Säätö

tuli vaihdettua kielet

vaihdoin saman paksuisiin (DR) kuin vanhat oli mutta pari alimmaista kielta (E,A) alko päriseen. Ei oikein ole kokemusta kitaran säätämisestä muuten mutta tallasta saisi ainakin ylöspäin nostettua.

Tässä ikään kuin kyselisin muitakin säätövinkkejä, kun siinä tallassa on ilmeisesti myös kielen pituutta säätävät systeemit, niin pitäiskö sitä samalla kun nostaa säätää muualtakin päin...?

5

387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa...

Itselläni ei oo ikinä käyny noin, vaikka oon vaihtanu merkkiä...kunhan siis paksuus on sama.

Voisko olla mahdollista, että oot laittanu kielet jotenki väärin? Kannattaa yrittää kuunnella, mistä kohtaa pärisee, jos joku ohjuri tai vastaava on jääny "löysälle" ja se resonoi? Ei siinä kielen säätämisessä korkeussuunnassa juurikaan mitään ihmeellistä ole. Säädät vaan sen verta, kunnes ääni soi hyvin.

Mitä tulee kielen pituussäätöön, niin sen tarkoitu on säätää ns. intonaatio. Tarkoittaa kitaran hienovirettä ja sitä että kahdennentoista nauhan ääni soi tasan oktaavin korkeammalta, kun vastaavan kielen vapaa ääni. Eli jos siinä ei ole mitään häikkää, niin silloin kielen pituus on kohdallaan.

• käytit pitkään

niitä edellisiä kieliä ja niiden ollessa jo loppuun kuluneet, säädit kielten korkeutta alemmas niin ettei särise, niin tietysti uudet kielet ovat uusina kaikin puolin herkempiä uutuuttaan pärisemään. Ylensä tuo pieni sirinä ei pahemmin haittaa jos nyt ääni ei sitten aivan kuoleudu.

• TheRiffiman92

Sama homma. Jotenkin vaan sellanen ihmeen särinä rupes tulee tohon G-kieleen kun kielet vaihdoin. Siitä on kyllä jo aikaa. Ei se ihmeemmin mua haittaa kun soittamaan sentään pystyy mutta välillä se rätinä rupeaa ottamaan päähän. Mitää järkevää selitystä siihen ei pysty keksimään.

• mää....
        TheRiffiman92 kirjoitti:

Sama homma. Jotenkin vaan sellanen ihmeen särinä rupes tulee tohon G-kieleen kun kielet vaihdoin. Siitä on kyllä jo aikaa. Ei se ihmeemmin mua haittaa kun soittamaan sentään pystyy mutta välillä se rätinä rupeaa ottamaan päähän. Mitää järkevää selitystä siihen ei pysty keksimään.

Jos mä vaihdan kitaraan eri paksuiset kielet kuin
        siinä aikaisemmin oli, säädän ensiksi kaulan,
        sitten kielten korkeuden, ja viimeiseksi hienovirityksen.

Vanhasta kitarasta voi jopa joutua hiomaan nauhat.

• ketjun aloittaja

täytyy tunnustaa että edelliset olivat kyllä n. 3 vuotta... Ei ole hirveästi tullut väänneltyä. Nyt taas on vähän into tullut takaisin, parin ehtoon soittelun jälkeen ala E pärisi vielä hieman.

Tosi eri tuntuiset kielet vaikka vanhatkin olivat .10 sarjalaiset. Tässähän on kuitenkin .10, .13, .17, .26, .36, .46 vahvuiset nuo muut (The handmade string DR USA), ja mietinkin että voisiko vanhempi satsi olla paksumpien kielten kohdalla eri vahvuinen hieman.

No, nostan pikkasen jos häiritsee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      340
      6345
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3786
    3. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      81
      953
    4. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      870
    5. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      816
    6. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      41
      810
    7. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      8
      793
    8. Haluatko sitten

Rakastella miten paljon?
      Ikävä
      68
      790
    9. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      132
      769
    10. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      14
      691
    Aihe