MUIJA

vai nainen

Miksi monet miehet kutsuvat naisia muijiksi? Kertooko se siitä, että miehessä on sovinistin vikaa? Onko mies kyllästynyt naiseensa, jos pitää tätä muijana?

Jopa naiset saattavat kutsua naisia muijiksi. Outoa.

Kutsutko sinä naisia muijiksi ja jos, niin miksi?

18

2733

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vili

kutsun. ei se mitään pahaa meinaa. eikä varsinkaan tarkoita mitään. ihan samalla tavalla kutsun miehiä äijiksi. riippuu ihan onko lause liitteenä halventavassa sanamuodossa, sitten se meinaa jotain.

• aloittaja.

kutsuminen voi olla miehen mielestä imartelevaa, mutta itse kutsun äijäksi miestä, jonka pitää uhota ja olla niin miestä niin miestä, jottei kukaan vaan huomaisi, että hän onkin vain pahainen pikkupoika - siis henkisesti.

• vili
        aloittaja. kirjoitti:

kutsuminen voi olla miehen mielestä imartelevaa, mutta itse kutsun äijäksi miestä, jonka pitää uhota ja olla niin miestä niin miestä, jottei kukaan vaan huomaisi, että hän onkin vain pahainen pikkupoika - siis henkisesti.

henkisyys...niinpä tietenkin. lause joka sopii niille jolla ei fysiikka riitä

• Kukkulan kuningas

Miksi naiset kutsuvat miehiään äijiksi, ukoiksi, isänniksi, tai pojuksi? Entäs mitä mieltä olette huoripukiksi, runkkariksi tai huoripukiksi miestään kutsuvista naisista?

Ovatko he kaikki feministejä? Tai peräti lättäpillu-lepakko-miesvihaaja-lesboja?

Mitä itse ajattelet naisesta, joka joka kutsuu itseään naikkoseksi tai esimerkiksi äityliksi?

• iuuil

Mutta mikä kumma se äityliini on? Niitäkin on kuultu olevan.

• vili

kutsun. ei se mitään pahaa meinaa. eikä varsinkaan tarkoita mitään. ihan samalla tavalla kutsun miehiä äijiksi. riippuu ihan onko lause liitteenä halventavassa sanamuodossa, sitten se meinaa jotain.

• Lk.

Mitä ihmeellistä siinä nyt on? Luulisi sunkin jo tottuneen siihen. Muija on Muija ja Äijä on Äijä. Ei mekään aleta kitisemään jos joku sanoo meitä äijäksi.

• vaimo herppaa

Vaimo ei siedä jos kutsun häntä emännäksi.
      On kuulemma sovinistinen ilmaus. Itse olen ymmärtänyt että emäntä ja isäntä ovat ovat tavallaan arvonimiä; talon hallitsijat, kuningas ja kuningatar.

• tk-nti

En osaa ajatella että emäntä-sanassa olisi jotain pahaa. Sopiihan tuo nuorillekin pareille, tyyliin "meidän kämpän emäntä". Kiva kuulla kun joku mies puhuu lämpimään ja ihailevaan sävyyn "mun emäntäihmisestä" tms.

Mutta sitä en ymmärrä miten joku nuori mies nimittää tyttöystäväänsa tai avovaimoa "mammaksi"! Eihän tuo sovi kuin korkeintaan omalle äidille. Minkä ihmeen takia moista nimitystä käytetään?

• se on ihan

hyväksyttävä synonyymi, eikä siitä pidä loukkaantua. Samoin emäntä (toinen yleinen). Jos mies haluaa halventaa naista, niin sille löytyy ihan oikeitakin sanoja. Koska olet kuullut miehen valittavan naisten käyttämistä synonyymeistä? Minulle on ainakin ihan sama mitä nainen haluaa käyttää, kunhan ei mennä selvästi tarkoitushakuisiin loukkauksiin. En minä loukkaannu jos sanotaan vaikka pojuksi, mutta onhan se vähän koomista sanoa aikuista miestä pojuksi.

• IngallsinLaura

mutta pidän kyseistä sanaa paitsi lapsellisena, niin myös vähättelevänä.

Muija-sanan käyttö osoittaa harkintakyvyn ja käytöstapojen puutetta.

• millä
        IngallsinLaura kirjoitti:

mutta pidän kyseistä sanaa paitsi lapsellisena, niin myös vähättelevänä.

Muija-sanan käyttö osoittaa harkintakyvyn ja käytöstapojen puutetta.

tavoin muija on vähättelevä? Millaisia mielikuvia se sitten herättää? Pakkohan siitä on tulla jotain negatiivisia mielikuvia, jos koet sen loukkaavana. Minulle ei tule muuta kuin nainen=muija ja se siitä.

• Laura I.
        millä kirjoitti:

tavoin muija on vähättelevä? Millaisia mielikuvia se sitten herättää? Pakkohan siitä on tulla jotain negatiivisia mielikuvia, jos koet sen loukkaavana. Minulle ei tule muuta kuin nainen=muija ja se siitä.

Vanha, kiukkuinen ja pullea muija, istumassa verannan kulmalla perkaamassa kaloja, jotka on saanut katiskalla lähilammesta, sättien koiraa ja kissaa, jotka kiehnäävät vieressä odottaen herkullisia kalansuolia.

Teinix-"muija", joka junan eteisessä räkii portaisiin valkoisissa tiukoissa pöksyissään ja siiderihumalan siivittämänä kertoo kovaan ääneen kaverilleen blingbling-kännykän kautta kuinka joku on tyhmä, kirosanoja joka toinen sana.

Eli minun puolestani saa käyttää vaikka mitä sanaa, mutta jos minua muijaksi kutsuu niin pidän henkilöä sivistymättömänä ja epäkohteliaana.

• kiinni tuo
        Laura I. kirjoitti:

Vanha, kiukkuinen ja pullea muija, istumassa verannan kulmalla perkaamassa kaloja, jotka on saanut katiskalla lähilammesta, sättien koiraa ja kissaa, jotka kiehnäävät vieressä odottaen herkullisia kalansuolia.

Teinix-"muija", joka junan eteisessä räkii portaisiin valkoisissa tiukoissa pöksyissään ja siiderihumalan siivittämänä kertoo kovaan ääneen kaverilleen blingbling-kännykän kautta kuinka joku on tyhmä, kirosanoja joka toinen sana.

Eli minun puolestani saa käyttää vaikka mitä sanaa, mutta jos minua muijaksi kutsuu niin pidän henkilöä sivistymättömänä ja epäkohteliaana.

Jotkut muijat näköjään päättelevät miehistä aika paljon yhden sanan perusteella. Onko se minun ongelmani, jos joku sana aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia assosiaatioita sinun päässäsi?

• hyvin sanottu
        kiinni tuo kirjoitti:

Jotkut muijat näköjään päättelevät miehistä aika paljon yhden sanan perusteella. Onko se minun ongelmani, jos joku sana aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia assosiaatioita sinun päässäsi?

Eikö se ole pääasia mitä sanoja tarkoittaa, eikä se miten kuulija sen (virheellisesti) tulkitsee. Vai pitäisikö minunkin alkaa jatkuvasti oikaisemaan ihmisiä, kun he käyttävät eräitä ammattiini kuuluvia termejä väärin, vaikka tiedän mitä he sillä tarkoittavat?

• Laura I.
        kiinni tuo kirjoitti:

pitää sinulle esitelmän puhekielestä, sen rekistereistä sekä sanasemantiikasta, mutta se olisi varmaan ihan mambojamboa...

Joka tapauksessa suomen kieleen muija ei ole vielä vakiintunut neutraaliksi, naista tarkoittavaksi sanaksi. Tai ehkä on, mutta ei minun sosioekonomisessa viiteryhmässäni, ja siksi tulkitsen asian näin. Miehet puhukoot keskenään naisista vaikka millä nimillä (muija, akka, eukko, emäntä, mamma...), mutta osoittaa harkintakyvyn puutetta (tai sitten sitä tiettyä sosioekonomista ryhmää) se, ettei osaa valita mitään muuta sanaa, kun puhuu naiselle tai naisen kuullen.

Jokaisella on oikeus puhua vaikka "lutkasta", mutta täytyy ottaa se huomioon, että tosiaankin vastaanottaja voi _virheellisesti_ tulkita sen tarkoittavan jotakin muuta kuin sitä tiettyä.

Näitä tilanteita varten meillä on - onneksi - hyvä hyperonyymi (eli yläkäsite), jota minä käyttäisin - ja käytänkin - jos en ole täysin varma, että tulen ymmärretyksi oikein.

• tulee ensimmäisenä
        millä kirjoitti:

mieleen. Siis nainen, muttei kovin hemaiseva sellainen.

Kun mies puhuu jostakin naisesta muijana, se tuo minulle mieleen sen, että tuo mies ei joko pidä tuosta naisesta tai ei oikein arvosta naisia ylipäätään. Miehellä vaikuttaisi olevan negatiivisia kokemuksia naisista. Nainen on hänelle vain mäkättävä kotitalouskone ja hyödyke, johon voi käydä tuikkaamassa elimensä, jos ei hemaisevampaa yksilöä ole paikalla.

• Fxhe

Ei sen kummempaa. On se hassua, missä kaikessa voidaankin nähdä piilosovinistisia merkityksiä kun tosissaan etsitään.

Heh, aikanaan tuli sanomista kun kutsuin toisessa päässä Suomea erästä tuttua naista "emännäksi", joka oli kotiseudullani ihan normaali tyyli puhua. Tajusivat kuitenkin ennen pitkää etten tarkoittanut sitä millään tapaa halventavaksi, ja pahemmalta sakinhivutukselta vältyttiin. :)

Kuten moni tässä ketjussa on jo todennutkin, löytyy tällaisille nimityksille myös ne maskuliiniset vastineensa. Niillä kelpaa "pilkata" meitä sovinistisikoja, ja tasa-arvo toimii.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      262
      5897
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      45
      3862
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      35
      3244
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      60
      3129
    5. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      169
      2982
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      44
      2798
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      93
      2767
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      79
      2460
    9. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      77
      2068
    10. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      196
      2067
    Aihe