No ei nyt ihan johtajaksi mutta esimerkiksi työnjohtajaksi tai laatupäälliköksi.
Olen metallialalla ollut nyt 15 vuotta koneistaja/ohjelmoitsijana työn ohessa huomannut että pärjäisin varmasti vaikka tuotantopäällikkönä.Osaan kaiken mitä siellä "yläkerrassakin" osataan mutta enhän minä voi sinne hakea koska olen "roskasakkia" vaikka aivot suorastaan huutavat työtä mistä olisi myös vastuuta.
Taloon tulee yläkertaan uusia naamoja jatkuvasti ja vaikka ovatkin koulutettuja niin hyvin huomaa että koulutuspaperi on vain paperi eikä tae siitä että ihminen jotain osaa.
Miten tästä eteenpäin? kouluun ei ole "varaa" lähteä mutta voiko paremman paikan löytää jos osaa tehtävät paremmin kuin moni papereillä hakeva?
miten duunarista
10
1463
Vastaukset
- joojootyönjohtaja
-Oletko käynyt kehityskeskusteluja esimiehesi kanssa, kerro toiveesi niissä. Yleensä kannattaisi aloittaa esim. kesälomasijaisuutena ja katsoa miten käy. Työn ohessa työteknikoksi kouluttautumista voi harkita (en tosiaan tiedä onko sellaista koulutusta nykyään saatavilla mutta sanoin kumminkin). Hyvä olisi osata kieliä ja ymmärtää piirustuksia.
Asiassa on pari muttaa:
-Suhteet vanhoihin työkavereihin
- Saatat joutua projektitehtäviin vaikkapa kiinaan tai johonkin muuhun v''maiseen paikkaan.
Nykyisen työsi hyvät puolet on ilmeisesti:
- Olet alasi huippuosaaja, työnantajajasi (jos yläkerran väellä järkeä) haluaa sinun olevan juuri siinä paikassa kun nyt olet.
- Työnjohtajalla suuri vastuu kaikesta. Onko se aina kivaa? Työnjohtaja voi vaikka joutua linnaan jos hän laiminlyö esim. vuosittaisia nostoapuväline tarkastuksia, tapaturman sattuessa. Itselläsi on tällä hetkellä vastuu vain materiaalinen, jos sorvattaessa tulee susi, mitä sitte? tehdään uus!, ja sorvin tms pitäminen puhtaana.
No tämä oli sitten vain minun mielipide. Tilanteeni on vain joskus ollut samanlainen.
Itse otettuani työnjohtopestin vapaa-aikani on jostain syystä lyhentynyt...ääh työpuhelin pirisee..täytyy lopettaa...jotain myllyssä varmaan poksahtanut...- se on juu
"" Olet alasi huippuosaaja, työnantajajasi (jos yläkerran väellä järkeä) haluaa sinun olevan juuri siinä paikassa kun nyt olet""
Juuri tämän takia ei tässä firmassa ole mahiksia sinne yläkertaan.Tiedävät hyvin että yhtä pätevää ei noin vaan sisälle kävele. Mutta halu on suuri koska nykyinen työ ei tarjoa enää haasteita.
- örkki
Se, että osaa kaiken, ei välttämättä riitä päällikön hommiin. Pitää olla myös kyky sietää jatkuvaa arvostelua ja syyttämistä. Aina kun joutuu kertomaan työntekijälle, että hommasi on kussut, reaktio on olla vihamielinen. Työntekijät odottavat helposti, että kun nyt meidän kaveri on esimies, se on meille suopeampi kuin muille. Jos työntekijät eivät saa etuja vanhasta kaveruudesta, saat kuulla nopeasti, "kuinka sillä on kusi kihahtanut hattuun, kun pääsi päälliköksi." Työntekijänä on helppoa olla, koska siinä vastuu rajoittuu vain omiin töihin.
Työntekijät sanovat usein johtajasta, että kyllä mäkin tohon pystyisin. Mutta kun tulee aika ottaa syyt niskaan siitä sun tästä, kova arki koittaa.
Ameijan persoonallisuuskoe etsii juuri tällaisia tyyppeja, jota eivät pelkää enemmistöä vastaan asettumista. Jos on heikko persoonallisuus, ei auta, vaikka tietäisi kuinka paljon työstään.- Kertausharjoitus
Toivotaan kuitenkin, että sinulla on vastapuolena joku modernin johtajankoulutuksen saanut alainen.
- mjussi
saat aivoille puuhaa, vaikka et valmistuisikaan
- kaksinkertainen
Luonnollista tietä paikallispomoksi noin 20:n henkilön metalliyritykseen "ajautui" monitoimikaveri joka suunnilleen tunsi askareet mutta ennen kaikkea, kun hänelle jätti vastuu, myös hoiti sen kykyjensä mukaan eikä kysellyt turhia.
Sovimme tulostavoitteista, kustannukset, laatu, toimitusvarmuus ja sen jälkeen kaveri toimi oman harkintansa mukaan.
Ennen valtuutusta hän oli "yrittämättä" näyttänyt pystyvyytensä.
Tilanteessa jossa koulutettu pomo jäi saapumatta, tämä kaveri hoiti muiden vekkuleiden kanssa tuotannon riittävän pitkÄlle. - aikaa, että
pääsee hommiin sisälle ulkopuolisilta. Ei se koulutus tosiaankaan takaa välttämättä heti menestystä. Paras lähtökohta olisi kouluttaa talon sisältä kaveri...valittevasta työkaverista esimieheksi ei ole helppo. Koulunpenkille siitä;)
- kylla olen
No täytyy sanoa että pomon homma on sellaista että tuulee alhaalta ja ylhäältä.
Mutta asiaan en usko että osaat pomon hommia vaikkakin niin väität(jo se että että sanot osaavasi tuotantopäällikkön hommat kertoo että sinulla ei ole mitään hajua mitä siihen tehtävään kuuluu), konepaja ympäristössä tekninen osaaminen on noin 20% pomon tehtävistä(näistä varmasti selviäisit) loput 80% on aivan muuta johon valitettavasti ilman koulutuksen avulla saatuja työkaluja sekä ihmisen henkilökohtaisilla ominaisuuksilla on vaikea pärjätä lopuista 80%. Tämä on se syy miksi "yläkertaan" haetaan 80% osaajia jotka kykenevät opettelemaan loput.
kuten varmasti tiedät niin eihän mistään koulusta valmistu suoraan huippuosaajiksi pomon tai mihinkään muuhunkaan työhön vaan se vaatii aikaa, kykyjä sekä motivaatiota. - Middle Class
Jos halua työntekijältä löytyy, niin totta kai työnjohtajaksi, tuotantopäälliköksi t. vast ruveta. Jostain pienestä vaan osallistuminen kannattaa aloittaa, esim työnohjaajana, luottamusmiehenä tai nokkamiehenä.
Lattiatasolta ilman koulutusta lähteneet pomot ovat kaikkein arvostetuimpia.
Toimitusjohtajan, talouspomon ja suunnittelijoiden hommat vaatii pitkän koulutuksen muttei mikään muu. - hommissa
Etkä ole edennyt mihinkään?Jää vain suosiolla entiseen hommaasi.Sinun pitää ensinnäkin olla helvetin paljon parempi kuin muut ja luonteesta pitää löytyä eräänlaista karismaa.Kun porukassa aukaiset suusi niin muut hiljenevät ja kuuntelevat mitä sanottavaa sinulla on.Sinun pitää olla niinsanottu ALFAUROS.Minä olin eräässä firmassa 4 vuotta.Kun menin sinne olin pakkaajan apulainen.Nousin kuitenkin firman sosiaalisessa hierarkiassa nopeasti ja kun lähdin sieltä olin erään osaston päällikkö.Mutta ota huomioon että jos tuohon rupeat niin sinulle tullaan vittuilemaan rankasti joka suunnalta,pomo on AINA puun ja kuoren välissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996003
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963025Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262810Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764