Simvastatin-kokemuksia?

Kuvittelijako

Onko kellään vastaavaa kokemusta kolestrolilääkkeestä Simvastatin (10 mg): kokeilen nyt kolmatta kertaa tätä lääkettä. Joka kerta minulle on tullut omituisia "oloja": sydämestä "sattuu", sydän lyö nopeammin ja illalla nukahtaminen on vaikeaa. Lääkärini vain sanoo, että "tämän lääkkeen ei pitäisi tällaista aiheuttaa", mutta onko kaikki vain muka kuvitteluani? Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Olen kokeillut aikaisemmin Crestoria n. vuoden, mutta se aiheutti minulle lihasjäykkyyttä. Ruokavalio ym ei kolestroliani paranna eli tarvitsen lääkitystä.

199

148612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuseriina

      Mun mies käyttää tätä lääkettä ja hänellä alkoi heti kolestroli laskea, ja muutenkaan ei mitään vieroitusoireita ole ollut. Ensimmäinen lääke jota hänelle määrättiin, ei vaikuttanut kolestroliin, en muista nimeä.
      Kummallinen lääkäri sulla, kun näitä lääkkeitä on vaikka kuinka montaa sorttia, ai kaikki sovi kaikille.
      Jos lääkärisi ei usko sua ja vaihda lääkettä, ole tiukkana, että se pitää vaihtaa, älä suostu enää tähän, jos se edelleenkin tekee ikäviä tuntemuksia. Oletko jo kauan käyttänyt tätä merkkiä? Ai tossahan se lukee, että jo kolmatta kertaa, lopeta ihmeessä se! tsemppiä!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sain verenpainelääkkeet 28 vuotiaana lähes 40 vuotta sitten, mahtavat perintötekijät, paineet silloin 160/110.
        Simvastatin sain muutama vuosi kun kolesteroli oli yli kuusi, nyt 3,3.
        Olen käyttänyt simvastatin 40 mg lääkettä ilman mitään haittaa, arvot hyviä.
        Simvastatin 10mg - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTcxMzIzMiZhaWQ9MjQ1ODMyNTI


    • käyttänyt

      vuosia eikä mitään haittaavia oireita ole tullut. Olin välillä eräässä lääketutkimuksessa jossa annettiin kalliimpaa lääkettä, mutta heti kun tutkimus loppui sanoi lääkärikin, että kannattaa siirtyä Simvastatiiniin. Niin tein ja kolesteroli on pysynyt kurissa samalla tapaa.
      Johtuisiko haitat jostain muusta tai useiden lääkkeiden ( jos niitä on) yhteisvaikutuksesta?
      Ja usein haittavaikutukset ovat ohimeneviä eli jos voit, niin kärsi vähän aikaa niin elimistö tottuu hiljalleen.

      • jami boy

        jos on vähänkin sivuvaikutuksia, lääke pitää heti lopettaa ihan turha jatkaa ja myrkyttää itsensä.


      • Hamsteri
        jami boy kirjoitti:

        jos on vähänkin sivuvaikutuksia, lääke pitää heti lopettaa ihan turha jatkaa ja myrkyttää itsensä.

        Olen käyttänyt Simvastatin 20 ja minulla maksa arvot nousee tulee iho oireita,koska maksa ei suodata sitä lääkettä, ole ollut ihotautisairaalassa kuukauden , mitään muuta syytä ei löytynyt kuin se lääke,nyt lopetin sen käytön ja odotan että oireet häviävät, on se kovaa myrkkyä.


      • tuntuu...
        Hamsteri kirjoitti:

        Olen käyttänyt Simvastatin 20 ja minulla maksa arvot nousee tulee iho oireita,koska maksa ei suodata sitä lääkettä, ole ollut ihotautisairaalassa kuukauden , mitään muuta syytä ei löytynyt kuin se lääke,nyt lopetin sen käytön ja odotan että oireet häviävät, on se kovaa myrkkyä.

        mutta voihan tuo todellakin olla henkilöön liittyvä ominaisuus. Minulla on useita lääkkeitä käytössä ja siksi maksa- ja munuaisarvoja seurataan säännöllisesti. Simvastatin (myös 20 mg) ei muuttanut arvoja mihinkään suuntaan. Kolesterolit laskivat niin hyvin että terveyskeskuslääkäri ihmetteli. Ilmeisesti olen herkkä noinkin pienelle annokselle ja se on hyvä asia.

        Mainittakoon esimerkkinä että minä jouduin lopettamaan hyvin tehonneen Arcoxian, koska munuaiset alkoivat pettämään (löytyi sattumalta ennen pahempia oireita).


      • koska kyseessä
        tuntuu... kirjoitti:

        mutta voihan tuo todellakin olla henkilöön liittyvä ominaisuus. Minulla on useita lääkkeitä käytössä ja siksi maksa- ja munuaisarvoja seurataan säännöllisesti. Simvastatin (myös 20 mg) ei muuttanut arvoja mihinkään suuntaan. Kolesterolit laskivat niin hyvin että terveyskeskuslääkäri ihmetteli. Ilmeisesti olen herkkä noinkin pienelle annokselle ja se on hyvä asia.

        Mainittakoon esimerkkinä että minä jouduin lopettamaan hyvin tehonneen Arcoxian, koska munuaiset alkoivat pettämään (löytyi sattumalta ennen pahempia oireita).

        on punariisistä löydetty myrkky, josta lääketehtaat ovat tehneet omia johdoksiaan.

        http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=11&sivu=5

        Erinäköiset lihasoireet (lihaskivut, pahimmassa tapauksessa lihasrappeuma), maksaoireet jne...

        http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00177


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        jami boy kirjoitti:

        jos on vähänkin sivuvaikutuksia, lääke pitää heti lopettaa ihan turha jatkaa ja myrkyttää itsensä.

        Tulee olla varma ”sivuvaikutuksen” aiheuttajasta ennen johtopäätöksiä. Simvastatin pelastaa ihmisiä sydänperäiseltä kuolemalta minkä aiheuttaa LDL kolesteroli, joten mielummin elossa sivuvaikuteista huolimatta! Huom luontaistuotteet ja viina pois sotkemasta tuloksia on 1. Askel.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee olla varma ”sivuvaikutuksen” aiheuttajasta ennen johtopäätöksiä. Simvastatin pelastaa ihmisiä sydänperäiseltä kuolemalta minkä aiheuttaa LDL kolesteroli, joten mielummin elossa sivuvaikuteista huolimatta! Huom luontaistuotteet ja viina pois sotkemasta tuloksia on 1. Askel.

        Kyllä ne toisen merkkisetkin kolestroli lääkkeet pelastavat ihmisiä, joskus vaan on niin että se mikä sopii yhdelle ei välttämätä sovi toiselle , siksi on hyvä että voi valita jonkun toisen merkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan näitä juttuja on muka olemassa? Simvastatin säästää kuolemalta joka odottaa punaisen lihan syöjää ennenaikaisesti.

        Miten niin MUKA sivuvaikutukset eivät ole mikään muka , ainoastaan todiste että jollekin ne eivät sovi


    • ai-ja

      kokeilen minäkin toista kertaa.ensin tuli pahoinvointi mikä onneksi loppu muutaman viikon kuluttua.mut hiuksia lähtee!!!sitä on jatkunut yli kuukausi!ja pari päivää sitten huimas...oli kuuma ja kylmä...johtuukohan sekin näistä lääkkeistä?!

    • -minä-

      on ollut "outoa oloa" esim. huimausta, en tiedä johtuuko Simavastatin-lääkkeestä pelkästään, koska syön myös Emconcoria sekä Primaspania

      • kokemusta on

        Olen käyttänyt ensin Lipitoria ja sitten Simvastatinia. En muista tarkalleen milloin tämä lääkitys vaihtui. Maksan seutuvilla on outoja heikkoja kipuja, joita aloin epäillä ko. lääkkeestä johtuviksi. Puolen vuoden tauon aikana ei näitä kipuja ollut, mutta ilmaantuivat taas jonkin ajan kuluttua aloitettuani uudelleen lääkkeen käytön. Samanlaisia kipuja on ilmaantunut myös omega3 ja kalanmaksakuoriloiden käyttöyritysten aikana. Lisäksi pieru haisee tosi pahalle sekä Lipitoria että Simvastatiinia käyttäessäni.


      • edersse

      • Anonyymi
        kokemusta on kirjoitti:

        Olen käyttänyt ensin Lipitoria ja sitten Simvastatinia. En muista tarkalleen milloin tämä lääkitys vaihtui. Maksan seutuvilla on outoja heikkoja kipuja, joita aloin epäillä ko. lääkkeestä johtuviksi. Puolen vuoden tauon aikana ei näitä kipuja ollut, mutta ilmaantuivat taas jonkin ajan kuluttua aloitettuani uudelleen lääkkeen käytön. Samanlaisia kipuja on ilmaantunut myös omega3 ja kalanmaksakuoriloiden käyttöyritysten aikana. Lisäksi pieru haisee tosi pahalle sekä Lipitoria että Simvastatiinia käyttäessäni.

        Naminam, tuo pierujuttu olisi syy että voisin alkaa käyttää vaikka arvoni ovat ihan optimit.


      • Anonyymi
        kokemusta on kirjoitti:

        Olen käyttänyt ensin Lipitoria ja sitten Simvastatinia. En muista tarkalleen milloin tämä lääkitys vaihtui. Maksan seutuvilla on outoja heikkoja kipuja, joita aloin epäillä ko. lääkkeestä johtuviksi. Puolen vuoden tauon aikana ei näitä kipuja ollut, mutta ilmaantuivat taas jonkin ajan kuluttua aloitettuani uudelleen lääkkeen käytön. Samanlaisia kipuja on ilmaantunut myös omega3 ja kalanmaksakuoriloiden käyttöyritysten aikana. Lisäksi pieru haisee tosi pahalle sekä Lipitoria että Simvastatiinia käyttäessäni.

        Vähennä alkossa asiointia niin maksaan ei satu ja pierukin parantaa hajuaan! Lääkkeillä on oma tarkoituksensa vähentää LDL kolesterolia jos ruokavalio on ”muuttamaton”?


    • maippiin

      Käytän simvastatin 20mg. Aloitin syksyllä nyt ilmaantunut sydän lyö nopeaan ja myös sydämestä "sattuu", kuten kerroit osuvasti. Käytän myös primaspan 100mg sekä lamictal 75mg.Jälkimmäisen ainakin pitäisi sopia simvastatin lääkkeen kanssa.

    • Samanlaisia kokemuksia

      Terve!
      Olen todennut saman iltaisella kun yrittää nukkua pumppu hakkaa välillä tuhatta ja sataa!
      Erehdyin jossainvaiheessa syömään b strong monivitamiinia ja Simvastatinia lisäksi reumalääke ja pelästyin oikein kun sydän takoi niinlujaa.En tiennyt ettei b vitamiinia saisi ottaa tämän lääkkeen kanssa.
      Lääke on mennyt vasta kuukauden, mutta luulen jo nyt ettei jää minulle.Jos lääkäri ei lopeta sitä lopetan itse.
      Tosin tuntemuksia ei ole joka ilta.

      • ipihalla

        mitäs Simvastatin Orion 20 mg maksaa?
        mulla on resepti siihen ja olen lähdössä juuri muutamaksi kuukaudeksi Thaimaahan. Olisi kiva tietää mitä maksaa kelakorvauksen jälkeen täällä, vai kantsiiko ostaa siellä: Laiska olen, en viittisi mennä kysymään apteekista :).
        Toinen juttu on sitten, että onko mielekästä aloittaa lääke nyt matkailun aikana.


      • Nimetön
        ipihalla kirjoitti:

        mitäs Simvastatin Orion 20 mg maksaa?
        mulla on resepti siihen ja olen lähdössä juuri muutamaksi kuukaudeksi Thaimaahan. Olisi kiva tietää mitä maksaa kelakorvauksen jälkeen täällä, vai kantsiiko ostaa siellä: Laiska olen, en viittisi mennä kysymään apteekista :).
        Toinen juttu on sitten, että onko mielekästä aloittaa lääke nyt matkailun aikana.

        Ostin tänään ja kohta pääsee "nauttimaan" sivuvaikutuksista. Simvastatin Orion 20 mg 28 tabl. maksoi 5,79 josta Kelakorttia näyttämällä sai rapattia -42 %, joten hinnaksi muodostui 3,36 e.


      • tatte
        ipihalla kirjoitti:

        mitäs Simvastatin Orion 20 mg maksaa?
        mulla on resepti siihen ja olen lähdössä juuri muutamaksi kuukaudeksi Thaimaahan. Olisi kiva tietää mitä maksaa kelakorvauksen jälkeen täällä, vai kantsiiko ostaa siellä: Laiska olen, en viittisi mennä kysymään apteekista :).
        Toinen juttu on sitten, että onko mielekästä aloittaa lääke nyt matkailun aikana.

        en ahkä aloittaisi itse käyttämään ennen matkaa uusia lääkkeitä koska ei tiedä niistä sivuvaikutuksista. Itselleni määrättiin juuri tuota lääkettä ja hain sitä eilen apteekista niin maksoi 98 kpl. purkki 5,25 e. Apteekissa kehoitettiin ottamaan kerralla 3:n kk:n satsi koska se tulee edullisemmaksi kuin pieni purkki.
        En tiedä vielä aloitanko lääkityksen vai en, koska ystävättärelleni esim. lääkäri sanoi että kolestrolilääkitykseen vaikuttaa myös ikä kannattaako aloittaa lääkitys vai ja esim 59 v. kolestroli saa olla yli 8 niin ei välttämättä kannata aloittaa lääkitystä ollenkaan. Itselläni on kolestroli 6.1 joten vielä mietin asiaa.


      • lippe suuri
        ipihalla kirjoitti:

        mitäs Simvastatin Orion 20 mg maksaa?
        mulla on resepti siihen ja olen lähdössä juuri muutamaksi kuukaudeksi Thaimaahan. Olisi kiva tietää mitä maksaa kelakorvauksen jälkeen täällä, vai kantsiiko ostaa siellä: Laiska olen, en viittisi mennä kysymään apteekista :).
        Toinen juttu on sitten, että onko mielekästä aloittaa lääke nyt matkailun aikana.

        simvastatin ratiopharm 20 98 kpl hinta 9.32 miinus kelakorvaus


      • tatte
        tatte kirjoitti:

        en ahkä aloittaisi itse käyttämään ennen matkaa uusia lääkkeitä koska ei tiedä niistä sivuvaikutuksista. Itselleni määrättiin juuri tuota lääkettä ja hain sitä eilen apteekista niin maksoi 98 kpl. purkki 5,25 e. Apteekissa kehoitettiin ottamaan kerralla 3:n kk:n satsi koska se tulee edullisemmaksi kuin pieni purkki.
        En tiedä vielä aloitanko lääkityksen vai en, koska ystävättärelleni esim. lääkäri sanoi että kolestrolilääkitykseen vaikuttaa myös ikä kannattaako aloittaa lääkitys vai ja esim 59 v. kolestroli saa olla yli 8 niin ei välttämättä kannata aloittaa lääkitystä ollenkaan. Itselläni on kolestroli 6.1 joten vielä mietin asiaa.

        sori laitoin purkin kooksi väärän se on tosiaan 90 kpl ja sen 5,25 kelan korvausten jälkeen


      • tatte

        En itse kerinnyt käyttää tota simvastatinia kun eka päivän niin silloin alkoi jo rytmihäiriöt ja turvotusta ym. Kävin apteekissa katsomassa yhteensopivuutta muiden lääkkeiden kanssa ja ei se ainenkaan verpamilin kanssa sopinut yhteen. 5 päivää sitä käytin ja rytmihäiriöitä oli aamusta iltaan, lopetin sen ja nyt on lääkärille soittoaika että mikä lääke vaihdetaan tai sitten en käytä mitään, katsotaan miten käy.


      • selkis
        tatte kirjoitti:

        sori laitoin purkin kooksi väärän se on tosiaan 90 kpl ja sen 5,25 kelan korvausten jälkeen

        jep kiitosta. tein saman havainnon, että ei ole tarvis etsiä aasiasta vastaavaa lääkettä kun suomestakin saa vitosella kolmeksikuukaudeksi.


      • aloittaja
        lippe suuri kirjoitti:

        simvastatin ratiopharm 20 98 kpl hinta 9.32 miinus kelakorvaus

        Otin vasta kolmannen Simvastatin-pillerini ja muiden käyttäjien kokemusten perusteella kuurini taitaa jäädä lyhyeksi. Haen neuvoja A. Vogelin kirjasta "MAKSA terveyden säätelijänä" ja P Kossi- lan kirjasta "Todelliset avaimet terveyteen". Jollekin lääkitys tuntuu sopivan, toisille ei.
        Voidaksemme hahmottaa annosvahvuuden perusteita, olisi hyvä tietää potilaan paino, kolesteroliarvo
        ja määrätty annosvahvuus: 10 / 20 / 40. t. r aimo


      • Tupuli
        tatte kirjoitti:

        en ahkä aloittaisi itse käyttämään ennen matkaa uusia lääkkeitä koska ei tiedä niistä sivuvaikutuksista. Itselleni määrättiin juuri tuota lääkettä ja hain sitä eilen apteekista niin maksoi 98 kpl. purkki 5,25 e. Apteekissa kehoitettiin ottamaan kerralla 3:n kk:n satsi koska se tulee edullisemmaksi kuin pieni purkki.
        En tiedä vielä aloitanko lääkityksen vai en, koska ystävättärelleni esim. lääkäri sanoi että kolestrolilääkitykseen vaikuttaa myös ikä kannattaako aloittaa lääkitys vai ja esim 59 v. kolestroli saa olla yli 8 niin ei välttämättä kannata aloittaa lääkitystä ollenkaan. Itselläni on kolestroli 6.1 joten vielä mietin asiaa.

        Outoja oireita teillä näyttää olevan. Oletteko varmoja, että oireenne johtuvat tuosta lääkkeestä? Minä olen syönyt ko. lääkettä viime syyskuusta alkaen, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Testeissä todettiin kolesterolin laskeneen 5,9:stä 3,2:een eli lääke puri jo kolmessa kuukaudessa niin hyvin. Lisäksi noudatan vähäsuolaista ja monipuolista ruokavaliota, vältän kovia rasvoja. Tänään kuulin eräältä uimahallikaverilta, että ko. lääke aiheuttaisi jotakin tuhoa lihaksistoon, oli ollut artikkeli jossakin terveys-lehdessä tästä aiheesta. Lieneekö perää, täytyy katsella mitä itsellä tapahtuu. Laihdutan ja liikun muuten paljon tällä hetkellä. Voi olla, että saan heittää tabletit kohta syrjään.


      • Tosi pettynyt
        Tupuli kirjoitti:

        Outoja oireita teillä näyttää olevan. Oletteko varmoja, että oireenne johtuvat tuosta lääkkeestä? Minä olen syönyt ko. lääkettä viime syyskuusta alkaen, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Testeissä todettiin kolesterolin laskeneen 5,9:stä 3,2:een eli lääke puri jo kolmessa kuukaudessa niin hyvin. Lisäksi noudatan vähäsuolaista ja monipuolista ruokavaliota, vältän kovia rasvoja. Tänään kuulin eräältä uimahallikaverilta, että ko. lääke aiheuttaisi jotakin tuhoa lihaksistoon, oli ollut artikkeli jossakin terveys-lehdessä tästä aiheesta. Lieneekö perää, täytyy katsella mitä itsellä tapahtuu. Laihdutan ja liikun muuten paljon tällä hetkellä. Voi olla, että saan heittää tabletit kohta syrjään.

        Niim minäkin aloitin syyskuussa ja maaliskuussa alkoi tapahtua.............noin kahdessa viikossa meni lihaklsista voima alle puoleen ja lihasten ohjaus lähes nollaa....en meinannut pystyä kävelemään.......vieläkin takertelee erityisesti vasen jalka. Soittomotoriikka meni oikeasta kädestä lähes nollaan ja oikeakin notkahti.
        Tutkittu on ja mitään elimistöllistä syytä ei löydy. Jätin lääkkeen heti pois,vaikka lääkäri nyrkkiä pöytään lyöden kielsi.Nyt alkaa motoriikka ja lihaskunto vähitellen nousta...ei lie vaikeaa arvata missä syy.


      • arnikki
        Tosi pettynyt kirjoitti:

        Niim minäkin aloitin syyskuussa ja maaliskuussa alkoi tapahtua.............noin kahdessa viikossa meni lihaklsista voima alle puoleen ja lihasten ohjaus lähes nollaa....en meinannut pystyä kävelemään.......vieläkin takertelee erityisesti vasen jalka. Soittomotoriikka meni oikeasta kädestä lähes nollaan ja oikeakin notkahti.
        Tutkittu on ja mitään elimistöllistä syytä ei löydy. Jätin lääkkeen heti pois,vaikka lääkäri nyrkkiä pöytään lyöden kielsi.Nyt alkaa motoriikka ja lihaskunto vähitellen nousta...ei lie vaikeaa arvata missä syy.

        Minulle määräsi sydänlääkäri simvastatinia "pahan kolesterolin" alentamiseksi. Sepelvaltimossa on tukoksen alkua, ei vielä haittaa elämää eikä liikuntaa. Tämä LDL-arvo oli 3.0 ja lääkäri sanoi, että pitäisi saada alle 2.0. Söin vähän yli 3 kuukautta simvastain 20 mg, ja sitten alkoivat käsien oireilut. Pelkään jo als-sairauden puhjenneen. Peukaloihin koskee, kun nostaa peukalo-muut sormet-otteella esineitä. Muutenkin käsissä tuntuu jäykkyyttä, varsinkin käsien selkämyspuolella. Ja sanoin kuvaamatonta kihelmöintiä. Ajatukset kohdistuvat näinin käsiin ihan jatkuvana tarkkailuna. Kävin neurologilla, joka ei löytänyt mitään hälyyttävää näissä tavanomaisissa neurologisissa tutkimuksissa. Lupasi kuitenkin ottaa neuron polille tarkempiin tutkimuksiin. Jono on 3-4 kk. Nyt tuntuu pelko saavan yliotteen, yöunet jäävät lyhyiksi ja mieli on apeana. Onko kenelläkään Simvastatinin syömisestä lihasoireita saaneella ollut juuri näitä käsioireita? Nyt olen ollut kohta 2 viikkoa ilman simvastinia, kun löysin tältä keskustelupalstalta niin kummallisia kertomuksia tämän lääkkeen negatiivista puolista. Kyllä minullakin LDL laski, jopa alle tavoitteen. Minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys ja sen arvot olleet jo kauan kohdallaan. Kyllä simvastatinin pakkauselosteessa mainitaan harvinaisina haittavaikutuksina lihassairauden ja lihasvaurion oireet ja Lääkelaitoksen nettisivuilta löytyi tieto, että ennen tämän lääkkeen käyttöä tulisi lääkärin mittauttaa veren CK-arvot ja että potilaille on kerrottava lihassairauksien vaaroista. Eipä kyllä tehty minun kohdallani. Tavallinen ihminen uskoo lääkäriä, varsinkin sairaalan sydäntautien spesialistia. Oireet eivät ole helpottaneet vielä yhtään. Olen nainen ja jo 60 v. Löytyykö keneltäkään samanlaisia kokemuksia?


      • keliakia
        arnikki kirjoitti:

        Minulle määräsi sydänlääkäri simvastatinia "pahan kolesterolin" alentamiseksi. Sepelvaltimossa on tukoksen alkua, ei vielä haittaa elämää eikä liikuntaa. Tämä LDL-arvo oli 3.0 ja lääkäri sanoi, että pitäisi saada alle 2.0. Söin vähän yli 3 kuukautta simvastain 20 mg, ja sitten alkoivat käsien oireilut. Pelkään jo als-sairauden puhjenneen. Peukaloihin koskee, kun nostaa peukalo-muut sormet-otteella esineitä. Muutenkin käsissä tuntuu jäykkyyttä, varsinkin käsien selkämyspuolella. Ja sanoin kuvaamatonta kihelmöintiä. Ajatukset kohdistuvat näinin käsiin ihan jatkuvana tarkkailuna. Kävin neurologilla, joka ei löytänyt mitään hälyyttävää näissä tavanomaisissa neurologisissa tutkimuksissa. Lupasi kuitenkin ottaa neuron polille tarkempiin tutkimuksiin. Jono on 3-4 kk. Nyt tuntuu pelko saavan yliotteen, yöunet jäävät lyhyiksi ja mieli on apeana. Onko kenelläkään Simvastatinin syömisestä lihasoireita saaneella ollut juuri näitä käsioireita? Nyt olen ollut kohta 2 viikkoa ilman simvastinia, kun löysin tältä keskustelupalstalta niin kummallisia kertomuksia tämän lääkkeen negatiivista puolista. Kyllä minullakin LDL laski, jopa alle tavoitteen. Minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys ja sen arvot olleet jo kauan kohdallaan. Kyllä simvastatinin pakkauselosteessa mainitaan harvinaisina haittavaikutuksina lihassairauden ja lihasvaurion oireet ja Lääkelaitoksen nettisivuilta löytyi tieto, että ennen tämän lääkkeen käyttöä tulisi lääkärin mittauttaa veren CK-arvot ja että potilaille on kerrottava lihassairauksien vaaroista. Eipä kyllä tehty minun kohdallani. Tavallinen ihminen uskoo lääkäriä, varsinkin sairaalan sydäntautien spesialistia. Oireet eivät ole helpottaneet vielä yhtään. Olen nainen ja jo 60 v. Löytyykö keneltäkään samanlaisia kokemuksia?

        Simvastatinia nyt syönyt n.3 viikkoa. Lisäksi keliakia,haavainen paksusuoli,kilpirauhasen vajaatoiminta,sydänlääkitys.Kaliumarvot alhaiset,nyt lääkityksellä normaalit.Hiuksista kaksi kolmasosaa lähtenyt,koska kilpirauhaslääkitys aloitettiin 2-3v myöhässä.Nyt päänsärky,niskasärkyä.Jalkaterien pistely,puutuminen,kävely tönkköä,kantapäät oudot.Vatsakipu maksan kohdalla,kipeä kohta,arka.Pistelyä puutumista,tuikkimista eri puolella kehoa.Unettomuutta ym.epämääräistä.Kokeisiin menossa,maksaarvot olleet korkeat.Lopetan lääkkeen.Olen 61 vuotias nainen.


      • Kaivontekijän tytär
        ipihalla kirjoitti:

        mitäs Simvastatin Orion 20 mg maksaa?
        mulla on resepti siihen ja olen lähdössä juuri muutamaksi kuukaudeksi Thaimaahan. Olisi kiva tietää mitä maksaa kelakorvauksen jälkeen täällä, vai kantsiiko ostaa siellä: Laiska olen, en viittisi mennä kysymään apteekista :).
        Toinen juttu on sitten, että onko mielekästä aloittaa lääke nyt matkailun aikana.

        Ostin juuri 98 kpl:n Simvastatin Orion 40 mg, kympin maksoi Kela-korvauksen jälkeen.


      • osk2
        keliakia kirjoitti:

        Simvastatinia nyt syönyt n.3 viikkoa. Lisäksi keliakia,haavainen paksusuoli,kilpirauhasen vajaatoiminta,sydänlääkitys.Kaliumarvot alhaiset,nyt lääkityksellä normaalit.Hiuksista kaksi kolmasosaa lähtenyt,koska kilpirauhaslääkitys aloitettiin 2-3v myöhässä.Nyt päänsärky,niskasärkyä.Jalkaterien pistely,puutuminen,kävely tönkköä,kantapäät oudot.Vatsakipu maksan kohdalla,kipeä kohta,arka.Pistelyä puutumista,tuikkimista eri puolella kehoa.Unettomuutta ym.epämääräistä.Kokeisiin menossa,maksaarvot olleet korkeat.Lopetan lääkkeen.Olen 61 vuotias nainen.

        Kaikki samat oireet,lihasheikkous, kihelmöinti, kantapäitä polttaa ja nilkat rautakankena. Unettomutta ei vielä. Olen kulkenut hierojalla ja hän sanoo ettei ymmärrä kun mun jalkalihakset on rennot kun hän lopetta mut kun mä tuun viikon päässtä uudelleen ne on jälleen kivikovat. NYT LOPPU SIMVASTATININ SYÖNTI!!!
        Terv. 62 v. nainen, vielä työeläässä ei kauan jos en lopeta lääkettä


      • Oona66
        Tupuli kirjoitti:

        Outoja oireita teillä näyttää olevan. Oletteko varmoja, että oireenne johtuvat tuosta lääkkeestä? Minä olen syönyt ko. lääkettä viime syyskuusta alkaen, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Testeissä todettiin kolesterolin laskeneen 5,9:stä 3,2:een eli lääke puri jo kolmessa kuukaudessa niin hyvin. Lisäksi noudatan vähäsuolaista ja monipuolista ruokavaliota, vältän kovia rasvoja. Tänään kuulin eräältä uimahallikaverilta, että ko. lääke aiheuttaisi jotakin tuhoa lihaksistoon, oli ollut artikkeli jossakin terveys-lehdessä tästä aiheesta. Lieneekö perää, täytyy katsella mitä itsellä tapahtuu. Laihdutan ja liikun muuten paljon tällä hetkellä. Voi olla, että saan heittää tabletit kohta syrjään.

        Jos asuisit Norjassa raja-arvo on 6,2. Hyvä että yrität terveellisiä elämäntapoja. Liian monet ottaa kolestroolilääkkeitä jatkaakseen epäterveellisellä ruokavaliolla. Kun katsoo mitä syö ei tarvi lääkkeitä. Loppujen lopuksi mikään lääke ei ole täysin turvallinen. Tiedän tapauksia, joissa kolestroolilääkkeet ovat aiheuttaneet sydänoireita, huimausta, pahoinvointia. Terveys perustuu terveeseen suolistoon, ja siinä auttaa terveellinen ruokavalio, ja sen lisänä monivitamiinit ja hivenaineet.


      • 60,v
        arnikki kirjoitti:

        Minulle määräsi sydänlääkäri simvastatinia "pahan kolesterolin" alentamiseksi. Sepelvaltimossa on tukoksen alkua, ei vielä haittaa elämää eikä liikuntaa. Tämä LDL-arvo oli 3.0 ja lääkäri sanoi, että pitäisi saada alle 2.0. Söin vähän yli 3 kuukautta simvastain 20 mg, ja sitten alkoivat käsien oireilut. Pelkään jo als-sairauden puhjenneen. Peukaloihin koskee, kun nostaa peukalo-muut sormet-otteella esineitä. Muutenkin käsissä tuntuu jäykkyyttä, varsinkin käsien selkämyspuolella. Ja sanoin kuvaamatonta kihelmöintiä. Ajatukset kohdistuvat näinin käsiin ihan jatkuvana tarkkailuna. Kävin neurologilla, joka ei löytänyt mitään hälyyttävää näissä tavanomaisissa neurologisissa tutkimuksissa. Lupasi kuitenkin ottaa neuron polille tarkempiin tutkimuksiin. Jono on 3-4 kk. Nyt tuntuu pelko saavan yliotteen, yöunet jäävät lyhyiksi ja mieli on apeana. Onko kenelläkään Simvastatinin syömisestä lihasoireita saaneella ollut juuri näitä käsioireita? Nyt olen ollut kohta 2 viikkoa ilman simvastinia, kun löysin tältä keskustelupalstalta niin kummallisia kertomuksia tämän lääkkeen negatiivista puolista. Kyllä minullakin LDL laski, jopa alle tavoitteen. Minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys ja sen arvot olleet jo kauan kohdallaan. Kyllä simvastatinin pakkauselosteessa mainitaan harvinaisina haittavaikutuksina lihassairauden ja lihasvaurion oireet ja Lääkelaitoksen nettisivuilta löytyi tieto, että ennen tämän lääkkeen käyttöä tulisi lääkärin mittauttaa veren CK-arvot ja että potilaille on kerrottava lihassairauksien vaaroista. Eipä kyllä tehty minun kohdallani. Tavallinen ihminen uskoo lääkäriä, varsinkin sairaalan sydäntautien spesialistia. Oireet eivät ole helpottaneet vielä yhtään. Olen nainen ja jo 60 v. Löytyykö keneltäkään samanlaisia kokemuksia?

        Moi! Kyllä vaan löytyy kädet puutuu sekä lihakset ovat aivan hyytelöä vasen jalka alkoi vinttaamaan minne sattuu hyvä kun jaksaa enään liikkua minnekään,on lihas kipua sekä parin tunnin yö unet ja aina väsyksissä kovat trampit jaloissa ym.ym.syön 40mg simvastinia mutta nyt se saa luvan loppua!


      • Lääkärikö tietää
        Oona66 kirjoitti:

        Jos asuisit Norjassa raja-arvo on 6,2. Hyvä että yrität terveellisiä elämäntapoja. Liian monet ottaa kolestroolilääkkeitä jatkaakseen epäterveellisellä ruokavaliolla. Kun katsoo mitä syö ei tarvi lääkkeitä. Loppujen lopuksi mikään lääke ei ole täysin turvallinen. Tiedän tapauksia, joissa kolestroolilääkkeet ovat aiheuttaneet sydänoireita, huimausta, pahoinvointia. Terveys perustuu terveeseen suolistoon, ja siinä auttaa terveellinen ruokavalio, ja sen lisänä monivitamiinit ja hivenaineet.

        Vaikka olisi kuinka hyvät ja terveelliset elämätavat, niin geeniperimä vaikuttaa ja sille et mahda sitten et niin mitään!
        Minulle lääkäri määräsi heti ensi kerrasta 40 mg Simvastatin -lääkityksen, vaikka kokonaiskolesteroliarvo oli 6,1! Olen nyt syönyt reilut kolme kuukautta tunnollisesti lääkkeeni ja arvo pudonnut 3,9:ään. Aionkin keskustella lääkärin kanssa ainakin lääkkeen muuttamista 20 mg:aan, ellen sitten voi lopettaa kokonaan sen syömistä juuri tuon geeniperimän vuoksi (molemmilla vanhemmilla korkeat kolesteroliarvot ja siihen saatu apu lääkkeillä). Tuntui hieman oudolta, että heti eka kerrasta määräsi noin vahvan annostuksen.
        Ruokavalioni on aina ollut hyvinkin terveellinen, joten ainoa syy mielestäni on tuo perimä. Tiedä häntä. Eikä tuo arvo nyt mielestäni mikään huikea ollut. Lääkäri ei mitenkään kysellyt ruokailu- tai liikuntatottumuksiani, vaan viidessä minuutissa olin saanut repsun ja siinä se.


      • leenarauha
        arnikki kirjoitti:

        Minulle määräsi sydänlääkäri simvastatinia "pahan kolesterolin" alentamiseksi. Sepelvaltimossa on tukoksen alkua, ei vielä haittaa elämää eikä liikuntaa. Tämä LDL-arvo oli 3.0 ja lääkäri sanoi, että pitäisi saada alle 2.0. Söin vähän yli 3 kuukautta simvastain 20 mg, ja sitten alkoivat käsien oireilut. Pelkään jo als-sairauden puhjenneen. Peukaloihin koskee, kun nostaa peukalo-muut sormet-otteella esineitä. Muutenkin käsissä tuntuu jäykkyyttä, varsinkin käsien selkämyspuolella. Ja sanoin kuvaamatonta kihelmöintiä. Ajatukset kohdistuvat näinin käsiin ihan jatkuvana tarkkailuna. Kävin neurologilla, joka ei löytänyt mitään hälyyttävää näissä tavanomaisissa neurologisissa tutkimuksissa. Lupasi kuitenkin ottaa neuron polille tarkempiin tutkimuksiin. Jono on 3-4 kk. Nyt tuntuu pelko saavan yliotteen, yöunet jäävät lyhyiksi ja mieli on apeana. Onko kenelläkään Simvastatinin syömisestä lihasoireita saaneella ollut juuri näitä käsioireita? Nyt olen ollut kohta 2 viikkoa ilman simvastinia, kun löysin tältä keskustelupalstalta niin kummallisia kertomuksia tämän lääkkeen negatiivista puolista. Kyllä minullakin LDL laski, jopa alle tavoitteen. Minulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys ja sen arvot olleet jo kauan kohdallaan. Kyllä simvastatinin pakkauselosteessa mainitaan harvinaisina haittavaikutuksina lihassairauden ja lihasvaurion oireet ja Lääkelaitoksen nettisivuilta löytyi tieto, että ennen tämän lääkkeen käyttöä tulisi lääkärin mittauttaa veren CK-arvot ja että potilaille on kerrottava lihassairauksien vaaroista. Eipä kyllä tehty minun kohdallani. Tavallinen ihminen uskoo lääkäriä, varsinkin sairaalan sydäntautien spesialistia. Oireet eivät ole helpottaneet vielä yhtään. Olen nainen ja jo 60 v. Löytyykö keneltäkään samanlaisia kokemuksia?

        Hei.
        Olen itse syönyt simvastatinia n. vuoden verran, viime syksystä lähtien, jossain vaiheessa tuli peukaloihin turvotusta ja kovaa särkyä ja kosketusarkuutta sekä oikean polven särkyä. Lääkärin mukaan normaalia viisikymppisen naisen nivelrikkoo, joo, sen enepää asiaa tutkimatta. Lisäksi olen menettänyt aamuyön uneni. Olen aina nukkunut hyvin, nyt en vuoteen aamuöitäni ollenkaan. Minullakin on thyroxlääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan. Olen yrittänyt sanoa lääkärille, että peukkukivut ja unen menetys tuli viime syksyn aikana sen jälkeen kun simvastatin otettiin käyttöön. Lääkärin mukaan lääkkeilläni ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa, unilääkettä vaan tarjotaan. En suostu siihen. Olen nyt päättänyt kokeilla elämääni ilman simvastatinia muutaman viikon ja katsoa palaavatko yöunet. Jos niin käy, sitten vaadin lääkkeen vaihtamista. Mitään uupumusta tms. ongelmia minulla ei ole, joten unettomuus ei johdu mistään sellaisesta, liikun päivittäi lenkkeillen, käyn viikottain kuntosalilla ja kahvakuulassa, joten fyysinen kuntoni ei pitäisi olla ihan kuralla. Halusinkin katsella täältä keskusteluista muiden kokemuksia, kun olin kuullut noista nivelkivuista muiltakin käyttäjiltä. Ja tässäpä kokemuksiani.


      • Anonyymi
        Tupuli kirjoitti:

        Outoja oireita teillä näyttää olevan. Oletteko varmoja, että oireenne johtuvat tuosta lääkkeestä? Minä olen syönyt ko. lääkettä viime syyskuusta alkaen, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Testeissä todettiin kolesterolin laskeneen 5,9:stä 3,2:een eli lääke puri jo kolmessa kuukaudessa niin hyvin. Lisäksi noudatan vähäsuolaista ja monipuolista ruokavaliota, vältän kovia rasvoja. Tänään kuulin eräältä uimahallikaverilta, että ko. lääke aiheuttaisi jotakin tuhoa lihaksistoon, oli ollut artikkeli jossakin terveys-lehdessä tästä aiheesta. Lieneekö perää, täytyy katsella mitä itsellä tapahtuu. Laihdutan ja liikun muuten paljon tällä hetkellä. Voi olla, että saan heittää tabletit kohta syrjään.

        Jos kolesteroliarvo on 3.2 lukemissa on perusterveys todellisessa vaarassa. Lääkityksen aloittaminen lukemasta 5,9 on varsinaista puoskarointia.


      • Anonyymi
        Tupuli kirjoitti:

        Outoja oireita teillä näyttää olevan. Oletteko varmoja, että oireenne johtuvat tuosta lääkkeestä? Minä olen syönyt ko. lääkettä viime syyskuusta alkaen, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Testeissä todettiin kolesterolin laskeneen 5,9:stä 3,2:een eli lääke puri jo kolmessa kuukaudessa niin hyvin. Lisäksi noudatan vähäsuolaista ja monipuolista ruokavaliota, vältän kovia rasvoja. Tänään kuulin eräältä uimahallikaverilta, että ko. lääke aiheuttaisi jotakin tuhoa lihaksistoon, oli ollut artikkeli jossakin terveys-lehdessä tästä aiheesta. Lieneekö perää, täytyy katsella mitä itsellä tapahtuu. Laihdutan ja liikun muuten paljon tällä hetkellä. Voi olla, että saan heittää tabletit kohta syrjään.

        Kyllä tällä lääkkeellä on pitkä lista sivuvaikutuksista joten se jolle ei se sovi niin pitää vaihtaa toiseen merkkiin. Kukaan ei voi verrata omia kokemuksiaan toisen kanssa sillä ollaan erinlaisia ihmisinä.
        Kun on ollut hoitoalalla koko elämänsä niin on nähnyt paljon asioita lääkkeiden sivuvaikutuksista , joten ne eivät ole kuviteltuja vaan kaikille ei vaan se lääke sovi.


      • Anonyymi
        Tosi pettynyt kirjoitti:

        Niim minäkin aloitin syyskuussa ja maaliskuussa alkoi tapahtua.............noin kahdessa viikossa meni lihaklsista voima alle puoleen ja lihasten ohjaus lähes nollaa....en meinannut pystyä kävelemään.......vieläkin takertelee erityisesti vasen jalka. Soittomotoriikka meni oikeasta kädestä lähes nollaan ja oikeakin notkahti.
        Tutkittu on ja mitään elimistöllistä syytä ei löydy. Jätin lääkkeen heti pois,vaikka lääkäri nyrkkiä pöytään lyöden kielsi.Nyt alkaa motoriikka ja lihaskunto vähitellen nousta...ei lie vaikeaa arvata missä syy.

        Tavallisin sivuvaikutus on juuri se mistä kerroit m vaikuttaaa lihaksiin ja olo tulee heikoksi


    • kalakale

      Minulla on Simvastatin Ratiopharm 40 mg.
      Annostus kun muuttui 40:ksi, aloin tuntea itseni vanhaksi ukoksi. Pahimmillaan ei voinut kävellä kuin 100m, kun piti pysähtyä huilaamaan ihan pariin otteeseen sillä matkalla.
      Rinnassa pakkasi niinkuin olisi tukos ja kun aikansa huilasi, niin helpotti ja voi jatkaa.
      Koskaan aikaisemmin ei ole vastaavaa ollut. Ihme vaikutus niin pienillä napeilla.
      Mitään muuta lääkitystä ei minulla ole.

      • oireeni

        Nyt selvisi minulle rytmihäiriöiden aiheuttaja,se on Simvastatin. Aikaisemmin söin Lipcut-nimistä lääkettä, jota olisin ostanutkin, mutta oli apteekista loppu.


      • Karin60

        Nyt taisi selvitä miksi en pysty kävelemään kuin noin 10 min. ilman että jalan lihakset kovettuvat ja lonkassa tuntuu jäykältä. Olen syönyt 20mg päivässä 3kk ja kolesterolli kyllä aleni hyvin mutta en ole ymmärtänyt miksi en enää pysty nauttimaan kävelystä. Jalat ovat kuin tukit. Voiko lääke olla syynä? Kokemuksia..


      • Manuela
        Karin60 kirjoitti:

        Nyt taisi selvitä miksi en pysty kävelemään kuin noin 10 min. ilman että jalan lihakset kovettuvat ja lonkassa tuntuu jäykältä. Olen syönyt 20mg päivässä 3kk ja kolesterolli kyllä aleni hyvin mutta en ole ymmärtänyt miksi en enää pysty nauttimaan kävelystä. Jalat ovat kuin tukit. Voiko lääke olla syynä? Kokemuksia..

        Hei, olen syönyt Simvastatinia ehkä jo pari vuotta. Nyt tunnen itseni ihan "rappeutuneeksi". Kolesteroliarvot ovat nyt hyvät, mutta olen ihan turvonnut, kipuja on siellä täällä. Selkälihakset, lonkka-ja muut siellä sunnalla ovat kipeät ja tänään Tapaninpäivänä kävelylenkillä toinen reisilihas kipeytyi aivan yhtäkkiä. Esim. selkäni on aina ollut tosi hyvä, mutta nyt en voi kuin syyttää mahd. Simvastatinia. Miten tämän saisi selvitettyä ja varmisettua mistä kivut johtuvat?


      • Nimetön
        Manuela kirjoitti:

        Hei, olen syönyt Simvastatinia ehkä jo pari vuotta. Nyt tunnen itseni ihan "rappeutuneeksi". Kolesteroliarvot ovat nyt hyvät, mutta olen ihan turvonnut, kipuja on siellä täällä. Selkälihakset, lonkka-ja muut siellä sunnalla ovat kipeät ja tänään Tapaninpäivänä kävelylenkillä toinen reisilihas kipeytyi aivan yhtäkkiä. Esim. selkäni on aina ollut tosi hyvä, mutta nyt en voi kuin syyttää mahd. Simvastatinia. Miten tämän saisi selvitettyä ja varmisettua mistä kivut johtuvat?

        Minä söin n. 3 kk Simvastatin 20mg iltasin. Kahden kuukauden jälkeen tulivat juuri sellaiset oireet kuin kuvailet.Otin viikko sitten yhteyttä lääkärin(ei sama joka määräsi Simvastatinia). Hän käski heti verikokeisiin ja neuvoi heti lopettamaan lääkkeen käytön. Maksa oli OK mutta lihaksiin liittyvä verikoe(en muista nimeä) oli normaalin ylärajoilla. Lääkärin mukaan tämä arvo olisi noussut todennäköisesti jos olisin syönnyt pidempään tätä lääkettä.Nyt on viikko mennyt lopettamisen jälkeen ja samat oireet vielä. Tiistaina uudelleen lääkärin. Sinun kannattaa myös ottaa yhteys lääkäriin. Tosi ikävää kun ei voi nauttia kävelystä vapaapäivinä kun jalat, lonkat ja ristiselkä aivan jäykät ja kipeät.


      • Manuela
        Nimetön kirjoitti:

        Minä söin n. 3 kk Simvastatin 20mg iltasin. Kahden kuukauden jälkeen tulivat juuri sellaiset oireet kuin kuvailet.Otin viikko sitten yhteyttä lääkärin(ei sama joka määräsi Simvastatinia). Hän käski heti verikokeisiin ja neuvoi heti lopettamaan lääkkeen käytön. Maksa oli OK mutta lihaksiin liittyvä verikoe(en muista nimeä) oli normaalin ylärajoilla. Lääkärin mukaan tämä arvo olisi noussut todennäköisesti jos olisin syönnyt pidempään tätä lääkettä.Nyt on viikko mennyt lopettamisen jälkeen ja samat oireet vielä. Tiistaina uudelleen lääkärin. Sinun kannattaa myös ottaa yhteys lääkäriin. Tosi ikävää kun ei voi nauttia kävelystä vapaapäivinä kun jalat, lonkat ja ristiselkä aivan jäykät ja kipeät.

        Kiitos vastauksestasi. Otan yhteyttä lääkäriin.


      • luontaishoitaja
        Manuela kirjoitti:

        Hei, olen syönyt Simvastatinia ehkä jo pari vuotta. Nyt tunnen itseni ihan "rappeutuneeksi". Kolesteroliarvot ovat nyt hyvät, mutta olen ihan turvonnut, kipuja on siellä täällä. Selkälihakset, lonkka-ja muut siellä sunnalla ovat kipeät ja tänään Tapaninpäivänä kävelylenkillä toinen reisilihas kipeytyi aivan yhtäkkiä. Esim. selkäni on aina ollut tosi hyvä, mutta nyt en voi kuin syyttää mahd. Simvastatinia. Miten tämän saisi selvitettyä ja varmisettua mistä kivut johtuvat?

        Lihasten kipeytyminen,väsymys ja päänsärky johtunee siitä, että statiinien käyttäjillä ei maksa pysty tuottamaan ubiqinonia, joka normaalisti on kehon tuottamaa. Täytyy ottaa lisäravinteena.


      • "Jalat ei kanna"
        oireeni kirjoitti:

        Nyt selvisi minulle rytmihäiriöiden aiheuttaja,se on Simvastatin. Aikaisemmin söin Lipcut-nimistä lääkettä, jota olisin ostanutkin, mutta oli apteekista loppu.

        Mutta...Lipcut 20mg, lukee myös; simvastatin 20mg. Onko se silloin sama lääke?


      • Maisa 6
        Nimetön kirjoitti:

        Minä söin n. 3 kk Simvastatin 20mg iltasin. Kahden kuukauden jälkeen tulivat juuri sellaiset oireet kuin kuvailet.Otin viikko sitten yhteyttä lääkärin(ei sama joka määräsi Simvastatinia). Hän käski heti verikokeisiin ja neuvoi heti lopettamaan lääkkeen käytön. Maksa oli OK mutta lihaksiin liittyvä verikoe(en muista nimeä) oli normaalin ylärajoilla. Lääkärin mukaan tämä arvo olisi noussut todennäköisesti jos olisin syönnyt pidempään tätä lääkettä.Nyt on viikko mennyt lopettamisen jälkeen ja samat oireet vielä. Tiistaina uudelleen lääkärin. Sinun kannattaa myös ottaa yhteys lääkäriin. Tosi ikävää kun ei voi nauttia kävelystä vapaapäivinä kun jalat, lonkat ja ristiselkä aivan jäykät ja kipeät.

        Hei, olen käyttänyt ym. lääkettä jo monta vuotta , mutta vuoden sisällä tasapaino on ollut hukassa ja pientyä pistelyä on ollut ihossa eri paikoissa. viikko sitten oli Studio 55:ssä haastattelu, jossa kerrottiin että Simvastatinilla on sivuoireita.Olen puhunut tasapainovaikeuksista lääkäreille ja hoitajille, mutta kukaan ei ole ottanut niitä tosissaan.Olen syyttänyt sukua ja DNA:ta , mutta jätän sen lääkkeen ottamatta.


      • Anonyymi

        Minulla tuli kanssa rinnassa pakotusta.


    • vepli

      Tuntemuksia on ! Kohta pillerin ottamisen jälkeen tuntuu ahdistavalta ja sydämentykytystä on myös. Ja uneen on vaikea päästä, auttaisi varmaan,jos kävisi pienellä lenkillä...

    • mikä on

      Minulla on Simvastatin käyttämisestä eli 3kk sydämen lyöntitiheyttä eli pulssi jatkuvasti 75-110 välillä jatkuvasti todella paha olo, menossa lääkäriin.

    • Pee

      Onko kellään tuntunut Simvastatinin käytön yhteydessä lihasjäkkyyttä. Itselläni se ilmenee siten että esim. pitkähkön auton ajamisen jälkeen jalat ovat puutuneet ja kävely on vaikeaa. Myös liikunnan jälkeen tuntuu että runsaskaan venyttely ei poista kireyttä jalkojen lihaksista.

      • kolesterolikko

        Simvastatiinin sivuvaikutuksiin kuuluu mm lihas- ja niveloireet. Lue sivuvaikutuksista apteekin sivuilta. Tiedän monilla olleen lihakset jumissa, kävely ei ollenkaan niin helppoa kuin ennen. Jotkut heräilee lonkkakipuihin ja kokevat lonkissa kipua kävellessä, lääkkeen lopetuksen jälkeen oireet katosivat. Merkkiä kannattaa vaihtaa?


      • Jäykkyyttä

        Minulla on aivan samalaisia tuntemuksia. Ajattelin että on tullut lonkkaan kuluma ja lääkärikin on tilattuna. Mutta kun luin täältä kokemuksia huomasin että vaikeukseni kävelyssä johtuu varmasti Simvastatiinista.


      • yksi käyttäjä

        Minä olen 48 vuotias ja käyttänyt syksystä 2008 ko.lääkettä on jatkuvaa kovaa särkyä lihaksissa ja pohkeissa ja jäykkyyttä, joita oireita ei aikaisemmin ollut, lisäksi tavallista enempää väsymystä ja silmien rasitusta ja seksualisuuden vähentymistä ja haluttomuutta ym. Nyt olen muutaman päivän ollut ottamatta lääkettä, säryt alkavat lähteä pois ja tilannne muutenkin normalisoitua, enää en meinaa kyseistä lääkettä suuhuni laittaa vaikka henki lähtisi, nyt voi nnauttia pitkästä aikaa säryttömästä illastakin kotona.


      • Iskoj

        Hei , minulla samanlaisia oireita, jalat tönköt ja huonosti pääsee liikkeelle ja autolla ajamisen tai istumisen jälkeen ei meinaa autosta päästä käveleen. Lihaskramppia lonkissa, ja pohkeissa. Lonkissa ei ole ollut ennemmin.. Nyt kun olen kuunnellut ja lukenut näistä oireista, taidan minäkin lopettaaa simvastatin käytön ja katsoa mitä tapahtuu.


      • Anonyymi

        Lihas jäykkyys on niitä tavallisimpia sivuvaikutuksia


    • tosi_lopussa

      Kesäkuun alussa lopetin Simvastatin (10 mg)käytön (2kk) kovien reislihas kipujen ja pohjekramppien takia. Krampit jäi taakse melko nopeasti (n. viikossa), mutta lihas- ja nivelkivut eivät ole vieläkään poissa. Tuntuvat vaan vaihtelevan paikkaa kehossa. Aamuisin on vaikea nousta sängystä, kuin oikea jälkaterä kipuilee ennen kuin notkistuu. Myös turvotusta esiintyy ja jalat tuntuu todella jäykiltä ja painavilta. Asiaa on Turussa, yliopisto tasoisen sairaalan sisätaudeilla tutkittu. Ensimmäinen kommentti siellä(kin) oli " Simvastatin sivuoireet kyllä häviävät kun lääkkeen lopettaa" eikä siitä sen enempää. Mitään poikkeavaa ei verikokeista ole löytynyt eikä myöskään enmg:stä. Lääkäri ilmoittikin nyt viimeisellä käynnillä (samalla toinen lääkärin vastaan otto kerta), että tutkimukset ovat nyt toistaiseksi jäissä, koska ei minussa mitään vikaa ole. Olen siis kipuineni ja epätietoisuuteni kanssa nyt tosi yksin.

      • masa57

        se verran että minulla laski kolestroli 4,3 sta 3,5 teen syötyäni ny puoli vuotta 10mg annosta.
        Olen kyllä syönytkin kevyemmin. joutuu ottamaan ennaltaehkäisyksi. lihaskipuja - ehkä ihan vähän.


      • Simvastatiini

        Mulla tuli Simvastatiinistä 10 mg myös pahat sivuoireet. Ihmettelin ensin suurien lihasten voimattomuutta ja jäykkyyttä. Ck arvot mitattaessa olivat nousseet 750:een, kun se pitäisi olla kai alle 200. Lopetin lääkityksen ja puolen vuoden kuluttua siitä, mulla on vieläkin nivelkipuja ranteissa ja polvissa sekä jäykkyyttä jaloissa.


      • Ei enää!
        Simvastatiini kirjoitti:

        Mulla tuli Simvastatiinistä 10 mg myös pahat sivuoireet. Ihmettelin ensin suurien lihasten voimattomuutta ja jäykkyyttä. Ck arvot mitattaessa olivat nousseet 750:een, kun se pitäisi olla kai alle 200. Lopetin lääkityksen ja puolen vuoden kuluttua siitä, mulla on vieläkin nivelkipuja ranteissa ja polvissa sekä jäykkyyttä jaloissa.

        Olin käyttänyt Simvastatin 20mg/vrk n.5.vuoden ajan ilman erityisempiä sivuvaikutuksia.Noin vuosi sitten annos nostettiin 40mg/vrk. Kuukauden kuluttua annoksen nostosta alkoi ilmetä lihaskipuja,sormien ja varpaiden puutumista,päänsärkyä,unirytmin häiriöitä, erilaisia tulehduksia, joille ei löytynyt mitään järkevää selitystä,tinnitusta(korvien soimista),puristavaa tunnetta rintalastan alueella.masennusta, yleistä voimattomuuden tunnetta,muistihäiriöitä,voimakkaita lihaskramppeja reisilihaksissa ja varpaissa.Puolitin annoksen.Oireet vähenivät.Puolitin vielä uudestaan.Asteittain vähentämällä lopetin Simvastatinin käytön.Maaliskuussa pyydän laboratoriokontrollin tilanteen selvittämiseksi kolesterolin osalta.


      • Tri Potilas
        Ei enää! kirjoitti:

        Olin käyttänyt Simvastatin 20mg/vrk n.5.vuoden ajan ilman erityisempiä sivuvaikutuksia.Noin vuosi sitten annos nostettiin 40mg/vrk. Kuukauden kuluttua annoksen nostosta alkoi ilmetä lihaskipuja,sormien ja varpaiden puutumista,päänsärkyä,unirytmin häiriöitä, erilaisia tulehduksia, joille ei löytynyt mitään järkevää selitystä,tinnitusta(korvien soimista),puristavaa tunnetta rintalastan alueella.masennusta, yleistä voimattomuuden tunnetta,muistihäiriöitä,voimakkaita lihaskramppeja reisilihaksissa ja varpaissa.Puolitin annoksen.Oireet vähenivät.Puolitin vielä uudestaan.Asteittain vähentämällä lopetin Simvastatinin käytön.Maaliskuussa pyydän laboratoriokontrollin tilanteen selvittämiseksi kolesterolin osalta.

        Oireesi on kuvattu lukuisissa tieteellisessä artikkelissa ja katsauksissa statiinien vaikutuksista. Tunnen ne osin itsekin omasta kokemuksesta. Statiinit, siis muutkin kuin Simvastatin, toimivat ihmisen aineenvaihdunnassa sekä kolesterolin, että nk. isoprenoidien (terpenoidien) muodostuksen estäjinä. Liittyvätkö statiinilääkityksen mahdolliset neurologiset haittavaikutukset , kuten korvien soiminen, kuulohäiriöt, muistiongelmat ja henkisen suorituskyvyn (älyllisten kykyjen) lasku kolesterolin tai isoprenoidien tasojen muutoksiin, on tutkimukselle vielä avoin kysymys. Muistihäiriöt ja henkisen suorituskyvyn lievä lasku ovat kuitenkin ilmeisen yleisiä haittoja, ainakin rasvaliukoisimpien statiinien suurilla annostuksilla. Statiinilääkitystä ei kannata silti noin vain lopettaa. Annostusta voi pienentää, jos jättää pois kahvin juonnin (kofeiinin) ja tupakoinnin (tai nikotiinin, missä muodossa tahansa).


      • pi#sa

        Oletko mahdollisesti keski-ikäinen ja nainen ? Mulla samat oireet aamuisin kulkutaudiksi nimesin. Lääkäri epäili fibromyalgiaa myös unihäiriöitä ja kipuja joka paikassa, jäykkyyttä piisaa :) mulla myös simvastatin lääkitys täytyy kokeilla auttaako jos panee tauolle tuon lääkkeen.


    • juhanijerkki

      Onkohan kukaan muu havainnut muutosta unissaan vai kuvittelenko vain. Unien näkeminen tuntuu lisääntyneen tai sitten uni on jotenkin kevyempää niin että uset muistaa paremmin. Vaimokin raportoi levottomasta pyöriskelystä. Pidin reilun useamman kuukauden tauon lääkkeen otossa ja aluksi lääkkeen ottamisen lopettamisen jälkeen en huomannut muutosta, mutta nyt kun aloitin taas ottamisen uudelleen niin johan oli unet yhtä kotikatua ja naapurilähiötä - tylsää mutta johdonmukaisen juonellista ja muistettavaa.

      • simo vastanen

      • simo vastanen kirjoitti:

        Tällainen uutinen löytyi netistä:
        Simvastatiini voi heikentää unen laatua

        http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/071107_01.html

        On tuttuja sivuoireita minulle. Siksi lopetin ks. lääkkeet tyystin. Zocor, Simvastatin ja Anti Corol kaikki samaa paskaa.

        Pahin oli minulle lihasrappeuma, eli meni jalat alta. Ne oli kuin keitettyä Spagettia.

        Palautu lopettaessani ne, mutta vaati kovaa kävelyä ja fillarointia. Nyt ei ongelmia.


    • Toinen koekaniini

      Minullekin määrättiin Simvastatiiniä koletrooli-
      lääkkeeksi. Eihän siitä mitään tullut kun en saanut nukuttua ollenkaan. Lääkäri sanoi, että nyt
      vanhemmalla iällä unentarve muutenkin vähenee.
      Sitten tuli jalkaan jäykkyyttä ja kipua ym tukka
      alkoi lähteen. Lopetin em l'ääkkeen käytön ja
      siirryin PunaRiisiin. Kolestroolilääkkeiden käyttäjiä saattaa Suomessa olla 500.000 vai mitä
      se nyt oli. Isot rahat siinä on kyseessä.

    • vpk

      Käyppä sivuilla Anttiheikkila.com siellä on tietoa

    • vastaavia tunteita Simvasta...

      Aloin syödä simvastatiinia syksyllä. Olen aina ollut vähän tuuri nukkuja, mutta lääkkeen myötä menivät unet lyhyiksi. En illalla saanut millään unta ja toisaalta heräsin myös aikaisin. Lopetin nyt ja menen lääkäriin.

      • samantha

        Ei ole mielikuvitusta!

        Mainitsiko kukaan lihaskrampit ja suonenvedon.

        Olen aivan varma, että johtuvat em. lääkkeestä.

        Vaikka annostukseni on todella pieni ollut niin sivuvaikutukset sellaiset, että oli pakko lopettaa koko lääke.

        Syön punariisitabletteja nyt. Kokeeksi. Otan 2 magnesiumtaplettia päivässä ja krampit ovat pysyneet poissa.

        Selvyyttä saan asiaan vasta kun käyn seuraavan kerran kolesterolikokeessa.


      • ihme asia
        samantha kirjoitti:

        Ei ole mielikuvitusta!

        Mainitsiko kukaan lihaskrampit ja suonenvedon.

        Olen aivan varma, että johtuvat em. lääkkeestä.

        Vaikka annostukseni on todella pieni ollut niin sivuvaikutukset sellaiset, että oli pakko lopettaa koko lääke.

        Syön punariisitabletteja nyt. Kokeeksi. Otan 2 magnesiumtaplettia päivässä ja krampit ovat pysyneet poissa.

        Selvyyttä saan asiaan vasta kun käyn seuraavan kerran kolesterolikokeessa.

        Lukekaa tämän päivän aloitus lääkkeistä!!!


      • Matkaaja59
        ihme asia kirjoitti:

        Lukekaa tämän päivän aloitus lääkkeistä!!!

        Luin tämän viestiketjun ja olen jo muutenkin aivan varma, että kummalliset oireeni
        johtuvat Simvastatin lääkkeestä.
        En ole koskaan syönyt mitään lääkkeitä, paitsi antibiootteja joskus.

        Olen nyt syönyt lääkettä kaksi kuukautta.
        Parin viikon jälkeen alkoivat lihaskivut.
        Lopetin tupakanpoltonkin tautien pelossa
        kolme viikkoa sitten ( Champix lääkkeen avulla, jota söin
        vain 8 vrk)

        Lihaskivut ovat vain lisääntyneet viime viikkoina
        ja nyt vaivaavat jo öisinkin.
        Suonenvetoja ja kipuja on melkein koko ajan.


        Nyt aion mennä apteekkiin ja lopetan heti
        tämän lääkkeen syönnin ja menen ostamaan
        punariisiä.


      • Matkaaja59
        Matkaaja59 kirjoitti:

        Luin tämän viestiketjun ja olen jo muutenkin aivan varma, että kummalliset oireeni
        johtuvat Simvastatin lääkkeestä.
        En ole koskaan syönyt mitään lääkkeitä, paitsi antibiootteja joskus.

        Olen nyt syönyt lääkettä kaksi kuukautta.
        Parin viikon jälkeen alkoivat lihaskivut.
        Lopetin tupakanpoltonkin tautien pelossa
        kolme viikkoa sitten ( Champix lääkkeen avulla, jota söin
        vain 8 vrk)

        Lihaskivut ovat vain lisääntyneet viime viikkoina
        ja nyt vaivaavat jo öisinkin.
        Suonenvetoja ja kipuja on melkein koko ajan.


        Nyt aion mennä apteekkiin ja lopetan heti
        tämän lääkkeen syönnin ja menen ostamaan
        punariisiä.

        Lisään vielä;

        Annostukseni on vain 10 mg ja silti oireet pahat.


      • ihan kammottaa
        Matkaaja59 kirjoitti:

        Lisään vielä;

        Annostukseni on vain 10 mg ja silti oireet pahat.

        Minulla oli kokonaiskol. 5.1 ja ldl oli 3.1 lääkäri kirjoitti simvastatin lääkettä, luin noita kokemuksia ja ihan hirvittää aloittaa lääkitys, otan vain puolet tuosta 10 mg. minulla on 2-dia ja tablettilääkitys, kait tässä pitää saada kolesterolia alemmaksi, ostin lisäksi myös noita Evolus tuotteita, ja berberiiniä. Mitenhän tässä uskaltaa edes tuota lääkettä ottaa kun sanoin lääkärillekkin että mitä sivuvaikutusta tuleekaan näistä, hän vain totesi että kyllä niitä tästä lääkkeestä joillekkin tulee... ajattelin kun on niin halpa lääke, niin siksikö sitä työnsi, tuttavallani on muistaakseni Lipitoria tai sen nimistä jota on saanut erik.lääkäriltä hänelläkin oli ollut ensin tätä simvastatinia joka ei käynytkään ja vaihdettu lääke ei ole aiheuttanut mitään.


      • kokeilla
        ihan kammottaa kirjoitti:

        Minulla oli kokonaiskol. 5.1 ja ldl oli 3.1 lääkäri kirjoitti simvastatin lääkettä, luin noita kokemuksia ja ihan hirvittää aloittaa lääkitys, otan vain puolet tuosta 10 mg. minulla on 2-dia ja tablettilääkitys, kait tässä pitää saada kolesterolia alemmaksi, ostin lisäksi myös noita Evolus tuotteita, ja berberiiniä. Mitenhän tässä uskaltaa edes tuota lääkettä ottaa kun sanoin lääkärillekkin että mitä sivuvaikutusta tuleekaan näistä, hän vain totesi että kyllä niitä tästä lääkkeestä joillekkin tulee... ajattelin kun on niin halpa lääke, niin siksikö sitä työnsi, tuttavallani on muistaakseni Lipitoria tai sen nimistä jota on saanut erik.lääkäriltä hänelläkin oli ollut ensin tätä simvastatinia joka ei käynytkään ja vaihdettu lääke ei ole aiheuttanut mitään.

        Sivuvaikutuksia ei välttämättä tule kaikille Simvastatinista, joten ehkäpä kannattaisi ainakin kokeilla. Minulla ei tullut mitään sivuvaikutuksia ja kolesterolit putosivat niin hyvin (20 mg/vrk) että lääkärikin ihmetteli. Olen tablettilääkityksellä oleva 2-tyypin diabeetikko.


      • edellinen "epäilijä"
        kokeilla kirjoitti:

        Sivuvaikutuksia ei välttämättä tule kaikille Simvastatinista, joten ehkäpä kannattaisi ainakin kokeilla. Minulla ei tullut mitään sivuvaikutuksia ja kolesterolit putosivat niin hyvin (20 mg/vrk) että lääkärikin ihmetteli. Olen tablettilääkityksellä oleva 2-tyypin diabeetikko.

        On hyvä että Sinulle kävi nuo lääkkeet, no minäkin olen nyt ottanut sen 5 mg parina iltana ja en ole vielä ainakaan huomannut mitään, käytän nyt lisänä noita muitakin tuotteita ja katson mille tuntuu, pitäähän se sitten ottaa 10 mg, ja katsoa mitä se tekee. Onhan se niin ettei niitä aivohalvauksia ym. kukaan mielellään ottaisi. Minulla on metformiinia 2 mg per.pv. yksi 1000 mg aamulla ja toinen illalla.
        Kiitti sinulle vastauksesta.


      • kokeilla
        edellinen "epäilijä" kirjoitti:

        On hyvä että Sinulle kävi nuo lääkkeet, no minäkin olen nyt ottanut sen 5 mg parina iltana ja en ole vielä ainakaan huomannut mitään, käytän nyt lisänä noita muitakin tuotteita ja katson mille tuntuu, pitäähän se sitten ottaa 10 mg, ja katsoa mitä se tekee. Onhan se niin ettei niitä aivohalvauksia ym. kukaan mielellään ottaisi. Minulla on metformiinia 2 mg per.pv. yksi 1000 mg aamulla ja toinen illalla.
        Kiitti sinulle vastauksesta.

        Minulla ei saatu ruokavaliolla kolesterolia laskettua, niin olihan sitä mentävä lääkitykselle noiden muiden sairauksien takia. Veranpainetauti on ollut jo kauan ja siinä lääkitys. Diabetekseen vetelen päivässä 2500 mg metformiinia ja silti paastosokeri pysyttelee liian korkealla, aterian jälkeiset sokeritasot jopa vaarallisen korkealla. Ahtaumia on jo havaittavissa verisuonissa (sydänoireita ei sentään ole vielä ollut), niin kaikkensa tässä yrittää.


      • luulotautiko
        kokeilla kirjoitti:

        Minulla ei saatu ruokavaliolla kolesterolia laskettua, niin olihan sitä mentävä lääkitykselle noiden muiden sairauksien takia. Veranpainetauti on ollut jo kauan ja siinä lääkitys. Diabetekseen vetelen päivässä 2500 mg metformiinia ja silti paastosokeri pysyttelee liian korkealla, aterian jälkeiset sokeritasot jopa vaarallisen korkealla. Ahtaumia on jo havaittavissa verisuonissa (sydänoireita ei sentään ole vielä ollut), niin kaikkensa tässä yrittää.

        Olen käyttänyt nyt simvastatinia viikon ja tuntuu että paino nousee, turvonnut olo?
        Mahakin on on kuin tynnöri, tuntuu että juuri vatsan kohta on se ongelma. Liekö tämäkin nyt Simvast. oireita, ei ole ollut aiemmin.


      • NastaFiilis
        kokeilla kirjoitti:

        Sivuvaikutuksia ei välttämättä tule kaikille Simvastatinista, joten ehkäpä kannattaisi ainakin kokeilla. Minulla ei tullut mitään sivuvaikutuksia ja kolesterolit putosivat niin hyvin (20 mg/vrk) että lääkärikin ihmetteli. Olen tablettilääkityksellä oleva 2-tyypin diabeetikko.

        Mulla sama tilanne kuin sulla. Olen käyttänyt Simvastatiinia jo yli puolivuotta, eikä minkäänlaisia oireita. Meni 2 kk:tta ja kolesteroli oli tippunut 6,1:stä 2,1:een! Huolimatta annostuksesta, eli 1 kpl iltaisin, olen ottanut vain joka toinen ilta. Hyvin toimii.

        Jos näitä juttuja lukee orjallisesti, niin alkaahan se kolottaa joka paikassa. Se on se pseudo-efekti, tai miksi ne sitä kutsuukin.

        Yllätyin vain sellaisesta, kun lääkäri kysyi, onko ollut rintakipuja tai puristusta rinnassa kovan rasituksen aikana!?!? Onneksi ei ole ollut, vaikka syke on kovassa harjoituksessa ollut siinä 160 syk/min sellaiset 2h parhaimmillaan. En ole ammattiurheilija, mutta kunnosta on pidettävä huolta.

        Jos kolesteroli on ongelma, niin Simvastatin ei ole huono vaihtoehto.


      • elämä opettaa
        samantha kirjoitti:

        Ei ole mielikuvitusta!

        Mainitsiko kukaan lihaskrampit ja suonenvedon.

        Olen aivan varma, että johtuvat em. lääkkeestä.

        Vaikka annostukseni on todella pieni ollut niin sivuvaikutukset sellaiset, että oli pakko lopettaa koko lääke.

        Syön punariisitabletteja nyt. Kokeeksi. Otan 2 magnesiumtaplettia päivässä ja krampit ovat pysyneet poissa.

        Selvyyttä saan asiaan vasta kun käyn seuraavan kerran kolesterolikokeessa.

        Vastaan sinulle että syön itsekin samaista kolestrolilääkettä,en ole huomannut sivuvaikutuksia ,olen iät ajat syönyt magnesiumia ja kaliumia sekä muitakin ravintolisiä ,auttavat.


    • jurpolukki

      statiinit on kehitelty punariisissä olevasta homesienestä. tuhoaa syöjänsä elimmistöä. jopa paska on patentoitu. sillä on sen takia lääketehtaille hyvä tuotto.

      ole huoletta ei ole mitään lääketieteellistä näyttöä notta kolesteroli aiheuttaisi veritulpan. niin ihme ja kumma. mistään ei löydy tutkimusta sellaista pitävää. ruokavalio ei vaikuta kolesteroli tasoon juuri mitenkään.

      mulla oli tulppa nyt jo hoidettu työkuntoon. ja olen jättänyt koko potaskan syömättä.


      mutta lueppa tuosta aluksi..

      http://www.prometheus.fi/terveys/kole.htm

      • Statiinit skeidaa

        Kaikki lääkkeet ovat "myrkkyjä", ei siitä mihinkään pääse, lähtöisin sienistä jne.. Alunperin luonnossa esiintyvä yhdiste löydetään, tutkitaan ja aletaan valmistaa sitä synteettisesti -> lääke on valmis.

        Kysymys on nyt vain siitä että onko korkea kolesteroli itsenäinen SAIRAUS, jota pitää terveiltä ihmisltä alkaa hoitamaan. Itse en näe siinä mitään järkeä, varsinkin kun ottaa huomioon tutkimuksissakin todetun huonon hyötysuhteen ("estää" tulpan 3% käyttäjistä nykyisellä hoitokäytännöllä), lääkityksen kustannuksen kansataloudelle ja sen vaikutukset elämänlaatuun niillä 97%:lla jotka eivät siitä hyödy. Etukäteen on mahdoton sanoa niitä ketkä tulevat hyötymään.

        Näen kyseisen lääkkeet tarpeellisena hoidettaessa aitoja riskipotilaita, kuten sydäninfarktin tai aivohalvauksen sairastaneita tai niitä joilla kolesterolit pyörivät täysin taivaissa, mutta muutoin kieltäytyisin itse lääkityksestä.


    • arska-64

      tämä lääke ei todellakaan sovi kaikille,esim minulle.sain maanantaina Simovastin 20mg lääkityksen.illalla otin iltapalan yhteydessä niin kuin pitää.tämä päivä ollut yhtä helvettiä.vatsa sekaisin,ja oksettava olo.vessassa saanut juosta istumassa tuon tuosta.heikko olo.painaa myös rinnasta,ja kovaa pompotusta sykkeessä välillä.verenpaineet kuitenkin ok.se että vasemmasta silmästä näkö huononi kerta heitolla.liekkö lääkkeen syy,kun aiemmin en ole moista kokenut.
      se on varma,että tätä lääkettä en enää syö.
      no huomenna lääkärin kanssa puhelin keskustelu,ja varmaan lääkkeen vaihto.
      että näin täällä.

      • marttakerho5

        Minulle tuli simvastatin lääkkeestä kamalia lihaskipuja niin että olin kuin vanha
        mummo ja oli vaikeaa kävellä.
        Sitten sain crestoria ja se oli vieläkin pahempi lääke.
        Päätin etten syö mitään lääkettä vaikka kolesteroli korkea.
        Kamalia myrkkyjä.


      • muuta?

        Tuollaiset oireet yhden pillerin jälkeen tuntuu oudolta, joten olisiko iskenyt possuflunssa tai jokin muu vatsatauti. Joillekin on tullut Simvastatinista lihaskipuja, mutta tuollaisista oireista en ole kuullut.


      • myrkky senthän
        muuta? kirjoitti:

        Tuollaiset oireet yhden pillerin jälkeen tuntuu oudolta, joten olisiko iskenyt possuflunssa tai jokin muu vatsatauti. Joillekin on tullut Simvastatinista lihaskipuja, mutta tuollaisista oireista en ole kuullut.

        homemyrkky joka tuhoaa ihmisen elimmistön. ja perkeleen "puoskarit" sanovat sen olevan lääke. kattia kans. ja ihminen tarvitsee kolesterolia eikä pidä misään nimessä mennä sitä poistamaan.

        mutta lukemista.

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf


      • mies 57v
        myrkky senthän kirjoitti:

        homemyrkky joka tuhoaa ihmisen elimmistön. ja perkeleen "puoskarit" sanovat sen olevan lääke. kattia kans. ja ihminen tarvitsee kolesterolia eikä pidä misään nimessä mennä sitä poistamaan.

        mutta lukemista.

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

        Sitä kuvitellaan kaiken tuntuisia oireita kun uusi lääke aloitetaan. Kaikki menee lääkkeen piikkiin minulla simavastatiini 40mg eikä mitään oireita mut tehokas lääke.


      • ehdokas!
        myrkky senthän kirjoitti:

        homemyrkky joka tuhoaa ihmisen elimmistön. ja perkeleen "puoskarit" sanovat sen olevan lääke. kattia kans. ja ihminen tarvitsee kolesterolia eikä pidä misään nimessä mennä sitä poistamaan.

        mutta lukemista.

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

        Rokotusinfo ry:lle on juuri myönnetty vuoden 2009 Huuhaa palkinto. Nämä kolesterolilääkityksen vastustajat taitaisivat olla seuraava hyvä ehdokas seuraavaksi palkinnon saajaksi.

        Tottahan ihminen tarvitsee kolesterolia, mutta liika määrä on pahasta. Lääkkeillä kolesterolia ei saada niin alas että se olisi vaaraksi kolesterolin puutteen vuoksi. Oma kolesteroliarvoni on nyt lääkityksen ansiosta sillä tasolla ettei se ole enää terveydellinen riski. Alempanakin voisi olla aivan turvallisesti.


      • jurpolukki
        ehdokas! kirjoitti:

        Rokotusinfo ry:lle on juuri myönnetty vuoden 2009 Huuhaa palkinto. Nämä kolesterolilääkityksen vastustajat taitaisivat olla seuraava hyvä ehdokas seuraavaksi palkinnon saajaksi.

        Tottahan ihminen tarvitsee kolesterolia, mutta liika määrä on pahasta. Lääkkeillä kolesterolia ei saada niin alas että se olisi vaaraksi kolesterolin puutteen vuoksi. Oma kolesteroliarvoni on nyt lääkityksen ansiosta sillä tasolla ettei se ole enää terveydellinen riski. Alempanakin voisi olla aivan turvallisesti.

        pientä lainausta ettei touus unohtuisi.

        "Skepsiksen sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoitus on:

        * Edistää kriittistä ajattelua, tieteellisen tiedon hankintamenetelmien opetusta sekä tieteeseen ja järkeen perustuvaa käsitystä maailmasta.
        * Edistää kiisteltyjen tai erityisen poikkeuksellisten väitteiden tieteellistä tarkastelua.
        * Edistää keskustelua tieteelliseen maailmankuvaan liittyvistä tärkeistä aiheista.
        * Ylläpitää tällaisesta toiminnasta kiinnostuneiden ihmisten verkostoa, järjestää kokouksia ja tilaisuuksia sekä harjoittaa tiedotus- ja valistustoimintaa."

        http://www.skepsis.fi/yleista/

        jos nyt olet lukenut tuo skesiksen tahdon ehkä myös ymmärtänyt? mikä olis aika harvinainen ominaisuus???

        niin ne rokotus info linkittää ja jakaa tietoa rokotusten hyödyistä ja haitoista. vai onko toverilla eri näkemys. tämä rokote info ei ole panikoinut millään tavalla.. anteeksi vaan ei millään pahalla.

        mutta olisiko teillä tietoa mitä kolesteroli tekee ihmisessä?? vaikka ihmispoloinen ei saisi rasvan tippaakaan...edes pannukahvia (pannukahvissa on kuulemma kolesterolia..kaikenlaista lapsellisuutta ruokatieteiliöiltä) . miksi ihmisen maksa tuottaa kolesterolia? pienenä vihjeenä minä en tiedä ja uskon ettet sinäkään tiedä sitä.


      • sen verran
        jurpolukki kirjoitti:

        pientä lainausta ettei touus unohtuisi.

        "Skepsiksen sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoitus on:

        * Edistää kriittistä ajattelua, tieteellisen tiedon hankintamenetelmien opetusta sekä tieteeseen ja järkeen perustuvaa käsitystä maailmasta.
        * Edistää kiisteltyjen tai erityisen poikkeuksellisten väitteiden tieteellistä tarkastelua.
        * Edistää keskustelua tieteelliseen maailmankuvaan liittyvistä tärkeistä aiheista.
        * Ylläpitää tällaisesta toiminnasta kiinnostuneiden ihmisten verkostoa, järjestää kokouksia ja tilaisuuksia sekä harjoittaa tiedotus- ja valistustoimintaa."

        http://www.skepsis.fi/yleista/

        jos nyt olet lukenut tuo skesiksen tahdon ehkä myös ymmärtänyt? mikä olis aika harvinainen ominaisuus???

        niin ne rokotus info linkittää ja jakaa tietoa rokotusten hyödyistä ja haitoista. vai onko toverilla eri näkemys. tämä rokote info ei ole panikoinut millään tavalla.. anteeksi vaan ei millään pahalla.

        mutta olisiko teillä tietoa mitä kolesteroli tekee ihmisessä?? vaikka ihmispoloinen ei saisi rasvan tippaakaan...edes pannukahvia (pannukahvissa on kuulemma kolesterolia..kaikenlaista lapsellisuutta ruokatieteiliöiltä) . miksi ihmisen maksa tuottaa kolesterolia? pienenä vihjeenä minä en tiedä ja uskon ettet sinäkään tiedä sitä.

        mitä maallikko voi tietää kolesterolista ja sen toiminnasta ihmisellä.

        Luonnonkansoilla on todettu hyvin alhaisia kolesterolitasoja ja he elävät terveinä. Luonnostaan maksa tuottaa kolesterolia tarpeen mukaan. Jotkin sairaudet ja eräät ruoka-aineet nostavat kolesterolia ja kun se nousee liian suureksi, siitä on vaaraa. Koska minulla on metabolinen oireyhtymä ja verisuonten ahtaumaa on todettu, kolesterolilääkitys on minulle elinehto. Olen saanut pidettyä sydämeni kunnossa vielä siinä iässä kun vanhemmillani oli jo oireita sepelvaltimoahtaumasta. Pannukahvi on suuren rasvaisuutensa takia kolesterolipommi. Mutta se ei ole minulle vaarana, koska en muutenkaan juo kahvia, enkä syö kananmuniakaan kuin sen verran mitä niitä on käytetty johonkin ruokaan osana. Myös muu ruokavalioni on kolesterolin kannalta mahdollisimman terveellä pohjalla.


      • jurpolukki
        sen verran kirjoitti:

        mitä maallikko voi tietää kolesterolista ja sen toiminnasta ihmisellä.

        Luonnonkansoilla on todettu hyvin alhaisia kolesterolitasoja ja he elävät terveinä. Luonnostaan maksa tuottaa kolesterolia tarpeen mukaan. Jotkin sairaudet ja eräät ruoka-aineet nostavat kolesterolia ja kun se nousee liian suureksi, siitä on vaaraa. Koska minulla on metabolinen oireyhtymä ja verisuonten ahtaumaa on todettu, kolesterolilääkitys on minulle elinehto. Olen saanut pidettyä sydämeni kunnossa vielä siinä iässä kun vanhemmillani oli jo oireita sepelvaltimoahtaumasta. Pannukahvi on suuren rasvaisuutensa takia kolesterolipommi. Mutta se ei ole minulle vaarana, koska en muutenkaan juo kahvia, enkä syö kananmuniakaan kuin sen verran mitä niitä on käytetty johonkin ruokaan osana. Myös muu ruokavalioni on kolesterolin kannalta mahdollisimman terveellä pohjalla.

        sveitsiläisillä on todettu euroopan korkeimmat kolesteroli tasot ja alhaisimmat sydäntauti kuolleisuus. kuinka tämä on mahdollista? väitätkö tämän valheeksi vai? miten tämä on mahdollista. aboriginaaleilla on alkuperäiskansojen tapaan alhaiset kolesteroli tasot ja sydäntauti kuolleisuus hirmuinen.


        lainataampa malcolmin kirjasta:"Stressi sen sijaan aiheuttaa sydäntauteja. Stressi tappaa."

        http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

        kolesteroli humputuksen saa heittää romukoppaan.


        "Korkean kolesterolin hyödyt
        Uffe Ravnskov, lääk. ja fil. tri
        Suomentanut Tytti Träff
        Ihmiset, joiden kolesterolitaso on korkea, elävät pisimpään. Väite vaikuttaa niin
        uskomattomalta, että lukija joutuu pitkään selvittämään aivopestyjä ajatuksiaan ennen
        kuin täysin sisäistää sen merkityksen. Monista tieteellisistä tutkimuksista käy kuitenkin
        selvästi ilmi, että pitkäikäisimpiä ovat ne, joilla veren kolesterolipitoisuus on suuri.
        Otetaan esimerkiksi vaikka tohtori Harlan Krumholzin tutkimustulokset. Yalen
        yliopiston sydän- ja verisuonitautien tutkimuslaitoksella työskentelevä Krumholz
        raportoi vuonna 1994, että ne vanhukset, joiden kolesterolitaso on matala, kuolevat
        kaksi kertaa useammin sydänkohtaukseen kuin vanhukset, joilla on korkea
        kolesterolitaso.1 Kolesterolikampanjan tukijat vaikenevat johdonmukaisesti tästä
        havainnosta tai ainakin sivuuttavat sen harvinaisena poikkeuksena, joka on sattumalta
        eksynyt lukemattomien päinvastaisten tutkimustulosten joukkoon."

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

        ihmeellistä! eikös juu!


      • sano Tarva
        ehdokas! kirjoitti:

        Rokotusinfo ry:lle on juuri myönnetty vuoden 2009 Huuhaa palkinto. Nämä kolesterolilääkityksen vastustajat taitaisivat olla seuraava hyvä ehdokas seuraavaksi palkinnon saajaksi.

        Tottahan ihminen tarvitsee kolesterolia, mutta liika määrä on pahasta. Lääkkeillä kolesterolia ei saada niin alas että se olisi vaaraksi kolesterolin puutteen vuoksi. Oma kolesteroliarvoni on nyt lääkityksen ansiosta sillä tasolla ettei se ole enää terveydellinen riski. Alempanakin voisi olla aivan turvallisesti.

        Samaan sikermään menee myös diabetesliitto. Se on täyttä huuhaata, että eläinrasvat olis ihmiselle vaarallisia. Niin sillä "mestari" Puskalla ei ole mitään näyttöä eläinrasvojen vaarallisuudesta. Eli silloin se on huuhaata. Ruotsissa on tutkittu ne tuhannet tutkimukset. Elintarvike virasto antoikin vain 72 varminta tutkimusta. Lopputulos... ei mitään tieteellistä näyttöä. Tämähän on sitä itseään HUUHAATA! Niin eläinrasvojen puolesta löytyi 8 pioltavaaa tutkimusta.

        ps. Ruotsalaiset ovat alkaneet häpeäkseenkö(?) laihtumaan ja voin kulutus on siellä kasvanut. Että sillälailla sano Tarva


      • Heipati rallaa
        ehdokas! kirjoitti:

        Rokotusinfo ry:lle on juuri myönnetty vuoden 2009 Huuhaa palkinto. Nämä kolesterolilääkityksen vastustajat taitaisivat olla seuraava hyvä ehdokas seuraavaksi palkinnon saajaksi.

        Tottahan ihminen tarvitsee kolesterolia, mutta liika määrä on pahasta. Lääkkeillä kolesterolia ei saada niin alas että se olisi vaaraksi kolesterolin puutteen vuoksi. Oma kolesteroliarvoni on nyt lääkityksen ansiosta sillä tasolla ettei se ole enää terveydellinen riski. Alempanakin voisi olla aivan turvallisesti.

        Onnea vaan lapsen uskollesi. Kyllä se siitä. Taitaapi Skepsis jäsenet olla noita lääkäri aaseja. Ovat lukeneet itsensä ylimieliseen typeryyteen?


        "II Pandemiajulistuksen riippumattomuutta epäillään
        Julkaistu 10.12.2009 13.57

        Mm. Tanskan ja Ruotsin lehdistössä on esitetty, että sikainfluenssapandemian julistaminen 11. heinäkuuta 2009 perustui neuvoon H1N1-hätätilakomitealta, jonka jäsenillä on läheisiä siteitä lääketeollisuuteen. Teollisuus sai näin lähtömerkin täyden vauhdin rokotetuotantoon ja jäsenmaita neuvottiin solmimaan pikaisesti rokotteiden ostosopimukset. Nyt kysytään, miksi hätäkomitea on salainen: jäsenien nimiä ei julkisteta eikä WHO:n tiedottajakaan tiedä niitä. Ihmetystä on herättänyt myös se, miten WHO:n pääjohtaja Margaret Chan teki yksin näin mittavan ja lopullisen satoja miljoonia ihmisiä koskevan pandemiapäätöksen, missä on päätöksenteon läpinäkyvyys. Science-lehti kyselee, miten WHO:n rokoteneuvonantajaryhmässä voi olla jäsen, joka omistaa kaksi influenssarokoteyritystä. Vastineessaan WHO pitää kritiikkiä ymmärrettävänä mutta perusteettomana ja selostaa mm. soveltamiaan eturistiriitasääntöjä.

        http://www.who.int/csr/disease/swineflu ja Svenska Dagbladet 30. marraskuuta 2009

        Juhana E. Idänpään-Heikkilä "

        http://www.foorumi.info/hiilaritietoiset/viewtopic.php?t=1552&start=465


      • silleen...
        Heipati rallaa kirjoitti:

        Onnea vaan lapsen uskollesi. Kyllä se siitä. Taitaapi Skepsis jäsenet olla noita lääkäri aaseja. Ovat lukeneet itsensä ylimieliseen typeryyteen?


        "II Pandemiajulistuksen riippumattomuutta epäillään
        Julkaistu 10.12.2009 13.57

        Mm. Tanskan ja Ruotsin lehdistössä on esitetty, että sikainfluenssapandemian julistaminen 11. heinäkuuta 2009 perustui neuvoon H1N1-hätätilakomitealta, jonka jäsenillä on läheisiä siteitä lääketeollisuuteen. Teollisuus sai näin lähtömerkin täyden vauhdin rokotetuotantoon ja jäsenmaita neuvottiin solmimaan pikaisesti rokotteiden ostosopimukset. Nyt kysytään, miksi hätäkomitea on salainen: jäsenien nimiä ei julkisteta eikä WHO:n tiedottajakaan tiedä niitä. Ihmetystä on herättänyt myös se, miten WHO:n pääjohtaja Margaret Chan teki yksin näin mittavan ja lopullisen satoja miljoonia ihmisiä koskevan pandemiapäätöksen, missä on päätöksenteon läpinäkyvyys. Science-lehti kyselee, miten WHO:n rokoteneuvonantajaryhmässä voi olla jäsen, joka omistaa kaksi influenssarokoteyritystä. Vastineessaan WHO pitää kritiikkiä ymmärrettävänä mutta perusteettomana ja selostaa mm. soveltamiaan eturistiriitasääntöjä.

        http://www.who.int/csr/disease/swineflu ja Svenska Dagbladet 30. marraskuuta 2009

        Juhana E. Idänpään-Heikkilä "

        http://www.foorumi.info/hiilaritietoiset/viewtopic.php?t=1552&start=465

        http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=8237/news_db=web_lehti2009/type=1/ref=rss



        Etusivu » Lääkärilehden uutisia
        Pandemiajulistuksen riippumattomuutta epäillään
        Julkaistu 10.12.2009 13.57

        Mm. Tanskan ja Ruotsin lehdistössä on esitetty, että sikainfluenssapandemian julistaminen 11. heinäkuuta 2009 perustui neuvoon H1N1-hätätilakomitealta, jonka jäsenillä on läheisiä siteitä lääketeollisuuteen. Teollisuus sai näin lähtömerkin täyden vauhdin rokotetuotantoon ja jäsenmaita neuvottiin solmimaan pikaisesti rokotteiden ostosopimukset. Nyt kysytään, miksi hätäkomitea on salainen: jäsenien nimiä ei julkisteta eikä WHO:n tiedottajakaan tiedä niitä. Ihmetystä on herättänyt myös se, miten WHO:n pääjohtaja Margaret Chan teki yksin näin mittavan ja lopullisen satoja miljoonia ihmisiä koskevan pandemiapäätöksen, missä on päätöksenteon läpinäkyvyys. Science-lehti kyselee, miten WHO:n rokoteneuvonantajaryhmässä voi olla jäsen, joka omistaa kaksi influenssarokoteyritystä. Vastineessaan WHO pitää kritiikkiä ymmärrettävänä mutta perusteettomana ja selostaa mm. soveltamiaan eturistiriitasääntöjä.

        http://www.who.int/csr/disease/swineflu ja Svenska Dagbladet 30. marraskuuta 2009

        Juhana E. Idänpään-Heikkilä



        suosittelen, että skepsis antaa tai myöntää itselleen tämän mokoman palkinnon.


      • Ei enää!
        muuta? kirjoitti:

        Tuollaiset oireet yhden pillerin jälkeen tuntuu oudolta, joten olisiko iskenyt possuflunssa tai jokin muu vatsatauti. Joillekin on tullut Simvastatinista lihaskipuja, mutta tuollaisista oireista en ole kuullut.

        Hain eilen Simvastatinia ja otin 40mg pillerin illalla. Aamulla olo kuin jyrän alle jääneellä. Vieläkin joka lihasta särkee vuorotellen ja ei tahdo pystyä näppäilemään tai pitämään hiirtä. Lenkillä voimaton olo, jalkoja kolotti ja pientä huimausta. Päivällä soitin lääkärille ja käski olla koskematta pillereihin, kuulun siihen porukkaan. Apteekki jo varoitti eilen greippimehusta ja lihaskivuista tämän mömmön kanssa, kun kysyin mitä on odotettavissa. Greippiä en juo, mutta kaikki lihasjutut tuli.

        Luin aiemmin samoista oireista punariisin kanssa, maksat ja muut. Tämä on sitten samaa piip.


      • todellakin
        jurpolukki kirjoitti:

        sveitsiläisillä on todettu euroopan korkeimmat kolesteroli tasot ja alhaisimmat sydäntauti kuolleisuus. kuinka tämä on mahdollista? väitätkö tämän valheeksi vai? miten tämä on mahdollista. aboriginaaleilla on alkuperäiskansojen tapaan alhaiset kolesteroli tasot ja sydäntauti kuolleisuus hirmuinen.


        lainataampa malcolmin kirjasta:"Stressi sen sijaan aiheuttaa sydäntauteja. Stressi tappaa."

        http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173

        kolesteroli humputuksen saa heittää romukoppaan.


        "Korkean kolesterolin hyödyt
        Uffe Ravnskov, lääk. ja fil. tri
        Suomentanut Tytti Träff
        Ihmiset, joiden kolesterolitaso on korkea, elävät pisimpään. Väite vaikuttaa niin
        uskomattomalta, että lukija joutuu pitkään selvittämään aivopestyjä ajatuksiaan ennen
        kuin täysin sisäistää sen merkityksen. Monista tieteellisistä tutkimuksista käy kuitenkin
        selvästi ilmi, että pitkäikäisimpiä ovat ne, joilla veren kolesterolipitoisuus on suuri.
        Otetaan esimerkiksi vaikka tohtori Harlan Krumholzin tutkimustulokset. Yalen
        yliopiston sydän- ja verisuonitautien tutkimuslaitoksella työskentelevä Krumholz
        raportoi vuonna 1994, että ne vanhukset, joiden kolesterolitaso on matala, kuolevat
        kaksi kertaa useammin sydänkohtaukseen kuin vanhukset, joilla on korkea
        kolesterolitaso.1 Kolesterolikampanjan tukijat vaikenevat johdonmukaisesti tästä
        havainnosta tai ainakin sivuuttavat sen harvinaisena poikkeuksena, joka on sattumalta
        eksynyt lukemattomien päinvastaisten tutkimustulosten joukkoon."

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf

        ihmeellistä! eikös juu!

        Jokainen ihminen on sairauksiensa kanssa erilainen. Minulla on TODETTU verisuonten ahtautumista, johon todennäköisenä syynä on ollut korkea kolesteroli. Eihän sitä pystytä vedenpitävästi todistamaan, mutta minusta on turvallisempaa pysyä varmalla puolella. LDL-kolesterolini on kohtuullinen lääkittynä, varaa olisi alentaa lisääkin, mutta kelpaa näinkin. HDL-kolesteroli ei ole tarpeeksi korkea ja siihenhän lääkitys ei auta. Oletettavaa on että myös sydämen sepelvaltimot ahtautuvat, joten kirjoitelkoot mitä haluavat minä yritän toimia varmalla pohjalla jatkaakseni elämääni edes muutamalla vuodella.


      • heti...
        Ei enää! kirjoitti:

        Hain eilen Simvastatinia ja otin 40mg pillerin illalla. Aamulla olo kuin jyrän alle jääneellä. Vieläkin joka lihasta särkee vuorotellen ja ei tahdo pystyä näppäilemään tai pitämään hiirtä. Lenkillä voimaton olo, jalkoja kolotti ja pientä huimausta. Päivällä soitin lääkärille ja käski olla koskematta pillereihin, kuulun siihen porukkaan. Apteekki jo varoitti eilen greippimehusta ja lihaskivuista tämän mömmön kanssa, kun kysyin mitä on odotettavissa. Greippiä en juo, mutta kaikki lihasjutut tuli.

        Luin aiemmin samoista oireista punariisin kanssa, maksat ja muut. Tämä on sitten samaa piip.

        noin suuri annos? Oliko kolesterolisi niin korkealla että lääkäri määräsi suoraan 40 mg. Minulla ei ollut kovin korkealla, mutta muiden sairauksien riskien takia määrättiin Simvastatin. Aloitettiin 20 mg/vrk ja jo sillä annoksella kolesterolit laskivat sallittuun lukemaan. Lääkäri kyllä ihmetteli että tehosi näin hyvin, enkä ole havainnut mitään sivuvaikutuksia.


      • Ei enää!
        heti... kirjoitti:

        noin suuri annos? Oliko kolesterolisi niin korkealla että lääkäri määräsi suoraan 40 mg. Minulla ei ollut kovin korkealla, mutta muiden sairauksien riskien takia määrättiin Simvastatin. Aloitettiin 20 mg/vrk ja jo sillä annoksella kolesterolit laskivat sallittuun lukemaan. Lääkäri kyllä ihmetteli että tehosi näin hyvin, enkä ole havainnut mitään sivuvaikutuksia.

        Enhän minä tuon annostuksesta itse mitään ymmärtänyt. Mengele määräsi kunnon annoksen ja vieläkin on paikat kuin maratonin jäljiltä. Särkee, jomottaa, väsyneet lihakset, öklöttää, huippaa. Saapa nähdä lähteekö tämä koskaan?

        Määräsi muuten muitakin lääkityksiä ja reilulla kädellä niitäkin - tunnen osan lääkkeistä ja niihin osaan suhtautua. Pitää näistä tuntemattomista näköjään tehdä hitaampia startteja. Että semmonen työpaikkalääkäri Pasilassa!


      • pohjalla?
        todellakin kirjoitti:

        Jokainen ihminen on sairauksiensa kanssa erilainen. Minulla on TODETTU verisuonten ahtautumista, johon todennäköisenä syynä on ollut korkea kolesteroli. Eihän sitä pystytä vedenpitävästi todistamaan, mutta minusta on turvallisempaa pysyä varmalla puolella. LDL-kolesterolini on kohtuullinen lääkittynä, varaa olisi alentaa lisääkin, mutta kelpaa näinkin. HDL-kolesteroli ei ole tarpeeksi korkea ja siihenhän lääkitys ei auta. Oletettavaa on että myös sydämen sepelvaltimot ahtautuvat, joten kirjoitelkoot mitä haluavat minä yritän toimia varmalla pohjalla jatkaakseni elämääni edes muutamalla vuodella.

        tuleeko epäusko mieleen?

        http://www.rasalas.fi/RavnskovinLisaluku.pdf


        "Jos rasvan syöminen ei aiheuta sydäntauteja, mikä sitten? Kendrickin vastaus:HPA-akselin toimintahäiriö. Kun hypotalamuksesta, aivolisäkkeestä ja lisämunuaisrauhasista koostuvan kolminaisuuden toiminta häiriintyy esimerkiksi stressin tai jonkin sairauden (Cushingin tauti), veren kortisolitaso nousee.

        Veren kortisolitason nousun seurauksena kaikenlaisen kolesterolin määrä - HDL, LDL, VLDL - veressä nousee, insuliinin ja sokerin määrä lisääntyy ja verenpaine kohoaa. Samalla veren hyytymistekijöiden määrä lisääntyy, jolloin esimerkiksi suonia tukkivien hyytymienkin muodostumiselle tulee suotuisammat olot.

        Tuhon kaava on siis Kendrickin mukaan stressi-kortisoli-sydäntauti. Kohonnut kolesterolikin olisi merkki sydäntaudin riskistä, mutta ei sen syy. Kolesterolin alentaminen sydäntaudin ehkäisemiseksi olisikin sama kuin yrittäisi alentaa ilman lämpötilaa kaatamalla kylmää vettä lämpömittarin päälle.

        Kendrickin elämäntapasuositukset tiivistettynä: Sydäntä suojaa rento elämänasenne, liikkuminen ja mukavat ihmiset ympärillä. Sillä mitä laittaa suuhunsa, ei ole niin väliä, kunhan syö kalaa pari kertaa viikossa."

        http://www.esaimaa.fi/Kulttuuri---Kirjat/2008/12/30/Ei se mit%E4 sy%F6, vaan se miten sy%F6/200816371664/173


      • mummo-63
        Ei enää! kirjoitti:

        Enhän minä tuon annostuksesta itse mitään ymmärtänyt. Mengele määräsi kunnon annoksen ja vieläkin on paikat kuin maratonin jäljiltä. Särkee, jomottaa, väsyneet lihakset, öklöttää, huippaa. Saapa nähdä lähteekö tämä koskaan?

        Määräsi muuten muitakin lääkityksiä ja reilulla kädellä niitäkin - tunnen osan lääkkeistä ja niihin osaan suhtautua. Pitää näistä tuntemattomista näköjään tehdä hitaampia startteja. Että semmonen työpaikkalääkäri Pasilassa!

        Olenkin tässä ihmetellyt ,että teillä on aika kevyitä nuo annokset verrattuna minun 40mg annokseeni. Mutta nyt löytyi toinenkin hevoskuurin saanut. Olisi kiva tietää sinun kolesterolisi arvo ? Minulla se oli 9.elikkä aika hurja. Olen syönyt simvastatinia 3 kuukautta nyt se on 5.Sivuvaikutuksia nivelissä särkyä ,ripuli ja lihasjäykkyyttä.Lääkärini kirjoittaa minulle jotain toista lääkettä,en tiedä vielä nimeä.


      • noin 25
        mummo-63 kirjoitti:

        Olenkin tässä ihmetellyt ,että teillä on aika kevyitä nuo annokset verrattuna minun 40mg annokseeni. Mutta nyt löytyi toinenkin hevoskuurin saanut. Olisi kiva tietää sinun kolesterolisi arvo ? Minulla se oli 9.elikkä aika hurja. Olen syönyt simvastatinia 3 kuukautta nyt se on 5.Sivuvaikutuksia nivelissä särkyä ,ripuli ja lihasjäykkyyttä.Lääkärini kirjoittaa minulle jotain toista lääkettä,en tiedä vielä nimeä.

        pienemmilläkin annoksilla. lopetin koko moska syömisen. statiinit tuhoavat ihmisen elimmistön antamatta mitään terveysvaikutusta. selvää hulluttelua. statiinit antavat 3 % apua jo veritulpan kokeneelle. yli 5kymppisille naisille statiinit tekevät vain tuhojaan. jos jatkat lääkitystä osta trollaattori valmiiksi. ikääntyneillä naisilla korkea kolesteroli taso tietää vain pitkää ikää. alhaiset koletasot aiheuttavat syöpiä ja tulehdustauteja. eli kolesterooleilla on kehossamme tehtäviä, josta lääketehtailijat vaikenevat tai eivät ole edes tutkineet.


      • jomaria28
        mies 57v kirjoitti:

        Sitä kuvitellaan kaiken tuntuisia oireita kun uusi lääke aloitetaan. Kaikki menee lääkkeen piikkiin minulla simavastatiini 40mg eikä mitään oireita mut tehokas lääke.

        Sain tänään kuulla, että kolesteroliarvoni on edelleen korkea. Sain reseptin Simvastatinia... Wautsi... Mitenhän uskallan syödä yhtään tablettia?


      • "pilleristi "
        jomaria28 kirjoitti:

        Sain tänään kuulla, että kolesteroliarvoni on edelleen korkea. Sain reseptin Simvastatinia... Wautsi... Mitenhän uskallan syödä yhtään tablettia?

        Kyllä uskallat,,,,,itse olen syönyt simvastatiniiä (40mg) jonka kyllä itse olen puolittanut,monia vuosia ,,,,kolestroli laskenut ,,,siitä lääkkeestä ei mitään sivuoireita.Verenpainelääkkeistä kyllä senkin edestä,,,,,,,ja ei ne kolestroli lääkkeet painoa nosta,kyllä se on se mitä suusta alas pistää,,,,,liikunta vaan seuraksi,niin hyvin menee .........onnea matkaan ,olet jo varmaan syönyt kohta vuoden lääkettä. kerro kokemuksiasi.........t.tarja


    • Ei sivuvaikutuksia

      Olen käyttänyt simvastatiinia 40 mg tabletin iltaisin reilun kuukauden, ja tässä ajassa kokonaiskolesteroliarvo on pudonnut 6,5:stä 3,7:ään. Mitään sivuvaikutuksia en osaa raportoida.

    • Dee2

      Simvastatin ei sovi minullekaan. Sydän hakkaa, rytmihäiriöitä niin että pelkäsin ettähenki lähtee, illalla nukahtamisesta ei tullut mitään, sydän hakkasi ja muljahteli.

      Myös minun lääkärini väitti, ettei tuo ole mahdollista, mutta kerroin kokeilleeni pariin kertaan ja se minulle riittää. Kirjoitti sitten Crestoria, joka sopii minulle hyvin.


      Nyt halvemman hinnan vuoksi kirjoitti minulle Lipitoria, mutten sitä syö, koska SAATTAA aiheuttaa aivoverenvuotoriskiä. Olen 1991 selvinnyt aivoverenvuodosta, enkä halua minkäänlaista riskiä että kokisin sen uudelleen.

      • ????

        Samoja oireita minullakin, mutta eivät ne kyllä simvastatiinista johdu, koska hävisivät saatuani bisoprololia (beetasalpaajaa), joka estää adrenaliinin vaikutuksia sydämeen. Loppui hakkaaminen ja muljahtelu.


    • sattumaa..

      10 mg simvastatiinia on kai vähän, ainakin jos ajattelen, että itse sain 40 mg tabletin illaksi ja hyvin se kyllä on kolesteroliarvot laskenutkin. Ne olivat aluksi jotain 8 tasoa ja kolmessa kuukaudessa laskeneet neljään, melkein ihannelukemiin. Epämääräisiä sydäntuntemuksia minullakin on ollut, mutta eivät ne kolesterolilääkkeestä johdu.

      • kokeiltu 1,5 v

        mulla oli kol arvo 5,1, lääkäri määräsi simvastatiini10mg.Hyvin putosi, kuukaudessa 4,2.Mutta, mutta, kovasti on sivuvaikutuksia ja olenkin pitänyt pienen tauon.Viikko sitten taas aloitin ja taidanpa lopettaa saman tien, sillä oksettaa, hikoiluttaa, on rytmihäiriöitä, univaikeudet palasivat ja suonenvedot sekä krampit.Se vaan on kylmä totuus, että ei sovi kaikille ihmisille.


      • kourakaupalla tablet
        kokeiltu 1,5 v kirjoitti:

        mulla oli kol arvo 5,1, lääkäri määräsi simvastatiini10mg.Hyvin putosi, kuukaudessa 4,2.Mutta, mutta, kovasti on sivuvaikutuksia ja olenkin pitänyt pienen tauon.Viikko sitten taas aloitin ja taidanpa lopettaa saman tien, sillä oksettaa, hikoiluttaa, on rytmihäiriöitä, univaikeudet palasivat ja suonenvedot sekä krampit.Se vaan on kylmä totuus, että ei sovi kaikille ihmisille.

        Luojan kiitos minulla ei ole sivuvaikutuksia ollut. Ei myöskään verenpainelääkkeistä, joita on viisi erilaista kaikista verenpainelääkkeiden ryhmistä. Joudun käyttämään simvastatiinia jo vaikean verenpainetaudinkin takia, jotteivat suonet aivan kalkkeutuisi...
        Ihmeen eri tavalla ihmiset reagoivat lääkkeisiin. Joskus herää kysymys, johtuvatko jotkin oireet lainkaan jostain lääkkeestä vai onko vain sattumaa, että lääkettä syö ja jotain tuntemuksia on. Tuli mieleen omalta kohdaltani, että kun aloitin masennuslääke sitalopraamin, olin sitä mieltä, että se aiheuttaa kovia lihas- ja nivelkipuja. No, ne kivut lopulta hävisivät, vaikka lääkitys jatkuu..


      • olisi...
        kourakaupalla tablet kirjoitti:

        Luojan kiitos minulla ei ole sivuvaikutuksia ollut. Ei myöskään verenpainelääkkeistä, joita on viisi erilaista kaikista verenpainelääkkeiden ryhmistä. Joudun käyttämään simvastatiinia jo vaikean verenpainetaudinkin takia, jotteivat suonet aivan kalkkeutuisi...
        Ihmeen eri tavalla ihmiset reagoivat lääkkeisiin. Joskus herää kysymys, johtuvatko jotkin oireet lainkaan jostain lääkkeestä vai onko vain sattumaa, että lääkettä syö ja jotain tuntemuksia on. Tuli mieleen omalta kohdaltani, että kun aloitin masennuslääke sitalopraamin, olin sitä mieltä, että se aiheuttaa kovia lihas- ja nivelkipuja. No, ne kivut lopulta hävisivät, vaikka lääkitys jatkuu..

        jos ihmiset eivät lukisi näitä juttuja täältä. Olisikohan sivuvaikutuksia lainkaan. Onhan noita hyviäkin vaikutuksia löydetty kun ihmisiä on ollut lääketesteissä ja saanut placbo-lääkkeitä. Siis voihan näitä sivuvaikutuksia tulla vaikka ne eivät olekaan peräisin kyseisestä lääkkeestä. Minä uskon vasta kun asia selviää vaikkapa laboratoriokokeista. Taannoin käytössäni oli hyvin toimiva särkylääke nivelrikkoon, mutta kun verikokeista huomattiin sen rasittavan munuaisia rajusti, jouduin lopettamaan sen käytön.


      • Ei enää!
        olisi... kirjoitti:

        jos ihmiset eivät lukisi näitä juttuja täältä. Olisikohan sivuvaikutuksia lainkaan. Onhan noita hyviäkin vaikutuksia löydetty kun ihmisiä on ollut lääketesteissä ja saanut placbo-lääkkeitä. Siis voihan näitä sivuvaikutuksia tulla vaikka ne eivät olekaan peräisin kyseisestä lääkkeestä. Minä uskon vasta kun asia selviää vaikkapa laboratoriokokeista. Taannoin käytössäni oli hyvin toimiva särkylääke nivelrikkoon, mutta kun verikokeista huomattiin sen rasittavan munuaisia rajusti, jouduin lopettamaan sen käytön.

        Kyllä se kuule menee niin päin, että ensin tulee oireita ja yrittää päästä niistä eroon. Siinä yhteydessä tai oireiden jälkeen ainakin minä haen (tai olen hakenut) vasta nettikeskusteluja. Aion kyllä tästedes keskustella noiden Mengelen kaimojen kanssa näistä ETUKÄTEEN ja lukea tarkasti uusien lääkkeiden pienet tekstit. Asiastani on nyt kohta kuukausi ja puolessa välissä lihaskivut hellittivät, mutta tilalle tuli ikävä kutina ja näppyjä joka puolelle. Kait herkistyin muidenkin lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Nyt oli eri lääkäri ja hän kuittasi linjani vähentää kaikki minimiin ja jättää riskiversiot pois. No tämä tuli vasta kun sain rajut oireet, eikä minua saa enää helpolla syömään yhtään mitään.


      • aina...
        Ei enää! kirjoitti:

        Kyllä se kuule menee niin päin, että ensin tulee oireita ja yrittää päästä niistä eroon. Siinä yhteydessä tai oireiden jälkeen ainakin minä haen (tai olen hakenut) vasta nettikeskusteluja. Aion kyllä tästedes keskustella noiden Mengelen kaimojen kanssa näistä ETUKÄTEEN ja lukea tarkasti uusien lääkkeiden pienet tekstit. Asiastani on nyt kohta kuukausi ja puolessa välissä lihaskivut hellittivät, mutta tilalle tuli ikävä kutina ja näppyjä joka puolelle. Kait herkistyin muidenkin lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Nyt oli eri lääkäri ja hän kuittasi linjani vähentää kaikki minimiin ja jättää riskiversiot pois. No tämä tuli vasta kun sain rajut oireet, eikä minua saa enää helpolla syömään yhtään mitään.

        uutta lääkettä aloittaessa ohjeet läpi, myös luettelon sivuvaikutuksista. Mutta aina ei voi tietää miten jokin lääke vaikuttaa kuhunkin ihmiseen. Sain nivelrikkoon Arcoxiaa ja se auttoi aika hyvin. Kuitenkin vajaassa parissa kuukaudessa munuaiset alkoivat pettämään ja arvot nousivat reilusti yli maksimin. Munuaisvaurio oli lueteltu vain vähäisenä sivuvaikutuksena. Lääke oli pakko lopettaa ja nyt munuaisarvo on laskenut maksimitasoon (jotain vikaa siis jäi). Jos olettaa että jokainen sivuvaikutus iskee, ei voisi käyttää mitään lääkettä. Esimerkiksi Simvastatinista ei ole tullut minulle sivuvaikutuksia ja 20 mg vuorokausiannoksella kolesterolit on saatu diabeetikon alempien arvojen tasalle.


      • Eippa 72
        Ei enää! kirjoitti:

        Kyllä se kuule menee niin päin, että ensin tulee oireita ja yrittää päästä niistä eroon. Siinä yhteydessä tai oireiden jälkeen ainakin minä haen (tai olen hakenut) vasta nettikeskusteluja. Aion kyllä tästedes keskustella noiden Mengelen kaimojen kanssa näistä ETUKÄTEEN ja lukea tarkasti uusien lääkkeiden pienet tekstit. Asiastani on nyt kohta kuukausi ja puolessa välissä lihaskivut hellittivät, mutta tilalle tuli ikävä kutina ja näppyjä joka puolelle. Kait herkistyin muidenkin lääkkeiden sivuvaikutuksiin. Nyt oli eri lääkäri ja hän kuittasi linjani vähentää kaikki minimiin ja jättää riskiversiot pois. No tämä tuli vasta kun sain rajut oireet, eikä minua saa enää helpolla syömään yhtään mitään.

        Olen käyttänyt Simvastatin 40 kohta 4 vuotta ja voin loistavasti, ei särkyjä, ei oksennuksia, ei kouristuksia, ei tykytyksiä, ei lihas jäykyyksiä vaikka jossain paikas vois ollakkin pikkuisen jäykkyyttä. Käyttöohjeet tulee lukea tarkkaan, lääke ei sovi kaikille eikä kaikkien lääkkeiden kanssa meitä käyttäjiä on monenlaisia. On jo muuten sairaita joille lääke ei sovi on kaappijuoppoja, piintyneitä kessumiehiä/naisia, epäsäännöllisesti lääkkeen ottajia sun muuta. Lääke on loistava etten sanoisi erin omainen ja sanonkin. Minulla oli 5 vuotta sitten rytmihäiriöitä mutta kaikki loppuivat kolestorolilääkkeen käytön alettua, niin ja kolestoroli oli 20.1.2010
        fp-KOL 3.2 ja fp-KOL-HDL 1.2 ja fp-KOL-LDL 1.8
        Ottakaa järkikäteen, terveet elämän tavat, jalkaa toisen eteen kerran päivässä 40 min. Tietysti jos vain pystytte.


      • näin on
        Eippa 72 kirjoitti:

        Olen käyttänyt Simvastatin 40 kohta 4 vuotta ja voin loistavasti, ei särkyjä, ei oksennuksia, ei kouristuksia, ei tykytyksiä, ei lihas jäykyyksiä vaikka jossain paikas vois ollakkin pikkuisen jäykkyyttä. Käyttöohjeet tulee lukea tarkkaan, lääke ei sovi kaikille eikä kaikkien lääkkeiden kanssa meitä käyttäjiä on monenlaisia. On jo muuten sairaita joille lääke ei sovi on kaappijuoppoja, piintyneitä kessumiehiä/naisia, epäsäännöllisesti lääkkeen ottajia sun muuta. Lääke on loistava etten sanoisi erin omainen ja sanonkin. Minulla oli 5 vuotta sitten rytmihäiriöitä mutta kaikki loppuivat kolestorolilääkkeen käytön alettua, niin ja kolestoroli oli 20.1.2010
        fp-KOL 3.2 ja fp-KOL-HDL 1.2 ja fp-KOL-LDL 1.8
        Ottakaa järkikäteen, terveet elämän tavat, jalkaa toisen eteen kerran päivässä 40 min. Tietysti jos vain pystytte.

        Minä käytin Simvastatin 20 mg kolme kuukautta ja arvot laskivat erinomaisiksi tuona aikana. Lopetin käytön noin pariksi kuukaudeksi, kokeillakseni pysyvätkö arvot hyvinä elämäntapamuutoksilla. Jätin huonot rasvat pois ja laihdutin kahdeksan kiloa sekä aloitin jokapäiväisen liikunnan.Arvot pomppasivat takaisin melkein alkuperäisiin arvoihin. Aloitin lääkärin kehoituksesta uudelleen lääkkeen käytön. Minulla ei ole ollut kummempia sivuvaikutuksia, parin ensimmäisen viikon käytön aikana muutamana aamuna hyvin lievä päänsärky, joka on tosin voinut johtua jostain muustakin syystä. Kaikkia oireita ei voi päätellä johtuvan juuri lääkkeestä. Olen samaa mieltä asioista kuin Eippa 72.


      • Maila-Marjatta
        näin on kirjoitti:

        Minä käytin Simvastatin 20 mg kolme kuukautta ja arvot laskivat erinomaisiksi tuona aikana. Lopetin käytön noin pariksi kuukaudeksi, kokeillakseni pysyvätkö arvot hyvinä elämäntapamuutoksilla. Jätin huonot rasvat pois ja laihdutin kahdeksan kiloa sekä aloitin jokapäiväisen liikunnan.Arvot pomppasivat takaisin melkein alkuperäisiin arvoihin. Aloitin lääkärin kehoituksesta uudelleen lääkkeen käytön. Minulla ei ole ollut kummempia sivuvaikutuksia, parin ensimmäisen viikon käytön aikana muutamana aamuna hyvin lievä päänsärky, joka on tosin voinut johtua jostain muustakin syystä. Kaikkia oireita ei voi päätellä johtuvan juuri lääkkeestä. Olen samaa mieltä asioista kuin Eippa 72.

        Kertokaa ihmeessä,miten te pääsette verikokeisiin.Mulla oli kolesteroli 6,1 ja lääkäri määräsi 40 mg sim.
        Ensin söin punariisiä 1,5 kk ja sit sim.vast. 1 kk , senjälkeen kontrolli ,kolesteroli oli5,3.
        Otan tosin vain puoli pilleriä eli 20mg. Soitin lääkärille että olisin nyt puolen v. jälkeen päässyt kontrolliin. EI KÄY, KOKEET OTETAAN VAIN KERRAN VUODESSA. Näin meillä säästetään, pitää mennä yksityisesti labraan. Hiukset ovat ruvenneet lähtemään ja ohentunet, olen 65-vuotias naishenkilö. pitää varmaan mennä ostamaan peruukki tai lopettaa koko myrkyn syönti.


      • noin...
        Maila-Marjatta kirjoitti:

        Kertokaa ihmeessä,miten te pääsette verikokeisiin.Mulla oli kolesteroli 6,1 ja lääkäri määräsi 40 mg sim.
        Ensin söin punariisiä 1,5 kk ja sit sim.vast. 1 kk , senjälkeen kontrolli ,kolesteroli oli5,3.
        Otan tosin vain puoli pilleriä eli 20mg. Soitin lääkärille että olisin nyt puolen v. jälkeen päässyt kontrolliin. EI KÄY, KOKEET OTETAAN VAIN KERRAN VUODESSA. Näin meillä säästetään, pitää mennä yksityisesti labraan. Hiukset ovat ruvenneet lähtemään ja ohentunet, olen 65-vuotias naishenkilö. pitää varmaan mennä ostamaan peruukki tai lopettaa koko myrkyn syönti.

        En oikein usko että Simvastatin olisi syynä hiustenlähtöön. Jopa stressi voi olla suurempi syy.

        Punariisissä on täsmälleen sama vaikuttava aine kuin Simvastatinissa, vain huomattavasti miedompana.

        Kolesterolimittaus ei maksa paljon yksityislabrassakaan. Aika usein kolesterolimittauksia tehdään halvalla vaikkapa apteekeissa. Viimeksi mittauksia tehtiin Terveysmessuilla (monen muun mittauksen ohella). Kannattaa seurailla ilmoittelua.


    • mummeli1

      mulla on samanlaiset kokemukset, olin tauolla vähän aikaa ja taas alkoi oireet, joten ei kyllä ole kuvittelua

      • neurootikko lääkkeil

        Verenpaineeseen 3 eri lääkettä ja Simvastatin 40 g, ei sanonut mitään olevan olossa sen kummempaa, mihinkään ei koske eikä muutakan oiretta ole, hän oli heti saanut 40 g. koska sydämessä oli vasen kammio paksuuntunut verenpaineen tai minkä lie takia, itse ei ollut kysynyt.
        Minä sain 10 mg satsin, otan vain puolet kun huomasin että se vaikuttaa uneen, muuhun en ole huomannut, mutta kaiketi sillä lienee jotain vaikutusta kun niin paljon on kirjoitettu sen aiheuttamista vaivoista. Pidän aina viikon tauon ja syön silloin niin terveellisesti kuin osaan. En ole vielä käynyt kontrollissa. Kirjoitan sitten miten kävi.


    • Kokemuksia kaipaava

      Minulle määrättiin 80 mg simvastatiinia iltaisin. Netistä löysin varoituksen, että tuommoinen määrä pitäisi jakaa kolmeen annokseen: 40 mg illalla, aamulla 20 ja päivällä 20. Tabletit ovat 40 mg vahvuisia, pitkulaisia. Saako niitä puolittaa? Jakouraa ei ole, mutta kämmenpohjassa kyllä katkeavat. Mitään maksa tai munuaiskokeita ei otettu ennen annoksen tuplaamista. Aikaisemmin olen käytänyt 40 mg iltaisin.
      Onko tämä ihan hullua hommaa. (A.Heikkilän mielestä varmaan on.) Onko vastaavia kokemuksia? Kuinka tärreellään tässä pitäisi olla?

      • ihminenvaan

        Mulla on familiäärinen kolesterolääsi, mikä sanahirviö !
        Näin ollen alle 50-senä kolestroli 8,3 ja korkea verenpaine, ja paksuuntuma väliseinässä, koska ollut pitkään hankalaa löytää tehoava verenpainelääke.
        Ensi stroke koettuna ja ollut teholla statiinitipassa ja nitroissa.
        Syökää vaan, parempaa elämää se on, kuin ettei ole elämää ollenkaan !
        Mulla on ollut rannekipuja ym. mutta johan se ikäkin teettää vaivaa jos toistakin.
        Lihasvoimat heikkenevät ihmiseltä jo nelikymppisenä, sydäntä tykyttelee stressin takia yhdellä jos toisellakin, ja unettomuutta on itse kullakin aina välillä, joka toinen suomalainenhan kärsii unettomista jaksoista ajoittain!


    • dan_76

      En yleensä ole ollut kovin skeptinen lääkkeiden suhteen ja tähän ikään (34) saakka syönyt kiltisti, mitä lääkäri määrää. Tällä kertaa diagnoosi oli korkea kolesteroli 6,9 ja statiiniresepti (10mg simvastatin). Ei kun iloisesti apteekkiin ja viime torstaina ensimmäinen pilleri naamariin.

      Sunnuntaina-aamuna herätessä pulssini oli matalalla noin 50, kun se normaalisti aamulla on ollut luokkaa 75. lisäksi sydän tuntui jättävän lyöntejä väliin, joka tuntui muljahduksena rinnassa. Nämä väliin jääneet lyönnit rekisteröi myös verenpainemittari. Verenpaine sinänsä oli minulle normaali 135/85. Nämä muljahdukset jatkuivat koko päivän noin 5-10 minuutin välein, jos niitä tarkkaili. Rasituksella ei tuntunut olevan vaikutusta asiaan (1,5 tuntia liikuntaa matalalla sykkeellä) ja sykekin nousi ilmeisen normaalisti rasituksessa. Sanottakoon vielä että en ole aiemmin rytmihäiriöitä kokenut, mitä nyt aniharvoin joku ns. normaali välilyönti.

      Maanantaina ja tiistaina muljahdukset olivat vähäisempiä, mutta lepopulssi pysyi matalalla 50-55.

      Tiistaina tutkin internetiä ja löysin näitä kokemuksia statiinilääkkeiden ja rytmihäiriöiden yhteydestä. Niinpä tiistai-iltana jätin simvastatiinin ottamatta. Tänään keskiviikkona edelleen muljahduksia rinnassa ja pulssi matalalla. Odotan mielenkiinnolla, josko tilanne korjaantuu.

      Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • dan_76

        Täytyy sanoa että oireiden jäljet johtavat loogisesti ajatellen lääkkeisiin. Tämä siksi että tuon ym. keskiviikon jälkeen rytmihäiriöoireet (luultavasti siis vaarattomia kammiolisälyöntejä) katosivat. Lisäksi eilisestä, maanantaista, lähtien lepopulssikin on palautunut normaalille tasolleen (70-80) eli 6 päivää simvastatiinin käytön lopettamisen jälkeen.

        Kävin lääkärissä ja minulta otettiin EKG:t, sydänröntgen sekä läjä laboratoriokokeita, jotka kaikki osoittautuivat normaaleiksi.

        Siispä mitään diagnoosia ei saatu aikaiseksi. Lääkäri suhtautui epäillen simvastatiiniin oireiden lähteenä, mutta sanoi myös että voi sen jättää syömättäkin ja yrittää alentaa kolesterolia perinteisin keinoin eli laihduttamalla, liikkumalla ja muuttamalla ruokavaliota.

        Omituista on.


    • mustelmia...

      En osannut yhdistää tuohon simppaan, sitten en syö muutakuin verenpainelääkettä, sekä primaspania.
      Kolestoroli on 2,84 se huonompi.
      Tuossa jouduin käymään sydämen takia sairaalan vastaanotolla, niinpä siellä määrättin simppi 40 mg.

      Mitäpä siitä alkoi, siis perjantaina viimeviikolla. Siitäpä alkoi verenpurkaumamustelmat jalkoihin.
      Jo aikaisempia purkaumia näytin lääkärille, joka mittasi senttimitalla niitä ja kirjasi, eikä puhunut tämän lääkkeen vaikutuksista.
      Nyt menin kiireesti terveyskeskukseen ja näytin lääkärille, mittasi ja halusi ihotautilääkärille näyttää.
      No menin kotiini penisilliinikuurille, jota sain, niin huomasin, että sellaisia kahden euron kokoisia verenpurkaumia on jalossa useita, pienempiä purkaumia rykelmä nilkoissa, joka kattaa kämmenen kokoisia aluetia. jne. pakarat on purkauman merkittämää ja jalat, otin dikikameralla niistä kuvat talteen.
      Niistä tulee iho mustelmasta puhkeamaan pieni reikä, eikä mitää vuotoa, vaan iho tulee ajan kanssa uusimaan, vanhasta tapauksesta huomaten.
      Soitin tuossa hätäpäissäni sairaalaan lääkärille, joka määräsi tabetit, tosin ei ollut paikalla, mutta vastaava soitti sitten takaisin. Puhelimessa väitti, ettei Simvatsasin tee mitään oiretta ihmisille.
      Ei saa lääkitystä lopettaa, millä uhkasin, soitti apteekkiin uuden valmisteen, jonka hain.
      No tässä uudessa valmisteessa on maininnassa samat oireet, tosin hyvin harvaa käyttäjää koskien.
      En ole ottanut mitään näistä ja alkaa rauhottumaan ihon pinta. Mutta hirveän näköisiä on.
      Tällaista meille syötetään.

      Onkohan lääkärit nyt ajan tasalla asioilla, minullakin kolestoroli alle kolme, se huono.
      Varmaan jostain ilmasta otetaan arvot ja on pakko ottaa, mukamas.
      Taitaa lääkärikunta olla kuin vanahat poppaukot, hieman kärpäsientä huumeeksi ja sitten katsotaan arvoja, mikä on hyvä.

      Ei, nyt jotain mättää meidän järjestelmässä. Kun markkinatalous jyllää ja raha, sekä veronmaksajat maksaa järjestelmän systeemit, niin olisiko siinä se ongelma?

      Eli nyt minulta meni usko, usko tähän kolesteroli asiaan varsinkin, kun katsoin tuon MOT- ohjelman ja katselen mustan kirjavia jalkojani, katsoo tuo vaimokin kauhuissaan.

      Se on mielenkiintoinen, että ensimmäiset oireet oli jalkapöydän päällä ja kas, tuo koulukaverini alkoi simpan syönnin ja silläkin jalkapöydän päällä samanlaiset jäljet.

      hmmm....

      Pitäisi sellainen yhteiskirjaus asiat rakentaa ja saada jotain todellista näkyä aikaiseksi, ettei vedetys ole näin pahaa, miltä näyttää..........

      • hfujjusbvjbs

        Ehkäpä Primaspan yhdessä simvastatiinin kanssa on lisännyt mustelmaherkkyyttä ja siksi noita verenpurkaumia syntyy.


      • vaan.....
        hfujjusbvjbs kirjoitti:

        Ehkäpä Primaspan yhdessä simvastatiinin kanssa on lisännyt mustelmaherkkyyttä ja siksi noita verenpurkaumia syntyy.

        Että älkää uskoko lääkäreitä, ne on lääketehtaiden palkitsemia puoskareita, RAHAN VALTA ON SUURI, VIIS POTILAISTA, kaiken huippu kun mulle määrättiin simvastatin, kolestroliarvot oli 4,1 joasta paha 2,6, kuulema pitäisi olla alle 2 kun verenpaine on 85 kautta 140, olen 66v, arvatkaapa aloitinko simvastatin, EN TÖDELLAKAAN.


      • ihan valta
        vaan..... kirjoitti:

        Että älkää uskoko lääkäreitä, ne on lääketehtaiden palkitsemia puoskareita, RAHAN VALTA ON SUURI, VIIS POTILAISTA, kaiken huippu kun mulle määrättiin simvastatin, kolestroliarvot oli 4,1 joasta paha 2,6, kuulema pitäisi olla alle 2 kun verenpaine on 85 kautta 140, olen 66v, arvatkaapa aloitinko simvastatin, EN TÖDELLAKAAN.

        Minulla on kylläkin ollut korkeammat kolesteroliarvot ja jos lääkäri katsoo että lääkkeen syönti on minulle hyödyksi, ei tuollainen vajaa 15 € kustannus vuodessa ole suuri jos sillä mahdollisesti saisi muutaman vuoden lisää elinaikaa.


      • kpg1
        ihan valta kirjoitti:

        Minulla on kylläkin ollut korkeammat kolesteroliarvot ja jos lääkäri katsoo että lääkkeen syönti on minulle hyödyksi, ei tuollainen vajaa 15 € kustannus vuodessa ole suuri jos sillä mahdollisesti saisi muutaman vuoden lisää elinaikaa.

        pitäisilopetta ko lääkkeiltä.
        Peruste: 2005 jälkeen tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa kolesterolin aiheuttavan sydän- tai verisuonitauteja, joten turha lääkitys terveille ihmisille ( MOT tv ohjelma ).

        Itse lopetin statiinilääkityksen sivuvaikutusten vuoksi ( ihottuma ja nivel ongelmia)
        Kävelempä sitten vähemmän aikaa, jos olen väärässä, mutta kävelen kivuitta!


    • palmunenj

      minä olen syönyt tuota myrkkyä melkeen vúoden ja sivuvaikutuksia oli tosi paljon,kunto laski melkeen nollaan pienikin rasitus nosti pulssin 150-200/min,keräsi nestettä kehoon tosi paljon,raajat tosi kipeet,ihme tuntemuksia ympäri kehoa sydän löi epätahtiin ja iho alko haista tosi pahalle kun lääke tuli kehosta läpi.
      kesällä 2010 lääkäri kehoitti jättämään tuon myrkyn kokonaan pois ja kuinka kävikään johan loppuivat kaikki vaivat.
      lääkäri oli sitä mieltä että tuota lääkettä ei pitäisi syöttää lainkaan ihmisille ja nyt olen samaa mieltä minäkin

      • Kolesterooli

        Sain Simvastatiinia 20mg ja parin kuukauden kayton jalkeen aamuisin ylosnousu ja kavely oli lahes mahdotonta. Laake vaihdettiin toiseen. Otan myos lohioljy kapseleita ja menen ensi kuussa tarkastamaan kolesterolin.
        Kirjoitankin toisesta syysta. Etsien tietoa netista laakkeiden sivuvaikutuksista niin loysin valtavan maaran tietoa miten haitallista on syoda greippia tiettyjen laakkeiden yhteydessa. Jatkoin tiedon etsimista edelleen ja huomasin etta espanjaksi ja englanniksi asiasta varoitetaan hyvin laajasti mutta suomenkielella asia nayttaa melko tuntemattomalta.
        Greippi nimittain suurentaa simvastatiinin, atorvastatiinin vaikutuksen jopa 12-15, kertaiseksi ja tama on hyvin vaarallista.Tassa listassa on suuri maara eri laakkeita esim. kilpirauhaslaakket, verenpainelaakkeet ym. Ajattelin asiaa hyvin ylimalkaisesti meilla ei Espanjassa greippia juutri syoda. Sitten tuli mieleen aitini joka on syonyt simvastatiinia 10 vuotta ja aina sarkee lihaksia.Komentoin asian omalle laakarille ja han oli yllattyneen nakoinen ja sanoi ottavansa asiasta selvaa. Suomessahan greippi on yhta suosittu kuin omena. Ottakaa asia huomioon. Terveisia Espanjasta. Rita


    • 2+3

      "Suomessahan greippi on yhta suosittu kuin omena." Siis mitä?? En ole eläessäni kuullut enkä nähnyt kenenkään syövän greippihedelmiä eli se siitä ja sen suosiosta. Olisiko mennyt hedelmät sekaisin?

      "Greippiä" on lonkerossa ja limsoissa yms. mutta en ole jaksanut ottaa selvää onko se kemiallisesti samaa vai erilaista tavaraa (jotain keinotekoista varmasti kuitenkin) kuin hedelmissä.

      • Varmuudenvuoksi

        Kyllä tuo greippivaroitus on otettava todesta. En syö greippiä hgedelmänä kun en pidä siitä sellaisena mutta lääkärin antaman ohjeen jälkeen vältän myös greippimehua siältäviä mehuja. Lonkeroa tulee kyllä joskus juotua, mutta rajoitetusti (enintään pari tölkkiä ja harvoin). Muistaakseni Lonkeron greipinmaku (ainakin aidossa Originalissa) on esanssia, käymisteitse tehdyistä lonkeroista en tiedä. Kun tuli käyttöön sellaisia lääkkeitä (muitakin kuin Simvastatin) joiden kanssa ei saa syödä greippiä, vaihdoin grogien laimennusjuomaksi appelssiinin.


    • Sukuvikaa

      Olen syönyt Simvastatinia ensin 10 mg vuosikausia, sitten 20 mg useita vuosia, ja nyt maaliskuussa mg:t nostettiin 30:een kokeiden oton yhdeydessä. Olin sairastellut, ja ehkä olemattomiin jäänyt liikunta oli sitten nostanut arvoja. Kontrollimittaus sovittiin elokuulle.

      Tänään kuitenkin tajusin, että olen aika lailla maaliskuusta asti taistellut koko ajan pahenevien raajojen lihas- ja nivelkipujen ja puutumisen kanssa. Käsivarteni ovat sormista olkapäihin lähes aiha puuduksissa ja pistoksissa, samoin jalat varpaista nivusiin, enkä saa käsiä nyrkkiin enkä varpaita kunnolla kippuraan. Eli syyksi voisi siis paljastua Simvastatin. Tämäntyyppisiä lihasoireita minulla on ollut itse asiassa yhtä kauan kuin Simvastatiniakin, mutta koska olen fibromyalgikko, kaikki krempat työnnetään mielellään aina sen piikkiin. Nyt olen tainnut itsekin tehdä niin.

      Poistin juuri iltadosetistani Simvastatinit siten, että ajan sen alas parin illan nopealla vedolla. Kävi miten kävi. Haluan kokeilla helpottaako jo aikamoisen kaamea oloni sillä, ja jos helpottaa, niin heitän Simvastatineilla vesilintua.

      • Sukuvikaa

        Nyt vajaan kahden kuukauden kuluttua raajojen puutuminen ja kipu on yhä ennallaan, tai oikeastaan entistä pahempi, mutta minua yli 15 vuotta vaivannut sitkeä unihäiriö (nukahtamisongelma ja pätkäunisuus) tuntuu ilokseni jonkin verran helpottaneen. Tai ainakin pärjäilen uneni kanssa paremmin, lääkitys toimii ja nukun jopa 4-5 tuntia yhtä mittaa, mikä aikaisemmin on ollut minulle utopiaa. Mitään muuta muutosta en ole tehnyt kuin edellisessä viestissäni mainitsemani Simvastatinin poiston. Vaikka raajaongelma jatkuu, olen kuitenkin tosi onnellinen unen laadun paranemisesta!


    • mattimainio1949

      En tiedä, johtuuko oireilut minun kohdallani Simvastinista vaiko mistä. Olen syönyt ko lääkettä useamman vuoden ajan ja nyt päätin lopettaa sen käytön todetakseni oireiluni syyn, käsien puutuminen, selkälihasten kipeytyminen, hengenahdistus, yleinen haluttomuus, unihäiriöt, nivelkivut . Olen kuullut, että syomällä pähkinöitä, etenkin manteleita, voi pitää kolestroliarvot kurissa. ja tätä aion kokeilla.

      • Sukuvikaa

        Hei

        Kerrothan sitten tällä palstalla, kuinka Simvastatinin pois jättäminen vaikutti. Olisi kiinnostavaa kuulla.


      • tervehtymään päin
        Sukuvikaa kirjoitti:

        Hei

        Kerrothan sitten tällä palstalla, kuinka Simvastatinin pois jättäminen vaikutti. Olisi kiinnostavaa kuulla.

        Pahempiakin myrkkyjä kuin tuo simvastatin, käytetään kolesteroliarvojen korjauksiin kaavailtuihin kavaliin suunnitelmiin. Itselläni oli käytössä vuositolkulla ensin tuo mainittu statiini, mutta se aiheutti hengitysvaikeuksia ja lihaskramppeja eikä se mainittuja (trigly, hdl ) rasva-arvoja mitenkään parannellut yli 50v miehenköriläällä. Viimeksimäärätty Lipanthyl oli kuitenkin kaiken huippu. Sitä kun keväällä yritin pari kk:ta nautiskella, sain jalkani niin kipeäksi, etten kuukauteen päässyt edes liikkeelle. Oikea jalkapöytä turposi, kuumotti ja oli hyvin kipeä. Oireet alkoivat yöllä, enkä sitä mihinkään ollut satuttanut. Yhtä vakavana sivuoireena se aiheutti vatsan turpoamisen niin, että vyöhön piti tehdä lisää kolme reikää ja ostaa isommat housut. Edelleen se aiheutti jatkuvan ripulin, jolloinka vessassa sai ravata viidesti päivässä, kunnes peräsuolenpää meni rikki ylihappamasta eritteestä ja jatkuvasta pyyhkimisestä kuin pikkuvauvalla, jonka vaippaa ei ole viikkoon vaihdettu. Jatkuvat ilmavaivat aiheuttivat lisäksi sellaiset hajuhaitat, etteivät ihmiset samassa tilassa voineet olla ja ulkonakin ilmaan jäi hirveä hajuvana, jos ei ollut tarpeeksi sivutuulta. Nyt on elämisenlaatu paljonkin parantunut ilman tuollaisia rampauttavia rohtoja, joiden tarkoitusperistä ei mene takuuseen. Olen jättänyt pois kaiken makean elämän ja nautin pestyjä porkkanoita, tomaattia ja kurkkua. Rasvaa en ole leipään lisännyt ennenkään, koska sitä saa sikanauta-murukastikkeesta luonnollisemmassa muodossa ja päivittäin otan omega 3 krilliöljykapselin.


      • oppia ikä kaikki

        Itsekin aikoinaan simvastatiinia vuosia käyttäneenä voin kertoa, että sen aiheuttamat oireet ovat pahastikin elämisenlaatua heikentäviä, mm. tuo hengenahdistus ja hengästyminen pienestäkin fyysisestä rasituksesta, esim. rappujen kiipeämisen jälkeen ei meinaa saada ilmaa eikä ääntä kurkusta, alituinen hengityksen vingunta, pulssin kohoaminen, joka tuntuu ja kuuluu korvissakin, jatkuvaa sormien ja käsien puutuminen ja pistely ja lisäksi vielä miehinen kyvyttömyys, joten sitä "raajaa" ei se puuduta. Kaiken lisäksi se ei rasva-arvoja pysty korjaamaan, koska syynä on yleensä vakava aineenvaihduntahäiriö, joka johtuu vatsan toiminnasta. Olenkin ihmetellyt, miten tuollaiselle myrkylle on menty antamaan myyntilupaa, kun ei siitä ole juuri mitään hyvää kerrottavaa, paitsi hinta nykyään.


      • tiedetään
        tervehtymään päin kirjoitti:

        Pahempiakin myrkkyjä kuin tuo simvastatin, käytetään kolesteroliarvojen korjauksiin kaavailtuihin kavaliin suunnitelmiin. Itselläni oli käytössä vuositolkulla ensin tuo mainittu statiini, mutta se aiheutti hengitysvaikeuksia ja lihaskramppeja eikä se mainittuja (trigly, hdl ) rasva-arvoja mitenkään parannellut yli 50v miehenköriläällä. Viimeksimäärätty Lipanthyl oli kuitenkin kaiken huippu. Sitä kun keväällä yritin pari kk:ta nautiskella, sain jalkani niin kipeäksi, etten kuukauteen päässyt edes liikkeelle. Oikea jalkapöytä turposi, kuumotti ja oli hyvin kipeä. Oireet alkoivat yöllä, enkä sitä mihinkään ollut satuttanut. Yhtä vakavana sivuoireena se aiheutti vatsan turpoamisen niin, että vyöhön piti tehdä lisää kolme reikää ja ostaa isommat housut. Edelleen se aiheutti jatkuvan ripulin, jolloinka vessassa sai ravata viidesti päivässä, kunnes peräsuolenpää meni rikki ylihappamasta eritteestä ja jatkuvasta pyyhkimisestä kuin pikkuvauvalla, jonka vaippaa ei ole viikkoon vaihdettu. Jatkuvat ilmavaivat aiheuttivat lisäksi sellaiset hajuhaitat, etteivät ihmiset samassa tilassa voineet olla ja ulkonakin ilmaan jäi hirveä hajuvana, jos ei ollut tarpeeksi sivutuulta. Nyt on elämisenlaatu paljonkin parantunut ilman tuollaisia rampauttavia rohtoja, joiden tarkoitusperistä ei mene takuuseen. Olen jättänyt pois kaiken makean elämän ja nautin pestyjä porkkanoita, tomaattia ja kurkkua. Rasvaa en ole leipään lisännyt ennenkään, koska sitä saa sikanauta-murukastikkeesta luonnollisemmassa muodossa ja päivittäin otan omega 3 krilliöljykapselin.

        Hienoa, oikea ruokavalio onkin kaiken AA ja OO kolesteroliarvojen hoidossa eikä niinkään keinotekoinen ja haitallinen statiinihoito, kuten tutkimuksetkin osoittavat.
        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus Oikea syöminen laskee kolesterolia enemmän kuin eläinrasvan välttäminen/1135268952640


    • Kirstikaarina67

      On kokemuksia Simvastatin 20 mg....oli mennä koko liikuntakyky,lihassärkyjä ja askeleet lyhyitä.OLI PAKKO LOPETTAA ja otan vähän aikaa kokemuksia lääkkeettömänä.,kun lopetettuani lääkkeen säryt loppuivat ja liikuntakyky parani.

    • 369571258

      Mulla sama juttu, olin tossa jonkin aikaa ilman tätä lääkettä ja sit taas aloitin, muutaman pillerin otin ja säryt palasivat. Olen nyt ollut ilman ja särkyjä ei ole ollut.Valittelin aikani näistä ihme säryistä useammalle lääkärille muttei ne ottaneet mitään kantaa. Arvot kuitenkin kihahti korkealle joten ajattelin kokeilla sitä punariisiä...

    • niin sairasta

      Se on aivan hirveää, että vanhalle äidillinikin (87v) tuollaisia kolesterolilääkkeitä vielä syötetään, vaikka ne ovat saaneet hänet miltei liikuntakyvyttömäksi. Kaiken lisäksi hän luulee, että kyllä lääkäri sen tietää, mitä määrää. Nythän ollaan jo 2011-luvulla ja jokaisen pitäisi ymmärtää, että lääkärikin on vaan ihminen. Kaiken lisäksi lääkärillä voi olla omat intressit ja eduntavoittelu mielessään päällimmäisenä.
      http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=73&kom=1

    • kaijajohanna

      Onkos kokemuksia kenellä Atorvastatin Orion lääkkeestä. Minulla on niin vahva kuin 80 mg , yksi iltaisin. En syö kovia rasvoja ollenkaan. Pullaa en voi vastustaa jonka leivon itse. Öljyä käytän ruuan laitossa ja otan kalaöljyä 1 tl päivässä. Makkaroita ja juustoa syön hyvin harvoin. Kolesterolini on silti 6. Teen joka päivä 40 min. kävelylenkin. Verenpaineeseen otan 20 mg linatil ja pisoprolol puolikkan. Päivällä pulssi on noin 60 mutta yöllä noin 85. Johtuuko noista lääkkeistä vai mistä. Lihasheikkoutta en ole huomannut mutta jonkin verra kipua oikeassa kyljessä. Meillä on sukurasitteena rasva-aineenvaihdunta häiriö. Onko tietoa että vaikuttaako kolesteroli lääkitys esim. vitamiinien imeytymiseen kun itsellä meinaa veriarvot pysyä alakantissa ja jos lääkäriltä kysyy, ei saa selkeää vastausta.

    • Tuohtunut

      Lue kirja ,Suuri Kolestrolihuijaus..Leino Utriainen (kova henk. koht. kokemus) ja Matti Tolonen. Saa ainakin tilaamalla Järviradiolta www. jarviradio.fi
      SILMÄT aukeaa missä mennään ja miten kymmenet lääkärit ja proffat rahan ahneudessaan syöttävät lääkkeillä ihmiset sairaiksi, siis ei mitään vastuuta tunnu olevan. Tarvitaan varmaan kunnon kansanliike ja häly aikaiseksi, sekä potkia pahimmat valehtelijat pois virastaan ( varsinaisia valelääkäreitä) Itse käytin ko. lääkettä muutaman kuukauden ja heitin nurkkaan, ei ole lääkkeelle mitään tarvetta, koska kolestroli oli alle 5. Lääkäri kyllä oli eri mieltä, mutta minä jääräpäisenä sanoin, että syöttää mieluummin vaikka sijoille lääkkeensä, kyllä siitäkin kulutuksesta lääketehdas provikat maksaa.

    • Kokeiltu on

      Minulle tuli voimakkaat jalka- ja lihaskivut sekä jäykkyyden tuntua. Päätä ja niskaa myös särki. Niveliä tempoi hetkittäin ikävän tuntuisesti. Lääke oli pakko lopettaa kipujen vuoksi. Parin viikon tauon jälkeen kivut helpotti ja jäi kokonaan pois. Että ei mukavia kokemuksia minulla kyseisestä lääkkeestä.

    • apuva

      Apua,onkohan tämä lääke tehnyt mulle "luukipua".Polvi on niin kipeä,ettei kyykkyyn pysty,mutta vain toinen polvi,Ajattelin jättää lääkkeen tauolle,testaan johtuuko luukipu siitä.

      • varaosamies

        Olen kuuskymppinen perusterve mies,kolesteroli n.8.olen syönyt simvastatin 40 4kk:tta.Väsyttää jatkuvasti,jalat on jäykät,niveliä särkee,polvet "paukkuu" kyykkyyn ei voi mennä ollenkaan,kaikki vaivat on tullut lääkkeen aloittamisen jälkeen,tänään lopetan lääkkeen oton ja seuraan tilannetta.Odotan lisää kommenttia!


    • kmh

      Simvastatin aiheutti itselleni kovia polvikipuja ja normaali kävelykin oli jo hankalaa, portaiden kulkemisesta puhumattakaan. Lopetettuani lääkkeen jalkojen kunto parani huomattavasti. Juuri tänään lääkäri sanoi ko. lääkkeen olevan pahin lihas- ja nivelkipujen aiheuttaja vaikkakin toki tehokas kolesterolin laskija. Itse olen tosi tyytyväinen kun jalkojeni kunto on palautunut lääkkeen jäätyä. Kolesteroliarvoja seurataan ja harkitaan tarvittaessa toista lääkettä!

      Aurinkoista kevättä kaikille :)!

    • Sim/Prava/Rosu/?

      Kymmenisen vuotta olen Sim- ja Pravastatiinia syönyt:(.

      Oikeastaan kaikkia tässä pitässä ketjussa mainittuja kipuja olen kärsinyt.

      Joulukuussa 2011 (puhelimitse) juttelin terkkarin lekurin kanssa jotta voiskos vaihtaa/lopettaa vastatiinit tykkänään. Olen riski koska poltan tupakkia ja juon paljon oluetta, rasvainen ruokakin maistuu.
      Tammikuun arvot olivat: fp-Kol 4,3, fp-Trigly 1.82, HDL 1,14, LDL 2,5.

      Vaihdettiin Rosuvastatiiniin.

      Nyt nukun hyvin, en hikoile öisin, kaikki lihas- ja nivelkivut hävinneet, oikea jalka toimii normaalisti, nivelet jne.

      Rosu on kallis mutta HINTANSA väärtti koska toimii mulla.

      Ei tietenkään pitäis puhua ennakkoon. Vasta sitten kun seuraava verikoe on otettu uudella statiinilla.

      Saas nähdä.

    • Resepti on

      Kerro sitten kun kokeet on otettu miltä näyttää.

      • helle

        Olen tänä talvena ollut ajoittain lähes liikuntakyvytön (viikon verran olinkin vuodepotilaana kun voimakkaat lantiokivut ja lihaskrampit tulivat heti kun yritti nousta), särkylääkkeitä olen syönyt kourakaupalla, Tramalia, Mobicia, Voltarenia, Panadolia, Buranaa yms. sekä lihasrelaxanttina Sirdaludia maksimiannoksina ja vähän ylikin.
        Sängystä ei aamuisin pääse ylös, sohvalta ei pääse ylös - vain tiputtautumalla ensin lattialle polvilleen ja siitä pikkuhiljaa tukevaa tuolia vasten hivuttaen pystyyn. Ensimmäiset askeleet pystyyn nousun jälkeen on varovaista töpötystä eikä askel enää ylipäätään kovin pitkä ole. Jaksan kävellä korkeintaan 500 metriä, lyhyin, haparoivin ja erittäin kivuliain askelin. Vielä vuosi sitten kävelin 10 km ilman mitään ongelmia.
        Käytössäni on apuväline jolla saan lattialle pudonneet tavarat nostettua ja sukat ja housut autettua päälle. Tunnen itseni vanhukseksi, röntgenkuvissa ei mitään mainittavaa vikaa löydy. Olen turhautunut ja masentunut 50-v nainen.
        Lonkkakivut estävät yöllä kääntymästä vuoteessa, en pysty nostamaan jalkoja illalla vuoteeseen muuten kuin käsillä auttamalla. Käsivarret ovat kipeät ja voimattomat jatkuvasti ilman että mitään raskasta olisin niillä tehnyt.
        Olen syönyt Simvastatiinia 20 mg parisen vuotta ja viime syksynä annos tuplattiin. Muuta muutosta ei elämäntavoissani, lääkityksessäni tai ravitsemuksessani ole ollut.
        Tänään jää Simvastatin ottamatta ja tulee jatkossakin jäämään. Malttamattomana odotan, että jotain positiivista tapahtuisi sen myötä.


      • helle
        helle kirjoitti:

        Olen tänä talvena ollut ajoittain lähes liikuntakyvytön (viikon verran olinkin vuodepotilaana kun voimakkaat lantiokivut ja lihaskrampit tulivat heti kun yritti nousta), särkylääkkeitä olen syönyt kourakaupalla, Tramalia, Mobicia, Voltarenia, Panadolia, Buranaa yms. sekä lihasrelaxanttina Sirdaludia maksimiannoksina ja vähän ylikin.
        Sängystä ei aamuisin pääse ylös, sohvalta ei pääse ylös - vain tiputtautumalla ensin lattialle polvilleen ja siitä pikkuhiljaa tukevaa tuolia vasten hivuttaen pystyyn. Ensimmäiset askeleet pystyyn nousun jälkeen on varovaista töpötystä eikä askel enää ylipäätään kovin pitkä ole. Jaksan kävellä korkeintaan 500 metriä, lyhyin, haparoivin ja erittäin kivuliain askelin. Vielä vuosi sitten kävelin 10 km ilman mitään ongelmia.
        Käytössäni on apuväline jolla saan lattialle pudonneet tavarat nostettua ja sukat ja housut autettua päälle. Tunnen itseni vanhukseksi, röntgenkuvissa ei mitään mainittavaa vikaa löydy. Olen turhautunut ja masentunut 50-v nainen.
        Lonkkakivut estävät yöllä kääntymästä vuoteessa, en pysty nostamaan jalkoja illalla vuoteeseen muuten kuin käsillä auttamalla. Käsivarret ovat kipeät ja voimattomat jatkuvasti ilman että mitään raskasta olisin niillä tehnyt.
        Olen syönyt Simvastatiinia 20 mg parisen vuotta ja viime syksynä annos tuplattiin. Muuta muutosta ei elämäntavoissani, lääkityksessäni tai ravitsemuksessani ole ollut.
        Tänään jää Simvastatin ottamatta ja tulee jatkossakin jäämään. Malttamattomana odotan, että jotain positiivista tapahtuisi sen myötä.

        Ensimmäisen taukoviikon loppupuolella aloin huomata jonkinlaista virkistäytymistä, jaksoin iltaisin töiden jälkeen tehdä kotiaskareitkin. Parin viikon tauon jälkeen pystyin kävelemään vähän pidempään jalkojen väsymättä, viime viikolla jo 2 kilometriä. Tällä viikolla (3 viikkoa ilman) olen jo kahtena iltana saanut jalat vuoteeseen ilman käsien apua, ikäänkuin vetämällä, mutta kuitenkin.. Yöllä pystyn kääntämään kylkeä melko helposti. Reidet eivät mene tukkoon enää, kramppeja ei pahemmin esiinny, tosin jonkin verran suonenvetoa jos jalat hankalassa asennossa.
        Eilen fysiatri vastaanotolla yhtyi näkemykseeni: minun vaivani ovat johtuneet simvastatiinista. Hänelle en ollut ensimmäinen tapaus tässä enkä varmasti viimeinenkään.
        Tässä nyt mielenkiinnolla seuraan, josko vieläkin helpommaksi muuttuisi elämä. Nopeasti se jotenkin unohtuu, millaista on olla ja elää kun toimintakyky on hyvä - tällä viikolla olen iloinnut jokaisesta päivästä.
        Kolesteroliarvoistani en tiedä tuon taivaallista, jossain vaiheessa varmaan niitä mittautan. Aloitin kokeeksi eilen syödä simvastatiinin tilalla Berberiniä 1x2, ei siitä varmaan haittaakaan ole.


    • Minä vaan

      Joo mulla on muuten saman tyyppisiä oireita...nyt lopetin ainakin kahdeksi viikoksi...katotaan kui ämmän käy...loppuuko oireet...Monet vaan sanovat, että tuo on pelkkää rahastusta syöttää ihmisille kolestrolilääkkeitä...mutta...en tiedä..

    • alipainoinen 64.v.

      Sain tammik.-12 sydäninfarktin ja sen jälkeen olen syönyt 40mg simvastatiinia, nyt jo yli 8 kk 1x päivässä. Kol.arvot olivat hyvät sairastuessani.Ainoastaan LDL oli vähän koholla eli 2.7. Nyt sen pitää olla alle 1.8 ja toukok.-12 se oli jo 1.7. Siitä huolimatta joudun syömään yhtä voimakasta Sivastatiinia 40 mg x

    • jkp

      Sain kauheita veripaukamia ja mustelmia,syy on simvastatin myrkyn jota syötetään muka kolestroliin.Sen syönti loppuu nyt ja katotaan loppuuko mustelmat.

    • Ip

      Reilun kahden kuukauden ajan syömäni Simvastatin 20 mg -lääkkeet aiheuttivat todellista lihasheikkoutta; jalat kuin lyijyä, olo muutenkin heikko. Puolitin lääkkeen, jolloin havaitsin sivuvaikutuksen heikkenevän ja lopetettuani koko lääkkeen olo on korjaantunut normaaliksi.
      Enpä olisi uskonut, millaisen kesän joudun viettämään heikkoustilassani lääkkeistä johtuen. Ei kuvittelua vaan totista totta.

    • Kuuskymmppiä yli

      Minulle määrättiin Crestoria 4 vuotta sitten.Olin syönyt noin puoli vuotta ks.lääkettä,kun alkoi oireita ilmetä.Aluksi olivat päkiät aamuisin niin kipeät ,että kävelystä ei tullut mitään.Töissä kun kävin pakko oli vaan sinnitellä.Kipu kyllä päivänmittaan helpotti kun vaan käveli.Kävelyä piisasi,olinhan kaupanalalla töissä.Sitten alkoivat selkärangan ja hartioitten säryt.Otin yhteyttä lääkäriin,mutta ei hän osannut sanoa muutakuin ,että kirjoitan sinulle särkyihin Burana 600,ja fysikaalista hierontaa 15 kert.Joka kerta fysik.hoitaja kysyi onko ollut apua?Minä siihen,että ei.päinvastoin olin jopa kipeämpi joka käynnin jälkeen.Otin kyllä hoidot loppuun.Tulos:ei mitään apua.Samaan aikaanTK:sta tuli määräys Crestor pitää vaihtaa halvempaan vast.lääkkeeseen.Vaihto Simvastatiiniin,ja kivut vaan paheni.Nyt särki lonkkia,olkapäitä,selkää,päkiöitä jne...Sitten,ikäänkuin havahduin itse miettimään voiko kivut johtua kolesterolilääkkeestä?Otin taas yhteyden lääkärin,ja kerroin epäilyni hänelle.Vaihto Rosuvastatiiniin.Sama jatkui.Yhteys lääkäriin.Lopetettiin kolesterolilääke hän epäili samaa,kuin itsekin kivut johtuvat lääkkeestä.Nyt ollut taukoa 3kk kivut helpottuneet tosi paljon,Mutta vieläkin on päiviä,että lonkkia särkee kävellessä.Kohta on kolesterolikoe,saa nähdä mihin ovat arvot pompanneet,ja mitä seuraavaksi.On kuulemma vielä yksi lääkevaihtoehto.Tosiasia on,että ainakaan nuo ks. lääkkeet eivät ole itselleni sopivia.Entäs,jos seuraavakaan ei sovi?

    • myrkkyä

      Sain Simvastatiinia ja mietin kun alkoi kummat kieli-oireet ja kurkun kuristus aina lääkkeen oton jälkeen öisin.En ensin ymmärtänyt mitä se on koska en löytänyt pakkausselosteesta yhteyttä tähän.Googletin useamman artikkelin ja kas kummaa toisessa selosteessa olivat nämä kramppi oireet toisessa ei.
      Nyt en ota enään kys.lääkettä.Outoa herätä öisin tukehtumisen tunteeseen ja kielen kivuliaaseen kouristukseen.

    • amika2

      Moi Itse olen syönyt Simvastatinia 20 mg.Noin 3 vuotta. Nyt viimeisen vuoden ajan on yö unet katkonaisia,hiukset lähtee päästä kohta olen kalju.ja nivelet on kuin saha pukilla.Kyykkyyn ei meinaa päästä,eikä varsinkaan sieltä pois.Myös selittämättömät nivelkivut lisääntyneet.Nyt olen menossa kontrolliin.Ja jotain pitäisi apua saada.Kertokaa onko jokin toinen merkki ollut siedettävämpi,ja jos niin mikä. Ihanaa syksyä kaikille.

      • lara4

        Söin Fluvastatiinia 80mg depot noin kolme kuukautta. Unet lennokkaita ja silloin tällöin lihaskipuja sekä korvien soimista, olin onnellinen kun lääke tehosi todella hyvin vaikka toisaalta kolesteroliarvoni eivät kovin korkeella alunperin olleetkaan. Nämä oireet olisin vielä siinä vaiheessa sietänyt, mutta kun hiukset alkoivat tippua päästä mittani täyttyi. Minulla on aina ollut pitkät ja vahvat hiukset. Ainakin puolet niistä putoilivat muutamassa kuukaudessa. Kuulun riskiryhmään mutta nyt lääkitykseni on katkolla lääkärin luvalla. Kaikenlaisia verikokeita on otettu, mutta mitään muuta syytä hiusten lähtöön ei ole löytynyt. Tämän kyseisen lääkkeen haittavaikutuksissa ei hiusten lähtöä mainita, mutta pidän todennäköisenä että kyseinen lääke sen minulle aiheutti. Hiusten lähtö on ulkonäöllinen juttu, mutta mielestäni se viestittää kyllä siitä ettei elimistössä ihan kaikki ole kohdallaan. Joku lääkitys minulle vielä on tulossa vaikka kolesterolini on alle 5, tavoite riskiryhmälle 4,5. En ole kolesterolilääkitystä vastaan vaan mielestäni lääkäreiden pitäisi paremmin ottaa potilaiden kokemat sivuvaikutukset tosissaan.


    • Maddi

      Minulla on 10 v.simvastatin käyttö takana. Viimeisen vuoden aikana minulle on ilmaantunut rytmihäiriö,joka on sähköisesti laitettu kahdesti tahtiin sekä pari kertaa olen joutunut ottamaan nitroa rintakivun vuoksi. Nyt menen myös sepelvaltimotauti tutkimuksiin. Minulla näyttää muutenkin olevan samankaltaisia tuntemuksia kuin yllä kuvasit. Olen muuten urheilua ja liikuntaa harrastava. Simvastatiinillä olen saanut kolesterolin 4,3:een, mutta ilman lääkitystä arvo olisi n.6. Olen alkanut epäilemään, että simvastatin aiheuttaa yo. oireet, jotka ovat ilmaantuneet.

      • 5+5

        No tuossa vaiheessa (jos sepelvaltimotauti löytyy), sitä lääkitystä ei kyllä kannata lähteä lopettamaan, jos sen kanssa suinkin pystyy elämään. Silloin kun tauti on kova, hoitokaan ei ole mieto.


    • Statiinikuplapuhkeaa
    • kolestrolilääkekoukk

      Kaikilla lääkkeillä on omat sivuvaikutuksensa. Aina on kuitenkin punnittava kahdesta pahasta se vähemmän paha. Itse olen käyttänyt Simvastatinia 40mg/vrk jo useamman kuukauden ajan. Nyt olen kuitenkin päättänyt lopettaa ko. lääkkeen säännöllisen käytön. Tämä lääke on aiheuttanut minulle paljon haitallisia sivuvaikutuksia joista pahimpina pidän jaloissani varsinkin aamuisin ilmenneitä lihaskipuja ja kankeutta. Lisäksi ruumiinlämpöni, joka on normaalisti pysytellyt aina 36,7c tietämillä, on nyt jäänyt huolestuttavan alhaisiin lukemiini 35,2 - 35,8c. Mitä Simvastatiini on sitten aiheuttanut sisäelimilleni, se jäänee vain omien arveluideni varaan.

      • rahalla saa lääkkeen

        Simavastatin aiheuttaa lihaskipuja . Itse en voi edes ajatella enää sitä lääkettä. Sairastan reumaa ja se aktivoituu aivan hirveeksi kipuiluksi.

        Nyky lääkärit uskoo enemän näihin lääkkeisiin kuin potilaisiin. Nyky lääkärit määrävät lääkkeitä oireisiin eivät hoida oireiden aiheuttajaa. Onkohan lääkärit koulutettu lääketehtaiden konsulttien taholta.


      • vanhus3
        rahalla saa lääkkeen kirjoitti:

        Simavastatin aiheuttaa lihaskipuja . Itse en voi edes ajatella enää sitä lääkettä. Sairastan reumaa ja se aktivoituu aivan hirveeksi kipuiluksi.

        Nyky lääkärit uskoo enemän näihin lääkkeisiin kuin potilaisiin. Nyky lääkärit määrävät lääkkeitä oireisiin eivät hoida oireiden aiheuttajaa. Onkohan lääkärit koulutettu lääketehtaiden konsulttien taholta.

        Minulla on myös hirveät kivut sormissa.Avaimen kiertäminen, paidan napitus ja vetoketjun käyttö tuottavat suurta ongelmaa. olen käyttänyt 40mg simvastatin noin yhden vuoden. Mahtaisiko sormieni menetys johtua kolestrolilääkityksestä?


      • Eikö näin ole
        rahalla saa lääkkeen kirjoitti:

        Simavastatin aiheuttaa lihaskipuja . Itse en voi edes ajatella enää sitä lääkettä. Sairastan reumaa ja se aktivoituu aivan hirveeksi kipuiluksi.

        Nyky lääkärit uskoo enemän näihin lääkkeisiin kuin potilaisiin. Nyky lääkärit määrävät lääkkeitä oireisiin eivät hoida oireiden aiheuttajaa. Onkohan lääkärit koulutettu lääketehtaiden konsulttien taholta.

        Lääketehtaat rahoitttaa lääkärien koulutuksen.


    • ketä-uskotaan

      Miksi monet lääkärit vähättelevät statiinien sivuvaikutuksia? Onko terveyskeskuslääkäreitä edes informoitu näistä sivuvaikutuksista? Ainakin minun apteekista ostama statiinilääke pakkaus sisälsi paperille painetun käyttöohjeen ja siinä oli mahtavan pitkä lista sivuvaikutuksista. Ja jos potilas yrittää puhua saamista sivuvaikutuskokemuksista niin moni lääkäri alkaa pitämään potilasta luulosairaana. Potilaan ja lääkärin välillä on uskottavuusongelma. Potilaatko tuon listan ovat päässään keksineet?

    • apua tarvitseva

      Kuka voisi neuvoa miten saisin sormeni toiminnot normaaleiksi. Olen 77- vuotias ja jos tämä meno jatkuu, niin kohta olen täysin avuton ja toisten ihmisten armoilla. Minun lääkitykseni on 2 pitkävaikutteista omrox nitroa päivässä, 1 Bisoprolol 5mg/päivä, 100 mg Primaspan ja 40 mg Simvastatin ja lisäksi 2-5 nitroa tarvittaessa/ vrk Aikaisemmin minulla on olleet hyvin kuumat ja terveet kädet ja sormet. Olen syönyt Simvastatin 40mg reilun vuoden, samoin muitakin sydänlääkkeitä. Sormissani on nyt hirveät kivut. Nyt vasta huomaan kuinka tärkeät kapistukset somet ovat kun niillä ei voi tehdä enään juurikaan mitään. Etusormet eivät mene enään kiinni kummassakaan kädessä ja vähäinenkin puristus tekee hirveästi kipeää. Tämä on tullut vuoden aikana ja viimeisen kuukauden aikana kiputilanne sormissa on mennyt mahdomaksi. Olen käynyt lääkärissä ja verikokeissa ja kuulen vastaukset muutaman päivän kuluttua. En kuitenkaan usko että ilman alkuperäisen rappeuman aiheuttajan poistamatta sormet saisi enään koskaan lääkkeillä oikeasti kuntoon. Mikä muu mahdollinen olisi neuvoksi?

      • Lääkepisneskuriin

        Lopeta ne simvastatiinin syönti ne on myrkkyä lihaksille.
        Ei sinun tarvitse lääkäriltä kysyä olethan jo täysiikäinen.
        Minä lopetin ja kaikki on nyt hyvin en kysynyt lupaa lääkäriltä.
        Näillä kolesterooli lääkkeillä oli niin paljon sivuvaikutuksia mulle
        että ne meinas tapaa minut.
        Kokeile ole syömättä niitä kaksiviikoa paraneeko olosi.


    • en ymmärrä

      Itse olen kokeillut simvastatiinia (20 mg) mutta se ei sopinut, tuli erilaisia sivuoireita (mm. kamalia lihaskipuja). Sitten pidettiin tauko ja nyt lääkäri "pakotti" ryhtymään atorvastatiinin (10 mg) käyttäjäksi. Osa sivuoireista lähti pois ja tilalle tuli uusia sivuoireita.
      Kiusallisin on lihasten aamujäykkyys jo pelkkä ylösnousu sängystä on vaikeaa. Ja sitten kyllä aamupäivän aikana liikkuminen helpottaa paljon, se jäykkyys menee melkein kokonaan pois. Ja sosiaalisesti kiusallisin on aivan valtavat ilmavaivat (piereskelyt) ja ummetus. Ja yöuni on muuttunut pätkittäiseksi (herään yöllä 2-3 kertaa) ja sitten päivällä torkuttaa jatkuvasti. Muutoin yöunen pituus on kyllä normaali eli 7-8 tuntia.
      Eihän tälläisestä elämästä tule yhtään mitään, kun osa vuorokaudesta menee aivan pilalle, lihakset eivät toimi jäykkyyden vuoksi ja väsyttää lähes jatkuvasti. Ja missään ei voi liikkua tuon jatkuvan piereskelyn vuoksi.
      Mitä ne lääkärit oikein kuvittelee ihmisen elämsätä? Tätäkö on se "käypä hoito"?

    • parantavat rasvat

      Kolesteroli lääkkeen käyttäjät. Lukekaa kirja,Parantavat rasvat.kirjoittanut Taija Somppi. Monialan lääkäri verisuoni kirurki. Luin ja sen seurauksena minä ja mieheni jätimme kolesteroli lääkkeet. Vielä suosittelen katsomaan netistä,Inhimillinen tekijä.Siinä kaksi naista kertoo tarinansa. Mukana myös asintunteva lääkäri,joka muun muassa sanoo että löyhinperustein määrätään kolesteroli lääkettä,vaikka se on suoranainen myrkky. Itselleni määrättiin,koska isä kuollut 65 sydäriin,vaikka arvoni oli tuolloin 5.
      Suosittelen lukemaan tuon kirjan,saa kirjastosta.

    • Lääkepisnes kuriin

      Kyllä nämä kolesteroli lääkeet on kaikki myrkkyjä. Tämä on lääkevirmojen
      ja lääkäreiden suuri rahastuspisnes.Reseptiä kirjoitetaan että senkun kynäsauhuaa
      ennaltaehkäisevästi vaikka kolestrertoli arvot olis hyvät se on se rahan kiilto silmissä.
      Suomessa syö noin 700000 näitä pillereitä.
      Tosi asiassa nämä vain pahentaa vetisuonten kalkeutumista.
      Minä lopetin näitten syömisen syy meni lihasvoimat käsistä ja jaloista.
      Myös tuli virtsaumpio jouduin katetroitavaksi sulkialihas ei toiminut miehinen kunto
      ei pelannut.En kysynyt lääkäriltä lupaa tei oman päätöksen ja lopetin myrkkyjensyonnin.Tein ruokavaliomuutoksen ja kaikki arvot kolesterolit ja sokerit ja verenpaineet erittäin hyvät. Tuosta omega 3 vapaa kiertopilleristä sen verran
      testasin laitoin kertakäyttö mukiin 2pilleriä ja puolileen vettä kahdenpäivänp.nukisuli.
      En uskaltanut enää syödä ajattelin jos suolet puhkee.

    • apua tarvitseva

      Verikoetulokset pois sukivat reuman sanoi lääkärini. Ei hänkään osannut sen jälkeen sanoa yhtään mitään mistä sormikivut voisivat johtua, mutta sanoi että kunhan käyn ensiksi sydänlääkärillä, niin katsotaan ja tutkitaan tarkemmin sen jälkeen. Kävin sydänlääkärillä ja kerroin, että apteekin myyjätär kysyi, että käytänkö kolestrolilääkkeitä, että oireet viittaavat sinnepäin ja että pyytäisin lääkärini vaihtamaan minulle kolestrolilääkkeen johonkin vastaavaan toiseen merkkiin. Kerroin että olen lopettananut kolestrolilääkkeen käytön siltä varalta että mahdollinen terveyshaitta tulisi kolestrolilääkkeestä, enkä tämän jälkeen enään käytä ko lääkitystä. Olen nyt ollut kolme viikkoa etten ole mitään kolestrolilääkettä käyttänyt ja kas kummaa sormeni alkavat pikkuhiljaa parantua. Jos paraneminen jatkuu tätä rataa, niin sormeni toimivat jo kuukauden kuluttua melko hyvin. En tiedä tarkempaa syytä johtuiko sormieni kivut ja säryt kolestrolilääkkeestä. Voihan tietysti olla että kyseessä olisi jokin sormivirus jos sellaista yleensäkään on olemassa - tiedä häntä. Voi olla että sormieni kanssa ei tarvitsekaan mennä enään lääkärille.

    • Kolesterolilääkitys

      Huh, näitä juttuja. Sain tänään Simvastatin Orion 20 mg. Ei muuten mitenkään halpa lääke: 30 kpl:een pakkauksesta jäi omavastuuksi 11,39 euroa. Kokonaiskolesterolini oli 6,2 ja "pahakolesteroli" 4,22, minkä takia nuori lääkäri pakotti ottamaan lääkityksen. Arvoja on seurattu muutama vuosi ja nyt lukemat olivat huonontuneet edellisistä. Näitä luettuani taidan odotella juhannuksen jälkeen lääkkeen alkamisen kanssa. Vatsakin on vielä sekaisin kahden antibioottikuurin jälkeen, mitkä jouduin ottamaan hampaanpoiston jälkeiseen tulehdukseen.

    • yks

      Lääkkeen hintaa nostettu helvetisti

    • lse7

      Itselläni on simvastatin 40mg.(Varoitan samasta kuin 13.1.2008) söin b-vitamiinia tyhmyyttäni sen kanssa ja leposyke nousi 120:een ja ylikin. Pelkäsin sydämen räjähtävän. Onneksi täällä varoitettin yhteisvaikutuksesta ja jätin b-vitamiinin pois. Nyt syke on laskenut alle sadan joten ehkä lääkäriä ei tarvitakaan.

      • ........

        Kokonaiskolesterolini oli 6,2 ja "pahakolesteroli" 4,22, minkä takia nuori lääkäri pakotti ottamaan lääkityksen.
        Ei Suomessa kyllä kukaan voi pakottaa ottamaan lääkettä. Itselläni oli noin 10 vuotta kok. kolesteroli luokkaa 8.5 ja HDL-kolesteroli 2.1. Kyllä ne lääkitystä tyrkyttivät, ilmoitin , että niitä myrkkyjä en mistään hinnasta suuhuni pistä. Aloin sitten vedellä leivän päälle benecolia, nyt arvo 6.9 ja HDL-kolesteroli edelleen sama 2.1, triglyseriini luokkaa 1.2. Ei ole minkäänlasia sydänoireita ollut, ikää sentään jo 62 vuotta.
        Koko kolesterolilääkitys on suurelta osin vain rahastusta, sydänongelmat johtuvat pitkälti hammasterveydestä, mitä mäivämmät hampaat, sen enemmän ongelmia.
        Pari pallonlaajennuksen kokenutta ikäistäni kaveria, heillä on ollut kokonaiskolesteroli luokkaa 4.5, siis ei alhainen arvo mitään takaa.


    • Outoa

      Simvastatinia en todellakaan enää syö ! Jalat on tönköt vähäisen istumisen jälkeen, lonkat myös. Nilkat on ihmeen jäykät ja turrat sekä jalkapohjia pistelee. Lihaskipujakin ilmaantunut jalkoihin.
      Muita lääkityksiä ei ole.
      Mikä muu auttaisi kuin tuo lääke ?

    • mies Kuopiosta

      Olen syönut , Simvastatin 10 mg lääkettä jo monta vuotta en ole saanut mitäänn sivuvaikutusta ja kotestroli taso kokeissa on hyvä,Auttaisin jos voisin.

    • Kakki johtuu ruokavaliosta eli liioista hiilihydraateista jotka aiheuttavat suonistovaurioita ja joita maksan tuottamat kolesterolit siten alkavat korjaamaan ja suojaamaan. Ei kolesteroleissa mitään vikaa ole, vaan niiden aiheuttajassa.

    • no problem

      Mulla Simvastatin 40 mg ollut jo 3 vuotta. Ei mitään ongelmaa.

    • zocorin
    • Vaiennettu

      Terveelle kolesterolilääkkeen määrääminen on rikos. Tarkoitus on vain kartuttaa lääketeollisuuden voittoja. "Hyödyt ovat suuremmat kuin haitat" on lääkkeen mainoslause. Sairastuin Sandozin Lipcut-simvastatiinista vakaviin hermovaurioihin ja minut pahoinpideltiin Jorvin sairaalassa ulossamisekseni, jottei tarvitsisi kirjoittaa rehellistä diagnoosia. Mitää muuta syytä vatsan hermotuhoon ja sen kautta jalkojen ja kasvojen ankaraan pistelyyn ei löydy, mutta kaikki on kiellettävä .ettei lääketeollisuus joudu vastaamaan mistään. Lääkärit ja korvauksia käsittelevät virkamiehet ovat pahasti korruptoituneet lääketollisuudelle ja asia vaietaan kuoliaaksi. Joskus tämän kaiken on tultava ilmi. Kuinka monen muun elämän turha kolesterolilääkitys on pilannut? Terveiden ihmisten kolesterolin alentaminen lääkkeellä on rikos ja sen tuomien vammautumisten on tultava oikeudelliseen käsittelyyb ja korvattaviksi. Lääkehaittapotilasta auttavaa virstoa ei ole, kaikki on viritetty lääketeollisuuden etuja ajamaan. Vastuu, rehellisyys, oikeudenmukaisuus ovat lääketollisuuden etiikassa tuntemattomi käsitteitä. Jos olette terveitä, keski-iän ohittaneita ja vailla sydänoireita, älkää missään tapauksessa koskeko statiineihin!

    • Ladulla

      Aiuksi mustelmia ja jaikakipuja.Nyt parin vuoden käytön jälkeen takareisi revähti pienen lipsahduksen jälkeen liikuntaa harrastavana ei koskaan aiemmin syytän kyllä simvastatinia nyt kyllä käyttö loppuu.

      • nissanauto

        jaloissa sinertäviä verenpurkaumia ei ole ollut ennen simvastatinin käyttöä.Jalat jotenkin oudontuntuiset raskaat jäykät


    • Hirventie

      Luin tämän pitkän kertomuksen elaisista elämän haitoista.
      Sain verenpainelääkkeet 28 vuotiaana lähes 40 vuotta sitten, mahtavat perintötekijät, paineet silloin 160/110.
      Simvastatin sain muutama vuosi kun kolesteroli oli yli kuusi, nyt 3,3.
      Olen käyttänyt simvastatin 40 mg lääkettä ilman mitään haittaa, arvot hyviä.
      Myös verenpainearvot 120/ 70 molemmin puolin kolmen mittauksen keskiarvo.
      Mutta veren sokeri kolme vuotta sitten 5,6, vuosi sitten 5.9 ja nyt 6,1.
      Painon pudotus ei onnistu, painoindeksi 21.
      Liikunnallinen.

      • J.Sarvipää

        "Simvastatin sain muutama vuosi kun kolesteroli oli yli kuusi, nyt 3,3."
        Onko kyseessä kokonaiskolesteroli vai LDL?


    • Anonyymi

      Täällä käytetään 80mg Simvastatiinia. Nostettu vuosien kuluessa ensin 20mg sitten 40mg ja kun ei kolesteroli laskenur nostettiin n.2v.sitten tuohon 80mg. Olen 67 vuotias nainen. Suvussa sydän ja verisuonisairauksia. Muuten olen terve. Olen ensiviikolla menossa verikokeisiin . Olen alkanut saamaan iho oireita. Kutinaa ja pistelyä.jOnko kellään kokemusta 80mg annoksesta.

    • Anonyymi

      Itselläni oli Sivastatin lääke. Alkoi olla voimattomuutta , pistelyä , tunnottomuutta ja äkillisiä kipukohtauksia jolloin meinasi lähteä jalat alta. Lopetin lääkkeen käytön ja oireet katosivat. Kolesteroli pysyy hyvänä teveellisillä elintavoilla ja pikkulasillisella punaviiniä joka ilta.

    • Anonyymi

      Ei se tapa ja pieni myrkky tekee hyvää niin kuin kossu ryyppykin jos et ole täysin laho !!!

    • Anonyymi

      Minun miehelleni ei sopinut tämä lääke sai monta sivuvaikutusta, joten lääkäri kirjoitti toista merkkiä ja ne sopi eikä ollut sivuvaikutuksia .
      Lista tämän lääkkeen vaikutuksista on netissä joten joka lääkkeellä niitä on mutta yhdelle sopii toiselle ei

    • Anonyymi

      Rosuv.25mg,reisilihakset kipeytyy,kävelenkit vaikeita,pyöräily ok. Ezetimibe siheutti mm.ihorakkuloita. Jos huono kol.2,6,niin pistoshoito-korvauslaus.Kelaan!

    • Anonyymi

      Kun tämä kolesterolihuraus joka muuttui huijauksesksi alkoi yli neljäkymmentä vuotta sitten luulot statiineihin olivat suuret.
      Silloin statiineja tyrkytettiin suraavin ehdoin: Ikä alle 45v
      Koettu sydäntapahtuma
      Jokin lisäriski esim.ylipaino

      Nyt niitä tuputetaan vanhuksille joille on uskoteltu ties mitä noista myrkyistä jotka tuhoavat sisäelimet,aiheuttavat sokeritaudin,vievät liikuntakyvyn ja johtavat enneaikaiseen kuolemaan.
      Sydänkuolleisuus on lisääntynyt niiden vaikutuksesta voimakkaasti mutta ainakin eläkejärjestöt kiittää rohdonkeittäjien aikaansaannosta.

      Tutustukaapa Leino Utriaisen omakohtaiseen kokemukseen statiinien vaarallisuudesta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe