joulupukista valehtelu väärin!

joulupukkiavastaan

Tästä asiasta haluaisin hälyä nostaa, sillä minun mielestäni on törkeää ja moraallisesti väärin valehdella lapsille joulupukísta!
"Joulupukki" on vain iso hölmö mainoskikka, ja on törkeää "hyväksikäyttää" lapsien uskovaisuutta! Sitä paitsi monet lapset pelkäävät tätä punapukuista, möreä äänistä ukkoa, jonka syliin heidät pakotetaan joka vuosi istumaan.
Ja oi voi, entäs se miten vanhemmat ovat uhranneet lapsilleen joululahjoja? Lapset eivät osaa kiittää ja kunnioittaa vanhempiaan, koska he uskovat JOULUPUKIN tehneen heille lahjat! Onko se sitten oikein, häh?
Itse olen päättänyt, että en aijo lapsilleni sanaakaan joulupukista sanoa, elleivät he itse tule kysymään. Minä en aijo valehdella heille sen olemassaolosta. Kaiken muun hyväksyn, mutta _joulupukki_ on pelkkä rahantuhlauskikka, isä punaisessa tonttulakissa, mies tv:ssä, huijaus. on törkeää että lapset kirjoittavat tosissaan onnissaan kirjeitä ihmiselle, ketä ei ole edes olemassa.
hävetköön joulupukki!

27

2261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs pukkiin uskova äiti

      ihminen oo mistään kotosin ;)
      meillä lapset uskovat ja miksei uskois, käytiinhän vast ikään oikein korvatunturilla pukkia moikkaamassa ja siellähän se oli... uskokoon kuka mihin tykkää ja suotakoon ilo niille jotka pukkiin uskovat..

      • leikkimieltä

        olla. Meillä lapsi huomasi "vaan" jostain 7 vuotiaana ettei pukkia oikeasti ole, nyt hän on 9 v. eikä usko pukkiin, mutta naureskelee ja hyväksyy kuitenkin että pukki niinkun olisi Korvatunturilla muorineen ja tonttuineen.
        Puhun hammaspeikoistakin hänelle vieläkin, jos ei meinaa haluja olla hampaan pesuun ja niin se vaan tepsii.
        Muutama ilta sitten lapsi villiintyi liiaksi iltatunneilla ja sanoin että tontut ikkunan takana pilkistää, että kannattais rauhoittua ja tepsi sekin.
        Olen myös kertonut kotitontuista ja keijukaisista.
        Lapseni ei usko kyseisiin hahmoihin, mutta hyväksyy nämä tarinat.
        Ei itselleni ainakaan ole mitään traumoja jäänyt lapsuuden aikaisista tontuu/joulupukki/metsänpeikko ym.ym.valehteluista. Pahempaa on oikea sota, sen näkeminen ja kokeminen kuin sadut ja tarinat.


    • frywalker

      Lapseni kysyi minulta miksi aikuiset valehtelee lapsille joulupukista. Sanoin että monet aikuisetkin haluaa uskoa ainakin vähän joulupukkiin ja joulun taikaan. Ainakin minä uskon.

      Minusta joulupukki on ihan kiva keksintö vaikkei sillä olekaan mitään tekemistä joulun alkuperäisen tarkoituksen kanssa. Se, että joulun alkuperäinen idea on nykyisin hukassa ei ole joulupukin vika.

      • pakana?0

        ylensyöminen ja julkijuopottelu vai mikä?
        Joulu siirrettiin kirkon toimesta siihen missä se nyt on,haluttiin eroon pakanallisista menoista.
        Sitten markkinamiehet keksivät muunnella entistä syntipukkia vähän toisenlaiseksi ja niin syntyi tämä punanuttu joulupukki.
        Suomalainen joulupukki, se alkuperäinen, oli ihan erilainen.
        Mikä ON joulun tarkoitus?


      • uskon
        pakana?0 kirjoitti:

        ylensyöminen ja julkijuopottelu vai mikä?
        Joulu siirrettiin kirkon toimesta siihen missä se nyt on,haluttiin eroon pakanallisista menoista.
        Sitten markkinamiehet keksivät muunnella entistä syntipukkia vähän toisenlaiseksi ja niin syntyi tämä punanuttu joulupukki.
        Suomalainen joulupukki, se alkuperäinen, oli ihan erilainen.
        Mikä ON joulun tarkoitus?

        se että jeesus synty.


      • äitee +4
        uskon kirjoitti:

        se että jeesus synty.

        täällä peräpohjolassa joulun aikaan on kyllä juhlittu ihan pakanallista juhla ajosta sitten on muotoutunut nykyjoulu..

        Pukista kertominen on satu satujen joukossa. Monestako muusta lapsille "valehdellaan" hyvän puolesta? Hammaspeikko, pääsisäisnoita..

        Omalle vakaumukselleni on kaiken huippu pitää joulua vain yhden todistetusti joskus eläneen heebon muistoksi. Muuten kun en raamattuun perusta enkä ihmeisiin sun muihin usko.. Siihen uskon, mitä historian kirjat kertoo yhdestä puusepän pojasta ja hänen lopustaan. Niin on käynyt monelle muullekkin lupaavalle temppuilijalle ja saarnamiehelle..


    • :-(

      Minusta lapsuuteen kuuluu se, että elämässä on vähän satua. Että metsäpolulla saattaa nähdä keijun ja että lumisadetta tarkkaan katsomalla voi havaita tontun vilahtavan pyörävajan taakse. Kyllä sitten aikuisenakin ehtii elää tiukasti todellisuudessa, jos kerran pakko on.

      Etkö ikinä ole nähnyt onnellista lasta, joka silmät loistaen kurkkii kauppakeskuksen joulupukkia, vaikka ei lähelle uskallakaan mennä? Ei se ole valhe, vaan satu. Tarina, joka voi olla totta niin pitkään kun siihen uskoo. Miksi väen väkisin murjoa "totuudella" se, mikä lapsuudessa juuri on kauneinta?

    • deli76

      Tätä joulupukki-juttua on ihan tutkittu. Ei se aiheuta lapselle mitään haittaa että hän uskoo joulupukkiin, keijuihin ja tonttuihin. Ja yleensä hän sitten viiden-kuuden ikäisenä hiffaa, että se joulupukki onkin naapurin setä. Mutta tämä onkin se jutun idis: Lapsen on itse keksittävä tämä. Silloin joulupukki jää mukavana lapsuuden muistona mieleen. Sen sijaan hölöttävät vanhemmat jotka varomattomilla puheillaan möläyttää tuollaista, ettei joulupukkia ole olemassakaan...se voi tuottaa lapselle todellakin katkerat muistot ja traumat.Ennen kaikkea lapsi menettää ihanan tilaisuuden selvittäessään, kuka se pukki oikeasti on. Ja voi sitä tyytyväisyyttä, kun itse on niin iso jo, että tajuaa että naapurin setä se siinä on, tekoparta naamallaan, eikä pikkusisko vielä tajua!

      Annetaan lastemme uskoa joulupukkiin ja viekäämme heidät metsään keijuja katselemaan. Lapsuus on niin lyhyt! ;-)

    • Johonkin uskova

      Entäs sitten se, että lapsille kerrotaan ihan koulun penkillä täytenä totena tarinoita hepusta, joka käveli vetten päällä ja muutti veden viiniksi jne? Minua ainakin epäilyttää lapsen kastaminen seurakuntaan, jossa uskotaan/ollaan uskovinaan vanhoihin legendoihin ihan tosissaan. Toisaalta herää kysymys, että onko siitä sitten haittaa lapselle, jos voi iltaisin ristiä pikku kätösensä ja luottavaisin mielin pyytää Jeesuksen siunausta elämälleen. Uskoinhan itsekin lapsena kaikki kuulemani tarinat ja vasta iän myötä aloin epäilemään niitä ja tuntuu, että usein sain lohtua vaikeina hetkinä pyytäessäni Jumalan johdatusta. Nyt kun en enää koe sitä vilpitöntä lapsen uskoa, on rukoilustakin tullut harvinainen tapa, sen sijaan, että ennen rukoilin päivittäin kiittäen kaikesta ja luottaen siihen, että jokin korkeampi voima huolehtii minusta omista valinnoistani ja erehdyksistäni huolimatta.

      • ihan rauhassa

        aina nyppäsee jossain kun joku alkaa vaahtoamaan tästä usko asiasta. kerrotaan mitä kerrotaan mutta eikö uskonto nimi jo viittaa siihen että kyseessä ei ole mikään faktanto. homman pointtihan on siinä että joku uskoo johonkin. ja tiede on taas sitä että tiedetään tosiasiat. ääh. ja miten voit kieltää jonkin sellaisen olemassa olemisen jonka olemassa olemiseen et edes usko? eihän sen pitäisi siinä tapauksessa olla sinulle mikään ongelma, se mitä ei edes ole.

        ps. en ole uskovainen, en kuulu edes kirkkoon. suvaitsen myös suvaitsematoomuuden. asioilla on niin monia eri puolia.


    • leikitkin

      Mielikuvitustahan nekin on. Ja paljon pahempi valhe on se, mitä koulun penkillä opetetaan Jumalasta ja Jeesuksesta. Että paratiisi on taivaissa, vaikka rautaromua lentää läpeensä. Ei ole lentäjät koskaan nähneet ja jos se 7. taivas on niin korkealla, ollaan jo avaruudessa ja taas valhetta. Maan alla voi olla rauhallista, mutta eihän se taivas siellä ole. Mutta joulupukki löytyy ihan fyysisesti sieltä Korvatunturilta. Käy vaikka katsomassa.

    • ei tosikko vanhempi

      Kyllä olet tosikko! Voi sentään. Annetaan nyt edes jotain satua ja tarua olla siellä lasten maailmassa ja elämässä. Tekisi hyvää sinullekin joskus "taantua" vähän sinne lapsen maailmaan eikä ottaa kaikkea niin aikuismaisesti. Sadut, tarut, satuolennot ja leikit yms. kuuluvat sinne lapsen maailmaan - hei ihan oikeasti!

    • -rk-

      Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, vaikka kaikki muut näyttävät tuominneen tiukkapipoksi. Minulle ei olla pienenä uskoteltu joulupukin olemassaoloa, mutta ei se silti estänyt piirtelemästä tonttujuttuja yms. koristeita joulukuuseen. Tiesin ukon olevan mielikuvitusjuttu.

      En ole omille lapsillenikaan uskotellut, eikä meillä ole käynyt pukkia lahjoja jakamassa, vaan ne on jaettu toisenlaisin perintein. Ovatko lapseni siis menettäneet olennaisen osan lapsuudestaan? En oikein jaksa uskoa.

      Jos tämä pukki olisikin joku muu, kuin Coca Cola Companyn lanseeraama punavalkonuttuinen äijä, niin ehkäpä asia olisikin eri.

      • alkuperäinenkirjoittaja

        juuri näin minäkin aijon tehdä! ja siinä on hieno todiste siitä, ettei se todella vie lapselta mitään, en minäkään aijo heiltä joulupukkia kieltää, en vain aijo heille siitä kertoa enkä sitä uskotella tai pyytää lahjoja jakamaan.
        hienoa että yksi näistä monesta on vihdoin samaa mieltä! :)


    • Satua se on, mutta kivaa se...

      Itselläni on ainakin mielessä lapsuuden joulut ja se jännitys, kun joulupukkia odotti. Viellä silloinkin, kun olin tajunnut sen pelkäksi satuolennoksi, jota ei ole. Silti sitä odotti ja siihen "uskoi", niinkuin yhä vielläkin. Ei, en siis usko joulupukkiin oikeasti.

      Omille lapsilleni kerron joulupukista ja ainakin meillä, vaikka pelottava onkin, niin kyllä sitä odotetaan silti innolla ja jännityksellä. Lasketaan päiviä jouluun ja mietitään tuleeko se pukki tänä vuonna, vai viskaako vaan lahjat pikaisesti.

      Vanhin lapsi, joka ei pukkiin enään usko, niin hänelle olen selittänyt Joulupukin merkityksen (miten asian itse näen) niin, että jokainen lapsi on rakas ja arvokas ja lahjat ovat oikeammin osoitus siitä, millainen rikkaus ja rakkaus jokainen lapsi on, juuri sellaisenaan kuin on. Oma ajatukseni on, että joulupukki on vertauskuva jumalasta, joka rakastaa kaikkia lapsia, niin tuhmia kuin kilttejäkin. Jokainen lapsi saa joulupukilta lahjoja ja sitten aikanaan sen mukaan mitään ansaitsee. Ja jokainen lapsi, on kuin Jeesus lapsi, lahjojen ja rakastamisen arvoinen, jonka syntymää ja olemassa oloa saa ja pitääkin juhlia.

      Näistä saduistakin saa lasten kanssa usein todella mielenkiintoisia ja syvää luotaavia keskusteluita :)

    • kaunis päivä

      hyvä, olen samaa mieltä. ärsyttää kans kun ihmiset kyselee pojalta että oleks nähnyt joulupukkia? odotatkos joulupukkia? yms. eikö muuta sanottavaa ole. voi pyhät pyssyt! minä, mies, mummut, kummit, yms ne lahjat ostavat, ja haluan tehdä lapselle selväksi ettei tavarat mistään säkistä tipahda! kyllä näin on.

    • aivan kuin

      Millainen on lapsesi uskontokäsitys? Teetkö moraalisesti väärin ja valehtelet lapselle jotain jostakusta joka kävelee vetten päällä ja muuttaa veden viiniksi vai oletteko ateisteja?

      Meillä äitikin uskoo joulupukkiin. Äiti uskoo että joulupukilta on ainakin yksi lahja jokaiselle lapselle, ei missään nimessä kaikki. Lapset antavat toisilleenkin lahjoja, he tietävät että siskolta on joku paketti ja joku mummulta ja näin edelleen.

      Joulupukki vain on sopiva "ruumiillistuma" lahjojentuojaksi, lapsen maailmassa hyvä ja positiivinen asia, kuten hammaskeijukin, haltijat, peikot, pääsiäispuput, enkelit ja muut olennot joiden olemassaoloa ei kukaan voi todistaa.

      P.S. Ne lapset jotka kirjoittavat Joulupukille tosissaan kirjeitä ja laittavat osoitetietonsa mukaan, saavat pukilta vastauksen Korvatunturilta.

      • onnisköppö

        Meillä esikkotypy huomasi n. 6 vuotiaana itse että joulupukki onkin yksi naapurin setä ja tuumaili vain "pukin" lähtiessä että taisi olla naamari päällä tuolla sedällä? No, me sitten myönnettiin että niinhän se oli, naapurin setä leikki joulupukkia.

        Siihen typy kysymään että liekkö tuota pukkiakaan oikeasti olemassa, hän on jo vähä tuumaillut? (oli ilm. vähän vanhemmat kamunsa jo valistaneetkin häntä). Me sitten kerrottiin että joulupukki on keksitty lasten iloksi jo ajat sitten ja jokainen lapsi huomaa asian kun on kasvanut tarpeeksi isoksi.

        Ei häntä näyttänyt asia yhtään harmittavan..vaan sitten hän ihmetteli että oletteko te vanhemmat tosiaan ostaneet ihan itse kaikki nämä lahjat? Sanottiin, että kyllä tokikin , mutta onhan niitä kummit ja mummitkin laittaneet joulupukin matkassa, niinkuin ennenkin(näin olimme aiemminkin sanoneet, että lapset ymmärtävät kiittää kummeja ym. lahjoista). Vielä esikko kelmin näköisenä kuiskasi että eipä kerrota kumminkaan pikkusiskolle, kun ei kerta itse huomannut. Oli vähän niinkuin rintarottingilla, isompi olevinaan. Me siihen, että hyvä idea, eipä kerrota.

        Olimme vähän etukäteen jännänneet, että tuleeko totuuden valjetessa suuri harmistus, mutta mitä vielä, ei tullut. Pikkusisko, nyt 5v. uskoo edelleen joulupukkiin, vaikka isommat kamunsa ovat hällekin jo yrittäneet totuutta valaista. Uskokoon niin kuin tahtoo, elämä satujen maailmassa ei enää kauan kestä, olkoon se sitä lapsen riemua niin kauan kuin se kestää.


    • tekstiä

      oon samaa mieltä sinun kanssasi, mörköjä sun muita ei saisi olla olemassa, mutta joku he...tin joulupukki sitten. "paha" piiloon ja "hyvä" saa näkyä... ei ihme että nykylasten murkkuikäkin on niin helkkarin vaikeaa... siinä teille muille vanhemmille miettimistä!!!

    • menninkäinen

      meillä lapsille on selitetty että joulupukki on olemassa jokaisen mielikuvituksessa. Ne "joulupukit" joita kaupungilla ja tavarataloissa näkee, ovat tavallisia ihmisiä jotka ovat pukeutuneet joulupukiksi!

      Meillä joulupukki kuuluu samaan sarjaan enkeleiden, mennikäisten ja keijujen kanssa. niitä näkee ne, jotka uskovat näkevänsä...!

    • Joulupukkiin

      Tarina joulupukista on yksi maailman kauneimmista. Ehdottomasti uskon joulupukkii. Hän lensi poroillaan eilenkin talomme yllä, leijaili sadunomaisesti kuusenalle tuomaan lahjat ja poistui yhtä huomaamattomasti kuin oli tullutkin. Joskus, kun oikein uskon, näen joulupukin omin silmin.

      Punanutun vilahduksia kaikille muillekin, ja Hyvää Joulua!

    • Anonyymi

      Skrrrrr

    • Anonyymi

      En kommentoi mutta joulun taikaa on ja siihen pitää uskoa.Koska aina voi olla kiltisti.Että joulupukki tulee kylään .Eikä se ole mikään mainoskikka!!!Ja joulupukki on kiva.Tuo mitä kirjoitit oli vähän töykeää.Toi on vale koska ei voi kirjoittaa noin törkeästi.Vaikka vanhemmat valehtelisi joulupukista.Niin se on olemassa.Suosittelen joulupukin lukea tämä viesti.🎅🎅🎅🎅🎅🤶🤶🤶🤶

      • Anonyymi

        Heh, heh, myös aikuiset ihmiset uskovat Jumalaan, Jeesukseen ym satuolentoihin, niin miksei sitten joulupukkiin.😊😊


    • Anonyymi

      Kommentoin tota kaikista ekaa viestiä......

    • Anonyymi

      Itse en tiedä joulupukin oikeata ikää, mut oletan heillä olevan sama logiikka kuin mustamaaliolla, jossa mielletään sankarin iäksi satoja vuosia, koska perilliset hoitavat jatkuvuuden hahmolle, muuten ei sitä useamman sadan vuoden ikäistä pukkia voisi uskoa todeksi? Mut se on kaikille selvä juttu, että joulupukki on olemassa ja sen synnyinkoti on Suomen Lapissa (Savukoski/ korvatunturi).

      • Anonyymi

        Korjaus, Mustanaamio oli kirjoitusvirheiden takia jotain muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7781
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3804
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1032
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      715
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      39
      677
    Aihe