa on virtalukko rikki, silloin on autossa ratti myös rikki, kun virtalukko sijaitsee ratin vieressä. Tai autossa on virtalukko rikki, niin autossa on kojelauta rikki, kun virtalukko sijaitsee kojetaulussa. Keuhkoputket sijaitsevat keuhkojen vieressä, keuhkot sijaitsevat rintakehässä. Siis jos väittää että keuhkot tuntevat kipua, niin silloin tarkoitetaan kyllä keuhkokudosta itsessään ja erttä se muka tuntisi kipua, ei tunne.

        Rintakehän alueella tuntuvaa kipua : ihmisessä sairaus = virtalukko rikki, auto rikki


      • Lexicaux
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Joo siis tuon sinun esimerkkisi mukaan voidaan todeta: autossa on virtalukko rikki, silloin on autossa ratti myös rikki, kun virtalukko sijaitsee ratin vieressä. Tai autossa on virtalukko rikki, niin autossa on kojelauta rikki, kun virtalukko sijaitsee kojetaulussa. Keuhkoputket sijaitsevat keuhkojen vieressä, keuhkot sijaitsevat rintakehässä. Siis jos väittää että keuhkot tuntevat kipua, niin silloin tarkoitetaan kyllä keuhkokudosta itsessään ja erttä se muka tuntisi kipua, ei tunne.

        Rintakehän alueella tuntuvaa kipua : ihmisessä sairaus = virtalukko rikki, auto rikki

        No onko luettelemasi elimet keuhkopintojen sisäpuolella vai ulkopuolella? Valista nyt edes tämän verran.

        Listaat niin hienoja sanoja, että en minä eikä mökin mummu puhuta tommmosta kieltä. Ja jos me ei päästä puhumaan yhteistä kieltä, niin miten sä luulet voivasi auttaa ketään kaltaistamme homesairasta? Kenelle sinä puhut? Ja kuulemasta kieltäydyt, kun mummun sanavarasto ei ole tiedukunnan kultivoima.

        Arvaat varmaan, että sinun tapasi määritellä keuhkot alkaa tuntua vain pakonomaiselta paolta semantiikkaan - onhan se niin "fiksua" paeta fakkiterminologiaan, kun huomaa vieraantuneensa elämästä ihan omiin kuviinsa.

        Muistan yhden esimiehen, joka ollessaan väärässä määritteli aina sanojen tarkoituksen uudelleen. Ei sen kanssa kukaan voinut mitään tehä. Henkilökunnan vaihtuvuus oli aika joutuisaa siinä talossa.

        Jos mulla on virtalukko rikki, niin se on rikki, vaikka ekspertti näkisi, että eikun virtalukon kolmannen johdon kiristysruuvi lukon sisällä on löystynyt, ei ruostunut mutta löystynyt. Pidän silti oikeana sanoa, että virtalukko on rikki. Niin varmaan moni muukin normaalijärenjuoksulla varustettu ihminen asian ilmaisisi.


      • Lääkäri 2
        Lexicaux kirjoitti:

        No onko luettelemasi elimet keuhkopintojen sisäpuolella vai ulkopuolella? Valista nyt edes tämän verran.

        Listaat niin hienoja sanoja, että en minä eikä mökin mummu puhuta tommmosta kieltä. Ja jos me ei päästä puhumaan yhteistä kieltä, niin miten sä luulet voivasi auttaa ketään kaltaistamme homesairasta? Kenelle sinä puhut? Ja kuulemasta kieltäydyt, kun mummun sanavarasto ei ole tiedukunnan kultivoima.

        Arvaat varmaan, että sinun tapasi määritellä keuhkot alkaa tuntua vain pakonomaiselta paolta semantiikkaan - onhan se niin "fiksua" paeta fakkiterminologiaan, kun huomaa vieraantuneensa elämästä ihan omiin kuviinsa.

        Muistan yhden esimiehen, joka ollessaan väärässä määritteli aina sanojen tarkoituksen uudelleen. Ei sen kanssa kukaan voinut mitään tehä. Henkilökunnan vaihtuvuus oli aika joutuisaa siinä talossa.

        Jos mulla on virtalukko rikki, niin se on rikki, vaikka ekspertti näkisi, että eikun virtalukon kolmannen johdon kiristysruuvi lukon sisällä on löystynyt, ei ruostunut mutta löystynyt. Pidän silti oikeana sanoa, että virtalukko on rikki. Niin varmaan moni muukin normaalijärenjuoksulla varustettu ihminen asian ilmaisisi.

        Eli: keuhkoputket eivät sijaitse keuhkoissa, vaan kyseessä on keuhkojen välissä olevat kaksi putkea jotka menevät kumpikin kohti keuhkoa kaartuen, ihmisellä on kaksi kappaletta keuhkoja: oikea ja vasen. Vasen koostuu kolmesta keuhkolohkosta ja oikea kahdesta keuhkolohkosta. Näiden kahden keuhkon väliin jaa ihmisellä mm. sydän. keuhkojen välissä on välikarsina, jossa tuo sydän sijaitsee. Välikarsinassa on myös mm. kateenkorva. keuhkoihin tulee verisuonitus ja imusuonitus keuhkojen niin sanotulla hilus-alueella, hilukset (en tiedä mikä se on suomeksi, ilmeisesti hyvää suomenkielistä vastinetta ei ole olemassakaan) sijaitsevat keuhkojen mediaalisilla pinnoilla eli olisikohan suomeksi vaikkapa "sisäsyrjällä" siis siellä keskelle päin olevalla alueella keuhkoa. Tästä hilusalueelta keuhkoihin menee imu ja verisuonituksen lisäksi noista keuhkoputkista haaroittuvat ilmatiehyet. ne eivät ole keuhkokudosta, eli keuhkoa, vaan ne ovat keuhkokudosken ulkopuolella oleviqa pieniä putkia, jotka menevät keuhkokudoksen lomaan jääden sen ulkopuolelle, menevät ikään kuin "sisään" sinne. haaroittuvat aina vain pienemmiksi ja pienemmiksi putkiksi ja lopulta niiden päässä on sitten niitä keuhkorakkuloita eli alveoleja eli sitä keuhkoa eli keuhkokudosta eli keuhkoparenkyymiä.

        Onko sillä oikeasti aivan hirveästi väliä puhuuko lääkäri suomea vai medisiinistä slangia vai latinaa, jos potilas ei kerran ymmärrä tai tiedä mitä käsitteet ovat suomeksikaan ilmaistuna? Kielestä vain tulee kökköä ja asiat saa ilmaistua joustavammin ja tarkemmin lääketieteen kielellä, eli medisiinisellä slangilla tai latinalla. monet potilaatkin käyttävät enempi noita sanoja jos ne ovat vain yleisempiin tauteihin liittyviä.

        Siis esim. katesolu on suomea, parietaalisolu medisiinistä slangia, onko merkitystä kumpaa käyttää? Tai vemmelsuoli on suomea, sigmasuoli medisiinistä kieltä. Kumpi on ehdottomasti parempi, suomi vai? Tai divertikkeli on medisiinistä slangia, paksusuolen umpipussi on suomea, onko merkitystä kummalla puhutaan? Aivoturso on suomea, hippocampus latinaa, onko parempi ehdottomasti käyttää suomen kieltä tässäkin siis? jne.


      • kun ei halua
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Eli: keuhkoputket eivät sijaitse keuhkoissa, vaan kyseessä on keuhkojen välissä olevat kaksi putkea jotka menevät kumpikin kohti keuhkoa kaartuen, ihmisellä on kaksi kappaletta keuhkoja: oikea ja vasen. Vasen koostuu kolmesta keuhkolohkosta ja oikea kahdesta keuhkolohkosta. Näiden kahden keuhkon väliin jaa ihmisellä mm. sydän. keuhkojen välissä on välikarsina, jossa tuo sydän sijaitsee. Välikarsinassa on myös mm. kateenkorva. keuhkoihin tulee verisuonitus ja imusuonitus keuhkojen niin sanotulla hilus-alueella, hilukset (en tiedä mikä se on suomeksi, ilmeisesti hyvää suomenkielistä vastinetta ei ole olemassakaan) sijaitsevat keuhkojen mediaalisilla pinnoilla eli olisikohan suomeksi vaikkapa "sisäsyrjällä" siis siellä keskelle päin olevalla alueella keuhkoa. Tästä hilusalueelta keuhkoihin menee imu ja verisuonituksen lisäksi noista keuhkoputkista haaroittuvat ilmatiehyet. ne eivät ole keuhkokudosta, eli keuhkoa, vaan ne ovat keuhkokudosken ulkopuolella oleviqa pieniä putkia, jotka menevät keuhkokudoksen lomaan jääden sen ulkopuolelle, menevät ikään kuin "sisään" sinne. haaroittuvat aina vain pienemmiksi ja pienemmiksi putkiksi ja lopulta niiden päässä on sitten niitä keuhkorakkuloita eli alveoleja eli sitä keuhkoa eli keuhkokudosta eli keuhkoparenkyymiä.

        Onko sillä oikeasti aivan hirveästi väliä puhuuko lääkäri suomea vai medisiinistä slangia vai latinaa, jos potilas ei kerran ymmärrä tai tiedä mitä käsitteet ovat suomeksikaan ilmaistuna? Kielestä vain tulee kökköä ja asiat saa ilmaistua joustavammin ja tarkemmin lääketieteen kielellä, eli medisiinisellä slangilla tai latinalla. monet potilaatkin käyttävät enempi noita sanoja jos ne ovat vain yleisempiin tauteihin liittyviä.

        Siis esim. katesolu on suomea, parietaalisolu medisiinistä slangia, onko merkitystä kumpaa käyttää? Tai vemmelsuoli on suomea, sigmasuoli medisiinistä kieltä. Kumpi on ehdottomasti parempi, suomi vai? Tai divertikkeli on medisiinistä slangia, paksusuolen umpipussi on suomea, onko merkitystä kummalla puhutaan? Aivoturso on suomea, hippocampus latinaa, onko parempi ehdottomasti käyttää suomen kieltä tässäkin siis? jne.

        >> keuhkojen välissä ..keuhkojen mediaalisilla pinnoilla .. "sisäsyrjällä" siis siellä keskelle päin ..menevät ikään kuin "sisään" sinne ..keuhkoputkista haaroittuvat ilmatiehyet


      • Lääkäri 2
        kun ei halua kirjoitti:

        >> keuhkojen välissä ..keuhkojen mediaalisilla pinnoilla .. "sisäsyrjällä" siis siellä keskelle päin ..menevät ikään kuin "sisään" sinne ..keuhkoputkista haaroittuvat ilmatiehyet

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.


      • kysyisin sinulta
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        mitä hemmettiä sinä teet tällä palstalla?

        Käytkö myös muilla terveys-palstoilla kyseenalaistamassa niillä keskusteltujen sairauksien lääketieteellisen "todistettavuuden"? Esimerkiksi palstahäiriköimässä syöpäsairaita?

        Jos samalla linjalla pysytään, mitä sinä täällä jankutat, niin ei se tupakkakaan ole vaarallista? Miten niin muka olisi? Se, että ei ole, on helppo todistaa: tarjotaan lapselle tupakka ja katsotaan jääkö hän henkiin.

        Jos väität, ettei tuo mikään todistus ole, niin minä väitän, että yhtä heppoisella apparaatilla sinä olet liikkeellä täällä omine todisteluinesi.

        Entä mitä mieltä olet kannabiksesta? ... Niinpä niin. Eli pieleen meni jälleen? Nykytiedon mukaan kannabiksesta ei ole lääketieteeellisesti juuri mitään muuta kuin hyötyä. Se tappaa syöpäsoluja ja ehkäisee niiden syntyä, siitä saavat apua monet potilasryhmät, kuten syöpäpotilaat ja aids-potilaat, jne. jne.

        Vetoat yo. viestissäsi siihen, että 'kyllähän sen kansakin tietää'. Kannabiksesta tämä samainen kansa tietää, että se on Hirvittävä Huume, jonka käyttäjät on pistettävä ainakin vankilaan, ellei pahempaa. Tieteen edustajana sinun pitäisi tietää, miten surkea ja epäpätevä argumentaatio-muoto tuo kyllä kansa tietää on, siksi tiedeihmiset eivät sitä käytä - ja sinä käytät :)

        Kysyn vielä: mitä sinä teet tällä palstalla? Kysymykseen vastaustasi tahdittaaksesi voisit lukea uudestaan sinulle ooitetun viestin eiliseltä

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000021731412


      • tässä pyytää anteeksi
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        Joko saitte tyydytyksen? Jos ja kun menen lääkäriin. Tulen "höystämään" sanomaani jotenkin tähän suuntaan; "mulla on aivan kuin keuhkot kipeänä, tai tässä näin se kipu/pakotus/paha olo tuntuu. Se tuntuu, kun joutuu/ on pakko/ tulee tarve hengittää syvään. Kipu tuntuu tässä näin, keskellä ja aivan kuin leviäisi kainaloihin asti. En osaa selittää tarkemmin, en ole lääkäri. Mutta ymmärrätkö suurin piirtein mitä tarkoitan. Ja hyvä lääkäri ei totea minun olevan ääliö joka turhia natisee.
        Ymmärrän hyvin, että lääkäri 2 tuntee tarvetta palauttaa keskustelua oikeille linjoille. Mutta minun tarkoitukseni ei todellakaan ollut aiheuttaa moista älämölöä. Onko palstan tarkoitus antaa tukea ja apua homeista kärsiville? Vai onko sen tarkoitus todistaa kuka on milloinkin oikeassa tai väärässä.
        Kyllähän te itse sairaan nautinnon saatte brassailuillanne, vaan pahaa mieltä sillä minulle toitte. No, ehkä selviän ;)


      • hieman täsmentää
        tässä pyytää anteeksi kirjoitti:

        Joko saitte tyydytyksen? Jos ja kun menen lääkäriin. Tulen "höystämään" sanomaani jotenkin tähän suuntaan; "mulla on aivan kuin keuhkot kipeänä, tai tässä näin se kipu/pakotus/paha olo tuntuu. Se tuntuu, kun joutuu/ on pakko/ tulee tarve hengittää syvään. Kipu tuntuu tässä näin, keskellä ja aivan kuin leviäisi kainaloihin asti. En osaa selittää tarkemmin, en ole lääkäri. Mutta ymmärrätkö suurin piirtein mitä tarkoitan. Ja hyvä lääkäri ei totea minun olevan ääliö joka turhia natisee.
        Ymmärrän hyvin, että lääkäri 2 tuntee tarvetta palauttaa keskustelua oikeille linjoille. Mutta minun tarkoitukseni ei todellakaan ollut aiheuttaa moista älämölöä. Onko palstan tarkoitus antaa tukea ja apua homeista kärsiville? Vai onko sen tarkoitus todistaa kuka on milloinkin oikeassa tai väärässä.
        Kyllähän te itse sairaan nautinnon saatte brassailuillanne, vaan pahaa mieltä sillä minulle toitte. No, ehkä selviän ;)

        mille oikeille linjoille lääkäri 2 sinun mielestäsi keskustelua yrittää ohjata? Palstahäiriköinnillään.

        Vai oletko itse lääkäri 2? Sellainenkin vaihtoehto tulee mieleen. Nääs kun lääkäri 2:lla pasmat sekoavat, alkaa tulvia vielä ala-arvoisempia häirikköviestejä tälle palstalle. Kunnollisella vertaistukikeskustelupalstalla ei tarvita kumpiakaan, ei ala-arvoisia häiriköitä eikä lääkäri 2:n kaltaisia jankuttajia, joilla ei ole oikeasti mitään annettavaa näille keskusteluille: hän vain pyrkii sitomaan keskustelut hometietämyksen alemmille portaille. Meille taas keskeistä on uusin tieto sairaudestamme ja siitä, miten voimme sen kanssa elää.


      • joka tapauksessa
        tässä pyytää anteeksi kirjoitti:

        Joko saitte tyydytyksen? Jos ja kun menen lääkäriin. Tulen "höystämään" sanomaani jotenkin tähän suuntaan; "mulla on aivan kuin keuhkot kipeänä, tai tässä näin se kipu/pakotus/paha olo tuntuu. Se tuntuu, kun joutuu/ on pakko/ tulee tarve hengittää syvään. Kipu tuntuu tässä näin, keskellä ja aivan kuin leviäisi kainaloihin asti. En osaa selittää tarkemmin, en ole lääkäri. Mutta ymmärrätkö suurin piirtein mitä tarkoitan. Ja hyvä lääkäri ei totea minun olevan ääliö joka turhia natisee.
        Ymmärrän hyvin, että lääkäri 2 tuntee tarvetta palauttaa keskustelua oikeille linjoille. Mutta minun tarkoitukseni ei todellakaan ollut aiheuttaa moista älämölöä. Onko palstan tarkoitus antaa tukea ja apua homeista kärsiville? Vai onko sen tarkoitus todistaa kuka on milloinkin oikeassa tai väärässä.
        Kyllähän te itse sairaan nautinnon saatte brassailuillanne, vaan pahaa mieltä sillä minulle toitte. No, ehkä selviän ;)

        me sairastuneet tukea toisiamme.
        Meille se kipukin on tosiasia. Ei ole yhtään helpompaa tietää ettei se keuhkoista johdu, olisi ollut lohdullisempaa saada tietää, että jotenkin voisi saada viestin siitä prosessista, mikä on itse keuhkokudoksessa alkanut.
        Esim. minä olen kysellyt sairastumisestani lähtien lääkäreiltä, mitä se kipu merkitsee. Onko vaarallista jatkaa töitä, kun hengittäminen sattuu.. jne
        Arvaa onko tullut selkeitä vastauksia.

        Minulla tulee kiputila, kun reagoin kosteusvauriomikrobeille anafylaktisesti. Nyt tiedän että silloin lihakset supistelevat äkillisesti.
        Yritetään jaksaa.. kyllä se siitä


      • ei lääkäri
        hieman täsmentää kirjoitti:

        mille oikeille linjoille lääkäri 2 sinun mielestäsi keskustelua yrittää ohjata? Palstahäiriköinnillään.

        Vai oletko itse lääkäri 2? Sellainenkin vaihtoehto tulee mieleen. Nääs kun lääkäri 2:lla pasmat sekoavat, alkaa tulvia vielä ala-arvoisempia häirikköviestejä tälle palstalle. Kunnollisella vertaistukikeskustelupalstalla ei tarvita kumpiakaan, ei ala-arvoisia häiriköitä eikä lääkäri 2:n kaltaisia jankuttajia, joilla ei ole oikeasti mitään annettavaa näille keskusteluille: hän vain pyrkii sitomaan keskustelut hometietämyksen alemmille portaille. Meille taas keskeistä on uusin tieto sairaudestamme ja siitä, miten voimme sen kanssa elää.

        No, en ole lääkäri laisinkaan. Tarkoitin tuolla "oikeille linjoille " ohjaamisella jotain semmoista, että _mielestään_ oikeille linjoille.
        Pyrin välttämään, tai ainakaan tarkoitukseni ei ollut puolustella lääkäriä mitenkään. Naurattaa tämä agressiivinen tyyli täällä. Sitä, että tavallaan ymmärrän lääkärin tyylin selitän omasta näkökulmastani sillä, että jos minun "ammatilliselle tontilleni" tullaan väittämään mustaa valkoiseksi.... Tietenkin riippuen siitä onko HÄN lääkäri ylipäätään. Äh, olkoon. Selvensikö tämä yhtään?


      • ei lääkäri
        joka tapauksessa kirjoitti:

        me sairastuneet tukea toisiamme.
        Meille se kipukin on tosiasia. Ei ole yhtään helpompaa tietää ettei se keuhkoista johdu, olisi ollut lohdullisempaa saada tietää, että jotenkin voisi saada viestin siitä prosessista, mikä on itse keuhkokudoksessa alkanut.
        Esim. minä olen kysellyt sairastumisestani lähtien lääkäreiltä, mitä se kipu merkitsee. Onko vaarallista jatkaa töitä, kun hengittäminen sattuu.. jne
        Arvaa onko tullut selkeitä vastauksia.

        Minulla tulee kiputila, kun reagoin kosteusvauriomikrobeille anafylaktisesti. Nyt tiedän että silloin lihakset supistelevat äkillisesti.
        Yritetään jaksaa.. kyllä se siitä

        Tukea tässä totta vie tarvitaan. Minun homesairaus historiani ei ole onneksi vielä kovin pitkä. Olen ollut perusterve ennen viime kesää. Nyt koen henkistäkin ahdistusta tilanteessani. Ja niin, tätä keuhkojen hellyyttä, jonkin verran opiskelleena, voin epäillä sitä ihan yhtä hyvin psyykkiseksikin oireeksi.
        En väitä kenenkään muun oireita psyykkiseksi. Omiani epäilen välillä. Mutta vaikka tein päätöksen yhtenä aamuna, että tämän on oltava psyykkistä. Ei olo silti ollut helpompi juuri niissä tietyissä tiloissa. Ja juuri niissä samoissa tiloissa sai ystäväni erittäin pahan astmakohtausken.... Niinpä niin, tietämättömät väittävät että astmakohtauksen voi saada pelkästä pelosta. Säikähdin kyllä itse kun tajusin, että hengitykseen vaikuttaa tuo purkupöly. Minulla ei siis ole astmaa. Kun kerta peffit ja fevit ei laske yhtään. Vaan keuhkoni ovat erittäin hyvässä kunnossa puhallusmittausten mukaan.
        Näkymätöntä vastaan on paha taistella. Toki näiden keuhko-oireiden alkamis ajankohta sopii ainakin satakertaiseen pölynmäärän lisääntymiseen työpaikallani. Saman kaltaiset oireet sain pöllytellessäni itse viime kesänä homeisia villoja. Että semmoista.


      • Homeherkkä
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        Sinunsta siis kuulostaa ääliömäiseltä potilaan sanoessa vastaanotollasi, että keuhkot ovat kipeät.

        Vetäessäni TTL:llä A.fumigatusta keuhkoihini alkoi rintakehän vasemmalla puolella tuntua painetta. Vetelin annoksen loppuun. Ja eikun PEF:iä puhaltelemaan. Muutaman tunnin kuluttua homeflunssa iski päälle, eli ylä- ja alahengitystiet alkoivat tulehtua. Koko rintakehäni kipeytyi. Hengitettäessä tuntui kuin pari kylkiluuta vasemmalta olisi poikki ja yksi oikealta. Keuhkot tuntuivat liian suurelta rintakehään tai rintakehä liian pieneltä keuhkoihin, joka tilanne alkoi estää PEF:in puhaltamisen kivun takia. Hoitohenkilökunta hälytti lääkärin paikalle ja lääkäri totesi, että olin reväyttänyt PEF:iä puhaltaessani kylkilihakseni???? Ja särkylääkkellä, elämäni toisella särkylääkkeellä, jatkettiin puhalluksia. Ja lääkäri valisti minua, että KEUHKOT EIVÄT KIPEYDY. Kipeytyi niin keuhkot kuin koko rintakehäkin ja myös henkitorvi. Ja jo pelkkä syöminenkin aiheutti parisen viikkoa rintakehäkipua.

        Tuolla aikaisemminhan kertoilit, että NOISSA TULEHTUNEISSA ILMATEIHYISSÄ ON TUNTO, kuin myös pleurassa, bronkuksessa ja hilusalueen rakenteissa.
        Keuhkoissa on myös sidekudosta. Onko se sinun mielestäsi TUNNOTONTA? Keuhkot kiinnittyvät sidekudosten välityksellä rintakehään. Mitä mieltä olet ns. heijastekivusta?

        Eli kun potilas tulee vastaanotollesi valittaen keuhkokipua, niin sinunhan pitäisi pystyä päättelemään tuon kivun lähde, joita keuhkoissa on useita, esim. nuo pienet ilmatiehyeet, jotta SE oikea diagnoosi alkaisi hahmottua.

        Ja muuten Keuhkosairaudet kirjan mukaan hengitystiet jaetaan ylä- ja alahengitysteihin.
        Ja noihin alahengitysteihin kuuluu henkitorvi sekä keuhkoputket. Keuhkoputket alkavat henkitorven haarautimiskohdasta ja haarautuvat säännöllisin välein yhä pienemmiksi keuhkoputkiksi. Pääkeuhkoputkista haarautuvat lohkokeuhkoputket ja näistä jaokekeuhkoputket. Keuhkoputkia seuraavat ILMATIEHYEET, joiksi kutsutaan alle 1 mm läpimitaltaan olevia rustottomia pieniä keuhkoputkenhaaroja. Ilmatiehyeet haarautuvat hengitystiehyiksi. Hengitystiehyeiden seinämissä on jo joitakin keuhkorakkuloita. Hengitystiehyet haarautuvat edelleen keuhkorakkulatietyiksi ja nämä päättyvät keuhkorakkuloiden muodostamiin keuhkorakkulasäkkeihin, joissa varsinainen kaasujenvaihto tapahtuu.

        Altistuksen seurauksena minultakin tulehtuivat nuo pienet ilmatiehyeet seurauksella, että viikkohin en saanut uloshengittäessäni "ilmalukkon" takia keuhkojani tyhjennettyä ilmasta.
        Ja mitäpä mieltä sinä olet tuosta "ilmalukosta"?
        Voisiko se kroonistuakkin?


      • ei lääkäri
        hieman täsmentää kirjoitti:

        mille oikeille linjoille lääkäri 2 sinun mielestäsi keskustelua yrittää ohjata? Palstahäiriköinnillään.

        Vai oletko itse lääkäri 2? Sellainenkin vaihtoehto tulee mieleen. Nääs kun lääkäri 2:lla pasmat sekoavat, alkaa tulvia vielä ala-arvoisempia häirikköviestejä tälle palstalle. Kunnollisella vertaistukikeskustelupalstalla ei tarvita kumpiakaan, ei ala-arvoisia häiriköitä eikä lääkäri 2:n kaltaisia jankuttajia, joilla ei ole oikeasti mitään annettavaa näille keskusteluille: hän vain pyrkii sitomaan keskustelut hometietämyksen alemmille portaille. Meille taas keskeistä on uusin tieto sairaudestamme ja siitä, miten voimme sen kanssa elää.

        Nyt luin uudelleen tuon oman viestini. (olen tämän ketjun aloittaja ja kommentoin tätä keskustelun kulkua) Kieltämättä ärsyynnyin (lääkärin kommenteista) , ehkä se oli tarkoituskin.
        Niin, en ole siis edelleenkään se lääkäri 2 eikä tarkoitus ollut häiriköidä. Sori!


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Keuhkoparenkyymissä ei ole mitään helvetin limakalvoa. Keuhkoparenkyymi koostuu keuhkorakkuloista eli alveoleista pääosin. Keuhkoparenkyymissä ei ole hermotusta, eikä keuhkoparenkyymistä voi aistia mitään tuntoaistimuksia, ei kipua eikä muutakaan. Mitä luulet, onnistuisiko tupakointi, jos keuhkoparenkyymi tuntisi kipua?

        Tuollaiset jutut, että "keuhkot ovat kipeenä" kuulostavat lääkäristä aivan naurettaville suoraan sanoen, ja jonkun hemmetin opiskelijan opinnäytetyössä jos on käytetty epätarkasti tuollaista ilmaisua, vaikka tarkoitettaisiin yleensä alempien hengitysteiden tulehduksesta johtuvaa kipuoiretta (keuhkoputket, pleura), niin se ei tarkoita, että sitten voidaan todeta: keuhkoissa on kiputuntoa. Oletko ikinä nähnyt keuhkokudosta tai pidellyt sitä kädessäsi. Minä olen ja keuhko on kuin pesusientä, hyvin tiheässä pientä rakkulaa, elastista kudosta, jota voi puristaa kokoon ja venyttää ja joka pyrkii palaamaan muotoonsa takaisin. Ei sellaisessa kudoksessa mitään hermosyitä mene. Keuhkokudoksessa ei ole hermotusta ja sillä hyvä. Katso tarkemmin keuhkojen rakenteesta ja histologiasta ja anatomiasta sekä fysiologiasta vaikkapa Wikipediasta.

        Mene jo sinne työnojaukseen ja pysy poissa täältä kiroilemasta.

        JOS OLET NIIN VÄSYNYT SIIHEN LÄÄKÄRINTYÖHÖSI NIIN MENE OPISKELEMAAN JOKU MUU AMMATTI.

        Keuhkoparenkyymissä ja ihmisessä muuallakaan ei varmasti ole mitään "helvetin limakalvoa" vaan meillä ihmisillä on pelkkiä limakalvoja.

        En ole myöskään joku "hemmetin opiskelija", niinkuin kirjoitit:"


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Kyse oli käsittääkseni keuhkoparenkyymistä, eli itse keuhkoista eikä mistään alemmista hengitysteistä yleensä. Toki hengitysteissä on hermotusta ja sileää lihasta kuten kuvailit ja olen koko ajan sanonut, että KEUHKOPUTKISTA voi aistia sisäelimille tyypillistä epämääräistä polttavaa jäytävää tai tylppää, joskus viiltävääkin kipua. MUTTA itse keuhkoPARENKYYMI ei aisti kipua ja sillä hyvä. Vai onko keuhkoputkentulehdus samalla logiikallasi sitten sama asia kuin keuhkokuume eli itse keuhkokudoksen tulehdus? Miksi sitten keuhkosyöpä ei aiheuta kipua keuhkoissa? Siksi kun keuhkot eivät tunne kipua. Keuhkosyöpä esimerkiksi aiheuttaa heti ja välittömästi kipua, kun syöpä leviää keuhkopussiin eli pleuraan tai bronkukseen eli keuhkoputkeen. Samaten onhan ihmiselää yskänrefleksikin, siis keuhkoputkissa kyllä on tuntoa, ärsytys ilmenee järkevästi yskimisenä. Mutta keuhkokudos ei tuollaista ärsytystä tunne, bronkukset ja bronkiolit kyllä. Vaikka turhahan asiasta mitään tietämättömille ja näköjään ymmärtämättömille on jauhaa, kun ei mene perille niin ei.

        lääkäriin mennessä ja kertoa LÄÄKÄRILLE: "Minulla tuntuu tuon keuhkoparenkyymin kohdalla tylppää jäytävää kipua, joka johtuu ilmeisesti siitä helvetin limakalvosta"
        (lainaus kiroilukirjoituksestasi).

        Alatko karjumaan potilaallesi, ettei keuhkoissa ole kipua, kun hän tulee vastaanotollesi.

        Helmikuussa 79v äidilläni oli keuhko kipeänä ja hengittäminen kävi kipeästi. Hänellä oli keuhkokuume ja CRP oli 327 korkeimmillaan. Onneksi TK-lääkäri otti vanhuksen kivun todesta ja hän pääsi hoitoon ja parani.

        Onneksi lääkäri ei sanonut äidilleni niinkuin sinä kirjoitit:
        >>Vaikka turhahan asiasta mitään tietämättömille ja näköjään ymmärtämättömille on jauhaa, kun ei mene perille niin ei.>>

        Sinulla on todella ylimielinen asenne sairaisiin. Pitääkö hoitajien vielä niiata sinulle kun tulet huoneeseen? Pitääkö "alempiarvoisten" mielestäsi teititellä sinua työpaikalla. Kyllähän minä vuosien mittaan näin teitä kaikenlaisia "muka-ylimyksiä" siellä sairaalassa. Yäk! Onneksi suurin osa lääkäreistä on todella ihania ja työkaverina minulla oli toki ihaniakin lääkäreitä.

        Suosittelen, että vaihda ammattia MUKA-YLIMYS, jos sinulla on tuollainen asenne potilaita kohtaan.

        Homesairailla kipu tuntuu keuhkojen kohdalla ja kauhkoja polttelee, kun ne ovat tulehtuneet. Kun on oikein sairas, niin on hyvä kertoa tuntemuksistaan lääkärille. Oli hyvä kun oma keuhkosairauksien- ja allergologian erikoislääkäri ei kiroillut minulle, niinkuin sinä.

        Olin erään ystäväni kuolinvuoteen vierellä, kun syöpä oli levinnyt joka puolelle. Olisiko minun pitänyt alkaa pitämään hänelle anatomian luentoa vai pitää häntä vain kädestä kiinni ja olla lähellä? Valitsin viimeksi mainitun vaihtoehdon. Pidin häntä kädestä kiinni.

        Olin viisi viikkoa syöpäosastolla työssäkin ja puhumisen ja hoitajan lähelläolon tarve korostui erityisesti kipeillä ja kuolevilla syöpäpotilailla. Kerrankin istuin opiskeluaikana tuntikausia hengitysvaikeuksissa olevan syöpäpotilaan vieressä ja pidin häntä kädestä kiinni. Hänellä oli keuhoissa nestettä ja hengitys oli vaikeaa. Hän ei selvinnyt tuosta sairaudesta, koska syöpä oli levinnyt joka puolelle.

        Onneksi en ole Lääkäri 2, joka on potilaisiinsa kyllästynyt ja ylimielinen lääkäri, vaan sain olla inhimillinen Ihminen Ihmiselle, kun vielä kykenin työhön.

        Suosittelen lämpimästi ammatin vaihtamista Lääkäri 2!


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Joo, sinä itse tiedät paremmin kuin lääkärit ja "tohtorit" jotka ovat "vain" lukeneet kirjoja... joopa joo. Onko itsellesi sattumaltakaan tullut mieleen, että kuvassa näkyvä "puusto" oli nimenomaan tulehtuneita ilmatiehyitä eli bronkioleja, ja niissä kyllä on tuntoa, muttei itse keuhkokudoksessa eli keuhkorakkuloissa eli alveoleissa eli keuhkoparenkyymissä. Pneumooninen infiltraatti aiheuttaa tyypillisesti nestevarjostuman keuhkoon, jopa koko keuhkon lohko voi olla varjostunut aivan valkoiseksi esim. lobaaripneumoniassa, mutta silloinkin mahdolliset kiputuntemukset tulevat bronkioleista, pleurasta, bronkuksista ja hilusalueen rakenteista.

        Oletpa sinä viisas. Osaat noin hienoja sanoja !

        Pitäisikö sinun luoksesi tulevien olla ensin opiskellut muutama vuosi lääketiedettä vai
        osaatko hoitaa inhimillisesti myös 90-vuotiasta "Mökin-Miinaa" joka ei osaa muuta kuin suomenkieltä.

        Yhdelle potilaalle kerrottiin, että hänen jalkansa piti AMPUTOIDA. Kaikki OLETTIVAT tuon mummon YMMÄRTÄVÄN mitä se tarkoittaa. Kun tuota mummoa sitten vietiin leikkaussaliin, niin hän alkoi itkemään matkalla. Hoitaja kysyi mikä on hätänä. Tuo pelokas vanhus sanoi: "Olis kai minulla vielä jotain virkaa, ettei mua tarvi viedä AMMUTTAVAKSI". Hoitaja (en minä) siinä vaiheessa kertoi, että potilaan jalassa on kuolio ja jalka pitää katkaista.

        Ei lääkärin pidä OLETTAA että potilas ymmärtää vierasperäisiä sanoja.

        Viisautta ja älykkyyttä osoittaa se, että selvittää KAIKKI niin, että potilas sen ymmärtää.
        "Hienoa" ammattisanastoa voi sitten käyttää työkavereiden ja kolleegojen kanssa.


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Joo siis tuon sinun esimerkkisi mukaan voidaan todeta: autossa on virtalukko rikki, silloin on autossa ratti myös rikki, kun virtalukko sijaitsee ratin vieressä. Tai autossa on virtalukko rikki, niin autossa on kojelauta rikki, kun virtalukko sijaitsee kojetaulussa. Keuhkoputket sijaitsevat keuhkojen vieressä, keuhkot sijaitsevat rintakehässä. Siis jos väittää että keuhkot tuntevat kipua, niin silloin tarkoitetaan kyllä keuhkokudosta itsessään ja erttä se muka tuntisi kipua, ei tunne.

        Rintakehän alueella tuntuvaa kipua : ihmisessä sairaus = virtalukko rikki, auto rikki

        Aivot sijaitsevat päässä ja aivoja on lupa käyttää myös homesairailla.

        Homesairaatkin osaavat käyttää aivojaan !


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Eli: keuhkoputket eivät sijaitse keuhkoissa, vaan kyseessä on keuhkojen välissä olevat kaksi putkea jotka menevät kumpikin kohti keuhkoa kaartuen, ihmisellä on kaksi kappaletta keuhkoja: oikea ja vasen. Vasen koostuu kolmesta keuhkolohkosta ja oikea kahdesta keuhkolohkosta. Näiden kahden keuhkon väliin jaa ihmisellä mm. sydän. keuhkojen välissä on välikarsina, jossa tuo sydän sijaitsee. Välikarsinassa on myös mm. kateenkorva. keuhkoihin tulee verisuonitus ja imusuonitus keuhkojen niin sanotulla hilus-alueella, hilukset (en tiedä mikä se on suomeksi, ilmeisesti hyvää suomenkielistä vastinetta ei ole olemassakaan) sijaitsevat keuhkojen mediaalisilla pinnoilla eli olisikohan suomeksi vaikkapa "sisäsyrjällä" siis siellä keskelle päin olevalla alueella keuhkoa. Tästä hilusalueelta keuhkoihin menee imu ja verisuonituksen lisäksi noista keuhkoputkista haaroittuvat ilmatiehyet. ne eivät ole keuhkokudosta, eli keuhkoa, vaan ne ovat keuhkokudosken ulkopuolella oleviqa pieniä putkia, jotka menevät keuhkokudoksen lomaan jääden sen ulkopuolelle, menevät ikään kuin "sisään" sinne. haaroittuvat aina vain pienemmiksi ja pienemmiksi putkiksi ja lopulta niiden päässä on sitten niitä keuhkorakkuloita eli alveoleja eli sitä keuhkoa eli keuhkokudosta eli keuhkoparenkyymiä.

        Onko sillä oikeasti aivan hirveästi väliä puhuuko lääkäri suomea vai medisiinistä slangia vai latinaa, jos potilas ei kerran ymmärrä tai tiedä mitä käsitteet ovat suomeksikaan ilmaistuna? Kielestä vain tulee kökköä ja asiat saa ilmaistua joustavammin ja tarkemmin lääketieteen kielellä, eli medisiinisellä slangilla tai latinalla. monet potilaatkin käyttävät enempi noita sanoja jos ne ovat vain yleisempiin tauteihin liittyviä.

        Siis esim. katesolu on suomea, parietaalisolu medisiinistä slangia, onko merkitystä kumpaa käyttää? Tai vemmelsuoli on suomea, sigmasuoli medisiinistä kieltä. Kumpi on ehdottomasti parempi, suomi vai? Tai divertikkeli on medisiinistä slangia, paksusuolen umpipussi on suomea, onko merkitystä kummalla puhutaan? Aivoturso on suomea, hippocampus latinaa, onko parempi ehdottomasti käyttää suomen kieltä tässäkin siis? jne.

        Ehkä teille lääkäreille pitäisi opettaa vähän lisää potilaan kohtaamisesta kun jo niistä potilaan kohtauksista ja tiedätte.

        Meitä hoitajia kyllä opetettiin kohtaamaan kaikenlaisia potilaita. Mitä opetettiin, että asiat on selitettävä potilaalle suomenkielllä siten, että hän ymmärtää.

        Jos potilaana on lääkäri tai hoitaja, on hänellekin selitettävä mitä tehdään ja miksi. Kaikki lääkärit ja kaikki hoitajat eivät ole erikoistuneet KAIKKIIN tutkimuksiin ja hoitotoimenpiteisiin. Kohtelin KAIKKIA potilaita ihan samoin. Oli minullakin potilaana "puliukkoja" ja professoreja ja kaikkia siltä väliltä. Ihan jokainen sai samanlaisen kohtelun.

        Kirjoitit:


      • hilkkaliisa
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        .

        Suosittelen edelleen erikoislääkärin tutkintoa
        ja lisäopintoja potilaan kohtaamisessa.

        Suosittelen myös työnohjausta ja pieni lomakin olisi varmaan sinulle tarpeellinen.

        Ehkä joku toinen lääkäri antaisi sairauslomaa ?


      • Taju hoi!
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        Nimimerkki: Lexicaux = ranskaa; tarkoittaa (fakki-)sanaluetteloa (joihin Lääkäri 2 on erikoistunut) - nimikerkki viittaa sinun, Lääkäri 2, ihastukseesi ammattislangin sanaleikkeihin, joilla luulet todistavasi lähimmäisesi sinua tyhmemmiksi; säälin sua kuiteski; paitsi että sääli on sairautta, paitsi että sinua kun ajattelen niin tämän kansanperinnneviisauden kyllä ymmärrän.

        Voi sinua poloista; et ymmämmärtänyt olleskaan, millä aaltopituudelle em. teksti oli kirjoitettu. Kuule, ei sua tittelit olleskaan auta; sä oot yksinkertasesti polosen itsekeskeisen ääliö.

        Näin käy, kun kultalusikka suussa suoraan lukiosta siirrytään lääkikseen. Pääsykokeissa pitäisi antaa lisäpisteitä niille, joilla on ollut kirjava elämänkokemus elämän syrjäpoluilta - päästäis näistä korruptuneista kultalusikka suussa syntyneisstä elämänkokemusta vailla olevista viisastelijoista.

        Hei, tavataan joskus. Haluan tavata oikean ilmielävän ääliön. Paljastan sinulle itseni, kunhan annat priva-eMailisi. Tulen paikalle, jos asut jossakin päin likimain linjalla Helsinki/Hanko-Utsjoki.

        Kirjoita osoitteella [email protected] tai [email protected].


      • ..,.
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Edelleenkään, itse keuhkot eivät tunne mitään kipua, eikä sinulta ihan varmasti huuhdottu itse keuhkoja vaan ALAHENGITYSTIET.

        Ihmisen hengitystiet ja niihin liittyvät taudit ja sairaudet jaetaan karkeimmillaan:

        YLÄHENGITYSTIET

        ALAHENGITYSTIET

        KEUHKOT

        Keuhkot eivät tunne kipua, kuten eivät useimmat muutkaan parenkyymielimet, esim. maksa ei tunne kipua vaikka olisi kuinka sairaassa kunnossa tai samaten aivotkaan eivät tunne kipua. Myöskään esim. keuhkosyöpä ei aiheuta kipua, ennenkuin se on levinnyt keuhkojen luona oleviin muihin rakenteisiin joissa kiputuntoa on, esim. keuhkopussiin.

        Kuulostaa todella ääliömäiselle lääkäristä, että potilas sanoo, että keuhkot ovat kipeät. Tietääkseni suurin osa maallikoistakin tietää, että keuhkot eivät mitään kipua tunne, se on sellaisia asioita että sen tietää kansakin ja mökin mummotkin jo ihan kansantietona.

        Luule ihan vapaasti, mutta älä tee ammattiisi kuuluvia johtopäätöksiä LUULOJES PERUSTEELLA.

        Kun mä sanon, että mulla on keuhkot kipeet, niin ÄLÄ PERKELE TULE SANOMAAN, ETTÄ MÄ VAAN LUULEN NIIN. SE TAJUNNAN AHTAUS ON SULLA, EI MULLA.

        TAJUUTKOS?

        Tavataan!


      • on hyvä
        Lääkäri 2 kirjoitti:

        Kyse oli käsittääkseni keuhkoparenkyymistä, eli itse keuhkoista eikä mistään alemmista hengitysteistä yleensä. Toki hengitysteissä on hermotusta ja sileää lihasta kuten kuvailit ja olen koko ajan sanonut, että KEUHKOPUTKISTA voi aistia sisäelimille tyypillistä epämääräistä polttavaa jäytävää tai tylppää, joskus viiltävääkin kipua. MUTTA itse keuhkoPARENKYYMI ei aisti kipua ja sillä hyvä. Vai onko keuhkoputkentulehdus samalla logiikallasi sitten sama asia kuin keuhkokuume eli itse keuhkokudoksen tulehdus? Miksi sitten keuhkosyöpä ei aiheuta kipua keuhkoissa? Siksi kun keuhkot eivät tunne kipua. Keuhkosyöpä esimerkiksi aiheuttaa heti ja välittömästi kipua, kun syöpä leviää keuhkopussiin eli pleuraan tai bronkukseen eli keuhkoputkeen. Samaten onhan ihmiselää yskänrefleksikin, siis keuhkoputkissa kyllä on tuntoa, ärsytys ilmenee järkevästi yskimisenä. Mutta keuhkokudos ei tuollaista ärsytystä tunne, bronkukset ja bronkiolit kyllä. Vaikka turhahan asiasta mitään tietämättömille ja näköjään ymmärtämättömille on jauhaa, kun ei mene perille niin ei.

        erotella termit toisistaan ja selkiyttää asiat. mutta kun menet hammaslääkäriin sinunkin puhe- ja arkikielen ilmaisusi todennäköisesti on että nyt on hammas kipeä. Varmaankaan kiille tai luu hampaassa ei tunne kipua... vai kuinka tarkasti ilmaiset nämä asiat oikeilla termeillä? Entäpä päänsärkysi,onko pääkipu enää pääkipua, tunteeko pää siis kipua vai onko se siellä se tietty kudos joka nyt tarkasti on ilmaistava ,mikä siellä tuntee kipua. Menikö perille, puhekielen ilmaisut tällä palstalla eivät ole siis lääketieteellisesti aivan tarkkoja ilmaisuja :)


      • Anonyymi

        samoin mulle sanottiin...


      • Anonyymi
        homehörhö kirjoitti:

        keuhkot voivat olla todella kipeät. Niitä vihloo ja ja hengitys on vaikeaa. Tiedän kokemuksesta.

        Puhut totta ihmetytti muiten piittatumuus asiasta.


    • lääkäri edes

      osaa kuunnella keuhkoista hengitysäänet oikein. Ja vaikka kuulisikin esim. pienirakkulaista rahinaa ei siitä sano eikä ainakaan merkitse potilaskertomukseen.

      • miksi keuhkoalueella kipuja...

        joten taas homma riippuu siitä lääkäristä. Itselläkin keuhkoalueella ollut ja on kipuja. Joskus enemmän joskus vähemmän. Yksi syy taisi olla että jännittää hengittämistä ja alueen lihakset tulevat kipeäksi, kipu tuntuu aivan kuin keuhkoista tulevaksi. Joskus keuhkoissa on pistosta tms. ja silloin kyseessä voi olla tulehdus tms. Myös keuhkoihin kertyvä lima aiheuttaa toisille kiputuntemuksia. jne. jne.

        Eli ei kaikki lääkärit kiellä näitäkään kipuja, vaikka itse keuhkoissa ei ns. ole kiputuntoa.


    • Homehörhö

      Nyt sinun kannattaa välttää mahdollisimman paljon homeita. Minä tein aikoinani sen virheen, että yritin vain olla töissä homeisessa paikassa ja oireet vain pahenivat. Nyt en siedä homeita lainkaan. Vaihda työpaikkaa....

    • hilkkaliisa

      Hyvin monet homesairaat valittavat, että keuhkot ovat:
      -kipeät
      -keuhkoja kirvelee
      -keuhkoja särkee
      -"Tuntuu kuin tiiliskivi olisi rinnan päällä"

      Itsellänikin oli monta kertaa keuhkot kipeänä ja niissä oli paineen tunne. Jos jollain omatekoisella metaforalla kuvailisi, niin tuntui, että keuhkojeni kohdalla oli liian täyteen puhalletut ilmapallot ja keuhkojani särki ja kirveli. Kerroin keuhkolääkärilleni, että voisin tussilla piirtää keuhkojeni rajat, kun tunnen koko ajan kivun keuhkoissani. Lääkärini myönsi, että kyllä kipu varmaan tuntuu kun keuhkot olivat niin tulehtuneet.

      Jotkut selittävät, että keuhkojen ympärillä on paljon kipuhermoja ja hengityslihakset tulevat kipeäksi. No minulla keuhkojen kipu tuntui keuhkojen sisällä ja "ulkoreunoilla" (olisin siis voinut piirtää tussilla missä menee keuhkojen "ulkoraja".

      Tuohon keuhkojen kipuun ja tulehdukseen minulla auttoi pitkäaikainen kortisonikuuri. Lyhyillä kuureilla ei ollut mitään apua. Yleensä kortisonikuurit olivat 5 viikkoa - 4 kuukautta. Haittoja tietenkin kortisonista oli, mutta se nyt vain on ainoa apu keuhkojen tulehduksen (inflammaatio) hoitoon. Hometaloja minunkin on vältettävä.

      Ymmärrän keuhko-kipusi. Ei sinulla ole mitään ylirasitusta. Sinun on päästävä pois homekodista ja homeiselta työpaikalta. Niistä se johtuu.

      Olethan lääkärin kontrolleissa ?
      Jos et ole niin menethän !

      Pef ei ollut hirveän huono silloinkaan kun keuhkoni rahisivat, vinkuivat ja niissä oli kipua ja runsaasti limaa. Olin sairaalahoidossa ihan tukehtumispisteessä ja puhalsin 470 peffiä. Kotona puhaltelin tulehdusvaiheissa 400 ennen ja 400 jälkeen avaavien lääkkeiden.

      Pitääkin alkaa taas seurailemaan tuota pef arvoa. Nyt kun tuli taas lämmintä ja kosteaa, niin tunnen sen keuhkoissani. Nyt tuo tuntemus on vasta henkitorven kohdalla ja täytyy kakistella ja yskiskellä vähänväliä. En ole pariin kuukauteen mittaillut peffiä. Olin isossa leikkauksessa ja kaikki ponnistelut ja nostaminen oli kielletty 6 viikkoa. Nyt leikkauksesta on jo seitsemän viikkoa .

