Värianalyysi

Missä?

Haluaisin käydä värianalyysissä. Mutta missä? Etsin paikkaa Keski-Uudeltamaalta tai Helsingistä. Onko kellään kokemuksia?

13

15458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talvi35

Kävin värianalyysissa about 15 vuotta sitten - ja mielestäni kannatti. Olin käyttänyt siihen saakka täysin vääriä värejä, joten ero oli suuri, kun aloin vihdoin käyttää omia värejäni. Väärissä väreissä kasvot näyttivät kalpeilta, jopa sairailta, mutta omissa väreissä kasvoille tulee ihan uudenlaista hehkua - tämä siis jos käyttää täysin vääriä värejä, kuten minä tein.

Kysele kauneushoitoloista - arvokas se analyysi on, mutta hinta ei haitannut minua yhtään, koska värianalyysista saatava tieto oli minun kohdallani niin tajunnanräjäyttävää! Jotkut käyttävät luonnostaan jo valmiiksi omia värejään, mutta sitten on niitä, jotka eivät käytä...

Värianalyysin voi tehdä myös itselleen kirjan avulla - etsi kirjastosta kirja nimeltä Värianalyysi (kirjoittaja oli muitaakseni Margaret Buscher - voi olla muistivirhekin, joten etsi kirjan nimellä).

Aikanaan kun innostuin väreistä, niin tuli tutustuttua tähän aihealueeseen tosi hyvin, joten jos haluat, niin voin pohtia sinun värejäsi, jos kuvailet luontaisia värejäsi mahdollisimman tarkasti ja kuvaavasti.

• kirjastosta ensin

Minäkin suosittelen ensin tekemään itse analyysin kirjasta. Color me beautiful esimerkiksi. Jotain tynkäanalyysiä tehdään netissäkin ilmaiseksi. Saat rahoillesi parhaan vastineen, kun tunnet jo idean.

Minä olen säästänyt varmaan tuhansia vaateostoksissa ja meikeissä värianalyysin takia. Ja on mukava liikkua tyylikkäänä.

• minä tarvin sitä :P

Eli hiukseni ovat luonnostaan vaaleanruskeat, kultaan vivahtavat mutta vähän maantienharmaatkin. vaalenevat auringossa kullan sävyiseksi. kulmakarvat ja ripset vaaleanruskeat/keskiruskeat. iho on suht vaalea mutta kellertävä ja persikkaa vähän. rusketun helposti ja palan harvoin, ruskettuneena olen melko keltaruskea, meikkinä käytän warm honey sävyä: http://www.lilylolo.co.uk/lily-product1.php?cat=1
        kasvot kyllä punertavat couperosan takia ja ovat herkät mut pääsääntöisesti kropan väri on tuo.

värjään hiuksia hieman tummemmaksi, keskiruskeaksi ja samoin kulmakarvoja. iholla rusketus pysyy ikuisuuden, joskus käyn solariumissa talvella eli näytän mielestäni (ja muiden mielestä) paremmalta tummana. pisamia on tasan yksi nenän päässä ja se tulee kesän aikana siihen ja on vaalea.

mielestäni mulle sopii murretut ja ruskeat sävyt parhaiten. jotkin pastelliväritkin kunhan ovat vähän murrettuja edes. ei mitään räikeää. olenko täysin hakoteillä?

• talvi35
        minä tarvin sitä :P kirjoitti:

Eli hiukseni ovat luonnostaan vaaleanruskeat, kultaan vivahtavat mutta vähän maantienharmaatkin. vaalenevat auringossa kullan sävyiseksi. kulmakarvat ja ripset vaaleanruskeat/keskiruskeat. iho on suht vaalea mutta kellertävä ja persikkaa vähän. rusketun helposti ja palan harvoin, ruskettuneena olen melko keltaruskea, meikkinä käytän warm honey sävyä: http://www.lilylolo.co.uk/lily-product1.php?cat=1
        kasvot kyllä punertavat couperosan takia ja ovat herkät mut pääsääntöisesti kropan väri on tuo.

värjään hiuksia hieman tummemmaksi, keskiruskeaksi ja samoin kulmakarvoja. iholla rusketus pysyy ikuisuuden, joskus käyn solariumissa talvella eli näytän mielestäni (ja muiden mielestä) paremmalta tummana. pisamia on tasan yksi nenän päässä ja se tulee kesän aikana siihen ja on vaalea.

mielestäni mulle sopii murretut ja ruskeat sävyt parhaiten. jotkin pastelliväritkin kunhan ovat vähän murrettuja edes. ei mitään räikeää. olenko täysin hakoteillä?

Kuvailusi perusteella on ihan selkeästi kevät - jonkun varauksen tietenkin säilytämme, koska en ole nähnyt sinua :-)

Pieni info kaikista värityypeistä:

Talvi/viileä: hiuksissa on aina viileä tuhkan sävy: harmaanruskea, tummanruskea taikka musta. Iho voi olla vaalea tai tumma, mutta siinä on aina viileä sinertävä vivahde. Joillakin talvityypeillä iho saattaa vaikuttaa kellertävältä, mutta se ei ole koskaan lämmin kullansävy, vaan enneminkin pähkinäinen, harmahtava. Silmät ovat ruskeat, harmaat tai siniset - aina viileä sävy, ja valkuainen on selvästi valkoinen. Tummaihoinen talvi ruskettuu hyvin, kun taas vaaleaihoinen talvi saa vain vienon rusketuksen.

Kesä/viileä: Vähän niinkuin talvi, mutta vaaleampi versio. Hiukset ovat hiirenharmaat, maantienharmaat, platinanvaaleat tai ruskeat - niissä ei ole koskaan lämmintä kullansävyä. Kesän iho voi olla ihan vaalea tai sitten tummempi, mutta iho on aina hieman punakka, sellainen viileän sinertävä. Kesän silmät ovat viileät kuten talvellä, mutta kontrasti ei ole niin suuri - valkuainen on siis hieman "maitomaisempi" tai sameampi. Kesätyypit ruskettuvat usein hyvin, mutta rusketus ei ole koskaan kultainen, vaan ennemminkin pähkinänruskea.

Syksy/lämmin: Syksyn hiukset ovat aina punaiset, enemmän tai vähemmän, ja niiden sävy voi olla vaalea tai tummempi. Pisamia! Syksyn iho voi olla vaaleista vaalein tai sitten tumma, mutta sen sävy on aina lämmin. Syksyn silmät ovat usein ruskeat - lämpimät sellaiset. Syksy ei useinkaan rusketu ollenkaan, vaan palaa herkästi.

Kevät/lämmin: Kevään hiukset voivat olla kaikkea ihan vaaleasta keskiruskeaan, mutta niissä on aina kullansävyä. Tänä kullansävy tulee esille erityisesti silloin, kun aurinko vaalentaa hiuksia. Kevään silmät voivat olla siniset tai vihreät tai miksei ruskeatkin, mutta väri on yleensä haalean vaalea ja aina lämminsävyinen. Kevättyypit ruskettuvat hyvin ja rusketus kestää. Kevään tunnistaa hyvin kesällä, kun iho aivan ruskea ja hiukset auringossa vaalenneet.

• talvi35

Niin, kevään iho on siis lämpimän persikkainen, juuri niinkuin sinulla...

Nyt väreistä:

Jokaiselle värityypille sopii heidän omia värejään vastaavat värit. Viileät tyypit voivat lainata toistensa värejä, vaikka omat värit ovat tietenkin aina parhaat. Ja vastaavasti lämpimät värityypit voivat lainata toistensa värejä...

Talvi ja kesä: molemmille viileät sävyt, mutta talvelle kirkkaat ja voimakkaat versiot ja kesälle haaleat ja vaaleat, mutta viileät.

talvelle sähkönsininen, kesälle laventelinsininen

talvelle voimakas sinertävä kirkkaanpunainen tai tumma viinipunainen tai aniliini, kesälle vaalea viinipunainen tai vadelmanpunainen

talvelle havunvihreä, kesälle jade (sinivihreä - ei lämmin turkoosi, vaan viileä sinivihreä)

molemmille harmaa tai harmaanruskea - ei kullanruskeaa

talvelle voimakas pinkki tai magenta, kesälle haalea pinkki tai vanha roosa

Jotkut värit ovat lähtökohtaisesti lämpimiä, kuten keltainen ja oranssi - näitä ei talvelle ja kesälle. Keltainen tulee kysymykseen, jos se on hyvin vaalea ja viileä sitruunankeltainen (vertaa keltuaisenkeltainen).

Syksy ja kevät: molemmille lämpimät sävyt. Syksyn värit ovat tummia ja täyteläisiä, kevään taas kirkkaita ja raikkaita.

syksylle petroolinsininen, keväälle taivaansininen tai turkoosi (se turkoosin meren sävy)

syksylle tumma oranssi, keväälle tomaatinpunainen (vertaa kesän vadelma)

syksylle army-vihreä, keväälle ruohonvihreä

syksylle ja keväälle kullanruskeaa, ei harmaata

syksylle sinapinkeltainen, keväälle auringonkeltainen

Jotkut värit ovat lähtökohtaisesti viileitä, kuten pinkki - se ei sovi lämpimille värityypeille. Pinkkiä vastaa kevään lohenpunainen tai persikka, mutta nämä värit ovat liian vaaleita syksylle - syksy tarvitsee voimakkaita värejä.

Kysy tarkennuksia!

• talvi35

Väreistä unohtui yksi tärkeä juttu: musta sopii vain talvelle! Toki muutkin voivat käyttää mustaa, mutta kasvojen lähelle kannattaa tällöin valita jotain oman väristä, vaikka huivi. Kesä voi käyttää mustaa, mutta meikki kannattaa tällöin tehdä taiten, jottei tulos näytä liian synkältä - siitä kohta lisää...

Korut:

Talvelle kylmää hopeaa, kikasta timattia, mustaa onyksia, mustia helmiä moninkertaisina, rubiinia - ei keltakultaa! Mitä näyttävämpi, sen parempi!

Kesälle samoin hopeaa, mutta ylipäätään korut voisivat hillittyjä. Mummon vanhat korut ovat kuin tehdyt kesälle (jos väri on sopiva) Ei keltakultaa, mutta hillitympi punakulta käy.

Syksylle kultaa ja luonnonmateriaaleja, kuten luuta, meripihkaa jne. Kunhan sävyt ovat oikeat! Ei hopeaa!

Keväälle kultaa; nyt niin muodikas kamee on itseoikeutetusti kevätihmisen koru (siis kulta-luonnonvalko-sävyisenä)! Jalokivet valitaan omanvärisinä.

Tietenkään kukaan ei luovu rakkaista koruistaan sen takia, että ne ovat väärän värisiä, mutta jatkossa osaat valita korutkin, niin että sopivat täydellisesti!

Hiusvärit:

Talvelle viinipunaista, rummanruskeaa tai mustaa - platinanvaalea näyttää upealta, jos hiuksista saadaan pois kaikki keltaisuus (se onkin sitten eri asia, mikä on hiusten kunto tämän jälkeen)

Kesälle: Hopeanvaaleaa, paltinanvaaleaa - raitoina tai koko päähän. Tylsältä kuulostava maantienväri sopii kesälle - sitä voi piristää vaikka niillä hopeisilla raidoilla.

Syksylle: porkkanaa ja muita lämpimiä punaisia - vaalennuksen sävy on oltava punakulta tai kulta.

Keväälle: Kullanvaaleaa ja punakultaa, raitoina tai koko päähän. Aurinko yleensä hoitaa kevään hiuksiin sopivan värin.

Meikit: Kimalteet ja hohteet - viileille tyypeille hopenhohdetta, lämpimille kullanhohdetta.

Talvelle sopii 60-lukulainen meikki: mustat paksut rajaukset ja huuliin vaaleaa hopeanhohtoista helmiäisroosaa. Tai sitten talvi voi jättää silmämeikin kevyemmäksi ja laittaa huuliin syvän tummanpunaisen sävyn. Mikä sopii vaatteisiin, sopii meikkiinkin. Huuliin violettia, tummanpunaista, pinkkiä tai roosaa. Silmiin talven viileitä sävyjä, kuten yönsinistä, violettia, havunvihreää, harmaata tai roosaa. Musta ripsiväri, poskiin viileä punerrus.

Kesän meikkisävyt ovat viileitä ja haaleita, eli koska huuliin ei sovi tumma punainen, niin kesän kannattaa panostaa silmämeikkiin. Jälleen: mikä sopii vaatteisiin, sopii myös meikkiin. Jos kesällä on mustat vaatteet, niin meikki kannattaa tehdä hohtavaksi: luomiin hopeanhohtoista roosaa tai hopeaa, poskiin pinkkiä (hieman hohtavaa) ja huuliin helmiäisroosaa. Ripsiväri musta tai harmaa.

Syksyn meikkisävyt: Luomiin petroolia, oranssia, kullanruskeaa, armyvihreää jne. Ihan kuten vaatteissa. Huuliin oranssia tai ruskean sävyjä. Poskipuna rusehtava. Ripsiväri ruskea.

Kevään etuoikeus on värilliset ripsivärit: sininen ja turkoosi näyttävät muilla vähän hölmöiltä. Luomiin luonnonvalkoista, persikkaa, kullanruskeaa, turkoosia jne, kuten vaatteissa. Huuliin persikkaa, lohenpunaista tai tomaatinpunaista - myös rusehtavat sävyt käyvät, jos tykkäät tummemmista sävyisttä. Poskiin lohenpunaista tai rusehtavaa.

Lopuksi: kaikki värityypit voivat kayttää (melkein) kaikkia värejä, mutta sävyn pitää olla oikea. Viileissä sävyissä on sinistä, lämpimissä keltaista. Värisävyt oppii erottamaan todella nopeasti, kun sitä alkaa harjoitella. Vertaile kahta eri punaista ja huomaat eron, toinen on oranssihtavampi ja toinen sinertävämpi (tomaatti ja vadelma). Omenanvihreä näyttää keltaiselta verrattuna havunvihreään.

Kun opit erottamaan viileän ja kylmän sävyn, niin seuraavaksi tarkastellaan värin voimakkuutta: armyvihreä on lämmin, samoin omenanvihreä, mutta army on tumma ja "synkempi". Rubiinipunainen on viileä (kylmä), samoin vadelma, mutta rubiini on tumma ja voimakas.

Näin kaikista väreistä löytyy sinulle sopiva sävy:

Talvi - kylmä, kirkas, voimakas (rubiini, sähkönsininen, havunvihreä)

Kesä - viileä, vaalea, haalea (vadelma, laventeli, jade)

Syksy - lämmin, täyteläinen, voimakas (oranssi, petrooli, armyvihreä)

Kevät - lämmin, kirkas, raikas (tomaatinpunainen, turkoosi, omenanvihreä)

• railor

Mielestäni olet ennemmin syksy kuin kevät kuvauksesi pohjalta , mikä on silmien väri ?

• kfsmlfk
        railor kirjoitti:

Mielestäni olet ennemmin syksy kuin kevät kuvauksesi pohjalta , mikä on silmien väri ?

silmät ovat melko tumman siniset, ei juurikaan harmaata seassa. auringonvalossa hohtavat kirkkaan sinisenä.

• talvi35
        kfsmlfk kirjoitti:

silmät ovat melko tumman siniset, ei juurikaan harmaata seassa. auringonvalossa hohtavat kirkkaan sinisenä.

Päättelin sinun olevan kevät (erotuksena syksystä) juuri ruskettumisominaisuutesi takia. Syksytyypit eivät rusketu ja he palavat herkästi. Ja ilmeisesti hiuksissasi ei ole punaista tai punaruskeaa? Samoin silmiesi väri viittaa minusta kevääseen. Syksytyyppien silmät ovat useimmiten ruskeat, muitakin voi toki olla, mutta tuollainen kirkkaan sininen väri ei viittaa kyllä mitenkään syksyyn.

No, kuten sanoin, jokin varaus täytyy säilyttää sillä, koska emme näe sinua. Mutta siitä voin laittaa vaikka pääni pantiksi, että olet lämmin tyyppi. Eli kokele kevään ja syksyn värejä - jos olet kevät, niin syksyn värit pukevat sinua ihan ok, mutta ovat kuitenkin hieman liian tummia. Kevään väreissä taas näytät sopusointuiselta. Paras väri kokeilla on Välimeren turkoosi, se ei sovi hyvin kenellekään muulle kuin keväälle - jos se pukee sinua mainiosti, niin voimme sanoa melkoisella varmuudella sinun olevan kevät.

• railor
        kfsmlfk kirjoitti:

Luin vähän tarkemmin kuvauksesi ja täytyy muuttaa vähän analyysiä eli olet todennäköisesti kesäihminen .

• miten voi olla
        railor kirjoitti:

Luin vähän tarkemmin kuvauksesi ja täytyy muuttaa vähän analyysiä eli olet todennäköisesti kesäihminen .

kesäihminen jos on ihan selvästi lämmin ihonväri ja sillon on kevät tai syksy. punertavalla iholla voisi kesäksi mennäki.

• murrettu syksy
        miten voi olla kirjoitti:

kesäihminen jos on ihan selvästi lämmin ihonväri ja sillon on kevät tai syksy. punertavalla iholla voisi kesäksi mennäki.

Hei!

Minäkin olen noiden värianalyysien kanssa leikkinyt ja erehtynyt. Ihoni on herkästi ruskettuva murrettu persikka (talvisin lähes kalpean kuulas persikka, kesäisin oliivinpersikka, poskilla punaista vain flunssassa), silmäni ovat lämpimät ja tummat sinivihreänruskeanharmaat, joissa on keltaisia juovia, hiukseni ovat murretunruskeat joissa vaaleaa ja tummaa hiusta sekaisin (lopputulos näyttää nykyiseltä värjäysmuodilta) ja kesä tekee niihin luonnonraitoja.

Analysoin itseni luonnonblondina teininä virheellisesti kevääksi, mutta sitten täsmälleen samoilla väreillä oleva tätini analysoitiin syksyksi. Nyttemmin parikymppisenä, kun luonnollinen hiustenvärini on alkanut tummua kohti mustaa, näytänkin selkeästi syksyltä. :)

• talvi35

värianalyysissa laitetaan kasvojen viereen erisävyisiä liinoja ja katsotaan mitä tapahtuu kasvoille - joidenkin värien kanssa kasvot tulevat esiin, ne saavat hohdetta tai väriä. joidenkin värien kanssa kasvot näyttävät sairailta, harmailta, keltaisilta tai finnit pomppaavat silmille.

Suuren vaatevaraston omistajilta saattaa löytyä jokaisen tyypin värejä, silloin testaus on helpointa; tarvitset neljä sävyä samasta väristä. vaihtele erivärisiä kasvojesi lähelle - katso KASVOJA, mitä tapahtuu?

Jos olet lämmin tyyppi, niin talven voimakas sähkönsininen tyrmää kasvosi täysin - kasvosi eivät tule esille, vain väri. Kesän viileä laventeli ei tyrmää, mutta jokin on vinossa: viileä sävy ei ole sopusoinnussa omien lämpimien väriesi kanssa.

Jäljellä testattavaksi ovat siis syksyn petrooli ja kevään välimeren turkoosi - molemnmat sopivat lämpimälle tyypille, mutta kumpi paremmin? Selviää vain kokeilemalla: vaihtele värejä kasvojesi lähelle hitaammin ja nopeasti - ehkä useitakin kertoja. Jossain vaiheessa huomaat eron, syksylle turkoosi on liian vaalea, syksy tarvitsee yhtä voimakkaita sävyjä kuin hänen omat värinsäkin ovat. Keväälle petrooli on liian tumma, kasvot eivär raikastu, vaan synkistyvät - kevät tarvitsee yhtä hennon värin kuin hänen omat värinsä ovat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      105
      6358
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      222
      3575
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3405
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3328
    5. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      33
      2721
    6. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2555
    7. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2524
    8. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2373
    9. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      274
      2181
    10. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1786
    Aihe