Saanko

osani

Saanko osituksessa vaimon saamista kilometrikorvauksista pääomakulujen osuudesta puolet. Auto on vaimon nimissä, mutta auto on maksettu puoliksi ja ostoon otettu laina on maksettu myös puoliksi, muut kulut vakuutusmaksuja lukuunottamatta vaimo on maksanut itse, tiliotteista asia käy hyvin selville. Avioero on haettu syyskuussa -05 ja ero astunut voimaan tämän vuoden maaliskuussa, ositusta ei ole vielä tehty. Oman käsitykseni mukaan hänen olisi kuulunut maksaa käyttökulujen jälkeen jäävästä osuudesta puolet minulle. Vaimo on täysin erimietä asiasta, kannaataako asia riitauttaa.

8

808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sillä ei merkitystä ositukseen, jos olet vaimosi auton lainaa maksanut puoliksi avioliittonne aikana (ja jos harkinta-aikana ... niin en ymmärrä). Miksi muuten et ole ollut auton toinen haltija tai omistaja?

      Osituksessa ositetaan ja erotellaan omaisuutenne sen tilanteen ja päivän mukaan, minä avioerohakemuksenne ekan vaiheen hakemus on jätetty.

      Eikö sinulla ole autoa? eikö teillä ole muuta omaisuutta? Eikö kummalakaan ole omaa velkaa, tai yhteistä velkaa? Kaikki nekin ovat mukana osituksessa. Kilometrikorvaukset eivät todellakaan ole...

      Noh, jos teillä ei ole muuta kuin se vaimon auto ... oletan että nyt velaton ja oma, sanotaan arvoltaan vaikka 20.000 EUR. Silloin ositus menee näin:

      vaimosi nettovarallisuus on 20.000 EUR
      sinun nettovarallisuus on 0 EUR

      Vaimosi on maksettava sinulle tasinkoa 10.000 EUR jotta omaisuutenne yhtäsuuret ... ellei teillä ole avoehtoa.

      • hakemuksen jälkeen

        Kilometrikorvaukset ovat kertyneet erohakemuksen jättämisen jälkeen, eli yhteisellä omaisuudella on saatu tuloa tai korvausta auton pääomakuluista.
        Jos vaimo pitää rahat kokonaan itse onko tämä oikein. Autohan on ostettu ja lainat maksettu puoliksi ja myös osituksessa auton arvo jaetaan puoliksi, miksei sitten autolla saatua tuloa.
        Kilometrimäärä on aika huomattava ja niinpä myöskin saatu korvaus auton käytöstä.


      • hakemuksen jälkeen kirjoitti:

        Kilometrikorvaukset ovat kertyneet erohakemuksen jättämisen jälkeen, eli yhteisellä omaisuudella on saatu tuloa tai korvausta auton pääomakuluista.
        Jos vaimo pitää rahat kokonaan itse onko tämä oikein. Autohan on ostettu ja lainat maksettu puoliksi ja myös osituksessa auton arvo jaetaan puoliksi, miksei sitten autolla saatua tuloa.
        Kilometrimäärä on aika huomattava ja niinpä myöskin saatu korvaus auton käytöstä.

        Kuten yllä selvitin, ositus ei liity tuohon mitenkään ... eikä avio-oikeus. Tosin, et sitä väitäkään.

        Vaimosi siis käyttää omaa autoaan työajoissa mistä saa korvasta... eihän km-korvaus ole palkkaa. "Kaikki-tietävä" verottaja on laskenut sen niin, että kattaa auton käyttökulut ja arvon alennuksen sekä kuoletukset (keskimäärin). Jos sinä olet auton vaimollesi avioliittonne aikana käytännössä maksanut ... niin "voi kyynel"...

        Suomessa voit nostaa oikeusjutun aivan mistä tahansa ... menisikö tuo läpi ... tuskin, ja kulut olisivat suuret jotta kuulisit saman oikeuden tuomarilta maksettuasi omalle juristillesi.

        Mutta, poikkea ihmeessä lakimeiehn puheilla kysymässä voistko haastaa exän tuosta...


      • hakemuksen jälkeen kirjoitti:

        Kilometrikorvaukset ovat kertyneet erohakemuksen jättämisen jälkeen, eli yhteisellä omaisuudella on saatu tuloa tai korvausta auton pääomakuluista.
        Jos vaimo pitää rahat kokonaan itse onko tämä oikein. Autohan on ostettu ja lainat maksettu puoliksi ja myös osituksessa auton arvo jaetaan puoliksi, miksei sitten autolla saatua tuloa.
        Kilometrimäärä on aika huomattava ja niinpä myöskin saatu korvaus auton käytöstä.

        Esittämilläsi tiedoilla auto lienee vaimosi omaisuutta eikä yhteistä omaisuuttanne.
        Auton omistaja on se, jonka nimi on rekisteriotteessa omistajan kohdalla. Sama nimi on aikanaan ollut myös kauppakirjassa ostajan kohdalla. Tätä periaatetta lienee vaikea näyttää toisin toteen millään kuiteilla. Eri asia on sitten se, voitko kuiteilla näyttää, että olet lainannut vaimollesi rahaa auton ostoon ja näin saada osoitettua velkasuhteen teidän välillenne. Auton omistajaan asialla ei ole vaikutusta.

        En tosin ole varmistanut mitä määrätään puolisoiden välisistä veloista...


      • tästä
        M36 kirjoitti:

        Kuten yllä selvitin, ositus ei liity tuohon mitenkään ... eikä avio-oikeus. Tosin, et sitä väitäkään.

        Vaimosi siis käyttää omaa autoaan työajoissa mistä saa korvasta... eihän km-korvaus ole palkkaa. "Kaikki-tietävä" verottaja on laskenut sen niin, että kattaa auton käyttökulut ja arvon alennuksen sekä kuoletukset (keskimäärin). Jos sinä olet auton vaimollesi avioliittonne aikana käytännössä maksanut ... niin "voi kyynel"...

        Suomessa voit nostaa oikeusjutun aivan mistä tahansa ... menisikö tuo läpi ... tuskin, ja kulut olisivat suuret jotta kuulisit saman oikeuden tuomarilta maksettuasi omalle juristillesi.

        Mutta, poikkea ihmeessä lakimeiehn puheilla kysymässä voistko haastaa exän tuosta...

        Juuri tästä arvonalentumisesta ja kuoletuksista maksettava osa kilometrikorvaukista kuulluu oikeustajuni mukaan puoliksi minulle, koska olen autoa hankittaessa maksanutkin puolet autosta.
        Mutta se tämä suomen laki näyttää olevan joskus tosi epäoikeudenmukainen, monessa muussakin kuin tässä asiassa.


      • tästä kirjoitti:

        Juuri tästä arvonalentumisesta ja kuoletuksista maksettava osa kilometrikorvaukista kuulluu oikeustajuni mukaan puoliksi minulle, koska olen autoa hankittaessa maksanutkin puolet autosta.
        Mutta se tämä suomen laki näyttää olevan joskus tosi epäoikeudenmukainen, monessa muussakin kuin tässä asiassa.

        Kirjoitat arvonalennuksesta ... totta, autojen osalta se on huomattavaa.

        Mutta katsopa peiliin ... olisit voinut vaatia ositusta tehtäväksi heti kun eka vaihe jätetty ... miksi et niin tehnyt? Olisit saanut paremman tasingon auton korkemman arvon vuoksi kun tänään ... vai onkohan sinullakin omaisuutta jonka arvo laskee myös (tuskin autoton mies olet)?

        Jos maksoit autosta puolet, etkä halunnut/vaatinut itseäsi toiseksi omistajaksi ... kenenkäs moka se sitten oli ... sinun.

        Jos nyt tahdot kompensaatiota vaimosi kilsakorvauksista tuon vuoksi ... ei sekään nyt ihan oikeudenmukaista ole. Turha parkua kun löysät housuissa.


    • vitsin

      murjaisit. Siis lyhyesti. et saa, eikä kannata riitauttaa.

      • Ymmärsin

        Tyhmyydestä sakotetaan, jos auto olisi ollut molempien nimisssä tai pelkästään minun, olisin saanut mutta nyt en, kysytty juristilta. OTTAKKAA opiksenne TÄSTÄ, jos olette naimisissa, autot molempien nimiin, erotilanteessa ne menee puoliksi kuitenkin ja ei voi käydä niinkuin tässä kävi. Elämä opettaa, näköjään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe