Miksei enää juuri millään huoltiksella ole bensakahvoissa sitä lukkoa, että saisi liipasimen jäämään pohjaan? Tankkaaminen olis paljon mukavampaa ja voisi samalla pestä tuulilasin eikä tarttisi puristaa jäistä kahvaa kädet kohmeessa. Voisin maksaa sentin kalliimpaa bensaa siitä hyvästä.
Ja kuka kehittää ensimmäisenä lämmitetyn kahvan bensaletkuun?
Miksei bensakahvoissa ole lukkoa
19
5219
Vastaukset
- lasol
Muissa ns. ei julkissa mittareissa saa lukittua kyllä!
Ei lämpövastuksia kahvaan:D ......Pum - MLA
On joissain asemilla moisia eli lukittavia kahvoja. Muistelisin Iittalan Shellillä moisiin törmänneeni. Harvassa vain ovat valitettavasti.
Lämmitettäviä en ole vielä kohdannut :)- sussu
Muistaakseni bensapumppujen pistoolien lukitukset kiellettiin(tai suositeltiin poistettaviksi ) joku vuosi sitten mahdollisten ylitäyttöjen vuoksi.Mielestäni automaateilla saa olla edelleenkin (niin esim raskaan kaluston tankkauspaikat )lukitus johtuen siitä että polttoaineen tulo on aika rajattu.Terv ;pensiinikauppias.
- pasi
Syynä on se että jos tankkaat esim 20:llä liipasimen lukko päällä, raha loppuu > bensaa ei enää tule, laitat pistoolin takaisin automaattiin (unohdat liipasimen), seuraava aloittaa tankkauksen, nappaa pistoolin automaatista ja ruiskis.
- tarja
Tämä lienee harvinaista mutta näinkin on tuttava nähnyt käyvän.
Mies oli tankkaamassa ja huomasi tutun kaverin tuleen samoihin puuhiin asemlle. Laittoi lukituksen päälle ja meni vaihtamaan kuulumisia. Aikansa turistuaan moikkasi, hyppäsi autoon ja oli lähdössä kun sivullinen ehti hätiin sanomaan että taitaa olla tankkaus kesken kun pistooli on vielä tankissa. - Kallonkutistaja
Nämä lukot olivat joissain tapauksissa hyvinkin epäluotettavia. Lasia pestessä alkoi vaan kuulua lorinaa, kun pumppu pumppasi vaikka tankki olikin jo täynnä. Onneksi bensatankkaajat eivät ole omaksuneet dieselmiesten tapaa käyttää tyhjää litran muovipulloa lukitukseen...
- Toimi
Miksiköhän nuo kuitenkin toimivat muissa maissa? Ajan paljon Saksassa ja täällä tuo lukitus on edelleenkin joka pistoolissa. Letkun tankatessa itsekseen ehdin kätevästi pestä tuulilasin ja tarkastaa muutenkin auton kunnnon.
En oikein usko noihin virhetilanteisiin. Monessa paikassa tuo bensan tulon katkaisu on niin herkällä että pitää lirutella pikkuhiljaa. Jos täysillä laskettelee, niin pätkii koko ajan. - Kokemusta
Toimi kirjoitti:
Miksiköhän nuo kuitenkin toimivat muissa maissa? Ajan paljon Saksassa ja täällä tuo lukitus on edelleenkin joka pistoolissa. Letkun tankatessa itsekseen ehdin kätevästi pestä tuulilasin ja tarkastaa muutenkin auton kunnnon.
En oikein usko noihin virhetilanteisiin. Monessa paikassa tuo bensan tulon katkaisu on niin herkällä että pitää lirutella pikkuhiljaa. Jos täysillä laskettelee, niin pätkii koko ajan.Tuo automaattinen katkaisin saattaa jäätyä talvella ja silloin polttoaine virtaa ylitse. Näin kävi tässä läheisellä huoltoasemalla, kun joku tankkasi pakuaan ja jätti lukon päälle. Tankki tuli täyteen ja automaattikatkaisin ei pysäyttänyt diselin tuloa, joten n. 100 litraa diseliä valua pihalle. Paikalle tuli seuraavaksi palokunta imemään dieselin pois ja ei ollut halpaa lystiä. Eli mielestäni nuo lukot on poistettu juuri ongelmien vuoksi, koska talvella tuo automaattikatkaisin ei välttämättä pelaa.
- MLA
Kokemusta kirjoitti:
Tuo automaattinen katkaisin saattaa jäätyä talvella ja silloin polttoaine virtaa ylitse. Näin kävi tässä läheisellä huoltoasemalla, kun joku tankkasi pakuaan ja jätti lukon päälle. Tankki tuli täyteen ja automaattikatkaisin ei pysäyttänyt diselin tuloa, joten n. 100 litraa diseliä valua pihalle. Paikalle tuli seuraavaksi palokunta imemään dieselin pois ja ei ollut halpaa lystiä. Eli mielestäni nuo lukot on poistettu juuri ongelmien vuoksi, koska talvella tuo automaattikatkaisin ei välttämättä pelaa.
Eihän tuolla lukituksella ole katkaisun kanssa varsinaisesti tekemistä. Siis niissäkin kahvoissa, joissa ei tuota lukitusta ole on katkaisu, kun tankki tulee täyteen.
Joten miten pelkästään sen lukituksen jäätyminen aiheuttaisi sen ylitankkauksen?
Vai olenko täysin väärin ymmärtänyt kirjoituksenne :) - ido59
Toimi kirjoitti:
Miksiköhän nuo kuitenkin toimivat muissa maissa? Ajan paljon Saksassa ja täällä tuo lukitus on edelleenkin joka pistoolissa. Letkun tankatessa itsekseen ehdin kätevästi pestä tuulilasin ja tarkastaa muutenkin auton kunnnon.
En oikein usko noihin virhetilanteisiin. Monessa paikassa tuo bensan tulon katkaisu on niin herkällä että pitää lirutella pikkuhiljaa. Jos täysillä laskettelee, niin pätkii koko ajan.samoja kokemuksia, että herkällä ovat. no miksi ei Suomessa, koska täällä autoilijan kurjuutta pitää maksimoida, ja autoilun "turvallisuuden" tähden ollaan valmiita vaikka minkälaisiin uhrauksiin, muistattehan että tankatessa täytyy myös sulkea matkapuhelin :) näin ainakin essolla.
useimman auton bensakorkilla saa lukittua onneksi kahvan. - ...©
MLA kirjoitti:
Eihän tuolla lukituksella ole katkaisun kanssa varsinaisesti tekemistä. Siis niissäkin kahvoissa, joissa ei tuota lukitusta ole on katkaisu, kun tankki tulee täyteen.
Joten miten pelkästään sen lukituksen jäätyminen aiheuttaisi sen ylitankkauksen?
Vai olenko täysin väärin ymmärtänyt kirjoituksenne :)(olet täysin väärin ymmärtänyt:)
Useimmat irroittavat otteen pistoolista (jolloin bensan tulo lakkaa) siinä vaiheessa kun bensaa alkaa roiskua vaatteille tai kengät kastuu... automaattikatkaisu ei jäätyneenä huomaa milloin tankki on täynnä ja polttoainetta virtaa niin kauan kuin kahvan lukitus painaa liipasinta, eli kunnes kuski on kulman takana polttanut tupakkansa loppuun ja löntystää takaisin autolleen.
Ehkä yksi syy lukituksen estoon on se, että moni ei ymmärrä että pistooli pitää painaa perille saakka eikä jättää "huulille" josta se saattaa luiskahtaa ulos.
Oli automaattikatkaisu vikaherkkä tai ei (en usko että on), on lukitusten poistaminen turhaa koska se liipasin viritetään lukkoon muilla keinoin.
Lukot takaisin ja tankkaajalle velvollisuus pysyä auton välittömässä läheisyydessä koko tankkauksen ajan. Reippaat korvausvaatimukset sille joka valuttaa kymmeniä litroja maahan. Tankkauspistoolien telineet on muotoiltavissa niin, että lukitus aukeaa kun pistooli rahojen loputtua pistetään takaisin telineeseen... ja automaatin ei pidä ottaa korttia/rahaa vastaan ellei pistooli ole paikallaan... varsin yksinkertaista.
Nykykäytäntö kertoo lähinnä jakeluyhtiöiden laiskuudesta ja mielenkiinnon puutteesta asiakkaitaan kohtaan.
Maksaisin mukisematta bensasta hieman enemmän jos pistoolissa olisi lukitus. Vielä enemmän maksaisin siitä, että saisin istua autossa kun joku muu tankkaa ja pesee tuulilasin, tarkistaa nesteet jne. Enemmistö ei sitä kuitenkaan tee, ja siksi tilanne on mikä on. - whiic
...© kirjoitti:
(olet täysin väärin ymmärtänyt:)
Useimmat irroittavat otteen pistoolista (jolloin bensan tulo lakkaa) siinä vaiheessa kun bensaa alkaa roiskua vaatteille tai kengät kastuu... automaattikatkaisu ei jäätyneenä huomaa milloin tankki on täynnä ja polttoainetta virtaa niin kauan kuin kahvan lukitus painaa liipasinta, eli kunnes kuski on kulman takana polttanut tupakkansa loppuun ja löntystää takaisin autolleen.
Ehkä yksi syy lukituksen estoon on se, että moni ei ymmärrä että pistooli pitää painaa perille saakka eikä jättää "huulille" josta se saattaa luiskahtaa ulos.
Oli automaattikatkaisu vikaherkkä tai ei (en usko että on), on lukitusten poistaminen turhaa koska se liipasin viritetään lukkoon muilla keinoin.
Lukot takaisin ja tankkaajalle velvollisuus pysyä auton välittömässä läheisyydessä koko tankkauksen ajan. Reippaat korvausvaatimukset sille joka valuttaa kymmeniä litroja maahan. Tankkauspistoolien telineet on muotoiltavissa niin, että lukitus aukeaa kun pistooli rahojen loputtua pistetään takaisin telineeseen... ja automaatin ei pidä ottaa korttia/rahaa vastaan ellei pistooli ole paikallaan... varsin yksinkertaista.
Nykykäytäntö kertoo lähinnä jakeluyhtiöiden laiskuudesta ja mielenkiinnon puutteesta asiakkaitaan kohtaan.
Maksaisin mukisematta bensasta hieman enemmän jos pistoolissa olisi lukitus. Vielä enemmän maksaisin siitä, että saisin istua autossa kun joku muu tankkaa ja pesee tuulilasin, tarkistaa nesteet jne. Enemmistö ei sitä kuitenkaan tee, ja siksi tilanne on mikä on."Maksaisin mukisematta bensasta hieman enemmän jos pistoolissa olisi lukitus."
Kyllä niin pieni tekninen muutos (palaaminen vanhempiin pistooleihin) on niin pieni investointi, etten siitä hyvästä heitä rikastuttaisi kalliimmalla gasolla (jollei sitten 0,0001 snt/litra riittäisi). Eri asia olisi, jos huoltoasema olisi oikea huoltoasema, jossa olisi palvelua, varaosia, asiantuntemusta, korkeaoktaanista ja lyijynkorviketta saatavilla. Nykyisellään kun huoltoasemat huoltavat auto ja kuljettajaa, enimmäkseen viimeistä. Autoon saa pelkkää gasoa. Näin maksimoidaan tuotto. Ne hyvät ajat on kuitenkin auttamattomasti historiaa.. - Anonyymi
...© kirjoitti:
(olet täysin väärin ymmärtänyt:)
Useimmat irroittavat otteen pistoolista (jolloin bensan tulo lakkaa) siinä vaiheessa kun bensaa alkaa roiskua vaatteille tai kengät kastuu... automaattikatkaisu ei jäätyneenä huomaa milloin tankki on täynnä ja polttoainetta virtaa niin kauan kuin kahvan lukitus painaa liipasinta, eli kunnes kuski on kulman takana polttanut tupakkansa loppuun ja löntystää takaisin autolleen.
Ehkä yksi syy lukituksen estoon on se, että moni ei ymmärrä että pistooli pitää painaa perille saakka eikä jättää "huulille" josta se saattaa luiskahtaa ulos.
Oli automaattikatkaisu vikaherkkä tai ei (en usko että on), on lukitusten poistaminen turhaa koska se liipasin viritetään lukkoon muilla keinoin.
Lukot takaisin ja tankkaajalle velvollisuus pysyä auton välittömässä läheisyydessä koko tankkauksen ajan. Reippaat korvausvaatimukset sille joka valuttaa kymmeniä litroja maahan. Tankkauspistoolien telineet on muotoiltavissa niin, että lukitus aukeaa kun pistooli rahojen loputtua pistetään takaisin telineeseen... ja automaatin ei pidä ottaa korttia/rahaa vastaan ellei pistooli ole paikallaan... varsin yksinkertaista.
Nykykäytäntö kertoo lähinnä jakeluyhtiöiden laiskuudesta ja mielenkiinnon puutteesta asiakkaitaan kohtaan.
Maksaisin mukisematta bensasta hieman enemmän jos pistoolissa olisi lukitus. Vielä enemmän maksaisin siitä, että saisin istua autossa kun joku muu tankkaa ja pesee tuulilasin, tarkistaa nesteet jne. Enemmistö ei sitä kuitenkaan tee, ja siksi tilanne on mikä on.Se aika on historiaa. Ei nykyään ole huoltoasemia, liikenne asemiksi muuttuneet. Ei saavu reipas reino kiillottamaan etulasia tarkastamaan öljyä. Kaikki pitää itse tehdä :)
- VeliVenäläinen
Eikös ne kahvat saa lukittua pienellä metallitikulla tai naulalla vieläkin? Muistan nähneeni joillakin avainnipussa ko. metallisen tikun ja asiaa tiedusteltuani saanut vastauksen, että bensakahvan lukitukseen moinen ;)
Lämpökahva == paksu kintas kädessä ;-D - -A-
Ei mielellään lämpökahvoja bensapistooliin.. Syykin tuli jo aiemmin ilmi. Mutta näin talvella joka autoilijalla PITÄISI olla mukana lämpöiset vaatteet (ml. hanskat) jos ja kun auto jättää tien päälle. Harvassa paikassa näkee niitä lukkoja, mutta tikkuaski ajaa saman asian. Mitoitus on juuri oikein. Tai sitten pitää vaihtaa dieseliin..
- Wonderi
Tavallisen henkilöauton tankkaus ei kestä kuitenkaan kovin kauaa koskaan kun tankit on pieniä. Käsi tuskin väsyy, ja voihan sitä vaihdella välillä toista kättä pistoolille jos väsyy. Ja hanska kädessä on ihan näppärä ja halpa konsti lämmittää kättä (niinhän tehdään muutenkin ulkoillessa), ostaa sitten vaikka tankkaushanskat erikseen takakonttiin jos pelkää hajun tarttuvan.
Ammattilaisten eli rekkakuskien kahvoissa lukitukset vielä onkin, muuten olisikin suurempi tuska lorotella monta sataa (1500l tankkejakin on) litraa ainetta tankkiin kahvasta puristaen vaikka niistä vähän nopeammin aine virtaakin kuin henkilöautoille tarkoitetuista.
Ihan varmasti vahinkoja lukituksen kanssa on sattunut kun ne on kerran poistettu, ei huoltoasemayrittäjät turhaa asiakkaita kiusaisi. - kikka kolmonen
Oon itse aina pitänyt paria pop-niittiä taskunpohjalla. Tankatessa kun sen työntää siinä pistoolinkahvassa olevaan ylempään reikään, niin saa lukituksen pelaamaan. Tosi kätevä HF-kikka tankkaajalle.
- Anonyymi
06.02.2003 21:49
Vaikka aihe on aika vanha niin yksi kikka mitä itse käytän, ei toimi kaikissa tietenkään mutta se tankinkortti mahtuu sinne kahvan väliin, ei mahdu kaikissa autoissa mutta joissakin. Liipasin pohjaan ja korkki sinne väliin niin ei tarvitse puristaa sitä kahvaa koko tankkauksen ajan.- Anonyymi
Eipä tuo niin kovin raskas ole puristaa. Tankkauskaan ei kestä kauan kuin raskaassa liikenteessä ja siellä onkin tehokkaammat pumput mittarissa.
Tuota lukitusta autoilijat käyttävät näköjään Venäjällä, jossa mittari avataan vasta kun haluttu polttoainemäärä on maksettu kassalla etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862