      Kaikkea hyvää elämääsi. Toivottavasti asiasi selviävät.

      Tiedäthän, että sinun on vältettävä hometaloja koko loppuelämäsi ?! Tulehduksen vaiheessa sinun on saatava lääkitys. Tulehdusvaihe (inflammaatio) tulee aina takaisin hometaloissa, vaikka söisit ja hengittelisit mitä lääkkeitä.

    • käyttöön.....
      • mikä vika

        Tuosta vanhasta viestiketjusta sain kyllä vain "ärsytysoireita ;)"
        Mietinkin miksi taas tänne eksyin. No, kirjoitin kuitenkin.

        Olen kyllä käynyt työterveyslääkärillä, keuhkokuvissa, spirometri-tutkimuksessa, homepaneelit on otettu. Allergialääkettä olen nappaillut pystyäkseni olemaan töissä. Koti on onneksi nyt puhdas! Saimme hometalomme kaupan purettua.

        Työpaikalla yritetään järjestää "puhtaita" työtiloja minulle ja muille.
        Tavalliset home- ärsytysoireet ovat jo tuttua kamaa. Silmät on punaiset (on kokeiltu tipat allergiseen- ja bakteerin aiheuttamaan sidekalvontulehdukseen) nyt kokeillaan viscotearsia. Ääni kulkee nykyään jo yleensä kohtalaisesti. Tuo keuhkotunne on nyt tosiaan uusi kuvioissa. Juu, tiiliskivet aamulla (tukehtumis- unet yöllä), liman nousu pöllytyksissä... Illalla puristaa/painaa keskeltä rintakehää. Tietenkin on selkäkipuakin kun ahdistaa niin ärsyttävästi.
        En tiedä riittääkö tälle uudelle oireelle selitykseksi se, että jätin kokeeksi aeriuksen pois viikoksi. Sitten vielä sattui ikävä suojaamaton purkutomenpide haisteltavaksi. Josta seurauksena välitön (20 min oleskelun jälkeen) "ahdistus" ja limannousu, äänen käheytyminen ja säikähtänyt olo. ´SIitä jä jäljelle tämä pahuksen keuhkofiilis.Hengittämistä pitää siis nyt ärsyttävästi aina välillä miettiä. No, apteekissa totesivat että hyvät on keuhkot,ei mittään vikkaa!
        Vaan enpä tiedä. Kiikun kaakun tässä mietin miten jatkaa töitä.


      • mikä vika kirjoitti:

        Tuosta vanhasta viestiketjusta sain kyllä vain "ärsytysoireita ;)"
        Mietinkin miksi taas tänne eksyin. No, kirjoitin kuitenkin.

        Olen kyllä käynyt työterveyslääkärillä, keuhkokuvissa, spirometri-tutkimuksessa, homepaneelit on otettu. Allergialääkettä olen nappaillut pystyäkseni olemaan töissä. Koti on onneksi nyt puhdas! Saimme hometalomme kaupan purettua.

        Työpaikalla yritetään järjestää "puhtaita" työtiloja minulle ja muille.
        Tavalliset home- ärsytysoireet ovat jo tuttua kamaa. Silmät on punaiset (on kokeiltu tipat allergiseen- ja bakteerin aiheuttamaan sidekalvontulehdukseen) nyt kokeillaan viscotearsia. Ääni kulkee nykyään jo yleensä kohtalaisesti. Tuo keuhkotunne on nyt tosiaan uusi kuvioissa. Juu, tiiliskivet aamulla (tukehtumis- unet yöllä), liman nousu pöllytyksissä... Illalla puristaa/painaa keskeltä rintakehää. Tietenkin on selkäkipuakin kun ahdistaa niin ärsyttävästi.
        En tiedä riittääkö tälle uudelle oireelle selitykseksi se, että jätin kokeeksi aeriuksen pois viikoksi. Sitten vielä sattui ikävä suojaamaton purkutomenpide haisteltavaksi. Josta seurauksena välitön (20 min oleskelun jälkeen) "ahdistus" ja limannousu, äänen käheytyminen ja säikähtänyt olo. ´SIitä jä jäljelle tämä pahuksen keuhkofiilis.Hengittämistä pitää siis nyt ärsyttävästi aina välillä miettiä. No, apteekissa totesivat että hyvät on keuhkot,ei mittään vikkaa!
        Vaan enpä tiedä. Kiikun kaakun tässä mietin miten jatkaa töitä.

        olisivat nyt todella tarpeeseen ja nopeasti. Täällä on huonoja kokemuksia siitä, mitä tapahtuu kun oireet siirtyvät keuhkopuolelle. Yksikin kunnon homepöllytys voi riittää sairastuttamaan lopullisesti.

        Jos koti on puhdas, niin olisiko mahdollista oleskella enempi siellä tulevat viikot? Sairaslomalla? Onnea hometalon kaupanpurun johdosta!

        Aeriuksesta ei ainakaan minulle ollut mitään hyötyä keuhko-oireisiin, ainoa mikä niihin on auttanut tähän mennessä on symbicort ja prednisolon.


    • hirvee kipu

      ei ruokakaupan vihannesosasto ole ennen tuollasta temppua tehnyt
      pallean seudulla kipu suurin, hengittäminen tuskaa..

    • Yliherkkä

      "KEUHKOT HELLÄNÄ"
      Kokemasi oireet tuntuvat tutuilta. Millä tavalla keuhkojen kipeytyminen tuntuu, kirvelynä, poltteluna tai jotenkin muuten? Mitä tarkoitat pikku pöllytyksellä? Joko on selvinnyt mistä oireet johtuvat? Olen kiinnostunut asiasta, koska minulla on esiintynyt samoja oireita. Olisin hyvin kiitollinen vastauksestasi.

    • bebe123

      Minulla homekoulussa ärsyttää silmiä, nenää ja kurkkua. Pari kertaa henki on mennyt ahtaalle. Pahin kokemus oli kun tuntui kuin olisi hengittänyt jääpuikkoja. Piti hengittää pinnallisesti, ja vielä parempi oli kun ei hengittänyt ollenkaan. Lääkäri määräsi Ventolinen, minulla ei ole edes astmaa.

      • nanna38

        Hei. Vältä sitä koulua. Minun mielestäni jos otat ventolinea, ja se avaa kehkoputkia, niin vedät vain enemmän homeita syvälle keuhkoihin. Puhu opettajille, rehtorille ja soita kuntasi terveystarkastajalle. Voisitkohan vaihtaa koulua tai opiskella kotoa käsin? Homeet eivät ole leikin asia ja voivat sairastuttaa pysyvästi jolloin elämä on tosi hankalaa. Voit vielä reagoida. Kaikkea hyvää sinulle.


    • jassuli17

      olen 12v ja pelottaa kun ei ole keuhko tulehdus mutta sattuu välillä kun hengitän ja olen huomannut että särkee jos kus pää ja vatta on ruvennut vaivaa ja joka paikkaan sattuu jopa selkään nämä kivut on tullut heti sen jälkeen kun minulla oli koko päivä hirveät vatta kouristukset jos joku kiltti haluaa auttaa ja tietää että missä vika niin voiko vastata [email protected]

    • vertti-eetu

      Joku vanhempi ihminen mukaan ja lääkärin pakeille. Mitään psyykejuttuja ei kannata ottaa heti ekaksi vastaan jos tarjotaan. Jos asunnossa tai jossain toisessa rakennuksessa oireet kovia missä paljon oleskelet ja sieltä poissaollessa keuhkoissa "hyvempi olo" niin siinähän se sitten onkin. Puolueeton tutkimus oireita aiheuttavaan paikkaan.
      Jos keuhkoissa kivut ja vaikea hengittää oletpa missä vain, niin minun kokemukseni eikä ohjeeni riitä tämän parempaan.

      Olet sen verrran nuori, että ei passaa kauaa odotella jospa se siitä itestään paranisi. Tällä palstalla ei niitä kipujasi voida poistaa pelkillä kirjoituksilla. Aamulla lääkäriin aikaa varaamaan. Kyllä sinä siitä selviät. Hyvää juhannusta ja paranemista pikapuoliin.

    • Sydämen asialla

      Lienee jo vanhentunut tämä keskusteluketju. Kommentoin silti...

      Hometaudit ovat vakava asia. Herkistyminen johtaa ajan myötä fyysisten sairauksien ja vaivojen myös sosiaaliseen invaliditeettiin, koska liikkuminen erinäisissä julkisissa rakennuksissa, marketeissa, yksityislääkäriklinikoilla jne voi tietämättä aiheuttaa reaktiot, jotka ilmaantuvat vasta tuntien - päivien kuluttua. Silloin voi vain taas ihmetellä, mikä on... Ainoa ratkaisu on saastuneissa tiloissa liikkumisen ehdoton välttäminen, eli sosiaalinen eristäytyminen.

      Lapset, jotka kouluhomeessa "pärjäävät" näennäisesti sairastumatta tai "lievillä" oireilla, voivat nopeasti herkistyä ja vakavasti sairastua elämässään myöhemmässä vaiheessa joutuessaan uudelleen elimistölle jo ennestään tuttujen kosteusvauriomikrobien vaikutuksille alttiiksi. Esim. sukulaispoika oireili vain vähän homekoulussa, mutta sairastui vakavasti homeastmaan muutamassa viikossa homeisissa kasarmeissa armeijassa. Vanha altistus tasoitti latua sairastumiselle. Nyt astma on kroonistunut ja lääkityksen tarve pysyvä. Elämää rajoittaa uudet altistumiset esim. homesairaalassa toteutettavien astmakontrollien, terveyskeskuskäyntien, pankkiasiointien, postissa ja kaupassa käyntien myötä.

      Itse altistuin yli 10 vuoden ajan vakavasti työssäni sairaalassa. Molempia lapsiani odotellessa siis altistuin jatkuvasti monenlaisille homemikrobeille, sädesienille jne. Kumpikin lapsi sairastui jo rintamaidon läpi vakaviin ruoka-aineallergioihin. Kumpaakin lasta on elvytetty vaikean allergiareaktion vuoksi.

      Lapset olivat päivähoidossa homerakennuksessa (ei tiedetty, vanhemmille ei kerrottu). Koulunkäynti on tapahtunut yksinomaan homeisissa (miljoonilla saneeratuissa) rakennuksissa. Molemmat lapset ovat astman saaneet. Nuoremman vaikeat astma-, päänsärky-, keskittymisvaikeus-, aloitekyvyttömyys-, kipu-, väsymys-, vatsakipu-, pahoinvointi- jne. oireet olivat rehtorin mukaan psyykkisiä ja edellyttivät kriisihoitoa lastenpsykiatrisessa sairaalassa.

      Vasta valtaisan myllytyksen ja taistelun seurauksena lasta alettiin OIKEASTI tutkia ja pienten hengitysteiden kapasiteetti oli enää puolet normaalista, ikä-, pituus- ja sukupuolivakioidusta arvosta sekä keuhkoissa oli tulehdusreaktio. Yli puolen vuoden massiivinen lääkehoito ja ehdoton eristäminen ko. koulurakennuksesta alkoi tuottaa tulosta ja vähitellen keuhkokapasiteetti alkoi elpyä. Lääkitystä tulee ehdottoman eliminaation lisäksi jatkaa ainakin kaksi vuotta, jotta hoidon purkamista voi edes harkita.

      Lääkärit ovat homeiden haitoista vaitonaisia, koskapa eivät omaa oksaansa halua sahata. Työskennellessään homesairaalassa / terveyskeskuksessa itsekin, eivät massahysterian pelossa voi ottaa homeisiin juurikaan kantaa. Pää pensaassa siis, Hippokrateen vala selän takana sormet ristissä lausuttuna?

      Toivotan voimia kaikille homealtistusten kanssa painiville. Ainoa tapa edetä asiassa, on ehdottoman tiukkana pysyminen ja omien puolien pitäminen.

      Homerakennusten ainoa oikea korjausmenetelmä on MAANTASALLE PURKAMINEN. Kaikki muu on rahan = verovarojen tuhlausta. Myöskään suolle ei pitäisi rakentaa. Jos kosteus muhii alapohjassa suomaan tms. vuoksi, on uudisrakennus tehtävä kokonaan uuteen paikkaan.

      Lääkäri 2 menetti lopunkin uskottavuutensa keuhkojen anatomiasta kirjoittaessaan: "Vasen koostuu kolmesta keuhkolohkosta ja oikea kahdesta keuhkolohkosta." Asiahan on juuri päinvastoin, sydämen viedessä vasemmalta keuhkolta enempi tilaa ja siten vasemmassa keuhkossa on vain kaksi lohkoa. Onko muukin Lääkäri 2:n kirjoittama luettava / tulkittava käänteisesti?

      Lääkäri en suinkaan ole. Mutta, olen vuosien mittaan leikkaussalissa LÄÄKÄREITÄ assisteeranneena "jopa pitänyt keuhkokudosta kädessä" (Lääkäri 2:ta lainaten) ja todella itse nähnyt ko. rakenteet. Joskus empaattinen ja tiedonhaluinen, osaamistaan ylläpitävä terveydenhoidon ammattilainen = hoitaja voi tietää / osata jotain, mistä lääkärillä ei ole aavistustakaan.

      Ihminen on itsensä ja vaivojensa paras asiantuntija. Lääkärin tehtävä mitä suurimmassa määrin on kuunnella potilastaan = asiakastaan ja yrittää tuon ihmisen antamista vinkeistä, vihjeistä, oireista ja vaivoista päätellä, mikä potilasta vaivaa ja miten häntä voi parhaiten auttaa. Diagnoosinteko kuuluu lääkärille, vaan nykyisin potilaan pitäisi kaiketi itse osata diagnoosi asettaa, jotta lääkäri voi sitten vain sujuvasti kirjoittaa muutaman reseptin kokeeksi. Ja sitten istahtaa lääketehtaiden osingonjakoa odottelemaan.

      Fanaattisuus sikseen ja ruotuun. Lääkärin tärkein tehtävä on suojella ihmisen terveyttä ja henkeä!

      Kaikkea Hyvää jokaiselle, myös lääkäreille.

    • selitys

      Keuhkoihin sattuu tarkkaan ottaen sillä hetkellä, kun sitkeä lima lähtee niistä irti. Esim. kun tulee sisätiloista ulos ja saa raitista ilmaa. Hetken kuluttua sattuu tosi paljon keuhkoihin ja limaa nousee. Sitten menee taas vähän paremmin. Mutta jos on ollut homeen kanssa tekemisissä, niin saa tottua siihen, että keuhkot kehittävät tuon saman reaktion kaikkeen vähäänkin homeeseen. Tavallaan kivusta voisi kai olla tyytyväinenkin, tarkoittaahan se, että keuhkot ovat puhdistumassa.

    • Älä keuhkoa, Erkki!

      Keuhkoihin ei todellakaan satu. Mutta keuhkopussiin kyllä, sillä siellä on hermotusta. Epäilijät voi Googlettaa "rinnan hermotus" ja itse todeta kuinka keuhkoista puuttuu kokonaan tuntohermot. Ylähengitystietulehduksissa ja keuhkoputkentulehduksessa kuvitellaan, että keuhkoja kirveltää, vaikka se kipu tulee hengitysteistä, ei keuhkoista. Että näin.

      • keuhkojen kirvely

        Hometyöpaikassa minulla voimmakkaat ärsytysoireet. Keuhkoja kirveli ja poltti tosi voimakkaasti. Kurkku oli ärtynyt ja nenäverenvuotoa oli jatkuvasti. Nyt vaikka en ole enään ko työpaikassa oireilen aina ihon, silmien, nenän ja keuhkojen kautta. Joudun kirvelytilaan eri ärsykkeistä aina kun limakalvoille menee jokin ärsyttävä aine Tuntuu siltä että muuraispesä olisi keuhkoissa. Oireet häviävät kun minun ei tarvitse hengittää ilmassa olevia kemikaaleja kuten hajuvedet ja pesuaineet ihmisten vaatteissa. Tulen huonovointiseksi kemikaaleista. Ihmiset muutes kulkevat hyvin homeisissa vaatteissa. En voi ymmärtää että ne tuulettavat minun ohitseni ja mä alan yskimään. Ihmiset eivät tajua että saan oireita heidän vaatteistaan ja sen hajun tunnistan tosi hyvin. Olisi helpompaa elää tätä elämää jos ei olisi näitä voimakkasti tuoksuvia henkilöitä ja ihmiset eivät kulkisi homeisissa vaatteissa. Keuhkoissa ei ole tuntoa mutta tuntuu siltä että reagointi on keukoissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe