Like on julkaissut suomeksi George P. Pelecanosin v. -99 kirjoittaman pokkarin King Suckerman. Kirja kuuluu hyllyn blaxploitation-osastolle, jossa jo ovat Ernest Tidymanin "Shaft - kivikova dekkari", Elmore Leonardin "Jackie Brown" ja pinkka Chester Himesin kirjoja. Kirja kertoo siitä, kuinka Washingtonissa 70-luvulla järjestettyjen USA:n 200-vuotisjuhlien aikaan paikallisella alamaailmalla karkaa mopo käsistä. Saman aikaan on ensi-iltaan tulossa King Suckerman-niminen blaxploitation-leffa.
Kirjailija on hyvin perillä 70-luvun elokuvista, TV-sarjoista ja musiikista, ja juoni on laadittu perinteiseen tyyliin. Huumeiden kanssa touhutaan todella rankasti - onkohan tällä tarkoitus vinoilla Superfly-filmille? Tämähän on jo liian katu-uskottavaa! Poliisit ovat statistin asemassa, koska perinteiseen B-elokuvatyyliin veljien on itsensä hoidettava pahikset pois tieltä. Pituutta kirjalla on 313 sivua ja actionia melko vähän, joten runsaasti sivutilaa menee 70-luvun Washingtonin elämän kuvailuun. Kirja kuitenkin paranee loppua kohti ja vanhana blaxploitation-friikkinä luin kirjan hyvällä "Harry Potter-vauhdilla".
Kirjoitin tästä kirjasta funk-palstalle sen vuoksi, että melkein joka sivulla heitetään kommenttia 70-luvun funk- ja soul-biiseistä, jotka ovat jatkuvasti soimassa jossakin taustalla levyautomaatissa, levyliikkeessä jne. Tästä seuraa se hauska efekti, että kirjaa lukiessa melkein koko ajan jokin biisi pyörii päässä. Myös rock-biisejä mainitaan, mutta blaxploitation-jutussa rockin kuuntelijoille on tarjolla vain luusereiden rooleja...
King Suckerman
Filmifriikki
0
307
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi4912168Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri35878Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et39834- 71828
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht452826- 55741
- 44685
Nainen, olet ihanin maan päällä
Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa40630Koska tulet minulle näkyväksi
Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi40626- 63563