Kuinka erottua muista?

jännittelijä

Hain erästä työpaikkaa ja tänä aamuna sain puhelinsoiton, että minut on valittu haastatteluun. En täytä työnantajan asettamaa koulutusvaatimusta, mutta työkokemusta ao. alalta minulla on rutkasti ja luulen, että työhakemukseni oli niin hyvä ja massasta erottuva, että haluavat haastatella minutkin.

Nyt alkoi kuitenkin jännittämään: en ole koskaan ennen ollut työpaikkahaastattelussa, joten en yhtään tiedä, mitä siellä kysellään ja varsinkaan sitä, miten kysymyksiin tulisi vastata, että erottuisi muista. Netistä löytyy toki ohjeita, mutta olisi mukava kuulla omakohtaisia kokemuksia!

Edelliseen työhöni, koulutukseeni, elämäntilanteeseeni jne. koskeviin kysymyksiin on helppo vastata, mutta mitä kannattaa vastata esim., jos kysytään, missä olen hyvä ja missä huono? Itseään kun on niin vaikea arvioida ja olisi tosi typerää vastata "no en oikein tiedä".

Eli vastaanotan vinkkejä oikein mielelläni!

10

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä ja missä huono

No, tuskin työnantajaa kiinnostaa (?) se oletko hyvä vitsinkertoja vai huono. Sen sijaan mieti tähän työhön liittyyvää osaamistasi, sellaista mitä työssä tarvitaan ja kehu niitä puolia itsessäsi. Pakkohan sinun on tällaiset asiat tietää itsestäsi, tuskin muuten olisit tehnyt sitä hyvää hakemustakaan. Miten olet sitten saanut aikaisemmat työpaikat, sut on vaan kadulta poimittu ovesta sisään vai. Ei se haastattelu nyt niin hirveä ole, jos kerran olet noin motivoitunut. Pelko pois ja positiivisuutta kehiin. Kyllä se siitä.

• jännittelijä

Ainahan sitä tietysti löytää niitä hyviä puolia itsestään, mutta entäs ne huonot? Jotain pitää siihenkin kysymykseen vastata, mutta mikä "huono puoli" ei ole niin huono, että diskataan välittömästi?

Edelliset työpaikat olen saanut kysymällä suoraan firmoista ja viimeisen, pitkäkestoisemman työpaikan sain, kun olin ensin ko. firmassa työharjoittelussa, joka venyikin sitten useiksi vuosiksi...

• sitä omaehtoista
        jännittelijä kirjoitti:

Ainahan sitä tietysti löytää niitä hyviä puolia itsestään, mutta entäs ne huonot? Jotain pitää siihenkin kysymykseen vastata, mutta mikä "huono puoli" ei ole niin huono, että diskataan välittömästi?

Edelliset työpaikat olen saanut kysymällä suoraan firmoista ja viimeisen, pitkäkestoisemman työpaikan sain, kun olin ensin ko. firmassa työharjoittelussa, joka venyikin sitten useiksi vuosiksi...

työpaikan kyselyä haastattelutilanteeksi, pitäähän sinun siinäkin tilanteessa osata esiintyä ja tuoda omat hyvät puolesi esiin. Se on kuule se esiintymistaito ja tilanteen haltuun ottaminen aika tärkeää, itsevarma ja suoraryhtinen esiintyminen - se on jo puolet. Enkä usko että sinä niin pahasti jännittäisit, ettet tuohon pystyisi.

Heitä se huono puoli vaikka huumoriksi - eihän sen tarvitse olla joku vakava puute joka sinulla on jonka tuot esiin - heh, vakava puute - siis sellainen joka liittyy työhön.

• jännittelijä
        sitä omaehtoista kirjoitti:

työpaikan kyselyä haastattelutilanteeksi, pitäähän sinun siinäkin tilanteessa osata esiintyä ja tuoda omat hyvät puolesi esiin. Se on kuule se esiintymistaito ja tilanteen haltuun ottaminen aika tärkeää, itsevarma ja suoraryhtinen esiintyminen - se on jo puolet. Enkä usko että sinä niin pahasti jännittäisit, ettet tuohon pystyisi.

Heitä se huono puoli vaikka huumoriksi - eihän sen tarvitse olla joku vakava puute joka sinulla on jonka tuot esiin - heh, vakava puute - siis sellainen joka liittyy työhön.

Kun hain nuorempana kesätyöpaikkoja, homman nimi oli se, että käveltiin johonkin firmaan, täytettiin hakukuponki, palautettiin se ja jäätiin odottamaan vastausta. Kontakti syntyi monesti vain hakukaavakkeen antajaan...ja hän saattoi olla esim. joku toimistotyöntekijä...

Eli mielestäni ne eivät olleet "haastatteluja".

Huumorilla pärjää kyllä aina. Jos mokaa, kannattaa heittää kehiin mieluummin joku hyvä läppä kuin alkaa punastelemaan ja korjailemaan virhettään.

• mitäihmettämitä?

"työkokemusta rutkasti".. eikä ensimmäistäkään haastattelua takana???

Exyrittäjä? Aika epäuskottavaa. En oikein ymmärrä mitä selität. Edellinen työ? Kotona äiteen helmoissako??

• jännittelijä

...se kuulostaakin, niin totta joka sana.

Nuoruudessa minulla oli kesätyöpaikkoja joka kesä ja sain ne kyselemällä eri firmoista.

Kun lähdin opiskelemaan, oppilaitokseni vaati pakollisen 12 kk:n työharjottelun. Sain harjoittelupaikan, kun kävin kysymässä eräästä valtakunnallisesta firmasta. Kun läksin opiskelemaan, kysyin samaisesta firmasta kesätyöpaikkaa seuraavaksi kesäksi jne. jne. Olin opiskelujen väliset kesät em. firmassa, josta löytyi töitä sitten valmistuttuanikin.

Yli 20 vuotta sitä "harjoitteluaikaa" kesti. Nyt työtön työnhakija tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Eli ei mitään kovin dramaattista tai erikoista, niin kuin luulit :D

• ehanaa
        jännittelijä kirjoitti:

...se kuulostaakin, niin totta joka sana.

Nuoruudessa minulla oli kesätyöpaikkoja joka kesä ja sain ne kyselemällä eri firmoista.

Kun lähdin opiskelemaan, oppilaitokseni vaati pakollisen 12 kk:n työharjottelun. Sain harjoittelupaikan, kun kävin kysymässä eräästä valtakunnallisesta firmasta. Kun läksin opiskelemaan, kysyin samaisesta firmasta kesätyöpaikkaa seuraavaksi kesäksi jne. jne. Olin opiskelujen väliset kesät em. firmassa, josta löytyi töitä sitten valmistuttuanikin.

Yli 20 vuotta sitä "harjoitteluaikaa" kesti. Nyt työtön työnhakija tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Eli ei mitään kovin dramaattista tai erikoista, niin kuin luulit :D

on kyllä ollut onnea=).mäkin pääsin haastatteluun ja jännitin kamalasti.kerroin sen ihan suoraan työnantajalle ja jännitys pikkasen helpotti.jos multa kysyttiin ns. "vaikeita" kyssäreitä,niin sanoin,että valitettavasti en osaa tällä hetkellä vastata.ryhti kertoo jo aika paljon (sain hyvältä ystävältäni hyviä neuvoja):olkapäät alas=D!mun mielestä sulla on lupa jännittää.siitäkin tietää,että olet kiinnostunut paikasta.lykkyä sulle!olen muuten menossa tekemään sopimusta vaikka kova jännittäjä olenkin=).

• jännittelijä
        ehanaa kirjoitti:

on kyllä ollut onnea=).mäkin pääsin haastatteluun ja jännitin kamalasti.kerroin sen ihan suoraan työnantajalle ja jännitys pikkasen helpotti.jos multa kysyttiin ns. "vaikeita" kyssäreitä,niin sanoin,että valitettavasti en osaa tällä hetkellä vastata.ryhti kertoo jo aika paljon (sain hyvältä ystävältäni hyviä neuvoja):olkapäät alas=D!mun mielestä sulla on lupa jännittää.siitäkin tietää,että olet kiinnostunut paikasta.lykkyä sulle!olen muuten menossa tekemään sopimusta vaikka kova jännittäjä olenkin=).

Kiva kuulla, että sait paikan! Mulla on se haastattelu huomenaamulla, ehkä ennen Joulua saan tietää, onnistiko vai ei....

Itsekin ajattelin sanoa ihan suoraan haastattelijoille, että eka kerta jännittää...Ei kai jännittäminen synneistä suurin ole?

Viime yötä kelasin mahdollisia kysymyksiä ja mietin "fiksuja" vastauksia etukäteen. Jospa ensi yönä saisi jopa nukuttua :D

Tänään jos miettisi vaatteet, hiukset ja meikin jo valmiiksi, etten vaan aamulla myöhästy :/

• kyselijä
        jännittelijä kirjoitti:

Kiva kuulla, että sait paikan! Mulla on se haastattelu huomenaamulla, ehkä ennen Joulua saan tietää, onnistiko vai ei....

Itsekin ajattelin sanoa ihan suoraan haastattelijoille, että eka kerta jännittää...Ei kai jännittäminen synneistä suurin ole?

Viime yötä kelasin mahdollisia kysymyksiä ja mietin "fiksuja" vastauksia etukäteen. Jospa ensi yönä saisi jopa nukuttua :D

Tänään jos miettisi vaatteet, hiukset ja meikin jo valmiiksi, etten vaan aamulla myöhästy :/

miten meni haastis? :)

• jännittelijä
        kyselijä kirjoitti:

miten meni haastis? :)

Oman arvion mukaan aikas hyvin. Kysymykset eivät olleet kovin vaikeita, suurimman osan aikaa haastattelijat mielestäni esittelivät ko. työpaikkaa ja mahd. tulevia tehtäviä. Hakijoita oli ollut n. 30, joista kolme on haastateltu. Tulos selviää tämän viikon aikana. Nyt vain pitää kärsivällisesti odotella :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe