Millaisia oireita yövuoroissa?

vuorotyöläinen

Millaisia tuntemuksia teillä on yövuorojen aikana väsymyksen lisäksi? Itse meinaan usein pyörtyä kotimatkalla. Entä yövuorojen jäkeisinä päivinä? Itse kärsin vapinasta etc varsinkin aamuisin... Mietin onko tämä yleistä/normaalia kun tekee 3-vuorotyötä?

17

12612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joukahinen

      Ei oikein hyvältä kuullosta. En tiedä ikääsi, mutta kehottaisin vaihtamaan normaaliin päivätyöhön tai korkeintaan kaksivuorotyöhön mikäli mahdollista. Itselläni alkoi elimistö vuosien vuorotyön jälkeen oirehtimaan hieman samaan tyyliin ja päätin vaihtaa päivätyöhän. Terveys oli tärkeämpi ja nyt yritetään tässä selvitä eläkeikään kunnialla...

    • kun nukkuu päivällä

      puuttuvat yöunet.syö jotakin yölläkin, kun et kuitenkaan päivällä kai unissasi syö, heikko verensokeri aiheuttaa huimausta.

      tottumis/asennoitumiskysymys.

      • alkuperäinen taas

        Eli syön kyllä riittävästi yöllä ja juon myös! Kun aloitin yövuorojen tekemisen niin koitin syödä niukemmin kuin päivällä, mutta nykyään on samat eväät yöllä kuin päivälläkin! Syön pääasiassa ruisleipää kaksi palaa joka tauolla joten en usko että pekästään veren sokeri aiheuttaa oireeni. Voi kumpa pääsisinkin päivätyöhön, koitin puolivuotta hakea työtä muualta mutta ei tärpännyt, ainoa keino on lääkärintodistus ettei yövuorot mulle sovi muttamiten sellainen mahtaa järjestyä...


      • SiiliII
        alkuperäinen taas kirjoitti:

        Eli syön kyllä riittävästi yöllä ja juon myös! Kun aloitin yövuorojen tekemisen niin koitin syödä niukemmin kuin päivällä, mutta nykyään on samat eväät yöllä kuin päivälläkin! Syön pääasiassa ruisleipää kaksi palaa joka tauolla joten en usko että pekästään veren sokeri aiheuttaa oireeni. Voi kumpa pääsisinkin päivätyöhön, koitin puolivuotta hakea työtä muualta mutta ei tärpännyt, ainoa keino on lääkärintodistus ettei yövuorot mulle sovi muttamiten sellainen mahtaa järjestyä...

        Itse kärsin päänsäryistä yövuorojen jälkeisinä päivinä, muutenkin olo on kuin lievässä krapulassa: nukuttaa koko päivän, mutta uni on laaduntonta ja pätkittäistä. Joudun yövuorojen vuoksi syömään ihan liian paljon migreenilääkkeitä.

        Inhottava on myös epätodellisuuden tunne, josta minä ja moni muu olemme jutelleet kärsivämme. Pitkän yövuoroputken jälkeen muu maailma tuntuu joskus elokuvalta, johon ei itse oikein kuulu.


      • Nukkumisesta

        Uni ei ole samanlaista ,kuin yöunet ja harva pystyy nukkumaan päivällä niinkuin itsekkin 3-4 tuntia aina yön jälkeen ja sekin on jatkuvaa heräilyä.Sitä on aika väsyny 4 yön jälkeen ja kun rytmikin sopivasti käänty ja on pienet lapset niin on se syvältä.Pullo votkaa illalla vimpan yön jälkeen niin saa vähän edes rytmiä takaisin...Ja on tullut 10 kiloa painoa ,kun sitä syö paljon enemmän ja kokoajan nälkä yöllä ja sit alkaakin päivä (normaali syöminen)ruokailut eli yö syönti on tullut kaikki lisää mitä vr päivätyö.


      • samanlaisia
        SiiliII kirjoitti:

        Itse kärsin päänsäryistä yövuorojen jälkeisinä päivinä, muutenkin olo on kuin lievässä krapulassa: nukuttaa koko päivän, mutta uni on laaduntonta ja pätkittäistä. Joudun yövuorojen vuoksi syömään ihan liian paljon migreenilääkkeitä.

        Inhottava on myös epätodellisuuden tunne, josta minä ja moni muu olemme jutelleet kärsivämme. Pitkän yövuoroputken jälkeen muu maailma tuntuu joskus elokuvalta, johon ei itse oikein kuulu.

        Oireita unirytmin kääntäminen tosi vaikeeta ja väsyttää 3-4 päivää vielä vapaallakin.


      • ms12
        alkuperäinen taas kirjoitti:

        Eli syön kyllä riittävästi yöllä ja juon myös! Kun aloitin yövuorojen tekemisen niin koitin syödä niukemmin kuin päivällä, mutta nykyään on samat eväät yöllä kuin päivälläkin! Syön pääasiassa ruisleipää kaksi palaa joka tauolla joten en usko että pekästään veren sokeri aiheuttaa oireeni. Voi kumpa pääsisinkin päivätyöhön, koitin puolivuotta hakea työtä muualta mutta ei tärpännyt, ainoa keino on lääkärintodistus ettei yövuorot mulle sovi muttamiten sellainen mahtaa järjestyä...

        Tein pelkkää yötä ja sitten nousi alapaine...
        mittaa omasi,älä leiki terveydellä,sitä et saa takaisin... muista yötyö vanhentaa nopeasti,minä hankkiuduin eroon koko p hommasta,ennemmin karenssia kuin p työtä:)


    • kuullut oon

      Mahavaivoja, päänsärkyä, univaikeuksia, fyysistä väsymystä, henkistä väsymystä, keskittymiskyvyn heikkenemistä...jne

    • Dazed.but.not.Confused

      Niinkuin jo on tullut sanottua, ettei yövuorot sovi kaikille. Joillekin riittää se 4-6 tuntia yössä ja jotkut tarttee sen 8-10. Tuollainen vapina ja pyörryttäminen on kyllä jo selvä merkki, ettei kannatta jatkaa yövuoroa.

    • että että

      Oletko varma ettei sinua pyörrytä joka työvuoron jälkeen? :)

    • mikään

      Ihme,jos tulee tuollaisia oireita.Koska ainahan se yövuoro sekoittaa elimistöä.Ihmistä ei periaatteessa ole luotu miksikään yökuppariksi.Vaan yöt olisi nukkumista varten..Lepoa,jossa mieli ja keho nollautuu..

    • rasput_

      Kaikkein pahimmat on aamuvuorot,koko aamun,päivän ja illan on ihan rättiväsynyt.Kukakohan idiootti on päättänyt että työaika on normaalisti 7:00-16:00 völisenä aikana.Taitaa tuossakin olla kivikautinen ajattelutapa kun esihistorialliset ihmiset joutuivat lähtemään liikkeelle samaan aikaan kuin saaliseläimet jos meinasi syödä.

      • Hhk

        8-16 olisi paras työaika. Yötyöt aiheuttaa muistikatkoja eli käytännössä unohdan ja hukkaan asioita. Välillä erittäin noloa. Pyrin päivätyöhön.


    • lemmykilmister

      väsyttävää monesti,mutta toisaalta tykkään yövuoroista,konepajalla hiljaisempaa,ei pomo pyöri tyhmineen ajatuksineen hölmöilemässä,ja ihan oikeasti tulee tehtyä töitä että pysyy hereillä.
      nukkumis-ongelmia välillä hiukan.mutta voittaa aamuvuoron mennen tullen.

    • mötty

      Varsinaisesti yövuoron aikana ei ole juurikaan ongelmia. Mutta se palautuminen siitä, se on se ongelma. Mulla on aika harvakseltaan yövuoroja, joten ei tää suuri ongelma ole, mutta kuitenkin.

      Mulla sisäinen kello toimii niin, että kun nukun "yöunet" niin heräämisen jälkeen voi laskea suoraan 14-15 tuntia eteenpäin, ennen kuin voi nukkua seuraavat "yöunet". Eli yövuoron jälkeen, kun tulen esim klo 7 jälkeen kotiin, niin jos nukkuisin siitä jonnekin klo 14:sta saakka, niin voisi suoralta kädeltä sanoa, että seuraavana yönä uni ei tulisi kuin vasta klo 4-5 aikoihin aamulla. Tämän takia yritän nukkua ns "ehjiä öitä" kunnollisesti. Yövuoron jälkeen nukun siis jonnekin klo 10:een saakka, ja herään sitten. Seuraavana yönä saa sitten unenpäästä kiinni edes siinä puolen yön jälkeen, ja siitä voi sitten yrittää palauttaa normaali-ihmisen rytmiä.

      En usko sellaiseen, että voisi nukkua koko päivän, ja sitten vielä seuraavan yön normaalisti päälle. Sellainen ihminen on poikkeuksellinen. Luulen että suurimmalla osalla unirytmi menee suunnilleen näin kuin minulla, ainakin sellaista viestiä tulee yötyötä tekeviltä. Toki osa yrittää salata uniongelmansa, vaikka suurimmalla osalla yötyötä tekevistä niitä jossain määrissä on.

      Itse tarvitsen noin 7-8 tuntia unta, jotta olen riittävästi levännyt. Yövuoron jälkeen tuo ei toteudu, ja olo on heikko koko päivän. Joskus yövuoron aikana ehtii ottaa tunnin torkut, mutta ei aina. Nuo tunnin torkut joskus auttaa, tosin en aina saa nukuttua noita torkkuja klo 2-3 välillä, koska yövuoron aikana minua ei yleensä väsytä. Mutta tietysti pitkällään olo ja silmien kiinnipito hieman säästää elimistöä.

      Lisäksi yritän olla yöajan mahdollisimman vähässä valossa. Sen takia, että yöllä kirkkaassa valossa oleminen sekoittaa sisäistä kelloa vieläkin enemmän. Yöllä on luonnollisempaa olla hämärässä.

      Tämä on sellaista tasapainoittelua. Pahinta on, jos yövuoron jälkeen on tulossa aamuvuoro, niin sitä sitten ei saa nukuttua univelkoja kunnolla, kun puoliltaöin tulee uni aikaisintaan, ja kello soi klo 6. Eli unet jää reiluun 5:een tuntiin.

      Joskus minulla on tullut huonon työkierron johdosta yliväsymystila. Silloin univelkoja ei ehdi nukkua kunnolla, ja univelkaa kertyy liikaa. Silloin uni muuttuu levottomaksi, eikä saa nukuttua edes yöllä (vaikka olisi mahdollisuus), vaan on ns "liian väsynyt nukkumaan". Eli kauhea väsymys, muttei silti saa nukuttua. Onneksi tätä käy mulle harvoin. Mutta silloin kuin näin käy, niin siinä menee helposti koko työviikko piloille. Ainut konsti korjata tilanne on melkein hankkia sairaslomaa pari päivää, ja yrittää palautua. Tiukan työviikon aikana yliväsymystilasta ei voi palautua. Minulla on ollut vuodessa keskimäärin noin kymmenen sairaslomapäivää, kun sairastelen muuten aika vähän. Eli aika keskiverto varmaankin siinä suhteessa.

      Toki työnantajalle ts työterveyslääkärille pitää valehdella jotain muuta. Muutoin päätetään ettei ole soveltuva vuorotyöhön, ja kenkää tulee takapuoleen, kun ei firmassa ole tarjolla muuta kuin vuorotyötä. Ja kellekään ei anneta erivapauksia tehdä pelkkiä päivävuoroja.

      Yritin erään kerran kysyä apua työterveydestä, ja edes vinkkejä. Mutta ei sieltä tarjottu kuin melatoniinia. Ja hyvin ylimalkaisesti suhtauduttiin uniongelmaan, eikä haluttu antaa mitään vinkkejä tai neuvoja. Tai sanoi se lääkäri, että yössä pitäisi nukkua 8 tuntia, eli ajoissa nukkumaan. Tämä kuulosti vuorotyöläistä kohtaan suoranaiselta v*ttuilulta, eli se siitä. Kun sanoin sille lääkärille, että kuinkas sitä yövuoron aikana nukutaan 8 tuntia, niin sitten tuli että "no niin no, no niin no, yritä nyt vaikka jotenkin".

      Ongelma on se, että näitä uniongelmia ei kunnolla tiedosteta. Koska yövuoroa tekevät ovat niin marginaaliporukka, ettei heillä ole niin väliä. Siihen ei jakseta / ole tarvetta käyttää tutkimusenergiaa, koska hyöty olisi niin pieni. Toisaalta on myös tiedossa, että yötyö = uniongelma, eli ongelmalle ei oikein edes voida tehdä mitään. Ainoa tapa olisi kieltää lailla yötyö kokonaan, mutta eihän yhteiskunta sitten pyörisi.

    • kno9iu9

      työelämä on idioottimaisen joustamatonta ihmisten rytmejä kohtaan. se tulee vielä kalliiksi yhteiskunnalle josssain vaiheessa jos asiaan ei kiinnitetä huomiota

    • Olin aikoinaan junavarikolla töissä ja viikottain oli yksi tai kaksi yövuoroa. Olin silloin nuorimies ja öiden valvominen selvinpäin oli ainakin aluksi eksoottista. Huomasin kuitenkin, että valvotun yön jälkeen oli vähän vaikea nukahtaa. Sydän löi huomattavasti kiivaammassa tahdissa kuin yleensä ja ainakin käsissä saattoi havaita pientä vapinaa. Rauhoittuminen vei aikansa, mutta sen jälkeen nukahtaminen onnistui varsin hyvin. Unet jäivät yleensä vähäisiksi mutta kuitenkin riittäväksi, että selvisi vapaisiin asti, jolloin velat maksettiin takaisin.

      Minulla oli siis varsin vähän yövuoroja, mutta jo niilläkin oli vaikutuksensa. En lopettanut varikolla näiden vaikutusten vuoksi, mutta en myöskään kaipaa yötöihin. Mahtoikohan niistä saada parikymmentä prosenttia palkan päälle? Ainakaan en vaihtaisi saamaani korvausta terveyteen.

      Nykyään kukin öisin ihan vapaaehtoisesti ja ilman korvausta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe