Ongelmani on sellainen, että minulla on usein päänsärky kun aamulla herään. Menen nukkumaan ihan normaaliin aikaan, 23-01, ja herään 8-10 tuntia myöhemmin. En juo alkoholia juuri ollenkaan (jos ehdotatte krapulaa ;) ). Ja asian oudompi puoli on se, että makuuasennossa särky on kivuliaampi kuin jos nousen ylös, jolloin se hieman lievenee.
Noh, minun käsitykseni mukaan nukkuminen on aina paras lääke, etc, enkä siksi tajua mistä nämä päänsäryt johtuvat. On hermostuttavaa huomata miten nopeasti nuo buranat parissa viikossa menevät, juuri näiden särkyjen takia ;/
Neuvoja/kokemuksia?
Kiitos etukäteen,
pueca
Päänsärkyä aamuisin
14
16189
Vastaukset
- helppis
mennä nukkumaan niin että jätät ottamatta sen yömyssy sixpägin.
- eräs ehdotus
Sain uuden muhkeamman (muka paremman) tyynyn ja joka aamu niska jumissa ja jomotusta korvan yläpuolella. Tyyny lähti ja vaiva parani.
- Niskahypoteesi
Kokeile painaa peukalolla korvan takana olevaa kallon aluetta ikäänkuin yrittäisit hiukan nostaa päätä ylöspäin. Jos tällainen kaulan venytysliike helpottaa, syy on tyynyssä.
Voit myös nojata seisoma-asennossa ovenpieleen niin, että peukalo on kallonpohjalla ja tuet kyynärpäällä ovenpieleen. Sama tulos, jos on tullakseen.
Kallonpohjan hieronta saattaa tehdä päänahan araksi. Älä säikähdä, se on normaalia. - pueca
Niskahypoteesi kirjoitti:
Kokeile painaa peukalolla korvan takana olevaa kallon aluetta ikäänkuin yrittäisit hiukan nostaa päätä ylöspäin. Jos tällainen kaulan venytysliike helpottaa, syy on tyynyssä.
Voit myös nojata seisoma-asennossa ovenpieleen niin, että peukalo on kallonpohjalla ja tuet kyynärpäällä ovenpieleen. Sama tulos, jos on tullakseen.
Kallonpohjan hieronta saattaa tehdä päänahan araksi. Älä säikähdä, se on normaalia.Tein neuvojesi mukaisia venytysliikkeitä, mutta valitettavasti se ei mielestäni auttanut, ehkä jopa (tuntui ainakin siltä) hieman pahensi päänsärkyä kun siinä sängyssä päänsäryn kanssa makasin. Kokeilin myös venytystä seisoalteen, mutta sekin tuntui vain saavan päänsäryn pahentumaan.
Vaihdoin tyynyä yhdeksi yöksi, tuloksetta... Tai no, nyt tiedän ainakin etteivät säryt ole tulleet vääränkokoisesta tyynystä, luultavasti.
Kiitos ohjeista kuitenkin :)
terv. pueca
- uniapnea
Minä kärsin päänsärystä aamuisin ja heräilin siihen öisinkin n. 15 vuotta. Saatoin olla huonovointinen ja sydän hakkasi herättyäni. Hämäävää oli juuri se, että päänsärky lakkasi ylösnoustessa. Juoksin lääkäriltä toiselle ja kalliita pään verisuonitutkimuksia ym. tehtiin, eikä mitään löytynyt.
Lopulta, n. pari vuotta sitten, ollessani astmatutkimuksissa TYKS:ssä keuhkolääkäri sanoi heti, että se voi olla uniapneaa.
Paimion sairaalassa tutkittiin ja sitä se oli. Nyt minulla on CPAP-laite ja päänsärky, sun. muut vaivat poissa.
Mene tosiaan keuhkolääkärille, jos ei paikkakunnallasi ole uniapneaan erikoistunutta lääkäriä.
Googlaa uniapnea.- edelliseen
Voit mennä terveyskeskuslääkärillekin ja pyytää lähetteen sairaalaan uniapneatutkimuksiin. Siinä on vaan se hankaluus, että ei pääse niin nopeasti kuin ysityiselle puolelle.
Kaikki uni- ja rauhoittavatlääkkeet pahentavat tilaa.
Uniapneasta sanotaan aina, että potilas kuorsaa, mutta ei se minulla ollut mikään hankala oire.
Jätä ne Buranat pois ja juo vaikka pari kahvikupillista, niin sekin voi auttaa, kun hiiidioksidi kuitenkin lähtee pois verestä.
Sanoin usein, että minulla on tunne kuin aivopaine olisi koholla ja googlasin juuri äsken (uniapnea ja hiilidioksidi), että aivopaine tosiaan voi nousta. - pueca
edelliseen kirjoitti:
Voit mennä terveyskeskuslääkärillekin ja pyytää lähetteen sairaalaan uniapneatutkimuksiin. Siinä on vaan se hankaluus, että ei pääse niin nopeasti kuin ysityiselle puolelle.
Kaikki uni- ja rauhoittavatlääkkeet pahentavat tilaa.
Uniapneasta sanotaan aina, että potilas kuorsaa, mutta ei se minulla ollut mikään hankala oire.
Jätä ne Buranat pois ja juo vaikka pari kahvikupillista, niin sekin voi auttaa, kun hiiidioksidi kuitenkin lähtee pois verestä.
Sanoin usein, että minulla on tunne kuin aivopaine olisi koholla ja googlasin juuri äsken (uniapnea ja hiilidioksidi), että aivopaine tosiaan voi nousta.Kiitos, pidän tämän uniapnea-syyn mielessäni, viimeisenä vaihtoehtona sen jälkeen kun olen kokeillut toisen ehdottamaa purentalevyä. En viitsi mennä tutkittavaksi vielä ennen kuin olen varma ettei syynä ole tavallista niskajäykkyyttä/hampaiden narskutusta/tai muuta mitä muut nyt tässä ovat ehdotelleet :)
Kiitos paljon!
terv. pueca - lisäys
pueca kirjoitti:
Kiitos, pidän tämän uniapnea-syyn mielessäni, viimeisenä vaihtoehtona sen jälkeen kun olen kokeillut toisen ehdottamaa purentalevyä. En viitsi mennä tutkittavaksi vielä ennen kuin olen varma ettei syynä ole tavallista niskajäykkyyttä/hampaiden narskutusta/tai muuta mitä muut nyt tässä ovat ehdotelleet :)
Kiitos paljon!
terv. puecaSinä vaikutat kyllä aika nuorelta tähän uniapneajuttuun, mutta kuten itse sanoit, pidä se mielessäsi ainakin viimeisenä vaihtoehtona.
Tuli mieleeni myös, että onko verenpaineesi koholla. Minulla hoidettiin sitäkin vuosikausia migreeninä. Ainakin minulla kohonnut verenpaine ilmenee helposti aamupäänsärkynä.
Vuosia sitten paransin sen aamuisin kahvikupillisella ja särkylääkkeellä. Nykyisin verenpainelääkkeellä. Minä en saanut verenpaineen kohoamista selville ennenkuin ostin kotiin mittarin. Ei se tullut ilmi satunnaisilla mittauksilla. Aina vaan sanottiin, että se on rajamailla, eikä lääkitystä tarvita. Jos sinulla tosiaan on mahdollisuus vaikka lainata joltakin mittaria, niin mielestäni kannattaisi sekin asia tutkia.
- nukkuessa?
Sulla voi olla purennassa vikaa tai narskutat täysillä yöllä. Päänsärkyyn voi auttaa, että pitää sellasta purentalevyä öisin. Saa hammaslääkäristä.
- pueca
Narskutan hampaita öisin, kyllä. Mutta epäilen sen olevan syy, sillä olen tehnyt sitä 3-vuotiaasta lähtien, ja nyt olen 20. Aamuiset päänsäryt ovat tulleet erittäin tiheiksi vasta nyt puolen vuoden kuluessa. Mutta en tiedä, ehkä se silti voisi olla syy, jos narskunta on esim. pahentunut? Voisin kyllä kokeilla purentalevyä jos se auttaisi.
- yleistä jännitystilaa
pueca kirjoitti:
Narskutan hampaita öisin, kyllä. Mutta epäilen sen olevan syy, sillä olen tehnyt sitä 3-vuotiaasta lähtien, ja nyt olen 20. Aamuiset päänsäryt ovat tulleet erittäin tiheiksi vasta nyt puolen vuoden kuluessa. Mutta en tiedä, ehkä se silti voisi olla syy, jos narskunta on esim. pahentunut? Voisin kyllä kokeilla purentalevyä jos se auttaisi.
http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2257http://www.epshp.fi/laakmain/keuhko/uniapnea/unikansio.htm
http://www.oulu.fi/neurosurgery/education/teema-aivokasvain/tsld005.htmhttp://www.emg.fi/html/kliininen_kuva2.html
Täsätä vain tutkimuksiin http://64.233.183.104/search?q=cache:Nl36HObd66oJ:www.mantanfhl.net/esitietolomake_fysioterapia.pdf aamupäänsärky&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=18
- sain avun
Kokeile käydä osteopaatilla, minä kävin 3 x ja apu tuli :)
Yläselässä oli 4 nikamanväliä jumissa. - iel
Päänsärkyyn minua auttanut niskojen ja selän hieronta. Välillä ei voi mitään jos tulee sahalaitaa niin siihen auttaa vain lepo ja hetken paikalla olo, mieluiten pimeässä huoneessa ja särkylääke on toinen apu.
Toivottavasti saat apua aamu särkyyn. - Anonyymi
Minulla päänsärky aamuisin ja särky lähti kun istuin tuolilla pää alaspäin ja niska venyi (tämän oppiminen tuli vahingossa tietooni, kun herättyäni katselin puhelimesta uutisia yms. ja pidin puhelinta sylissäni, joten pää alaspäin ja niska venyi mukavasti.. Särky hävisi) Aloin ensin epäillä tyynyä ja niitä vaihtelin huonoin tuloksin ja seuraavaksi päättelin, että vika onkin patjassa (ei ole vanha).. No nukuin vaihteeksi eri patjalla ja homma selkis.. minulla oli vääränlainen patja. Tämä parempi on hiukka kovempi kuin se millä sain päänsäryn ja ei joustinpatja 👍👍👍👍
Kannattaa kokeilla
Tare😊
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879