Jos suomessa on vajaa 200 tuhatta työtöntä, paljonko on opiskelijoita? Kuinka moni nyt opiskelevista pääsee töihin edes vuoden sisällä valmistuttuaan? Mielestäni opiskelijat yms. tulisi laskea työttömien määrään.
Itse ajattelin valmistua ensi keväänä. Tulevasta työpaikasta ei tietoakaan, harjoitteluun pääsykin on mahdotonta (ainakin jos palkkaa vaatii). Sama tilanne jokaisella luokkakaverilla, joku sentään viime kesänä pääsi ilmaistöihin.
Miksi suomessa koulutetaan näin paljon? Ei kaikille voi löytyä insinöörin töitä. Onhan se hienoa esitellä koulutustilastoja ja onhan meillä maailman paras koulutus. Sääli vain että koulutuksella ei saa töitä.
Onneksi lohduttajia löytyy:"Kyllä sinä töitä vielä saat, käyt vaan ahkerasti paikan päällä kysymässä." Joo, kyllähän niitä ns. paskahommia löytyy. Paskahommat ovat mielestäni niitä johon ei tarvita koulutusta, siitä maksetaan alle 7€/h palkkaa, eivätkä tunnitkaan tule täyteen. Ja vaikka tunnit täyttyisivätkin, ei sopimus ole jatkuva vaan sinulle "soitellaan kun tarvetta tulee." Suunnittele siinä sitten turvallisin mielin elämääsi. Kovin montaa virhettä ei kannata tämän lyhyen elämän aikana tehdä...
Opiskelijat
5
256
Vastaukset
- Hiljainen duunari
Tarkoitan tällä sitä, että jotensakin sitten kyllä huomaa ettei enemmän lukeneella ole haluakaan mennä selvästi koulutusta vastaamattomampaan hommaan, vaan tuijottaa itsekin liikaa "lukeneisuuteensa".
Ymmärrän tämän toki yliopistotasolla ja sieltäpä valmistuneen melkoisen vaikea on saadakaan alempaa hommaa. Puhtaasti siksi, että katsotaan automaattisesti lähtevän jos saa paremman/oman alan hommia. Duunariportaassa ja sen johdolla on edelleen aikalailla pinttynyt käsitys (toki ymmärrettävää) ettei liikaa lukeneesta ole suorittavaan perusduuniin.
Mutta esim. ammattikorkeat joista valmistuu porukkaa pilvin pimein kortistoon ja moni käy, koska ei oikein vielä lukion tai amitsunkaan jälkeen tiedä mitä tekisi isona, ovat paikkoja jonka käyneellä on aika turha enää nykypäivänä tuijottaa tutkintoa ja etsiä oman alan duunia.
Omissakin duuniympyröissä huomaa tämän hyvin. Itse kävin aikanaan amitsun ja lukion (yhtäaikaa) ja sen jälkeen ammattikorkean ollen samalla jonkin verran töissä. Suuntautuminen sellainen, että tiesin pari vuotta sitten valmistuessa ettei varmasti oman alan töitä saa. Hyvä jos koskaan.
Aloin sitten paljon parjatuksi vartijaksi koska hiukan oli alalta taustaa (ja edelleen muuten pääsee suurissa kaupungeissa hommiin varmasti johonkin firmaan ja johonkin hommaan ainakin jos itse maksaa ja käy muutaman sadan euron koulutukset). Pian huomasin, että tämä nyt on se oma ala kyllä ja hautasin pian ajatukset tuosta omasta alasta. Muistona ovat todistukset jossain pöytälaatikossa...Isoissa kohteissa kun vain on ja useiden ihmisten kanssa tekemisissä niin huomaa kyllä yleisen asenteen.
Osa-aikaisina varsinkin on paljon ammattikorkeankin käyneitä erilaisissa hommissa ja parhaimmillaan joku on valittanut nyt pari vuotta kun on niin paljon opiskellut eikä oman alan töitä saa, ja joutuu tätä paskahommaa tekemään. Tätä kitinää sitten saa jokainen kuulla yhtenään, sitkeimmät sanovat jo avoimesti johdoille ym. että heti sitten muuten kun tulee parempi paikka niin mä häivyn. Käytös on jo sellaista, että varmasti erotettaisiin jos vain olisi enää mahdollista.
Tämä mitä itsekin paljon katsellut, on vain paljon pistänyt miettimään tuota tutkintoon katselua. Faktahan kun kuitenkin on, että työtä alle 30 vuotiaille on varmasti tarjolla (joka ollaan yleensä kun opiskelut lopetetaan) mutta ne ovat sitten perusduuneja joissa liksa on siinä ehkä tuhannen euroa kuussa käteen ainakin aluksi. Eipä silti meinaa tekijöitä löytyä jos on vähänkin enemmän koulutusta alla. En nyt yleistä, mutta jos itse katselen kolmessa paikassa samaa niin en oikein usko näiden olevan ainoat.
Jotenkin tutkintoatuijottavat syövät omaakin oksaansa kun tuovat asiaa esiin. No, olenko sitten poikkeuksellisen tyhmä vai mikä on, mutta itse olen jonkun mielestä idioottina ja orjana aivan tyytyväinen omaan työhöni ja hurjaan n. 1400e/kk palkkaan, jonka saan käytännössä alle kuukauden kestäneillä vartijakoulutuksilla ja muut vuosikaudet ovat sitten vain siellä taustalla ns. ei-mitään-merkitystä luvuilla.- Hiljainen duunari
että en tarkoittanut tuolla, että jatkuvaa valitusta, pelkkää vartiointialaa vaan montaa muutakin joihin törmää työkuvioissa. Erilaiset kaupanalan tehtävät (joita on paljon isoissa marketeissa, myyjät ovat vain näkyvä osa), erilaiset huoltotehtävät, siivoojat, varastotyöntekijät...Jokaisessa hommassa tuntuu olevan paljon enemmän koulutettuja kuin hommat vaatisivat ja yhteistä on rutinakin. Parhaat pohjat vetää eräs henkilö, jonka perusliksa olisi siinä 1500e/kk, saa useamman satasen enemmän silti "hyvänmiehenlisänä", mutta silti alkaa aamu valituksella kun kuulemma omalla alalla liksat alkavat kolmosesta eteenpäin ja tällaista joutuu tekemään.
Tapansa kullakin, mutta ihan näin läpileikkauksena nyt hieman mitä itse näkee päivittäin "lukeneiston" toiminnassa. - Se Aito Työtön
Hiljainen duunari kirjoitti:
että en tarkoittanut tuolla, että jatkuvaa valitusta, pelkkää vartiointialaa vaan montaa muutakin joihin törmää työkuvioissa. Erilaiset kaupanalan tehtävät (joita on paljon isoissa marketeissa, myyjät ovat vain näkyvä osa), erilaiset huoltotehtävät, siivoojat, varastotyöntekijät...Jokaisessa hommassa tuntuu olevan paljon enemmän koulutettuja kuin hommat vaatisivat ja yhteistä on rutinakin. Parhaat pohjat vetää eräs henkilö, jonka perusliksa olisi siinä 1500e/kk, saa useamman satasen enemmän silti "hyvänmiehenlisänä", mutta silti alkaa aamu valituksella kun kuulemma omalla alalla liksat alkavat kolmosesta eteenpäin ja tällaista joutuu tekemään.
Tapansa kullakin, mutta ihan näin läpileikkauksena nyt hieman mitä itse näkee päivittäin "lukeneiston" toiminnassa.Itse olin pyrkimässä töihin. Kysyttiin palkkatoivomusta.
Olin (ääneen) sitä mieltä, että olisi paljon helpompi, kun "työhönottaja" sanoisi suoraan, paljonko he maksavat duunista.
Siteerasin sitten varsin kohtuullisen palkkatoiveen (TES:n mukaisen minimin tasolta).
"Työhönottaja" sai raivokohtauksen ja totesi, että jos en suostu töihin puolella mainitsemastani summasta, he ilmoittavat työkkäriin, että olen kieltäytynyt ja karessia paukkuu. - kyllästynyt
Se Aito Työtön kirjoitti:
Itse olin pyrkimässä töihin. Kysyttiin palkkatoivomusta.
Olin (ääneen) sitä mieltä, että olisi paljon helpompi, kun "työhönottaja" sanoisi suoraan, paljonko he maksavat duunista.
Siteerasin sitten varsin kohtuullisen palkkatoiveen (TES:n mukaisen minimin tasolta).
"Työhönottaja" sai raivokohtauksen ja totesi, että jos en suostu töihin puolella mainitsemastani summasta, he ilmoittavat työkkäriin, että olen kieltäytynyt ja karessia paukkuu.Vaihda nimeä nyt kohta. Sä et ole "se aito työtön". Aito työtön, on se joka todella ei saa töitä, vaikka yrittää.
- Onnellinen, ja töissä
Viimeinen lause on tosi hyvä! Eläämme vain kerran!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754