Asenteita lävistämistä kohtaan

She wept

Hei,

Te, joilla on jo jonkinlainen lävistys: Millaisiin asenteisiin olette törmänneet? Tullaanko ihan suoraan sanomaan, että "hyi rumaa" tai suhtaudutaanko eri tavalla kuin aiemmin?

Itseäni harmittaa suuresti sellainen asenne, että moralisoidaan lävistyksen ottamista, vaikka henkilöhän itse saa päättää omasta ruumistaan. En ymmärrä, miksi joidenkin mielestä jopa kauniit pienet nenäkorut ovat ällöttäviä.

Entä oletteko törmänneet kaksinaismoralismiin? Esim. että julma lävistys keskellä kasvoja on ehdoton ei, mutta napalävistys taas on seksikäs (tai jotain muuta vanhanaikaista bullshittiä). Minusta tuo on aika ihmeellinen asenne, koska onhan napalävistys ihan yhtä lailla lävistys kuin kasvoonkin otettava!

Kommentoikaa.

18

2027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellinen omistaja

Olen saanut hyvin erilaista palautetta eri ihmisiltä lävistyksestäni: toiset eivät voi käsittää, kuinka joku haluaa lävistää itseään/pitää lävistyksiä rumana, toiset taas pitävät napalävistystäni seksikkäänä. :)
      Mutta tärkeintä, että itse pitää. Lävistykseni on jo osa minua, surettaisi jos se vaikka kasvaisi ulos tai jotain.... Yleisesti ottaen nuoret suhtautuvat myönteisemmin, kuin vähän vanhemmat.

• pothead

Itselläni myös äiti on pahin noista arvostelijoista. Mutta sekin alkanut tottumaan ja nyt pyörittelee vaan päätään.

Vaikka ei pitäisi, vaikuttavat ympärillä olevien ihmisten asenteet paljon siihen otanko lävistyksiä. Musta ne tosi hienoja ja ottaisin kasvoihin huulikorun lisäksi paaaaljon lisää rautaa jos...mitä? Hmm..en tiedä. Kaveripiirissäni minä olen se lävistetyin ja usein tulee kommenttia "taaaasko sä oot ottanut.."

Rumaksi ei ole ikinä kukaan sanonut lävistyksiäni (paitsi äiti) mutta sen kyllä huomaa, että monet niin ajattelevat ja mun mielestä se on ihan ok. Koska niin kuin kaikki ulkonäköön ja niin moneen muuhun asiaan liittyvä on makuasia. Ja kauneus on katsojan silmässä. Omat silmäni aina nauliintuvat jos näen esimerkiksi pojan jolla on huulikoru, venytetyt korvat ym. Tykkään ;)

Kukin omalla tyylillään. Ja pitää muistuttaa, Koska olen törmännyt sellaiseenkin ilmiöön, että lävitetyt ihmiset puolestaan mollaavat "pissiksiä" ja "massateinejä". Tyyli se on heilläkin ja se on heidän oma asiansa! Eikö näin. Jep, tässä mun kommentointini.

• objektiivisyys parempaa

Lävistykset rumentavat ja lisäksi niistä on melkoinen terveydellinen riski. Mitään kantajalleen positiivistä niistä on lähes mahdoton löytää.

Nuorten lävistykset ja tatuoinnit on todettu selkeäksi signaaliksi mm. myöhemmästä riskikäyttäytymisestä, itsetuhoisuudesta ja joutumisesta alimpiin sosiaaliluokkiin. Lävistykset ovat usein myös äänetön hätähuuto kärsitystä väkivallasta ja pahasta olosta.

Nuoret eivät pysty arvioimaan asioita kypsällä tavalla, sillä aivojen kehittyminen vie aikansa. Suurimmalla osalla ihmisistä vasta noin 25-vuotiaana aivot saavuttavat aikuisen kehittymistason. Sitä nuorempien kannattaisi monissa asioissa kuunnella vanhempien mielipiteitä.

• Näin on varmasti asia.

Saisiko vielä linkkiä tutkimukseen, jossa tällaista on todettu?

Samaa mieltä olen tietenkin siitä, että nuoret eivät välttämättä osaa arvioida asioita objektiivisesti, ja vanhempia kannattaa kuunnella. Mutta sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa.

• ...

"Suurimmalla osalla ihmisistä vasta noin 25-vuotiaana aivot saavuttavat aikuisen kehittymistason"

Eli olet todella typerästä viestistäsi päätellen alle 25-vuotias?

• Naturesta
        ... kirjoitti:

"Suurimmalla osalla ihmisistä vasta noin 25-vuotiaana aivot saavuttavat aikuisen kehittymistason"

Eli olet todella typerästä viestistäsi päätellen alle 25-vuotias?

Tästä voi lukea vaikkapa maailman arvovaltaisimman tiedelehden Nature nettisivuilta linkistä

http://www.nature.com/nature/journal/v442/n7105/full/442865a.html

Missähän se typeryys pesii, nimimerkki ...?

• julkaissut tutkimuksen
        Näin on varmasti asia. kirjoitti:

Saisiko vielä linkkiä tutkimukseen, jossa tällaista on todettu?

Samaa mieltä olen tietenkin siitä, että nuoret eivät välttämättä osaa arvioida asioita objektiivisesti, ja vanhempia kannattaa kuunnella. Mutta sillä ei mielestäni ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa.

Onhan noita tutkimuksia vaikka kuinka. Varsin hyvä lähtökohta lävistysten ja häiriö- / riskikäyttäytymisen suhteista on lukea

Pediatrics 2002; vol 109; sivut 1021-1027

Kovasti tiivistäen tässä seurantatutkimnuksessa havaittiin nuorena otettujen lävistysten ja tatuointien olevan hyvä varoittava signaali heille myöhemmin selvästi keskimääräistä yleisemmin tulevista ongelmista. Näitä ovat mm. alkoholin, tupakan tai huumeiden käyttö, syömishäiriöt, riskiseksi, väkivaltainen käytös tai itsemurha-ajatukset.

• ...
        julkaissut tutkimuksen kirjoitti:

Onhan noita tutkimuksia vaikka kuinka. Varsin hyvä lähtökohta lävistysten ja häiriö- / riskikäyttäytymisen suhteista on lukea

Pediatrics 2002; vol 109; sivut 1021-1027

Kovasti tiivistäen tässä seurantatutkimnuksessa havaittiin nuorena otettujen lävistysten ja tatuointien olevan hyvä varoittava signaali heille myöhemmin selvästi keskimääräistä yleisemmin tulevista ongelmista. Näitä ovat mm. alkoholin, tupakan tai huumeiden käyttö, syömishäiriöt, riskiseksi, väkivaltainen käytös tai itsemurha-ajatukset.

viestisi täytyy olla provo.
        Ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Omilla aivoilla ajatteleminen sallittua.

• ajattelukyky?
        ... kirjoitti:

viestisi täytyy olla provo.
        Ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Omilla aivoilla ajatteleminen sallittua.

Minusta tuntuu, että lävistettyjen joukossa se tyhmyys vasta tiivistyykin. Löysitkö mainitusta tutkimusselostuksesta jotain huonosti perusteltuja johtopäätöksiä?

• ...
        ajattelukyky? kirjoitti:

Minusta tuntuu, että lävistettyjen joukossa se tyhmyys vasta tiivistyykin. Löysitkö mainitusta tutkimusselostuksesta jotain huonosti perusteltuja johtopäätöksiä?

Tuollaisilla tutkimustuloksilla ei ole mitään virkaa.

On olemassa tutkimuksia, joissa on todettu pekonin ehkäisevän syöpää.
        Tulokset osattiin kuitata sillä, että pekoni janottaa, ja näin pekonia syövät tulevat juoneeksi enemmän vettä, ja runsas veden juonti ehkäisee syöpää.
        Eli suoraa yhteyttä ei ole.

Lävistysten ja riskikäyttäytymisen välinen yhteys on vastaava.
        Tutkimuksilla voidaan saada tuloksia että niiden välillä on yhteys, mutta se on selitettävissä muilla tekijöillä, kuten;
        maailma on täynnä ennakkoluuloisia ahdasmielisiä idiootteja kuten sinä. Siksi ihmiset eivät voi näyttää miltä haluavat, tai elää kuten haluavat (silloinkaan kun siitä elämäntavasta ei ole kenellekään muulle haittaa) He joutuvat jatkuvasti miettimään mitä minun ennakkoluuloinen ja ahdasmielinen pomoni, isäni, naapurini, opettajani ym ajattelee jos otan lävistyksen. Tämän takia kilteillä ja nöyrillä ihmisillä on korkeampi kynnys ottaa esim lävistys. He eivät siis jätä ottamatta lävistystä sen takia että lävistykset itsessään olisi "pahoja" tai terveydelle haitallisia ym.(pieniä riskejä ja kosmeettisia haittoja on, mutta ne on niin pieniä että ovat verrattavissa esim. hiusten vaalentamiseen, kosmetiikan käyttöön, solariumiin ym)

Sitten meillä on näitä "en välitä paskaakaan mitä muut ajattelevat"-ihmisiä, jotka ottavat lävistyksiä jos haluavat. Tässähän ei sinänsä ole mitään pahaa, vaan päinvastoin hienoa että jotkut uskaltavat olla oma itsensä.
        Mutta valitettavasti monilla näistä "vitut muista"-ihmistä on vastaava asenne mm terveyttään, lakeja ja jopa moraalia kohtaan mikä on sinänsä valitettavaa, ja tästä seuraa se että he ovat alttiimpia riskikäyttäytymiselle.
        Mutta suoraa yhteyttähän lävistysten ja riskikäyttäytymisen välillä ei ole olemassa.

Yhteys johtuu siis pitkälti siitä että ihmisillä on ennakkoluuloja lävistyksiä kohtaan. Siksi tietynlaiset ihmiset niitä hankkivat.

Esimerkit olivat kömpelöitä, tai ainakin kärjistettyjä, mutta eiköhän pointti tullut jokseenkin selväksi.

Onneksi sinunlaisesi ahdasmieliset mummot ovat pian kuolemassa sukupuuttoon, ja kiltitkin ihmiset uskaltavat näyttää miltä he haluavat (toivottovasti suvaitsevaisuuden lisääntyminen näkyy kuitenkin merkityksellisimmissäkin asioissa kuin vain joissain lävistyksissä).
        Näin lävistykset eivät ole enää minkään tilaston valossa pahojen ihmisten puuhaa.

• riskiryhmässä

Tasavallan presidentillä on muuten pari lävistystä. Samoin kulttuuriministeri Tanja Saarelalla
        He ovat siis riskiryhmässä?

http://images.forbes.com/media/lists/11/2005/6T1X.jpg

Siis en itsekään poliitikkoja arvosta, mutta yleisesti ei mielletä heidän kuuluvan alimpiin sosiaaliluokkiin.

jos haluaa korvikset, niin reikähän sitä pitää ihoon tehdä. Sitä kutsutaan lävistykseksi. Jos olet sitä mieltä että kyseessä on eri asia kuin jokin muu lävistys, niin siinä on oiva esimerkki kaksinaismoralismista johon keskustelunaloittaja viittasikin.

(on lävistyksiä jotka paranevat nopeammin kuin korvalehdet ja joissa on vielä pienempi tulehdusriski; mm. smiley, frenum, innerlabia ym)

• Utelias ja samaa mieltä
        ajattelukyky? kirjoitti:

En päässyt perille asti, mutta uteliaisuuttani olisin halunnut lukea tämän tutkimusselostuksen. Löytyykö suoraa linkkiä? Ainahan näillä sivuilla saa asiallisista ja perustelluista (tutkimustulosten kera) kirjoituksista lokaa niskaan. Senverran fundamentalisteja nämä puberteetti-ikäiset ovat. Karkeasti yleistettynä: "Lävistäjä on Jumalani ja kaikki mitä hän sanoo on totta! Koskee myös mutu-tietoa ja valeita. Lävistäjä on lääkäriä pätevämpi, AINA ammattitaitoinen eikä milloinkaan väärässä!"

• ...vain...

itselläni on septum, kyllähän siitä ilkkumisia saa kuulla välillä (isältäni) ja veli nyt vittuilee muuten vaan, äitini ei myöskään siitä pidä mutta ei hän sitä kommentoi...

sattuipa kerran eräs hauska tapahtuma jolloin isäni tuttu sanoi että yksi kamalimmista ja rummimmista läväreistä "on se sonninrengas" issee siihen köhäisi että juu meidän likalla on just se...

samoin kaverini äiti taivasteli septumia, kaverini köhäisi niin, tyypillä on se...

ei vaikuta toisten mielipiteet... olen mikä olen enkä muuksi muutu..

• Se_Paivansade

Mie oon sen verran paljon kohdannu sellaisia ihmisiä joita haittaa hirveesti jos joku on eri näköinen, et eipä niitä kaikkia ees jaksa tänne kirjottaa, mut suosituinta on se et porukka alkaa haastaan tosissaan riitaa jossain baarissa (pikkubaarit) jos saavun sinne, ja hipiksi on jopa haukuttu, siihen oon yleensä vastannu että avarrappa maailmaas muuallekin jos minnuu luulee hipiksi ?? Perheen puolelta tulee aika usein kommenttia jos otan jonkun uuden lävärin, mutta ovat kyllä oppineet sen että en mie siitä muutu ihmisenä jos otan koruja naamaan. Ja yleisesti, jos jollakin on ongelma miun naamasta, niin siinäpä sit on, en jaksa alkaa vaivaan hernettäni muitten vittuilulla, ku onhan jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mut tietenki joskus ois hyvä jos nuo arvostelijat/haukkujat pitäisivät vaan mölyt mahassaan...

• heihei

tossa jutussa on kyllä ihan järkeä..mutta mun MIELIPIDE on se, että kasvoihin jos joku ottaa 50 lävistystä niin ei se ole enää kaunista..tai sitten vaan katsoo sen ihmisen lävistyksiä eikä itse ihmistä.. mutta painotan että tämä on mun mielipide, muut voivat olla eri miueltä...

• Furious.Angel

Monet saattaa tulla ihastelemaan ja kyselemään että sattuko toi ja miten se tehtiin. Mutta toiset moittii ja mummo sanoo " ota nuo rumat romut pois naamasta,nehän on ihan luolamiesten hommaa."

• (*_*)^

samaa mieltä heihei, ei se oo enään kaunista jos kasvonpiirteet ei enään erotu läväreitten alta. mut se on ihanan näköne jos on esim. angel bites,kulmakoru, rusto yms... itekki tahtosin esim. snake bites, kulma..mut en tiiä uskallanko, ku korvikset kummatki oli tosi kivuliaat ja sitte viel mäti ja vuos verta... :s ja ärsytti ku ennenku otti korvikset, kamut silleen "ei se on ku hyttysen pisto ei se satu yhtäää"

• differentgirl ?

juu,no siis ite oon kans kohannu noit ennakkoluuloja,tosin ei monet sano ääneen, et hyi vittu ku oot ruma..
      Mulla on kamuja jotka tykkää koruista mutta mulla on niitten mielestä liikaa,samoin on kamuja jotka haluis kans.

Itelläni on siis kolme huulessa (oli neljä),bridge-silmien väli ja septum,tosin nyt aikalailla ollu ilma noit snake biteseja.. ja sit korvissa on 16mm venyt,1.6mm ja sit normi,eli ei kovin paljoo..
      Ite en kyllä paskaakaan välitä mitä joku sanoo,koska joka korun jälkeen oon kattonu peiliin vähä ilosemmi

Ja heiii,nyt pääsen ruokkimaan tota provoo tuol,mulla on ollu/on syömishäiriö,itsetuhosta käyttäytymistä ja jeps,poltan paljon ja juon - harvoin ja oikein,yli puolet tutuistani on jonkin asteen käyttäjiä et onnee sulle vaa nyt varmaa pelastin sun päivän !!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      837
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe