Taloudellinen ajotapa

kaasujalka

Mikä on kokemuksenne, kannattako mennä ns. taloudellisen ajotavan kurssille mitä mainostavat? Nyt olen kiinnostunut lähinnä tuosta bensiinin kulutuksesta koska hinnat nousevat koko ajan.

29

1667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tdi auto

Osta joku uus diesel auto niin kuluttaa saman verran joka nopeudella.Siis noissa normaaleissa maantie nopeuksissa.Aika turhia noi kurssit mitä olen kuullut.

• The Rat

Jos itse ajan tdi:llä vitosella on kulutus nopeudesta riippuen (aivan huippuja en ole kokeillut) välillä 3,7 - 6,5 l/100.

Siinä on aika iso ero.

Nopeus siis noin 60 - 140 km/h.

• nopeusrajoitusten mukaan
        The Rat kirjoitti:

Jos itse ajan tdi:llä vitosella on kulutus nopeudesta riippuen (aivan huippuja en ole kokeillut) välillä 3,7 - 6,5 l/100.

Siinä on aika iso ero.

Nopeus siis noin 60 - 140 km/h.

Tarkoitin niinku 80 ja 100 km/h alueella joita Suomessa eniten on.Ainakaan mulla Tdi:ssä ei ainakaan huomattavaa eroa ole ajoipa 80 tai 100 km/h.Eihän Suomessa saa edes ajaa 140 km/h laillisesti. ;D No tuleehan sitä joskus ajettua.

• The Rat
        nopeusrajoitusten mukaan kirjoitti:

Tarkoitin niinku 80 ja 100 km/h alueella joita Suomessa eniten on.Ainakaan mulla Tdi:ssä ei ainakaan huomattavaa eroa ole ajoipa 80 tai 100 km/h.Eihän Suomessa saa edes ajaa 140 km/h laillisesti. ;D No tuleehan sitä joskus ajettua.

80 km/h kun ajaa on kulutus aika tarkkaan valmistajan ilmoittama maantiekulutus 4,8 l/100.

100 km/h kun ajaa on kulutus 10% korkeampi.

Ei toki paljoa, mutta kyllä sen pidemmällä matkalla huomaa. :)

• The Rat

Jos se maksaa jotakin, todennäköisesti ei.

Tässä ohjeet:
      1. Aja ennakoivasti
      2. Käytä moottorijarrutusta
      3. Kiihdytä ripeästi (muttei täyskaasulla) tavoitenopeuteen ja pidä se mahdollisimman pitkään
      (4. ruuhkassa, laske mielummin vapaalla kuin ykkösellä/kakkosella pienillä kierroksilla jurraten).
      (5. maantiellä silmään suurin vaihde ja nopeus 60-80 km/h riippuen autosta ja siitä milloin haluat olla perillä).

Älä kuitenkaan ala muita häiritsemään tavoitellessasi itsellesi säästöjä.

• ajotavalla

pääsee paikasta a paikkaan b yleensä nopeammin kuin tavallisella ajotyylillä.

Suurimmat säästöt tulee siitä, että valttää pysähtymiset kokonaan, esim kun tulet kärkikolmion takaa, yritä katsella päätiellä ajavia mahdollisemman aikaisin, jolloin suurimmassa osassa risteyksistä ei tarvitse pysähtyä. Itse ajan taloudelliseti ja kyllä kyrsii kun muut pysähtyy ihan suotta eteen tai hidatavat rampilla vauhtia kun pitäisi painaa kaasua lisää (esim kehä3 loppu -> hankoon päin ei tartte pysähtyä ollenkaan.)

• The Rat
        ajotavalla kirjoitti:

pääsee paikasta a paikkaan b yleensä nopeammin kuin tavallisella ajotyylillä.

Suurimmat säästöt tulee siitä, että valttää pysähtymiset kokonaan, esim kun tulet kärkikolmion takaa, yritä katsella päätiellä ajavia mahdollisemman aikaisin, jolloin suurimmassa osassa risteyksistä ei tarvitse pysähtyä. Itse ajan taloudelliseti ja kyllä kyrsii kun muut pysähtyy ihan suotta eteen tai hidatavat rampilla vauhtia kun pitäisi painaa kaasua lisää (esim kehä3 loppu -> hankoon päin ei tartte pysähtyä ollenkaan.)

Jos satasen alueella ajelee kuuttakymppiä siksi että se säästää huomattavasti löpöä (itse voisin tiputta tuolla tavalla noin 20 pinnaa pois kulutuksesta), niin kyllä siinä matka pitenee (ajallisesti) aika paljon.

Ennakoiva ja sujuva ajo toki nopeuttaa menemistä ja omalta osaltaan vähentää kulutusta, eli molempiin suuntiin tuota matka-aikaa saa venkslattua.

• ffffffffffffffffffffffffff

Pitäisikö kaikesta olla kurssi? Mitä jos vaikka alkajaisiksi googlettaisit taloudellisen ajon ohjeita suomeksi ja englanniksi.

tässä muutamia ohjeita:
      -älä aja yli 80km/h
      -jos tiedät hitaat liikennevalot ja valot vaihtuivat juuri punaisiin, sammuta auto paitsi jos matka ihan alussa ja moottori kylmä
      -vältä turhia pysähdyksiä ennakoimalla
      -kiihdytä hidastelematta ajonopeuteen ja sitten pitkä vaihde
      -moottorijarruta kun pysähdyt. alamäessä kannattaa ennemmin kerätä vauhtia kuinmoottorijarruttaa
      -seisoessa käytä seisontajarrua, se ei kuluta polttoainetta
      -älä aja alipaineisilla renkailla

Älä sentään vilkun käytössä säästä. Se on minimaalista. Kirkkaalla säällä voi ajaa parkeilla ellei pelkää poliisia. Se säästää pari %.

• bensan säästö

ihmiset usein ei tajua sitä että sähkölaitteet vie myös bensaa,eli esim pitkät valot kuormittaa laturia enemmän ja kun laturi saa voimansa bensan voimalla pyörivästä hihnasta niin ketju on valmis. Siksi pyrin ajamaan päivisin parkeilla(toisesta parkista irrotin polttimon,jolloin parkkienkin sähkönkulutus puolittui),sanomattakin selvää että ilmastoinnit,tuulettimet,radiot jne pitää olla offilla.

• The Rat
        bensan säästö kirjoitti:

ihmiset usein ei tajua sitä että sähkölaitteet vie myös bensaa,eli esim pitkät valot kuormittaa laturia enemmän ja kun laturi saa voimansa bensan voimalla pyörivästä hihnasta niin ketju on valmis. Siksi pyrin ajamaan päivisin parkeilla(toisesta parkista irrotin polttimon,jolloin parkkienkin sähkönkulutus puolittui),sanomattakin selvää että ilmastoinnit,tuulettimet,radiot jne pitää olla offilla.

Oma ilmastointi vie kesällä (siis silloin kun kompura on päällä) luokkaa 0,1 litraa tunnissa. Säästö parin prossan luokkaa maantieajossa. Ei juurikaan merkitystä, ellei sitten yritä kaikkia pisaroita autosta puristaa.

Valot ovat käteviä näkyvyyden ja ennakoitavuuden kannalta. Jos ajat parkeilla, älä ihmettele jos ihmiset tulevat eteen kolmion takaa, yms. Kuvittelevat sinun olevan parkissa. Siitä nimitys "parkit".

Ei taloudellinen ajo sinänsä tarkoita että mukavuudesta tai turvallisuudesta kannattaisi tinkiä. Itse asiassa usein taloudellisuus on mukavampaa... :)

• TaloudellinenAuto
        The Rat kirjoitti:

Oma ilmastointi vie kesällä (siis silloin kun kompura on päällä) luokkaa 0,1 litraa tunnissa. Säästö parin prossan luokkaa maantieajossa. Ei juurikaan merkitystä, ellei sitten yritä kaikkia pisaroita autosta puristaa.

Valot ovat käteviä näkyvyyden ja ennakoitavuuden kannalta. Jos ajat parkeilla, älä ihmettele jos ihmiset tulevat eteen kolmion takaa, yms. Kuvittelevat sinun olevan parkissa. Siitä nimitys "parkit".

Ei taloudellinen ajo sinänsä tarkoita että mukavuudesta tai turvallisuudesta kannattaisi tinkiä. Itse asiassa usein taloudellisuus on mukavampaa... :)

Samaa aioin myös sanoa. Siis mukavuudesta ja turvallisuudesta ei missän nimessä kannata tinkiä. Itse en esim. edes tiedä milloin ilmastoinnin kompura on päällä (=automaattinen ilmastointi ja lämmitysjärjestelmä).

• The Rat
        TaloudellinenAuto kirjoitti:

Samaa aioin myös sanoa. Siis mukavuudesta ja turvallisuudesta ei missän nimessä kannata tinkiä. Itse en esim. edes tiedä milloin ilmastoinnin kompura on päällä (=automaattinen ilmastointi ja lämmitysjärjestelmä).

Jos lämpömittari mittaa ulkolämpötilaa alle nollan (tai yleensä alle jotain 5:n) niin kompura ei lähde päälle... Tai jos ottaa tarkoituksella pois.

Olisi muuten hyvä käyttää kompuraa talvellakin, joten lämpimään talliin kannattaa ehkä pysäyttää joskus yön yli ja sieltä lähteä - ehkä tuuletuksesta huolehtien. :)

• bensan säästö kirjoitti:

laturinhihna, koska laturin pyörittäminen kuluttaa kuitenkin bensaa. Lataa akku yösähköllä - kyllä sillä parkkivalo päällä varmaan muutaman päivän ajelee. Ennen latausyötä, sammuta moottori kotiin tullessasi ja aja viimeiset metrit starttimoottorilla, niin saat vielä akun tyhjennettyä.
        Kilpailuta sähköyhtiösi!!
        Pidä laturinhihna mukanasi hätävarana - se kestää todella kauan tällä niksillä.

• fffffffffffffffffffffffff
        bensan säästö kirjoitti:

Olen valmis maksamaan siitä että pimeällä näen minne ajan. Ja sitten ajan pitkillä sen verran hitaasti, että bensaa säästyy ja vamrasti näen minne ajan. Ajo on taloudellista myös sikäli, etten mällää autoa romuksi. Ei pidä tuijottaa vain bensalaskua.

• kaasujalka

OK, eli näyttää siltä että aika yksinkertaisilla jutuilla saa tuon bensiinin säästön aikaan. Pitääkin tänään nollata ajotietokone ja katsoa tuleeko paljon eroa. Thanks!

• Jamppa1

juttu on niin että auton ajamista ei opita netistä. Muuten koko autokoulu vedettäisiin onlinena.

Kannattavuudesta sen verran että kakkosvaiheen taloudellisen ajon koulutuksissa taajama-ajon kulutus putoaa bensavehkeillä yleensä litran tai pari. Sun lähtötasoasi tuntematta on vaikea sanoa paljonko säästät kurssilla. Keskimäärin niin paljon että maksu tulee moninkertaisesti takaisin.

Taloudellinen ajotapa vaikuttaa kulutukseen toki eniten juurikin taajamassa. Matka myös sujuu nopeammin ja turvallisemmin.

• ihan ilmaiseksi
        Jamppa1 kirjoitti:

juttu on niin että auton ajamista ei opita netistä. Muuten koko autokoulu vedettäisiin onlinena.

Kannattavuudesta sen verran että kakkosvaiheen taloudellisen ajon koulutuksissa taajama-ajon kulutus putoaa bensavehkeillä yleensä litran tai pari. Sun lähtötasoasi tuntematta on vaikea sanoa paljonko säästät kurssilla. Keskimäärin niin paljon että maksu tulee moninkertaisesti takaisin.

Taloudellinen ajotapa vaikuttaa kulutukseen toki eniten juurikin taajamassa. Matka myös sujuu nopeammin ja turvallisemmin.

Ei taloudelliseen ajoon mitään kursseja tarvita. netti, mottorilehdet ja jopa hesari tai iltalehti kirjoittelevat taloudellisen ajon ohjeita heti kun bensa vaan vähän kallistuu.
        Tarpeellista on vain aja tasaisesti. Tilanteiden mukaan vain hieman kaasua nostaen tai painaen.
        Saatan maatiellä ajaa vaikka 100 km:ä nilkka samassa asennossa. Vauhti laantuu hieman ylämäessä ja myötäisessä vauhti vastaavasti kiihtyy yli tarkoitetun. Näin olen pärjännyt yli 30 vuotta.
        Takana tulevia tämä tietysti ärsyttää, kun jää jopa 50 metriä rakoa edellä ajavaan, mutta saahan se helposti kurottua kiinni alamäessä. Joidenkin pitää välttämättä ohittaa jos vähänkin hidastelee, ja niin he ovatkin seuraavassa kaupungissa huikeat 3 sekunttia ennen minua. Mutta antaa heidän hermoilla, minä vaan ajelen tasaisesti. Pitkissä jonoissa on ihan turha hyökkäillä, ei siitä mitään ajansäästöä synny.

• Jamppa1
        ihan ilmaiseksi kirjoitti:

Ei taloudelliseen ajoon mitään kursseja tarvita. netti, mottorilehdet ja jopa hesari tai iltalehti kirjoittelevat taloudellisen ajon ohjeita heti kun bensa vaan vähän kallistuu.
        Tarpeellista on vain aja tasaisesti. Tilanteiden mukaan vain hieman kaasua nostaen tai painaen.
        Saatan maatiellä ajaa vaikka 100 km:ä nilkka samassa asennossa. Vauhti laantuu hieman ylämäessä ja myötäisessä vauhti vastaavasti kiihtyy yli tarkoitetun. Näin olen pärjännyt yli 30 vuotta.
        Takana tulevia tämä tietysti ärsyttää, kun jää jopa 50 metriä rakoa edellä ajavaan, mutta saahan se helposti kurottua kiinni alamäessä. Joidenkin pitää välttämättä ohittaa jos vähänkin hidastelee, ja niin he ovatkin seuraavassa kaupungissa huikeat 3 sekunttia ennen minua. Mutta antaa heidän hermoilla, minä vaan ajelen tasaisesti. Pitkissä jonoissa on ihan turha hyökkäillä, ei siitä mitään ajansäästöä synny.

hesaristahan sitä opitaan ajamaan. Maantieajossasi näkyy juuri mitä seuraa kun asioita ei osata soveltaa käytäntöön.

• tuollaiset
        ihan ilmaiseksi kirjoitti:

pösilöt jotka hidastavat ylämäessä ja kiihdyttävät alamäessä. Tekee takana-ajajalle vakionopeudensäätimen käytön mahdottomaksi (ellei sitten ole tutkalla varustettu malli).

• TaloudellinenAuto

Jos ajat vähän ja muuta kuin matka-ajoa, osta Toyota Aygo (tai C1 tai 107). Vaimon Aygo kulkenut ensimmäiset 5000kn alle 4,5 l/100km (vaikka enimmäkseen lyhyttä taajama-ajoa). Lisäksi muutenkin edullinen ylläpidettävä (esim huoltoväli 30tkm). Ei turhaan valittu vuoden 2006 autoksi ja ekoautoksi Suomessa.

Jos ajat enemmän, osta uusi nykyaikainen diesel-auto. Esim. mun 1.9TDI farkun keskikulutus jäänyt alle 5 l/100km.

Talodellisen ajotavan kurssikin voi olla hyödyllinen, jos tunnet ettei se ilman sitä onnistu. Avainsana siinä on mielestäni "ennakoiva ajotapa": jätä väliä edellä ajavaan ja muutenkin yritä ennakoida tilanteet niin, että mahdollisimman vähän tarvitsee jarruttaa-kiihdyttää-jarruttaa-kiihdyttää. Itse olen joskus seurannut edessä ajavaa autoa, joka ajaa kiinni edelläajavan puskurissa: jarruvalo palaa vähän väliä, ja väleihin taas nykäisyjä. Itse kun ajan perässä ennakoiden ja edes hivenen väliä jättäen, ei tarvitse kertaakaan hypätä jarruille...

• sanon vaan.

Ajappa ruuhkassa kaupungissa/lähi taajamissa kuten kehillä ennakoivasti,niin matka ei etene juurikaan koska aina kun jätät auton mentävän välin eteesi seuraavaan autoon,siihen tunkee heti joku toinen. Siksi pakko vähän kaasuttaa/jarruttaa välillä

• ..............
        sanon vaan. kirjoitti:

Ajappa ruuhkassa kaupungissa/lähi taajamissa kuten kehillä ennakoivasti,niin matka ei etene juurikaan koska aina kun jätät auton mentävän välin eteesi seuraavaan autoon,siihen tunkee heti joku toinen. Siksi pakko vähän kaasuttaa/jarruttaa välillä

eli onko järkevämpää kiihdyttää välit pois ettei liittymistä päästä mukaan tai poistumaan? Yleensä ne jotka eteen tulevat, myös jossain vaiheessa siitä poistuvat. Ei tieliikenne ole mikään oman reviirin suojelualue.

• luultavasti

kaveri haluaa säästää... vinkkisi alkaa sanalla "osta". tuossa autonvaihdossa menee heti 10v bensarahat, joten älä missääntapauksessa osta/vaihda autoasi. erijuttu jos se tulee muistasyistä eteen, niin vähän kuluttava on luonnollisesti parempi.

• oppitunti

A) älä kiihdyttele liikaa
      B) hidasta vauhtia ajoissa valoihin tullessa
      C) älä aja liianpienellä vaihteella (korkeilla kierroksilla)
      D) käytä vaihdejarrutusta (jos osaat)

eipä tohon nyt kursseja tarvita.

• talousnero

kurssi 650€
      ajokilometrit per vuosi 10000km
      säästö 1dl/100km
      eli 100 L/vuosi
      =kuoletusaika eli 6,5 vuotta...jossa ajassa olemme siirtyneet sähköautoihin.....

hehehehehehehehehehhe

• talousnero...

olisko ollu säästö kuitenkin 10 L/vuosi?

• Mulle ainakin

Eikö nykyautoissa muka yleensä ole kulutusmittareita? Omassa '01 Rellussani ainakin on. En todellakaan tajua mihin tarvitaan mitään kursseja, kun ajotietokoneesta näkee reaaliajassa paljonko bensaa kuluu missäkin tilanteessa ja millaisella kaasunkäytöllä. Oppiihan siinä tyhmempikin muutamassa päivässä ajamaan taloudellisesti.

• ovat mittarit

Kovasti ovat suuntaa antavia nuo autoissa olevat mittarit, eivät anna realiaikaista tietoa. Useimmissa mittareissa näyttö päättyy n 50l/100km lukemaan. Kytke läppäri autoosi ja tarkastele kulloistakin kulutusta, niin yllätyt. Henkilökohtaisesti korkein liikkeellelähtöhetken kulutus on ollut 972,7 l/100km toki vain ensimmäisen 2,5s.n aikana, mutta kuitenkin.

• mulle ainakin
        ovat mittarit kirjoitti:

Kovasti ovat suuntaa antavia nuo autoissa olevat mittarit, eivät anna realiaikaista tietoa. Useimmissa mittareissa näyttö päättyy n 50l/100km lukemaan. Kytke läppäri autoosi ja tarkastele kulloistakin kulutusta, niin yllätyt. Henkilökohtaisesti korkein liikkeellelähtöhetken kulutus on ollut 972,7 l/100km toki vain ensimmäisen 2,5s.n aikana, mutta kuitenkin.

Siihen on joku syykin että niitä lukemia on rajoitettu, eihän tuollaisissa "liikkellelähtökulutuksissa" nyt ole mitään järkeä (hauskaa niitä on ehkä tutkia, mutta ei hyödyllistä).

Itse asiassa auton hetkellinen kulutus (l/100km) paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä on äärettömän suuri. Siitä se alkaa sitten pudota vauhdin kasvaessa. Auto siis kuluttaa jossain vaiheessa liikkeelle lähtöä yli miljardikin litraa/100km - ehkä vain sekunnin sadasosan ajan, mutta kuitenkin. Onko tuosta tiedosta nyt paljonkin sitten iloa taloudellisen ajotavan löytämiseen?

Tällaisesta tavallisesta kulutusmittarista, joka omassakin autossani on, näkee vallan hyvin mikä on ja mikä ei ole taloudellinen ajotyyli 99% tilanteista jota liikenteessä tulee vastaan. Sitä seuraamalla oppii ajamaan niin ylä- kuin alamäetkin juuri sopivalla kaasulla, kiihdyttämään sopivan nopeasti, ja moottorijarrutusta kannustaa käyttämään kulutuksen putoaminen nollaan heti kun jalan nostaa kaasulta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      146
      5621
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      4022
    3. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      0
      3500
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2500
    5. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      44
      2332
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      31
      2198
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      2043
    8. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      43
      1895
    9. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      23
      1893
    10. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      11
      1814
    Aihe