Reilun vuoden ajan oli näkyvät raudat molemmissa leuossa ja toissapäivänä pääsin niistä eroon. Nyt on sisäpuolelle retentiolangat, tosi yläkulmahampaista taaksepän laitettiin ulkopuolle tuo lanka. Ihana fiilis ja nätit hampaat nyt. Ja ikää minulla 36 v.
Tämän halusin kertoa siksi kun usein tuota oikomishoidon onnistumista aikuisiällä epäillään ja epäonnistumisia olen täältäkin palstalta lukenut.
Ihanaa, pääsin eroon raudoista =)
20
3795
Vastaukset
- hyvää joulua :)
Kiva kuulla, että on oikominen onnistunut ja vielä aika lyhyessä ajassa.
Mun pitäisi aloittaa 20 kuukauden hoito mutta rautojen ulkonäkö kyllä ottaa päähän. Nikkeli allergian takia pitää ottaa titaaniset braketit, jotka on isommat kuin teräksiset ja muutenkin ihan karmean näköiset.- Anselmi*
Mullakin on nikkeliallergia ja ei multa kysyttykään että minkälaiset raudat laitetaan. Braketit yläleuassa oli valkoiset (ilmeisesti jotain keramiikkaa) ja alhaalla perinteiset. Kyllä kai sinunkin tapauksessa nuo valkoiset voisi laittaa ylös, ne ovat huomaamattomammat kuin tavalliset.
Kiitos sinulle ja Hyvää Joulua! - rautasuu
Anselmi* kirjoitti:
Mullakin on nikkeliallergia ja ei multa kysyttykään että minkälaiset raudat laitetaan. Braketit yläleuassa oli valkoiset (ilmeisesti jotain keramiikkaa) ja alhaalla perinteiset. Kyllä kai sinunkin tapauksessa nuo valkoiset voisi laittaa ylös, ne ovat huomaamattomammat kuin tavalliset.
Kiitos sinulle ja Hyvää Joulua!Kuin myös nikkeliallerginen täällä. Minulla myös ylhäällä keraamiset braketit ja alhaalla tavalliset. Keraamiset ovat jotenkin terävämmät ja isommat, mutta vähemmän näkyvät.
Kiva Anselmi, että sinulla onnistui oikomishoito. Minulla on alahampaat kyllä mahtavan hienosti oienneet, mutta ylähampaat jäävät ulkoneviksi, mutta en halunnut leukaleikkaukseen, joka olisi taannut parhaimman lopputuloksen.
Varmaan hieno fiilis päästä raudoista eroon ja vieläpä jouluruokaa saat pupeltaa ilman rautoja :) Itse pääsen näistä muutaman kuukauden kuluttua. Olleet sitten jo kolme vuotta.
Olen miettinyt sitä, että säilyykö pesurutiini samana rautojen poiston jälkeen? Harjaan hampaani aina kun olen syönyt jotain. - .----
rautasuu kirjoitti:
Kuin myös nikkeliallerginen täällä. Minulla myös ylhäällä keraamiset braketit ja alhaalla tavalliset. Keraamiset ovat jotenkin terävämmät ja isommat, mutta vähemmän näkyvät.
Kiva Anselmi, että sinulla onnistui oikomishoito. Minulla on alahampaat kyllä mahtavan hienosti oienneet, mutta ylähampaat jäävät ulkoneviksi, mutta en halunnut leukaleikkaukseen, joka olisi taannut parhaimman lopputuloksen.
Varmaan hieno fiilis päästä raudoista eroon ja vieläpä jouluruokaa saat pupeltaa ilman rautoja :) Itse pääsen näistä muutaman kuukauden kuluttua. Olleet sitten jo kolme vuotta.
Olen miettinyt sitä, että säilyykö pesurutiini samana rautojen poiston jälkeen? Harjaan hampaani aina kun olen syönyt jotain.Minä pääsen ensi keväänä eroon raudoista, ollut minulla jo kohta kaksi vuotta.
- :((((((((
Anselmi* kirjoitti:
Kiitos sinulle ja Hyvää Joulua!Jos laitan vaikkapa vyön jossa on nikkeliä niin parin tunnin päästä on mahassa sellanen halkasijaltaan viiden sentin "kupliva" ihottuma.
Keraamisissa on usein terästä sisällä pitämässä braketti koossa... - jos on nikkeliä suussa kaso...
:(((((((( kirjoitti:
Jos laitan vaikkapa vyön jossa on nikkeliä niin parin tunnin päästä on mahassa sellanen halkasijaltaan viiden sentin "kupliva" ihottuma.
Keraamisissa on usein terästä sisällä pitämässä braketti koossa...voi tulla joku ihmeen shokki. Itse en viitsi ottaa riskiä.
- Anselmi*
Jos laitan vaikkapa vyön jossa on nikkeliä niin parin tunnin päästä on mahassa sellanen halkasijaltaan viiden sentin "kupliva" ihottuma.
Keraamisissa on usein terästä sisällä pitämässä braketti koossa...Mahtoikohan mulla olla sittenkin teräksiset ne raudat? Voihan olla että mä en vaan muista että nikkeliallergista on ollut silloin alussa puhetta.
- Anselmi*
rautasuu kirjoitti:
Kuin myös nikkeliallerginen täällä. Minulla myös ylhäällä keraamiset braketit ja alhaalla tavalliset. Keraamiset ovat jotenkin terävämmät ja isommat, mutta vähemmän näkyvät.
Olen miettinyt sitä, että säilyykö pesurutiini samana rautojen poiston jälkeen? Harjaan hampaani aina kun olen syönyt jotain.joka suupalan jälkeen hampaat. Mä käytin pelkästään hammastikkuja. Nyt kun ei ole rautoja niin hampaiden pesu tuntuu tosi helpolta kun ei ole rautoja enää jarruna. Tsemppiä sulle loppurutistukseen!!!
- rautasuu
Keraamisissa on usein terästä sisällä pitämässä braketti koossa...Kävin nimittäin raudat suussa magneettikuvauksessa. Voi olla, että oli silloin vain ylhäällä raudat, jossa keraamiset braketit. Ei päätä kuvattu, mutta hoitaja sanoi, että magneettikenttä olisi vaikuttanut heti laitteeseen mennessä, jos olisi jotain vaikutuksia tullut. Ei kuumennut yhtään.
- rautasuu
rautasuu kirjoitti:
Kävin nimittäin raudat suussa magneettikuvauksessa. Voi olla, että oli silloin vain ylhäällä raudat, jossa keraamiset braketit. Ei päätä kuvattu, mutta hoitaja sanoi, että magneettikenttä olisi vaikuttanut heti laitteeseen mennessä, jos olisi jotain vaikutuksia tullut. Ei kuumennut yhtään.
Vai onkohan näissä sitten jotain "kirurgin terästä"?
- materiaalista
Metallisista braketeista oli jokin aika sitten julkaistu tutkimus. Vaikka sisältävät nikkeliä pieniä määriä (nikkeli on luja metalli), ei tutkimuksessa oltu havaittu näitä oikomiskojeita käyttävillä nuorilla sen enempää nikkeliallergiaa kuin muulla väestölläkään. Eikä braketit olleet aiheuttaneet allergiaoireita niilläkään, joilla nikkeliallergia oli jo valmiiksi. Valitettavasti en muista missä tutkimus oli tehty.
Yhdysvalloissa (ja muissakin maissa) muuten hammaskruunuissa on huomattavasti enemmän nikkeliä kuin pohjoismaisissa metallokeraamisissa kruunuissa (siis protetiikasta kyse). - itse olen kuullut
materiaalista kirjoitti:
Metallisista braketeista oli jokin aika sitten julkaistu tutkimus. Vaikka sisältävät nikkeliä pieniä määriä (nikkeli on luja metalli), ei tutkimuksessa oltu havaittu näitä oikomiskojeita käyttävillä nuorilla sen enempää nikkeliallergiaa kuin muulla väestölläkään. Eikä braketit olleet aiheuttaneet allergiaoireita niilläkään, joilla nikkeliallergia oli jo valmiiksi. Valitettavasti en muista missä tutkimus oli tehty.
Yhdysvalloissa (ja muissakin maissa) muuten hammaskruunuissa on huomattavasti enemmän nikkeliä kuin pohjoismaisissa metallokeraamisissa kruunuissa (siis protetiikasta kyse).eräältä oikojaproffalta, että jos potilaalla on vaikea nikkelialleria, ei missään nimessä kannata pistää teräksisiä, koska vaihtoehtoja on olemassa. Allergia yhdessä nikkeliä sisältävien brakettian kanssa voi jontaa pahimmassa tapauksessa shokkiin.
Itse en näe miään syytä tunkea nikkeliallergikolle nikkeliä sisältävää terästä suuhun, kun vaihtoehtojakin on olemassa.
- AINA takuuvarmasti
RAUTOJEN POISTON JÄLKEEN. Eriasia on saadaanko hampaat PYSYMÄÄN paikoillaan. Kun raudat poistetaan hoito ei ole suinkaan loppu. Hampaat alkavat vaeltamaan rautojen poiston jälkeen. Vaikka sinulla on retentiolangat, levyt sun muut, SILTI hampaat liikkuvat edelleen.
Itsellä oiottiin hampaat, ihan professoritason oikoja ja hän sanoi ,että hampaani ei tule retentiolevyistä huolimatta pysymään paikoillaan!
Tavallaan hiukan hukkaan meni tämä homma, mutta kokemuksena ihan kokeilemisen arvoinen, vaikka tulos ei tule pysymään.
Tälläkin palstalla on puhuttu lähinnä hampaiden palautumisesta rautojen poiston jälkeen, eikä suinkaan epäonnistuneista oikomisista!- Anselmi*
on tehty jo vuosia sitten ja hampaat ovat pysyneet jokaisella kuosissaan, jopa sen jälkeen kun retentio on lopetettu. Kyllähän minuakin varoiteltiin että saattaa olla että lopputulos ei tyydytä mutta siitä huolimatta lähdin tähän mukaan.
- pysyy paikoillaan?
Tarvitaan levy pitämään hampaita paikoillaan rautojen poiston jälkeen. Miten ihmeessä sulle ei sellaista tule?
On kyllä aika outoa hommaa.- Anselmi*
niin lääkäri päätti tehdä tämmöisen ratkaisun. Ja tästä kuulin kaveriltani jolle oli tehty samanlainen oikominen kuin minulle vuosia aiemmin. Sen takia osasin vaatia jotain muuta kuin irrotettavaa retentiokojetta.
Onhan minulla nuo retentiolangat ylhäällä ja alhaalla jotka (toivottavasti) pitävät hampaat paikoillaan.
- Mansikki 32v.
Sangen outoa! Kyllä täällä saa lukea kaikenlaisia viestejä, mutta että retentiolanka laitetaan hampaiden etupuolelle kulmahampaista (kolmoset) taaksepäin. Varsin outoa toimintaa.
Nyt tuli kyllä kammo koko oikomiseen. Mulla nimittäin laitettiin metalliset braketit kolmosista taaksepäin eli kiinteät raudat. Allergiaa on vaikka kuinka paljon, mutta ei kyselty mitään sen kummemmin ennen aloitusta. Eikä ole kyllä oireetkaan lisääntyneet.
Kyllä nyt vaan hirvittää, että vielä retentiolanka hampaiden eteen kolmosista taaksepäin, kun piru vie nämä braketitkin näkyy, vaikka kolmosista taaksepäin! Auts sentään! - Ansku 78
RETENTIOLANKA HAMPAIDEN ETUPUOLELLE YLÄHAMPAISIIN ?????!!!!!
- Se ei pelaa joka pelkää
Minäkin olen kuullut kaikenlaisia kokemuksia oikomisesta, mutta päätin silti katsoa omalla kohdallani, miten tulee käymään. Jos olisin muiden epäonnistumiskokemusten perusteella luopunut yrityksestä, olisin tod. näk. koko loppuelämäni miettinyt, josko sittenkin tuloksesta olisi tullut hyvä! Eli rauhaa ei saa, jos ei kokeile. Sittenpähän tietää...
Varmaa on se, että oikojissa on eroja (kuten esim. kampaajissakin ja muissa.) Täytyy kuitenkin noudattaa ohjeita. Se on oma vika, jos ei pidä niitä vetoja ja retentiokojeita, ja sitten lähtevät hampaat liikkumaan. Monihan syyttää oikojaa, vaikka itse säilytti retentiolaitetta roskiksessa. Ja ehkä braketit voivat näyttää rumilta, mutta so what? Kyse on väliaikaisratkaisusta, ja homma on pian ohi. Ruma purenta sen sijaan kestää hautaan saakka, ja on takuulla rumia brakettejakin rumempi. - Anselmi*
Eikä näy juurikaan häiritsevästi. Puolisen vuotta joudun pitämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181