http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2006/12/490404
-----------------------------
Suomalaismiehelle lupa käyttää kannabista lääkkeenä
12.12.2006 06:13
Sosiaali- ja terveysministeriö aikoo selvittää lääkekannabikseen liittyvää lainsäädäntöä suomalaismiehen saaman erityisluvan vuoksi.
Lääkelaitos on myöntänyt suomalaismiehelle erityisluvan käyttää lääketieteellistä kannabista kivunlievitykseen sairaanhoidollisista syistä, uutisoi Turun Sanomat. Lääkärin määräämä resepti on voimassa vuoden verran, minkä jälkeen Lääkelaitos ei aio jatkaa myöntämäänsä erityislupaa.
Sosiaali- ja terveysministeriön ylilääkäri Terhi Hermanson sanoo, että kyseessä on ensimmäinen tapaus, jossa on haettu lupaa käyttää kannabista lääkkeenä Suomessa. Hänen mukaansa sosiaali- ja terveysministeriön on ryhdyttävä selvittämään yksittäistapauksen vuoksi aiheen lainsäädännöllisiä tekijöitä.
Lääkelaitoksen lääketurvaosaston osastopäällikön Erkki Palvan mukaan yksittäistapaus ei ole kannanotto siihen, että lääkekannabis tulisi ottaa yleisesti hyväksytyksi hoitomuodoksi.
Esimerkiksi Hollannissa, Englannissa ja Kanadassa kannabikselle on myyntilupa lääkinnällisiin tarkoituksiin. Kyseisissä maissa ainetta käytetään muun muassa selkäydinkipuihin ja multippeliskleroosin eli MS-taudin hoitoon.
(MTV3-STT)
----------
Iso juttu..
Tästä se lähtee!!
Keskustelkaa.
Suomessa myönnetty 1. lupa käyttää kannabista lääkkeenä!
3
376
Vastaukset
- kipuilija
Itse olen syönyt opiaatteja selkävaivoihin vuosia.
Kiusalliset sivuvaikutukset ja riippuvuus oli haittana.
Olen huomannut että kannabis lievittää eri tavalla kipua. Opiaateissa joutuu odottamaan lääkkeen vaikutusta ja sittenkin se vaan "pakottaa" kivun pois. En osaa oikein selittää tuota.
Kannabis vaikuttaa nopeasti ja ennenkaikkea se rentouttaa lihakset krampista. Yleensä tuon krampin on itse aiheuttanut jännittämällä selkää kipualueen ympärillä. Minulla on pullistuma mutta kyllä se koko selkä on tulessa ja suuri syy on tuossa helvetin jännittämisessä.
Haittansa on tietysti kannabiksessakin. Siinäkin se toleranssi nousee joten käytän vain pahimpaan kipuun. Lisäksi ainakin minulla tulee kurkkukipua vaikkakin lievää. Sekoittaahan se vähän päätäkin mutta niin tekee opiaatitkin.
Erinomainen kipulääke ainakin minulle. Sääli että joudun rikkomaan lakia. - vee-e
myönnettiin oikeus laillisesti käyttää muuten huumeena pidettyä ainetta särkylääkkeenä vuoden ajan.
"Iso juttu..
Tästä se lähtee!! "
siis iso juttu kenelle/ mille ?
mikä/ kuka lähtee ?
ja minne ? ja miksi ?- 420
Sosiaali- ja Terveysministeriön on nyt pakko vuoden aikana tarkistaa lainsäädäntöä lääkekannabiksen suhteen.
Nyt kun ennakkotapaus on olemassa, luuletko että tapaus jää ainoaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444756Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.572605Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391044Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611025Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71994- 119945
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72924- 137845
- 48820
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,52800