Olisin lähdössä n. 1,5 vuoden kuluttua (eli lukion tokalla) Jenkkeihin vaihto-oppilaaksi ja kiinnostaisi hirveesti, että mikä olisi paras vaihto-oppilas matkoja järjestävä järjestö? Olen kuullut että, EF ja STS ovat aika huonoja. EF kuullemma velottaa paljon enemmän kuin on aluksi pyytänyt ja STS muuten huono. Ja kuullemma vaikeaa tarvittaessa vaihtaa perhettäkin. Olenko oikeassa? Tietääkö kukaan YFU:sta, AFS:stä, Asse:sta, tai Rotary:sta mitään? Onko muita hyviä järjestöjä? Jos on kokemusta, niin voisitteko myös kertoa kuinka helposti voi vaikuttaa kaupunkiin/alueeseen, koska ei yhtään kiinnostaisi maalaismaisemat. :D
Kiitos paljon jo etukäteen! Vastauksenne ovat minulle hyvin tärkeitä. :)
Vaihto-oppilaaksi USA:han, mikä paras järjestö?
9
5093
Vastaukset
- '''*'''
Vaihto-oppilasvuosi on siitä hankala "tuote" vertailla, koska yhdellä voi olla huonoja kokemuksia järjestöstä, josta jollain toisella on puolestaan pelkkää hyvää kerrottavaa. Kokemuksia voi aina kertoa, mutta jokaisen on ihan itse päätettävä se oma järjestö, mitään takuuvarmaa "parasta ja oikeaa" vaihtoehtoa kun ei ole. Paljon riippuu alueesta ja alueen vapaaehtoisista, että minkäläinen vaihtovuodesta lopulta muodostuu.
Ainakin EF:llä on aluevalinta ja näköjään myös osavaltiovalinta, STS:llä on aluevalinta, AFS:llä ja YFU:lla voi esittää toiveen (toteutuminen epävarmempaa), Rotareilla ei valintaa tietääkseni ole. ASSE:lla on myös ollut jonkinlainen aluevalinta. Nämä aluevalinnat ovat maksullisia, ja toteutuminen aina epävarmaa, sillä sopivan perheen löytyminen on tärkeämpää, kuin sijoitusalue.
Ikävä kyllä, vaihtarit sijoitetaan useimmiten pienille paikkakunnille ihan siitä syystä, että isäntäperheitä on vaikea löytää kaupungeista, eli kyseessä ei ole pelkästään turvallisuussyyt. Suosittelen, että lähdet hakuprosessiin avoimin mielin sijoitusalueen suhteen, sillä pettymyksiä saattaa tulla, mikäli haaveilet ainoastaan jostain isosta kaupungista. Harva niihin päätyy, toki mahdollista se on, mutta vaihtareita tulee tuhansittain monista muistakin maista, joten mikä vain on mahdollista...
Käy www.takeforum.com/vaihtarit lukemassa eri järjestöjen kautta lähtevien vaihtareiden mielipiteitä.- kjksii
EF on paras!!
- AFS-AFS-AFS
EF ja STS maksavat perheille, jolloin perheet eivat ole vapaaehtoisia ja ota vaihtaria juuri sen kokemuksen takia. Lisaksi ne ovat kaupallisia jarjestoja, joiden hinnasta puolet menee mainontaan. Molemmista jarjestoista olen kuullut enemman pahaa kuin hyvaa.
Afs on paras, kokenein ja suurin vaihto-oppilasjarjesto. Se perustuu taysin vapaaehtoistyohon, mika tarkoittaa sita etta kaikki sen ihmiset ovat mukana tassa toiminnassa vain koska pitavat vaihtohommien hoitamisesta. Lisaksi AFS:n hintalaatusuhde on paras, sen hintaan nimittain sisaltyy enemman kuin muilla jarjestoilla, eli lentoliput, viisumit, koulumaksut, koulumatkamaksut, orientaatioleirit, vakuutukset (ja varsin kattavat sellaiset) ja niin edespain.
Valitse AFS :)- todisteita kiitos
Hyvä "hintalaatusuhde", olisiko sinulla MITÄÄN faktoja laittaa tiskiin että EF ja STS maksaisivat perheille? Näin olen kuullut toimittavan Iso-Britanniassa, mutta nyt nimenomaan puhutaan USA:sta. Lisäksi haluaisin tietää mihin perustat väitteesi "Lisaksi ne ovat kaupallisia jarjestoja, joiden hinnasta puolet menee mainontaan." Kaupallisia toki, mutta puolet?! Heh heh.
AFS:stä olen itsekin kuullut paljon hyvää, mutta hakuajankohdastani johtuen valitsin STS:n ja olen tällä hetkellä juuri USA:ssa kyseisen järjestön kautta. Minun osaltani kaikki on mennyt loistavasti ja Suomen järjestöä suurempi asia on USA:n pään järjestö. Ne hoitavat aluevalvonnan ja melkein kaiken kohdemaassa tapahtuvan toiminnan.
Kehottaisinkin siis vertailemaan hintoja, mielipiteitä (kuitenkin kriittisesti) ja ominaisuuksia ja löytää itselleen sopiva järjestö. Kun olet noin aikaisin liikkeellä, pienellä vaivalla löydät varmasti suurehkoja alennuksia ja voit kokonaishintoja vertailla sen perusteella. Kunhan muistat että "kauhutarinat" ovat yleensä liioiteltuja ja Suomen järjestöstä riippumattomia, ja sellaisia sattuu todennäköisesti joka järjestölle. Ja yleensä ihmisen (varsinkin suomalaisen) perusluonteeseen kuuluu, että huonot asiat muistetaan kertoa kavereille ja keskustelupalstoille mieluummin kuin hyvät.
Ugh, olen puhunut.
- adglknagf
Moi!
Itse tulin juuri vaihdosta Australiasta, olin ASSEn kautta. Voisin sanoa, että ei ole väliä menetkö ASSElla tai EFllä tai STSllä tai ROTARYllä kaikki ne on yhtä hyviä ja yhtä huonoja. Aluks mulla oli niin paljon ongelmia ton ASSEn kaa mut lopuks tajusin et ei mitään väliä ku oli mahtava vuosi, ne on kuitenkin kaikki sen verran hyviä, et ne perheen hankkii sulle (vaikka tosin omani vaihtui päivä ennen lentoa, aluksi se oli iiihan kamalaa mut olen maailman onnellisin et niin kävi ja tän ekan perheen piti olla mulla vaan pari viikkoa) mut joo siis kokeile mistä vaan, ASSElla on usein parhaat mahdollisuudet kun siitä ei moni tiedä niin ei paikat täyty niin vikkelään. Ef, sts, asse, ei varmasti mitään väliä millä menet, niissä on hyvät puolet ja huonot:) - agagagasg
..Niin ja noista maalaismaisemista. Itselläni oli aluksi sama ajatus ja asuinkin oikein maalla kaukana rannasta ranchilla. Vaihto-oppilaat miltei aina sijoitetaan pienille paikkakunnille turvallisuus on yksi syy ja maalla asuu usein ihmisiä, joilla kiire ei ole niin iso osa elämää niin on aikaa ja tilaa majoittaa vaihto-oppilaita. Aluksi tuntuu, että ei kelpaa kuin Miamit ja Nykit, mut oikeesti sit kun elät elämääsi siellä, vaikka Ohiossa niin vasta huomaat miten sillä ei olekaan merkitystä yhtään! Voit matkustaa näkemään kaikki upeat paikat moneen kertaankin. Kannattaa ehdottomasti lähteä, ei se ole pelkästään helppoa, mutta voin luvata et parast mitä sulle tulee koskaan tapahtuu!
- Lily2006
Mä suosittelen ehdottomasti AFS:ää. Tuolla joku vähän pisti omiaan, että AFS:llä kaikki olisi vapaaehtoisia, mutta toki toimistossa työskentelevät saavat työstään palkkaa, koska se on niitten päivätyö. Viisi taitaa olla Suomen toimistossa töissä.
AFS:llä sisältyy huomattavasti eniten hintaan, mm. erittäin kattava vakuutus ja koulumatkat ja -kirjat, joista voi muilla järjestöillä tulla todella isot laskut. Me mentii hostsiskon kanssa taksilla kouluun, mihin mulla ei olis ikäpäivänä ollut varaa. Olin myös yksityiskoulussa, joka olisi maksanut yli 2000 euroa vuodelta.
AFS:llä on myös kaikkein aktiivisin vapaaehtoistoiminta Suomessa, joten vuoden jälkeenkin voi olla toiminnassa mukana.
Mikään järjestö ei maksa ainakaan Jenkeissä perheille. Englannissa varmaan kaikki maksaa ja osa Uudessa-Seelannissa, koska niissä on yksinkertaisesti totuttu siihen eikä kukaan ottaisi vaihtaria ilmaiseksi. Se ei ole kyllä mikään kuluja kattava maksu, ihan nimellinen lähinnä. - drgegzhtru
Siellä tuskin on julkista liikennettä ja meno on aika köyhää!!! Itse olen yliopistokaupungissa, jossa on hyvä julkinen liikenne. Lisäksi asun lähelllä keskustaa, ei tartte autoa.
Itse en jaksaisi asua lehmien keskellä!!!
- usahan
moikkis elizabeth... mä suosittelen yfua. muutama vuosi sitten olin sitä kautta vaihtarina usa:ssa. Toiveita saa esittää että minnepäin sitä sitten haluaa mut usa on niin iso ja paljolti siinä katotaan sitä et ensisijaisesti löytyis hyvä ja luotettava perhe. Paikat vaihtelee. Kokemuksena vaihtovuosi on ehdottomasti paras. tsemppiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862