Miten asumiskulut jaetaan

avoliitossa?

Miten kulut jaetaan, kun muutetaan toisen omistamaan taloon? Mitä asioita tulisi huomioida, jotta yhteinen käytäntö olisi kohtuullinen molemmille?

20

4017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokraa

puolet vastaavan asunnon markkinoilla olevasta vuokrahinnasta.

• talonomistaja....

omistan talon vaikka olenkin vaan 23, poikaystäväni muutti luokseni vuokrayksiöstään. minusta oli aivan itsestään selvää että asumme minun talossa mutta en mitenkään ole perimässä häneltä vuokraa... kaikki kulut maksetaan yhdessä, asutaan yhdessä ja ollaan yhessä. asia olisi yhtä hyvin voinut olla päin vastoin.

• ??????
        talonomistaja.... kirjoitti:

omistan talon vaikka olenkin vaan 23, poikaystäväni muutti luokseni vuokrayksiöstään. minusta oli aivan itsestään selvää että asumme minun talossa mutta en mitenkään ole perimässä häneltä vuokraa... kaikki kulut maksetaan yhdessä, asutaan yhdessä ja ollaan yhessä. asia olisi yhtä hyvin voinut olla päin vastoin.

Siis kaikki kulut. Onko sinulla asunnostasi vielä lainaa? Jos on niin maksatteko senkin puoliksi?

• Kylteri

Haistan käräjien käryä. Kaveri siis lyhentää sinun lainaasi, jonka olet ottanut omaa taloasi varten? Tyhmäkö se on?

• ...........................

Sinä hykertelet ja hierot pieniä käsiäsi. Eron sattuessa sinä olet hyötynyt tyhmästä miehestä, hän on maksanut sinulle asuntoa...ole onnellinen että olet saanut napattua tuollaisen tollon, kyllä useimmat miehet kieltäytyvät maksamasta toisen nimissä olevaa omaisuutta!

• eik joo

Jos eletään yhdessä niin kaikki tulot ja menot on yhteisiä. oli oli toinen sitten työtön tai ei.

• Kylteri

Mieleeni tulee kaksi perusteltua ja sinällään oikeudenmukaista tapaa.

Tapa 1:
      Vastike mielletään asumisesta aiheutuviksi kuluiksi, eikä asunnon omistajan tarkoitus ole rahastaa kumppaniaan. Tällöin vastike eli asumisesta aiheutuvat kulut maksetaan puoliksi, asunnon omistaja lyhentää lainaansa omista rahoistaan.

Tapa 2:
      Vastike mielletään omaisuudenhoitokuluiksi, jolloin omistaja maksaa vastikkeen kokonaisuudessaan. Vastaavasti omistaja perii puolisoltaan vuokraa vastineena asumiskuluista. Vuokra on puolet vastaavan markkinahintaisen asunnon vuokrasta. Omistaja lyhentää lainaansa omista rahoistaan.

• selkeä

Eli olen alkuperäinen kysymyksen asettaja.Kiinteistöön kohdistuu 110 000 euroa velkaa, joten kun korjaan ja kunnostan tätä, niin luulen että jossain vaiheessa alkaisi nyppimään mikäli toinen maksaa vain vedestä ja sähköstä. Ei niin vuokrallakaan eletä. Ei kukaan ota vuokralle vain kuluja vastaan- paitsi esim. oman lapsen. Tämä tekeekin asiasta monimutkaisen. Ei avokumppani ole kuka tahansa vuokralainen vaan elämänkumppani ja rakastettu. Silti kun ollaan aikuisessa iässä, nelikymppisiä, sitä ajattelee jo niinkin että jos nyt jaetaan kustannukset jomman kumman mieltä kaihertavaksi, se syö koko parisuhdetta. Ja tämä suhde on säilyttämisen arvoinen. Haemme nyt eri näkökulmia asian keskusteluun keskenämme ja toivomme niitä täältä.

• -johannah-

tilanne on se että avomieheni omistaa asunnon, jossa asumme ja lyhentää lainaa. Hänellä on vakkarityöpaikka. Minä opiskelen ja käyn osa-aikaisesti töissä, ja maksan yhtiövastikkeen (alle satkun kuussa, sähkön ja vesilaskut) Ruokakuluissa mies maksaa enemmän kun tienaakin enemmän. Ostetaan se yhteinen asunto sitten kun mullakin on opinnot ohi ja parempi työtilanne. Toisaalta ei meidän kannattaisi asua vuokrallakaan kun kerran saman verran voi maksaa lainanlyhennyksiä. Parilla opiskelukaverilla on sama tilanne. Mä en oikein ymmärrä tota ajatusta jostain vuokranmaksusta? Miks sit on yhdessä jos täytyy periä vuokraa? Onks rakkauskin sit jotenkin vastikkeellista?

• töttörööööööö

Mä oon tienannu 3000 ekee kuussa ja mies 1000 ekee kuussa.
        Kyllä se jossain vaiheessa pistää vituttamaan, jos ero tulee mieleen. Miettii sit ite miten.

• ...

Meillä minä omistan asunnon ja lyhennän velkaa. Poikaystäväni maksaa "vuokraa" saman verran kun maksoi entisestä pikkuyksiöstään, eli sen verran kun häneltä menisi asumiseen minimissään jokatapauksessa. Nämä rahat eivät kuitenkaan tule minulle käyttöön vaan menevät yhteisesti säästöön ja tarkoitus on käyttää ne esim. seuraavan yhteisen asunnon ostossa. Muut kulut menevät sen tarkemmin laskematta tasan, molemmat maksaa.

Järjestely on minun mielestä reilu ja niin on myös poikaystäväni mielestä, joka ei halua asua siivellä, mutta ei toisaalta lyhentää minun velkaani.

• Sirkku 29

Meillä mies omistaa asunnon ja mä muutin sen tykö. Mä maksan vastikkeen ja mies hoitaa lainan. Sähkö, vesi ja sanomalehdet ym.ruoat maksetaan suunnilleen puoliks.

• kohta ekaan yhteiseen asuntoon

Kuinka paljon NOIN menee ruokaan
      rahaa kahdella ihmisellä vaikka viikossa/kahdessa tai kuukaudessa?
      ei oikeen mitään hajua ko en ennen yksin
      enkä yhdessä asunut..
      Haluaisin laskeskella onko mahdollista minulla
      pärjätä täysin omilla rahoillani.. opiskelija kun olen.

• Kylteri

Mikäli kulutustottumukset ovat suunnilleen samat, niin kaksi kertaa niin paljon kuin yhdellä ihmisellä.

• kuukaudessa

..vaihtelee tulojen mukaan. Kun on enemmän käytössä, kuluuu enemmän. Pienelläkin tulee toimeen tarvittaessa. Kahdella ihmisellä vessapaperineen, samppoineen ja pikkuherkkuineen kuiluu 400-600 euroa.

• Nimetön

minä myös opiskelija. Asutaan avokin kanssa kahden. Ruokaan menee meillä viikossa noin 100 euroa, joskus enemmän. Emme tosin osta halvinta (emme myöskään kalleinta) vaan aina sitä, mitä mieli tekee. Maksetaan yhdessä ruokakulut. Mies tosin usein joutuu maksamaan enemmän koska minä opiskelen eikä vain ole sitä rahaa.. Myös laskuista maksaa suurimman osan. Vuokra puoliksi.

• juuri nyt

minullekkin kun poikaystävä on pian muuttamassa minun omistamaan asuntoon. ei olla vielä rahasta keskusteltu, mutta edessä se on.

• tällaista kokeillaan

Meillä kans on asiaa pähkäilty... Olen juuri muuttamassa miehen omistamaan ok-taloon, ja laitan oman osakkeeni vuokralle. Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että maksan miehelle 500e/kk. Tähän sisältyy "vuokra" sekä kaikki asumiseen liittyvät kulut kuten vesi, sähkö, öljy, tonttivuokra, tv-lupamaksu, netti, vakuutus... jne jne. Laskettiin kaikki nuo menot yhteen, jaettiin 12 kuukaudella ja kahdella hengellä. Sitten pyöristeltiin tuota sopivasti ylöspäin (varsinainen "vuokran" osuus tais olla noin 150-200e/kk). Molemmat osallistuu ruokakustannuksiin, ja maksavat itse puhelinlaskut ja omat menonsa.

• keski-ikäinen nainen

Kiinnitin huomiota, että eräät ovat tehneet itselleen aika epäedullisia sopimuksia.

Luulen suurimman osan olevan melko nuoria. Niinpä suurin osa teistä ennen pitkää avoeroaa.
        Muistattehan, että avoliittoon ei mitenkään päde sama kuin avioliittoon: erossa kaikki tasan (ellei laillisesti ole toisin sovittu).

Siis avoliitossa ollessanne KAIKKEEN maksettavaan maksajan nimi. Se, jonka nimi on laskun alla, saa eron sattuessa nostaa omaan kuormaansa taulutelevisiot, parisängyt, soffakalustot jne.

Monesti toinen osapuoli sanoo maksavansa tai huolehtivansa hankinnoista YHTEISIN rahoin ja ehdottaa toisen osapuolen maksavan kulutushyödykkeet, matkat, ruuan jne.

Ihan nuorilla avoliittolaisilla ei yleensä ole suurta ongelmaa erotessa. Mutta jos liiton aikana kertyy yhtä ja toista, valitettavan usein se kaukaa viisaampi korjaa potin.

Lyhyesti: avoliitossa omistat vain omat tavarasi, toinen omistaa omansa. Ja omistamisesta on oltava näyttö.

Nimimerkki "Monesti nähty"

• tasapuoliselta

.. ja reilulta. Tuossa mallissa hyvä puoli on se, että toisen asuntoon muuttavan ei tarvitse mitenkään olevansa "toisen nurkissa", koska kuitenkin reilusti osallistuu kustannuksiin. Meillä edelleen keskustelu vähän kesken, kissan nostaminen pöydälle on vähän... hankalaa? Raha-asioiden ja rakkauden sotkeminen toisiinsa on jotenkin hankalaa. Mutta se mitä "keski-ikäinen nainen" kommentoi on totta.

Olen seurannut tätä ketjua ja huomaa, että nuorena ja rakastuneena ei ehkä ajatella oikein realistisesti. Jos toinen maksaa asuntoa ja toinen juoksevia kuluja niin siinä voi kyllä tulla ikäviä yllätyksiä mahdollisen eron sattuessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2810
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2447
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2232
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      39
      2226
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1818
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1349
    7. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1342
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      70
      1223
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1200
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      6
      1163
    Aihe