Sattuuko juurihoito?

apuaaa

HEI!

Minulla on tulevana tiistaina juurihoito etuhampaaseen. Hammas on nyt aúki ja syön antibioottikuuria. Hampaan avaus ei sattunut (tehtiin ilman puudutusta) eikä siihen koske nytkään. Mutta sattuuko juurihoito? Minua pelottaa kamalasti se että se sattuu! :(

21

15610

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbb

      Jos ei juurikanavan avaus sattunut, hammas on jo kuollut. Ei siis satu juurikanavan laajennuskaan. Ilmeisesti hampaasi märkii kovasti, jos se on jätetty auki. Ilman väliaikaista paikkaa voi jättää vain siksi hetkeksi, kun hampaasta tulee märkää niin kovalla paineella, että paikka päällä sulkisi infektion ja paine alkaisi levitä muihin kudoksiin (ts. turvottaa ientä ja poskea). Avohoito ja antibioottikuuri on erityisen huono yhdistelmä, siinä on vaarana vastustuskykyisten bakteerikantojen muodostuminen kanavaan, koska syljen mukana pääsee uusia bakteereita. Syljestähän ne alkuperäisetkin ovat toki kotoisin, mutta lajien "tasapaino" on erilainen. Hampaasi vaatii siis pikaista hoitoa.

      • elina83

        Hei!

        Minulle tehtiin hampaaseen juurihoito noin 1/2 kuukautta sitten. Nyt olen huomannut aivan samanlaista kipua samassa paikassa kuin ennen juurihoitoa. Onko mahdollista, että hoito on mennyt pieleen?

        Tuntuu inhottavalta maksaa uudestaan ja uudestaan hoidoista - sama hammas paikattiin kerran, sitten kivun takia päivystykseen, jossa laitettiin väliaikainen paikka ja aika juurihoitoon jota tehtiin kaksi kertaa. nyt jos vielä joudun samaa hammasta hoitamaan niin kyllä ketuttaa. nämä hinnat yhteenlaskettuna olisi jo puolet uudesta hampaasta, jonka ilmeisesti joudun joka tapauksessa joskus ottamaan?


      • ketuttaa!
        elina83 kirjoitti:

        Hei!

        Minulle tehtiin hampaaseen juurihoito noin 1/2 kuukautta sitten. Nyt olen huomannut aivan samanlaista kipua samassa paikassa kuin ennen juurihoitoa. Onko mahdollista, että hoito on mennyt pieleen?

        Tuntuu inhottavalta maksaa uudestaan ja uudestaan hoidoista - sama hammas paikattiin kerran, sitten kivun takia päivystykseen, jossa laitettiin väliaikainen paikka ja aika juurihoitoon jota tehtiin kaksi kertaa. nyt jos vielä joudun samaa hammasta hoitamaan niin kyllä ketuttaa. nämä hinnat yhteenlaskettuna olisi jo puolet uudesta hampaasta, jonka ilmeisesti joudun joka tapauksessa joskus ottamaan?

        Minulle tehtiin myös juurihoito kaksi vuotta sitten. Hoidon jälkeen särky alkoi jälleen.
        Ajattelin mennä hoitoon, mutta luojan kiitos, kaaduin viime kesällä pyörällä:
        Naama läjähti asfalttiin ja ongelmahammas irtosi.

        Silloin ei kyllä pahasti naurattanut, mutta kun siihen tyhjään koloon tottui, niin kyllä se siitä. Tosin hymyni näyttää kyllä nykyään aika hölmöltä, kun on reikä rivistössä.

        T: Kaunis Hymy


      • elina83
        ketuttaa! kirjoitti:

        Minulle tehtiin myös juurihoito kaksi vuotta sitten. Hoidon jälkeen särky alkoi jälleen.
        Ajattelin mennä hoitoon, mutta luojan kiitos, kaaduin viime kesällä pyörällä:
        Naama läjähti asfalttiin ja ongelmahammas irtosi.

        Silloin ei kyllä pahasti naurattanut, mutta kun siihen tyhjään koloon tottui, niin kyllä se siitä. Tosin hymyni näyttää kyllä nykyään aika hölmöltä, kun on reikä rivistössä.

        T: Kaunis Hymy

        Tämä vain tuntuu aikamoiselta rahastukselta... ensin paikataan, sitten päivystykset ja varsinaiset juurihoidot päälle - samasta hampaasta. Tänään klo 12 päivystykseen kun kipu alkoi taas.

        Olen jo kerran maksanut hampaan hoidosta, ja hoito on tehty loppuun asti - miksi minun pitää taas maksaa samasta hoidosta? Eikös tässä päde ollenkaan se "viallisen tuotteen saa palauttaa" -juttu?! Tai "rahat takaisin jos et ole tyytyväinen"? Kaikessa muussa palvelussa, joista maksetaan pystyy myös valittamaan mutta ei hammashoidosta. täytyy vaan nöyrästi ottaa vastaan kaikki mitä sinulle tehdään ja maksaa kiltisti...

        Ärsyttää! Mistä opiskelija kaivaa rahat näihin hoitoihin - nyt on jo yhteen hampaaseen kulutettu kaksisataa euroa. ja tänään taas lisää!!!

        ON SE KUMMA!


      • irti hammpilääkärissä
        elina83 kirjoitti:

        Hei!

        Minulle tehtiin hampaaseen juurihoito noin 1/2 kuukautta sitten. Nyt olen huomannut aivan samanlaista kipua samassa paikassa kuin ennen juurihoitoa. Onko mahdollista, että hoito on mennyt pieleen?

        Tuntuu inhottavalta maksaa uudestaan ja uudestaan hoidoista - sama hammas paikattiin kerran, sitten kivun takia päivystykseen, jossa laitettiin väliaikainen paikka ja aika juurihoitoon jota tehtiin kaksi kertaa. nyt jos vielä joudun samaa hammasta hoitamaan niin kyllä ketuttaa. nämä hinnat yhteenlaskettuna olisi jo puolet uudesta hampaasta, jonka ilmeisesti joudun joka tapauksessa joskus ottamaan?

        Itselläni oli alaseiska paskassa kunnossa. En jaksanu mitään juurihoitoja tms. Kyllähän kivut lähti. Mitään implanttia ei välttämättä tarvi edes. MUTTA itse joudun oikomaan hampaita, koska purenta on ollut vuosia aivan päin puuta.
        Noh, oikoja siinä mietti, että pitäs saada implantti tuonne takahampaaseen, jotta saa oijottua kunnolla.... Oikominen maksaa ja ei mulla kyllä löydy rahoja implanttiin...


      • endodontia
        elina83 kirjoitti:

        Hei!

        Minulle tehtiin hampaaseen juurihoito noin 1/2 kuukautta sitten. Nyt olen huomannut aivan samanlaista kipua samassa paikassa kuin ennen juurihoitoa. Onko mahdollista, että hoito on mennyt pieleen?

        Tuntuu inhottavalta maksaa uudestaan ja uudestaan hoidoista - sama hammas paikattiin kerran, sitten kivun takia päivystykseen, jossa laitettiin väliaikainen paikka ja aika juurihoitoon jota tehtiin kaksi kertaa. nyt jos vielä joudun samaa hammasta hoitamaan niin kyllä ketuttaa. nämä hinnat yhteenlaskettuna olisi jo puolet uudesta hampaasta, jonka ilmeisesti joudun joka tapauksessa joskus ottamaan?

        juurihoitoa jatkuu niin kauan, että kaikki märkä ja tulehduspesäkkeet on saatu juuresta pois. hammas voi tulla juurihoitojen välillä kipeäksi, sillä lääke ei vaikuta ikuisesti ja hammaskudos ei ole täysin parantunut. huomioithan, että suuhygieniasi on hyvää, sillä hampaan paikkaus tai juurihoito ei korjaa ongelmaa, vaan kuntouttaa. on turha syyllistää hammaslääkäriä huonoista hoitotuloksista, jos ei itse huolehdi omasta suuhygieniastaan. vastuu on aina potilaalla itsellään ja kotona se suurin hoito tapahtuu! normaali juurihoito kestää noin neljä käyntikertaa. sen jälkeen kun juuri ei eritä eikä haise, on kudos parantunut ja voidaan juuri täyttää.
        katse peiliin (niinkuin monessa muussakin asiassa) ja kotihoito kuntoon


      • voi suksia
        endodontia kirjoitti:

        juurihoitoa jatkuu niin kauan, että kaikki märkä ja tulehduspesäkkeet on saatu juuresta pois. hammas voi tulla juurihoitojen välillä kipeäksi, sillä lääke ei vaikuta ikuisesti ja hammaskudos ei ole täysin parantunut. huomioithan, että suuhygieniasi on hyvää, sillä hampaan paikkaus tai juurihoito ei korjaa ongelmaa, vaan kuntouttaa. on turha syyllistää hammaslääkäriä huonoista hoitotuloksista, jos ei itse huolehdi omasta suuhygieniastaan. vastuu on aina potilaalla itsellään ja kotona se suurin hoito tapahtuu! normaali juurihoito kestää noin neljä käyntikertaa. sen jälkeen kun juuri ei eritä eikä haise, on kudos parantunut ja voidaan juuri täyttää.
        katse peiliin (niinkuin monessa muussakin asiassa) ja kotihoito kuntoon

        kuuseen vastuineen. on ihmisiä jotka pesevät aamuin illoin ja sittenkin tulee reikiä. huono/heikko hammasluu. kyl ne juurihoidot aiheutuu kunnallisen puolen hoitojen hitaudesta! 6kk saa helsingissä odottaa et pääsee hammaslääkäriin ni kyl siin pieni reikä suureksi ja syväksi muuttuu. sit alkaa rahastus. tehdää n juurihoito maksetaan monta käyntiä.. ei toiminut kokeillaan vielä.. taas maksetaan.. joo ei tästä hammasta tule sanoo kokenut lekuri ja kysyy ja miksi ei heti vedetty pois. ja taas maksetaan... et mites se vastuu nyt menikään.. nuija!


    • mtt

      Räsähti kulmahampaasta kruunu kasaan ja lata paljastui hermeettinen reikä. Särki ihan hulluna yhden yötä n. viikko lohkeaman jälkeen. Päivystyksessä porattiin homma auki ja kipupunpuli väliaikainen paikka. Elo oli yhtä juhlaa kunnes ennen varsinaista juurihoitoaikaa hammasta alkoi särkeä ihan hulluna! Taas päivystykseen jossa kipuileva hermo juurihoidettiin siltäosin miltä pystyi kivulta. Ei nimittäin puutunut kunnolla sitten millään. Seur. kk meni hyvin, juuria kaivettiin lisää pois ja kivun kyllä sieti. Otin ennakkoon läjän Buranaa ja Panadolia. Kulmahampaassa monta juurta, joten 4 kerran jälkeen päästiin täyttämään juuret. Aina hoitojen jälkeen oli 2-4 vrk purenta kipua ja jomottelua (auttoi särkylääke) mutta juurten täyttöjen jälkeen ei oel ollut mitään tuntemuksia. Nyt 21.12 paikkaus!! Homma alkoi elokuussa.. nyt jo hymyilyttää!

      • kulmahampaassa

        Oletko varma, että kyseessä oli kulmahammas? Yläkulmahampaassa on aina yksi juuri (ja juurikanava) ja on todella harvinaista, että alakulmahampaassakaan olisi useampi juuri. Tämä on kyllä mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista.


      • monicamarsu
        kulmahampaassa kirjoitti:

        Oletko varma, että kyseessä oli kulmahammas? Yläkulmahampaassa on aina yksi juuri (ja juurikanava) ja on todella harvinaista, että alakulmahampaassakaan olisi useampi juuri. Tämä on kyllä mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista.

        Ei satu yhtään, paitsi alku puuduttaminen.

        Olin silloin 12 vuotias kun se minulle tehtiin. Harrastin silloin luistelua, ja kaaduin todella pahasti, ja kummatkin etuhampaani "rikkoutuivat" . Menimme hammaslääkäriin, ja minun suustani otettiin röngtenkuva, ja siinä näkyi, kuinka kummatkin etuhampaat olivat "rikki" , eli juuret kuolleet. Sitten odottelin siinä pariviikkoa ja sitten sen aika oli. Jännitin kauheasti, mutta ei se sitten muuten enää sattunut, kun vain vähäsen, se alkupuuduttaminen, kune neulalla sitä ainetta laitettiin ikeniin. Mutta sitten ei sattunut _yhtään_ . Sitten ei pystynyt syömään, mutta ei sekään kestänyt kuin vain joku 2h.

        Sittenkun oli aika toisen ylähampaan juurihoitoon, niin siinä kävi vähän huonommin minulla, että jouduttiin 3 kertaa "piikittämään" sillä neulalla ikeniin, koska aine ei meinannut vaikuttaa, ja minäkun vähän inhoan neuloja :/

        mutta sen jälkeen hampaitten pitäisi alkaa tummua, mutta minulla ei ole käynyt niin... joka on onni sinänsä :)


      • taidat olla
        monicamarsu kirjoitti:

        Ei satu yhtään, paitsi alku puuduttaminen.

        Olin silloin 12 vuotias kun se minulle tehtiin. Harrastin silloin luistelua, ja kaaduin todella pahasti, ja kummatkin etuhampaani "rikkoutuivat" . Menimme hammaslääkäriin, ja minun suustani otettiin röngtenkuva, ja siinä näkyi, kuinka kummatkin etuhampaat olivat "rikki" , eli juuret kuolleet. Sitten odottelin siinä pariviikkoa ja sitten sen aika oli. Jännitin kauheasti, mutta ei se sitten muuten enää sattunut, kun vain vähäsen, se alkupuuduttaminen, kune neulalla sitä ainetta laitettiin ikeniin. Mutta sitten ei sattunut _yhtään_ . Sitten ei pystynyt syömään, mutta ei sekään kestänyt kuin vain joku 2h.

        Sittenkun oli aika toisen ylähampaan juurihoitoon, niin siinä kävi vähän huonommin minulla, että jouduttiin 3 kertaa "piikittämään" sillä neulalla ikeniin, koska aine ei meinannut vaikuttaa, ja minäkun vähän inhoan neuloja :/

        mutta sen jälkeen hampaitten pitäisi alkaa tummua, mutta minulla ei ole käynyt niin... joka on onni sinänsä :)

        hieman hidas tai jotain.. jos hammas on kuollut jo ennen juurihoitoa et tunnekaan muuta ku puudutuksen jos sitä tarvitaan. auta armias jos hammas on tulehtunut ja särkevä ja lekuri haluaa tehdä juurihoidon ni se on KIDUTUSTA!!!!!!!!!!!!!!!!. sen verran sadisteja lekurit tietty on et jatkavat vaik olisitkin hieman valkonen ja kasvot vääränä kivusta..


      • the_road
        taidat olla kirjoitti:

        hieman hidas tai jotain.. jos hammas on kuollut jo ennen juurihoitoa et tunnekaan muuta ku puudutuksen jos sitä tarvitaan. auta armias jos hammas on tulehtunut ja särkevä ja lekuri haluaa tehdä juurihoidon ni se on KIDUTUSTA!!!!!!!!!!!!!!!!. sen verran sadisteja lekurit tietty on et jatkavat vaik olisitkin hieman valkonen ja kasvot vääränä kivusta..

        " auta armias jos hammas on tulehtunut ja särkevä ja lekuri haluaa tehdä juurihoidon ni se on KIDUTUSTA!!!!!!!!!!!!!!!!. sen verran sadisteja lekurit tietty on et jatkavat vaik olisitkin hieman valkonen ja kasvot vääränä kivusta.. "

        Heh! ;D Onneksi kaikki hammaslääkärit ei ole sadisteja. Mulla on kokemusta sekä sadisti, että ei sadisti hampilekureista. Kyllä tulehtuneen ja särkevän hampaan voi juurihoitaa inhimillisestikin jos vain haluaa ja viitsii.


      • .........
        kulmahampaassa kirjoitti:

        Oletko varma, että kyseessä oli kulmahammas? Yläkulmahampaassa on aina yksi juuri (ja juurikanava) ja on todella harvinaista, että alakulmahampaassakaan olisi useampi juuri. Tämä on kyllä mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista.

        tää on nyt ikivanha ketju, mutta mainittakoon, että yläkulmahampaassakin voi olla kaksi juurta. Mulla oli......


      • the_road

        " Kulmahampaassa monta juurta, joten 4 kerran jälkeen päästiin täyttämään juuret. "

        Ihmettelen vain, että mitä tekemistä juurien lukumäärällä on juurihoitokertojen määrän kanssa? Juurten määrä vaikuttaa toki siihen kuinka pitkiä aikoja potilaalle varataan.

        Kulmahampaassa on muuten yleensä 1 tai joskus 2 juurta.


    • takasilta

      on tehty monta kertaa juurihoitoa,ja joskus hammas ei puudu heti ja siitä on sanottava lekurille,kyllä sieltä löytyy se hermo joskus vähän eripaikasta.yleensä on puudutettu eka kerralla tosi hyvin eikä hoito ole tuntunut ollenkaan.onhan siinä vaihtoehtona ottaa koko hammas pois,joskus se on parempi ja halvempi vaihtoehto.minullakin rupesi vuosia sitten juurihoidettu hammas jomottamaan,ja siitä poistettiin leikkauksella juuret, hammas säilyi.viimeksi kun kävin lekurissä oli juuri tulehtunut ja lekuri yritti siihen juurihoitoa eikä onnistunut koska juuret oli niin käyrät.sovittiin sitten että ottaa pois koko hampaan saman tien onhan siinä kolo mutta kun on takahammas ei haittaa. kysykää lääkäriltä vaihtoehdoista, ei se juurihoito aina kannata

    • Anonyymi

      Siis mä oon lapsi ja lulle tehään juurihoito kahen viikon päästä. Mua pelottaa tlsi paljon et sattuuko se koska oon lukenu kaikkea gpoglesta ja kaikilla on kauheita kokemuksia siitä 😟 voisko joku kertoa että sattuuko se oikeasti niin paljon vai liiotteleeko ihmiset

    • Anonyymi

      Sattuu aivan V******, itsellä hammaslääkäri pelko alkoi teininä tehdystä juurihoidosta, sen verran kova kokemus oli että enää en hammaslääkäriin ole mennyt ellei aivan pakko ole, eli kerran jouduttiin poistamaan hammas. Silläkin kerralla suosittelivat juuri hoitoa, sanoin että hammas irti heti. 20v ilman hammaslääkäriä, vain yksi hammas irrotettu muuten hampaissa ei särkyä tai muutakaan ongelmia.

      En suosittele juurihoitoa kenellekään, hammaspois vaan. Pienet reiät kannattaa hoitaa ehdottomasti, ensimmäisen kerran kun vähän sadistimpi lääkäri osuu kohdalle niin kyllä siinä monella jää seuraavatkin ajat varaamatta.

      • Anonyymi

        Haamassärky alkoi 26 pv. Tutkimuksia. 29 pv. Ja juurihoito. Itse hoito ei sattunut pahemmin. Sen jälkeen helvetillinen kipu 4 vrk:ta jota 800 buranalla ja parasetamonilla sai lievennetty niin että pärjäsi. Pää sekaisin lääkkeistä mut kivun kanssa pärjäsi. Tänään 2 kerta juurihoitoa. Puudutuspiikki ohi. Sattui perkeleesti. Sen jälkeen syönyt 800 Buranaa ja parasetamolia. Ei juuri vaikutusta. Kivut helvetilliset. Saa nähdä selviääkö aamuun asti vai joutuuko lähtemään yöllä ensiapuun. Vatsa ja pää sekaisin jo vahvoista särkylääkkeistä.


    • Anonyymi

      JOO HAMMASLÄÄKÄRIT ON IHAN SUPER ILKEITÄ!!!!

    • Anonyymi

      Vittu mä en jaksa tätä paskapuhetta!!!!!!

    • Anonyymi

      Ei tunnu ollenkaan mitään jos puudutus on onnistunut, ainoa on vain sen poran ääni mikä häiritsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe