au pairin oleskelulupa?

Pocahontas

eikös eu-maihinkin tarvitse oleskeluluvan jos on maassa yli 3kk? miten olette hoitaneet asian?

5

588

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoittaudutaan

yleensä perheen kanssa tai sitten yksin sen asuinkunnan kunnanvirastoon. Jos tietää olevansa yli 3 kk, pitää ilmoittautua jo ekan 8 päivän aikana. Siellä pitää näyttää erilaisia papereita kunnasta riippuen. Perheen tai järjestön pitäisi tietää. Sitten poliisit tulevat kotiin katsomaan, asuuko henkilö todella siellä. Sitten saa määräaikaisen henkilökortin (ei siis enää oleskelulupa, koska Suomi EU-maa). Ja poislähtiessä kunnanviraston kautta. Kortti palautettava. Ainakaan meidän kunnassa ei saa enää ottaa uutta aupparia, jos edellisen lähtöselvitykset ei oo tehty.

• Anna**

Olin Irlannis enkä ilmottautunu yhtään mihinkään (olin 10kk). Olis kai pitäny?

• Soozy
        Anna** kirjoitti:

Olin Irlannis enkä ilmottautunu yhtään mihinkään (olin 10kk). Olis kai pitäny?

Iso-Britannia on EU-maa joten taalla ei tarvii oleskelu-lupaa. En osaa muista maista tosin sanoa.

Anna ei sun olis tartennutkaan minnekaan ilmoittaa, ma kysyin paikalliselta poliisilaitokselta muuttaessani tanne. Sanoivat etta saan tulla ja menna niin kun haluan.

Eli siis varmistut asiasta jos au-pairiks mennessa kayt parin eka paivan aikana kysymassa poliisilaitokselta, mutta ei ainakaan Iso-Britanniassa tarvitse lupaa.

• maittain
        Soozy kirjoitti:

Iso-Britannia on EU-maa joten taalla ei tarvii oleskelu-lupaa. En osaa muista maista tosin sanoa.

Anna ei sun olis tartennutkaan minnekaan ilmoittaa, ma kysyin paikalliselta poliisilaitokselta muuttaessani tanne. Sanoivat etta saan tulla ja menna niin kun haluan.

Eli siis varmistut asiasta jos au-pairiks mennessa kayt parin eka paivan aikana kysymassa poliisilaitokselta, mutta ei ainakaan Iso-Britanniassa tarvitse lupaa.

Käytäntö vaihtelee maittain. Itse en ollut varma oleskeluluvan tarpeellisuudesta, joten kysyin asiaa jo etukäteen Suomen suurlähetystöstä kohdemaan pääkaupungista ja sain sieltä vastauksen.

• tarvitse.

EU-kansalaiset eivät tarvitse oleskelulupia. Se on määritelty perusasiakirjassa.

Useimmat eivät tiedä että Suomi on EU:ssa, vaan luulevat että se on Venäjän autonominen ruhtinaskunta joten kyselevät tarkkaan lupia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4399
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3273
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      999
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      996
    7. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      25
      990
    8. 153
      985
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      914
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe