Jolla olisi kosovolainen mies,lapsia sen kanssa tai vaan poikaystävänä? Kuulisin mielellään miten niiden kanssa pärjäilee ja onko samanlaisia kokemuksia, kuin muissakin moku suhteissa saa täältä lukea?
löytyykö
18
1112
Vastaukset
- Evelyn...
Itselläni ei kuitenkaan sitä _henkilökohtaista_ kokemusta kosovolaisista ole, koska oma mieheni on Albanian albaani (yhdessä 9 vuotta, 1 lapsi). Kosovon albaanien kanssa kuitenkin olemme täällä paljon tekemisissä, koska Albanian albaaneja on Suomessa todella vähän...
Mutta eipä minulla elämänkokemukseni pohjalta ole juuri mitään kerrottavaa mitä voisin yleistää puolesta tai vastaan. Tunnen paljon aivan ihania ihmisiä, jotka ovat hienosti sopeutuneet yhteiskuntaamme, mutta tunnen myös heitä, jotka ovat asuneet täällä pian vuosikymmenen eivätkä puhu edes auttavasti suomea. :o(
Monikulttuurisia pareja tunnen suunnilleen 60 onnellisia ja 40% onnettomia/eronneita. Yhden pariskunnan tunnen läheisesti joiden suhteessa oli kyse oleskeluluvan hankinnasta (nainen ei tätä tiennyt) ja kun pysyvä oleskelulupa tuli, lensi nainen pihalle suhteesta kuin leppäkeihäs ja uusi tuotiin Kosovosta tilalle ja ryhdyttiin heti perheenperustamispuuhiin... Surullista, mutta onneksi ainakin meidän lähipiirissä yksittäistapaus. Sitten on toki tapauksia, joissa ero on tullut muista syistä, yhdessä esimerkiksi miehen uhkapeliaddiktio oli syynä eroon. Mutta sitten on tosiaan myös meitä, jotka vuodesta toiseen elävät hyvillä mielin yhdessä vailla mitään selkeitä kulttuurieroja tai vaikeuksia. :o) - Nimetön
naapurin tytön miehen toimesta. Itseäni 10 v nuorempi poika, väitti asuvansa muualla Hgissä (aloin juttelemaan kanssaan bussipysäkillä kesällä). En voinut olla kertomatta vaimolleen asiasta...tällainen siis yhden suomalais-naapurin kokemus!
- grua
jos haluat vaihtaa ajatuksia olen naimisissa kosovolaisen kanssa ja on pitkä kokemus
- tosi mukavaa
kuulla, et joku jaksaa jakaa ajatuksiaan tästä. Olin jo ajatellut, etteikö tosiaan löydy ketään :). Niin olis kiva kuulla seurusteluajasta, kuinka nopeesti naimisiin(menittekö lupien takia nopeasti?) entäpä onko lapsia. Olitko ollut naimisissa ennen häntä ja miten hän(mies) siihen suhtautui. Onko ollut uskottomuutta vai onko suhde toiminut hyvin? Kaikki tällaiset asiat mietityttää... Kun ei ole tuosta porukasta kuullut paljon mittään "juttuja". Niin ja onkokovin kontrolloivaa sorttia nuo?
- mielelläni
vaihdan ajatuksia. Eilen illalla jo laitoinkin tuohon viestiä, joten nyt odottelen.....
- kyl kyl
Oon seurustellu puolisen vuotta Kosovon Albaanin kanssa ja onhan se tietty vähä erilaista ku suomi-pojan kans heilastelu... Mutta toisaalta ne on ihan yhtälailla samanlaisia urpoja miehiä ku oman maan edustajatki.
Tän mun miehen monet kaverit on naimisissa oman maan naisen kanssa mutta kuitenki ne käy tuol kapakois, mutta ei todellakaan vaimot mukana ja meno on kyllä välillä sellasta... Toivon vaan että mun mieheni ei käyttäydy niin kun mä oon pois. Mutta me käydäänki aina oikeestaan yhes ulkona ja monesti on sen kavereita mukana.
Tämä mun mies on todella huomaavainen ja ihana. Antelias ja hyvä mulle. Tunnen itseni tosiaan naiseksi hänen seurassaan :)
Mutta välillä pelottaa että olenko joku hetken huvi ja naimisiin mennään sit oman maan naisen kans.. mutta kaikki epävarmuus toisen tunteista on kait ihan normaalia, seurusteli sit kenenkä kans vaan.pitäs puhua, mutta ku ei tää mies oo suomalaista kummosempi puhumaan tunteistaan. (vai onko vaan suomalaistunu niin hyvin, hahaa)
No ei, siis aivan ihanahan se on kaikin puolin, omine hyvine ja huonoine puolineen. Yks asia minkä huomasin itsessäni, ku oltiin tos joku aika sit ulkona ku yks nainen kovaa selitti mun miehen ystävälle että ku te ulkomaalaset ootte niin erilaisia ja rennompia ja läpätiläp ku suomalaiset ku teillä on erilaisia tapoja sun muuta.. niin mä en oo ikinä ajatellu asiaa sillä lailla! ja luulen että se varmasti on miellyttäny mun miestä, ku oon ottanu sen sellasena ku se on, omana yksilönään. Ja se on aivan helmi tapaus, oli muut sitte mitä mieltä tahansa. ihmiset on vaan niin epäluulosia, ja sit jos sattuis käymään niin että se mies pettää niin sit ollaan viisaina että joo ne on tollasia noi ulkomaalaset. Ku aivan hyvin niin voi käydä valkosenki pojan kans. Että eipä olla niin jyrkkiä heitä kohtaan.
Kompromisseja varmasti joutuu tekemään jos aivan pitkää suhdetta meinaa ja perhettä perustaa vaikka kosovon pojan kans, tottakai, koska kuitenki ollaan erilaisista kulttuureista. Ainahan niitä joutuu tekemään, mutta nämä luultavasti vähän (tai paljon) erilaisia. Mutta mä viihdyn mieheni kanssa vaikka ei niin kauheen vakavasti vielä ollakkaan, ollaan edetty hitaasti. ja se sopii mulle hyvin. Ja ollaanhan me joskus vähä tulevaisuuttaki suunniteltu että yhdes mennään eteenpäin. En osais tällä hetkellä edes ajatella olevani rakastunu keneenkään muuhun.
Kertokaa naiset kokemuksia näistä suhteista ulkomaalasten kans. Olis kiva kuulla! hyviä ja vaikka huonojaki kokemuksia, mutta niistä huonoista ehkä puhutaan aina niin paljo, että hyvät ja ihanat jutut olis virkistäviä :)- olis
Kosovolaisen kanssa elävä..Yhessä ollaan oltu jo useampi vuosi ja meillä ei ainakaan mitään suurempia kulttuurieroja ole koettu.
Meillä on tuttava perheitä joissa joillaki on suomalainen puoliso tai molemmat kosovolaisia.
Olen myös tutustunut mieheni perheeseen ja olen kyllä hyvin joukkoon sopeutunu ja minut on otettu hyvin vastaan vaikka yhteistä kieltä ei kaikkien kanssa olekkaan. Jonkin verran olen oppinu albanian kieltä mutta aika vaikeaa on, mutta ymmärrän jo puheesta paljon vaikka en omaa suuta uskallakkaan välttämättä aukasta.
Mutta kyllä heidänkin joukkoon täällä mahtuu monenlaista, että kannattaa kuunnella sydämen ääntä ja parempi edetä hitaasti mitä nyt heti rynniä vihille, ettei ainakaan joudu huijatuksi papereiden takia. - grua
hei jos voit kirjoita mulle suoraan meiliin tai lisäile mut, olis mukava tietää missä päin asustelet ja vaihtaa ajatuksia...??:)
terv.naimisissa kosovolaisen kaa - vaikka
grua kirjoitti:
hei jos voit kirjoita mulle suoraan meiliin tai lisäile mut, olis mukava tietää missä päin asustelet ja vaihtaa ajatuksia...??:)
terv.naimisissa kosovolaisen kaa..jo tunnettaiskin, mut laita osotteita niin lisään sut ja otan yhteyksiä..)
Kirjoittanut: täällä olis - mansesta vaan
grua kirjoitti:
terv.naimisissa kosovolaisen kaaollaan. Entäpä itse?
- grua
vaikka kirjoitti:
..jo tunnettaiskin, mut laita osotteita niin lisään sut ja otan yhteyksiä..)
Kirjoittanut: täällä olis[email protected] laittaa meiliä jos haluaa vaihtaa ajatuksia
- Miina.
Olen asunut yhdessa Kosovolaisen pojan kans nelisen vuotta.Emme asu suomessa tal hetkel.Me molemmat puhutaan hyvaa englantia ja kommunikoimme siis englanniks.Taytyy myontaa et erilaistahan tama on kun suomalaisen kans mut en tarkota et mitenkaan vaikeella tavalla.Me ajatellaa asioista samal taval.Eri uskontohan meil on mut niistakin asioista meil on samanlainen kasitys.Mieheni arvostaa kaikkia uskontoja ja pitaa kaikkeintarkeimpana et uskoo.Oli uskonto sit mika tahansa.Taytyyhan toki ottaa huomioon taysin erilaiset lahtokohdat.Miehellani on selvastikkin kotoa opittu malli miten tulee olla.Kotitoita han ei juuri tee vaan odottaa yleensa et ma teen.Mut itse tekee pitkaa paivaa toissa.Kaverit on tarkeita ja niitten kans kahviloissa oleskelu.Kaikinpuolin voin sanoa olevani aivan tyytyvainen olooni hanen kanssaan.Mitaan suuria ongelmia ei oo ollu.Ketaan Kosovolais suomalaisparia en tunne.Useemmilla taalla Belgiassakin on oman maalainen vaimo tai paikallinen
- vaimo..
hei,olemme suomi-kosovopari,aviossa kaksi vuotta.kaikki on mennyt hyvin.elämme tavallista perhe-elämää.mieheni osallistuu kotitöihin (enemmän kuin minä toisinaan ehdin kiireiltäni)ja huolehtii ja tuntee vasttuuta lapsistani.mieheni ei käy baareissa yms.,minä kylläkin joskus.kosovolaisen kanssa pärjäilee aivan samoin kuin esim.savolaisen miehen kanssa (vai paremmin?)todellisuudessa aina on eroavaisuuksia,luojan kiitos-se pitää mielenkiintoa ja keskustelua yllä :)miehet ovat miehiä ja sehän on aina vaikeinta,ymmärtää miestä /naista.kai nämä ovat yksilöjuttuja.meitä on moneksi,hyviä ja pahoja..
- Pysy erossa
On kokemuksia. Huonoja lähinnä. Suhde sillä, että saat tarkistella mikä on totta ja mikä valhetta. Eivät pysty soittamaan normaaliin päiväsaikaan. Elämä on lähinnä juhlimista ja naisia on joka sormelle. Viimeistään lopullinen niitti tulee, kun luet kokemukset täältä Suomi 24:sta ja tutkit Albanian tilanteen. Rohkea ja pikkasen hullu täytyy olla, että tollaiseen suhteeseen alkaa ja lähteminen saattaa olla vielä vaikeampaa.
- äly älä jätä
Onpas ihan viisasta vastata ihmisille, jotka ovat tänne kirjoittaneet 7 vuotta sitten.
- Äly jätti sut jo
äly älä jätä kirjoitti:
Onpas ihan viisasta vastata ihmisille, jotka ovat tänne kirjoittaneet 7 vuotta sitten.
Kerro mikä on ihan virallinen sääntö, kuinka monta vuotta saa vastata?? Pikku viisastelija.
- Äly hoi
äly älä jätä kirjoitti:
Pliis kerro joku oma kokemus. Ei taida olla...
- Viisaampi kun sinä
Luithan sen itsekin. Mikä netissä on siellä se pysyy, vaikka seuraavat 200 vuotta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895645
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113057Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv902976Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232654Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612049Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251996- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1161460- 1851328