Kuvaus rakkaudesta

Yksi kuvaus

Rakkaus on ilmainen lahja.

Mies voi rakastaa naista, mutta hän rakastaa vain itseään naisen kautta. Nainen voi rakastaa miestä, mutta rakastaakin itseään miehen kautta, mutta eikö pitäisi rakastaa toista? Vai onko rakkaus omia vaatimuksiasi siitä, mitä toisen pitää olla ja ketä rakastat, kun esität tämän vaatimuslistasi? ... Omaa itseäsi. On suuren itsetutkiskelun paikka, jotta erottaa rakkauden itserakkaudesta.
_________________________________________________

Seuraavassa yksi kaunis kuvaus todellisesta ja oikeasta sekä aidosta rakkaudesta, joka on todella harvinaista, mutta itse tiedän, että sellaistakin on olemassa. Olisi aika ikävää tajuaa ehkä vuosikymmenten päästä rakastaneensa vain itseään toisen ihmisen kautta eikä sitä toista juuri ollenkaan. Seksuaalisuus ja moni muu juttu johtaa helposti itserakkauteen, vaikka kuvittelee virheellisesti, että saahan siinä toinenkin... Mutta kun rakkaudessa etusija on vain toisella. Ja siitä mielihyvästä, että ajattelee toisen parasta, syntyy rakkaus sinua kohtaan. Se on siis molemminpuolista... ja vaatii älykkyyttä ja kykyä ajatella tämä kaikki. Oikea rakkaus ajattelee aina enemmän toista kuin omaa sinua omaa itseäsi. Älä särje sydäntäsi!
_________________________________________________

…-Minä rakastan sinua sanoi mies. Hän sanoi sen painokkaasti ja hänen silmissään loisti onni ja vakaumus. – Et, sanoi nainen joka tapauksessa. Hän hymyili, kun hän sanoi sen, eikä hänen äänessään ollut hitustakaan katkeruutta. Hän ei myöskään kuulostanut kyyniseltä. Jollakin tavalla pitää naisen kuulostaa katkeralta ja kyyniseltä, kun hän kieltää rakastuneen miehen rakkaudentunnustuksen. Ikään kuin naisten pitäisi yhä tuntea kiitollisuutta ja vastarakkautta, kun mies tekee sen. Erityisesti mies kuten hän. Hänessä on niin paljon siitä, mitä nainen toivoo itselleen. Charmikas, älykäs ja pehmeä. Todella hän oli pehmeä ja pystyi tunnustamaan sellaista, jota miesten yleensä on vaikea tunnustaa tai jos heidän on edes vaikea puhua.
- Mitä sinä tarkoitat? sanoi mies ja katsoi tyrmistyneenä naiseen. Hän ei voinut löytää muuta sanaa kuin tyrmistynyt. Asia voi olla niin, että sinä et rakasta minua, mutta älä sano minulle, että sinä et rakasta minua. Ja nyt mies oli järkyttynyt. Vaientunut kapina levitti heikon punastuksen miehen poskille. – Kyllä, minun täytyy valitettavasti sanoa, että sinä et rakasta minua, mies sanoi. Tällä kertaa saattoi aavistaa väsymystä naisen äänessä. Se väsymys äidillä voi olla äänessään, kun hänen pitää selittää jotain hyvin monimutkaista lapselleen ja hän oikeastaan tietää, että se, mitä hänen pitää selittää, menee lapsen ymmärryksen yli. Lapsi ei ole tarpeeksi vanha. Kuitenkin hänen täytyy saada lapsi ymmärtämään. – Sinä et rakasta minua – minä en rakasta sinua nainen sanoi hiljaa- Lähes poissaolevasti mies hillitsi sen sanojen virran, jonka hän aikoi juuri päästää järkyttyneiltä huuliltaan. – Rakkaus – sinun pitää tietää, hän sanoi hitaasti ja epäröi kauan ennen kuin hän jatkoi: Rakkaus on jotakin hyvin harvinaista. Rakastaa todella toista ihmistä tapahtuu tuskin koskaan. Se, mistä sinä puhut, on rakastumista ja vaikka sinä et ole oikeastaan itsekäs, oikeastaan puhut rakastumisesta omaan itseesi. Kun sinä sanot, että sinä rakastat minua ja tunnet rakkautta minua kohtaan, teet sen vain siksi, että sinä tunnet onnea ja intoa. – Kyllä, mies vastasi nopeasti. Tunnen onnea yhdessä sinun kanssasi. Ja minä rakastan sinua. Eikö tämä ole rakkautta – tuntea onnea yhdessä jonkun toisen ihmisen kanssa? – Mies katsoi kärsimättömänä naista ja nosti ymmärtämättömästi viinilasin suulleen. – Ei, sanoi nainen ja hän tunsi itsensä vanhemmaksi. Niin paljon vanhemmaksi kuin hänen ikänsä. Paljon vanhemmaksi kuin mies hänen edessään. Niin paljon vaativammaksi. – Sinä rakastat minua, jotta minä saan sinut voimaan paremmin, sanoi nainen. Ja nyt sanat tulivat yhtäkkiä, nopeasti ja melkein tehokkaasti. Ikään kuin jääkimpale olisi irronnut hänen päässään ja yhtäkkiä alkaa sulamaan monen vuoden jälkeen. – Toiset ovat rakastaneet minua heidän itsensä vuoksi. Samoin on sinun kanssasi etkä sinä voi auttaa sitä. Saan juuri nyt sinun sydämesi lyömään hieman nopeammin. – Sinä tunnet intohimoa ja sinä kutsut sitä rakkaudeksi. Rakkaudeksi minuun. Mutta oikeastaan ei ole kyse ollenkaan sinusta. Nyt kysyn sinulta, mitä sitten tapahtuu? Mitä tapahtuu, kun en saa enää sydäntäsi lyömään nopeammin? Kun et tule enää paremmalle tuulelle vain minun näkemisestä tai ääneni kuulemisesta puhelimessa? Kun sinä yhtäkkiä katsot minua hämmästynein silmin ja sanot itsellesi: Herranen aika, minä en rakasta naista enää. Se on loppu. Mutta se ei ole minä, jota sinä et enää rakasta. Et ole enää hämmästynyt omasta muutoksestasi. Tarvitse uuden ärsytyskynnyksen. Yhden, joka on korkeammalla. Se on kuten silloin, kun ostetaan tavaroita. Kun ostetaan uusi auto. Sinä luulet, että sinä rakastat tätä ensimmäiset kaksi viikkoa. Mutta sinä rakastat vain omaa iloasi. Miksi sinä et koskaan miettinyt oikeastaan minua? Miksi et koskaan miettinyt, kuka minä oikeastaan olin? – Minä tiedän nyt, että rakkaus, todellinen, aito, tosi rakkaus toiseen ihmiseen on erittäin harvinaista sanoi nainen. Sitten hän lisäsi. – Mutta en tule koskaan lakkaamaan etsimästä sitä. En tule koskaan olemaan uskomatta siihen! Kuvaa sitä sitten – sinun niin kutsumaasi aitoa rakkautta. Sitä, joka päihittää kaiken, sanoi mies nyt vihamielisesti. – Se on rakkautta, joka näkee mahdollisuuden toisessa ihmisessä. Se on rakkautta, joka vapauttaa toisen ihmisen ja saa hänet irtoamaan hänestä itsestään. Tosi rakkaus ottaa selvää, kuka toinen ihminen oikeastaan on – sen sijaan että vain selvittäisi, kuinka itse tuntee. Tosi rakkaus rakastaa kaikkia paloja toisessa ihmisessä. Se rakastaa kaikkia osia eikä vain seurallisia ja hyvinkammattuja. Se uskaltaa nähdä kaikki palat ilman, että koskaan haluaa niitä muuttaa tai syyttää niitä. Tosi rakkaus näkee hellyydellä kaikki palat sinussa. Sinun ei tarvitse koskaan pelätä paljastaa jotakin uutta itsestäsi. Olet varma. Varma syvältä ja tiedät, että mitä sitten ajatteletkin, kuinka tunnetkin tai kuinka käyttäydyt, mitä teetkin, jatkat rakastettuna olemista. Siksi tosirakkaus ottaa selvää, kuka sinä olet ja ymmärtää miksi. Se ymmärtää aina miksi. – Sinä kai puhut Jeesuksesta sanoi mies kovasti ja jääkylmästi hymyillen. – En, minä puhun rakkaudesta…

(Suomennettu Maria Schererin alkuperäistekstistä)

http://www.bok.bonnier.se/foton/abfoton/maria_scherer.htm

http://www.bokus.com/b/9179534031.html

4

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttis79

      Kommentoisin tuota, että mies ei rakasta naista vaan rakkaudeksi luultu tunne on sitä, että mies tuntee itsensä hyväksi naisen seurassa.

      Luulisin, että tuo itsensä tunteminen hyväksi toisen seurassa on se, mille parisuhde voidaan perustaa. Kutsutaan sitä rakkaudeksi tai miksi vaan. Pitää erottaa toisistaan puhdas rakkaus ja pariskunnan yhdessä pitävä "rakkaus" (kiintymys, hyvänolontunne tai miksi sitä sanotaankaan).

      Voit tuntea puhdasta rakkautta johonkin ihmiseen, mutta vaikka rakastat häntä niin se ei takaa, parisuhde onnistuisi henkilön kanssa.

      Voit sanoa vilpittömästi hyväksyväsi toisen karvoisneen kaikkineen, toivovasi hänelle pelkkää hyvää elämässä ja pitäväsi hänestä enemmän kuin kenestäkään muusta ihmisestä. Mutta voi olla ettei parisuhde kyseisen hlön kanssa toimi. Esim. arvojen erilaisuuden vuoksi, toisella voi olla jokin sairaus tai riippuvuus ja tiedät ettet voi/halua elää elämää, johon ne asiat kuuluisivat.

      Parisuhde on kahden henkilön välistä vuorovaikutusta. Jos toinen ihminen saa sinut tuntemaan itsesi huonoksi ja arvottomaksi, niin et halua olla kyseisen ihmisen kanssa pitkään. Jos toinen saa sinut tuntemaan itsesi hyväksi, arvostetuksi ja hyvinvoivaksi niin haluat olla hänen kanssaan mieluummin kuin sen kanssa joka sai sinut tuntemaan itsesi huonommaksi ihmiseksi. Kai se on sitä keskistä kemiaa, joka vaikuttaa siinä mitä monisyisimmillä tavoilla. Tavallaan parisuhteessa ei riitä vain se, että rakastaa toista...sen toisen pitää rakastaa sinua takaisin. Ja kummankin pitää voida rakastaa lisäksi myöskin itseään.

      • Mr New Life and Love

        Pitää voida rakastaa itseäänkin, mutta ei toisen ihmisen kautta, sillä silloin ei rakasta oikeastaan sitä toista ihmistä. Rakkaus loppuu, kun huomaa, että onkin rakastanut vain omaa itseään eikä sitä toista.

        Tämä ajatus vaatii paljon oppimista ja nöyrtymistä. Ajatus voi olla vaikea, kun on sisäistänyt maailman tavan ajatella rakkaudesta egoistisena. Lukiessani itse tuon kirjoituksen tuntui kuin olisin ollut "kallonkutistajalla", mutta sehän on vain kasvamista.

        Rakkautta toista kohtaan on se, että esim. rakkauden kohde joissakin tapauksessa saakin elää jonkin muun kanssa kuin juuri sinun itsesi kanssa. Jos rakastut johonkuhun ja hän rakastaakin jotain muuta kuin sinua, on rakkautta tukea häntä hänen omassa rakkaudessaan kuin siinä, että saisit hänet rakastumaan itseesi. Rakkaus ajattelee toisen ihmisen parasta.

        Jos ihminen särkee sydämensä, hän särkee sen usein sen vuoksi, että itserakkaus on niin voimakasta, mutta ei rakkaus toiseen ihmiseen.

        On myös niitä, jotka pelkäävät rakkautta ja juoksevat sitä karkuun. Pitää suuttua, jos joku sellainen, joka ei minua miellytä, rakastuu minuun, kun ei osata ottaa rakkautta vastaan ilmaisena lahjana. Se ei maksa mitään, jos joku rakastuu minuun ja en halua hänestä mitään sen ihmeempää. Ei ole vaatimusta antaa samanlaista lahjaa takaisin, mutta koska saamani lahja on ilmainen, iloitsen siitä. Jos joku rakastuu sinuun, ei sinulla ole velvollisuutta antaa samanlaista lahjaa takaisin. Rakkaus on siis aina ILMAINEN lahja.

        Parisuhteeseen liittyy uskollisuus, rehellisyys ja joukko yleisvaatimuksia, jotka tulee olla itsestään selvyyksiä eikä niitä oikeastaan tarvitse minään vaatimuslistana esittää. Kaikkien on oltava jo lähimmäisen rakkauden nimissä kaikkea tätä toisilleen.

        On huomattava, että tuossa suomennoksessa kyse on vain pienestä pätkästä ja kuvauksesta Maria Schererin kirjasta. Maria Schererin kirjat luokitellaan psykologisiksi kirjoiksi. Luettuani tuon Schererin jutun täältä Suomi 24:stä alkoi tuntumaan, että olisi mielenkiintoista lukea enemmän. Varmasti tuon kirjallisuuden kautta voi itse oppia kokemaan suurempaa onnea kuin mitä maailma on opettanut yleensä rakkaudesta.

        Maria Scherer ei sano, että parisuhteessa ei tarvitse rakastaa toista takaisin. Tyttis ei ole vielä päässyt kiinni jutun todellista ajatuksesta ja sisällöstä, sillä jutun sisäistäminen vie aikaa viikkoja. Itsekin sulattelen vasta lukemaani.

        Aina on erityislaatuisia elämäntilanteita, joissa asioita on katsottava niitten mukaan. Ehkä Scherer paljastaa enemmän asioita, kun tutustuu kirjallisuuteen laajemmin. Se voi avata ja laajentaa vanhoja pinttyneitä käsityksiä.

        Itse en kritisoisi näitä kirjoituksia täällä näin vähän perusteella, vaan ottaisin uudet ajatukset vain vastaan ja miettien, onko itselläni jotain opittavaa. Uskon, että onnellisuuden avaimet ovat käsillä! Meillä on vain rakkaudesta karanneet käsitykset sisimmässämme ja luulemme itserakkautta rakkaudeksi. Se tekee meistä onnettomia!

        Hieno kirjoitus, mutta asian ymmärtäminen on vaikeaa. Ei kannattane kritisoida, ennen kuin on lukaissut kirjailijan teoksia. Lienee suomennettuna saatavana jostakin?


      • viimeinkin
        Mr New Life and Love kirjoitti:

        Pitää voida rakastaa itseäänkin, mutta ei toisen ihmisen kautta, sillä silloin ei rakasta oikeastaan sitä toista ihmistä. Rakkaus loppuu, kun huomaa, että onkin rakastanut vain omaa itseään eikä sitä toista.

        Tämä ajatus vaatii paljon oppimista ja nöyrtymistä. Ajatus voi olla vaikea, kun on sisäistänyt maailman tavan ajatella rakkaudesta egoistisena. Lukiessani itse tuon kirjoituksen tuntui kuin olisin ollut "kallonkutistajalla", mutta sehän on vain kasvamista.

        Rakkautta toista kohtaan on se, että esim. rakkauden kohde joissakin tapauksessa saakin elää jonkin muun kanssa kuin juuri sinun itsesi kanssa. Jos rakastut johonkuhun ja hän rakastaakin jotain muuta kuin sinua, on rakkautta tukea häntä hänen omassa rakkaudessaan kuin siinä, että saisit hänet rakastumaan itseesi. Rakkaus ajattelee toisen ihmisen parasta.

        Jos ihminen särkee sydämensä, hän särkee sen usein sen vuoksi, että itserakkaus on niin voimakasta, mutta ei rakkaus toiseen ihmiseen.

        On myös niitä, jotka pelkäävät rakkautta ja juoksevat sitä karkuun. Pitää suuttua, jos joku sellainen, joka ei minua miellytä, rakastuu minuun, kun ei osata ottaa rakkautta vastaan ilmaisena lahjana. Se ei maksa mitään, jos joku rakastuu minuun ja en halua hänestä mitään sen ihmeempää. Ei ole vaatimusta antaa samanlaista lahjaa takaisin, mutta koska saamani lahja on ilmainen, iloitsen siitä. Jos joku rakastuu sinuun, ei sinulla ole velvollisuutta antaa samanlaista lahjaa takaisin. Rakkaus on siis aina ILMAINEN lahja.

        Parisuhteeseen liittyy uskollisuus, rehellisyys ja joukko yleisvaatimuksia, jotka tulee olla itsestään selvyyksiä eikä niitä oikeastaan tarvitse minään vaatimuslistana esittää. Kaikkien on oltava jo lähimmäisen rakkauden nimissä kaikkea tätä toisilleen.

        On huomattava, että tuossa suomennoksessa kyse on vain pienestä pätkästä ja kuvauksesta Maria Schererin kirjasta. Maria Schererin kirjat luokitellaan psykologisiksi kirjoiksi. Luettuani tuon Schererin jutun täältä Suomi 24:stä alkoi tuntumaan, että olisi mielenkiintoista lukea enemmän. Varmasti tuon kirjallisuuden kautta voi itse oppia kokemaan suurempaa onnea kuin mitä maailma on opettanut yleensä rakkaudesta.

        Maria Scherer ei sano, että parisuhteessa ei tarvitse rakastaa toista takaisin. Tyttis ei ole vielä päässyt kiinni jutun todellista ajatuksesta ja sisällöstä, sillä jutun sisäistäminen vie aikaa viikkoja. Itsekin sulattelen vasta lukemaani.

        Aina on erityislaatuisia elämäntilanteita, joissa asioita on katsottava niitten mukaan. Ehkä Scherer paljastaa enemmän asioita, kun tutustuu kirjallisuuteen laajemmin. Se voi avata ja laajentaa vanhoja pinttyneitä käsityksiä.

        Itse en kritisoisi näitä kirjoituksia täällä näin vähän perusteella, vaan ottaisin uudet ajatukset vain vastaan ja miettien, onko itselläni jotain opittavaa. Uskon, että onnellisuuden avaimet ovat käsillä! Meillä on vain rakkaudesta karanneet käsitykset sisimmässämme ja luulemme itserakkautta rakkaudeksi. Se tekee meistä onnettomia!

        Hieno kirjoitus, mutta asian ymmärtäminen on vaikeaa. Ei kannattane kritisoida, ennen kuin on lukaissut kirjailijan teoksia. Lienee suomennettuna saatavana jostakin?

        oikea rakkauden kuvaus naisen suusta, kynästä. Sítä se on. Siihen ei moni ihminen pysty.


    • a200320140504021118a

      SEURUSTELUAVOLIITTO TYTTÖ YSTÄVÄ TYTTÖ KAVERI NAIS YSTÄVÄ NAIS KAVERI SURAKKA VELI SEURUSTELU AVOLIITTO POIKA YSTÄVÄ POIKA KAVERI MIES YSTÄVÄ MIES KAVERI SURAKKA VELI ITSE OLENSE AVOLIITTO VAIMONA EUKKONA KULTANA PUOLISO EMÄNTÄ SURAKKA VELI YHDESSÄ ASUU MIEHENÄ TÄRKEESTI ITSE PARISUHDE PARISKUNTA RASKAANA SYNNYTTÄÄ TYTTÖPOIKA VAUVA VAIMONA ÄITINÄ TÄRKEESTI MIEHENÄ ISÄNÄ LASTEN TARHA PÄIVÄKOTI KERHO ESIKOULUTYTTÖ ALA ASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 3216325 YLÄASTEKUMMUNKOULUTYTTÖ 97 POHJOISAHONKADU 28D9 OUTOKUMPU LÄHDEE MIELELLÄÄN SURAKKA VELI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe