Hallo, asiantuntijat

Oiskoos kokemusta Hj61 akut

Noita HJ60 ja HJ61, siis mualiman parraita vetureita ja oivia maastureita yleensäkin, on mulla ollut uusia ja vanhoja ja siltä väliltä.

Visusti olen varonut ottamasta/otattamasta virtaa millekään vekottimelle vain toisesta akusta.

Vaan tahtoopi kuulkaas aina toinen akku tyhjetä ennen toista, ja akkujen kestoikä on siinä pari vuotta.

Varaosaliikkeen/akkumyyjän väittämän mukaan hänen Land Cruisereissaan on aina ollut se ongelma että lataus ei jakaudu tasan, vaan toiseen akkuun tulee hieman enemmän latausta kuin toiseen, siis auton omasta laturista, aivan uudestä lähtien, ja juuri tuo juttu tuhoaa akut, ainakin toisen niistä.

Noinko lie?

Kertokaahan omia kokemuksianne ja näkemyksiänne.

11

4592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säkäri

      asia on jetsulleen niin

    • Epeli.

      Takavuosina minulla oli sama ongelma,kun käytin isoja dieselakkuja n.90AH.Ne kesti vain pari vuotta.Mutta,nyt käytän vain tavallisia tarvikeakkuja n.60AH.Ne kestää vuosikausia ja eikä maksa puoltakaan isojen akkujen hinnasta.Virta piisaa.Kertaakaan ei ole loppunut kesken.

      • Epeli.

        Niin ja kyseessä on myös Toyota.


      • olet
        Epeli. kirjoitti:

        Niin ja kyseessä on myös Toyota.

        kumminki sotkeentunu siihen ainoaan oikeaan nelivetoon. vai mitä nissanpojut.?


    • akumulaattori

      mikset laita sinne vain yhtä kunnollisen kokoista akkua? (joku webasto ei tartte montaa akkua) Ja kuinka huomaat sen toisen akun tyhjenemisen?. Ymmärtääkseni akut ovat rinnakkain (vai onko tojo 24 V vehje?) jolloin niihin vaikuttaa kutakuinkin sama latausjännite (Johjot on niin paksut että niiden aiheuttaman jännitehäviön voi tietäjät sitten unohtaa eikä tartte tulla puutteessa tänne pilkkuja seksuaalisesti ahdistelemaan) Eri asia on jos akku on sökö, mutta silloin sen tyhjentää yleensä toisenkin.

      • Pilkkuja viilata

        Kyllä Toyota Land Cruiser on 24 v laite. Toisen akun tyhjenemisen huomaamiseen ei kummoista taitoa tarvita. Vihje sinulle: kahden akun varauserot voi mitata mittaamalla akut yksitellen. Ei tuo sen kummempaa ole.

        Sökö akku kyllä tyhjentää toisenkin, mutta eivät ne samaan tahtiin tyhjene. Kun auto sadaan käyntiin niin sökö akku ei ota latausta vastaan, ehjä ottaa.

        Land Cruiserin akuille tulevan latausvirran määrä on huolella mitattu useamman käyttäjän toimesta, myös ammattimaisten autosähköasentajien, ja kylläpä vain akuille tulee latausvirtaa eri määrä. Ero ei ole suuri, mutta riittää sotkemaan systeemin.

        Minulla on ollut useita Land Cruisereita, 80-luvun alusta tähän päivään asti, ja kaikissa on esiintynyt sama ongelma. Täysin akkujen tehoista, laadusta ja merkistä riippumatta ne eivät tapaa kestää kuin 2 -3 vuotta, ja aina siten että vain toinen on sökö.

        Siispä ei pilkkuja kuksita vaan pysytään asiassa. Kun keksit miten kahden akun välisen varauseron voi havaita niin palaa asiaan, veikkoseni!


      • akumulaattori
        Pilkkuja viilata kirjoitti:

        Kyllä Toyota Land Cruiser on 24 v laite. Toisen akun tyhjenemisen huomaamiseen ei kummoista taitoa tarvita. Vihje sinulle: kahden akun varauserot voi mitata mittaamalla akut yksitellen. Ei tuo sen kummempaa ole.

        Sökö akku kyllä tyhjentää toisenkin, mutta eivät ne samaan tahtiin tyhjene. Kun auto sadaan käyntiin niin sökö akku ei ota latausta vastaan, ehjä ottaa.

        Land Cruiserin akuille tulevan latausvirran määrä on huolella mitattu useamman käyttäjän toimesta, myös ammattimaisten autosähköasentajien, ja kylläpä vain akuille tulee latausvirtaa eri määrä. Ero ei ole suuri, mutta riittää sotkemaan systeemin.

        Minulla on ollut useita Land Cruisereita, 80-luvun alusta tähän päivään asti, ja kaikissa on esiintynyt sama ongelma. Täysin akkujen tehoista, laadusta ja merkistä riippumatta ne eivät tapaa kestää kuin 2 -3 vuotta, ja aina siten että vain toinen on sökö.

        Siispä ei pilkkuja kuksita vaan pysytään asiassa. Kun keksit miten kahden akun välisen varauseron voi havaita niin palaa asiaan, veikkoseni!

        En ole ikinä omistanut tojotaa, joten en ole sen sähkösysteemeihinkään joutunut perehtymään ja siksipä jätinkin tuon varauksen 24 V:n systeemiin.

        Mutta jos nyt sitten kommentoisin tuota mainitsemaasi ammattisähkömiestä. Oletetaan ensin että tojotassa on kaksi 12 V akkua sarjassa. Niin kuinka joku voi väittää, että sarjassa olevien laitteiden virta voi olla erisuuruinen? Nyt on sitten vissiin keksitty sekin kuinka piste pullistuu. (vertaa Kirchoffin I tai II laki, älä kysy kumpi). Toinen asia on josko akkujen yli vaikuttaa erisuuruinen jännite. Tähän ei taas ole vaikutusta muuta kuin akuilla itsellään. se on sama millä niitä lataillaan, tojolla vai jollain muulla. Asiaa varmaan auttaa jos akut ovat kaikin puoli identtiset, myös iältään, eikä siellä ole mitään väliulosottoja. Samalla tavalla yhdessä akussa on kuusi n. 2 V kennoa sarjassa ja ne ovat varmasti yhtä vanhoja ja identtisiä eikä siellä ole mitään välikytkentöjä. Kuinkakohan monta kruiseria tuolla liikkuu johon ei olisi edes mankkaa kytketty yhden akun yli vai onko ruiserissa valmiiksi joku 24/12 konvertteri?


      • Vastatkaa tuolle
        akumulaattori kirjoitti:

        En ole ikinä omistanut tojotaa, joten en ole sen sähkösysteemeihinkään joutunut perehtymään ja siksipä jätinkin tuon varauksen 24 V:n systeemiin.

        Mutta jos nyt sitten kommentoisin tuota mainitsemaasi ammattisähkömiestä. Oletetaan ensin että tojotassa on kaksi 12 V akkua sarjassa. Niin kuinka joku voi väittää, että sarjassa olevien laitteiden virta voi olla erisuuruinen? Nyt on sitten vissiin keksitty sekin kuinka piste pullistuu. (vertaa Kirchoffin I tai II laki, älä kysy kumpi). Toinen asia on josko akkujen yli vaikuttaa erisuuruinen jännite. Tähän ei taas ole vaikutusta muuta kuin akuilla itsellään. se on sama millä niitä lataillaan, tojolla vai jollain muulla. Asiaa varmaan auttaa jos akut ovat kaikin puoli identtiset, myös iältään, eikä siellä ole mitään väliulosottoja. Samalla tavalla yhdessä akussa on kuusi n. 2 V kennoa sarjassa ja ne ovat varmasti yhtä vanhoja ja identtisiä eikä siellä ole mitään välikytkentöjä. Kuinkakohan monta kruiseria tuolla liikkuu johon ei olisi edes mankkaa kytketty yhden akun yli vai onko ruiserissa valmiiksi joku 24/12 konvertteri?

        Juu, en ole autosähköasentaja enkä sähköinsinööri. En muuten tällä mitään kyselisi.

        Näin on siis minulle kerrottu: Land Cruiserissa toiselle akulle menee auton laturista vähemmän virtaa kuin toiselle.

        Sen olen jo 25 vuotta tiennyt ettei toisesta akusta parane ryöstellä virtoja minnekään.

        Vastatkaahan viisaammat tälle edelliselle: voiko sarjassa olevien laitteiden virta olla olla erisuuruinen?

        Mulla kun se vaan tuppaa aina toisen akun varaus olemaan alempi kuin toisen. Ja takaan ja alleviivaan että akut on aina vaihdettu parina.

        En tunne Kirchoffin lakia 1 enkä 2, mutta murphyn lain tunnen.


    • laturikauppaan mars

      Onko siis autossasi starttiakku ja käyttöakku erikseen? Mikäli näin on, niin nehän ovat diodilla erotetut toisistaan, jottei käyttöakku syö starttiakun virtaa.

      Starttiakku pysyy pidempään kunnossa, eihän sitä käytetä kuin startatessa ja se ei siis tarvitse latausta niin paljon kuin käyttöakku.

      Käyttöakku taas vanhenee nopeasti riittämättömän latauksen vuoksi. Jos sinulla on Webasto, niin käyttöakku ei todennäköisesti ehdi koskaan latautua täyteen.

      Ratkaisu on vaihtaa laturi tehokkaampaan, jolloin se ehtii ladata akut lyhyemmilläkin ajoajoilla.

      • Kun en tiedä...

        No kas, minä kun en paljon autosähköistä ymmärrä, enkä sähköstä muutenkaan.

        Oletan silti, että kun Toyotassani on 24 voltin järjestelmä niin kaikki sähkövehkeetkin ovat 24-volttisia, tupakansytkäriä myöten (se varmasti on!).

        Starttimoottorikin siis on 24-volttinen. Kuinkas siihen yhdestä 12 voltin akusta 24 volttia otetaan?

        Tästähän kehkeytyy vielä mielenkiintoinen keskustelu! Antaa plaa, asiantuntijat...


    • 10vHJnratissa

      Asennettuani päävirtakytkimen akulta runkoon menevän johdon väliin, sain pidennettyä akkujen keston 2v:sta -> 5 vuoteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe