LUME-TYÖPAIKKOJA

Kaarlo

Olen jo pidempään seuraillut mollin tarjontaa, niin työpaikkojen kuin hakijoiden. Kun vielä olen sekaan lähettänyt myös hakemuksia, alkaa vahvistua sellainen käsitys, että tarjolla onkin vain ns. lumetyöpaikkoja. Työvoimapulasumutuksena.

Katsotaampa tarkemmin: 1) hakijat

Mollissa työn hakijoita on sadoin ja tuhansin.
http://asiointi.mol.fi/cvhaku/haku
Jotkut pitkäänkin.

2) Entä tarjonta

Tarjontaa onkin enää murto-osa hakijoiden määristä.

Silti näyttää siltä, että hakijoiden määrä vain kasvaa, ja tarjonta näyttää pysyvän jokseenkin samana koko ajan.

Tarjontapuolessa kiinnittää huomiota erityisesti se, että eräät työnhakijat esiintyvät listoilla vuodesta toiseen:

a) ja että samaa työpaikkaa markkinoi itse "työntarjoaja" sekä sen lisäksi yksi tai useampi konsultti. Vuodesta toiseen.

b) Kun määräaika on mennyt umpeen, siis se hakuaika, ilmestyvät samat vakanssit tyrkylle uudestaan ja uudestaan. Cadpool niminen yritys on tässää asiassa suorastaan veteraani. Silti yritys ei näytä kasvavan.

c) Ilmeisesti näin kalastellaan pääasiassa ilmaista työvoimaa, joka ohjataan veronmaksajien kustantamaan koulutukseen ja tekemään "harjoitteluna" ilmaista työtä hakijoilleen.

Tätä minullekin tarjottiin, mutta kun en "fasistikoirille tuntiakaan ilmaista työtä tee", käyttääkseni erään tuttavani ilmaisua, niin nämä mollin ilmoitukset eivät ole useamman vuodenkaan haun aikana mihinkään johtaneet.

Se siis siitä "työvoimapulasta".

Huomaa, että em. mol-ilmoittelu ei maksa mitään ko. yrityksille. Niillä onkin ikään kuin jatkuva haku päällä, ja jos joku on sellaisessa taloudellisessa ahdingossa, että ilmaiseksi itsensä myy, niin ... sitä ilmeisesti kärkytäänkin !

17

2290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se Aito Työtön

Näihin jenkkityylisiin "kestoilmoituksiin" voi olla useampia syitä:

- työpaikkaa ei edes ole, vaan kalastellaan ja/tai luodaan kuvaa työvoimapulasta

- työpaikka on, mutta niin kovilla vaatimuksilla, heikoilla ehdoilla ja huonoilla työoloilla, että vaihtuvuus on valtavaa

- työpaikka on, mutta yritys on aikaisemmin osoittanut olevansa niin surkea "työnantaja", että duunari eli tuloksentekijä kiertää sen kaukaa; henkilöstöpolitiikka, strategia ja pomorälssin "ammattitaito" täysin hakusessa.

- työpaikka on, mutta se täytetään firman sisältä ja/tai menee virkamiehen/naisen sukulaiselle.

Siinä noin muutama yleisin syy jatkuvaan ilmoitteluun.

• Kaarlo

"luodaan kuvaa työvoimapulasta " koska olisi kornia puhuakin siitä, ellei jotai "tarjontaa" olisi. Mutta kun hakijoiden määrät vain kasvavat, on syytä epäillä ns. "lumetyöpakkojen" olevan vain kyseessä.

Toinen, mikä pitää erityisesti julkkissektorilla paikkansa, on niiden työpaikkailmoittelu usein pelkkää "mainosta" (=olemme vielä elossa) sillä niiden vakanssit todennäköisesti on JO täytetty (esim. virka), mutta julkkishakusäännösten mukaan pitää pistää julkiseen hakuun.

Jo pelkästää Valtion ns. "tuottavuusohjelmien" IRTISANOMISET, jotka parhaillaan myös YLEä jäytävät, asian todellisen laidan kertovat.

Yritysten toimintatavat taas voivat olla hyvinkin kulmikkaita, mutta heitä juuri tarvitaan "lumeen" ylläpitoon.

TYÖVOIMAN YLITARJONNAN tuskin yksikään yritys jättää rahallisesti hyödyntämättä! ! Silloinkin kun todellinen tarve kohdalle sattuu.

• Ilman teit

Valtaosa minun paikkavahtiin tulevista vapaista työpaikoista on vuokratyöyrityksien äärettömän huonoilla ehdoilla pyöriviä tilapäistöitä taikka määräaikaistyötä. Montaa normaalia työpaikkaa minä en ole saanut haettavaksi ja osa hauista tietenkin kaatuu edellisen työnantajan kiukutteluun, jonka oma olemassaolo on onneksi pian katkolla. Se siis heidän kyvykkyydestä. Minä olen aikoja sitten lopettanut työpaikkamarinat ja katselen sivusta likimain Mensaan oikeuttavalla älykkyysosamäärällä työnantajien, ammattiliittojen, yhteiskunnan ja työttömien rypemistä hakemushelvetissä.
        Minun 160 gigaselta hd:tä ei löydy enää tilaa deletoituihin vuokratyöyritysten ilmoituksille.

• vuokrayritykset
        Ilman teit kirjoitti:

Valtaosa minun paikkavahtiin tulevista vapaista työpaikoista on vuokratyöyrityksien äärettömän huonoilla ehdoilla pyöriviä tilapäistöitä taikka määräaikaistyötä. Montaa normaalia työpaikkaa minä en ole saanut haettavaksi ja osa hauista tietenkin kaatuu edellisen työnantajan kiukutteluun, jonka oma olemassaolo on onneksi pian katkolla. Se siis heidän kyvykkyydestä. Minä olen aikoja sitten lopettanut työpaikkamarinat ja katselen sivusta likimain Mensaan oikeuttavalla älykkyysosamäärällä työnantajien, ammattiliittojen, yhteiskunnan ja työttömien rypemistä hakemushelvetissä.
        Minun 160 gigaselta hd:tä ei löydy enää tilaa deletoituihin vuokratyöyritysten ilmoituksille.

Varmasti suuri osa vuokrafirmojen työpaikoista on sellaisia, että keräävät omaa nopeasti kutsuttavaa työväkireserviään, jos joku yrittäjä sattuisi sellaista työntekijää joskus kyselemään.

Työvoimatoimisto kun on varsin hidas välittämään työpaikkoja, mutta erittäin tehokas kun on kyse työttömän työttömyyskorvausten katkaisemisesta.

• Työtä
        vuokrayritykset kirjoitti:

Varmasti suuri osa vuokrafirmojen työpaikoista on sellaisia, että keräävät omaa nopeasti kutsuttavaa työväkireserviään, jos joku yrittäjä sattuisi sellaista työntekijää joskus kyselemään.

Työvoimatoimisto kun on varsin hidas välittämään työpaikkoja, mutta erittäin tehokas kun on kyse työttömän työttömyyskorvausten katkaisemisesta.

Työvoimatoimisto on jo pitkän odottelun jälkeen myöntänyt, ettei heillä ole juuri tarkoitustakaan palvella työnvälitysaikein ja että palvelu on itsepalvelua. Heidän tarkoitus on toteuttaa työministeriön työvoimapoliikkaa ja tämähän politiikka ei moniakaan yrityksiä taikka työnhakijoita kiinnosta palaneen puupennin vertaa. Lyhykäisyydessään siis työvoimatoimiston kyvykkyys jäänee päivärahojen katkaisuun. Joskus vain se diplomatia ja ymmärrys on katkolla näidenkin ihmisten kanssa.

Vuokratyöyritykset ja yksityiset työnväliystoimistot kun etsivät näitä nuhteettomia henkilöitä anonyymiyritykseen, niin eikös siinä olla ikäänkuin treffeillä kaappihomon kanssa? Kukaan ei tiedä yrityksen taustoista ja niistä kyseenalaisista tavoista mitään, mutta työnhakijan pitää olla "nuhteeton" työtön eli tyhmä.

• Kokemusta.

Yritys on lanseeraamassa uutta tuotetta, mikä on helpompi kohdeyhmä kuin vasta valmistuneet opiskelijat. Kyseiseen "markkinointiin" kahdesti kohdannut.

• mnbvz

voi olla silkka firman mainos. Taitaa olla paljon halvempaa mainostaa näin firmaa kuin muula tavoin.

Jos se on jokin konsulttifirma (käytännössä pätkätyöfirma) niin se voi mainostaa myös olemattomia työpaikkojaan muille työnantajille. Ne voivat olla potentiaalisia vuokrafirman palveluiden käyttäjiä. Joku voi vielä luulla että konsulttifirma on täynnä päteviä jätkiä koska noin komioita työpaikkailmoituksia näkyy olevan.

Pätkätyöfirmat ottavat mielellään kirjoilleen työntekijöitä välitettäväksi jolloin näyttävät suurilta ja valmiilta vaikka mihin isoihin hommiin.

• kaikelle epämääräiselle

Vuokratyö jo sanana haiskahtaa, samoin Midaksen kosketukset sun muut...
      Kyllähän nämä verikoirat yrittää repiä ihmisestä kaiken.

• taisivat värväys-

pisteen Venäjälle.

Osaajiahan sieltä ei välttämättä tule muuta kuin näihin salamurhiin, mutta vuokrafirman välityksellää ERITTÄIN HALPAA TYÖVOIMAA.

Matti ja maijja saa olla kortistoissa, jos se näistä "SINIVALKOISISTA" vain olisi kiinni.

• Ikityötön

Kun hakee siivoojaksi pääkaupunkiseudulla, hakemus katoaa kuin tossu paskaan. Joskus pääsee haastatteluun ja sittenkin esimerkiksi Lekator Oy jätti itse saapumatta sinne.

= Kovin suuri pula siivoajista ei voi olla.

Kun Suomessa oli lama ja kriisi ja minä olin opiskelija ilman työkokemusta kahdesta valtiosta ja suoritettuja opintoja, minä en edes vaivautunut siivoushommia hakemaan kesätyöksi, olihan niitä parempiakin.

Nyt ei ole. Mitään.

• pekkapp

ja otetaan härkää sarvista.
      Kannattaa itse päättää itsestään ja omasta kohtalostaan ja siitä mitä työtä haluaa tehdä.
      Velvollisuuksien tilalle oikeudet.
      Byrokraattinen pompotus/kyykytys loppuu ja työttömillä rahastus.
      Siksi:

http://www.adressit.com/tyovoimatoimiston_lopettaminen

• KÄVISI ?

Jos työvoimatoimisto lakkautettaisiin.

Pelkään, että menisi konkurssiin.

• pekkapp
        KÄVISI ? kirjoitti:

Jos työvoimatoimisto lakkautettaisiin.

Pelkään, että menisi konkurssiin.

sinne hakeutuisi vain koulutusta haluavat henkilöt eli koulutuksenkin pitäisi olla korkeatasoista koska kukaan ei tyhjästä maksaisi.
        Jos kyseessä on työttömien päivähoitoa tarjoava yritys niin konkurssiin sietää silloin joutuakin.
        Eiköhän työttömillä ole keinoteltu jo ihan tarpeeksi muidenkin kuin työttömien mielestä.

Siksi:

http://www.adressit.com/tyovoimatoimiston_lopettaminen

• kiitos.päivänä

voisiko tuo olla totta, tänäänkin.

• Anonyymi

Cad

• Anonyymi

Mollissa on sellaiset työpaikat, joissa ei makseta palkkaa. Osa firmoista on jopa ulosotossa velkojensa vuoksi.

• Anonyymi

Mitta Oy. Ilmoittivat kesätyöpaikasta. Hakijoita tulossa työhaastatteluun. Kävin haastattelussa. Tämän jälkeen ilmoitetaan että koko kesätyöpaikkaa ei ole olemassa ja eivät palkkaa ketään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      9933
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3275
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3041
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      63
      2764
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2135
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2093
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1963
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1576
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1326
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1286
    Aihe