Kaikkien aikojen paras joulu

odottaa lapsi

Kamala tilanne, tytär, ala-asteikäinen odottaa silmät kiiltäen joulua ja sanoo, että tästä tulee kaikkien aikojen paras joulu. Minä ja mies eron partaalla... Paluuta tästä tuskin enää on.

Että hyvää joulua vaan, pikku tyttöni.
Ja anteeksi.

24

2309

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • radiokuuntelija

Kuuntelen nyt radiosta Ylen Aikaista. Siellä tulee kohta ohjelma joulun vietosta. Ohjelmassa haastatellaan palvelevan puhelimen pastoria.
      Ohjelmassa yritetään saada valoisa asenne joulun viettoon tapahtuupa se yksin tai yhdessä.

Juontaja sanoi viettäneensä monta joulua yksin.
      Sanoi saaneensa kerrankin nukkua tarpeeksi rankan työputken jälkeen.

Ehkä tyttäresi on oikeassa. Lapset vaistoavat herkästi tunnelman. Joulu tulee varmasti kaikille.

Muistelepa joulun sanomaa. Kyse on vapaudesta, vapahtamisesta ahdistuksesta.

• lokki

Meillä myös puhutaan erosta. Monta kuukautta on ollut raastavaa tuskaa. Saman katon alla miehen kanssa on todella ahdistavaa. Ei ole paljon joulumieltä ja silti... Kynttilän valoon katsoessa tuntee jonkunlaista rauhaa.. ja toivoa! Että joskus taas aurinko paistaa, tuskin meille yhteisesti mutta kummallekin omilla teillään. Itse ratkaisin joulun sillä tavalla että toivoin pääseväni töihin kaikiksi joulun pyhiksi, ja onnistuihan se! Työtoverit olivat iloissaan kun joku ihan vapaaehtoisesti toivoi jouluksi töitä. Saavatpa sitten perheelliset viettää joulua kotona lastensa ja perheensä kanssa. Minä taas saan palvella asiakkaita, ehkä toisia yksinäisiä, joilla ei ole joulunakaan ketään! Ja sitten kun jouluaattona "putiikkimme" ovet suljetaan, ehdin vielä aattoillan Jumalanpalvelukseen rauhoittumaan ja ehkä vähän itkemäänkin. Elämä jatkuu, sen on pakko!

• Kohtalotoveri

Samankaltainen tilanne, joulumieli tiessään, mutta lasten vuoksi on jotain yritettävä... Lasten vuoksi sitä vielä katsotaankin, onko meidän liitossa vielä korjattavaa...

• sydän karrella

Samanlainen tilanne täälläkin. Harkinta-aika menossa, mies haluaa eron, minä en. Tunteita olisi vaikka muille jakaa ja kolme lasta. Jouluun virittäytyminen ei meinaa millään onnistua, vaikka 8-vuotias yrittää kaikin voimin keventää tunnelmaa. Sattuu sydämeen niin lasten kuin omastakin puolesta.

Rakkaat lapseni, anteeksi. En osannut antaa turvallista alkua elämälle. En kelvannut isille, vaikka 22 vuotta niin luulin.

• Joulua

Vaimo haluaa lopettaa suhteen.on jo hankkinut asunnon. Koetetaan jaksaa, vaikka vaikeata on.

• rikki revitty

Sydän karrella viesti tuntui todella tutulta. Meillä sama tilanne. Yli 20-vuotinen yhteistaival päättyi ja miehellä on jo uusi nainen, jonka luona hän joulun viettää. Minä yritän järjestää iloisen joulun 8- vuotiaalle ja kahdelle teini-ikäiselle. Sydän verta itkee, mutta lasten takia on pakko jatkaa.

• tiivistettynä:

Rakkaat lapseni antakaa anteeksi, en kelvannut isille.
        Karseaa, umpikieroa tekstiä!!!

• Tyhmä ex-vaimo
        tiivistettynä: kirjoitti:

Rakkaat lapseni antakaa anteeksi, en kelvannut isille.
        Karseaa, umpikieroa tekstiä!!!

Jouluna tunteet tiivistyy ja jonkun se pitää se joulukin järjestää,eroista huolimatta!
        Kerronpa sinulle pienen joulutarinan,joka on tosi!
        Oltiin oltu jo kauan yhdessä ja työ vei mieheni vapaa-aikoineen koko ajan enemmän.
        Luulin,että oltiin onnellisia,kun seksiäkin oli ja mies hyvällä tuulella kotona ollessaan. Ihmettelin,kun illat venyi aina myöhään hällä töissä,mutta mies sanoi,että rahaa se vain tietää..tyydyin siihen.
        Vihdoin yhteinen ystävämme soitti ja pudotti pommin:miehelläni oli ollut jo vuoden päivät suhde uuteen nuoreen pomoonsa,joka yllätys,yllätys olikin nainen!!Mies oli kyllä puhunut uudesta pomosta,mutta ei koskaan maininnut,että olikin nainen! Saunaillat pomon kanssa Rukalla saivatkin aivan uuden merkityksen!!
        Sain mieheltäni myös klamydian joululahjaksi,joten kivaa joulua ei ollut tiedossa!
        Joten kannattaisi varmaan vähän miettiä,onko tuokaan letkautuksesi loppuun asti mietitty?
        Ei voi koskaan tietää ihmisten eroon johtaneita syitä,Joulu pitää silti jaksaa aina jonkun järjestää!

• oli täysin
        Tyhmä ex-vaimo kirjoitti:

Jouluna tunteet tiivistyy ja jonkun se pitää se joulukin järjestää,eroista huolimatta!
        Kerronpa sinulle pienen joulutarinan,joka on tosi!
        Oltiin oltu jo kauan yhdessä ja työ vei mieheni vapaa-aikoineen koko ajan enemmän.
        Luulin,että oltiin onnellisia,kun seksiäkin oli ja mies hyvällä tuulella kotona ollessaan. Ihmettelin,kun illat venyi aina myöhään hällä töissä,mutta mies sanoi,että rahaa se vain tietää..tyydyin siihen.
        Vihdoin yhteinen ystävämme soitti ja pudotti pommin:miehelläni oli ollut jo vuoden päivät suhde uuteen nuoreen pomoonsa,joka yllätys,yllätys olikin nainen!!Mies oli kyllä puhunut uudesta pomosta,mutta ei koskaan maininnut,että olikin nainen! Saunaillat pomon kanssa Rukalla saivatkin aivan uuden merkityksen!!
        Sain mieheltäni myös klamydian joululahjaksi,joten kivaa joulua ei ollut tiedossa!
        Joten kannattaisi varmaan vähän miettiä,onko tuokaan letkautuksesi loppuun asti mietitty?
        Ei voi koskaan tietää ihmisten eroon johtaneita syitä,Joulu pitää silti jaksaa aina jonkun järjestää!

loppuun mietitty, sillä kommentoimani aikuisen kirjoitus sisälsi ilmiselvät erotilanteessa lapsiin kohdistuvan henkisen väkivallan (antakaa äidille anteeksi...äiti ei enää kelvannut/riittänyt isille-teeman) tuntomerkit. Sitä ei mielestäni voi puolustella millään.

Eri asia on sinun, minun tai jonkun muun henkilökohtaiset tuntemukset tultuaan petetyksi, hylätyksi, jätetyksi.
        Edvard Munchin maalaus Huuto (alunperin Epätoivo) kuvastaa mielestäni hyvin ilman sanoja näitä tuntoja, mutta eivät ne anna ainakaan minulle oikeutta ryhtyä kuormittamaan lapsiani "pumpuliin käärityillä" viittauksilla isin toimintaan.

• sama juttu

Vielä muutama kuukausi sitten suunnittelin koko perheellemme kaunista ja mukavaa joulua. Nyt puoliso muutti toiseen asuntoon ja hänellä on toinen. Ei yhtään joulumieltä minulla, lapset odottavat mukavaa aattoa vieläkin innoissaan. Täytyyhän se sydän karrella järjestää heille ja hymyillä tuska sielussa. Tämä on ensimmäinen joulu lapsuudenkotini jälkeen, jonka vietän erossa elämänkumppanistani.

• aloittaja,.,..-

olen myös tuon yhden toisen ketjun aloittaja,.,.

Ja aivan sama tilanne minulla, muutin aikoinaan suoraan lapsuuden kodista avoliittoon ja nyt vietämme lasten kanssa ensimmäistä joulua ilman isää.
        Ei oikein jaksa pukata joulumieltä, vaikka ero paras ratkaisu olikin, sen verran sentään jo tajuan.

Mutta päivä kerrallaan eteenpäin, niin paljon ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, kyläreissuja kuin kalenteriin mahtuu, ettei pääse jatkuvasti ikävät ajatukset yllättämään, niin minä teen.

Nämä aamut vaan ovat vaikeimpia, ainakin toistaiseksi, vaikka exän lähdöstä on jo kohta kaksi kuukautta.
        Aika on mennyt hirveän nopeasti ja koko ajan hänellä on ollut se toinen, jonka luokse ravintolareissullaan jäi.
        Ja edelleen tulee hetkiä, ettei meinaa ymmärtää, miten se nyt noin kävi=(

• surullinen..
        aloittaja,.,..- kirjoitti:

olen myös tuon yhden toisen ketjun aloittaja,.,.

Ja aivan sama tilanne minulla, muutin aikoinaan suoraan lapsuuden kodista avoliittoon ja nyt vietämme lasten kanssa ensimmäistä joulua ilman isää.
        Ei oikein jaksa pukata joulumieltä, vaikka ero paras ratkaisu olikin, sen verran sentään jo tajuan.

Mutta päivä kerrallaan eteenpäin, niin paljon ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, kyläreissuja kuin kalenteriin mahtuu, ettei pääse jatkuvasti ikävät ajatukset yllättämään, niin minä teen.

Nämä aamut vaan ovat vaikeimpia, ainakin toistaiseksi, vaikka exän lähdöstä on jo kohta kaksi kuukautta.
        Aika on mennyt hirveän nopeasti ja koko ajan hänellä on ollut se toinen, jonka luokse ravintolareissullaan jäi.
        Ja edelleen tulee hetkiä, ettei meinaa ymmärtää, miten se nyt noin kävi=(

No,voin kertoa että asiat on vielä pahemmin eräillä..
        Paras ystäväni,3 lapsen yksinhuoltaja-äiti kuoli kolarissa 2 vuotta sitten..Viime joulu oli kauheaa..ja tämäkin joulu yhtä kauhea.. Isä oli jo aikoja sitten häipynyt lasten elämästä ja nyt vanhin,jo täysi-ikäinen huolehtii pienemmistä meidän ystävien tuella..
        Koko joulu yritetään olla urheita..mutta silmät kaikilla punaisina..Lähden kohta ostaan lahjoja..ostan paljon heille lahjoja..Tämä tuska ei poistu varmaan ikinä..Joulu-iloa en varmaan tunne enää ikinä..
        Maailma on epäoikeuden tyyssija!

• Surullinen siili

Harkinta-aikaa eletään täälläkin. Melkein kymmenen vuoden liitto on nyt sitten tässä. Surullinen on olo. Miten ihmeessä tästä eteenpäin? Ikkunoiden takana ihmisillä perhe on koolla - minä kuljen lumessa yksin. Järkyttävintä tässä on se, että paljon on parisuhteen eteen työtä tehty, niskavoimin yritetty. Miehellä loppui usko, minä olisin vielä mennyt eteenpäin yhdessä yrittäen. Nyt jää jäljelle melkoinen prosessi läpikäytäväksi ja paljon arkuutta aloittaa mitään uutta. Siitäkin huolimatta yritän uskoa siihen, että selviän. Vielä se paistaa risukasaankin, aurinko.

Voimia kaikille kohtalotovereille!

• aloittaja,.,..

tuntuu, että meitä eronneita, petettyjä ja jätettyjä on todella paljon?!

• Sitä joulua en unohd

Me erosimme 2008 ja vietin koko joulun yksi kotona....exällä on toinen ja he viettivät joulun lasteni kanssa....Sitä joulua en unohda koskaan....en koskaan....oli todella synkkä ja epäonnistuneen miehen olo...

• ero takana

Oletan että teistä molemmat rakastatte tytärtä, joten jättäkää ne oma tunteet narikkaan ja antakaa hänelle hyvä joulu missä molemmat ajattelette vain hänen tunteitaan vaikka se olisi teidän omia tunteita vastaan.

Jos kerran ero tulee opetelkaa se tekemään lapsen ehdoilla, ei se niin vaikeaa ole vaikka ei myöskään mitenkään helppoa kun omat tunteet pitää työntää syrjään.

Järki käteen, ei se ero mikään maailman loppu ole. Isä on isä aina kuolemaansa asti ja äiti on äiti, sekä lapselle on tärkeintä tietää molemmat rakstavat ja ettei lapsen ja vanhemman väleihin vaikuta vaikka äiti ja isä eivät toisiaan rakasta. Tietoisuus siitä että mitään mitä lapsi teki tai jätti tekemättä ei vaikuttanut avioeroon millään lailla.

Vakuutan sinulle, ( itsellä ero takana, 3 lasta) se miltä nyt maailma näyttää nyt on se toisenlainen muutaman kuukauden jälkeen. Kyllä se on lapselle pienempi järkytys se aviero kun uskotkaan jos molemmilla vanhemalla on halu hoitaa avioero lapsen ehdoilla ja luopua siitä oman edun tavoittelusta. Isoimmat murheet lapsi saa tilanteista missä hän joutuu vanhempien väliseksi aseeksi ja taistelutantereeksi, missä lapsi pakotetaan ottamaan puolensa ja hylkäämään toisen, vain tämä vahingoittaa lasta jopa pysyvästi.

• tie ajatuksiin

täällä myös yksinäinen joulu edessä.. jätin itse avioeropaperit heti itsenäisyyspäivän jälkeen ja aikamme on-off-juttua oltuamme aloin puhua miehelle asunnon myynnistä jne. mies otti ja lähti jonnekin jo pe ja vei lapsenkin mukanaan. en ole koskaan ollut kiinnostunut joulunvietosta, aikaisemmin yritin lapsen vuoksi kiinnostua, mutta nyt en edes laita joulua tänne. vietetään joulua jotenkin koiran ja kissan kanssa, siskoni aikoi myös käydä kylässä.

mekin yritetään kyllä vielä korjata tilannetta perheterapiassa, minulta on tosin luotto mennyt mieheen. alkoholilla (hänen puoleltaan) myös osuutta asiaan. vaikka minä olenkin tässä eroasiassa aloitteentekijä, repii tää koko juttu mua rikki eikä toivoa tunnu olevan. minä vain toivottelen muille hyvää joulua ja katselen, kun kaikki muut vie joulukuusta kotiin ja koristelee joulua, tekee ruokia jne. joulumieltä ei ole enkä aio sellaista edes hankkia.

• mirkkatee

vielä lokakuussa ostelin - ollakseni ajoissa - joululahjoja kirjamessuilta (exällekin, mökkikirjan - mökkiä varten joka varmaan pian myydään). Enkä tiennyt että hänellä oli juuri silloin kehkeytymässä uusi suhde. Lokakuun lopussa sitten ilmoitti, että tahtoo avioeron, hänellä on uusi. Viikon päästä muutti pois.

Lapsille joulu täytyy tehdä, vaikka sydän olisi kuinka palasina. Nuorempi ei sitä vielä ymmärrä, mutta 4-vuotiaalle se on tärkestä tärkein juttu.

• ladyface
        mirkkatee kirjoitti:

vielä lokakuussa ostelin - ollakseni ajoissa - joululahjoja kirjamessuilta (exällekin, mökkikirjan - mökkiä varten joka varmaan pian myydään). Enkä tiennyt että hänellä oli juuri silloin kehkeytymässä uusi suhde. Lokakuun lopussa sitten ilmoitti, että tahtoo avioeron, hänellä on uusi. Viikon päästä muutti pois.

Lapsille joulu täytyy tehdä, vaikka sydän olisi kuinka palasina. Nuorempi ei sitä vielä ymmärrä, mutta 4-vuotiaalle se on tärkestä tärkein juttu.

me erottu kolme kuukautta sitten
        minun onneksi tyttö joka on 9v ilmoitti olevansa minun luona joulun
        asia selvä
        joulupukki tilattu ja muut mukavat toisaalta helppo kun lapsi päättää
        ne on nimittän tosi fiksuja
        ja minunkin tyttöni on lähinnä helpottunut tilanteesta vaikka ensin kauhulla ajatteli mitä teen lapselle he ovat jotenkin tosi herkkiä tilanteisiin
        vaikka itse luulee hyvinkin pitävänsä kulisseja yllä joten voimia kaikille ja hyvää joulua `!!!!

• ex.yx.yh

Kyllähän tuo ero on hermoja rassaava asia ja lapset ottavt sen vielä raskaammin. Eivät pysty varmasti yksin tai kaksinkaan käsittelemään tunteitaan, syyttävät mm.itseään vanhempien erosta, vaikka eivät sitä ääneen kerro. Keskustelkaa asiasta lapsenne kanssa perusteellisesti ja rehellisesti. Hyvää Jatkoa!

• Pimislilsir

Minulle aatonaatto oli juhlapäivä. Nimittäin 2 vuotta aikaisemmin eromme toteutui. Seuraavat 2 joulua ovatkin olleen elämäni parhaita. Erojoulu oli todella raskas ja kaikki eroon liittyvät asiat rankkoja. Kävin romahtamispisteessä, samoin exäni oli huonossa kunnossa. Kunhan toivuimme, löysimme molemmat uuden ja upean elämän. Perheen hajoaminen ja muutto ovat surullisia ja raskaita asioita, vaikka rakkautta ei olisikaan enää tai yhteiselo ei sujuisi. Tämä oli parhaaksi meille molemmille.

• ++++
        Pimislilsir kirjoitti:

Minulle aatonaatto oli juhlapäivä. Nimittäin 2 vuotta aikaisemmin eromme toteutui. Seuraavat 2 joulua ovatkin olleen elämäni parhaita. Erojoulu oli todella raskas ja kaikki eroon liittyvät asiat rankkoja. Kävin romahtamispisteessä, samoin exäni oli huonossa kunnossa. Kunhan toivuimme, löysimme molemmat uuden ja upean elämän. Perheen hajoaminen ja muutto ovat surullisia ja raskaita asioita, vaikka rakkautta ei olisikaan enää tai yhteiselo ei sujuisi. Tämä oli parhaaksi meille molemmille.

Elämässä riittää, kun uskoo siihen että sateen jälkeen paistaa aina aurinko.

• mirkkatee
        ++++ kirjoitti:

Elämässä riittää, kun uskoo siihen että sateen jälkeen paistaa aina aurinko.

Minä en kokenut ettei yhteiselämä suju tai rakkautta ei ole - saattoi johtua siitä, että minulle sitä rakkautta vielä syksyllä ääneen todisteltiin ja että hän haluaa olla kanssani aina jne. Minä olin tietenkin tyhmä kun uskoin.

En voi sanoa, että hyvä kun siitä kauheasta elämästä päästiin. Ei meillä ollut mikään kauhea elämä.

Nyt on eka erojoulu ohi, onneksi. Ehkä ensi joulu ei tee ihan yhtä kipeää.

• meilläkin

Viikkoa ennen joulua paljastui että miehellä ollut 2,5v suhde toiseen naiseen ja heillä on yhteinen lapsikin. Näin sitten loppui kuin seinään meidän 7v avioliitto. Mies vietti joulun tuon naisen ja lapsen kanssa ja minä meidän yhteisten 3 lapsen kanssa joista nuorin on 8kk... Onneksi oli jo sovittu että menemme mummolaan jouluksi, siellä oli kaikki valmiina. Vanhin on ottanut tämän raskaimmin ja kaipaa isäänsä, joka ei nyt sitten kahteen viikkoon ole ehtinyt näitä lapsiaan tapaamaan.

Valoisampaa tulevaisuutta meille kaikille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5020
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1590
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1169
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1089
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1083
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      959
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      862
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      723
    Aihe