http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/12/490404
-----------------------------
Suomalaismiehelle lupa käyttää kannabista lääkkeenä
12.12.2006 06:13
Sosiaali- ja terveysministeriö aikoo selvittää lääkekannabikseen liittyvää lainsäädäntöä suomalaismiehen saaman erityisluvan vuoksi.
Lääkelaitos on myöntänyt suomalaismiehelle erityisluvan käyttää lääketieteellistä kannabista kivunlievitykseen sairaanhoidollisista syistä, uutisoi Turun Sanomat. Lääkärin määräämä resepti on voimassa vuoden verran, minkä jälkeen Lääkelaitos ei aio jatkaa myöntämäänsä erityislupaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön ylilääkäri Terhi Hermanson sanoo, että kyseessä on ensimmäinen tapaus, jossa on haettu lupaa käyttää kannabista lääkkeenä Suomessa. Hänen mukaansa sosiaali- ja terveysministeriön on ryhdyttävä selvittämään yksittäistapauksen vuoksi aiheen lainsäädännöllisiä tekijöitä.
Lääkelaitoksen lääketurvaosaston osastopäällikön Erkki Palvan mukaan yksittäistapaus ei ole kannanotto siihen, että lääkekannabis tulisi ottaa yleisesti hyväksytyksi hoitomuodoksi.
Esimerkiksi Hollannissa, Englannissa ja Kanadassa kannabikselle on myyntilupa lääkinnällisiin tarkoituksiin. Kyseisissä maissa ainetta käytetään muun muassa selkäydinkipuihin ja multippeliskleroosin eli MS-taudin hoitoon.
(MTV3-STT)
----------
Iso juttu..
Tästä se lähtee!!
Keskustelkaa.
Suomessa myönnetty 1. lupa käyttää kannabista lääkkeenä!
3
374
Vastaukset
- kipuilija
Itse olen syönyt opiaatteja selkävaivoihin vuosia.
Kiusalliset sivuvaikutukset ja riippuvuus oli haittana.
Olen huomannut että kannabis lievittää eri tavalla kipua. Opiaateissa joutuu odottamaan lääkkeen vaikutusta ja sittenkin se vaan "pakottaa" kivun pois. En osaa oikein selittää tuota.
Kannabis vaikuttaa nopeasti ja ennenkaikkea se rentouttaa lihakset krampista. Yleensä tuon krampin on itse aiheuttanut jännittämällä selkää kipualueen ympärillä. Minulla on pullistuma mutta kyllä se koko selkä on tulessa ja suuri syy on tuossa helvetin jännittämisessä.
Haittansa on tietysti kannabiksessakin. Siinäkin se toleranssi nousee joten käytän vain pahimpaan kipuun. Lisäksi ainakin minulla tulee kurkkukipua vaikkakin lievää. Sekoittaahan se vähän päätäkin mutta niin tekee opiaatitkin.
Erinomainen kipulääke ainakin minulle. Sääli että joudun rikkomaan lakia. - vee-e
myönnettiin oikeus laillisesti käyttää muuten huumeena pidettyä ainetta särkylääkkeenä vuoden ajan.
"Iso juttu..
Tästä se lähtee!! "
siis iso juttu kenelle/ mille ?
mikä/ kuka lähtee ?
ja minne ? ja miksi ?- 420
Sosiaali- ja Terveysministeriön on nyt pakko vuoden aikana tarkistaa lainsäädäntöä lääkekannabiksen suhteen.
Nyt kun ennakkotapaus on olemassa, luuletko että tapaus jää ainoaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 233378
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402702Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532260Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2122241Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131709Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191519Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521481- 971389
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621211Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951184