Kumpi kirja

parempi?

Kumpi kirja Hyvän olon keittokirja vai Hyvän olon keittokirja 2 on parempi? Onko 2 parempi päivitys ensimmäisestä vai eri teemoihin (jatkoteemoihin) keskittyvä?

Onko molemmissa yhtä paljon reseptejä?
Ottaako jompi kumpi kirja enemmän kantaa sairauksiin. Sairastan reumaa. Ja jos jommassa kummassa kirjassa mainitaan erikseen esim. reseptien tärkkelyslähteet (joita uusiempien tutkimusten mukaan reumapotilaiden ei pitäisi syödä), olisin siitä kiinnostuneempi.

Melko aloittelija

16

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiril

ja täydentävät toisiaan. Ehkä kakkonen ottaa enemmän kantaa sairauksiin ja kumoaa Pohjois-Karjala projektin seurauksena syntyneen rasvahysterian. Muista myös uusin Ravinto & Terveys.

• haussa

Haluan siis ensisijaisesti keittokirjan. Olen Atkinsin uusinta painonpudotusohjelmaa sen verran lukenut, että tiedän useimmista tutkimuksista jotain, kuten em. tutkimuksesta.

Kumpi on parempi keittokirja? Enemmän reseptejä?
        Olen Atkinsia kokeillut, mutta olin aika huono keksimään reseptejä, joten se meni sille ainaiselle liha ¨salaatti '' kananmuna -aterioinnille.
        Liika lihansyönti vahvistaa reumaoireita ja kasviksille ja hedelmille olen allerginen. Ihan muutamia voin syödä, juuri esim. salaatti, banaani, kurkku. Lisäksi kananmunat ovat happamia. Joidenkin vaihtoehtoisoppien mukaan reumapotilaiden mukaan ei pitäisi syödä hirmu hapanta. Joten siis tähän soppaan tarvitsen ensisijaisesti keittokirjaa!!
        Kirjoitan juuri joulupukille.

• Kiril
        haussa kirjoitti:

Haluan siis ensisijaisesti keittokirjan. Olen Atkinsin uusinta painonpudotusohjelmaa sen verran lukenut, että tiedän useimmista tutkimuksista jotain, kuten em. tutkimuksesta.

Olen Atkinsia kokeillut, mutta olin aika huono keksimään reseptejä, joten se meni sille ainaiselle liha ¨salaatti '' kananmuna -aterioinnille.
        Liika lihansyönti vahvistaa reumaoireita ja kasviksille ja hedelmille olen allerginen. Ihan muutamia voin syödä, juuri esim. salaatti, banaani, kurkku. Lisäksi kananmunat ovat happamia. Joidenkin vaihtoehtoisoppien mukaan reumapotilaiden mukaan ei pitäisi syödä hirmu hapanta. Joten siis tähän soppaan tarvitsen ensisijaisesti keittokirjaa!!

on reseptejä näissä Hyvän Olon Keittokirjoissa. Ykkösessä 74 ja kakkosessa 70.

Voit myös katsoa reseptejä osoitteessa

http://users.kymp.net/p303525a/

• aälskdjti
        haussa kirjoitti:

Ne ovat kovin liha- ja munapainotteisia, joten reumaatikolle niitä ei voi suositella. Et kai sinä kaikille kasviksille ole allerginen? Miten kypsennettyinä, esim. kaalit, kesäkurpitsa ja munakoiso?

Minulla on The Complete Vegetarian Cookbook, joka on todella hyvä opus, myös vhh-mielessä.

Ja eikös siltä Sukulaltakin ole tullut joku kirja..? En tosin tiedä sen painotuksista yhtään mitään.

• Kiril
        aälskdjti kirjoitti:

Ne ovat kovin liha- ja munapainotteisia, joten reumaatikolle niitä ei voi suositella. Et kai sinä kaikille kasviksille ole allerginen? Miten kypsennettyinä, esim. kaalit, kesäkurpitsa ja munakoiso?

Minulla on The Complete Vegetarian Cookbook, joka on todella hyvä opus, myös vhh-mielessä.

Ja eikös siltä Sukulaltakin ole tullut joku kirja..? En tosin tiedä sen painotuksista yhtään mitään.

on HYVÄ FIILIS, vähähiilihydraattinen keittokirja. Päätös ruokavaliomuutoksesta syntyi kun Jyrki Sukula tapasi ystävänsä, joka oli laihduttanut kolmessa kuukaudessa kymmeniä kiloja vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Kuuden viikon kuluttua Jyrki oli itse kahdeksan kiloa kevyempi ja elämänsä kunnossa. Suositeltava kirja kaziken kaikkiaan. Isot kuvat ruoka-annoksista ja ohjeet lyhyet ja selkeät.

• Kiril
        aälskdjti kirjoitti:

että montako proteiinipitoista ruokaohjetta löytyy tuosta vege cookbokista, kun en sitä ole nähnyt. Taitaa olla ainoa vegepihvi tämä minunkin suosikkini, Lehtipihvi.

Kyllä reumaatikollekin sopii liha ja muna. Ongelmat tulee ihan muualta. Tilanne on vähän sama kuin nyt jotkut yrittävät väittää, että diabeetikko ei saisi syödä eläinrasvaa, vaikka kyseessä on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus.

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

on HYVÄ FIILIS, vähähiilihydraattinen keittokirja. Päätös ruokavaliomuutoksesta syntyi kun Jyrki Sukula tapasi ystävänsä, joka oli laihduttanut kolmessa kuukaudessa kymmeniä kiloja vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Kuuden viikon kuluttua Jyrki oli itse kahdeksan kiloa kevyempi ja elämänsä kunnossa. Suositeltava kirja kaziken kaikkiaan. Isot kuvat ruoka-annoksista ja ohjeet lyhyet ja selkeät.

Tuon kaiken jo tiesinkin, mutta sitä en ovatko reseptit kovin lihaisia ja munaisia. Onko sinulla kyseinen kirja? Ovatko ne? Vai onko pääpaino kasviksissa ja maitotuotteissa?

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

että montako proteiinipitoista ruokaohjetta löytyy tuosta vege cookbokista, kun en sitä ole nähnyt. Taitaa olla ainoa vegepihvi tämä minunkin suosikkini, Lehtipihvi.

Kyllä reumaatikollekin sopii liha ja muna. Ongelmat tulee ihan muualta. Tilanne on vähän sama kuin nyt jotkut yrittävät väittää, että diabeetikko ei saisi syödä eläinrasvaa, vaikka kyseessä on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus.

Mutta varsinkin punaista lihaa reumaatikon pitäisi välttää. Ja tästä aiheesta minä todellakin tiedän jotain. Oikeasti.

Kirjassani on 303 sivua ja resepti joka aukemalla, joten en nyt kerkiä tilastoa tekemään (koska lähden huomenna kuukaudeksi rapakon taakse ja pakkaamista en ole edes aloittanut... :) mutta erittäin hyviä reseptejä tofusta ja sienistä, pähkinäisistä salaateista, linsseistä, pavuista, avokadoista... Tämä on paras keittokirja, joka minulla on koskaan ollut.
        Oma suosikkini on vegemoussaka, johon tulee kyllä kaksi perunaa, mutta annos on kuudelle hengelle.

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Tuon kaiken jo tiesinkin, mutta sitä en ovatko reseptit kovin lihaisia ja munaisia. Onko sinulla kyseinen kirja? Ovatko ne? Vai onko pääpaino kasviksissa ja maitotuotteissa?

mutta en ole analysoinut tarkemmin, mutta hyviä lihareseptejä löytyy niin kanasta, kalkkunasta, naudan sisäfileestä, karitsasta, vasikanmaksasta kuin porostakin. Tonnikalasalaattiinkin reilusti keitettyjä kananmunia, turskaan kirkastettua voita, puolukkalettuihin mantelijauhoa ja kermaa jne. Kasviksissakin löytyy useita vaihtoehtoja, munakoisoa, ruusukaalia, paprikaa jne.

• aälsdktji
        Kiril kirjoitti:

mutta en ole analysoinut tarkemmin, mutta hyviä lihareseptejä löytyy niin kanasta, kalkkunasta, naudan sisäfileestä, karitsasta, vasikanmaksasta kuin porostakin. Tonnikalasalaattiinkin reilusti keitettyjä kananmunia, turskaan kirkastettua voita, puolukkalettuihin mantelijauhoa ja kermaa jne. Kasviksissakin löytyy useita vaihtoehtoja, munakoisoa, ruusukaalia, paprikaa jne.

Kuulostaa hyvältä, vaikka en itse syökään muuta lihaa kuin kalaa. Tai ainakin monipuolisemmalta kuin Heikkilän kirjat.

Kiva muuten, että mekin pystymme asialliseen keskusteluun! :)

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Mutta varsinkin punaista lihaa reumaatikon pitäisi välttää. Ja tästä aiheesta minä todellakin tiedän jotain. Oikeasti.

Kirjassani on 303 sivua ja resepti joka aukemalla, joten en nyt kerkiä tilastoa tekemään (koska lähden huomenna kuukaudeksi rapakon taakse ja pakkaamista en ole edes aloittanut... :) mutta erittäin hyviä reseptejä tofusta ja sienistä, pähkinäisistä salaateista, linsseistä, pavuista, avokadoista... Tämä on paras keittokirja, joka minulla on koskaan ollut.
        Oma suosikkini on vegemoussaka, johon tulee kyllä kaksi perunaa, mutta annos on kuudelle hengelle.

EU:lta, ettei sanaa moussaka saisi käyttää muusta kuin aidosta MELIZÀNES MOUSAKÀSta, johon tulee munakoisoa, jauhelihaa ja juustoraastetta. En tiedä millaisen version veget ovat tastä tehneet ja kutsuvat sitä vielä moussakaksi.

• Kiril
        aälsdktji kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, vaikka en itse syökään muuta lihaa kuin kalaa. Tai ainakin monipuolisemmalta kuin Heikkilän kirjat.

Kiva muuten, että mekin pystymme asialliseen keskusteluun! :)

löytyy lampaat, porot, naudan sisäfileet, hirvipaistit, hummerit ja muut vedessä elävät, varsinkin Posion muikut, joka on yksi suosikeistani. En näe ristiriitaa monipuolisuuden osalta näissä kirjoissa.

Kyllä asialliseen keskusteluun kannattaa pyrkiä. Eri mieltä saa olla mutta ei se saa näkyä muussa kuin mielipiteissä asioista.

• aäsldktji
        Kiril kirjoitti:

EU:lta, ettei sanaa moussaka saisi käyttää muusta kuin aidosta MELIZÀNES MOUSAKÀSta, johon tulee munakoisoa, jauhelihaa ja juustoraastetta. En tiedä millaisen version veget ovat tastä tehneet ja kutsuvat sitä vielä moussakaksi.

No tuo nyt on vähän sama kuin että muusiksi ei saisi kutsua mitään muuta kuin perunamuusia... Tai pihviksi mitään muuta kuin naudanlihasta valmistettua pihviä. Tai letuiksi muuta kuin muna-maito-vehnäjauho -seoksesta tehtyä. :)

• alkuperäinen.....
        Kiril kirjoitti:

En ole siis tuo a:lla alkava nimimerkki. Silloin, kun olin tuolla lyhyellä Atkinsilla, joka oli muna - salaatti - liha-linja, nivelkivut moninkertaistuivat ja niiden takia dieetin lopetin, joten joku siinä yhdistelmässä joka tapauksessa mätti. Joten siinä mielessä turha selittää, mitä oppien mukaan saa syödä. Omat kokemukset menevät kaiken edelle aina.
        Lihoissa on paljon puriineja, kanamuna voi enemmän kyseenalainen myös kritiikkimielessä.

Kyllä voin syödä joitain kasviksia keittettyinä mutta silloinhan allergeenisuus vain vähenee, ei opoistu kokonaan, joten en haluaisi sille keittämislinjalle mennä kuin korkeintaan pari kertaa viikossa.

Mitä vaihtoehtoja kirjat antavat kananmunalle ja toisaalta lihalle? Onko sellaisia reseptejä niissä edes yhtään?

• alkuperäinen.....
        alkuperäinen..... kirjoitti:

En ole siis tuo a:lla alkava nimimerkki. Silloin, kun olin tuolla lyhyellä Atkinsilla, joka oli muna - salaatti - liha-linja, nivelkivut moninkertaistuivat ja niiden takia dieetin lopetin, joten joku siinä yhdistelmässä joka tapauksessa mätti. Joten siinä mielessä turha selittää, mitä oppien mukaan saa syödä. Omat kokemukset menevät kaiken edelle aina.
        Lihoissa on paljon puriineja, kanamuna voi enemmän kyseenalainen myös kritiikkimielessä.

Kyllä voin syödä joitain kasviksia keittettyinä mutta silloinhan allergeenisuus vain vähenee, ei opoistu kokonaan, joten en haluaisi sille keittämislinjalle mennä kuin korkeintaan pari kertaa viikossa.

Mitä vaihtoehtoja kirjat antavat kananmunalle ja toisaalta lihalle? Onko sellaisia reseptejä niissä edes yhtään?

Ja tuolla dieetillä, jota kokeilin, söin vain kanaa, kalkkunaa ja sikaa. Nautaa yhden pihvin verran. Kalasta en oikein pidä, toisin voisin joskus syödä sitäkin. Ja pikkukalathan taas eivät käy reumaatikolle, joten lohilinjalla sitä sitten oltaisiin.

• Kiril
        aäsldktji kirjoitti:

No tuo nyt on vähän sama kuin että muusiksi ei saisi kutsua mitään muuta kuin perunamuusia... Tai pihviksi mitään muuta kuin naudanlihasta valmistettua pihviä. Tai letuiksi muuta kuin muna-maito-vehnäjauho -seoksesta tehtyä. :)

Eikös Feta ole jo saanut EU:ssa suojan, ettei sitä saa käyttää muut kuin vuohenjuustosta tai lampaanjuustosta valmistavat kreikkalaiset tietyn alueen valmistajat. Eli ei nämä kotimaiset fetat, jotka on valmistettu jäljitellen fetaa pastörodusta maidosta, saa enää tulevaisuudessa käyttää feta nimeä.

Muusiksi saa minun puolestani nimittää muitakin kuin perunamuuseja. Kukkakaalimuusi tehtynä voin ja kerman avulla on minulle aivan loistotuote, kunhan muistaa mainita sen, että ei sisällä perunaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      109
      7197
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      96
      5225
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3392
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1491
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1114
    Aihe