Miten selvitä taloudellisesti

eron jälkeen ?

Miten olette selvinneet taloudellisesti eron jälkeen ? Minua huolestuttaa, jos eroan että miten selviän. Mutta onko mitää järkeä olla huonossa parisuhteessa, kun asiat voisivat olla paremminkin.

27

6968

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivustaseuraaja.

      Niin. Tuo asia varmaan sitookin tänäkin päivänä niin ja niin montaa suomalaista.

      Ei viitsittäisi luopua kahden ihmisen tienesteistä, koska tottakai (tai yleensä) yksi ihminen joutuu "kiristämään vyötä" eri tavalla.

      No up to you - jatkatko itsesi pettämistä materialismin vuoksi vai seuraatko "sydämesi ääntä".

      • puhut asiaa

        Ollaa oltu yhessä 10 ½ v ja olin 17 v kun alettiin seurustelemaan. Eli hän on ensimmäinen seurustelu- ja seksikumppani. Jäinkö roikkumaan vaan sen takia, että pelkäsin etten saisi ketään muuta. Nyt olen 27 ja hän 35 ei puhettakaan mistään tulevaisuudesta. Olen miettinyt mikä siinä on että kun tulee 10 v täyteen ni silmät aukenee.
        Puhutaan 10 vuoden kriisistä. Gyne sano miule keväällä, että jos mies ei halua lapsia yms. ni pitäsköhä ruveta miettimää että miksi on yhessä sellaisen miehen kanssa. Silloin minun silmät aukeni, kun rupesin miettimään asioita. Olen kokenut myös henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja olen senkin takia aivan rikki.Haluaisin rakkautta ja hellyyttä. Kukapa sitä ei haluaisi enemmän. Ehkä silläkin oma merkityksensä asiassa, että mies on kaupparatsu ja vähän kotona. Minulle on myös tullut biletysvaihe päälle, josta olen tyytyväinen, koska olen huomannut, että muutkin miehet ovat kiinnostuneet minusta.
        Viime kuussa sanoin haluavani erota, ei hän ottanut sitä vakasvasti. Bileillan jälkeen en tullut kotiin yöksi. Se piti kostaa minulle. Miehellä meni 5 päivää tajuta että minä olen tosissani.Itsestä hän ei löydä mitään vikaa vaan kaikki on minun syytä. Olen niin surullinen. Raha ei tuo onnea eikä rakkautta.


      • taloudellisesti
        puhut asiaa kirjoitti:

        Ollaa oltu yhessä 10 ½ v ja olin 17 v kun alettiin seurustelemaan. Eli hän on ensimmäinen seurustelu- ja seksikumppani. Jäinkö roikkumaan vaan sen takia, että pelkäsin etten saisi ketään muuta. Nyt olen 27 ja hän 35 ei puhettakaan mistään tulevaisuudesta. Olen miettinyt mikä siinä on että kun tulee 10 v täyteen ni silmät aukenee.
        Puhutaan 10 vuoden kriisistä. Gyne sano miule keväällä, että jos mies ei halua lapsia yms. ni pitäsköhä ruveta miettimää että miksi on yhessä sellaisen miehen kanssa. Silloin minun silmät aukeni, kun rupesin miettimään asioita. Olen kokenut myös henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja olen senkin takia aivan rikki.Haluaisin rakkautta ja hellyyttä. Kukapa sitä ei haluaisi enemmän. Ehkä silläkin oma merkityksensä asiassa, että mies on kaupparatsu ja vähän kotona. Minulle on myös tullut biletysvaihe päälle, josta olen tyytyväinen, koska olen huomannut, että muutkin miehet ovat kiinnostuneet minusta.
        Viime kuussa sanoin haluavani erota, ei hän ottanut sitä vakasvasti. Bileillan jälkeen en tullut kotiin yöksi. Se piti kostaa minulle. Miehellä meni 5 päivää tajuta että minä olen tosissani.Itsestä hän ei löydä mitään vikaa vaan kaikki on minun syytä. Olen niin surullinen. Raha ei tuo onnea eikä rakkautta.

        Tämähän se on se ensimmäinen murhe ja este.
        Yhdessä pysytään kun onhan se tottakai pelottavaa jos "joutuu kiristämään vyötä".

        Se on lohdullista että sille aviopuolisolle tai kumppanille annetaan edes yksi arvo:
        oman taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen.

        Tästä syystä moni kituu omaa mukaavuudenhaluaan homeisessa kulissiliitossa vanhuuteen saakka.

        Ja jotenkin ei käy sääliksi tippaakaan.


      • neuvontaaaa
        taloudellisesti kirjoitti:

        Tämähän se on se ensimmäinen murhe ja este.
        Yhdessä pysytään kun onhan se tottakai pelottavaa jos "joutuu kiristämään vyötä".

        Se on lohdullista että sille aviopuolisolle tai kumppanille annetaan edes yksi arvo:
        oman taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen.

        Tästä syystä moni kituu omaa mukaavuudenhaluaan homeisessa kulissiliitossa vanhuuteen saakka.

        Ja jotenkin ei käy sääliksi tippaakaan.

        neuvo. menkää naimisiin ja vasta sitten eroatte. saatte tasinkona puolet varakkamman omaisuudesta. kyllä sitte jo pärjää taloudellisesti.


    • rahat meni

      parin vuoden seurustelun jälkeen, avoliitossa hieman yli vuosi.

      muutin omaan asuntoon, vuokralle. vuokra on alhainen, mutta silti asumistuen ja loppuvuokran jälkeen käteen jää hieman yli 100 €/kk, josta siis vielä maksettava esim. puhelin ja Internet. Näistä en voi kummastakaan luopua, koskapa olen työtön ja tarvitsen molempia välineitä työn hakuun.

      Pelottaa miten pärjään. Mutta olen päättänyt pärjätä. Lainaa otan vain ja ainoastaan todellisessa hädässä, ja senkin mieluummin vaikka vanhemmilta kuin vipeistä. Niistä sitä saisi helpostikin ilman takuita, mutta milläs maksat ne kauheat korot???

      Eiköhän tästä selvitä, sisulla jos ei muuten. Ja onhan nuita avunsaanti mahdollisuuksia, esim. sossusta tai kirkolta. Tosin, en tiedä voiko kirkolta saada apua jos ei kuulu instanssiin...

      • sanoa

        että miksi et hyvä ihminen hae toimeentulotukea kun olet siihen oikeutettu. Vuokra, sähkön ja esim. lääkkeiden ja muiden tarpeellisiksi katsottujen menojen jälkeen sinulle pitää jäädä käteesi 360e, eli sossusta saat kaiken puuttuvan kun viitsit hakea. Opiskelijat ovat asia erikseen.

        Tuo taloudellinen tilanne huoletti minuakin kun mietin eroa, avokki maksoi aika paljon menoista kuten netin ja auton (jota en edes omista). Reilun vuoden ajan yritin päästä irti huonosta suhteesta, tai oikeastaan en silloin edes ajatellut suhdetta NIIN huonona. Nyt olen pari kuukautta asunut omillani, eronnut ja löytänyt uuden miehen, usko tulevaisuuteen on vahva vaikka rahat on niin tiukilla että näen painajaisia ja lainaa on ollut pakko ottaa vähän.. Mutta se on sitä opiskelijan elämää, väliaikainen vaihe, yritän ajatella.. Vaikeaa se oli lähteä, mutta nyt jälkeenpäin ihmettelen miksi, tämä oli ehkä elämäni yksi parhaista tekemistäni ratkaisuista.


      • en..
        sanoa kirjoitti:

        että miksi et hyvä ihminen hae toimeentulotukea kun olet siihen oikeutettu. Vuokra, sähkön ja esim. lääkkeiden ja muiden tarpeellisiksi katsottujen menojen jälkeen sinulle pitää jäädä käteesi 360e, eli sossusta saat kaiken puuttuvan kun viitsit hakea. Opiskelijat ovat asia erikseen.

        Tuo taloudellinen tilanne huoletti minuakin kun mietin eroa, avokki maksoi aika paljon menoista kuten netin ja auton (jota en edes omista). Reilun vuoden ajan yritin päästä irti huonosta suhteesta, tai oikeastaan en silloin edes ajatellut suhdetta NIIN huonona. Nyt olen pari kuukautta asunut omillani, eronnut ja löytänyt uuden miehen, usko tulevaisuuteen on vahva vaikka rahat on niin tiukilla että näen painajaisia ja lainaa on ollut pakko ottaa vähän.. Mutta se on sitä opiskelijan elämää, väliaikainen vaihe, yritän ajatella.. Vaikeaa se oli lähteä, mutta nyt jälkeenpäin ihmettelen miksi, tämä oli ehkä elämäni yksi parhaista tekemistäni ratkaisuista.

        hae sossusta toimeentuloa ainakaan ihan heti kun siellä kestää niin hemmetin kauan tuon järjestyminen.ei siitä ole heti tähän hätään apua. koitan ensin omillani, miten pärjään ja sitten vasta mietin tuota tosissaan.


    • kun menotkin muuttuvat

      Olen eroni jälkeen tullut taloudellisesti toimeen jopa avioliittoa paremmin, vaikka miehen tulot olivatin kolminkertaiset omiini nähden. Kummasti sitä vaan menotkin muuttuvat, kun arjen kuviot menevät uusiksi... Ja on jäänyt rahaa mukavasti matkusteluunkin eikä lihatiskillä tarvitse hintoja kysellä... vaikka on lapsikin huollettavana. Joten älä turhaan pelkää taloudellista toimeentuloa.

      • avovcaiavioero

        Ero avioliitosta on eri asia, kuin ero avoliitosta.
        Avioerossa nainen saa tasinkona puolet miehen omaisuudesta, kun itsellä ei ole varallisuutta. Lisäksi hän saa huomattavat elatusmaksut lapsesta/lapsista.
        Avoerossa nainen saa pitää vain omat tavaransa (yl vaateensa).
        Näissä vaan on eroja, kun puhuttiin avoerosta aloituksessa.


      • retr1
        avovcaiavioero kirjoitti:

        Ero avioliitosta on eri asia, kuin ero avoliitosta.
        Avioerossa nainen saa tasinkona puolet miehen omaisuudesta, kun itsellä ei ole varallisuutta. Lisäksi hän saa huomattavat elatusmaksut lapsesta/lapsista.
        Avoerossa nainen saa pitää vain omat tavaransa (yl vaateensa).
        Näissä vaan on eroja, kun puhuttiin avoerosta aloituksessa.

        Avioerossa saa tasinkoa vähävaraisempi puoliso, jollei ole tehty avioehtoa. Minkä tekeminen aina kannattaa, jos suuret varallisuuserot jo liiton alussa.


      • Anonyymi

        Mitenkähän tuokin on mahdollista. Ihmettelen vain.


    • tunteellinen hölmö?

      ..lähtee linnasta ja ottaa täydellinen vastuu itestään....varsinkin kun on vielä nuori.

      Mutta niihän se kaikille eronneille on.

      Minulle itselleni ei raha niin merkinnyt mutta ne yhteiset tavarat kun tuli jakoon oli tunnearvolla todellinen merkitys ja pelotti jättää osan miehelle koska tälle ne eivät merkinneet mitään muuta kun vain ja ainoastaan tavaraa....ja hänellä oli tapana kohdella tavaraa todella järein keinoin....myi etiäpäin rahapulassa yms.

    • tikrutar.82

      Itselläni on tosi rankka ero takana avopuolisosta tossa elokuun lopussa. monta kuukautta mietin kuinka pärjään yksin ja pienellä palkalla. Se oli syy miksi kituutin suhteessa vaikka en ollut onnellinen. Nyt kun olen omillani olen onnellinen ja tulen toimeen omillani kaikesta huolimatta. Rahaa jää jopa enemmän käyttöön kuin suhteessa ollessani. Niin kuin joku jo mainitsi tulot ja menot kulkee käsikädessä. Eihän se elämä aina luksusta ole, mutta toimeen olen tullut ja niin tulet varmaan sinäkin... Mieti tarkkaan mitä haluat elämältäsi onko se raha vai rakkaus... kaikkea hyvää sinulle..

    • kalomeero

      sitä saa mitä tilaaa!

    • .............

      Minullakin on 10v liitto kariutumassa, mies on kyllä nyt toiminut elättäjänä ja pelottaa miten tästä eteenpäin, saanko asunnon, selviänkö laskuista... mies joutui elättäjäksi kun ksairastun enkä voinut työskennellä, nyt hakeuduin koulutukseen jos taas pääsisi jaloilleen.
      Vaikeita on nämä asiat todellakin...
      Mutta ehkä sitä jotenkin selvinnee... haluan vain jatkaa elämääni ja olla tuhlaamatta vähiin käyviä vuosia meiltä kummaltakaan, jotenkin vain olemme kasvaneet kavereiksi saman katon alle... suurin työ oli tehdä päätös nyt vain vielä pitäisi kertoa se hänelle...

    • lifemocker

      kyllä sitä sinkku pärjää tonnillakin kuukaudessa ihan ok

      • kasittamatonta

        Aijaa...tonni kuussa. Kuukausimenot : 700e vuokraan, sähkö 50e, vakuutukset, vesimaksu, auton vakuutukset ja bensa, nettimaksu, puhelinmaksu, ruokaan 400e...ei ihan tonni nettona riitä???


      • lifemocker
        kasittamatonta kirjoitti:

        Aijaa...tonni kuussa. Kuukausimenot : 700e vuokraan, sähkö 50e, vakuutukset, vesimaksu, auton vakuutukset ja bensa, nettimaksu, puhelinmaksu, ruokaan 400e...ei ihan tonni nettona riitä???

        ei ole pakko asua noin kalliissa kämpässä ;)


      • Anonyymi
        lifemocker kirjoitti:

        ei ole pakko asua noin kalliissa kämpässä ;)

        700e ei ole kallis. Tietysti voi asua monenlaisissa hökkeleissä, onhan näitä esitelty netissäkin
        Mutta ei minulle kiitos.


    • Tsemppiä ...........

      Omasta kokemuksestani voin sanoa että hädän hetkellä selviytymisvietti herää ja ihminen kestää paljon. Itse suosittelen menemään juttelemaan seurakunnan diakonille miten tästä jatkaa elämäänsä, voi mennä vaikka ei kuuluisi kirkkoon eikä siellä jeesustella. Ainakin Turussa seurakunnalla on jopa vuokra-asuntoja, joten saman katon alta hoituu monta asiaa. Luulis että muuallakin Suomessa sama, ainakin isommilla paikkunnilla. Jos murehtii miten rahat riittää ruokaan niin kirjastosta kannattaa lainata Marttojen Penninvenyttäjän keittokirja. Itselläni tuo on auttanut paljon suunnittelussa.

      Tsemppiä opiskeluun!!!

      • eiheinaa

        Aika vaikea muuttaa omia tottumuksiaan. Olen tottunut syömään lihaa (sisä/ulkofile) 2 krt viikossa. Kunnon salaattiaterian joka päivä. Viikonloppuisin parempaa ruokaa viinin kanssa. Ulkona syön n 2-3 krt/viikko. En ihan heinää viitsisi alkaa popsimaan.


    • Paskamies1

      Meikäläisellä on myös ero käsillä en omista mitään muuta kuin ison kasan velkaa N: 15000e ja merkinnän maksuhäiriöstä. Onneksi olen töissä kohtuu palkalla. Maksuhäiriöni vuoksi en saa jäädä asumaan nykyiseen asuntoon enkä mistään taida asuntoa saada joten varmaan polku vie johonki honkkarii tai motonettiin telttaa ostamaan johan ne säät tästä alkaa lämpiimäänkin ja talven tullen voi kutoa hirttosilmuu jos ei muuta keksi...

      • velaat

        noilla veloilla ei joudu mitään tasinkoa makselemaan, mikä on hyvä juttu


    • tuuttujuuttu

      Hommaat itellesi rikkaan miehen. Ei tarvii pennosia laskeskella. Menet naimisiin ja eroat samantien, saat tasinkona puolet miehen omaisuudesta, jos itse olet PA.

      • Anonyymi

        Tämä toimii!


    • Anonyymi

      Paremmin kuin koskaan yhdessäkään suhteessa✌💩

    • Anonyymi

      Samaa pohdin. Hölmönä uskoin toisen sanoihin ett kun molemmat palaa lastenhoidon jälkeen töihin tasataan omaisuus niin että esim talo on molempien omistuksessa. Nyt jos lähden voin mukaani vaatia vain murto-osan huonekaluista jne. Vaikka on vakiotyö mietin miten saan osuuteni lapsien harrastuksiin ja kuskaamisiin hoidettua. Plus rahaa suurempi pelko on se etten ole enää eron jälkeen ”mitään” lasten silmissä. Puoliso tienaa puolet enemmän ja ostelee milloin mitäkin kallista lapsille. Lapset ovat sen verran pieniä että eivät osaa nähdä materian taakse. Melkein kannattaisia kosia ja viedä vihille ja sitten erota niin rahallinen tilanteeni olisi parempi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe