Kysymyksiä vauvoista ("vain")

Kerron ensin, mitä näin eilen (su 17.12) messussa Nummen kirkossa.

Samassa ehtoollispöydässä oli myös kirkkoherran vaimo pienen vauvansa kanssa.
Itse kirkkoherra jakoi ehtoollista. Kun hän siunasi pienen muutaman kuukauden ikäisen lapsensa kätten päällepanemisen kautta, niin lapsi selvästi ilmaisi tuntevansa isänsä liikehtimällä ja iloisesta ilmeestä päätellen.
---
Tästä voimme ajatella, ottaako pieni lapsi vastaan myös sen siunauksen, minkä kaste välittää.
Jokuhan saattaa ajatella, ettei pieni lapsi/vauva voi saada kasteen välittämää Jumalan siunausta osakseen, kun se ei mitään ymmärrä.

Jos näin järkeilemme, niin turhaan nekään vanhemmat toivat sylilapsiaan Jeesuksen luo (Mark. 10:14) ja turhaan Jeesus siunasi heitä sanoen; ”…,joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle” (Mark. 10:15).

Ilo nähdä, että tänä päivänäkin monet vanhemmista tuovat pienet lapsensa kasteelle ja ehtoollispöytään siinä uskossa, että Jeesus itse siunaa heitä.
Ei estellä heitä (Mark. 10:13,14)!
--
Olin viime viikon kuntoutuksessa.
Minulle esitettiin ennen sitä ( 6.12.) kysymyksiä, joihin toivon teiltä ensin kommentteja.

Kysymykset kuuluivat:

>Kirjoittanut: vähän 6.12.2006
>…Mietippäs mitä kirjoittelet, vai toistatko vain samaa tekstiä ajattelematta, mitä siinä sanotaan.
> "Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."
> Käsketäänkö tässä hakea vauvat kastettaviksi?????
> Kehoitettiinko näitä ihmisiä ensin tekemään parannus???
> Kastettiinko kaikki, vai ainoastaan ne, jotka ottivat sanan vastaan???
> Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerran pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti??????
> Sinun oppisi tekee kasteesta automaatin, jossa ihminen päättää, koska lapsi pelastuu!!!!!!!
---
Mitä vastaisit ”vähän” kysymyksiin?

132

2539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaa vastaan

Lapsen avoin sydän ottaa kaikkein parhaiten vastaan kasteessa Pyhän Hengen lahjat.

On tutkittu, että noin 8 vuotiaana lapsen sydän sulkeutuu, kun tilalle tulee oma ymmärrys ja järjenpäätelmät. Sen jälkeen Jumalan valtakunnan vastaanottaminen käy vaikeaksi.

Sen tähden saatana apureineen yrittää lykätä kristillistä kastetta ja estää kasteen antamisen kaikkein pienimmille. Mutta noita viettelijöitä lahkojuudaksia odottaa kerran myllynkivet.

• eepu*

eikä vauva-valelu ole mikään kaste, eikö mene perille?!
        -- Siunaus (ja rukoukset heidän kansaan ja puolesta) riittää lapselle ymmärtävään ikään asti!
        Mutta aikuistuttuaan ottakoon hekin kukin itse kasteen (Apt.2:38) Vapahtajan (JAHSHUAN MESSIAAN) Nimeen!

*
        .... Sillä vauva-valelu, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon oppia, sillä he ovat muuttaneet kasteopin;

Sillä; Totuuden raamatullisen kasteen MUUTTAMISESTA on eräs Paavi Johannes itsekin sanonut seuraavasti: --"Ne, jotka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluvat katoliseen kirkkoon, tiesivätpä he siitä tai eivät".
        Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain --Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) Nimeen,
        mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".

Eli he muuttivat tämän uskonmukaisen upotuskasteen Vapahtajan Nimestä:
        .. ja asettivat epäraamatullisen vauvavalelun sen tilalle -- ja lisäksi; he valelevat vauvoja kolmeen arvoasemaan, Vapahtajan Nimen sijasta????!!!

Samoin he tekivät Sapatille ja alkoivat pyhittämään sunnuntaita viikon ensimmäistä päivää sen tilalla?! ..jne...

• viisauden sanat
        eepu* kirjoitti:

eikä vauva-valelu ole mikään kaste, eikö mene perille?!
        -- Siunaus (ja rukoukset heidän kansaan ja puolesta) riittää lapselle ymmärtävään ikään asti!
        Mutta aikuistuttuaan ottakoon hekin kukin itse kasteen (Apt.2:38) Vapahtajan (JAHSHUAN MESSIAAN) Nimeen!

*
        .... Sillä vauva-valelu, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon oppia, sillä he ovat muuttaneet kasteopin;

Sillä; Totuuden raamatullisen kasteen MUUTTAMISESTA on eräs Paavi Johannes itsekin sanonut seuraavasti: --"Ne, jotka kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluvat katoliseen kirkkoon, tiesivätpä he siitä tai eivät".
        Eräässä vanhassa brasilialaisessa Raamatussa on selitys: "Kirjoitusten mukaan alkuseurakunnassa kastettiin vain --Vapahtajan (JAH SHUAN MESSIAAN) Nimeen,
        mutta me, roomalaiskatolinen kirkko, muutimme tämän Nikean kirkolliskokouksessa v. 325. Siitä päivästä alkaen olemme käyttäneet kastekaavaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ".

.. ja asettivat epäraamatullisen vauvavalelun sen tilalle -- ja lisäksi; he valelevat vauvoja kolmeen arvoasemaan, Vapahtajan Nimen sijasta????!!!

Samoin he tekivät Sapatille ja alkoivat pyhittämään sunnuntaita viikon ensimmäistä päivää sen tilalla?! ..jne...

Aikuisenkin on tultava ensin sylilapsen kaltaiseksi, jotta voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Eikä päinvastoin, kuten lahkolaiset opettaa.

Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

• eepu*
        viisauden sanat kirjoitti:

Aikuisenkin on tultava ensin sylilapsen kaltaiseksi, jotta voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Eikä päinvastoin, kuten lahkolaiset opettaa.

Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

tarkoittaa ihan muuta!

-- Jumala pelastaa ne, jotka USKOVAT - LUOTTAVAT JUMALAAN VAPAHTAJAAN USKON KAUTTA! .., koska;

"Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka USKOVAT,"

• usko.
        eepu* kirjoitti:

tarkoittaa ihan muuta!

-- Jumala pelastaa ne, jotka USKOVAT - LUOTTAVAT JUMALAAN VAPAHTAJAAN USKON KAUTTA! .., koska;

"Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
        1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
        1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka USKOVAT,"

Sydämen uskohan on ihan eri asia kuin ihmisen ymmärrys tai järkeily.

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

"Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
        Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen."

Lahkolaisia, jotka yrittää opeillaan estää lapsilta kristillisen kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen siinä, niin heitä odottaa myllynkivet.

• uskalla
        usko. kirjoitti:

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

"Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
        Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen."

Lahkolaisia, jotka yrittää opeillaan estää lapsilta kristillisen kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen siinä, niin heitä odottaa myllynkivet.

vastata esitettyihin kysymyksiin?

• mathetes
        usko. kirjoitti:

>>>Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".>Lahkolaisia, jotka yrittää opeillaan estää lapsilta kristillisen kasteen

• uskalla kirjoitti:

vastata esitettyihin kysymyksiin?

Kyllä vastaan, kunhan muutkin ensin sanovat mielipiteensä.
        Ei kannata kiirehtiä.

• mathetes kirjoitti:

>>>Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".>Lahkolaisia, jotka yrittää opeillaan estää lapsilta kristillisen kasteen

mathetes: "Emme me ole estämässä lapsia pääsemästä kasteelle, vaan jos he vastaanottavat Jeesuksen vapahtajanaan ja uskovat että Jeesus on Jumalan poika, niin he pelastuvat ja kaste myös silloin kuuluu heillekin"!
        ---
        Miksi "jossittelet"?

Eikö Jeesus juuri sano, että sylilapset ottavat vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15), jos me emme pane heille opetuslasten tavoin esteitä (Mark. 10:13,14).
        Etkö usko Jeesuksen omia sanoja?

Vai laittaako Jeesus uskomiselle jonkun ikärajan (=ymmärtäväinen ikä)?
        Missä Raamatussa on näin sanottu?
        Kerroppa se ja perustele Raamatun Sanalla.

• iiro
        Tapio522 kirjoitti:

mathetes: "Emme me ole estämässä lapsia pääsemästä kasteelle, vaan jos he vastaanottavat Jeesuksen vapahtajanaan ja uskovat että Jeesus on Jumalan poika, niin he pelastuvat ja kaste myös silloin kuuluu heillekin"!
        ---
        Miksi "jossittelet"?

Eikö Jeesus juuri sano, että sylilapset ottavat vastaan Jumalan valtakunnan (Mark. 10:15), jos me emme pane heille opetuslasten tavoin esteitä (Mark. 10:13,14).

"En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden ; sillä ihmisen sydämen aivoitukset OVAT PAHAT NUORUUDESTA SAAKKA... 1 MOOS. 8: 21

"Niin pappi Esra toi lain seurakunnan eteen, sekä MIESTEN että NAISTEN, JOTKA VOIVAT YMMÄRTÄÄ , MITÄ KUULIVAT. Nehemia 8: 2

• uskovainen.
        iiro kirjoitti:

"En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden ; sillä ihmisen sydämen aivoitukset OVAT PAHAT NUORUUDESTA SAAKKA... 1 MOOS. 8: 21

"Niin pappi Esra toi lain seurakunnan eteen, sekä MIESTEN että NAISTEN, JOTKA VOIVAT YMMÄRTÄÄ , MITÄ KUULIVAT. Nehemia 8: 2

Ihminen ei ehtinyt syödä elämänpuusta.
        Kastamaton lapsihan on erossa Jumalasta jo sikiämisestään alkaen. Vasta kasteessa ihminen liitetään Kristuksen ruumiiseen. Oksastetään viikunapuuhun.

5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]

3 Jumalattomat ovat kääntyneet pois jo äitinsä kohdusta, valhetteliat ovat eksyneet hamasta äitinsä kohdusta. Ps.58

• Joka uskoo....joka ei usko
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Miksi "jossittelet"?

Oletko ekaa kertaa kristillisellä palstalla?

Joka uskoo ja kastettaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se, tuomitaan kadotukseen." Mark. 16:16

Raamatun evankeliumin mukaan sama vapaaehtoisuus koskee myös lapsia. Jos, joku tahtoo.... :

Matt. 16:24
        Luuk. 9:23
        Joh. 7:17
        Joh. 7:37
        Ap.t.17:27

Pakko usko taitaa kuulua islamiin, harhaoppeihin, ethän ole perustamassa jotakin uutta sellaista?

• terence.hill
        Joka uskoo....joka ei usko kirjoitti:

Oletko ekaa kertaa kristillisellä palstalla?

Joka uskoo ja kastettaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se, tuomitaan kadotukseen." Mark. 16:16

Raamatun evankeliumin mukaan sama vapaaehtoisuus koskee myös lapsia. Jos, joku tahtoo.... :

Matt. 16:24
        Luuk. 9:23
        Joh. 7:17
        Joh. 7:37
        Ap.t.17:27

Pakko usko taitaa kuulua islamiin, harhaoppeihin, ethän ole perustamassa jotakin uutta sellaista?

Ei minua ainakaan ole pakotettu uskomaan. Olen saanut kasteen lapsena. Olen saanut itse valita uskonko vai en. Mitään painostusta en ole koskaan kokenut. Mitä nyt 90-luvun alussa eräät paremmat uskovat yrittivät vähän painostaa väkisin uudelle kasteelle.

• Soomipoik

Ilmeisesti et halua vastata noihin esitettyihin kysymyksiin:
      > "Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38)."
      > Kehoitettiinko näitä ihmisiä ensin tekemään parannus???
      > Kastettiinko kaikki, vai ainoastaan ne, jotka ottivat sanan vastaan???
      > Miksei kaikkia kastettu, jos kaste kerran pelastaa ja poistaa synnit automaattisesti??????

niin tässä vastaukset:

1. Pietari ei käskenyt hakea vauvoja kastettavaksi
      vaan sanoi: "Ottakoon kukin teistä kasteen".
      Tässä olisi taas ollut hyvä tilaisuus mainostaa
      lapsikastetta, josse olisi ollut Jeesuksen käsky.

2. Pietari kehoitti ennen kastetta ihmisiä tekemään parannus. Siis se parannuksen teko oli
      EHTONA kasteelle pääsemiseksi. Sitähän ei syli-
      vauva pysty tekemään.
      "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu".
      Järjestys oli AINA SAMA. Ei missään kastettu
      ensin ja sitten vasta opetettu..

3. Vain ne, JOTKA OTTIVAT SANAN VASTAAN kastettiin.
      Tässähän toteutuu lähetyskäskyn periaate; Ensin
      saaranataan evankeljumia ja sitten kastetaan ne,
      jotka ottivat sanan vastaan. Näin tapahtui myös
      perhekuntien kohdalla.
      Koska Raamattu tuntee vain YHDEN kasteen, niin
      se oikea kaste on aina tämä sama:
      "Jos uskot, että Jeesus on Herra ,niin se (kaste)
      sinulle tapahtukoon!!!!!!!!!

4. Eivät opetuslapset ruvenneet kastamaan kai-
      kea kansaa. Jos se kaste olisi se pelastava ele-
      mentti, niin olisihan Pietari sanonut:
      Ottakka kaste niin sen jälkeen me opetamme teitä.

5.Koko evenkeljumi perustuu vapaaehtoisuuteen ja
      siksi väkisin suoritettu lasten valelu ei ole
      Raamatullinen kaste.
      Jeesus sanoi: Jos joku tahtoo minun perässäni
      kulkea. Jeesus kävi itse kasteelle vapaaehtoi-
      sesti mutta hänenkään esimerkki ei kelpaa joil-
      lekkin.

Se kaste oli se ulkoinen merkki ja tunnustaminen
      siitä, mitä he parannuksenteossa olivat saaneet.
      Näinhän Lutherkin opettaa!!!!!

Erikoista, että näin yksinkertainen ja selvä esi-
      merkki ei kelpaa joillekin ihmisille, vaan he
      vääntävät kieroon Raamatun selvää opetusta oman
      korvasyyhynsä mukaan. Heistä Jeesus sanoo:
      Te teette minun sanani tyhjiksi perinnäissääntö-
      jenne takia."

• apt.2

Miehiä/veljiä kehotetaan tekemään parannus ennen kastetta.(jae 37)
        Lapsilta ei kukaan vaadi parannusta ennen kastetta. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, NIINKUIN LAPSI SEN OTTAA VASTAAN, niin ei pääse sisälle. Lapsi ja lapsen avoin sydän on heti valmis kasteelle.

Kastaminen käynnistyi nopeasti perhekunnittain. Lupaus syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa oli "Teille ja teidän lapsille"

Pietarin sukupolven lapsiperheistä aloitettiin kastaminen "tästä sukupolvesta"(jae 40).

Jo helluntaina kastettiin vihmomalla satoja lapsiperheitä. Apt.16 mainitaan koko perheiden kastaminen.

"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, JA HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA kastettiin heti."

• tuo luetun
        apt.2 kirjoitti:

Miehiä/veljiä kehotetaan tekemään parannus ennen kastetta.(jae 37)
        Lapsilta ei kukaan vaadi parannusta ennen kastetta. Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, NIINKUIN LAPSI SEN OTTAA VASTAAN, niin ei pääse sisälle. Lapsi ja lapsen avoin sydän on heti valmis kasteelle.

Kastaminen käynnistyi nopeasti perhekunnittain. Lupaus syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjasta kasteessa oli "Teille ja teidän lapsille"

Pietarin sukupolven lapsiperheistä aloitettiin kastaminen "tästä sukupolvesta"(jae 40).

Jo helluntaina kastettiin vihmomalla satoja lapsiperheitä. Apt.16 mainitaan koko perheiden kastaminen.

"Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, JA HÄNET JA HÄNEN PERHEKUNTANSA kastettiin heti."

ymmärtäminen jäädä vähälle.
        Heti paikalla peruskouluun!!!!!!

• Tapiolle hyviä neuvoja
        Soomipoik:

niin tässä vastaukset (Soomipoik):

lapsikastetta, jos se olisi ollut Jeesuksen käsky.

---
        Tottakai vastaan!

Apt. 2:39 sanoo nimenomaa, että LAPSILLEKIN, ikään katsomatta, kuuluu lupaukset uskosta, kasteesta ja Pyhästä Hengestä.

Jokin aika sitten kirjoitin kastaa-verbistä. Sopinee, että lainaan tekstin tähän:
        "Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa. Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
        (Tämän voit itse tarkistaa/tarkistuttaa!)

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.

Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon ja näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista ARMOTEKOA ja LAHJAA ilmentävän (evankeliumiin liittyvän merkityksen".
        ---
        Kommentteja!
        Onko sinun mielestäsi, Soomipoik, kaste Jumalan armoteko ja lahja...siis evankelumia?
        (Muutkin voivat vastata)

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Tapiolle hyviä neuvoja
        Soomipoik:

niin tässä vastaukset (Soomipoik):

lapsikastetta, jos se olisi ollut Jeesuksen käsky.

---
        Tottakai vastaan!

Apt. 2:39 sanoo nimenomaa, että LAPSILLEKIN, ikään katsomatta, kuuluu lupaukset uskosta, kasteesta ja Pyhästä Hengestä.

Jokin aika sitten kirjoitin kastaa-verbistä. Sopinee, että lainaan tekstin tähän:
        "Uskovien kasteen kannnattajat korostavat ihmisen omaa osuutta kastetapahtumassa. Sanoja "ottaa", "antaa" ja "itse" ei ole laisinkaan Raamatun alkukielessä kasteesta puheen ollen.
        (Tämän voit itse tarkistaa/tarkistuttaa!)

Raamatullisessa kasteessa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"(Matt. 28:19) ihminen tulee Jumalan kastamaksi.

Tämä painotusero (ns. uskovien kasteen ja Raamatun mukaisen kasteen) tulee hyvin esiin silloin, kun kysytään, mikä on näiden kahden kasteen sisältö.

Uskovien kasteen kannattajat tekevät kasteestaan ihmisen omaa tekoa ja ratkaisua korostavan lain teon ja näin hävittävät raamatullisen kasteeseen liittyvän Jumalan yksinomaista ARMOTEKOA ja LAHJAA ilmentävän (evankeliumiin liittyvän merkityksen".
        ---
        Kommentteja!
        Onko sinun mielestäsi, Soomipoik, kaste Jumalan armoteko ja lahja...siis evankelumia?
        (Muutkin voivat vastata)

Vastaa kysymykseen. Pelottaako katsoa totuutta silmiin.
        Sinä kierrät kysymystä ja esität vastakysymyksiä.
        Et sinä tällä tavalla pääse totuutta pakoon!!!!

Siis myönnät, että Pietari EI KÄSKENYT HAKEA VAUVOJA
        KASTEEAVAKSI. Hyvä.
        No miksi te haette vauvat kastettavaksi.
        Olin kuvitellut sinua sen verran kouluja käyneeksi, että tajuat, mitä tuo " lupaus" tarkoittaa.
        Se on LUPAUS PYHÄSTÄ HENGESTÄ!!!!!!
        Tämähän toteutui helluntaina. Opetuslapset oli
        kastettu AIKAISEMMIN.

Kyllä ainakin minun Raamatrussani käsketään
        ottaa kaste; antakaa kastaa itsenne,

Ei missään kohtaa kannettu ihmisiä kastettavaksi
        vastoin heidän omaa TAHTOAAN.

Meidän väittelyssämme ovat vastakkain
        IHMISEN OMA TAHTO, kontra VANHEMPIEN tai KUMMIEN
        TAHTO.
        Tuo jälkimmäinen on suurta armottomuutta jos
        lapsen pelastuminen jätetään toisen ihmisen te-
        kojen varaan
        Raamattu korostaa aina ihmisen omaa vastuuta teoistaan.

• Soomipoik kirjoitti:

KASTEEAVAKSI. Hyvä.
        Olin kuvitellut sinua sen verran kouluja käyneeksi, että tajuat, mitä tuo " lupaus" tarkoittaa.
        kastettu AIKAISEMMIN.

TAHTO.
        kojen varaan

Soomipoik: "Ei missään kohtaa kannettu ihmisiä kastettavaksi vastoin heidän omaa TAHTOAAN".
        ---
        Entä miten on lasten siunaamisen laita; teettekö sen vastoin lapsen omaa tahtoa?

Entä kantoivatko vanhemmat pienet lapsensa yli Punaisen Meren kysymättä heidän omaa tahtoa(1. Kor. 10:1-4)?
        (Huom. "Kaste Moosekseen on kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)

• estämästä
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik: "Ei missään kohtaa kannettu ihmisiä kastettavaksi vastoin heidän omaa TAHTOAAN".
        ---
        Entä miten on lasten siunaamisen laita; teettekö sen vastoin lapsen omaa tahtoa?

Entä kantoivatko vanhemmat pienet lapsensa yli Punaisen Meren kysymättä heidän omaa tahtoa(1. Kor. 10:1-4)?
        (Huom. "Kaste Moosekseen on kristillisen kasteen vanhatestamentillinen esikuva)

lapsen siunausta: Älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta.

Et taida tietää, mikä ero on siunauksella ja kasteella.

Kasteessa lapsi sitoutetaan kirkkoon ja hän joutuu
        kantamaan seuraukset siitä ja hänelle luvataan
        asioita, jotka eivät ole hänen itsensä valitsemia.
        Siinä pappi tai seurakunta on ottanut Jumalan
        aseman, ja määrää Jumalaa toimimaan halutulla
        tavalla.
        Siunatessa lasta tai aikuista ei lapsi sitoudu mihinkään, eikä siinä luvata mitään (pelastusta,
        Pyhää-Henkeä, uskoa). Siinä ainoastaan PYYDETÄÄN
        Jumalan mielisuosiota asianomaiselle.
        Jeesus kehoittaa siunaamaan KAIKKIA IHMISIÄ, myös
        vihamiehiämme!!!!!

Kaste Moosekseen oli lupaus ISILLE, ei koko per-
        heelle ja se oli heidän papillinen velvollisuutensa johtaa perhettään!!!!!!!
        Miten se Punaisen-meren ylitys olisi kuva kasteesta, koska israelilaisethan kulkivat
        KUIVAA PITKIN!!!!!!!!!!!!
        SIIS HE KULKIVAT, ei heitä kannettu.

• Soomipoik kirjoitti:

KASTEEAVAKSI. Hyvä.
        kastettu AIKAISEMMIN.

TAHTO.
        kojen varaan

Soomipoik: "Meidän väittelyssämme ovat vastakkain IHMISEN OMA TAHTO, kontra VANHEMPIEN tai KUMMIEN TAHTO.
        kojen varaan.
        Raamattu korostaa aina ihmisen omaa vastuuta teoistaan".
        ---
        Tärkeintä mielestäni on kysyä JUMALAN TAHTOA.

Kun Jeesus käski tehdä kaikki kansat opetuslapsikseen "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19,20), niin miksi emme toteuttaisi JUMALAN TAHTOA.
        KAIKKIIN KANSOIHIN kuuluvat lapsetkin.

Heistähän meillä on Jeesuksen omat sanat: "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niin kuin lapsi (sen OTTAA)..." (Mark. 10:15).

Markus kertoo, että vanhemmat toivat (kantoivat) pienet lapsensa saamaan Jeesukselta kosketus/siunaus (Mark. 10:13,16).
        Jeesus ei vaatinut "ymmärtäväistä" ikää lapsilta, jotka pääsivä osallisiksi Hänen siunauksestaan.

Eikö Jeesus tässä esimerkissä korosta aikuisten/vanhempien vastuuta omista lapsistaan?
        Hän suorastaan närkästyi opetuslapsilleen, jotka estelivät vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen tykö (Mark. 10:13,14).
        (Ehkäpä opetuslapsetkin ajattelivat ja järkeilivät, että lapsen pitäisi olla ns. ymmärtäväisessä iässä, ennenkuin hän käsittäisi, mistä on kyse)

Eikö se ole nimenomaa armottomuutta, että estelemme pieniä lapsia saamasta kastetta ja sitä siunausta, minkä se välittää.
        Vai liittyykö sinun mielestäsi mitään siunausta kasteeseen, vai onko se pelkkää vettä ja ulkonainen merkki?

• estämästä kirjoitti:

lapsen siunausta: Älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta.

tavalla.
        Siunatessa lasta tai aikuista ei lapsi sitoudu mihinkään, eikä siinä luvata mitään (pelastusta,
        vihamiehiämme!!!!!

Miten se Punaisen-meren ylitys olisi kuva kasteesta, koska israelilaisethan kulkivat

estämästä: " Miten se Punaisen-meren ylitys olisi kuva kasteesta, koska israelilaisethan kulkivat
        SIIS HE KULKIVAT, ei heitä kannettu."
        ---
        Huom. Käyttäisitkö samaa nimimerkkiä tulevaisuudessa, niin tiedämme, kenen kanssa keskustelemme. Näin ei tule sekaanusta.

Kyllä pienet sylilapset kannettiin, vaikka sitä ei erikseen mainitakkaan.

Arvellaan, että Punaisen meren yli kulki kansa, jossa oli 600.000 sotakuntoista miestä.
        Israel oli nopeasti lisääntyvää kansaa, jossa täytyi olla monia pieniä lapsia.

Miksi ko. kohdassa (1. Kor. 10)puhutaan "kasteesta Moosekseen", ellei siihen liittynyt mitenkään vesi?

• terence.hill
        estämästä kirjoitti:

tavalla.
        vihamiehiämme!!!!!

"hänelle luvataan asioita, jotka eivät ole hänen itsensä valitsemia."
        ----

Jos ei-uskovalle kertoo Jumalan armosta ja iankaikkisen elämän lupauksista jne... niin LUVATAAN ASIOITA, JOTKA EIVÄT OLE HÄNEN ITSENSÄ VALITSEMIA!

Siis mielestäsi ENSIN ON TULTAVA USKOON, SITTEN SAA VASTA KUULLA EVANKELIUMIA?!

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

estämästä: " Miten se Punaisen-meren ylitys olisi kuva kasteesta, koska israelilaisethan kulkivat
        ---
        Huom. Käyttäisitkö samaa nimimerkkiä tulevaisuudessa, niin tiedämme, kenen kanssa keskustelemme. Näin ei tule sekaanusta.

Arvellaan, että Punaisen meren yli kulki kansa, jossa oli 600.000 sotakuntoista miestä.

Miksi ko. kohdassa (1. Kor. 10)puhutaan "kasteesta Moosekseen", ellei siihen liittynyt mitenkään vesi?

käyttivät jo silloin myös vaunuja, joten on paljon todennäköisempää, että vauvat ja tavarat olivat vaunuissa.
        Kaste Moosekseen tarkoittaa kuten sanoin, isien
        asemaa ja johtamisvelvoitetta Mooseksen alaisuudessa. Eihän aina kasteesta puhuttaessa ole mainintaa vedestä. Esim.
        kastaa Pyhällä-Hengellä, on vastaavanlainen kaste.

Katekismus opettaa, että kasteessa lahjoitetaan
        usko.
        No, israelilaiset olivat saaneet uskon jo paljoa
        ennen meren ylitystä, Hebr 11 joten siihenkään
        kuvaan ei lapsikaste sovi.

• pahasti
        terence.hill kirjoitti:

----

Jos ei-uskovalle kertoo Jumalan armosta ja iankaikkisen elämän lupauksista jne... niin LUVATAAN ASIOITA, JOTKA EIVÄT OLE HÄNEN ITSENSÄ VALITSEMIA!

Lupaaminen ja vastaanottaminen ovat eri asioita!!!
        Ihminen voi itse valita, mitä niistä lupauksista
        hän haluaa ottaa vastaan.
        Ei siis mitään pakkoa!!!!!!!!

• terence.hill
        pahasti kirjoitti:

Lupaaminen ja vastaanottaminen ovat eri asioita!!!
        Ihminen voi itse valita, mitä niistä lupauksista
        hän haluaa ottaa vastaan.

...Että sinulla nyrjähti pahasti aikaisemmassa viestissäsi!

Kastettu ihminenkin saa itse valita, mitä niistä lupauksista hän haluaa ottaa vastaan.

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik: "Meidän väittelyssämme ovat vastakkain IHMISEN OMA TAHTO, kontra VANHEMPIEN tai KUMMIEN TAHTO.
        kojen varaan.
        ---

Kun Jeesus käski tehdä kaikki kansat opetuslapsikseen "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19,20), niin miksi emme toteuttaisi JUMALAN TAHTOA.

Heistähän meillä on Jeesuksen omat sanat: "Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niin kuin lapsi (sen OTTAA)..." (Mark. 10:15).

Markus kertoo, että vanhemmat toivat (kantoivat) pienet lapsensa saamaan Jeesukselta kosketus/siunaus (Mark. 10:13,16).
        Jeesus ei vaatinut "ymmärtäväistä" ikää lapsilta, jotka pääsivä osallisiksi Hänen siunauksestaan.

Eikö Jeesus tässä esimerkissä korosta aikuisten/vanhempien vastuuta omista lapsistaan?
        Hän suorastaan närkästyi opetuslapsilleen, jotka estelivät vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen tykö (Mark. 10:13,14).
        (Ehkäpä opetuslapsetkin ajattelivat ja järkeilivät, että lapsen pitäisi olla ns. ymmärtäväisessä iässä, ennenkuin hän käsittäisi, mistä on kyse)

Eikö se ole nimenomaa armottomuutta, että estelemme pieniä lapsia saamasta kastetta ja sitä siunausta, minkä se välittää.
        Vai liittyykö sinun mielestäsi mitään siunausta kasteeseen, vai onko se pelkkää vettä ja ulkonainen merkki?

siunauksen lapsikaste välittää????
        Teillä on niin monta eri tulkintaa siitä,joten en ole selvillä sinun kannastasi.
        Katekismuksen mukaan, kasteessa saadaan
        -usko,
        -syntien anteeksisaaminen
        -Pyhä-Henki
        -seurakunnan jäsenyys
        -iankaikkinen elämä
        Onko tämä jonkunlainen valintatalo, josta kukin
        saa valiata mieleisensä?

Tuo viestisi:
        "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19,20), niin miksi emme toteuttaisi JUMALAN TAHTOA.
        KAIKKIIN KANSOIHIN kuuluvat lapsetkin. "
        antaa sen kuvan, että sinun mukaasi lapset eivät
        kuulu Jumalan valtakuntaan ILMAN KASTTA.

Jeesus itse sanoi: Senkaltaisten on taivasten
        valtakunta" siis ILMAN KASTETTA!!!!!!

• ???
        Tapio522 kirjoitti:

kojen varaan.
        ---

Ootko koskaan REHLISESTI miettinyt sitä, mitä siunauksia se lapsikaste on sitten tuonut ihmisten elämään ??? Vai onko se tuonut ??

• terence.hill
        ??? kirjoitti:

Ootko koskaan REHLISESTI miettinyt sitä, mitä siunauksia se lapsikaste on sitten tuonut ihmisten elämään ??? Vai onko se tuonut ??

Ihminen voi helposti itseään katsellessaan epäillä, että kuuluuko se Jumalan armo tällaiselle heikolle ja syntiselle. Silloin auttaa se tieto, että Jeesus on sovittanut koko maailman synnin jo 2000 vuotta sitten jamuutkin Raamatun totuudet. Ja silläkin on uskoa vahvistava vaikutus, että hänet on (toivottavasti) kastettu jo ennen kuin on ehtinyt elämässä virheitä tekemään. Se on omiaan vakuuttamaan, että ihmisellä ON OIKEUS uskoa, että hän SAA OLLA Jumalan lapsi Jeesuksen lunastustyön tähden.

Aikuiskasteeseen laitetaan uskolle helposti kynnyksiä ja Jumalan lupauksille ehtoja, ja ihmisen pitää olla kelvollinen s.o. tekopyhä.

• ??? kirjoitti:

Ootko rehellinen ?
        ???: "Ootko koskaan REHELLISESTI miettinyt sitä, mitä siunauksia se lapsikaste on sitten tuonut ihmisten elämään ???
        Vai onko se tuonut" ??
        ---
        Palaan tässä yhteydessä israelilaisiin, joka on hyvä esimerkki luopumuksesta tällekin ajalle.

Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja, niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
        Miksi?

He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).

Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
        Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.

Vaikka Israelilla oli kasteen ja ehtoollisen vastineet (1. kor. 10:1-4), kuitenkin he eivät päässeet perille.

Meidänkin tulee valvoa tilaamme. Tarvitsemme ”jalkojen pesua”, armonvälineitten oikeaa käyttöä.
        ”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).
        Vaarat ovat monet.
        Jeesus varoittaa:
        "..., kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Lk. 18:8).
        --
        Virsi 314.
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

• Soomipoik kirjoitti:

siunauksen lapsikaste välittää????
        Teillä on niin monta eri tulkintaa siitä,joten en ole selvillä sinun kannastasi.
        Katekismuksen mukaan, kasteessa saadaan
        -usko,
        -syntien anteeksisaaminen
        -Pyhä-Henki
        -seurakunnan jäsenyys
        -iankaikkinen elämä
        Onko tämä jonkunlainen valintatalo, josta kukin
        saa valiata mieleisensä?

Tuo viestisi:
        "kastamalla ja opettamalla" (Matt. 28:19,20), niin miksi emme toteuttaisi JUMALAN TAHTOA.
        KAIKKIIN KANSOIHIN kuuluvat lapsetkin. "
        antaa sen kuvan, että sinun mukaasi lapset eivät
        kuulu Jumalan valtakuntaan ILMAN KASTTA.

Jeesus itse sanoi: Senkaltaisten on taivasten
        valtakunta" siis ILMAN KASTETTA!!!!!!

Soomipoik:
        "Jeesus itse sanoi: Senkaltaisten on taivasten
        valtakunta" siis ILMAN KASTETTA"!!!!!!
        ---
        Onko siis mielestäsi "lihasta syntynyt" (Joh. 3:6)pieni lapsi sisällä Jumalan valtakunnassa ilman uskoa ja Pyhää Henkeä (Ilman uudestisyntymistä; Joh. 3:5)?

• ???
        terence.hill kirjoitti:

Ihminen voi helposti itseään katsellessaan epäillä, että kuuluuko se Jumalan armo tällaiselle heikolle ja syntiselle. Silloin auttaa se tieto, että Jeesus on sovittanut koko maailman synnin jo 2000 vuotta sitten jamuutkin Raamatun totuudet. Ja silläkin on uskoa vahvistava vaikutus, että hänet on (toivottavasti) kastettu jo ennen kuin on ehtinyt elämässä virheitä tekemään. Se on omiaan vakuuttamaan, että ihmisellä ON OIKEUS uskoa, että hän SAA OLLA Jumalan lapsi Jeesuksen lunastustyön tähden.

Aikuiskasteeseen laitetaan uskolle helposti kynnyksiä ja Jumalan lupauksille ehtoja, ja ihmisen pitää olla kelvollinen s.o. tekopyhä.

Uudessa testamentissa kerrotaan, kun ihminen otti Sanan vastaan hänet sen jälkeen kastettiin, ei ollut kyse tekopyyhyydestä tms.
        Raamattu sanoo : "Henki itse todistaa sen , että me olemme Jumalan lapsia".
        Ei se että ihminen tulee uskoon tarkoita sitä, että hänestä tulisi täydellinen tms., vaan armahdettu syntinen taivaan perillinen Jeesuksen lunastustyön tähden.

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik:
        "Jeesus itse sanoi: Senkaltaisten on taivasten
        valtakunta" siis ILMAN KASTETTA"!!!!!!
        ---
        Onko siis mielestäsi "lihasta syntynyt" (Joh. 3:6)pieni lapsi sisällä Jumalan valtakunnassa ilman uskoa ja Pyhää Henkeä (Ilman uudestisyntymistä; Joh. 3:5)?

Siis sinäkin uskot, että pieni, viaton vauva olisi
        kadotettu ilman kastetta.
        No tulihan se sieltä.

Kun Jeesus sanoo, että lapsikin uskovat!!!!
        Kun Jeesus sanoo, että senkaltaisten on taivasten
        valtakunta
        Kun Jeesus sanoo, että lapset saavat tulla hänen tykönsä

Miksi opillanne yritätte estää sitä????

KAIKKI ILMAN KASTETTA!!!!!!!!

Mene nyt kiireesti UT:n peruskurssille ja unohda
        tuo katolisen kirkon hapatus perisynnistä.

Matt 18:10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään
        näistä pienistä" !!!!!!!!!

• Henki
        Soomipoik kirjoitti:

No tulihan se sieltä.

valtakunta

Jeesuksen syliin nostettu sylilapsi uskoi Jeesukseen. Muista maailman lapsista ei sanota, että kaikki uskoisivat.
        Ilman uskoa ei ole otollinen Jumalalle.

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Ootko rehellinen ?
        ???: "Ootko koskaan REHELLISESTI miettinyt sitä, mitä siunauksia se lapsikaste on sitten tuonut ihmisten elämään ???
        Vai onko se tuonut" ??
        ---
        Palaan tässä yhteydessä israelilaisiin, joka on hyvä esimerkki luopumuksesta tällekin ajalle.

Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja, niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
        Miksi?

He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).

Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
        Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.

Vaikka Israelilla oli kasteen ja ehtoollisen vastineet (1. kor. 10:1-4), kuitenkin he eivät päässeet perille.

Meidänkin tulee valvoa tilaamme. Tarvitsemme ”jalkojen pesua”, armonvälineitten oikeaa käyttöä.
        ”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).
        Vaarat ovat monet.
        Jeesus varoittaa:
        "..., kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Lk. 18:8).
        --
        Virsi 314.
        2) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

Eli siitä lapsikasteesta ei ollutkaan mitään
        hyötyä, koska kaikki, Joosuaa ja Kaalebia lukuun-
        ottamatta tuhoutuivat!!!!!
        Tämän vahvistaa suomalaisten kohtalo. Nimikristil
        lisyys ei riitä!!!!!
        Terrece vakuutta, että kasteensa ansiosta ihminen
        voi omistaa lupaukset.
        Kyllä ne voi omistaa ilman kastettakin USKON
        KAUTTA!!!!!
        Ei siihen kastetta tarvita.
        2. Piet 1: 3-4
        "Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, HÄNEN TUNTEMISENSA KAUTTA (Siis EI
        KASTEEN KAUTTA!!!!) joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan, ja täydellisyydellään, joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä
        suurimmat lupaukset."

Eli, mihin sitä vauvakastetta tarvitaan?????

• kieroilla
        Henki kirjoitti:

Jeesuksen syliin nostettu sylilapsi uskoi Jeesukseen. Muista maailman lapsista ei sanota, että kaikki uskoisivat.
        Ilman uskoa ei ole otollinen Jumalalle.

Jeesus sanoi: Senkaltaisten on taivasten valtakunta.

Ei hän sanonut, että vain näiden lasten on taivasten valtakunta, vaan universaalisesti!!!!!!

• Totuuden Henki
        Soomipoik kirjoitti:

Eli siitä lapsikasteesta ei ollutkaan mitään
        hyötyä, koska kaikki, Joosuaa ja Kaalebia lukuun-
        ottamatta tuhoutuivat!!!!!
        Tämän vahvistaa suomalaisten kohtalo. Nimikristil
        lisyys ei riitä!!!!!
        Terrece vakuutta, että kasteensa ansiosta ihminen
        voi omistaa lupaukset.
        Kyllä ne voi omistaa ilman kastettakin USKON
        KAUTTA!!!!!
        Ei siihen kastetta tarvita.
        2. Piet 1: 3-4
        "Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, HÄNEN TUNTEMISENSA KAUTTA (Siis EI
        KASTEEN KAUTTA!!!!) joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan, ja täydellisyydellään, joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä
        suurimmat lupaukset."

Eli, mihin sitä vauvakastetta tarvitaan?????

Kupa sinäkin tietäisit mistä sinun "kirkkautesi" on peräisin ja miltä herrasi näyttää.

• Hengen
        kieroilla kirjoitti:

Jeesus sanoi: Senkaltaisten on taivasten valtakunta.

Ei hän sanonut, että vain näiden lasten on taivasten valtakunta, vaan universaalisesti!!!!!!

Eihän lapsi ilman Pyhän Hengen lahjaa ole vielä OTTANUT VASTAAN Jumalan valtakuntaa.

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        15 Totisesti sanon minä teille: jokainen, joka ei Jumalan valtakuntaa ota vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan siihen tule sisälle.

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

9 Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa.

SILLOIN te saatte Pyhän Hengen. KASTEESSA. TE JA TEIDÄN LAPSET.
        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

miehet/veljet parannuskehotus (jae 37)

lapsilta ei kukaan Raamatun henkilö vaadi parannuste ehtona kasteelle ja Pyhän Hengen saamiselle.

• sitten
        Hengen kirjoitti:

Eihän lapsi ilman Pyhän Hengen lahjaa ole vielä OTTANUT VASTAAN Jumalan valtakuntaa.

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        15 Totisesti sanon minä teille: jokainen, joka ei Jumalan valtakuntaa ota vastaan niinkuin lapsi, ei hän suinkaan siihen tule sisälle.

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

9 Mutta ette ole lihassa, vaan hengessä, jos muutoin Jumalan Henki asuu teissä; mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa.

SILLOIN te saatte Pyhän Hengen. KASTEESSA. TE JA TEIDÄN LAPSET.
        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." [Jes. 57:19; Joh. 10:16; Ef. 2:13]

miehet/veljet parannuskehotus (jae 37)

lapsilta ei kukaan Raamatun henkilö vaadi parannuste ehtona kasteelle ja Pyhän Hengen saamiselle.

varmaan erehtynyt.

Onneksi täällä on yksi kaikentietävä joka korjaa
        Jeesuksen erehdyksen.

• ottaa vastaan
        sitten kirjoitti:

varmaan erehtynyt.

Onneksi täällä on yksi kaikentietävä joka korjaa
        Jeesuksen erehdyksen.

Olet pahasti harhautunut ja yrität peittää väärää oppiasi katkomalla jakeita ja Jeesuksen puheita keskeltä poikki.

• eepu*
        Tapio522 kirjoitti:

---

ette vai halua oppia, mitä tarkoittaa "he saivat kasteen Moosekseen”, mutta katso jälleen ja ymmärrä, Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020226181#22000000020226181
        *
        Vedestä katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000020278176

• eepu*
        terence.hill kirjoitti:

----

... jättää syntielämä POIS!
        Moni vain ei hevin luovu siitä....

Toki Evankeliumin tulee saarnata ja se kuuluukin näin tehdä ennen tuota parannuksen (Apt.2:38) upotuskastetta, ja kun hän tahtoo luopua tuosta entisestä syntielämästä hän käy kasteenhautaan!

• terence.hill
        eepu* kirjoitti:

... jättää syntielämä POIS!
        Moni vain ei hevin luovu siitä....

Toki Evankeliumin tulee saarnata ja se kuuluukin näin tehdä ennen tuota parannuksen (Apt.2:38) upotuskastetta, ja kun hän tahtoo luopua tuosta entisestä syntielämästä hän käy kasteenhautaan!

Miksi et tahdo luopua siitä?

• terence.hill
        ??? kirjoitti:

Uudessa testamentissa kerrotaan, kun ihminen otti Sanan vastaan hänet sen jälkeen kastettiin, ei ollut kyse tekopyyhyydestä tms.
        Raamattu sanoo : "Henki itse todistaa sen , että me olemme Jumalan lapsia".
        Ei se että ihminen tulee uskoon tarkoita sitä, että hänestä tulisi täydellinen tms., vaan armahdettu syntinen taivaan perillinen Jeesuksen lunastustyön tähden.

silloin toiseen kertaan kastettu. Heille se oli ensimmäinen kerta.

Katsopa vähän tuota eep*ua! Hänen mukaansa ei riitä olla armahdettu syntinen vaan on oltava täydellinen, ja tekopyhyys paistaa jokaisesta kirjoituksesta.

Hyvä, että sinä ymmärrät häntä paremmin välttää omavanhurskautta! Mutta monen uskovien kasteen ottaneen kohdalla näkyy tuo ylpeä asenne, että minä se tässä olen tosi uskova ja paljon parempi ihminen kuin muut. (Kai useimmat teikäläisistä ovat ihan nöyriä kristittyjä, mutta nuo eepu-tyypit pitävät vain suurinta melua omasta erinomaisuudestaan.)

• eepu*
        Tapio522 kirjoitti:

kojen varaan.
        ---

Eikö mene perille, että sinä tulkitset paavia/roomalaiskatolisen kirkon tekemää HARHAOPPIA??!!!
        Katso:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000022228820

• eepu*
        terence.hill kirjoitti:

Kieltäydyt Jumalan tahdonmukaisesta (Apt.2:38) pelastustiestä?!

• terence.hill
        eepu* kirjoitti:

Kysyin SINUN ylpeydestäsi.

• eepu*
        terence.hill kirjoitti:

Kysyin SINUN ylpeydestäsi.

Etkö ylpeydeltäsi tahdo vastata?!

Sillä; Eikö se ole pahinta ylpeyttä kun;

• eepu*
        terence.hill kirjoitti:

..itse olen luopunut siitä jo monia vuosia sitten antaessani sovittaa (Apt.2:38) itseni!

"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."

"Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        Sellaista vastaan ei ole laki.
        Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.

Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.” (2.Kor.5:20; Gal.5:22-25)
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
        "Kristus teissä, kirkkauden toivo." (2.Kor.5:17; Kol.1:27)

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille :)

minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa
        JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
        "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
        Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
        Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!
        *
        Kaste velvoittaa meitä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000022137033#22000000022137033
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• Soomipoik kirjoitti:

No tulihan se sieltä.

valtakunta

Täh???
        Soomipoik:"Siis sinäkin uskot, että pieni, viaton vauva olisi
        No tulihan se sieltä".
        ---
        Missään en ole tuominnut pieniä kastamattomia lapsia kadotukseen.
        Kuinka monta kertaa tämä pitää sanoa.
        Eiköhän jätetä se Jumalan huoleksi, miten kastamattomien lasten ja muiden pakanoiden käy!

Mitä Raamattu sanoo lapsen viattomuudesta/synnittömyydestä?

• Soomipoik kirjoitti:

No tulihan se sieltä.

valtakunta

Soomipoik:
        1."Kun Jeesus sanoo, että lapsetkin uskovat!!!!
        2.Kun Jeesus sanoo, että senkaltaisten on taivasten valtakunta .
        3.Kun Jeesus sanoo, että lapset saavat tulla hänen tykönsä".
        (Numerointi 1-3 minun)

----
        Kun sanot, että lapsetkin uskovat (1), niin miksi sitten estät heitä saamasta kastetta?

Vai tarkoitatko, että lapsi voi uskoa vasta "ymmärtäväisessä iässä" ja tulla (3) siten itse (kävellen) kasteelle?

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik:
        1."Kun Jeesus sanoo, että lapsetkin uskovat!!!!
        2.Kun Jeesus sanoo, että senkaltaisten on taivasten valtakunta .
        3.Kun Jeesus sanoo, että lapset saavat tulla hänen tykönsä".
        (Numerointi 1-3 minun)

----
        Kun sanot, että lapsetkin uskovat (1), niin miksi sitten estät heitä saamasta kastetta?

Vai tarkoitatko, että lapsi voi uskoa vasta "ymmärtäväisessä iässä" ja tulla (3) siten itse (kävellen) kasteelle?

estä lapsia tulemasta kasteelle, jos he sitä
        haluavat. Minunkin kaksi lastani ovat kastattaneet itsensä.
        Mutta!!!!!
        Me emme tee kenellekkään väkivaltaa, ja vie ketään
        vasten tahtoaan kasteelle!!!
        Jeesus itse sanoi: JOKA TAHTOO MINUN PERÄSSÄNI
        KULKEA;!!!!!!
        Koska lapsi uskoo, niin ei sen kasteen kanssa ole vauvojen suhteen mitään kiirettä. Ei tarvita hä-
        täkastetta, koska Jeesuksen sanojen mukaan hän
        kelpaa sellaisenaan!!!!!!!!

Jos tekin uskotte, että lapsi on otollinen sel-
        laisenaan, niin mitä ekstraa hän saa siinaä
        lapsikasteessa????? Muuta kuin kirkon jäåsenyyden???

• Soomipoik kirjoitti:

estä lapsia tulemasta kasteelle, jos he sitä
        haluavat. Minunkin kaksi lastani ovat kastattaneet itsensä.
        Mutta!!!!!
        Me emme tee kenellekkään väkivaltaa, ja vie ketään
        vasten tahtoaan kasteelle!!!
        Jeesus itse sanoi: JOKA TAHTOO MINUN PERÄSSÄNI
        KULKEA;!!!!!!
        Koska lapsi uskoo, niin ei sen kasteen kanssa ole vauvojen suhteen mitään kiirettä. Ei tarvita hä-
        täkastetta, koska Jeesuksen sanojen mukaan hän
        kelpaa sellaisenaan!!!!!!!!

Jos tekin uskotte, että lapsi on otollinen sel-
        laisenaan, niin mitä ekstraa hän saa siinaä
        lapsikasteessa????? Muuta kuin kirkon jäåsenyyden???

Jeesus ei vaatinut tiettyä ymmärrystä/kypsyneisyyttä niiltä lapsilta, joita tuotiin Hänen siunattavakseen (Mark. 13-15).

Ettekö tekin siunatessanne ja rukoillessanne pienten (syli)lapsien puolesta halua jättää näin heitä Jumalan armon huomaan. Vai olenko ymmärtänyt väärin siunaamisen merkityksen pienelle lapsellenne?

Lapsi siis voi olla Jumalan armon vastaanottaja, vai mitä lasten siunaamisesta muutoin on hyötyä lapselle?

Mutta juuri siksi, että pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottja, yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, joista kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Tällöinhän kypsyneisyydestä tulisi toinen pelastuksen lähde/ehto Jumalan armon rinnalle.

Ongelmana tässä on tietysti se, että te pidätte kastetta ihmistekona, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa: "Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa" toteaa helluntalainen Juhana Lehmuskoski kirjassaan "YKSI KASTE" (sivu 52).

Eikö tästäkin jo voida päätellä, että teille kaste on vain pelkkää vettä (upotus) ja ihmisteko, jossa tärkeintä on veden määrä ja oma ansio (kypsyneisyys/ymmärrys): kypsän ihmisen itsenäinen päätös, jonka hän tuo Jumalan hyväksyttäväksi.

Näin totaalisesti ajattelemme eri tavoin.
        Rukoillaan Jumalan johdatusta, että Hän kirkastaisi meille Pyhän Henkensä kautta yhä enemmän kasteen hengellistä merkitystä.

Elikkä mikä merkitys on Jeesuksella (Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä; MAtt. 28:19) kasteessa?

• terence.hill kirjoitti:

silloin toiseen kertaan kastettu. Heille se oli ensimmäinen kerta.

Katsopa vähän tuota eep*ua! Hänen mukaansa ei riitä olla armahdettu syntinen vaan on oltava täydellinen, ja tekopyhyys paistaa jokaisesta kirjoituksesta.

Hyvä, että sinä ymmärrät häntä paremmin välttää omavanhurskautta! Mutta monen uskovien kasteen ottaneen kohdalla näkyy tuo ylpeä asenne, että minä se tässä olen tosi uskova ja paljon parempi ihminen kuin muut. (Kai useimmat teikäläisistä ovat ihan nöyriä kristittyjä, mutta nuo eepu-tyypit pitävät vain suurinta melua omasta erinomaisuudestaan.)

terence.hill: "Mutta monen uskovien kasteen ottaneen kohdalla näkyy tuo ylpeä asenne, että minä se tässä olen tosi uskova ja paljon parempi ihminen kuin muut".
        ---
        Olen huomannut saman asian.
        (Veljeni on helluntalainen.)

Uskovien kasteen kannattajat korostavat ihmisen OMAA osuuttaan ja OMAA ansiollisuuttaan (=OMAA ymmärrystä)kastetoimituksessa.
        Kun kasteesta tehdään OMA ansio, jossa Jeesus on vain muodollisesti/symbolisesti läsnä, johtaa se helposti OMAvanhurskauden tielle.

Helluntalainen JUHANA LEHMUSKOSKI sanookin YKSI KASTE-kirjassaan: "Ensimmäinen askel (siis ihmisteko)uuden elämän alussa on kasteen vastaanottaminen" (sivu 45).
        Ja kun hän vielä kieltää, että Jumalan armo (Jeesus) ei mitenkään liity kasteeseen (sivu 52), niin mitä siitä jää jäljelle; pelkkä vesi ja OMA ansiollisuus!
        Voi, voi, voi...

• eepu*
        Tapio522 kirjoitti:

Jeesus ei vaatinut tiettyä ymmärrystä/kypsyneisyyttä niiltä lapsilta, joita tuotiin Hänen siunattavakseen (Mark. 13-15).

Ettekö tekin siunatessanne ja rukoillessanne pienten (syli)lapsien puolesta halua jättää näin heitä Jumalan armon huomaan. Vai olenko ymmärtänyt väärin siunaamisen merkityksen pienelle lapsellenne?

Lapsi siis voi olla Jumalan armon vastaanottaja, vai mitä lasten siunaamisesta muutoin on hyötyä lapselle?

Mutta juuri siksi, että pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottja, yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan kastaa.

Tietyn kypsyneisyyden katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, joista kaste on tärkeimpänä todistuksena.
        Tällöinhän kypsyneisyydestä tulisi toinen pelastuksen lähde/ehto Jumalan armon rinnalle.

Ongelmana tässä on tietysti se, että te pidätte kastetta ihmistekona, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa: "Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa" toteaa helluntalainen Juhana Lehmuskoski kirjassaan "YKSI KASTE" (sivu 52).

Eikö tästäkin jo voida päätellä, että teille kaste on vain pelkkää vettä (upotus) ja ihmisteko, jossa tärkeintä on veden määrä ja oma ansio (kypsyneisyys/ymmärrys): kypsän ihmisen itsenäinen päätös, jonka hän tuo Jumalan hyväksyttäväksi.

Rukoillaan Jumalan johdatusta, että Hän kirkastaisi meille Pyhän Henkensä kautta yhä enemmän kasteen hengellistä merkitystä.

Elikkä mikä merkitys on Jeesuksella (Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä; MAtt. 28:19) kasteessa?

Tapio522 kirjoitit:
        ”Jeesus ei vaatinut tiettyä ymmärrystä/kypsyneisyyttä niiltä lapsilta, joita tuotiin Hänen siunattavakseen (Mark. 13-15).”
        *
        eepu:
        Äidit toivat pieniä lapsia siunattaviksi, se oli vanhempien tahto!
        *
        Tapio522:
        ”Ettekö tekin siunatessanne ja rukoillessanne pienten (syli)lapsien puolesta halua jättää näin heitä Jumalan armon huomaan. Vai olenko ymmärtänyt väärin siunaamisen merkityksen pienelle lapsellenne?”
        *
        eepu:
        Näin juuri!
        *
        Tapio522:
        ”Lapsi siis voi olla Jumalan armon vastaanottaja, vai mitä lasten siunaamisesta muutoin on hyötyä lapselle?”
        *
        eepu:
        Hän on kohde (ei niinkään "vastaanottaja" ennen kuin itse ymmärtää), jolle vanhemmat toivovat Jumalan Siunausta!
        *
        Tapio522:
        ”Mutta juuri siksi, että pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottja, yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan kastaa. Tietyn kypsyneisyyden katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, joista kaste on tärkeimpänä todistuksena. Tällöinhän kypsyneisyydestä tulisi toinen pelastuksen lähde/ehto Jumalan armon rinnalle.
        Ongelmana tässä on tietysti se, että te pidätte kastetta ihmistekona, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa: "Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa" toteaa helluntalainen Juhana Lehmuskoski kirjassaan "YKSI KASTE" (sivu 52). Eikö tästäkin jo voida päätellä, että teille kaste on vain pelkkää vettä (upotus) ja ihmisteko, jossa tärkeintä on veden määrä ja oma ansio (kypsyneisyys/ymmärrys): kypsän ihmisen itsenäinen päätös, jonka hän tuo Jumalan hyväksyttäväksi. Näin totaalisesti ajattelemme eri tavoin. Rukoillaan Jumalan johdatusta, että Hän kirkastaisi meille Pyhän Henkensä kautta yhä enemmän kasteen hengellistä merkitystä.”

*
        eepu:
        Ensiksikin; upotuskasteelle ihminen on itse hakeuduttava kuultuaan ja ymmärrettyään Evankeliumin parannuksensaarnan, Jumalan edessä ei siis ketään voida kastaa ilman tämän henkilön omakohtaista uskontunnustusta; joka sisältää anteeksiantamuksen pyytämistä syntielämän pois jättämistä, uskomista Messias Vapahtajaan.

--- Siksi lapsen SIUNAUS ja rukouselämä lapsen puolesta on se oikea-askel hänen kohdallaan kohti tätä UUTTA LIITTOA!

Vanhemmat siis nyt rukoilevat lapsen/lasten puolesta,
        Että he pelastuvat: Sillä Uskovien lapset ovat "pyhiä = SIUNATTUJA - aina ymmärtävään uskoontuloon asti"!
        Sillä onhan JUMALA RAKKAUS, eikä Hän vaadi mahdottomia (pakko kastamisia) asioita, joita emme voisi täyttää, sillä kaikki lapsetkin on/ovat Oikeudenmukaisen/Armollisen Jumalan kädessä!
        *
        Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT”.

.. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA"
        … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan omaa uskoa! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
        ---- Mutta tuokaa toki lapsenne Jumalan Käsien alle -- SIUNAUKSEEN!

*
        Tapio522:
        ”Elikkä mikä merkitys on Jeesuksella (Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä; Matt. 28:19) kasteessa?”

*
        eepu:
        Kyseinen versio (Matt.28:19) on paavin/katolisenkirkon lanseeraama ja tekemä vääristetty/väännetty muoto!
        Onhan näitä asioita tuotu sinulle ja kumppaneillesi esille, tässä nyt taas esitän sen sinulle;... sillä tuo valelu, se ei ensinkään ole kaste, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon HARHAOPPI, he ovat muuttaneet kasteopin;

.. ja asettivat epäraamatullisen vauvavalelun sen tilalle -- ja lisäksi; he valelevat vauvoja kolmeen arvoasemaan, Vapahtajan Nimen sijasta????!!! ..jne..    

Mutta meille on annettu vain Yksi Nimi johon meidät tulee kastaa, ja se on Vapahtajan Nimi; JAHSHUA MESSIAS!
        Johannes Kastaja ja Vapahtaja kastattivat tähän kasteeseen uskoon tulleita katuvia ihmisiä rinnakkain, jos kasteet olisivat olleet erilaisia olisi siitä kyllä syntynyt kiisteltyä ja se olisi kyllä mainittu myös Raamatussa!
        Kun siis puhutaan kristillisestä kasteesta sillä edelleenkin tarkoitetaan uskovaisten upotuskastetta eli kysymys on edelleenkin samasta kasteesta jolla itse MESTARI VAPAHTAJA kastatti USKOON tulleita eli Hän kastoi JOHANNEKSEN KASTEELLA Nimeensä, jonka Hän oli Isältä saanut!

--- Niinpä sinulle/teille PARANNUKSEN USKONMUKAINEN UPOTUSKASTEKUTSU KUULUU!
        …. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pyhityksen ja siten pelastuksen menettämiseen!!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        TOISEKSI; se on edelleen PARANNUKSEN upotuskaste:
        Lue; Matt. 3:2    
        Johannes Kastaja sanoi: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        ---- Siitä lähtien VAPAHTAJA (myös) rupesi SAARNAAMAAN (ja kastattamaan) ja sanomaan: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        ...ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää PARANNUS ja USKOKAA EVANKELIUMI".(Matt. 4:17; Mark. 1:15)

”Niin he lähtivät ja SAARNASIVAT, että oli tehtävä PARANNUS.” (Mark. 6:12)
        ”Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” (Ap. t. 2:38)
        Tehkää siis PARANNUS ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,” (Ap. t. 3:19)
        ”Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä PARANNUS.” (Ap. t. 17:30)
        ”Ja kaikki kansa, joka häntä (VAPAHTAJAA) kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja ANTOIVAT KASTAA ITSENSÄ JOHANNEKSEN KASTEELLA." (Ks. Joh.4:1, 2; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5 )

*
        Johanneksen kasteen Lupauksesta; PYHÄN HENGEN LUPAUKSESTA:
        "Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.

{"Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen hän sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka USKOIVAT häneen; sillä HENKI ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu." (Joh.7.Luku)

[Myös Johannes sanoi tämän Lupauksen: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."

(Pietari)"ja te saatte Pyhän Hengen Lahjan .... sillä tämä LUPAUS on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Matt.3:11; Apt.2:38,39)] }
        Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen." (Apt.1:4,5)
        *
        ”.. jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä omistat ”uudenluomuksen”? …. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pyhityksen ja siten pelastuksen menettämiseen!!
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• siunaus
        eepu* kirjoitti:

Tapio522 kirjoitit:
        ”Jeesus ei vaatinut tiettyä ymmärrystä/kypsyneisyyttä niiltä lapsilta, joita tuotiin Hänen siunattavakseen (Mark. 13-15).”
        *
        eepu:
        Äidit toivat pieniä lapsia siunattaviksi, se oli vanhempien tahto!
        *
        Tapio522:
        ”Ettekö tekin siunatessanne ja rukoillessanne pienten (syli)lapsien puolesta halua jättää näin heitä Jumalan armon huomaan. Vai olenko ymmärtänyt väärin siunaamisen merkityksen pienelle lapsellenne?”
        *
        eepu:
        Näin juuri!
        *
        Tapio522:
        ”Lapsi siis voi olla Jumalan armon vastaanottaja, vai mitä lasten siunaamisesta muutoin on hyötyä lapselle?”
        *
        eepu:
        Hän on kohde (ei niinkään "vastaanottaja" ennen kuin itse ymmärtää), jolle vanhemmat toivovat Jumalan Siunausta!
        *
        Tapio522:
        ”Mutta juuri siksi, että pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottja, yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan kastaa. Tietyn kypsyneisyyden katsominen pätevän kasteen ehdoksi sisältää mielivaltaisen lisäyksen Raamatun armo-oppiin, joista kaste on tärkeimpänä todistuksena. Tällöinhän kypsyneisyydestä tulisi toinen pelastuksen lähde/ehto Jumalan armon rinnalle.
        Ongelmana tässä on tietysti se, että te pidätte kastetta ihmistekona, johon ei sisälly mitään Jumalan armoa: "Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa" toteaa helluntalainen Juhana Lehmuskoski kirjassaan "YKSI KASTE" (sivu 52). Eikö tästäkin jo voida päätellä, että teille kaste on vain pelkkää vettä (upotus) ja ihmisteko, jossa tärkeintä on veden määrä ja oma ansio (kypsyneisyys/ymmärrys): kypsän ihmisen itsenäinen päätös, jonka hän tuo Jumalan hyväksyttäväksi. Näin totaalisesti ajattelemme eri tavoin. Rukoillaan Jumalan johdatusta, että Hän kirkastaisi meille Pyhän Henkensä kautta yhä enemmän kasteen hengellistä merkitystä.”

*
        eepu:
        Ensiksikin; upotuskasteelle ihminen on itse hakeuduttava kuultuaan ja ymmärrettyään Evankeliumin parannuksensaarnan, Jumalan edessä ei siis ketään voida kastaa ilman tämän henkilön omakohtaista uskontunnustusta; joka sisältää anteeksiantamuksen pyytämistä syntielämän pois jättämistä, uskomista Messias Vapahtajaan.

--- Siksi lapsen SIUNAUS ja rukouselämä lapsen puolesta on se oikea-askel hänen kohdallaan kohti tätä UUTTA LIITTOA!

Vanhemmat siis nyt rukoilevat lapsen/lasten puolesta,
        Että he pelastuvat: Sillä Uskovien lapset ovat "pyhiä = SIUNATTUJA - aina ymmärtävään uskoontuloon asti"!
        Sillä onhan JUMALA RAKKAUS, eikä Hän vaadi mahdottomia (pakko kastamisia) asioita, joita emme voisi täyttää, sillä kaikki lapsetkin on/ovat Oikeudenmukaisen/Armollisen Jumalan kädessä!
        *
        Paavali sanoo: "sillä kaikki, mikä ei ole USKOSTA, on SYNTIÄ." .. Sillä; ”… Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin USKOSTA Jeesukseen Kristukseen niille, jotka USKOVAT”.

.. niinpä vauva-valelu kasteena On SYNTIÄ, koska se EI TAPAHDU kastettavan omassa USKOSSA"
        … se on silloin ihmisteko, se on -- Jumalan tahdon vastainen valheellinen kastetoimitus!!! ..vauva-valelua ei voi Raamatulla puolustaa, se on ihmisten (roomalaiskatolisenkirkon) laatima HARHAOPPI!! jos siis olet vauvana saanut kasteen nimellä kulkevan vauva-valelun, niin valitettavasti se ei täytä kasteelle asetettuja normeja/ehtoja korkeintaan sillä on siunausarvo, …Kasteen antamiseen/ottamiseen vaaditaan aina kastettavan omaa uskoa! .. mutta (vauvojen) siunaamiseen ei! Tärkeintä on siis ottaa omakohtaisesti se Oikea uskonmukainen upotuskaste Herramme ja Vapahtajamme Nimeen!
        ---- Mutta tuokaa toki lapsenne Jumalan Käsien alle -- SIUNAUKSEEN!

*
        Tapio522:
        ”Elikkä mikä merkitys on Jeesuksella (Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä; Matt. 28:19) kasteessa?”

*
        eepu:
        Kyseinen versio (Matt.28:19) on paavin/katolisenkirkon lanseeraama ja tekemä vääristetty/väännetty muoto!
        Onhan näitä asioita tuotu sinulle ja kumppaneillesi esille, tässä nyt taas esitän sen sinulle;... sillä tuo valelu, se ei ensinkään ole kaste, se on paavin/roomalaiskatolisen kirkon HARHAOPPI, he ovat muuttaneet kasteopin;

.. ja asettivat epäraamatullisen vauvavalelun sen tilalle -- ja lisäksi; he valelevat vauvoja kolmeen arvoasemaan, Vapahtajan Nimen sijasta????!!! ..jne..    

Mutta meille on annettu vain Yksi Nimi johon meidät tulee kastaa, ja se on Vapahtajan Nimi; JAHSHUA MESSIAS!
        Johannes Kastaja ja Vapahtaja kastattivat tähän kasteeseen uskoon tulleita katuvia ihmisiä rinnakkain, jos kasteet olisivat olleet erilaisia olisi siitä kyllä syntynyt kiisteltyä ja se olisi kyllä mainittu myös Raamatussa!
        Kun siis puhutaan kristillisestä kasteesta sillä edelleenkin tarkoitetaan uskovaisten upotuskastetta eli kysymys on edelleenkin samasta kasteesta jolla itse MESTARI VAPAHTAJA kastatti USKOON tulleita eli Hän kastoi JOHANNEKSEN KASTEELLA Nimeensä, jonka Hän oli Isältä saanut!

--- Niinpä sinulle/teille PARANNUKSEN USKONMUKAINEN UPOTUSKASTEKUTSU KUULUU!
        …. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pyhityksen ja siten pelastuksen menettämiseen!!

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Johannes Kastaja sanoi: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        ---- Siitä lähtien VAPAHTAJA (myös) rupesi SAARNAAMAAN (ja kastattamaan) ja sanomaan: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
        ...ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää PARANNUS ja USKOKAA EVANKELIUMI".(Matt. 4:17; Mark. 1:15)

”Niin he lähtivät ja SAARNASIVAT, että oli tehtävä PARANNUS.” (Mark. 6:12)
        ”Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” (Ap. t. 2:38)
        Tehkää siis PARANNUS ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,” (Ap. t. 3:19)
        ”Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä PARANNUS.” (Ap. t. 17:30)
        ”Ja kaikki kansa, joka häntä (VAPAHTAJAA) kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja ANTOIVAT KASTAA ITSENSÄ JOHANNEKSEN KASTEELLA." (Ks. Joh.4:1, 2; Luuk.7:29; 3:16; Apt.1:5 )

*
        "Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.

{"Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon. Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Mutta sen hän sanoi HENGESTÄ, joka niiden piti saaman, jotka USKOIVAT häneen; sillä HENKI ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu." (Joh.7.Luku)

[Myös Johannes sanoi tämän Lupauksen: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."

(Pietari)"ja te saatte Pyhän Hengen Lahjan .... sillä tämä LUPAUS on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Matt.3:11; Apt.2:38,39)] }
        Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen." (Apt.1:4,5)
        *
        ”.. jos joku on KRISTUKSESSA, niin hän on UUSI LUOMUS; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2.Kor.5:17). Joko sinä omistat ”uudenluomuksen”? …. Sillä; Tahallinen USKONMUKAISEN UPOTUSKASTEEN hylkääminen johtaa pyhityksen ja siten pelastuksen menettämiseen!!
        *
        ♥ MARANATA! ♥

Kaste on valtava siunaus lapselle.

• eepu*
        siunaus kirjoitti:

Kaste on valtava siunaus lapselle.

katso siis edellinen viestini uudelleen!

.. vai oletko niin luutunut epäraamatulliseen paavin/roomalaiskatolisenkirkonoppiisi, että se ei millään enää muutu...??? :(…

• ikuinen siunaus
        eepu* kirjoitti:

katso siis edellinen viestini uudelleen!

.. vai oletko niin luutunut epäraamatulliseen paavin/roomalaiskatolisenkirkonoppiisi, että se ei millään enää muutu...??? :(…

Jeesuksen "kosketus" sylilapselle vanhassa liitossa oli vaikutukseltaan sama kuin nyt lapsen kaste uudessa liitossa, kun Jeesus on taivaassa, eikä voi ketään ottaa syliinsä maan päällä. Seurakuntaan kastettu lapsi on saanut Jeesuksen kosketuksen.

"Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        Sillä kolme on, jotka todistavat:
        Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä."

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Sinä OLETAT, että lapsi olisi armon vastaanottaja.
        Millä tavalla lapsi osoittaa sen? Tehän pakotatte
        lapsen siihen armoon.
        Sanot:
        Mutta juuri siksi, että pikkulapsi voi olla Jumalan rakkauden kohde, Hänen armonsa vastaanottja, yksi niiden, joiden on Jumalan valtakunta, hänet voidaan kastaa."
        Väitätkö todella, että lapsi ei olisi Jumalan rak-
        kauden kohde ilman kastetta``Kuitenkin myönnät,
        että hänen on Jumalan valtakunta!!!!! No, mihin sitä
        kastetta sitten tarvitaan?????

Te ette ymmärrä, että lapsikaste on alusta alkaen
        ihmistekoa. PAPPI, VANHEMMAT, KUMMIT yrittävät
        pelastaa tämä pieni lapsi omilla teoillaan.
        Jonkunhan täytyy kantaa se vesikin siihen kas-
        temaljaan. Tarvitseeko Jumala sittenkin ihmisen
        apua? Entä, jos kukaan ei laittaisi vettä asti-
        aan. Eikö Jumala silloin voisikaan toimia????
        Vaikka kuinka väitätte ,että kaste on Jumalan tekoa, niin Raamattu ei anna tukea sellaiselle
        ylihengelliselle opille.
        Lutherkin ymmärsi paremmin kuin te, että kaste
        on ulkoinen merkki Jumalan työstä. Se merkki ei
        sinällään pelasta ketään, eikä ole Jumalan tekoa, mutta se vahvistaa sen, mitä sydämessä on ta-
        pahtunut.

• Sanontaa "pyhä kaste" ei esiinny kertaakaan Raamatussa, ei myöskään "kasteen armoa". Pysytään Jumalan Sanassa. Jeesuksen suhtautuminen lapsiin ei liity Raamatussa kertaakaan kasteisiin. Tiedät sen varmasti jo pelkästään 33/38 Kr-käännöstä luettuasi. Alkuteksteissä asia on vielä selkeämpi, jos Sinulla sellaisia on käytössä. Itse tutkin pääasiassa "Textus receptuksen tekstejä" (liberaalisia tulkintoja välttääkseni).

Kasteet ovat "opin alkeita" joista meidän tulee päästä Jeesuksen Kristuksen todelliseen ja sisäiseen (henkilökohtaiseen) tuntemiseen. Tällä en sano, ettei Sinulla sitä olisi, mutta lisääntyköön Herran tuntemus kaikilla uskovaisilla.

• jukka.finland kirjoitti:

Sanontaa "pyhä kaste" ei esiinny kertaakaan Raamatussa, ei myöskään "kasteen armoa". Pysytään Jumalan Sanassa. Jeesuksen suhtautuminen lapsiin ei liity Raamatussa kertaakaan kasteisiin. Tiedät sen varmasti jo pelkästään 33/38 Kr-käännöstä luettuasi. Alkuteksteissä asia on vielä selkeämpi, jos Sinulla sellaisia on käytössä. Itse tutkin pääasiassa "Textus receptuksen tekstejä" (liberaalisia tulkintoja välttääkseni).

Kasteet ovat "opin alkeita" joista meidän tulee päästä Jeesuksen Kristuksen todelliseen ja sisäiseen (henkilökohtaiseen) tuntemiseen. Tällä en sano, ettei Sinulla sitä olisi, mutta lisääntyköön Herran tuntemus kaikilla uskovaisilla.

jukka.finland:
        "Sanontaa "pyhä kaste" ei esiinny kertaakaan Raamatussa, ei myöskään "kasteen armoa". Pysytään Jumalan Sanassa".
        ---
        Eikö sinun mielestäsi kasteeseen liity mitenkään Pyhä Henki tai Jumalan armo?

• eepu*

Matti Väisänen kirjoittaa:
        ”Kysymyksessä ei ollut varttunut lapsi, vaan pienokainen (mikros = pieni, vähäinen) (Matt. 18:6).”

*
        eepu:
        μικρος = mikros = NUORI, eikä pieni lapsi, pienokainen; joka kirjoitetaan: μικρόύλής = PIENOKAINEN

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Johannes Kastaja ja Vapahtaja kastattivat uskoon tulleita katuvia ihmisiä rinnakkain, jos kasteet olisivat olleet erilaisia olisi siitä kyllä syntynyt kiisteltyä ja se olisi kyllä mainittu myös Raamatussa!
        Kun puhutaan kristillisestä kasteesta sillä edelleenkin tarkoitetaan uskovaisten upotuskastetta eli kysymys on edelleenkin samasta kasteesta jolla itse MESTARI VAPAHTAJA kastatti uskoon tulleita eli Hän kastoi JOHANNEKSEN KASTEELLA!

*   
        Siitä lähtien VAPAHTAJA (myös) rupesi SAARNAAMAAN (ja kastattamaan) ja sanomaan: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".

Mark. 6:12    
        Niin he lähtivät ja SAARNASIVAT, että oli tehtävä PARANNUS.
        Ap. t. 2:38    
        Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 3:19    
        Tehkää siis PARANNUS ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        Ap. t. 17:30   
        Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä PARANNUS.

*

*
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• vauva,
        eepu* kirjoitti:

”Kysymyksessä ei ollut varttunut lapsi, vaan pienokainen (mikros = pieni, vähäinen) (Matt. 18:6).”

*
        eepu:
        μικρος = mikros = NUORI, eikä pieni lapsi, pienokainen; joka kirjoitetaan: μικρόύλής = PIENOKAINEN

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu
        *
        Jk.:
        Johannes Kastaja ja Vapahtaja kastattivat uskoon tulleita katuvia ihmisiä rinnakkain, jos kasteet olisivat olleet erilaisia olisi siitä kyllä syntynyt kiisteltyä ja se olisi kyllä mainittu myös Raamatussa!
        Kun puhutaan kristillisestä kasteesta sillä edelleenkin tarkoitetaan uskovaisten upotuskastetta eli kysymys on edelleenkin samasta kasteesta jolla itse MESTARI VAPAHTAJA kastatti uskoon tulleita eli Hän kastoi JOHANNEKSEN KASTEELLA!

*   
        Siitä lähtien VAPAHTAJA (myös) rupesi SAARNAAMAAN (ja kastattamaan) ja sanomaan: "Tehkää PARANNUS, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".

Mark. 6:12    
        Niin he lähtivät ja SAARNASIVAT, että oli tehtävä PARANNUS.
        Ap. t. 2:38    
        Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap. t. 3:19    
        Tehkää siis PARANNUS ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        Ap. t. 17:30   
        Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä PARANNUS.

*

*
        *
        ♥ MARANATA! ♥

Lääkäri Luukas käyttää uskovasta lapsesta sanaa brefos, mikä tarkoittaa vastasyntynyttä vauvaa. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä.

Nykytietämyksen mukaan vauvan kuulo on täysin kehittynyt jo sikiöasteelle. Usko kun tulee kuulosta. Ja kuulemisen synnyttää Kristus.

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

jukka.finland:
        "Sanontaa "pyhä kaste" ei esiinny kertaakaan Raamatussa, ei myöskään "kasteen armoa". Pysytään Jumalan Sanassa".
        ---
        Eikö sinun mielestäsi kasteeseen liity mitenkään Pyhä Henki tai Jumalan armo?

Kaste muuttuu armottomuudeksi, jos meidän pelastu-
        misemme laitetaan sen varaan.
        Jumalan armo ilmenee näin:" Sillä armosta te olette
        pelastetut, uskon kautta, ette TEKOJEN kautta."

Jumala ei edellytä meiltä eikä meidän vanhemmilta tekoja, vaan saamme uskossa omistaa lahjavanhurkau
        den.
        Jos kasteeseen liittyisi "armo" niin silloinhan se
        tulisi teoista!!!!!!
        Tietenkin taas väität, että Jumala kastaa, mutta
        ei Raamattu näin opeta. Kastaminenhan annettiin opetuslapsille tehtäväksi. Eihän Jumala jaa eh-
        toollistakaan!!!!!!!!!!

Pyhää-Henkeä ei voi komentaa, joten pappi tai vanhemmat eivät pysty määräämään, että nyt tä-
        hän lapseen tulee PH, kun vettä pirskotellaan
        hänen päähänsä. Sehän olisi magiaa. Me voimme
        vain rukoilla ja pyytää Jumalalta Pyhää-Henkeä,
        mutta emme voi komentaa Jumalaa.
        "Tuuli puhaltaa mistä tahtoo"
        Tässä te menette harhaan lapsikasteessanne, kun
        yritätte komentaa Jumalaa.
        Teidän oppinne on niin kietoutunut tuhon maagi-
        seen uskoon, että kasteessa lapsi saa Pyhän-
        Hengen, että ette näe miten Pyhä-Henki toimii
        Raamatun sanan mukaan!!!!!!

• Soomipoik kirjoitti:

Kaste muuttuu armottomuudeksi, jos meidän pelastu-
        misemme laitetaan sen varaan.
        Jumalan armo ilmenee näin:" Sillä armosta te olette
        pelastetut, uskon kautta, ette TEKOJEN kautta."

Jumala ei edellytä meiltä eikä meidän vanhemmilta tekoja, vaan saamme uskossa omistaa lahjavanhurkau
        den.
        Jos kasteeseen liittyisi "armo" niin silloinhan se
        tulisi teoista!!!!!!
        Tietenkin taas väität, että Jumala kastaa, mutta
        ei Raamattu näin opeta. Kastaminenhan annettiin opetuslapsille tehtäväksi. Eihän Jumala jaa eh-
        toollistakaan!!!!!!!!!!

Pyhää-Henkeä ei voi komentaa, joten pappi tai vanhemmat eivät pysty määräämään, että nyt tä-
        hän lapseen tulee PH, kun vettä pirskotellaan
        hänen päähänsä. Sehän olisi magiaa. Me voimme
        vain rukoilla ja pyytää Jumalalta Pyhää-Henkeä,
        mutta emme voi komentaa Jumalaa.
        "Tuuli puhaltaa mistä tahtoo"
        Tässä te menette harhaan lapsikasteessanne, kun
        yritätte komentaa Jumalaa.
        Teidän oppinne on niin kietoutunut tuhon maagi-
        seen uskoon, että kasteessa lapsi saa Pyhän-
        Hengen, että ette näe miten Pyhä-Henki toimii
        Raamatun sanan mukaan!!!!!!

Soomipoik:
        "Jos kasteeseen liittyisi "armo" niin silloinhan se tulisi teoista!!!!!!
        ---
        Me opetamme, että kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
        Ja siellä, missä on Jeesus läsnä, siellä on myös ARMO ja ANTEEKSIANTAMUS (Apt. 2:38).

Eikö sinun kasteeseesi liity Jeesus mitenkään?
        Jos liittyy, niin miten?

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik:
        "Jos kasteeseen liittyisi "armo" niin silloinhan se tulisi teoista!!!!!!
        ---
        Me opetamme, että kasteessa toimii Jeesus Kristus itse.
        Ja siellä, missä on Jeesus läsnä, siellä on myös ARMO ja ANTEEKSIANTAMUS (Apt. 2:38).

Eikö sinun kasteeseesi liity Jeesus mitenkään?
        Jos liittyy, niin miten?

Miksi te kastatte vain kristittyjen vanhempien
        lapsia?
        Loppuuko SE JUMALAN ARMO JOS EI-KRISTITTY tuo lap-
        sensa kastettavaksi.
        Armohan tarkoittaa sitä, että sen saa jokainen il-
        man tekoja. No tehän rajoitatte tätä armoa. Tämä
        on kovin valikoivaa armoa.
        Jos armon saaminen on kiinni vanhempien teoista,
        niin eihän se ole mitään armoa, sehän on vanhempi-
        en ANSIOTA!!!!! Se on armottomuutta niitä koh-
        taan, joiden vanhemmat eivät ole aktiivisia.

Et viekäkään osannut vastata, mitä sellaista ylimääräistä siunausta lapsi saa kasteessa, mitä
        hän ei saisi pelkästään siunauksessa?
        Millä tavalla Jeesus toimii kasteessa?

Kun ne tulokset ovat niin heikkoja, niin onko se
        Jeesuksen toimintakin sitten vain kuvittelua?

• Soomipoik kirjoitti:

Miksi te kastatte vain kristittyjen vanhempien
        lapsia?
        Loppuuko SE JUMALAN ARMO JOS EI-KRISTITTY tuo lap-
        sensa kastettavaksi.
        Armohan tarkoittaa sitä, että sen saa jokainen il-
        man tekoja. No tehän rajoitatte tätä armoa. Tämä
        on kovin valikoivaa armoa.
        Jos armon saaminen on kiinni vanhempien teoista,
        niin eihän se ole mitään armoa, sehän on vanhempi-
        en ANSIOTA!!!!! Se on armottomuutta niitä koh-
        taan, joiden vanhemmat eivät ole aktiivisia.

Et viekäkään osannut vastata, mitä sellaista ylimääräistä siunausta lapsi saa kasteessa, mitä
        hän ei saisi pelkästään siunauksessa?
        Millä tavalla Jeesus toimii kasteessa?

Kun ne tulokset ovat niin heikkoja, niin onko se
        Jeesuksen toimintakin sitten vain kuvittelua?

Soomipoik: "Millä tavalla Jeesus toimii kasteessa"?
        ---
        Kerrataampa vielä.

Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
        - Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
        (Apt 2:38).
        Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr 10:22).
        - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
        - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
        - kaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
        - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor 6:11) .
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
        ------
        Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
        Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik: "Millä tavalla Jeesus toimii kasteessa"?
        ---
        Kerrataampa vielä.

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16) Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi
        Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr 10:22).
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Room 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnousemuksesta (Room 6:5).
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor 6:11) .
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
        ------
        Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
        Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).

Tuon saman valheellisen litanian olen lukenut
        kymmeniä kertoja. Se on vanha kikka, kun omat
        perusteet loppuvat.
        Lainataan kohtia Raamatusta ja annetaan niille
        täysin väärä selitys.
        Nytkö taas muutat kantaasi, että lapsi pelastuukin
        kasteessa. Vasta äsken sanoit, että Jumala rakas-
        taa häntä ja hän on kelvollinen ilman kastettakin.
        Teidän täytyy ilmeisesti turvautua tuohon kirkolliseen harhaan, kun Raamatusta ette pysty
        osoittamaan, miksi vauvoja pitää kastaa.

Joko te ette ajattele ollenkaan, mitä teille vas-
        tataan tai sitten olette totaalisesti aivopestyjä
        robotteja, jotka toistatte vain sitä, mitä
        oppikirjassanne sanotaan.
        Etkö pysty vastaamaan esittämiini kysymyksiin??
        Miksi kastatte vain kristittyjen lapsia?????
        Onko Jumalan armo valikoivaa???
        Mitä parempaa lapsikaste antaa, kuin pelkkä siu-
        naaminen?
        Eikö Jumala voi toimia, jos joku ei laitakkaan
        vettä kastemaljaan???

Voisit olla rehellinen ja edes yrittää ajatella
        omilla aivoillasi, etkä turvautua kirkkosi harha-
        oppiin.

• utelias
        Soomipoik kirjoitti:

perusteet loppuvat.
        täysin väärä selitys.
        Teidän täytyy ilmeisesti turvautua tuohon kirkolliseen harhaan, kun Raamatusta ette pysty

naaminen?
        vettä kastemaljaan???

oppiin.

käskeekö uudestikasteessa saamasi henki sinua sanomaan suorista Raamatunlainauksista noin?

Oh hoh
        Soomipoik 22.12.2006 klo 19.42

• Henki käskee
        utelias kirjoitti:

käskeekö uudestikasteessa saamasi henki sinua sanomaan suorista Raamatunlainauksista noin?

Oh hoh
        Soomipoik 22.12.2006 klo 19.42

varoittamaan harhaoppisia.
        Ei todista raamatullisuudesta, jos siteeraa ahkeras-
        ti Raamattua.
        Jehovan todistajatkin tekevät samoin!!!!

• koska se on totta
        Henki käskee kirjoitti:

varoittamaan harhaoppisia.
        Ei todista raamatullisuudesta, jos siteeraa ahkeras-
        ti Raamattua.
        Jehovan todistajatkin tekevät samoin!!!!

Kerrataampa vielä.

------

• Goebbels
        koska se on totta kirjoitti:

Kerrataampa vielä.

------

joka sanoi, että jos valhe on riittävän suuri ja
        sitä toistetaan useasti, niin se uppoaa herkkäus-
        koisiin.
        Yritätkö samaa temppua kasteasiassa?

• Goebbels kirjoitti:

joka sanoi, että jos valhe on riittävän suuri ja
        sitä toistetaan useasti, niin se uppoaa herkkäus-
        koisiin.

Olikohan se
        Goebbels:"joka sanoi, että jos valhe on riittävän suuri ja
        sitä toistetaan useasti, niin se uppoaa herkkäuskoisiin.
        ----
        Tekstini toistaminen tässä ketjussa ei ole minun "käsialaa". Nimimerkki on toisen!
        Minun nim. on Tapio522.
        Toivottavaa olisi, että jokainen käyttäisi omaa ja samaa nimimerkkiä. Se olisi reilua muita keskustelijoita kohtaan.

Kun kyseessä on totuus ja evankeliumin esiintuominen (jota kastekkin ON!), niin ei kastetta koskevien Raamatun Sanan paikkojen toistamisessa ole sinänsä mitään moitittavaa.
        Se saattaa joskus tepsiäkkin ja jää paremmin mieleen.
        (Eikö uskovien kasteen kannattajat muka toimi samoin? Tosin he puhuvat enemmän omista kuuliaisuuden teoistaan ja veden määrästä kasteessa ja sivuuttavat lähes täysin sen, mitä kaste antaa uskovalle.
        Tästähän heiltä on usein pyydetty samanlaista listaa, mutta köykäseksi lista on jäänyt.
        Jospa vielä vaikka soomipoik tekisi vastaavan listan: Mitä uskovien kaste antaa uskovalle? Täällä saattaa olla uusiakin lukijoita, joita asia kiinnostaa.)

Paavalikin toteaa:
        "Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi" (Filipp.3:1).

• alohaopla
        Soomipoik kirjoitti:

perusteet loppuvat.
        täysin väärä selitys.

naaminen?
        vettä kastemaljaan???

oppiin.

Saisiko kuulla, että mitkä ovat Sinun kasteperusteesi ja siis ne, mikä on kasteen sisältö ja merkitys.

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

Saisiko kuulla, että mitkä ovat Sinun kasteperusteesi ja siis ne, mikä on kasteen sisältö ja merkitys.

Sovinto eli syntien anteeksisaaminen ja/eli hyvän omantunnon saaminen, eli se on; syntitaakan, joka meitä painoi (monet yö unet vei) sen pois (pois saaminen sydämeltä) jättäminen kasteen hautaan, ja sitten; uudistuminen-ryhdistäytyminen syntielämän pois jättäminen;

Roomalaiskirjeestä luemme:
        6:1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
        6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
        6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
        6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
        6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
        6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
        6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
        6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
        6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
        6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
        6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
        6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
        6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
        6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
        6:16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
        6:17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
        6:18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
        6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
        6:20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
        6:21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
        6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
        6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

• eepu*

*
        eepu:
        mikros = NUORI varttunut lapsihenkilö;

*

minulle niin Rakkaassa
        י ה וֹ שׁ ﬠ

eepu

• Soomipoik
        Tapio522 kirjoitti:

Olikohan se
        Goebbels:"joka sanoi, että jos valhe on riittävän suuri ja
        sitä toistetaan useasti, niin se uppoaa herkkäuskoisiin.
        ----
        Tekstini toistaminen tässä ketjussa ei ole minun "käsialaa". Nimimerkki on toisen!
        Minun nim. on Tapio522.
        Toivottavaa olisi, että jokainen käyttäisi omaa ja samaa nimimerkkiä. Se olisi reilua muita keskustelijoita kohtaan.

Kun kyseessä on totuus ja evankeliumin esiintuominen (jota kastekkin ON!), niin ei kastetta koskevien Raamatun Sanan paikkojen toistamisessa ole sinänsä mitään moitittavaa.
        Se saattaa joskus tepsiäkkin ja jää paremmin mieleen.
        (Eikö uskovien kasteen kannattajat muka toimi samoin? Tosin he puhuvat enemmän omista kuuliaisuuden teoistaan ja veden määrästä kasteessa ja sivuuttavat lähes täysin sen, mitä kaste antaa uskovalle.
        Tästähän heiltä on usein pyydetty samanlaista listaa, mutta köykäseksi lista on jäänyt.
        Jospa vielä vaikka soomipoik tekisi vastaavan listan: Mitä uskovien kaste antaa uskovalle? Täällä saattaa olla uusiakin lukijoita, joita asia kiinnostaa.)

Paavalikin toteaa:
        "Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi" (Filipp.3:1).

et taaskaan viitsi vastat sinulle esitettyihin kysymyksiin?????
        Sinulle on aikaisemminkin esitetty hankalia kysy-
        myksiä, mutta et vaan osaa vastata niihin,
        Jos edes yrittäisit,. voisit ehkä tajuta, miten
        ihmistekoinen oppi teillä on.
        Kaikki perustuu ihmisten tekoihin joissa pyritään
        komentamaan Jumallaa!
        Odotan vastaustasi!!!!

• hoono soomi
        Soomipoik kirjoitti:

et taaskaan viitsi vastat sinulle esitettyihin kysymyksiin?????
        Sinulle on aikaisemminkin esitetty hankalia kysy-
        myksiä, mutta et vaan osaa vastata niihin,
        Jos edes yrittäisit,. voisit ehkä tajuta, miten
        ihmistekoinen oppi teillä on.
        Kaikki perustuu ihmisten tekoihin joissa pyritään
        komentamaan Jumallaa!
        Odotan vastaustasi!!!!

Kuulutko siihen japanilaiseen korkein totuus lahkoon?

• Mistä arvasit
        hoono soomi kirjoitti:

Kuulutko siihen japanilaiseen korkein totuus lahkoon?

???????????

• Soomipoik
        alohaopla kirjoitti:

kasteperusteet ovat täysin samat kuin Paavalilla:
        Huuda avuksesi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
        Ap 2:21 Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu
        Ap 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin ( SIIS VAIN NE, EIKÄ KOKO PERHEKUNTAA!!!)
        Kaste on uudestisyntymisen peso.

Ei tätä käytäntöä tarvitse muuttaa, eikä se saivartelulla muutu miksikään.

• hoono suomi
        Mistä arvasit kirjoitti:

???????????

kristinuskosta

• Soomipoik kirjoitti:

Ap 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin ( SIIS VAIN NE, EIKÄ KOKO PERHEKUNTAA!!!)

Soomipoik: "Minun kasteperusteet ovat täysin samat kuin Paavalilla:
        ---
        Tästä olemme samaa mieltä:
        Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38)/syntien poispesemiseksi!!!
        (Toisin sanoen kaste on ARMOA)

Mitä tarkoitat uudestisyntymisen pesolla (Tiit. 3:5)?

• vakuuttaa:
        Tapio522 kirjoitti:

Soomipoik: "Minun kasteperusteet ovat täysin samat kuin Paavalilla:
        ---
        Tästä olemme samaa mieltä:
        Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38)/syntien poispesemiseksi!!!
        (Toisin sanoen kaste on ARMOA)

Mitä tarkoitat uudestisyntymisen pesolla (Tiit. 3:5)?

"Hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen veri
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä".

Siinä on pesoa kerrakseen!

• kasteen vesi
        vakuuttaa: kirjoitti:

"Hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen veri
        puhdistaa meidät kaikesta synnistä".

Siinä on pesoa kerrakseen!

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt

Joh. 19:34
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

8 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne

Todistus Jeesuksesta Kristuksesta
        6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
        7 Todistajia on näin kolme:
        8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.

• alohaopla
        Soomipoik kirjoitti:

SIIS lauseen "Huuda avuksesi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." antoi opetuslapsi Ananias ukaasina "MIKSI VITKASTELET" Jeesuksen kanveesiin ja sokeuteen lyömälle Saulukselle Ap.t.22:16.

• näin se on
        alohaopla kirjoitti:

SIIS lauseen "Huuda avuksesi Herran nimeä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi." antoi opetuslapsi Ananias ukaasina "MIKSI VITKASTELET" Jeesuksen kanveesiin ja sokeuteen lyömälle Saulukselle Ap.t.22:16.

jokaisen kohdalla tänäkin päivänä!

• alohaopla
        näin se on kirjoitti:

jokaisen kohdalla tänäkin päivänä!

Saulus kuitenkin viivytteli, vitkasteli.

• tuo nyrkkeily
        alohaopla kirjoitti:

Ei Jeesus lyö ketään kanveesiin.
        Sinähän PILKKAAT Vapahtajaamme.
        Hän rakastaa jokaista ja kutsuu pelastukseen: Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea!!!!!!!
        Hän EI PAKOTA KETÄÄN!!!!!!!
        Raamattu vakuuttaa: "Jokainen, joka huutaa avuksi
        Herran nimeä, pelastuu".

• sekoittui
        kasteen vesi kirjoitti:

5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt

Joh. 19:34
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

8 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne

Todistus Jeesuksesta Kristuksesta
        6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.
        7 Todistajia on näin kolme:
        8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.

veteen, kun kirkkolaitos yritti pakkokastaa ihmisiä.
        Ellei suostunut siihen sai maksaa siitä hengellään.
        Näikö toimii Kristuksen seurakunta????????

• alohaopla
        tuo nyrkkeily kirjoitti:

Hän rakastaa jokaista ja kutsuu pelastukseen: Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea!!!!!!!
        Herran nimeä, pelastuu".

Olenko tosiaan puhunut nyrkkeilystä. Taisipa olla oma mielikuvituksesi. Olen puhunut kanveesista, maahan kaatumisesta. Saulus teki aivan muuta kuin parannusta. Eikö Saulus kaatunutkaan ja sokeutunut, kun Jeesus hänet stoppasi Damaskon tiellä.

Kaiketi olet sentään lukenut Raamatusta mitä Jeesus Saulukselle teki Ap.t.9:1-9, Ap.t.22:1-11, Ap.t.26:9-20.

• eepu*
        alohaopla kirjoitti:

Olenko tosiaan puhunut nyrkkeilystä. Taisipa olla oma mielikuvituksesi. Olen puhunut kanveesista, maahan kaatumisesta. Saulus teki aivan muuta kuin parannusta. Eikö Saulus kaatunutkaan ja sokeutunut, kun Jeesus hänet stoppasi Damaskon tiellä.

Kaiketi olet sentään lukenut Raamatusta mitä Jeesus Saulukselle teki Ap.t.9:1-9, Ap.t.22:1-11, Ap.t.26:9-20.

"Mutta nouse ja seiso jaloillasi; SILLÄ SITÄ VARTEN MINÄ OLEN sinulle ILMESTYNYT, että -- ASETTAISIN sinut PALVELIJAKSENI ja sen TODISTAJAKSI, MITÄ VARTEN sinä OLET MINUT NÄHNYT, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.

Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut LÄHETÄN avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat USKOMALLA MINUUN synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'" (Apt.26:16-18)

• alohaopla
        tuo nyrkkeily kirjoitti:

Herran nimeä, pelastuu".

Eikö sana LYÖDÄ ole Raamatun käyttämä käsite, jopa itse Jumalan toimena? Eihän siinä ole kyse nyrkkeilystä, vaan Jumalan puuttumisesta joko kansan tai yksilön vaikkapa väärään todistukseen tai jumalattomaan menoon. No minun Raamattu nyt kuitenkin tuntee kyseisen sanan "Jumala tai Herra LÖI" tavattoman monta kertaa ja osoittaen kenen on viimekädessä valta. Jos et pidä kyseitä sanaa Raamattuun kuuluvana, niin revi Raamatustasi sitten ne sivut pois, joissa se kuitenkin sanotaan, niin saatko puhdistettua Jumalan lyönti-sanasta?

Onhan ratkaisuoppisi tullut jo selväksi, että kaikki on lähdettävä ihmisen omasta vapaasta ratkaisuvallasta ja siihen ei kuulu Jumalan ratkaisut. Saulus nyt tuli kuitenkin kääntymykseen Jeesuksen toimin, vai kiellätkö selvän Raamatun ilmoituksen, jonka (Jeesuksen tekemän ratkaisun) Saulus sitten myöhemmin Paavalina ainakin kolmeen kertaan itse todistaa.

• enää ymmärrä
        alohaopla kirjoitti:

Eikö sana LYÖDÄ ole Raamatun käyttämä käsite, jopa itse Jumalan toimena? Eihän siinä ole kyse nyrkkeilystä, vaan Jumalan puuttumisesta joko kansan tai yksilön vaikkapa väärään todistukseen tai jumalattomaan menoon. No minun Raamattu nyt kuitenkin tuntee kyseisen sanan "Jumala tai Herra LÖI" tavattoman monta kertaa ja osoittaen kenen on viimekädessä valta. Jos et pidä kyseitä sanaa Raamattuun kuuluvana, niin revi Raamatustasi sitten ne sivut pois, joissa se kuitenkin sanotaan, niin saatko puhdistettua Jumalan lyönti-sanasta?

Onhan ratkaisuoppisi tullut jo selväksi, että kaikki on lähdettävä ihmisen omasta vapaasta ratkaisuvallasta ja siihen ei kuulu Jumalan ratkaisut. Saulus nyt tuli kuitenkin kääntymykseen Jeesuksen toimin, vai kiellätkö selvän Raamatun ilmoituksen, jonka (Jeesuksen tekemän ratkaisun) Saulus sitten myöhemmin Paavalina ainakin kolmeen kertaan itse todistaa.

edes mitä olet kirjoittanut:
        "antoi opetuslapsi Ananias ukaasina "MIKSI VITKASTELET" Jeesuksen kanveesiin ja sokeuteen lyömälle Saulukselle Ap.t.22:16. "

Siis Jeesuksen kanveesiin lyömällä...!!!!!!

JEESUS EI LYÖ KETÄÄN KANVEESIIN!!!!!
        Saulus kaatui Pyhän-Hengen voimasta. Ei Jumala käytä väkivaltaa, kuten te teette lapsikasteessa.

Tuo teidän julma oppinne pakkokasteesta ei saa
        tukea Jeesuksen toimista, sillä hän sanoi: Joka
        TAHTOO minun perässäni kulkea."
        Saulkin kulki Jeesuksen perässä ja antoi kastaa
        itsensä, vapaaehtoisesti.

• alohaopla
        enää ymmärrä kirjoitti:

"antoi opetuslapsi Ananias ukaasina "MIKSI VITKASTELET" Jeesuksen kanveesiin ja sokeuteen lyömälle Saulukselle Ap.t.22:16. "

Saulus kaatui Pyhän-Hengen voimasta. Ei Jumala käytä väkivaltaa, kuten te teette lapsikasteessa.

Eikö Saulus kaatunutkaan? Minkä ratkaisun Saulus teki oma-aloitteisesti? Kun hyvin tiedät, etten ymmärrä minkä hyvän ratkaisun Saulus teki omassa vapaassa tahdossaan, niin voisitko opettaa minua ymmärtämättömäksi määrittelemääsi. Eihän alla olevissa vain sittenkin ole sanottu ne hyvät ratkaisut. Voi että kun olen niin tyhmä ja sokea, etten ymmärrä ja näe.

Apostolien teot 9
        1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
        2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
        3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
        4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
        7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
        8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
        9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

Apostolien teot 22
        12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
        13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen'. Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
        14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
        15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
        16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

• ratkaisun?
        alohaopla kirjoitti:

Eikö Saulus kaatunutkaan? Minkä ratkaisun Saulus teki oma-aloitteisesti? Kun hyvin tiedät, etten ymmärrä minkä hyvän ratkaisun Saulus teki omassa vapaassa tahdossaan, niin voisitko opettaa minua ymmärtämättömäksi määrittelemääsi. Eihän alla olevissa vain sittenkin ole sanottu ne hyvät ratkaisut. Voi että kun olen niin tyhmä ja sokea, etten ymmärrä ja näe.

Apostolien teot 9
        1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
        2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
        3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
        4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
        7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
        8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
        9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

Apostolien teot 22
        12 Ja eräs mies, hurskas lain mukaan, nimeltä Ananias, josta kaikki siellä asuvat juutalaiset todistivat hyvää,
        13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen'. Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
        14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
        15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
        16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        3. Hän käveli itse vaikka sokeana häntä talutettiin
        4. Hän rukoili Jae 11
        5. Hän huusi avuksi Herran nimeä Ap 22:16
        6.Hän sa ilmestyksen Jae 12
        7.Hänet täytettiin Pyhällä-Hengellä Jae 17 (Huom
        ennen kastetta)
        8. Hän antoi kastaa itsensä Ap 22:16

Ei häntä pakoitettu mihinkään näistä ratkaisuistaan,
        vaikkakin Pyhä-Henki pysäytti ja löi maahan.
        Häntä ei kannettu kasteelle!
        Häntä ei pakotettu rukoilemaan!
        Häntä ei pakotettu huutamaan avuksi Herraa!!!!

Tokihan Pyhä-Henki veti häntä, mutta ratkaisut
        hän teki itse, vapaasta tahdostaan.
        Tätähän sinä et halua ymmärtää, koska se veisi
        pohjan sinun pakkokaste-opetukseltasi.

• alohaopla
        ratkaisun? kirjoitti:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

Saulus ei tehnyt mitään oikeita ratkaisuja omasta vapaasta tahdostaan. Se mitä hän teki oli se, että vainosi Herran seurakuntaa. Kun Jeesus pysäytti Sauluksen ja puuttui peliin ja käänsi Sauluksen suunnan, niin tilanne on aivan toinen Jeesuksen voimassa ja varassa - suunta muuttui ja tehtävä muuttui. Jeesus siis teki vainoojastaan todistajan. Saulus ei tuntenut Jeesusta. Kolme päivää Saulus oli syömättä ja juomatta tapauksen jälkeen Damaskoksessa. Hänet talutettiin sinne sokeana. Vielä Ananiaan tullessa Saulus empi.

Jos tosiaan olette sitä mieltä, että kaikki Jeesuksen teot ihmisen kääntymyksessä ovat itse tehtyjä, niin pitäkää omat hyvät tahtonne, voimanne ja kykynne. MINÄ EN KUULU NIIHIN, jotka itsestäni hyvää luulen, vaan minut on pitänyt synteihin kuoleman tilasta Jeesuksen herättää, kuten Sauluksenkin ja kääntää tieni suunnan. Kaiketi siis kuulutte niihin, jotka eivät olekaan lihasta syntyneet ja perineet turmelusta. Minä olen lihasta syntynyt ja jo Adamissa kuollut.

Voisitko vähän lukea Raamatusta mitä Saulus teki ja verrata Sanan todistusta esittämääsi luetteloon, niin voisit huomata, ettei ihmisellä itsellään sittenkään ole mihinkään hyvään voimaa. Ilman Minua te ette voi mitään tehdä, opetti Jeesus ja lisäsi, ettehän te valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät. Jeesus myös sanoi, ettei kukaan voi tulla Minun tyköni, ellei Isä häntä vedä. Sauluksen tapaus mitä selvemmin opettaa sitä kunka pelastus ja uskon syntyminen on Jumalan vaikutusta.

• tuota samaa
        alohaopla kirjoitti:

Saulus ei tehnyt mitään oikeita ratkaisuja omasta vapaasta tahdostaan. Se mitä hän teki oli se, että vainosi Herran seurakuntaa. Kun Jeesus pysäytti Sauluksen ja puuttui peliin ja käänsi Sauluksen suunnan, niin tilanne on aivan toinen Jeesuksen voimassa ja varassa - suunta muuttui ja tehtävä muuttui. Jeesus siis teki vainoojastaan todistajan. Saulus ei tuntenut Jeesusta. Kolme päivää Saulus oli syömättä ja juomatta tapauksen jälkeen Damaskoksessa. Hänet talutettiin sinne sokeana. Vielä Ananiaan tullessa Saulus empi.

Jos tosiaan olette sitä mieltä, että kaikki Jeesuksen teot ihmisen kääntymyksessä ovat itse tehtyjä, niin pitäkää omat hyvät tahtonne, voimanne ja kykynne. MINÄ EN KUULU NIIHIN, jotka itsestäni hyvää luulen, vaan minut on pitänyt synteihin kuoleman tilasta Jeesuksen herättää, kuten Sauluksenkin ja kääntää tieni suunnan. Kaiketi siis kuulutte niihin, jotka eivät olekaan lihasta syntyneet ja perineet turmelusta. Minä olen lihasta syntynyt ja jo Adamissa kuollut.

Voisitko vähän lukea Raamatusta mitä Saulus teki ja verrata Sanan todistusta esittämääsi luetteloon, niin voisit huomata, ettei ihmisellä itsellään sittenkään ole mihinkään hyvään voimaa. Ilman Minua te ette voi mitään tehdä, opetti Jeesus ja lisäsi, ettehän te valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät. Jeesus myös sanoi, ettei kukaan voi tulla Minun tyköni, ellei Isä häntä vedä. Sauluksen tapaus mitä selvemmin opettaa sitä kunka pelastus ja uskon syntyminen on Jumalan vaikutusta.

harhaasi etkä ajattele, mitä kirjoitat. Sinulla on
        kai niin kova kiire puolustaa oppasi, että vahingossa lausut myös oikeita ajatuksia: Sanot:
        "Jeesus myös sanoi, ettei kukaan voi tulla Minun tyköni, ellei Isä häntä vedä."

Siis huomaatko; EI KUKAAN VOI TULLA!!!!!!! Siis
        ketään ei kanneta tajuttomana vaan ihmisen on itse
        tultava!!!!!!! kun Isä vetää. Tajuatko?????

Totta kai Jumala vetää, mutta ihmisen on itse
        tultava:
        Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi."
        Jokaisen on otettava henkilökohtaisesti pelastus
        vastaan!!!!!!!! Jumala antaa siihen voiman.
        Jumala antaa voiman VAIN NIILLE, JOTKA OTTAVAT
        HÄNET VASTAAN!!!!!!

Mitkä noista minun esittämistäni asioista oli sel-
        laisia, jotka Jumala teki Sauluksen puolesta vä-
        kisin?????????

Siis Jumalako päättää kenet hän pelastaa ja kenet kadottaa? No sittenhän lähetystyö voidaan lopet-
        taa ja annetaan Jumalan tehdä kaikki.
        Et sinä näköjään muuta käsitystäsi,vaikka se olisi
        päin honkia. Se sinun ylpeytesi ei anna periksi
        ja vanhemmiten se onkin vaikeaa nöyrtyä tunnusta-
        maan olleensa väärässä.

• alohaopla
        ratkaisun? kirjoitti:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

Kun Isä vetää, niin siinä on se voima.

Kokeileppa vettää lastasi. Voima kuluu Sinulta eikä lapselta.

• käytä pulkkaa
        alohaopla kirjoitti:

Kun Isä vetää, niin siinä on se voima.

Kokeileppa vettää lastasi. Voima kuluu Sinulta eikä lapselta.

niinkuin me vaan : Joka tahtoo minun perässäni
        kulkea!!!!!!!!!Minun lampaani seuraavat minun
        ääntäni, sanoi Jeesus. Vapaaehtoisesti!!!!!!

Jos minä vedän lastani väkisin, niin silloin se
        voima tulee minusta, mutta jos lapsi vapaaehtoisesti
        lähtee kulkemaan, niin silloin hän ymmärtää, mikä
        oli minun tahtoni.
        Samoin, Jumala ei tee kenellekkään väkivaltaa eikä
        vedä väkisin!!!!!!!!!!!!

• alohaopla
        ratkaisun? kirjoitti:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

Tässä tulee mieleeni nuoruudessani eräs helluntailaisen liikkeen puhujan puhe, jonka pääsisältö oli, että Jeesus nostaa, kantaa, pelastaa ja vie perille. Mutta eikö se siis olekaan niin?

• alohaopla
        enää ymmärrä kirjoitti:

"Etkö sinä enää ymmärrä".

Profetiasi kuvastaa kykyäsi keskustella, että ymmärtämättömäksi huudetaan, jos pelastusoppi on eri. No kannaltasi on suru se, että olen täydellä ymmärryksellä varustettu ja lyijypainot ei ainakaan vielä ole jaloissani ja minua ei ole sidottu seinään kiinni, jotta sellainen on ymmärrykseni.

Eikö mitenkään sovi kirjoittaa viestejä vakioidulla nimimerkillä, sillä nyt annat nimimerkin vaihtamisellasi itsestäsi sen kuvan, että Teitä on legio. Joskus nimimerkkisi on surkuhupaisa, kun kirjoittajaksi tulee kuin viestissäsi on "enää ymmärrä". Kyseisiä sanoja tahdot kohdistaa minuun, mutta niin vain on, että "Kirjoittanut: enää ymmärrä 26.12.2006 klo 15.09".

• terence.hill
        alohaopla kirjoitti:

Profetiasi kuvastaa kykyäsi keskustella, että ymmärtämättömäksi huudetaan, jos pelastusoppi on eri. No kannaltasi on suru se, että olen täydellä ymmärryksellä varustettu ja lyijypainot ei ainakaan vielä ole jaloissani ja minua ei ole sidottu seinään kiinni, jotta sellainen on ymmärrykseni.

Eikö mitenkään sovi kirjoittaa viestejä vakioidulla nimimerkillä, sillä nyt annat nimimerkin vaihtamisellasi itsestäsi sen kuvan, että Teitä on legio. Joskus nimimerkkisi on surkuhupaisa, kun kirjoittajaksi tulee kuin viestissäsi on "enää ymmärrä". Kyseisiä sanoja tahdot kohdistaa minuun, mutta niin vain on, että "Kirjoittanut: enää ymmärrä 26.12.2006 klo 15.09".

nimimerkki "Soomipoik".

Ainakin tyylistään päätellen. Huutomerkkejä on peräkkäin vähintään kuusi, ja käytös on kuin jostain yläasteen tarkkailuluokalta.

Hänen tyylinsä kyllä tunnistaa. Samoin eepu*n, joka ei myöskään aina laita nimimerkkiään mukaan.

• aihetta,
        alohaopla kirjoitti:

kun et osaa vastata kysymyksiin.
        Siis: Mitä näistä Saulus ei tehnyt itse?:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

Keskusteluhan on elävää, kun siihen osallistuu
        välillä muitakin.

• terence.hill
        aihetta, kirjoitti:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

välillä muitakin.

vaan olisi vihaa ja murhanhimoa uhkuvana raastanut damaskolaisia uskovia Jerusalemiin, ellei Jumala olisi pysäyttänyt häntä.

• alohaopla
        aihetta, kirjoitti:

1. Hän nousi maasta
        2. Hän avasi silmänsä
        4. Hän rukoili Jae 11
        ennen kastetta)

välillä muitakin.

Aihe on lapsista, mutta Sinäpä puhut minun ymmätämättömyydestä. Siis vaitelet aihetta. Toki minun on sitten puolustettava sitä totuutta, että järki, ymmärrys ja äly nyt kuitenkin minulla on, vaikket sitä myönnäkkään.

Etpä taida tuntea siis häntäsi huiskintaa, kun Sinä vaihdat aihetta ja nimimerkkiäsi.

• alohaopla
        terence.hill kirjoitti:

vaan olisi vihaa ja murhanhimoa uhkuvana raastanut damaskolaisia uskovia Jerusalemiin, ellei Jumala olisi pysäyttänyt häntä.

Sanasi on facta. Sauluksella ei ollut mitään aikeita henkilökohtaiseen parannukseen, tai kääntymykseen, vaan hän piti arvossa taskussaan olevaa valtakirjaa kristittyjen nujertamiseksi. Sauluksen himo oli täysin selvä, jonka hän itse on myöhemmin selvästi todennut. Olihan hän jo hyväksynyt Stefanuksenkin surmaamisen. Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan. Se on totuus Sauluksesta ajatellen Damaskonkin projektia. SAULUKSEN TIE OLI TOTISESTI JUMALAA VASTAAN TAISTELUA ("työläs sinun on potkia tutkainta vastaan").

• alohaopla
        sekoittui kirjoitti:

veteen, kun kirkkolaitos yritti pakkokastaa ihmisiä.
        Ellei suostunut siihen sai maksaa siitä hengellään.
        Näikö toimii Kristuksen seurakunta????????

Miten tuo kumoaa Jumalan sanan? Se, että jollain menee sekaisin maallinen ja hengellinen regimentti, niin Jumalan Sana ei mene pois voimasta. Voi siis olla, että on Jumalan sanan väärinkäyttöä ja väkivallankin esiin ottoa (Inkvisitio oli katolisen kirkon heresioita eli harhaoppeja vastaan toimiva instituutio, joka alkoi muotoutua vuonna 1184. Inkvisitiosta muodostui kirkon pysyvä instituutio harhaoppeja vastaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Inkvisitio).

Onhan nyt täysi selvyys siitä, että perkele käyttää Raamattua omalla tavallaan ja Jeesuskin joutui sanomaan "Taas on kirjoitettu" Matt.4:11. Toivathan farisealaiset Jeesuksen tuomittavaksi naisen. Siinä se on lihan käsivarren käyttöön otto. Jeesus, jolla on tuomiovalta ei kuitenkaan tuominnut Joh.5:22, Joh.8:11. "Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha" 1.Kor.5:13"

Tälläkin palstalla on tuotu esiin, ettei lapset kuulu seurakuntaan. Minusta se on hirveätä inkvisitiota. Kirkko on Sanan kirkko ja kirkko toimii Sanaa opettaen, eikä väkivalloin. Sitten monet tahtovat myös tehdä Sanalle väkivaltaa. Varsinkin järkeisusko ja farisealaisuus edustavat pääasiassa järkeisoppia. Raamattu tuntee vanhempien velvollisuuden lastensa suhteen. Olen tavattomasti ihmetellyt näillä palstoilla, kun se varsinkin pyhityskristillisten toimesta määritetään väkivallaksi.

• Hau, hau
        alohaopla kirjoitti:

Aihe on lapsista, mutta Sinäpä puhut minun ymmätämättömyydestä. Siis vaitelet aihetta. Toki minun on sitten puolustettava sitä totuutta, että järki, ymmärrys ja äly nyt kuitenkin minulla on, vaikket sitä myönnäkkään.

Etpä taida tuntea siis häntäsi huiskintaa, kun Sinä vaihdat aihetta ja nimimerkkiäsi.

Koiran kanssako sinä keskusteletkin?
        No ilmnkos haukut niin kovasti.

• alohaopla
        tuo nyrkkeily kirjoitti:

Herran nimeä, pelastuu".

Kuka on tuo, joka kirjoittaa otsikolla: Täh? ja nimimerkillä: Hau, hau? Mistähän tuollaiset äänet lähtevät?

• hartonen

Kasteen sisällön selvittäminen on siksi todella vaikeata että kastetta ja sen tarkoitusta selvitettäessä EMME KOSKAAN SAISI PÄÄTYÄ SENKALTAISEEN TULOKSEEN ETTÄ VAIN SE VOI ANTAA USKON JA PYHÄN HENGEN JA VAIN SEN KAUTTA VOI TULLA MAHDOLLISEKSI LIITTYÄ KRISTUKSEEN! Tällainen yksioikoinen kasteen painottaminen on siis HARHAOPPIA selvästi koska se syrjäyttää uskon syntymisen ilman kastetta ja kyseenalaistaa sen oikeellisuuden vanhurskauttajana ilman kastetta! Usko pelastaa ei kaste mutta kaste auttaa uskoa ja sen takia se on tärkeä asia! Mitenkään muuten uskon ja kasteen suhdetta ei voi ymmärtää!

• Nooa

vedestä ja Hengestä = uudestisyntymisen peso = KASTE

kaikkien ihmisten pitää syntyä uudesti

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
        [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

• ei voi
        Nooa kirjoitti:

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]

pelastua erämaassa, jossa ei ole vettä saatavilla!!!

• hartonen
        Nooa kirjoitti:

Et käsitä mitä ajan takaa. Siis kysymys on siitä että jos VAIN KASTEEN KAUTTA VOI PELASTUA ON PELASTAJA ITSE IHMINEN ELI KASTAJA!!!!! KÄSITÄTKÖ! SIKSI ASIA EI OLE HELPPO!

• iiro

Jos kastetta tutkii Raamatusta sillä ajatuksella, että sillä ei varsinaisesti ole pelastumisen kanssa mitään tekemistä. Tällöin kaste saa selkeän syyn , mikä kylläkään ei toimi ev. lut. srk :ssa.
        Jos kaste saisi toimia niinkuin alkuseurakunnassakin, että se annettaisiin vain uskoville, niin tällöin kaste jo saisi selkeän merkityksen. Seurakunta koostuisi uskovista, jotka ovat käyneet kasteella ja lähteneet seuraamaan Jeesusta.

• Kristusruumis
        hartonen kirjoitti:

Et käsitä mitä ajan takaa. Siis kysymys on siitä että jos VAIN KASTEEN KAUTTA VOI PELASTUA ON PELASTAJA ITSE IHMINEN ELI KASTAJA!!!!! KÄSITÄTKÖ! SIKSI ASIA EI OLE HELPPO!

Ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin Minun kauttani sanoo Jeesus.

Raamatun mukaan uskon ensi askeleet johti kokonaisten perheiden viemisen tuosta ovesta sisään kasteessa. Kristuksen ruumiiseen liitytään kasteessa. Taivaaseen ei voi mennä väkisin muuten kuin Kristuksen kautta.

• erämaassa,
        Kristusruumis kirjoitti:

Ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin Minun kauttani sanoo Jeesus.

Raamatun mukaan uskon ensi askeleet johti kokonaisten perheiden viemisen tuosta ovesta sisään kasteessa. Kristuksen ruumiiseen liitytään kasteessa. Taivaaseen ei voi mennä väkisin muuten kuin Kristuksen kautta.

jossa ei ole vettä, EI VOI PELASTUA.

• Filippus.
        erämaassa, kirjoitti:

jossa ei ole vettä, EI VOI PELASTUA.

Hoviherrakin iloitsi veden löytymisestä pienestä kevätpurosta, mikä mahdollisti kastamisen erämaassa.

36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16]

• Saharan
        Filippus. kirjoitti:

Hoviherrakin iloitsi veden löytymisestä pienestä kevätpurosta, mikä mahdollisti kastamisen erämaassa.

36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
        37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
        38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
        39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16]

erämaassa ei voi pelastua, ellei ole vesipulloa
        mukana!!!

• vedestä ja Hengestä
        Saharan kirjoitti:

erämaassa ei voi pelastua, ellei ole vesipulloa
        mukana!!!

Kasteen vesi voi tulla myös pisaroina pilvestä,jotka ovat vesihöyryä, kuten Israelin kansan kasteessa pilvessä ja meressä heidän ylittäessään Punaisen Meren. Henki oli Kristuksen. Kristuskalliosta. Ilman Kristuksen Henkeä, ei ole Hänen omansa.
        Hes. 36:25
        Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

• riittää???
        vedestä ja Hengestä kirjoitti:

Kasteen vesi voi tulla myös pisaroina pilvestä,jotka ovat vesihöyryä, kuten Israelin kansan kasteessa pilvessä ja meressä heidän ylittäessään Punaisen Meren. Henki oli Kristuksen. Kristuskalliosta. Ilman Kristuksen Henkeä, ei ole Hänen omansa.
        Hes. 36:25
        Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

Israelin Isien kaste Moosekseen oli kuivakaste, sillä Raamatun mukaan he kulkivat kuivaa myöten.
        Onko Kristuskin vettä, sillä tuo pilvi, joka
        seurasi israelin kansaa, oli Kristus?????

Mutta Saharassa ei ole vesihöyryäkään!!!!!!!!!

• Herralle
        riittää??? kirjoitti:

Israelin Isien kaste Moosekseen oli kuivakaste, sillä Raamatun mukaan he kulkivat kuivaa myöten.
        Onko Kristuskin vettä, sillä tuo pilvi, joka
        seurasi israelin kansaa, oli Kristus?????

Mutta Saharassa ei ole vesihöyryäkään!!!!!!!!!

Et ole lukenut Raamattua.

Herra kulki ukkospilven peitossa. Kasteen vesi tuli pilvestä. Ps.58 sanoo, että Herra kulki "ukkospilven" peitossa, joten kyllä siinä Israelin kansan kasteeseen vettä riitti heidän kulkiessaan halkaistua meren uomaa "kuivin jaloin" sylilapset sylissä. Myös sylilapset saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kasteessa. (1.Kor.10).

• sen takia
        Herralle kirjoitti:

Et ole lukenut Raamattua.

Herra kulki ukkospilven peitossa. Kasteen vesi tuli pilvestä. Ps.58 sanoo, että Herra kulki "ukkospilven" peitossa, joten kyllä siinä Israelin kansan kasteeseen vettä riitti heidän kulkiessaan halkaistua meren uomaa "kuivin jaloin" sylilapset sylissä. Myös sylilapset saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kasteessa. (1.Kor.10).

he kaikki tuhoutuivat erämaassa.
        Sinulla taitaa olla oma Raamattu, kun minun
        Raamatussani Ps 58:ssa ei puhuta ukkospilvistä
        mitään.
        Että sellainen kaste.

• vai mikä
        sen takia kirjoitti:

he kaikki tuhoutuivat erämaassa.
        Sinulla taitaa olla oma Raamattu, kun minun
        Raamatussani Ps 58:ssa ei puhuta ukkospilvistä
        mitään.
        Että sellainen kaste.

Kyllä kristittyjen Raamatussa kerrotaan, että Herra kulki ukkospilven peitossa.

Ps. 81:7

(81:8) Hädässäsi sinä huusit, ja minä vapautin sinut; ukkospilven peitosta minä vastasin sinulle, minä koettelin sinua Meriban veden luona." Sela.

"ja saivat kaikki kasteen pilvessä ja meressä"

1.Kor.10

• Tiedät jo
        vai mikä kirjoitti:

Kyllä kristittyjen Raamatussa kerrotaan, että Herra kulki ukkospilven peitossa.

Ps. 81:7

(81:8) Hädässäsi sinä huusit, ja minä vapautin sinut; ukkospilven peitosta minä vastasin sinulle, minä koettelin sinua Meriban veden luona." Sela.

"ja saivat kaikki kasteen pilvessä ja meressä"

1.Kor.10

mikä ero on Ps 58:lla ja 81:lla.
        Kannataa siteerata heti alusta alkaen oikeaa Raama-
        tunkohtaa!!!! Vielä kun oppisit erottamaan myös
        jakeet. Tarkoitat varmaan jaetta 8??
        Mutta, mutta
        Ei tuossakaan puhuta vedestä mitään!!!!
        1. Kor 10:4 He joivat kaikki samaa hengellistä
        juomaa ja se kallio oli Kristus."
        Tapaatteko myös juoda sitä olematonta kastevettä??

• kristityt
        Tiedät jo kirjoitti:

mikä ero on Ps 58:lla ja 81:lla.
        Kannataa siteerata heti alusta alkaen oikeaa Raama-
        tunkohtaa!!!! Vielä kun oppisit erottamaan myös
        jakeet. Tarkoitat varmaan jaetta 8??
        Mutta, mutta
        Ei tuossakaan puhuta vedestä mitään!!!!
        1. Kor 10:4 He joivat kaikki samaa hengellistä
        juomaa ja se kallio oli Kristus."
        Tapaatteko myös juoda sitä olematonta kastevettä??

saivat kasteen "pilvessä" tarkoittaa, että he kulkivat vesihöyrystä koostuneessa pilvessä, jonka peitossa Herra kulki (1.Kor.10)

Henki on Kristuksen Henki. Kasteeseen kuuluu vesi ja Henki. Koko Israelin kansa sai saman kasteen.

Kristityillä kastetuilla lapsilla on Kristuksen Henki.

Kastamattomilla satanistien, ateistien ja lahkouskoisten lapsilla ei ole Kristuksen Henkeä, eivätkä he kuulu seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen. (1.Kor.12:13)

• ja käsittää,
        kristityt kirjoitti:

saivat kasteen "pilvessä" tarkoittaa, että he kulkivat vesihöyrystä koostuneessa pilvessä, jonka peitossa Herra kulki (1.Kor.10)

Henki on Kristuksen Henki. Kasteeseen kuuluu vesi ja Henki. Koko Israelin kansa sai saman kasteen.

Kristityillä kastetuilla lapsilla on Kristuksen Henki.

Kastamattomilla satanistien, ateistien ja lahkouskoisten lapsilla ei ole Kristuksen Henkeä, eivätkä he kuulu seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen. (1.Kor.12:13)

että varsinkin näin viikonloppuisin lapsikastetut
        ovat pilvessä: kuka viinan voimasta tai huumausai-
        neiden voimasta.
        Taitaa se teidän seurakuntaruumiinne olla aika
        kuollut, kun siellä rehoittaa kaikenlainen juma-
        lattomuus.
        Kohta saavat homot ja lesbot saarnata ja useat
        papit eivät usko koko Raamattuun. Erikoinen hen-
        ki näillä vauvakastetuilla.

• huomaan.
        ja käsittää, kirjoitti:

että varsinkin näin viikonloppuisin lapsikastetut
        ovat pilvessä: kuka viinan voimasta tai huumausai-
        neiden voimasta.
        Taitaa se teidän seurakuntaruumiinne olla aika
        kuollut, kun siellä rehoittaa kaikenlainen juma-
        lattomuus.
        Kohta saavat homot ja lesbot saarnata ja useat
        papit eivät usko koko Raamattuun. Erikoinen hen-
        ki näillä vauvakastetuilla.

Kasteessa todella "juodaan" Pyhää Henkeä. Te ja teidän lapset. Syntienne anteeksisaamiseksi. Perhekunnittain.
        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu tuohon Kristusruumiiseen eli seurakuntaan

• halveksit
        huomaan. kirjoitti:

Kasteessa todella "juodaan" Pyhää Henkeä. Te ja teidän lapset. Syntienne anteeksisaamiseksi. Perhekunnittain.
        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

lahkouskoisten kastamattomat lapset eivät kuulu tuohon Kristusruumiiseen eli seurakuntaan

Jumalan Sanaa ja tuuditat lapsikastetut VÄÄRÄÄN
        RAUHAAN.
        Valtaosa suomalaisista elää täysin jumalatonta elä-
        mää ja sinä vaan tyynnytät heitä valherauhaan ja "kasteen armoon".
        Sinulla on hirvittävä vastuu tuosta väärästä opetuksestasi kerran Jumalan edessä.
        Jer 8:11
        Kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat
        petosta. He parantavat kepeästi minun kansani vamman, sanoen rauha, rauha, vaikka rauhaa ei ole.
        He joutuvat häpeään."

• eepu puh:
        halveksit kirjoitti:

Jumalan Sanaa ja tuuditat lapsikastetut VÄÄRÄÄN
        RAUHAAN.
        Valtaosa suomalaisista elää täysin jumalatonta elä-
        mää ja sinä vaan tyynnytät heitä valherauhaan ja "kasteen armoon".
        Sinulla on hirvittävä vastuu tuosta väärästä opetuksestasi kerran Jumalan edessä.
        Jer 8:11
        Kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat
        petosta. He parantavat kepeästi minun kansani vamman, sanoen rauha, rauha, vaikka rauhaa ei ole.
        He joutuvat häpeään."

Muistaminen kasteesta
        "Kasteentoistajilla on tapana perustaa siihen, etteivät tiedä mitään kasteestaan lapsena ja sanovat meille: »Kuinkas tiedät, että olet kastettu? Sinä uskot ihmisiä, jotka sinulle sanovat, että olet kastettu, mutta sinun täytyy uskoa Jumalaa, eikä ihmisiä, ja niin olla varma kasteestasi», j.n.e. Senpä kutsun minä löyhäksi ja mädäntyneeksi perustukseksi. Sillä jos hylkäisin kaikki, mitä en itse ole nähnyt enkä kuullut, niin en kai perin paljoa saane pitää uskoa enkä rakkautta, en hengellistä enkä maallista. Voisinpa myös sanoa: »Rakkahin, kuinka tiedät, että tuo mies on isäsi, ja tuo vaimo äitisi? Sinä et saa uskoa ihmisiä, vaan itse olla varma synnystäsi». Tälläpä olisivatkin heti kaikki lapset vapaita, eikä heidän tarvitsisi pitää Jumalan käskyä, kun hän käskee: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Sillä minä kohta väittäisin: "Miten tiedän, kutka ovat minun isäni ja äitini? Ihmisiä en usko; sentähden synnyttäkäät taas minut uudestaan, että itse sen näen, muuten en tahdo heitä kunnioittaa". Niin olisi kerrassaan Jumalan käsky kokonaan peruutettu." (Lisää: Luther "Lapsikasteen puolustamiseksi").

• iiro kirjoitti:

Jos kastetta tutkii Raamatusta sillä ajatuksella, että sillä ei varsinaisesti ole pelastumisen kanssa mitään tekemistä. Tällöin kaste saa selkeän syyn , mikä kylläkään ei toimi ev. lut. srk :ssa.
        Jos kaste saisi toimia niinkuin alkuseurakunnassakin, että se annettaisiin vain uskoville, niin tällöin kaste jo saisi selkeän merkityksen. Seurakunta koostuisi uskovista, jotka ovat käyneet kasteella ja lähteneet seuraamaan Jeesusta.

usko ja kaste
        iiro:"Jos kastetta tutkii Raamatusta sillä ajatuksella, että sillä ei varsinaisesti ole pelastumisen kanssa mitään tekemistä".
        ---
        Eikö sinunkaan mielestäsi, Iiro, kasteeseen liity mitenkään Jeesus (=armo) tai Pyhä Henki?
        Jos liittyy, niin miten?
        Vai onko kaste mielestäsi vain pelkkää vettä?

• m. 12

Jotta kansat myös varmasti pysyisivät ”kristittyinä”, muutettiin uskovien kaste lapsikasteeksi lopullisesti 300-400-luvuilla. Näin varmistettiin, että kaikkien uskonvalinta on ”oikea”, kun heiltä vietiin kokonaan vapaan valinnan mahdollisuus uskon ja ei-uskon suhteen. Sen että niin ei ollut alussa, osoittavat tiedot kirkkoisistä: ei ole olemassa mitään todistusta, että joku kirkkoisä olisi ennen v. 250 kastettu lapsena. Sen sijaan toisenlaisia todisteita on paljon: 1) Naziansin piispa Gregorios (eli v. 329-390) kastettiin 30-vuotiaana, vaikka jo hänen syntyessään isä oli piispa; 2) Ambrosius (340-397) kastettiin 34-vuotiaana, vaikka oli kristitystä perheestä; 3) Hieronymus (kuoli v. 420) kastettiin aikuisena, vaikka oli kristitystä kodista; 4) Augustinus (354-430), Hippon piispa, kastettiin 33-vuotiaana; 5) Basileios Suuri (kuoli 379), Kesarean piispa, kastettiin aikuisena, vaikka oli kristitystä kodista ja suvusta; 6) Efraim Edessalainen kastettiin 18-vuotiaana vaikka hänen kristityt vanhempansa olivat pyhittäneet hänet jo pienenä Jumalalle (silloin ei lapsia pyhitetty ja siunattu kasteen, vaan rukouksen kautta ja niinhän Jeesuskin teki, Mark. 10: 13-16, Mat. 19:13-15); 7) Krysostomos (347-407), keisarikunnan uuden pääkaupungin Konstantinopolin patriarkka, kastettiin yli 20-vuotiaana, vaikka hänen (ylhäisen kodin) vanhempansa olivat kristittyjä jo hänen syntyessään (Pekka Lattu: Rajankäyntiä kastekysymyksestä 2.p., RV 1966, s. 62-63).
      Mitä me tähän sanomme? Olisi skandaali jos nykykirkkojen piispat jättäisivät kastamatta omat lapsensa. Kastekäytäntö on varmuudella tänään toinen kuin 300-luvulla. Pienten lasten kastaminen alkoi ilmeisesti 100-luvulla siellä täällä, uskoon tulleiden perheiden kasteiden yhteydessä, kun kasteeseen alettiin liittää sakramentaalista sisältöä. Mutta tapa yleistyi hitaasti, kuten em. esimerkeistä näemme. Kaksi apostolisen ajan tarkimmin kerrottua perhekuntakastetta osoittavat, ettei sylivauvoja silloin kastettu, vaan Filipin vanginvartijan perhekunnassa kaikki olivat tulleet uskoon ja Korneliuksen kodissa taas kaikki olivat jopa täyttyneet Hengellä ja puhuneet kielillä (sylivauvat eivät puhu kielillä eivätkä tee uskonratkaisua), ennen kuin heidät kastettiin, Apt. 16:27-34, Apt. 10:24,33,44-48

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      37
      2982
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      3
      1831
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      124
      1613
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      295
      1487
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1154
    6. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1103
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      72
      1101
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      134
      1063
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      63
      962
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      897
    Aihe