Terapeutin "mielenkiintoinen" kaytos

Petteriina

Haluaisin tietaa mita mielta ollaan tasta tilanteesta koska en ole varma mita tekisin asian suhteen ja olenko itse ollut tyhma asian suhteen.

Tassa ei ole kyse varsinaisesta ystavyyssuhteesta siis vaan kayn eraanlaisessa ryhmaterapiassa (kenellakaan meista ole sen suurempia ongelmia mutta kyse on enemman itsensa loytamistyyppisesta jutusta jossa pohditaan mita sita elamaltaan haluaisi) ja taman tyyppinen tilanne siella tapahtui:

Ryhman vetaja vaikutti aluksi erittain ystavalliselta. Suorastaan ylitsevuotavan sellaiselta. Sosiaalisesti erittain taitava ja ryhman muut jasenet ovat haneen hyvin tyytyvaisia (siksipa koenkin olevani hieman holmistynyt naista tapahtumista joita seurasi minun kanssani.)

Kyse on vahan tallaisesta life coaching-jutusta jossa itsekukin pohtii elamansa tavoitteita mutta myos sivuaa elamansa kipeitakin teemoja jossakin mitassa. Tapasin taman ryhman vetajan koska muutin paikkakuntaa ja entisella paikkakunnalla ollut ohjaaja suositteli tata mika minulla nyt on. (he ovat hyvia ystavia keskenaan)

Pari kuukautta sitten koin eraan varsin dramaattisen tilanteen poikakaverini kanssa ja soitin talle ohjaajalleni lauantaina aamulla kello 10.30. Han oli selkeasti vahan tyytymaton ajankohdasta ja pyysin sita anteeksi. Han totesi ettei hanella ole antaa yksityisaikaa seuraavan kuukauden sisalla. Johon totesin etta eipa mitaan.

Paatin kuitenkin soittaa entiselle ohjaajalleni (jonka kanssa minulla oli ollut aiemmin hyvin hedelmallinen yhteistyo) jonka kanssa sitten sovinkin puhelinkonsultaation ja puhuimme aiheesta aikamme. Sitten tama ohjaaja toteaa etta "tiedatko oikeastaan tama nykyinen ohjaajasi on tietyissa asioissa palljon kokeneempi kuin mina ja varmasti osaisi auttaa sinua. Miten olisi jos soitan hanelle ja juttelemee tietyista kehittamissuunnista joista sulle voisi olla paljon apua?"

Sanoin etta mikapas siina. Sitten asiat menivat erittain mielenkiintoisiksi. Kun menin seuraavaan ryhmatapaamiseen tama ohjaajani oli aivan raivoissaan minulle. Han mulkoili minua kuin vierasta sikaa ja mokotti kuin olisin tehnyt suuren loukkauksen hanta kohtaan. Kavin kohteliaasti juttelemassa ja han antoi minulle tekopirtean hymyn ja oli selvaa ettei han kuullut anteeksipyyntoani (kun en tiennyt mista olisi pitanyt pyytaa anteeksi mutta teinpa sen kuitenkin)

Tilanne jatkui voimakkaana vaivautuneisuutena ja hienovaraisina ja taitavina piikkeina minua kohtaan. Sitten tein typeran virheen jota en pysahtynyt silloin ajattelemaan kun sita sanoin. Minulla oli ollut vaikeuksia pomoni kanssa koska tama oli tehnyt minulle puhtaasti asiattomia kommentteja (seksuaalisaavytteisesti). Peitellysti jos ei nyt ehdotuksia niin ainakin sellaisia kommentteja etta ne eivat olleet sopivia.

Kerroin taman ryhmassa ja sanoin jalkikateen ajateltuna tyhman lauseen "Olen joskus miettinyt etta mahtavatko ihmiset kuvitella vahan liiankin helposti asioita kaytoksestani. Joskus tuntuu etta ihmiset ylireagoivat joihinkin kommentteihini."

Ohjaaja katsoi minua kuin halpaa makkaraa ja sen jalkeen emme ole olleet missan valeissa. Han sallii minun olla ryhmassa mutta jos kerron siella jotakin elamastani han tekee hienovaraisesti siihen "catty remarks", sellaisia kommentteja etta on selvaa etta han haluaa loukata.

Olenko sanonut jotain mika ansaitsisi tallaista? Olen aika allistynyt. Mita mielta ollaan? :)

10

1489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu

että sulla on persoonallisuushäiriö. Ihan totta. Nämä ohjaajat saattaneet ajatella samallai, mutta koska eivät ole ammattihenkilöitä tai muuten vaan ovat loppuunajettuja, niin eivät osaa sinulle sanoa sitä riittävän hienovaraisesti. Kun yleensähän ei nyt ihan suoraan ole tapana toista diagnosoida johonkin esim. mielenterveydellisestä häiriöstä kärsiväksi, jollei ole lääkäri.

Ei ole sopivaa soittaa lauantaina jonkun ryhmän ohjaajalleen puhuakseen yksityisasioistaan. Sekä jos kerran tunneilla ollaan tehty selväksi, että ryhmä ei ole mielenterveyshäiriöiden korjaamiskurssi tmv. terapauttinen ryhmä. Plus yleensäkään ohjaajilleen ei soiteta vapaa-ajalla, eikä ainakaan yksityisasioistaan.

Kaikki muukin mitä kerroit ohjaajien ilmeistä ym. oli lähinnä sinun käyttäytymisesi osalta oudon tuntuista. Lisäksi anteeksipyyntö ei oikeasti riitä, se on vaan sana jota on tapana sanoa. Sen sanominen ei tarkoita että vastapuoli välttämättä lämpenee tai reagoi mitenkään odotetulla tavalla.

• Petteriina

Anteeksi mutta ohjaaja oli itse todennut meille etta liittyen ajanvarauksiin hanelle voi soittaa myos viikonloppuna ja muun ajan ulkopuolella. Selitin hanelle lyhyesti puhelimessa mista oli kyse, ei mitaan muuta. (muut ryhman jasenet ovat tehneet omien sanojensa mukaan samalla tavalla. Soittaneet hanelle viikonloppuna ja muun ajan ulkopuolella ajanvarauksen suhteen.)

• kyllä

miettiä mitä suustas päästelet ja vielä ryhmässä. Mutta tuohon puhelinsoittoon olisi pitänyt vastata jos kerta on annettu ymmärtää että vapaa-ajalla saa soittaa. Tietysti minä en ymmärrä ryhmä-terapian päälle mitään, mutta kuitenkin.

• Petteriina

En ole millaan tavalla kenellekaan sanonut ryhmassa mita tassa on tapahtunut meidan valillamme. Mitas sita turhaan juoruilemaan. Joten ohjaaja ei kommentistani joutunut mihinkaan julkiseen hapeaan sen enempaa.

Ryhman vetaja jakeli meille kayntikorttiaan sanoessaan etta voi soittaa. Okei myonnan etta 10.30 voi olla turhan aikaisin mutta lieneeko se kuitenkaan luonnehairion merkki jos voimakkaan stressin alla soittaa (luvan kanssa) olettaen etta puhelin on kaannetty pois paalta jos han ei halua ottaa puheluita vastaan.

Kyseiselle ohjaajalle on aina kuukauden jonot jatkuvasti mutta ajattelin etta josko olisi peruutusaikaa.

Minusta koko jutussa on kyse enemman siita etta otin yhteytta tahan toiseen ohjaajaan... Mutta hyvanen aika, hanen kanssaanhan mina aikaisemmin olin tekemisissa enemman.

• kuitenkin
        Petteriina kirjoitti:

En ole millaan tavalla kenellekaan sanonut ryhmassa mita tassa on tapahtunut meidan valillamme. Mitas sita turhaan juoruilemaan. Joten ohjaaja ei kommentistani joutunut mihinkaan julkiseen hapeaan sen enempaa.

Ryhman vetaja jakeli meille kayntikorttiaan sanoessaan etta voi soittaa. Okei myonnan etta 10.30 voi olla turhan aikaisin mutta lieneeko se kuitenkaan luonnehairion merkki jos voimakkaan stressin alla soittaa (luvan kanssa) olettaen etta puhelin on kaannetty pois paalta jos han ei halua ottaa puheluita vastaan.

Kyseiselle ohjaajalle on aina kuukauden jonot jatkuvasti mutta ajattelin etta josko olisi peruutusaikaa.

Minusta koko jutussa on kyse enemman siita etta otin yhteytta tahan toiseen ohjaajaan... Mutta hyvanen aika, hanen kanssaanhan mina aikaisemmin olin tekemisissa enemman.

Hyvin erikoista, että ohjaaja antaa luvan kanssa häiritä omaa vapaa-aikaansa, mutta kun on kerran luvan antanut, niin siitä sitten vaan... Asian tekee mielestäni kimurantiksi se, että olit soittanut toiselle ohjaajalle ja antanut tälle luvan soittaa sinun asiastasi uudelle ohjaajalle. Minusta virheen teki tämä edellinen "coachisi". Jos uusi ohjaajasi ei sillä hetkellä (eikä ehkä muutenkaan) halunnut osallistua sinun ongelmasi selvittelyyn, hän joutui ikävään välikäteen kun tuttu kollega alkoi ajaa sinun asiaasi ja vaati häntä osallistumaan siihen. Hän tunsi varmaan itsensä painostuksen tai manipuloinnin uhriksi. Ammattilaisena hänen pitäisi tietysti osata hoitaa tuollainen tilanne ja pystyä jättämään se taakseen. Suosittelen että sanot ohjaajalle suoraan, että et koe teidän suhdettanne enää hyväksi ja kysyt voisiko asialle tehdä jotain. Muuten kannattaa lähteä ryhmästä.

• tämä terapeutti
        kuitenkin kirjoitti:

Hyvin erikoista, että ohjaaja antaa luvan kanssa häiritä omaa vapaa-aikaansa, mutta kun on kerran luvan antanut, niin siitä sitten vaan... Asian tekee mielestäni kimurantiksi se, että olit soittanut toiselle ohjaajalle ja antanut tälle luvan soittaa sinun asiastasi uudelle ohjaajalle. Minusta virheen teki tämä edellinen "coachisi". Jos uusi ohjaajasi ei sillä hetkellä (eikä ehkä muutenkaan) halunnut osallistua sinun ongelmasi selvittelyyn, hän joutui ikävään välikäteen kun tuttu kollega alkoi ajaa sinun asiaasi ja vaati häntä osallistumaan siihen. Hän tunsi varmaan itsensä painostuksen tai manipuloinnin uhriksi. Ammattilaisena hänen pitäisi tietysti osata hoitaa tuollainen tilanne ja pystyä jättämään se taakseen. Suosittelen että sanot ohjaajalle suoraan, että et koe teidän suhdettanne enää hyväksi ja kysyt voisiko asialle tehdä jotain. Muuten kannattaa lähteä ryhmästä.

heijastelee omia ongelmiaan sinuun/sinusta?
        Ole vahva!

• eka vastaaja

Persoonallisuushäiriö on sairaus ei ns. luonnevika.

Minusta olet käyttäytynyt epäsosiaalisesti, manipuloivasti ryhmässä kuvauksiesi perusteella. Normaalisti ihminen joko rupee sovittelemaan ts. ns. alistuu tai nöyrtyy tilanteessasi ryhmän painostuksen takia. Hän ei siin osoita erityisemmin mieltään vaan pitää matalaa profiilia, vaikka oikeasti olisi eri mieltä. Taikka sitten lähtee ryhmästä pois. Et voi mennä ryhmään "räyhäämään" tai sinun tulisi ainakin ymmärtää ohjaajan äänenpainoista (lue.johtaja, ryhmän vetäjä) koska on sosiaalisesti hyvä lopettaa.

Miksi alistut menemään ryhmään, jos sinua siellä ei mielestäsi tasavertaisesti kohdella?

• Petteriina

Kiitan tietenkin mielipiteestasi koska kerran niita pyysin. Ei pida pyytaa jos ei halua kaikenlaista vastausta, niinhan se menee.

En koe kuitenkaan itse kayttaytyneeni huiman epasosiaalisesti koska tein mita ohjaaja itse kayntikorttinsa ojentaen kertoi meille kaikille olevan sallittua. Lieneeko kuitenkin niin etta han on vapaa yrittaja jonka leipa on kiinni ajanvarauksista ja siita etta ihmiset saavat hanet kiinni joten siina mielessa on aika loogista etta han on halukkaampi olemaan tavoitettavissa. En ole juoruillut hanesta sanaakaan kenellekaan ryhmassa. En nae siihen mitaan tarvetta. Eli kukaan ei sen enempaa tieda asiasta.

Itse asiassa paadyin vetaytymaan (kuten ehdotit) taka-alalle ryhmassa taman tapahtumasarjan jalkeen. Johon ohjaaja ei nayttanyt olevan ollenkaan tyytyvainen vaan yrittti tuoda useamman kerran esille sita miten "en jaa tarpeeksi. Tasta ei ole mitaan hyotya jos et tuo asioiasiesille.Olet liian hiljainen. ". Istuskelin siina sitten vahan epavarmana etta miten tassa nyt olisi kun en halunnut arsyttaakaan, en halunnut sanoa oikein mitaan tai tuoda itseani esille mutta ohjaaja selvasti odotti sita ja toi jatkuvasti esille etta nyt pitaisi enemman "jakaa".

Kun en sanonut mitaan seurasi vaivautuneita hiljaisuuksia, piilotettuja piikikkaita kommentteja. Ja loppujen lopuksi sitten aikani kiemurreltuani sanoin tuon mita ekassa tekstissani kerroin sanoneeni. En siina tilanteessa enaa sitten pysahtynyt miettimaan milta se edes kuulostaa. Kuulostakoon milta kuulostaa. Kaipa sitten olen paha ihminen, en tieda. :)

Minun ja ohjaajan valilla ei ollut minkaanlaista ongelmaa (minka mina olisin huomannut) ennen tata edella kuvattua tilannetta.

Painvastoin. Hanen joka kolmas sanansa ryhmalle ryhman alettua toimintansa oli "mahtavaa", "upeaa", "hienoa" jatkuvasti paalla olevalla levealla hymylla varustettuna. Mielestani sellainen etta se tuo mieleen vahvasti sanan "aarijenkki". (ja sita han ei todellakaan ole).

Taysin eri maailmasta kuin tama eka ohjaajani ja ihmettelinkin miten he voivat olla ystavia keskenaan. Yleensa kun ystavat ovat edes jotenkin samanlaisia. Siksi noudatin edellisen ohjaajani suositusta kun kaikki oli mennyt hanen kanssaan niin hyvin.

No, kuten olet ehdottanutkin olen jo haipymassa ryhmasta koska se lopettaa toimintansa joka tapauksessa ensi viikolla. Eli koko tilanne lakkaa olemasta ongelma sen jalkeen.

• ..mikä

vastaus! Kotipsykologi vauhdissa.

Petteriina, terapeutti käyttäytyi huonosti, älä jää miettimään sitä, löytyy muitakin. Et ole tehnyt mtn väärin!

• plöö

Älä mene mieltäsi pahoittamaan enää. Jos kerran oli lupa annettu, että saa lauantaina soittaa, niin se on ohjaajan oma vika. Minä en antaisi lupaa soittaa viikonloppuna tai työajan ulkopuolella omista ongelmista, koska siinä palaa loppuun. Eli mielestäni on kyseessä ohjaaja, joka ei osaa käsitellä ihmissuhteita, hän haluaa olla ystävällinen, mutta hänen olisi pitänyt sanoa, että hänelle ei saa soittaa, kun ei kerran siitä tykkää. Ja soittosi jälkeen hän olisi voinut sanoa, että älä soita enää viikonloppuna ja olisitte jatkaneet normaalisti istuntoja. Mielestäni sinun kannattaa vaihtaa ryhmää. Ei ole järkevää käydä enää.Miksi muuten kirjoituksestasi puuttuu kaikki äät? Oletko ulkomaalainen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      9
      1666
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      130
      1661
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      251
      1179
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      207
      1053
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      929
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      877
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      855
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      853
    10. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      31
      845
    Aihe