Päänsärkyä aamuisin

pueca

Ongelmani on sellainen, että minulla on usein päänsärky kun aamulla herään. Menen nukkumaan ihan normaaliin aikaan, 23-01, ja herään 8-10 tuntia myöhemmin. En juo alkoholia juuri ollenkaan (jos ehdotatte krapulaa ;) ). Ja asian oudompi puoli on se, että makuuasennossa särky on kivuliaampi kuin jos nousen ylös, jolloin se hieman lievenee.
Noh, minun käsitykseni mukaan nukkuminen on aina paras lääke, etc, enkä siksi tajua mistä nämä päänsäryt johtuvat. On hermostuttavaa huomata miten nopeasti nuo buranat parissa viikossa menevät, juuri näiden särkyjen takia ;/

Neuvoja/kokemuksia?

Kiitos etukäteen,
pueca

14

16788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppis

      mennä nukkumaan niin että jätät ottamatta sen yömyssy sixpägin.

    • eräs ehdotus

      Sain uuden muhkeamman (muka paremman) tyynyn ja joka aamu niska jumissa ja jomotusta korvan yläpuolella. Tyyny lähti ja vaiva parani.

      • Niskahypoteesi

        Kokeile painaa peukalolla korvan takana olevaa kallon aluetta ikäänkuin yrittäisit hiukan nostaa päätä ylöspäin. Jos tällainen kaulan venytysliike helpottaa, syy on tyynyssä.
        Voit myös nojata seisoma-asennossa ovenpieleen niin, että peukalo on kallonpohjalla ja tuet kyynärpäällä ovenpieleen. Sama tulos, jos on tullakseen.
        Kallonpohjan hieronta saattaa tehdä päänahan araksi. Älä säikähdä, se on normaalia.


      • pueca
        Niskahypoteesi kirjoitti:

        Kokeile painaa peukalolla korvan takana olevaa kallon aluetta ikäänkuin yrittäisit hiukan nostaa päätä ylöspäin. Jos tällainen kaulan venytysliike helpottaa, syy on tyynyssä.
        Voit myös nojata seisoma-asennossa ovenpieleen niin, että peukalo on kallonpohjalla ja tuet kyynärpäällä ovenpieleen. Sama tulos, jos on tullakseen.
        Kallonpohjan hieronta saattaa tehdä päänahan araksi. Älä säikähdä, se on normaalia.

        Tein neuvojesi mukaisia venytysliikkeitä, mutta valitettavasti se ei mielestäni auttanut, ehkä jopa (tuntui ainakin siltä) hieman pahensi päänsärkyä kun siinä sängyssä päänsäryn kanssa makasin. Kokeilin myös venytystä seisoalteen, mutta sekin tuntui vain saavan päänsäryn pahentumaan.
        Vaihdoin tyynyä yhdeksi yöksi, tuloksetta... Tai no, nyt tiedän ainakin etteivät säryt ole tulleet vääränkokoisesta tyynystä, luultavasti.
        Kiitos ohjeista kuitenkin :)

        terv. pueca


    • uniapnea

      Minä kärsin päänsärystä aamuisin ja heräilin siihen öisinkin n. 15 vuotta. Saatoin olla huonovointinen ja sydän hakkasi herättyäni. Hämäävää oli juuri se, että päänsärky lakkasi ylösnoustessa. Juoksin lääkäriltä toiselle ja kalliita pään verisuonitutkimuksia ym. tehtiin, eikä mitään löytynyt.
      Lopulta, n. pari vuotta sitten, ollessani astmatutkimuksissa TYKS:ssä keuhkolääkäri sanoi heti, että se voi olla uniapneaa.

      Paimion sairaalassa tutkittiin ja sitä se oli. Nyt minulla on CPAP-laite ja päänsärky, sun. muut vaivat poissa.

      Mene tosiaan keuhkolääkärille, jos ei paikkakunnallasi ole uniapneaan erikoistunutta lääkäriä.
      Googlaa uniapnea.

      • edelliseen

        Voit mennä terveyskeskuslääkärillekin ja pyytää lähetteen sairaalaan uniapneatutkimuksiin. Siinä on vaan se hankaluus, että ei pääse niin nopeasti kuin ysityiselle puolelle.

        Kaikki uni- ja rauhoittavatlääkkeet pahentavat tilaa.

        Uniapneasta sanotaan aina, että potilas kuorsaa, mutta ei se minulla ollut mikään hankala oire.

        Jätä ne Buranat pois ja juo vaikka pari kahvikupillista, niin sekin voi auttaa, kun hiiidioksidi kuitenkin lähtee pois verestä.

        Sanoin usein, että minulla on tunne kuin aivopaine olisi koholla ja googlasin juuri äsken (uniapnea ja hiilidioksidi), että aivopaine tosiaan voi nousta.


      • pueca
        edelliseen kirjoitti:

        Voit mennä terveyskeskuslääkärillekin ja pyytää lähetteen sairaalaan uniapneatutkimuksiin. Siinä on vaan se hankaluus, että ei pääse niin nopeasti kuin ysityiselle puolelle.

        Kaikki uni- ja rauhoittavatlääkkeet pahentavat tilaa.

        Uniapneasta sanotaan aina, että potilas kuorsaa, mutta ei se minulla ollut mikään hankala oire.

        Jätä ne Buranat pois ja juo vaikka pari kahvikupillista, niin sekin voi auttaa, kun hiiidioksidi kuitenkin lähtee pois verestä.

        Sanoin usein, että minulla on tunne kuin aivopaine olisi koholla ja googlasin juuri äsken (uniapnea ja hiilidioksidi), että aivopaine tosiaan voi nousta.

        Kiitos, pidän tämän uniapnea-syyn mielessäni, viimeisenä vaihtoehtona sen jälkeen kun olen kokeillut toisen ehdottamaa purentalevyä. En viitsi mennä tutkittavaksi vielä ennen kuin olen varma ettei syynä ole tavallista niskajäykkyyttä/hampaiden narskutusta/tai muuta mitä muut nyt tässä ovat ehdotelleet :)

        Kiitos paljon!

        terv. pueca


      • lisäys
        pueca kirjoitti:

        Kiitos, pidän tämän uniapnea-syyn mielessäni, viimeisenä vaihtoehtona sen jälkeen kun olen kokeillut toisen ehdottamaa purentalevyä. En viitsi mennä tutkittavaksi vielä ennen kuin olen varma ettei syynä ole tavallista niskajäykkyyttä/hampaiden narskutusta/tai muuta mitä muut nyt tässä ovat ehdotelleet :)

        Kiitos paljon!

        terv. pueca

        Sinä vaikutat kyllä aika nuorelta tähän uniapneajuttuun, mutta kuten itse sanoit, pidä se mielessäsi ainakin viimeisenä vaihtoehtona.

        Tuli mieleeni myös, että onko verenpaineesi koholla. Minulla hoidettiin sitäkin vuosikausia migreeninä. Ainakin minulla kohonnut verenpaine ilmenee helposti aamupäänsärkynä.
        Vuosia sitten paransin sen aamuisin kahvikupillisella ja särkylääkkeellä. Nykyisin verenpainelääkkeellä. Minä en saanut verenpaineen kohoamista selville ennenkuin ostin kotiin mittarin. Ei se tullut ilmi satunnaisilla mittauksilla. Aina vaan sanottiin, että se on rajamailla, eikä lääkitystä tarvita. Jos sinulla tosiaan on mahdollisuus vaikka lainata joltakin mittaria, niin mielestäni kannattaisi sekin asia tutkia.


    • nukkuessa?

      Sulla voi olla purennassa vikaa tai narskutat täysillä yöllä. Päänsärkyyn voi auttaa, että pitää sellasta purentalevyä öisin. Saa hammaslääkäristä.

      • pueca

        Narskutan hampaita öisin, kyllä. Mutta epäilen sen olevan syy, sillä olen tehnyt sitä 3-vuotiaasta lähtien, ja nyt olen 20. Aamuiset päänsäryt ovat tulleet erittäin tiheiksi vasta nyt puolen vuoden kuluessa. Mutta en tiedä, ehkä se silti voisi olla syy, jos narskunta on esim. pahentunut? Voisin kyllä kokeilla purentalevyä jos se auttaisi.


      • yleistä jännitystilaa
        pueca kirjoitti:

        Narskutan hampaita öisin, kyllä. Mutta epäilen sen olevan syy, sillä olen tehnyt sitä 3-vuotiaasta lähtien, ja nyt olen 20. Aamuiset päänsäryt ovat tulleet erittäin tiheiksi vasta nyt puolen vuoden kuluessa. Mutta en tiedä, ehkä se silti voisi olla syy, jos narskunta on esim. pahentunut? Voisin kyllä kokeilla purentalevyä jos se auttaisi.

        http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2257http://www.epshp.fi/laakmain/keuhko/uniapnea/unikansio.htm
        http://www.oulu.fi/neurosurgery/education/teema-aivokasvain/tsld005.htmhttp://www.emg.fi/html/kliininen_kuva2.html
        Täsätä vain tutkimuksiin http://64.233.183.104/search?q=cache:Nl36HObd66oJ:www.mantanfhl.net/esitietolomake_fysioterapia.pdf aamupäänsärky&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=18


    • sain avun

      Kokeile käydä osteopaatilla, minä kävin 3 x ja apu tuli :)
      Yläselässä oli 4 nikamanväliä jumissa.

    • iel

      Päänsärkyyn minua auttanut niskojen ja selän hieronta. Välillä ei voi mitään jos tulee sahalaitaa niin siihen auttaa vain lepo ja hetken paikalla olo, mieluiten pimeässä huoneessa ja särkylääke on toinen apu.
      Toivottavasti saat apua aamu särkyyn.

    • Anonyymi

      Minulla päänsärky aamuisin ja särky lähti kun istuin tuolilla pää alaspäin ja niska venyi (tämän oppiminen tuli vahingossa tietooni, kun herättyäni katselin puhelimesta uutisia yms. ja pidin puhelinta sylissäni, joten pää alaspäin ja niska venyi mukavasti.. Särky hävisi) Aloin ensin epäillä tyynyä ja niitä vaihtelin huonoin tuloksin ja seuraavaksi päättelin, että vika onkin patjassa (ei ole vanha).. No nukuin vaihteeksi eri patjalla ja homma selkis.. minulla oli vääränlainen patja. Tämä parempi on hiukka kovempi kuin se millä sain päänsäryn ja ei joustinpatja 👍👍👍👍
      Kannattaa kokeilla
      Tare😊

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe