Uskotko joulupukkiin vai Jeesukseen?

perusteluja.

kommentit:

12

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - AuroraBorealis -

elänyt mies, nimeltä Jeesus. Hän on ollut todellinen henkilö ja levittänyt maailman hienointa oppia, rakkauden-oppia! En kuitenkaan usko häneen sillä tavoin, kuin Raamattu opettaa.

Lapsenuskoni joulupukkiin katosi jo varsin nuorena ... huomasin, että pukilla oli naisen kädet, ja eihän se nyt sovi, että joulupukki olisi ollut nainen :)! Silti traditio on ollut, että joka vuosi se joulupukki vain käy luonamme vieraisilla ...

• M@k3

Joulupukista siinä että hän heittää helvettiin ikuiseen kidutukseen kaikki jotka eivät rakasta häntä, kun taas Joulupukki tyytyy antamaan vain risuja.

• - AuroraBorealis -
        M@k3 kirjoitti:

Joulupukista siinä että hän heittää helvettiin ikuiseen kidutukseen kaikki jotka eivät rakasta häntä, kun taas Joulupukki tyytyy antamaan vain risuja.

vai risuja vaiko molempia ... toisaalta en ole kyllä koskaan niitä risujakaan pukilta saanut :)!

• Nimittäin olen sitä mieltä, että Joulupukin pitää ehdottomasti olla mies. Pukilla on toki myös muori, miksi ei hänkin voisi olla yksinään liikkeellä lahjoja jakamassa? Naispukkia ei ole.

• - AuroraBorealis -
        Työmies2 kirjoitti:

Nimittäin olen sitä mieltä, että Joulupukin pitää ehdottomasti olla mies. Pukilla on toki myös muori, miksi ei hänkin voisi olla yksinään liikkeellä lahjoja jakamassa? Naispukkia ei ole.

kerroin pettymykseni siitä, että olikin miehen sijaan naispukki ja siinähän uskoni joulupukkiin sitten katosikin :). Olin muistaakseni silloin viisivuotias.

• RitariOlevainen

näinkin voi uskoa Jeesukseen:

" En kuitenkaan usko häneen sillä tavoin, kuin Raamattu opettaa."
        Miten muuten Häneen voi uskoa? Ihmisenäkö vaan, että on ollut maanpäällä Jeesus niminen henkilö, ja kuulemma joku ihme profeetta, vai mitenkä se nyt on, tuo "muu" usko, kuin se mitä Raamattu Hänestä opettaa! Oletko jehovantodistaja?

• - AuroraBorealis -
        RitariOlevainen kirjoitti:

näinkin voi uskoa Jeesukseen:

" En kuitenkaan usko häneen sillä tavoin, kuin Raamattu opettaa."
        Miten muuten Häneen voi uskoa? Ihmisenäkö vaan, että on ollut maanpäällä Jeesus niminen henkilö, ja kuulemma joku ihme profeetta, vai mitenkä se nyt on, tuo "muu" usko, kuin se mitä Raamattu Hänestä opettaa! Oletko jehovantodistaja?

Jumalan poika, vaan todellinen lihaa ja verta oleva persoona, kuten muutkin tavalliset ihmiset.

Ja olen luterilainen.

• - AuroraBorealis - kirjoitti:

kerroin pettymykseni siitä, että olikin miehen sijaan naispukki ja siinähän uskoni joulupukkiin sitten katosikin :). Olin muistaakseni silloin viisivuotias.

Ymmärsin kyllä. Sanoinpahan vaan, että naispukki on minustakin huijausta. Se virka on tavallaan vielä tasa-arvon ulkopuolella ihan siitä syystä, että naisille ei kasva (ainakaan niin pitkä) parta.

• - AuroraBorealis -
        Työmies2 kirjoitti:

Ymmärsin kyllä. Sanoinpahan vaan, että naispukki on minustakin huijausta. Se virka on tavallaan vielä tasa-arvon ulkopuolella ihan siitä syystä, että naisille ei kasva (ainakaan niin pitkä) parta.

nykypäivänä lapsille uskotella, että joulupukki on oikeasti olemassa? Onko se moraalisesti oikein? Riistokapitalismi ja markkinatalous ovat ajaneet oman etunsa siinäkin lapsen "edun" edelle ... joulumyynti alkaa jo puolitoista kuukautta ennen joulua ja pukkia, jos jonkinlaista näkyy katukuvassa pilvin pimein. Kerro siinä nyt lapselle, että "ei ne ole oikeita pukkeja, oikea on korvatunturilla". Vähemmästäkin ne pikku-raukat menee sekaisin. Ja köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu, millä kerrot köyhän perheen lapselle, että joulupukkia ei näy, ei kuulu? Hyvä, kun riittää leipään ja joulupuuroon rahat monella.

• - AuroraBorealis - kirjoitti:

nykypäivänä lapsille uskotella, että joulupukki on oikeasti olemassa? Onko se moraalisesti oikein? Riistokapitalismi ja markkinatalous ovat ajaneet oman etunsa siinäkin lapsen "edun" edelle ... joulumyynti alkaa jo puolitoista kuukautta ennen joulua ja pukkia, jos jonkinlaista näkyy katukuvassa pilvin pimein. Kerro siinä nyt lapselle, että "ei ne ole oikeita pukkeja, oikea on korvatunturilla". Vähemmästäkin ne pikku-raukat menee sekaisin. Ja köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu, millä kerrot köyhän perheen lapselle, että joulupukkia ei näy, ei kuulu? Hyvä, kun riittää leipään ja joulupuuroon rahat monella.

suomalaisuuden kulmakivi. Vai onko sittenkään? Jos asiaa rupeaa pohtimaan, on vaikea löytää oikein mitään perusteita pukki-tradition vaalimiseksi, kauppiaiden intressien lisäksi tietysti.

Pukkia odotellessa tulee stressi. Aikuisten pitää siivota ja suunnitella jouluohjelmaa, lapset ovat malttamattomia lahjojen suhteen. Itselläni on joulusta kaksi päinvastaista mielipidettä. Toisaalta se parhaimmillaan voisi olla iloinen yhdessäolon aika, toisaalta se on pelkkää kulutusjuhlaa ja tyhjän vouhottamista.

Minun mielestäni pukin saisi unohtaa. Mutta todellakin se on juurtunut niin syvään jouluperinteeseemme, että ajatus tuntuu täysin mahdottomalta. Jehovantodistajat ovat siinä suhteessa melkeinpä oikeassa. Moisessa lahkossa on kuitenkin niin paljon varjopuolia, että taitaa pukki olla kuitenkin se pienempi paha. Ja meikäläinenkin voi toivoa, että edes jouluna olisi lahjakas.

• - AuroraBorealis -
        Työmies2 kirjoitti:

suomalaisuuden kulmakivi. Vai onko sittenkään? Jos asiaa rupeaa pohtimaan, on vaikea löytää oikein mitään perusteita pukki-tradition vaalimiseksi, kauppiaiden intressien lisäksi tietysti.

Pukkia odotellessa tulee stressi. Aikuisten pitää siivota ja suunnitella jouluohjelmaa, lapset ovat malttamattomia lahjojen suhteen. Itselläni on joulusta kaksi päinvastaista mielipidettä. Toisaalta se parhaimmillaan voisi olla iloinen yhdessäolon aika, toisaalta se on pelkkää kulutusjuhlaa ja tyhjän vouhottamista.

Minun mielestäni pukin saisi unohtaa. Mutta todellakin se on juurtunut niin syvään jouluperinteeseemme, että ajatus tuntuu täysin mahdottomalta. Jehovantodistajat ovat siinä suhteessa melkeinpä oikeassa. Moisessa lahkossa on kuitenkin niin paljon varjopuolia, että taitaa pukki olla kuitenkin se pienempi paha. Ja meikäläinenkin voi toivoa, että edes jouluna olisi lahjakas.

suomalaisuuden kulmakivi. Joulupukkiperinne on tietääkseni lähtöisin Turkista 300-luvun loppupuolelta Myran kaupungista ... siellä toimi silloin piispa Pyhä Nikolaus, joka oli vienyt jonain yönä (kerrotaan vieneen) lahjoja (kultaa) kolmelle köyhälle neidolle näiden myötäjäisiä varten. Nykyisessä muodossaan joulupukki on toiminut joskus 1860-luvulta lähtien ... punainen takki, valkea parta, etc. Suomalaiset, niinkuin varmasti moni muukin, ovat yrittäneet kovasti omia alkuperäisen joulupukinmaan titteliä itselleen.

Luultavasti se on monessa perheessä, ehkä juuri vain jokin ohjelmanumero tuo joulupukin saapuminen, vaikkei siihen kukaan enää lapsistakaan niinkään uskoisi. Lapsille ohjelmanumero kuuluu oleellisesti siihen, että lahjat saadaan ja avataan, kun pukki tulee.

Itse en muista yhtään joulua, jolloin meillä olisi tullut stressi joulunvietosta ... :)

• Päkä-pässi

Molemmat ovat uskomusolentoja. Pienelle joulupukkiin uskovalle lapselle Joulupukki on varmasti aivan yhtä todellinen kuin Jeesuskin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe