Yamaha stagepas 300 mikseri/kaiutin??

yama

Ostin tuossa viikolla karaoke laitteet ja nyt pitäis saada kunnon säädöt tohon mikseriin, eli mitä "ruuveja" kääntelen niin rupeaa paremmin toistumaan (eikä särise/kierrä tms...)
Jos jossain olis suomenkieliset ohjeet noista laitteista niin laitatko linkkiä?
Mut voi kertoo itekki jos omistat tälläset kaiuttimet ,et millä säädöillä laulelet? X)

--Kiitos vastauksista--

25

12991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moro, hei

      Elikkäs itse n. 2 viikkoa kyseisen laitteen onnellisena (ihan totta, ainakin vielä) omistajana voin kertoa seuraavaa.
      Master: ~viivassa, ehkä karvan alle.
      Musiikki: 5/6 kanavassa, level ~viivassa, high lähes täysillä, low ~ 7- 8
      Mikki: level ~4-5, high ~ 7, low ~ 5, kaikunappi (reverb) alhaalla, niin että valo palaa, kaiun säätö asennossa ~7-8. ja tietysti mic-/linenappi ylhäällä, eli mic-asennossa.

      Näillä säädöillä tuntuis meikäläisen huushollissa ainakin toimivan kohtalaisesti, ehkä mökä jo noilla vähän yläkanttiinkin(ainakin muiden mielestä), eli masterilla ehkä vois laittaa pikkuisen pienemmällekin.

      Toki se on kait käsittääkseni hyvin paljon kiinni tilasta, missä soitat, mutta aivan varmasti hyvin paljon kiinni mikrofonista, jota käytät.
      Ainakin meikäläisellä on pari mikkiä käytössä, toinen on jo noilla säädöillä rajoilla, että pitää vähän katso missä heiluu mikin kanssa, ettei ala kiertämään, toisella on vielä vara lisätä volyymia ilman ongelmia. Kumpikin on kuuluvuudeltaan aika lähellä toisiaan, mutta toisen kanssa vaan alkaa kiertämään huomattavasti helpommin kuin toisen kanssa.
      Ja tietysti nuo mikin säädöt on myös hyvin pitkälti riippuvaisia laulajan äänestä.

      • yama

        Kiitti noista säätövinkeistä!!
        Viel ku ei oo perehtyny noihin kaikkiin "nappuloihin", et mitä esim master:ista tapahtuu tms.. :/
        Mut pitää yrittää saada noilla säädöillä!


      • on tavallaan
        yama kirjoitti:

        Kiitti noista säätövinkeistä!!
        Viel ku ei oo perehtyny noihin kaikkiin "nappuloihin", et mitä esim master:ista tapahtuu tms.. :/
        Mut pitää yrittää saada noilla säädöillä!

        pääsäädin äänenvoimakkuudelle, eli siitä hiljenee ja kovenee kaikki kanavat samassa suhteessa, kanavakohtaisella level-säädöillä taas saat muutettua eri kanavien kuuluvuutta toisiinsa nähden.


      • yama
        on tavallaan kirjoitti:

        pääsäädin äänenvoimakkuudelle, eli siitä hiljenee ja kovenee kaikki kanavat samassa suhteessa, kanavakohtaisella level-säädöillä taas saat muutettua eri kanavien kuuluvuutta toisiinsa nähden.

        Ok, kiitos neuvosta...
        Kokeilemallahan se selviää mitä tapahtuu :D


      • muusikkoäänittäjä

        Aika hurjia korostuksia käytät. Kierto-ongelma johtuu yleensä aina ensin näistä korostuksista. Tulee taajuusvasteeseen huimia piikkejä ja vinkuna alkaa vaikka musiikin taso olis vielä suht alhainenkin. Toistaako nuo laitteet tosiaan noin huonosti ylä- ja alaäänet että tarvitsee rajuja korjauksia mikseristä?

        Äänenvärisäädöissä kannattais lähteä nollatasosta ja panna musa soimaan. Voi laittaa masteria aika suurellekkin ja kuunnella. Tehdä sitten makunsa mukaan loivia korjauksia taas tarkasti kuunnellen. Toki eri levyissä on suuriakin heittoja joten niitä joutuu erikseen säätämään.

        Mikkisäädöt kannattaa ehdottomasti lähteä neutraaleista säädöistä. Laulaa mieleisekseen säätämänsä musan päälle ja kuunnella miltä kuulostaa. Nyt jos isket mikkiin korkeat taajuudet eli sen high-säätimen täysille niin varmasti kiertää. Varovaisuutta. Bassopäätä laulussa on turha korostaa. Menee vain suttuiseksi. Jos saundi on puhelinmaisen honottava niin sitten vähän pehmeyttä bassosäätimellä. Jos keskialuesäätöä ei ole. Jos on niin siitä sitten vähän pienemmälle.

        Mikrofonin kiertoherkkyys johtuu yleensä mikin taajuusvasteen tasaisuuden puutteesta. Se tekee ääneen joillekkin taajuusvasteen osalle piikkejä jotka lähtevät kiertämään. Vielä suurempi merkitys on mikin suuntakuviolla. Dynaaminen, superhertta eli superkardioidi ei kovin kiertoherkkä ole. Sellaisia muusikotkin livetilanteissa pääsääntöisesti käyttää. Toki konkkamikkejäkin käytetään mutta dynaaminen kestää paremmin kolhuja.

        Äänenväriasiat on kyllä erittäin vaikeita neuvoa. Toinen hakee ehdottoman todenperäistä saundia eli haluaa laulunsa kuulostavan samalta kuin se suusta tullessa on ja toinen ei sitä voi sietää vaan haluaa ehdottomasti maustaa äänensä tuntemattomaksi. Luonnollisen saundin puolesta vois sanoa että siinä oppii laulamaan kun saa tarkasti selvän. Mutta kukin makunsa mukaan.


      • turiset
        muusikkoäänittäjä kirjoitti:

        Aika hurjia korostuksia käytät. Kierto-ongelma johtuu yleensä aina ensin näistä korostuksista. Tulee taajuusvasteeseen huimia piikkejä ja vinkuna alkaa vaikka musiikin taso olis vielä suht alhainenkin. Toistaako nuo laitteet tosiaan noin huonosti ylä- ja alaäänet että tarvitsee rajuja korjauksia mikseristä?

        Äänenvärisäädöissä kannattais lähteä nollatasosta ja panna musa soimaan. Voi laittaa masteria aika suurellekkin ja kuunnella. Tehdä sitten makunsa mukaan loivia korjauksia taas tarkasti kuunnellen. Toki eri levyissä on suuriakin heittoja joten niitä joutuu erikseen säätämään.

        Mikkisäädöt kannattaa ehdottomasti lähteä neutraaleista säädöistä. Laulaa mieleisekseen säätämänsä musan päälle ja kuunnella miltä kuulostaa. Nyt jos isket mikkiin korkeat taajuudet eli sen high-säätimen täysille niin varmasti kiertää. Varovaisuutta. Bassopäätä laulussa on turha korostaa. Menee vain suttuiseksi. Jos saundi on puhelinmaisen honottava niin sitten vähän pehmeyttä bassosäätimellä. Jos keskialuesäätöä ei ole. Jos on niin siitä sitten vähän pienemmälle.

        Mikrofonin kiertoherkkyys johtuu yleensä mikin taajuusvasteen tasaisuuden puutteesta. Se tekee ääneen joillekkin taajuusvasteen osalle piikkejä jotka lähtevät kiertämään. Vielä suurempi merkitys on mikin suuntakuviolla. Dynaaminen, superhertta eli superkardioidi ei kovin kiertoherkkä ole. Sellaisia muusikotkin livetilanteissa pääsääntöisesti käyttää. Toki konkkamikkejäkin käytetään mutta dynaaminen kestää paremmin kolhuja.

        Äänenväriasiat on kyllä erittäin vaikeita neuvoa. Toinen hakee ehdottoman todenperäistä saundia eli haluaa laulunsa kuulostavan samalta kuin se suusta tullessa on ja toinen ei sitä voi sietää vaan haluaa ehdottomasti maustaa äänensä tuntemattomaksi. Luonnollisen saundin puolesta vois sanoa että siinä oppii laulamaan kun saa tarkasti selvän. Mutta kukin makunsa mukaan.

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Näinhän se on nyt kun on paremmin tutustunut laitteeseen.
        Meikäläinen kun ei ennemmin ole tällaisten laitteiden kanssa pelannut, laitoin alkuun nuo säädöt samalla periaatteela kuin vanhassa automankassa, eli kaikki piti olla täysillä, niin bassot, diskantit kuin volymitkin että sai jotain kuulumaan.
        Kyllä tuo tosiaan toistaa huomattavasti pienemmilläkin korostuksilla, eikä ole enää kierrosta ongelmia vaikka vähän heiluu ympäriinsäkin mikin kanssa.
        Notta tattis vaan!


    • harkitsen

      Hei, harkitsen tuon laitteen (tai muun lauluun sopivan ännentoiston) osatamista. Sopiiko kysyä, oletko ollut tyytyväinen ja mitä maksoi / mistä? Turussa Fazer tarjosi 585e mikki ja johto, mutta onkohan ylihinta? Melko vähän on vaihtoehtoja. Mikä mikki kannattaa hankkia? Kiitollisena vastauksista -muiltakin joilla on kokemusta laululaitteista.

      • meikäläine

        ollu ihan tyytyväinen laitteeseen. Kohta kuukauden päivät sillä lallatellu. Ei mikään hirveän monipuolinen säädöiltään, kaiku varsinkin sais olla vielä vähän parempi, mutta kyllä sillä homman pelittämään saa.
        Jyväskylässä lähtöhinta oli 650€, siitä sai satasen verran pois. Mikkiä ei tullu mukaan.
        Mikistä en osaa muuta sanoa kuin että ei varmaan ihan halvimpia tekeleitä kannata hommata. Itellä on Senheiser 845 S, tuntuis ainakin toimivan ihan hyvin. Toisena mikkinä on joku vanhempi, olikohan nyt Electro-Voice tai joku vastaava, maksoi joskus markka-aikaan jonkun 500 mk. Sinällään "kuuluvuus" on lähes yhtä hyvä, mutta muuten ei, runkoäänet kuuluu aikalailla ja varsinkin P-alkuiset sanat "pöhäyttää" aikalailla. Samaten tuntuu olevan aikalailla herkempi kiertämään.


      • Harkitsen
        meikäläine kirjoitti:

        ollu ihan tyytyväinen laitteeseen. Kohta kuukauden päivät sillä lallatellu. Ei mikään hirveän monipuolinen säädöiltään, kaiku varsinkin sais olla vielä vähän parempi, mutta kyllä sillä homman pelittämään saa.
        Jyväskylässä lähtöhinta oli 650€, siitä sai satasen verran pois. Mikkiä ei tullu mukaan.
        Mikistä en osaa muuta sanoa kuin että ei varmaan ihan halvimpia tekeleitä kannata hommata. Itellä on Senheiser 845 S, tuntuis ainakin toimivan ihan hyvin. Toisena mikkinä on joku vanhempi, olikohan nyt Electro-Voice tai joku vastaava, maksoi joskus markka-aikaan jonkun 500 mk. Sinällään "kuuluvuus" on lähes yhtä hyvä, mutta muuten ei, runkoäänet kuuluu aikalailla ja varsinkin P-alkuiset sanat "pöhäyttää" aikalailla. Samaten tuntuu olevan aikalailla herkempi kiertämään.

        Kiitos vastauksestasi! Sama ovh Turussa. Mikähän liike muuten JKLssä? Mikiksi tarjosivat Bayerdynamic OPUS 69S (150e, netissä näemmä mm. 135e) tai AKG D880MS 103e (netissä mm. 89e). Niitä onkin vaikea vertailla ennen ostamista.


      • nyt sitten
        Harkitsen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Sama ovh Turussa. Mikähän liike muuten JKLssä? Mikiksi tarjosivat Bayerdynamic OPUS 69S (150e, netissä näemmä mm. 135e) tai AKG D880MS 103e (netissä mm. 89e). Niitä onkin vaikea vertailla ennen ostamista.

        mainostamista tai ei, mutta liike oli Musikantti. Tosi mukava paikka asioida, vehkeitäkin sai koekäyttää paikan päällä.

        Senverta vielä laitteesta, että yksi syy miksi meikäläinen ihastui laitteeseen oli sen koko/kuljetettavuus. Mikseri kiinni toisen kaapin perässä ja toisen kaapin sisään piuhat ja mikit niin avot, kaapit kainaloon ja PA-setti kulkee helposti mihin vaan.


      • Yamaha?
        nyt sitten kirjoitti:

        mainostamista tai ei, mutta liike oli Musikantti. Tosi mukava paikka asioida, vehkeitäkin sai koekäyttää paikan päällä.

        Senverta vielä laitteesta, että yksi syy miksi meikäläinen ihastui laitteeseen oli sen koko/kuljetettavuus. Mikseri kiinni toisen kaapin perässä ja toisen kaapin sisään piuhat ja mikit niin avot, kaapit kainaloon ja PA-setti kulkee helposti mihin vaan.

        Moottoripyöränä hinta laatusuhde ok!
        Musiikivälineinä? Yamaha rakentakoon moottoripyöriä.
        Hinta laatusuhde musiikkimaailmassa...pielessä.
        Mutta jos on rahaa ja vaatimustaso (ammattitaito) välttävä...antakaa palaa eli "polttakaa rahaa..."


      • vaan
        Yamaha? kirjoitti:

        Moottoripyöränä hinta laatusuhde ok!
        Musiikivälineinä? Yamaha rakentakoon moottoripyöriä.
        Hinta laatusuhde musiikkimaailmassa...pielessä.
        Mutta jos on rahaa ja vaatimustaso (ammattitaito) välttävä...antakaa palaa eli "polttakaa rahaa..."

        ja hulinaa!
        Rahaahan meillä on niin ettei paskalle taivu ja ammattitaitokin on tosiaan ihan välttävä kotona karaoken pyörittämiseen!
        Arvaappa mitä, on se Yamaha ollut pitempään kun 25 vuotta musiikkimaailmassa.
        Ai niin mutta nythän mä hokasin että säähän taisitkin tarkottaa itteäs, hyvin pitkälti! Ilmeisesti pidät itseäsi siis melkoisena guruna alalla?
        Monastikko oot kyseistä laitetta kokeillut, kun noin syvällä rintaäänellä tommottisia huutelet?


      • Yamaha?
        vaan kirjoitti:

        ja hulinaa!
        Rahaahan meillä on niin ettei paskalle taivu ja ammattitaitokin on tosiaan ihan välttävä kotona karaoken pyörittämiseen!
        Arvaappa mitä, on se Yamaha ollut pitempään kun 25 vuotta musiikkimaailmassa.
        Ai niin mutta nythän mä hokasin että säähän taisitkin tarkottaa itteäs, hyvin pitkälti! Ilmeisesti pidät itseäsi siis melkoisena guruna alalla?
        Monastikko oot kyseistä laitetta kokeillut, kun noin syvällä rintaäänellä tommottisia huutelet?

        Ensimmäisen ja viimeisen eli kaksi kertaa...ikää mulla on 45 ja risat, muttei mun musiikkivälineitteni tuntemus oo risa...tais olla ton musaliikeen mainos koko Yamaha?


      • nyt sitten
        Yamaha? kirjoitti:

        Ensimmäisen ja viimeisen eli kaksi kertaa...ikää mulla on 45 ja risat, muttei mun musiikkivälineitteni tuntemus oo risa...tais olla ton musaliikeen mainos koko Yamaha?

        noin asiantuntijana ko. laitteen huonot puolet suhteessa hintaan, hyviähän siinä ei sinun mukaasi olekaan.
        Ettet vaan itte ois joku kauppias jolla ei oo Yamahaa muyynnissä? Vai muuten vaan taas joku pässi joka on sitä mieltä että mistä sinä et tykkää, sillä ei tee mitään.
        Tuskin se Yammukaan nyt ihan paska on, on kuitenkin pyörinyt musiikkimaailmassa kauemmin kuin sinä?


      • Harkitsen
        Yamaha? kirjoitti:

        Ensimmäisen ja viimeisen eli kaksi kertaa...ikää mulla on 45 ja risat, muttei mun musiikkivälineitteni tuntemus oo risa...tais olla ton musaliikeen mainos koko Yamaha?

        Kiitos myös sulle tärkeistä kommenteista! Kysyin palstalla tosissani, koska musiikkiliikkeistä saa aina "kauppiaan" näkökulman. Kaikissa laitteissa pakettiratkaisut ovat varmaan helpoimpia, mutta eivät varmaan hinta-laatu -suhteeltaan aivan parhaita, mutta harrastamiseen riittävän hyviä.

        No siis, mitä sitten olisi hyvä hankkia karaoken tai pianon ohessa laulamiseen? Yksi myyjä ehdotti kahta "aivan eri luokan kuin Yamaha" (SR Technology Club60/A) kaiutinta pari yht. 570e pientä mikseriä (noin 80e) tai karaoke dvd tms. laitetta (noin 170e). Totesi, että mikserillä ei ole kovin suurta vaikutusta itse äänen laatuun vai onko? Eli onko suurin vaikutus kaiuttimilla ja toiseksi suurin mikillä tai toisin päin?
        Millä tunnusluvuilla kaiuttimia kandeisi verrata?! Tuo mainittu Made in Italy kaiutin on: 6" tweeter, prog 120W 40-20khz, mic XLR ja linja input, volume säätö. Mikä tässä on olennaisin tieto?
        Kaikista kommenteista kiitollisena....


      • Preerian Lammas
        Harkitsen kirjoitti:

        Kiitos myös sulle tärkeistä kommenteista! Kysyin palstalla tosissani, koska musiikkiliikkeistä saa aina "kauppiaan" näkökulman. Kaikissa laitteissa pakettiratkaisut ovat varmaan helpoimpia, mutta eivät varmaan hinta-laatu -suhteeltaan aivan parhaita, mutta harrastamiseen riittävän hyviä.

        No siis, mitä sitten olisi hyvä hankkia karaoken tai pianon ohessa laulamiseen? Yksi myyjä ehdotti kahta "aivan eri luokan kuin Yamaha" (SR Technology Club60/A) kaiutinta pari yht. 570e pientä mikseriä (noin 80e) tai karaoke dvd tms. laitetta (noin 170e). Totesi, että mikserillä ei ole kovin suurta vaikutusta itse äänen laatuun vai onko? Eli onko suurin vaikutus kaiuttimilla ja toiseksi suurin mikillä tai toisin päin?
        Millä tunnusluvuilla kaiuttimia kandeisi verrata?! Tuo mainittu Made in Italy kaiutin on: 6" tweeter, prog 120W 40-20khz, mic XLR ja linja input, volume säätö. Mikä tässä on olennaisin tieto?
        Kaikista kommenteista kiitollisena....

        mikserin osalta potikoiden kestävyys, niitähän ruuvataan melkein koko ajan, säädöt, keskiäänisäätö olisi toivottava diskantin ja basson lisäksi. Efektit mikserissä, ns. kaiut, olisi kiva olla käyttökelpoiset.
        Kuten joku sinulle sanoikin ei toistoissa ole paljoa eroa mikserien ja vahvistimien osalta vaikka jotkut kultakorvat muuta väittävätkin.

        Kaiutinkaapeissa hyötysuhde on tärkeä. Jos kaapin hyötysuhde (paljonko ääntä tulee/per Watti) on kotikaappitasoa eli vaikkapa 88db/m/W ja vahvistimesta lähtee 50W tehoa per kanava eikä äänenvoimakkuus riitä niin haluttaessa kaksinkertaistaa äänenvoimakkuus tarvitset neljä kertaa enemmän vahvistintehoa eli 200W kanavaa kohti. Sitten taas kotikaapit räjähtävät kun eivät kestä noita tehoja. Jos kaapin hyötysuhde on 98db soi se neljä kertaa voimakkaammin tuolla 50W teholla koska hyötysuhteen parantuessa 6db äänenvoimakkuus kaksinkertaistuu. Eroa edellisessä tilanteessa on 12db.
        Toistoalue on tärkeä ja mainitsit 40Hz-20kHz toistoalueen joka olisi ihan hyvä jos tuo 40Hz ei olisi vaimentunut enempää kuin 10db. Tätähän ei ollut tiedossa eli missä rajoissa toistoalue on ilmoitettu. Kaappien toistoalueilmoituksista ei ole mitään hyötyä ellei db rajoja ilmoiteta.
        Kaappien alapään toiston vaimeneminen vaikka 6db tuossa 40Hz:n kohdalla tarkoittaa että äänenvoimakkuus on laskenut puoleen tuolla taajuudella. Se on vielä korjattavissa bassonupin säädöllä jolla ikäänkuin oikaistaan alapäätä. Samalla kun korjataan äänitteeb mahdollisia virheitä.
        Säröä eli vääristymiä toistoissa ei monasti myös ilmoiteta vaikka sekin olisi olennainen tieto.
        Hyviä kolmitie stagekaappeja 300W;n tehonkestolla ja 98db;n hyötysuhteella ja 40Hz-20kHz -5db saa noin 700e pari. Silloin joutuu kyllä hommaamaan vielä vahvistimen lisäksi.

        Mainitsemasi kaappipari ei tuntunut sikäli kovin pahahintaiselta kun kysymyksessä olivat ns. aktiivikaapit eli vahvistin on kaapin sisällä. Et tarvitse noiden lisäksi kuin mikserin jossa hyvät säädöt ja efektit. Kokonaishinta voisi hyvinkin olla kohdallaan ja riittäisivät varmaan hyvin kotipirskeisiin.

        Ostajan käytännön osa on helppo eli maksaminen mutta jonkun verran pitäisi tietää että osaisi tehdä valinnan johon on tyytyväinen vuosia. Hyvä äänentoistosta ymmärtävä kaveri on valinnan hetkellä kullanarvoinen kumppani. Sellainen joka ei keskity siihen että "...näis on alumiinikartiot, nää on hyvät..." vaan tietäisi edes äänentoiston perusteet. HiFiuskontopuoli on sitten ihan erikseen. Sillä ei ole mitään tekemistä karaoke- tai live-esittämisen kanssa.


      • Yamaha?
        nyt sitten kirjoitti:

        noin asiantuntijana ko. laitteen huonot puolet suhteessa hintaan, hyviähän siinä ei sinun mukaasi olekaan.
        Ettet vaan itte ois joku kauppias jolla ei oo Yamahaa muyynnissä? Vai muuten vaan taas joku pässi joka on sitä mieltä että mistä sinä et tykkää, sillä ei tee mitään.
        Tuskin se Yammukaan nyt ihan paska on, on kuitenkin pyörinyt musiikkimaailmassa kauemmin kuin sinä?

        Enhän minä kokonaan Yamahaa moittinut vaan hintalaatusuhdetta eli vastaavaa tuotetta on meidän tekniikkataituri eli miksaaja on löytänyt edullisemmin.
        Hänen "suullaan" tässä lähinnä juttelin, kun tuossa vieressä oli...en myy Yamahaa, enkä osta...enkä oo kauppias vaan silloin tällöin karaokeikoilla käyvä muusikko.


      • nyt sitten
        Yamaha? kirjoitti:

        Enhän minä kokonaan Yamahaa moittinut vaan hintalaatusuhdetta eli vastaavaa tuotetta on meidän tekniikkataituri eli miksaaja on löytänyt edullisemmin.
        Hänen "suullaan" tässä lähinnä juttelin, kun tuossa vieressä oli...en myy Yamahaa, enkä osta...enkä oo kauppias vaan silloin tällöin karaokeikoilla käyvä muusikko.

        se vastaava edullisempi tänne näkyville niin tietävät muutkin kuin sinä ja kaveris mikä kannattaa hommata yamahan sijasta.


      • Harkitsen
        Preerian Lammas kirjoitti:

        mikserin osalta potikoiden kestävyys, niitähän ruuvataan melkein koko ajan, säädöt, keskiäänisäätö olisi toivottava diskantin ja basson lisäksi. Efektit mikserissä, ns. kaiut, olisi kiva olla käyttökelpoiset.
        Kuten joku sinulle sanoikin ei toistoissa ole paljoa eroa mikserien ja vahvistimien osalta vaikka jotkut kultakorvat muuta väittävätkin.

        Kaiutinkaapeissa hyötysuhde on tärkeä. Jos kaapin hyötysuhde (paljonko ääntä tulee/per Watti) on kotikaappitasoa eli vaikkapa 88db/m/W ja vahvistimesta lähtee 50W tehoa per kanava eikä äänenvoimakkuus riitä niin haluttaessa kaksinkertaistaa äänenvoimakkuus tarvitset neljä kertaa enemmän vahvistintehoa eli 200W kanavaa kohti. Sitten taas kotikaapit räjähtävät kun eivät kestä noita tehoja. Jos kaapin hyötysuhde on 98db soi se neljä kertaa voimakkaammin tuolla 50W teholla koska hyötysuhteen parantuessa 6db äänenvoimakkuus kaksinkertaistuu. Eroa edellisessä tilanteessa on 12db.
        Toistoalue on tärkeä ja mainitsit 40Hz-20kHz toistoalueen joka olisi ihan hyvä jos tuo 40Hz ei olisi vaimentunut enempää kuin 10db. Tätähän ei ollut tiedossa eli missä rajoissa toistoalue on ilmoitettu. Kaappien toistoalueilmoituksista ei ole mitään hyötyä ellei db rajoja ilmoiteta.
        Kaappien alapään toiston vaimeneminen vaikka 6db tuossa 40Hz:n kohdalla tarkoittaa että äänenvoimakkuus on laskenut puoleen tuolla taajuudella. Se on vielä korjattavissa bassonupin säädöllä jolla ikäänkuin oikaistaan alapäätä. Samalla kun korjataan äänitteeb mahdollisia virheitä.
        Säröä eli vääristymiä toistoissa ei monasti myös ilmoiteta vaikka sekin olisi olennainen tieto.
        Hyviä kolmitie stagekaappeja 300W;n tehonkestolla ja 98db;n hyötysuhteella ja 40Hz-20kHz -5db saa noin 700e pari. Silloin joutuu kyllä hommaamaan vielä vahvistimen lisäksi.

        Mainitsemasi kaappipari ei tuntunut sikäli kovin pahahintaiselta kun kysymyksessä olivat ns. aktiivikaapit eli vahvistin on kaapin sisällä. Et tarvitse noiden lisäksi kuin mikserin jossa hyvät säädöt ja efektit. Kokonaishinta voisi hyvinkin olla kohdallaan ja riittäisivät varmaan hyvin kotipirskeisiin.

        Ostajan käytännön osa on helppo eli maksaminen mutta jonkun verran pitäisi tietää että osaisi tehdä valinnan johon on tyytyväinen vuosia. Hyvä äänentoistosta ymmärtävä kaveri on valinnan hetkellä kullanarvoinen kumppani. Sellainen joka ei keskity siihen että "...näis on alumiinikartiot, nää on hyvät..." vaan tietäisi edes äänentoiston perusteet. HiFiuskontopuoli on sitten ihan erikseen. Sillä ei ole mitään tekemistä karaoke- tai live-esittämisen kanssa.

        Kiitti Preerian Lammas! Tässä tuli paljon uutta asiaa mulle (...alkaen siitä, etten tiennyt mikä ero on aktiivi- ja pasiivikaiuttimilla). Onpa hienoa, että joku vastaa täällä tämmöisiin kysymyksiin. Näistä kaiuttimista tossa linkissä alla en löytänyt mitään infoja db-rajoista http://www.ksf.fi/tuotteet/kaiuttimet.php

        Kaikista ei edes selviä onko 2-tie vai 3-tie. Tosin en tiedä periaatetta, mikä ero näillä on?!

        Thomannin sivuilla myytävistä näyttäis olevan infoja enemmän. http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=aktiiviset_kokoaanikaiuttimet&oa=pra
        Esim. tämmöisissä saman hintaluokan (en tiedä onko silti sama "laatuluokka") kaiuttimissa on noi tekstit. Onko tässä tota hyötysuhdetta, josta puhuit?

        the box PA302 A active 2 way biamped fullrange Box, 12"/Horn 55x55°, 300W Bass 100W treble, 50-18kHz/-3dB, 2-Band EQ, XLR input mic/line, switchable low cut at 120 Hz, 60x41,5x39cm (HxWxD), 23 kg [Info]

        db Technologies Basic 100, bi amp active speaker, 90 watts RMS, 117 dB max.,10"/1", size 550 x 312 x 280 mm, weight 9 kg [Info]

        Olisi kiva oppia näitä lukemaan, muutakin kuin paljonko se painaa (kg koulussa opittuna! ;))


      • Preerian Lammas
        Harkitsen kirjoitti:

        Kiitti Preerian Lammas! Tässä tuli paljon uutta asiaa mulle (...alkaen siitä, etten tiennyt mikä ero on aktiivi- ja pasiivikaiuttimilla). Onpa hienoa, että joku vastaa täällä tämmöisiin kysymyksiin. Näistä kaiuttimista tossa linkissä alla en löytänyt mitään infoja db-rajoista http://www.ksf.fi/tuotteet/kaiuttimet.php

        Kaikista ei edes selviä onko 2-tie vai 3-tie. Tosin en tiedä periaatetta, mikä ero näillä on?!

        Thomannin sivuilla myytävistä näyttäis olevan infoja enemmän. http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=aktiiviset_kokoaanikaiuttimet&oa=pra
        Esim. tämmöisissä saman hintaluokan (en tiedä onko silti sama "laatuluokka") kaiuttimissa on noi tekstit. Onko tässä tota hyötysuhdetta, josta puhuit?

        the box PA302 A active 2 way biamped fullrange Box, 12"/Horn 55x55°, 300W Bass 100W treble, 50-18kHz/-3dB, 2-Band EQ, XLR input mic/line, switchable low cut at 120 Hz, 60x41,5x39cm (HxWxD), 23 kg [Info]

        db Technologies Basic 100, bi amp active speaker, 90 watts RMS, 117 dB max.,10"/1", size 550 x 312 x 280 mm, weight 9 kg [Info]

        Olisi kiva oppia näitä lukemaan, muutakin kuin paljonko se painaa (kg koulussa opittuna! ;))

        näitä. Tuossa jälkimmäisessä kaiuttimessa, 302, on äänialue jaettu kahteen osaan ja siinä on erilliset päätevahvistinosat bassolle ja keskiääni/diskantille. Se on siis kaksitiekaappi. Kolmitiekaapissa äänialue on jaettu kolmeen osaan ja jos jako on tehty oikein korvan kuulokykyä mukaellen on sellaisen erottelukyky huomattavasti parempi. Sen kuulee heti korvalla vaikkei olisi niin vihkiytynytkään asiaan. Hinta vaan pompsahtaa aika kalliiksi yleensä ja paljonko äänentoistolta sitten halutaan... Kolmi- ja nelitiekaapit ovat yleensä vain pro ympyröissä.
        2-band eq meinaa että kaapissa on basso ja diskanttisäädin, hyvä juttu, XLR-liittimellä sisääntulo mikseristä (saisi olla myös plugi), toistoalue on ilmoitettu poikkeuksellisesti myös db rajoilla ja jos tuo pitää paikkansa on se ihan hyvä. Pikkupirskeisiin riittää tehoa vaikka hyötysuhde olisi vähän huonompikin, ei valitettavasti ilmoiteta. Painoa on melkoisesti mutta sehän riippuu paljonko roudataan. Säröä eli myös vääristymää tulevaan signaaliin (toistaako kaappi orjallisesti sisääntulevan äänen samanlaisena ulos) nähden ei ilmoiteta. Vaikka säröstä puhutaan ei se tarkoita aina äänen menemistä "ruvelle" vaan myös toistuuko esimerkiksi basso siten että erotat erilaiset bassot (kontrabasso, sähköbasso, fläppibasso) vai tuleeko se yhtenäisenä puppuna eli pelkkänä pöhisevänä meluna joka pitempään kuultuna raastaa sielua kuin talvisodan päättymisen riemukkaina hetkinä jatkosodan ollessa jo ovella.
        Jos olisin itse valitsemassa noista niin ottaisin 202 mallin kotiin ja pienempiin pirskeisiin. 200W:n bassoteho on aika hyvä ja bassoelementin koko kaapin tilavuuteen antaa olettaa että toisto voi olla hyvä. Tuo neliskulmainen torvikeskiäänidiskantti on joka tapauksessa huono yhdistettynä kaksitietoistoon mutta ei siitä sen enempää.

        Olisin vielä ottanut puheeksi sen mitä haluaa ja mitä pitää hyvänä. Jossain kulkee raja vaatimusten ja tavaraan sijoitetun rahan välillä. Tosiasiahan on se että jos joku on hommannut jonkun tavaran on se omistajansa mielestä aina hyvä ja hankintaa puolustetaan viimeiseen saakka vaikka järki sanoo ettei se nyt niin hyvä ollutkaan. Ja tietenkin jos omistaja on tyytyväinen tavaraansa on se paras mahdollinen käyttötarkoitukseensa.

        Jos hommaisin tinkimättömän laadukkaat karaokevehkeet himaan ja pikkupirskeisiin niin valitsisin yli 97db hyötysuhteiset kolmitiekaapit 12" bassolla, Behringerin PMH1000 mikserivahvistimen efekteillä, jonkun halvan 50-70e DVD-soittimen jossa sävellajin nosto/lasku tai sitten erillisen nosto/laskulaitteen jolloin mikä tahansa 40e DVD-soitin käy sekä langattoman mikin, vaikka AKG:n. Hintaa tulisi äkkiseltään laskettuna noin vähän alle 1400e. Se on kyllä aika paljon. Kysymys on kai myös siitä kuinka isoissa pirskeissä soittelee ja paljonko on pistää rahaa hemmetin hyvään harrastukseen.


      • ole vielä
        Yamaha? kirjoitti:

        Enhän minä kokonaan Yamahaa moittinut vaan hintalaatusuhdetta eli vastaavaa tuotetta on meidän tekniikkataituri eli miksaaja on löytänyt edullisemmin.
        Hänen "suullaan" tässä lähinnä juttelin, kun tuossa vieressä oli...en myy Yamahaa, enkä osta...enkä oo kauppias vaan silloin tällöin karaokeikoilla käyvä muusikko.

        näkynyt sitä vastaavaa edullisempaa?
        Kerro nyt äkkiä kun vielä kerkiää jotain pukinkonttiin hommaileen, jos sattuis lähikaupasta löytymään.


      • Harkitsen
        Preerian Lammas kirjoitti:

        näitä. Tuossa jälkimmäisessä kaiuttimessa, 302, on äänialue jaettu kahteen osaan ja siinä on erilliset päätevahvistinosat bassolle ja keskiääni/diskantille. Se on siis kaksitiekaappi. Kolmitiekaapissa äänialue on jaettu kolmeen osaan ja jos jako on tehty oikein korvan kuulokykyä mukaellen on sellaisen erottelukyky huomattavasti parempi. Sen kuulee heti korvalla vaikkei olisi niin vihkiytynytkään asiaan. Hinta vaan pompsahtaa aika kalliiksi yleensä ja paljonko äänentoistolta sitten halutaan... Kolmi- ja nelitiekaapit ovat yleensä vain pro ympyröissä.
        2-band eq meinaa että kaapissa on basso ja diskanttisäädin, hyvä juttu, XLR-liittimellä sisääntulo mikseristä (saisi olla myös plugi), toistoalue on ilmoitettu poikkeuksellisesti myös db rajoilla ja jos tuo pitää paikkansa on se ihan hyvä. Pikkupirskeisiin riittää tehoa vaikka hyötysuhde olisi vähän huonompikin, ei valitettavasti ilmoiteta. Painoa on melkoisesti mutta sehän riippuu paljonko roudataan. Säröä eli myös vääristymää tulevaan signaaliin (toistaako kaappi orjallisesti sisääntulevan äänen samanlaisena ulos) nähden ei ilmoiteta. Vaikka säröstä puhutaan ei se tarkoita aina äänen menemistä "ruvelle" vaan myös toistuuko esimerkiksi basso siten että erotat erilaiset bassot (kontrabasso, sähköbasso, fläppibasso) vai tuleeko se yhtenäisenä puppuna eli pelkkänä pöhisevänä meluna joka pitempään kuultuna raastaa sielua kuin talvisodan päättymisen riemukkaina hetkinä jatkosodan ollessa jo ovella.
        Jos olisin itse valitsemassa noista niin ottaisin 202 mallin kotiin ja pienempiin pirskeisiin. 200W:n bassoteho on aika hyvä ja bassoelementin koko kaapin tilavuuteen antaa olettaa että toisto voi olla hyvä. Tuo neliskulmainen torvikeskiäänidiskantti on joka tapauksessa huono yhdistettynä kaksitietoistoon mutta ei siitä sen enempää.

        Olisin vielä ottanut puheeksi sen mitä haluaa ja mitä pitää hyvänä. Jossain kulkee raja vaatimusten ja tavaraan sijoitetun rahan välillä. Tosiasiahan on se että jos joku on hommannut jonkun tavaran on se omistajansa mielestä aina hyvä ja hankintaa puolustetaan viimeiseen saakka vaikka järki sanoo ettei se nyt niin hyvä ollutkaan. Ja tietenkin jos omistaja on tyytyväinen tavaraansa on se paras mahdollinen käyttötarkoitukseensa.

        Jos hommaisin tinkimättömän laadukkaat karaokevehkeet himaan ja pikkupirskeisiin niin valitsisin yli 97db hyötysuhteiset kolmitiekaapit 12" bassolla, Behringerin PMH1000 mikserivahvistimen efekteillä, jonkun halvan 50-70e DVD-soittimen jossa sävellajin nosto/lasku tai sitten erillisen nosto/laskulaitteen jolloin mikä tahansa 40e DVD-soitin käy sekä langattoman mikin, vaikka AKG:n. Hintaa tulisi äkkiseltään laskettuna noin vähän alle 1400e. Se on kyllä aika paljon. Kysymys on kai myös siitä kuinka isoissa pirskeissä soittelee ja paljonko on pistää rahaa hemmetin hyvään harrastukseen.

        Tässä oli just kaikkea, mitä toivoin kuulevani, että mikä on optimi mitä rahalla saa ja sitten pitää itse katsoa, mihin on valmis. Maksaahan ne "huonommatkin" harrastukset. :)
        Tuo nootti neliskulmaisesta torvikeskiäänidiskantista jäi vielä mietityttämään. En keksi nyt mitään vaihtoehtoa, mitä näiden thomannin myymien the BOX PA kajareiden sijaan voisi sitten verrata. Sitten taas esim. Karaoke.fi ei tiennyt, mitään mainitsemiasi tietoja myymistään kajareista, eivätkä löytäneet valmistajankaan sivuilta.
        Kiitos sulle vielä vastauksista!


      • Prerian Lammas
        Harkitsen kirjoitti:

        Tässä oli just kaikkea, mitä toivoin kuulevani, että mikä on optimi mitä rahalla saa ja sitten pitää itse katsoa, mihin on valmis. Maksaahan ne "huonommatkin" harrastukset. :)
        Tuo nootti neliskulmaisesta torvikeskiäänidiskantista jäi vielä mietityttämään. En keksi nyt mitään vaihtoehtoa, mitä näiden thomannin myymien the BOX PA kajareiden sijaan voisi sitten verrata. Sitten taas esim. Karaoke.fi ei tiennyt, mitään mainitsemiasi tietoja myymistään kajareista, eivätkä löytäneet valmistajankaan sivuilta.
        Kiitos sulle vielä vastauksista!

        tuota torvikeskiäänidiskanttijuttua. Niitä käytetään melkein kaikissa kaksitiekajareissa. Oli vaan mittauksessa justiinsa pari erilaista tuommoista ja se popsahti kirjoittaessa mieleen.

        Se tieto tuntuu puuttuvan melkein kaikilta myyjiltä. Tuossa Thomannin jutussa oli kuitenkin mainittu jotain oleellista. Nythän sitten joudut harkitsemaan ulkomaisen nettikaupan "vaaroja", miten takuu pelaa, kuinka paljon aikaa menee takuukorjauksiin jne. Thomann on toiminut kai aika hyvin ainakin soitinten osalta. Kovin herkästi en elektroniikkaa tms ottaisi kun pelkään noita takuuvaihtojen ihanuuksia.
        Tuossapa linkki yhdestä eri alan mutta kuitenkin ulkomaista tilaustavaraa koskevasta keskustelusta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000148&posting=22000000022121275
        Tunnustan olevani joskus kränkkä mutta asiat pitää selvittää loppuun asti ja jos se tapahtuu asiallisesti niin kaikki hyötyvät ja monelle hyvä keskustelu tuo lisätietoa josta saattaa olla paljonkin hyötyä jonkun muunkin asian yhteydessä.

        Toivottavasti saat hyvät vehkeet ja naapuri hakkaa seinään kun haluaa kuulla paremmin esitystäsi. Hyvää Joulua!


      • kauanko
        Yamaha? kirjoitti:

        Moottoripyöränä hinta laatusuhde ok!
        Musiikivälineinä? Yamaha rakentakoon moottoripyöriä.
        Hinta laatusuhde musiikkimaailmassa...pielessä.
        Mutta jos on rahaa ja vaatimustaso (ammattitaito) välttävä...antakaa palaa eli "polttakaa rahaa..."

        alalla ollut, joko dementia iskenyt?
        Ei vaan ole näkynyt niitä hinta/laatusuhteeltaan parempia paketteja?
        Ettei vaan taas ollu noita tyypillisiä ...jauhajia(ei viitti näin jouluna puhua rumia)jotka puhuu ihan lämpimikseen, notta minä tiedän mutta muut ei. Sitten kun pitäis perustella ja seisoa sanojensa takana, poistutaan takavasemmalle. Vai oliko kenties niitä jotka kehuu muuten vaan että minäpä tiedän mutta empäs kerro teille.

        Sinälläänhän jokainen saa olla eri merkeistä mitä mieltä tykkää, mutta jos joku kysyy laitteesta, niin vois ainakin perustella vastauksensa tai olla sitten vastaamatta.


        Hyvää joulua silti kaikille, riippumatta mistä merkistä tykkää!


      • ihmeesssä
        Yamaha? kirjoitti:

        Moottoripyöränä hinta laatusuhde ok!
        Musiikivälineinä? Yamaha rakentakoon moottoripyöriä.
        Hinta laatusuhde musiikkimaailmassa...pielessä.
        Mutta jos on rahaa ja vaatimustaso (ammattitaito) välttävä...antakaa palaa eli "polttakaa rahaa..."

        ne viipyy ne hinta/laatusuhteelta paremmat vehkeet? Vai ootteko työ ostanu ne kaikki?

        Ihme paskanjauhajia! (Nyt voi taas puhua rumia kun on niin pitkä aika ennenkun pukki tulee)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7034
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2163
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2117
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe