Tieto ei häivytä yliluonn.uskoa ?

Kreationisti pysyy kreationistina vaikka tiedon voissa paistaisi..

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=22000000021768487

ko. linkin takaa..:
..
"Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on vain vähän yliluonnollisia uskomuksia, vähemmän kuin alemman asteen koulutuksen opiskelijoilla. Jos yliopisto-opiskelijoilla on yliluonnollisia uskomuksia, koulutustaso ei vähennä niitä. Persoonallisuus, tunne-elämän tekijät, selittämisen ja hallinnan tarve, sukupuoli, arvomaailma, älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri ole yhteydessä yliluonnollisiin uskomuksiin.

Lindeman kysyy: "Löytyykö tieteen historiasta esimerkkiä, jossa taikausko olisi osoittautunut todeksi tai yliluonnollinen tieteelliseksi? Ei löydy. Uusi tieto ei koskaan ole vienyt meitä lähemmäs yliluonnollista vaan aina poispäin siitä."

29

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta muuttaa taikauskon harvinaisemmaksi sekä "järkevämmäksi"

    • pohtia

      näitä ns. yliluonnollisia. Aivan SUCKS ja todellista ajan haaskausta. Olen käyttänyt ison siivun elostani yliluonnollisten ajatusten pohtimiseen. Hukkaan meni täysin sekin aika, ja se meni MINUN elämästäni. Keskitytään mies, keskitytään olennaiseen. Joka on, EI NIIN YHTÄÄN MITÄÄN - halloo.

    • oikeinajattelija

      Itse olen akateeminen luonnontieteilijä,mutta silti minulla on elämäni varrelta muutama todella yliluonnollinen - ja pelottavakin - kokemus,joista eräässäkin paikalla oli muitakin - myös akateemisia - todistajia.
      Mutta eiköhän sillekin luonnollinen selitys keksitä,kun oikein kaukaa haetaan:

      Jos vaikka jokin laitteisto oli epäkunnossa ja siitä pääsi huoneistoon sisään huumaavaa kaasua. Jouduimme kaikki kaasutranssiin ja siinä transsissa joku aloitti hourailun yliluonnollisesta tapauksesta ja muuttuneen tietoisuuden tilassamme satuilimme toisillemme tämän tapauksen,jonka samalla näimme valveuneen kaltaisena(Valveuni ei muuten selitä humanoidikohtaamisia jo sen takia,että suuri osa harmaiden kohtaamisista on tapahtunut täysin hereillä.)ja transsista toivuttuamme luulimme unemme todella tapahtuneen.

      "tutkimuksessa" sanotaan:

      "Yliluonnollisia uskomuksia voidaan parhaiten selittää..."

      Tämä todella on paras vaihtoehto,kun ensin lähtökohtaisesti on suljettu pois se mahdollisuus,että kuvatut tapahtumat olisivat todella tapahtuneet.

      En ole kristitty,mutta ehkä kannattaisi olla ottaen huomioon sen,että kokemukseni todistavat tuonpuoleisen maailman olemassaolon.

      • ...


      • oikeinajattelija
        Nas.se kirjoitti:

        ...

        vaivaisen kosmetologiopiskelijan arviot kuupastaan,joka on koulutuksesta selviytymisen ja älykkyystestin perusteella hyväksi todettu.

        Ja ethän sinä täällä ole kertaakaan tainnut osoittaa tietäväsi mistään luonnontieteellisestä kysymyksestä.
        Moni kreationistikin tietää niistä suht hyvin ainakin perusjutut siitä mitä valtavirta-tiede esittää.
        Sinä tunnun osaavan vain solvata kuten mm. tuttumies:tä,joka sentään on kohtuullisen sivistynyt ja kohtelias kreationisti.


      • Professori

        "Itse olen akateeminen luonnontieteilijä,mutta silti minulla on elämäni varrelta muutama todella yliluonnollinen - ja pelottavakin - kokemus,joista eräässäkin paikalla oli muitakin - myös akateemisia - todistajia."

        Joo, mul on ite ihan saman laisia koekemuksia. Oon ydinfysiikan professori ja kerran CERN:issä käydessäni meitä oli n. 50 tutkijaa paikalla. Nähtiin aaveita ja sitten Jumala puhui meille että älkää pelätkö, rukoilkaa ja luopukaa evo uskosta. Hän kuitenkin kehotti ettei puhuta julkisesti tästä tapahtumasta ettei meidän määrärahoja viedä. Jokainen meistä tuli sillä hetkellä kristityksi, mutta jos paljastaisimme se mitä nähtiin ulkopuolisille tutkijoille, ei meitä enään suvattaisi tiedemaailmassa. Nyt nauran niille tutkijoille jotka menee ateisteina kadotukseen, senpä ansaitsi kun eivät usko Jumalaan!


      • Kyllä nämä kaasutranssit on nähty - kuten Juicekin lauloi:

        Pilvee, pilvee, pilvee!!!

        Taisi pojilla mennä poskarit keuhkoon asti :D


      • oikeinajattelija
        illuminatus kirjoitti:

        Kyllä nämä kaasutranssit on nähty - kuten Juicekin lauloi:

        Pilvee, pilvee, pilvee!!!

        Taisi pojilla mennä poskarit keuhkoon asti :D

        että kyseessä oli vain esimerkki siitä,että kaikkeen kyllä on löydettävissä luonnollinen selitys,kunhan valovuosien kaukaa haetaan.

        Mutta eikö sittenkin olisi tieteellisempää ja rehellisempää myöntää,että ehkä osa ihmisten kuvaamista kokemuksista on tapahtunut ihan sellaisenaan.
        Esimerkiksi tietyt hyvinkin pelottavat humanoidikohtaamiset. Kristityt sanovat että humanoidit oikeasti olisivat eksyttäjädemoneita,tiedä sitten mikä on totuus...


      • Fysiikan tohtori
        oikeinajattelija kirjoitti:

        että kyseessä oli vain esimerkki siitä,että kaikkeen kyllä on löydettävissä luonnollinen selitys,kunhan valovuosien kaukaa haetaan.

        Mutta eikö sittenkin olisi tieteellisempää ja rehellisempää myöntää,että ehkä osa ihmisten kuvaamista kokemuksista on tapahtunut ihan sellaisenaan.
        Esimerkiksi tietyt hyvinkin pelottavat humanoidikohtaamiset. Kristityt sanovat että humanoidit oikeasti olisivat eksyttäjädemoneita,tiedä sitten mikä on totuus...

        Itse olen fysiikan tohtori. Ihan samaa mieltä olen, että humanoidikohtaamiset on totta. Samoin on niin paljon todisteita lumimiehestä ja Loch Nessin hirviöstä, että ne on olemassa taatusti. Ihan tyhmää muuta väittää.


      • oikeinajattelija kirjoitti:

        että kyseessä oli vain esimerkki siitä,että kaikkeen kyllä on löydettävissä luonnollinen selitys,kunhan valovuosien kaukaa haetaan.

        Mutta eikö sittenkin olisi tieteellisempää ja rehellisempää myöntää,että ehkä osa ihmisten kuvaamista kokemuksista on tapahtunut ihan sellaisenaan.
        Esimerkiksi tietyt hyvinkin pelottavat humanoidikohtaamiset. Kristityt sanovat että humanoidit oikeasti olisivat eksyttäjädemoneita,tiedä sitten mikä on totuus...

        Tietysti osa subjektiivisista kokemuksista voi olla aitoja, mutta niiden todistusvoima on suoraan kiinni siitä, miten luotettavasti ne voidaan vahvistaa.


      • Diplomi-insinööri
        oikeinajattelija kirjoitti:

        vaivaisen kosmetologiopiskelijan arviot kuupastaan,joka on koulutuksesta selviytymisen ja älykkyystestin perusteella hyväksi todettu.

        Ja ethän sinä täällä ole kertaakaan tainnut osoittaa tietäväsi mistään luonnontieteellisestä kysymyksestä.
        Moni kreationistikin tietää niistä suht hyvin ainakin perusjutut siitä mitä valtavirta-tiede esittää.
        Sinä tunnun osaavan vain solvata kuten mm. tuttumies:tä,joka sentään on kohtuullisen sivistynyt ja kohtelias kreationisti.

        Niin paskat joistain kosmetologian opiskelijoista! Me tiede miehinä ymmärrämme asioita paljon paremmin kuin jotkut kosmeteologian opsikelijat!


      • sanoo mitä
        oikeinajattelija kirjoitti:

        että kyseessä oli vain esimerkki siitä,että kaikkeen kyllä on löydettävissä luonnollinen selitys,kunhan valovuosien kaukaa haetaan.

        Mutta eikö sittenkin olisi tieteellisempää ja rehellisempää myöntää,että ehkä osa ihmisten kuvaamista kokemuksista on tapahtunut ihan sellaisenaan.
        Esimerkiksi tietyt hyvinkin pelottavat humanoidikohtaamiset. Kristityt sanovat että humanoidit oikeasti olisivat eksyttäjädemoneita,tiedä sitten mikä on totuus...

        sanoo mutta ihan täyttä paskaa se on,kai nyt lukeneena ihmisenä ymmärrät sen?


      • oikeinajattelija
        Diplomi-insinööri kirjoitti:

        Niin paskat joistain kosmetologian opiskelijoista! Me tiede miehinä ymmärrämme asioita paljon paremmin kuin jotkut kosmeteologian opsikelijat!

        Ei se välttämättä muodollisesta koulutuksestakaan ole kiinni.
        Tunnen muutamia,joilla ei ole tähän pätevää muodollista koulutusta,mutta jotka silti osaavat hyvin keskustella tieteestä,sen tuloksista ja siitä miten ne soveltuvat evoluutio/luominen-väittelyyn.

        Mutta tältä yhdeltä mainitulta en ainakaan muista nähneeni yhtään tekstiä,jossa hän pureutuisi johonkin kreationistiseen väittämään ja osoittaisi,että miksi se olisi väärin.
        Muistan nähneeni vain solvaustekstejä.

        Hän voi toki korjata antamalla linkin,jos olen väärässä.


      • oikeinajattelija
        illuminatus kirjoitti:

        Tietysti osa subjektiivisista kokemuksista voi olla aitoja, mutta niiden todistusvoima on suoraan kiinni siitä, miten luotettavasti ne voidaan vahvistaa.

        Ei minulle niistä kokemuksista ole käsiin jäänyt mitään konkreettista todistetta,eli siltäosin te voitte edelleen ihan rauhassa pysyä siinä uskossa,että tuonpuoleista ei ole.

        Mahdollisesti tekin joudutte huomaamaan että asia on toisin. Toivon todella,että ette joutuisi sitä huomaamaan päätymällä paikkaan,johon kristityt toivottavat sinunlaisesi. Tämä tarkoittaa,että jos ja kun henkimaailma on olemassa,niin se ei silti ole sellainen kuin kristityt väittävät.


      • Nasse.
        oikeinajattelija kirjoitti:

        Ei se välttämättä muodollisesta koulutuksestakaan ole kiinni.
        Tunnen muutamia,joilla ei ole tähän pätevää muodollista koulutusta,mutta jotka silti osaavat hyvin keskustella tieteestä,sen tuloksista ja siitä miten ne soveltuvat evoluutio/luominen-väittelyyn.

        Mutta tältä yhdeltä mainitulta en ainakaan muista nähneeni yhtään tekstiä,jossa hän pureutuisi johonkin kreationistiseen väittämään ja osoittaisi,että miksi se olisi väärin.
        Muistan nähneeni vain solvaustekstejä.

        Hän voi toki korjata antamalla linkin,jos olen väärässä.

        en viitsi kauheasti keskustella.

        Mitä oikeinajattelijan kykyyn ajatella tulee, se on perin puutteellinen.

        Vain totaalinen idiootti uskoo sen mitä lukee.


      • Kosmoteologi
        oikeinajattelija kirjoitti:

        Ei se välttämättä muodollisesta koulutuksestakaan ole kiinni.
        Tunnen muutamia,joilla ei ole tähän pätevää muodollista koulutusta,mutta jotka silti osaavat hyvin keskustella tieteestä,sen tuloksista ja siitä miten ne soveltuvat evoluutio/luominen-väittelyyn.

        Mutta tältä yhdeltä mainitulta en ainakaan muista nähneeni yhtään tekstiä,jossa hän pureutuisi johonkin kreationistiseen väittämään ja osoittaisi,että miksi se olisi väärin.
        Muistan nähneeni vain solvaustekstejä.

        Hän voi toki korjata antamalla linkin,jos olen väärässä.

        Pilkun jälkeen tulee välilyönti.


      • oikeinajattelija
        Kosmoteologi kirjoitti:

        Pilkun jälkeen tulee välilyönti.

        Tuleeko vai ei, se on lähinnä makuasia.
        Huvittavaa sinänsä, että et mitään vakavampaa huomautettavaa tekstistäni löytänyt.

        Ja turha se on näiden tekstien kanssa jotain pilkkuvirheitä tarkkailla, kun se asiasisältö kuitenkin on oleellisin.


      • Nasse.
        oikeinajattelija kirjoitti:

        Tuleeko vai ei, se on lähinnä makuasia.
        Huvittavaa sinänsä, että et mitään vakavampaa huomautettavaa tekstistäni löytänyt.

        Ja turha se on näiden tekstien kanssa jotain pilkkuvirheitä tarkkailla, kun se asiasisältö kuitenkin on oleellisin.

        ehkä viittasi epäsuorasti juuri asiasisällön olemattomuuteen......


      • oikeinajattelija
        Nasse. kirjoitti:

        ehkä viittasi epäsuorasti juuri asiasisällön olemattomuuteen......

        minä olen akateeminen luonnontieteelliseltä alalta ja sinä et, ja siis minun kannanotoissani luonnontieteistä on aina asiasisältöä enemmän kuin mitä sinun kuuppasi kykenee käsittelemään.


      • oikeinajattelija kirjoitti:

        minä olen akateeminen luonnontieteelliseltä alalta ja sinä et, ja siis minun kannanotoissani luonnontieteistä on aina asiasisältöä enemmän kuin mitä sinun kuuppasi kykenee käsittelemään.

        ja mahdollinen akateemisuutesi välittyisi teksteistäsi, voit sunnuntain kuluksi etsiä omat virheesi täältä:

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/virhelista.htm

        jos edes kaksi löydät, niin se on hyvä alku.


      • Mr.K.A.T.
        illuminatus kirjoitti:

        Kyllä nämä kaasutranssit on nähty - kuten Juicekin lauloi:

        Pilvee, pilvee, pilvee!!!

        Taisi pojilla mennä poskarit keuhkoon asti :D

        Delfoin oraakkelin tapauksessa on ihan tosissaan pohdittua että näkyjen syynä olisi maanraoista tullut kaasu (en nyt muista mikä kaasu, joku hiilivety ehkä).

        Miettisen helluparantumiskokemuksista tekemänsä väitöskirjatutkimuksen mukaan monet sairaudestaan parantuneisuuden kokeneet uskovat todella kokivat parantuneensa mutta usein vain KOKIVAT=LUULIVAT parantuneensa.

        Ihminen ei ole aina luotettava mittari edes omien tuntemuksiensa suhteen..

        Tiedämme että on luulotautisia ja toisaalta terveeksi itseänsä luulevia (mm. oikean aivopuoliskon halvauksissa arvostelukyky tms on niin sekaisin, että potilas usein inttää olevansa terve vaikkei pysty edes kävelemään!)

        t. MrKAT


      • Mr.K.A.T.

        Olen minäkin kokenut pari jännittävää UFO-kokemusta, toisessa pelottavankin kokemuksen ja ainakin toisessa olisi (ilman luonnontiet ym tietämystä) jonkun muun henkilön havaitsemana tulokseksi tullut UFO-kokemus.

        t. MrKAT


      • Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Delfoin oraakkelin tapauksessa on ihan tosissaan pohdittua että näkyjen syynä olisi maanraoista tullut kaasu (en nyt muista mikä kaasu, joku hiilivety ehkä).

        Miettisen helluparantumiskokemuksista tekemänsä väitöskirjatutkimuksen mukaan monet sairaudestaan parantuneisuuden kokeneet uskovat todella kokivat parantuneensa mutta usein vain KOKIVAT=LUULIVAT parantuneensa.

        Ihminen ei ole aina luotettava mittari edes omien tuntemuksiensa suhteen..

        Tiedämme että on luulotautisia ja toisaalta terveeksi itseänsä luulevia (mm. oikean aivopuoliskon halvauksissa arvostelukyky tms on niin sekaisin, että potilas usein inttää olevansa terve vaikkei pysty edes kävelemään!)

        t. MrKAT

        >>Delfoin oraakkelin tapauksessa on ihan tosissaan pohdittua että näkyjen syynä olisi maanraoista tullut kaasu (en nyt muista mikä kaasu, joku hiilivety ehkä).>Miettisen helluparantumiskokemuksista tekemänsä väitöskirjatutkimuksen mukaan monet sairaudestaan parantuneisuuden kokeneet uskovat todella kokivat parantuneensa mutta usein vain KOKIVAT=LUULIVAT parantuneensa. >Ihminen ei ole aina luotettava mittari edes omien tuntemuksiensa suhteen.Tiedämme että on luulotautisia ja toisaalta terveeksi itseänsä luulevia (mm. oikean aivopuoliskon halvauksissa arvostelukyky tms on niin sekaisin, että potilas usein inttää olevansa terve vaikkei pysty edes kävelemään!)


      • oikeinajattelija kirjoitti:

        minä olen akateeminen luonnontieteelliseltä alalta ja sinä et, ja siis minun kannanotoissani luonnontieteistä on aina asiasisältöä enemmän kuin mitä sinun kuuppasi kykenee käsittelemään.

        Minulla on tietoa mittauksista sen verran, että
        harrastajien mittauksia hyväksytään tieteessä, mutta sellainen nähtävästi sinulle outo asia on esim. psykologia kuten ns. joukkopsykologia.

        Joitain visuaalisesti suoritettavia mittauksia hyväksytään tiet. julkaisuihin mutta ne pitää tehdä _riippumattomasti_.

        On tapauksia jossa yhdessä joukolla suoritetut (harjoittelijoiden) mittaukset ovatkin kelvottomia, koska tietoisesti tai tiedostamattomasti harjoittelijat harmonisoivat mittauksiaan.. esimerkisi tähdenpimennyksen loputtua johtaja menee kaljalle "I've get some beer" ja sitten nopeasti kaikki arvaavat tms ja "mittaavat" tähden pimennyksen loppuneen.
        Siksi tämmöisiä ryhmämittauksia ei hyväksytä (tai ei pitäisi edes tarjota) esim. pimennysmuuttujahavainnoiksi.

        UFO-havainnoissa on vähän sama juttu.. tästä oli kerran Prismassakin juttua. Jos kaikki muut väittävät nähneensä pisteen liikkuneen, niin uhrillakin taipumus väittää niin kuin muutkin sanovat vaikkei oikeasti liikkunutkaan.

        Pelkästään luonnnontiedeteoriat eivät varusta sinua tuommoiseen..

        Lentäjän oppikirjassa, jonka veli osti, on kolmisenkymmentä sivua lueteltu aistimusharhoja ja harhanäkyjä. Niitäkään ei löydy perusfysiikan oppikirjoista..

        Uskovien harhaoppina pitämäänsä psykologiaa tarvitaan UFO-selityksissäkin..

        t.MrKAT


      • illuminatus kirjoitti:

        >>Delfoin oraakkelin tapauksessa on ihan tosissaan pohdittua että näkyjen syynä olisi maanraoista tullut kaasu (en nyt muista mikä kaasu, joku hiilivety ehkä).>Miettisen helluparantumiskokemuksista tekemänsä väitöskirjatutkimuksen mukaan monet sairaudestaan parantuneisuuden kokeneet uskovat todella kokivat parantuneensa mutta usein vain KOKIVAT=LUULIVAT parantuneensa. >Ihminen ei ole aina luotettava mittari edes omien tuntemuksiensa suhteen.Tiedämme että on luulotautisia ja toisaalta terveeksi itseänsä luulevia (mm. oikean aivopuoliskon halvauksissa arvostelukyky tms on niin sekaisin, että potilas usein inttää olevansa terve vaikkei pysty edes kävelemään!)

        No voi jumpe, jos niin oli, niin olipa kr-uskon pienestä kii ;)


    • ...
    • lapsen mielen raiskaaminen

      kriminalisoidaan.

    • *Kansalainen*

      Tämä mitä kirjoitit, on kyllä hyvin pitkälti totta. Siksipä näitä kaiken maailman uskomuslääkintään perustuvia puoskareita on nimen omaan juuri suurimmissa yliopistokaupungeissa. Eikä heidän asiakkaansa ole suinkaan tavallisia duunareita vaan etupäässä akateemista väkeä.

      Lääkäri Pekka Reinikainen on kirjoittanut pari hyvää kirjaakin näistä nykyään alati yleistyvistä huuhaa-lääkintäpuoskareista.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3242
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      95
      2197
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      321
      2138
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2050
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1809
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1261
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1240
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1130
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1019
    Aihe