Fataalia sairautta

2,8 v - 6 v elinaika

"UIP:n histologinen kuva vaihtelee intersititellistä fibroosisita inflammaatioon, hunaja- kennomuutokseen ja normaaliin keuhkoon. Alveoliseptat paksuuntuvat kollageeni-juosteista, jotka muodostavat myös läiskäisiä arpia. UIP:n histologisen kuvan vaihtelevuutta kuvastaa myös fibroosin luonteen tarkastelu. Vaikka suurin osa fibroottisista alueista koostuu ”vanhoista”, suhteellisen soluttomista kollageenijuosteista, on havaittavissa pieniä, aktiivisesti proliferoituvia myofibrolasteista ja fibroblasteista koostuvia kertymiä eli fibroblastikokuksia. Fibroblastifokuksen kehittymistä on verrattu tapahtumiin haavan paranemisessa iholla ja muissa kudoksissa. Tämä prosessi kehittyy 1-2 vk:n sisällä vauriosta ja johtaa muutaman kuukauden kulusessa korvautumiseen kollageenilla. Fibroblastifokuksen läsnäolo toisilla ja arpeutuminen kollageenilla ja hunajakennomuutosten kehittyminen toisilla alueilla sopivat vaurion ajalliseen epäyhtenäisyyteen. Tämä on keskeinen piirre UIP:tä diagnosoidessa ja erotettaessa sitä muista idiopaattisista interstitielleistä pneumonioista. Inflammaatio UIP:ssa on tavallisesti lievä.
Termi ”idiopaattinen keuhkofibroosi” tulisi varata UIP-tapauksille. UIP on tavallisin idiopaattisista interstitielleistä pneumonioista. Potilaat ovat keski-ikäisiä, miehiä on kaksi kertaa enemmän kuin naisia. Yleensä lapset eivät sairastu.
Oireista yleisimpiä ovat hengenahdistus ja yskä. Systeemisiä oireita kuten kuumetta, sairauden tunnetta, niveloireita ja painon putoamista on puolella potilaista. Taudin alku on hiipivä. Lukuisia laboratoriopoikkeavuuksia on havaittavissa, mm. senkka, tumavasta-aineet, kryoglobuliinit ja reumafaktori voivat olla koholla, ilman että tilaan liittyisi sidekudossairautta.
Thorax-kuvassa voi olla interstitielliä juosteisuutta ja HRCT:ssä intestitaalista juosteisuutta, mattalasialueita ja hunajakennomuutoksen eri asteita. Muutokset painottuvat keuhkojen basaaliosiin. Keuhkofunktioissa on aina kohtalainen- vaikea restriktiivinen häiriö ja diffuusiokapasiteetti on alentunut.
Taudinkulku on kroonisesti etenevä vaste lääkehoidolle on huono. Useimmissa tapauksissa tauti on fataali, kuolleisuus vaihtelee 59-70%:iin. Taudin keskimääräinen kesto diagnoosista kuolemaan on 2.8-6 v."

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/990401.htm

*******************

83

12333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuolemaan

      Taudin keskimääräinen kesto diagnoosista kuolemaan on 2.8-6 v.


      Tästä syystä on oikein hyvä, jos ette ole saaneet diagnoosia.

      • jos ei sairasta

        tuota kyseistä sairautta.

        Terveisin vakituinen ilman nikkiään


    • Homeherkkä

      Kertoisitko idiopaattisten interstitiaalipneumonioiden syistä?

      Aiheuttaako sinun mielestäsi allergisoituminen homeitiöille tuonkaltaisia keuhkosairauksia vai ei?

      • vailla vastausta vielä

        Kysymys?
        Homeherkkä 26.12.2006 klo 11.00

        Kertoisitko idiopaattisten interstitiaalipneumonioiden syistä?

        Aiheuttaako sinun mielestäsi allergisoituminen homeitiöille tuonkaltaisia keuhkosairauksia vai ei?

        -tietääkö kukaan?


      • Homepallo...
        vailla vastausta vielä kirjoitti:

        Kysymys?
        Homeherkkä 26.12.2006 klo 11.00

        Kertoisitko idiopaattisten interstitiaalipneumonioiden syistä?

        Aiheuttaako sinun mielestäsi allergisoituminen homeitiöille tuonkaltaisia keuhkosairauksia vai ei?

        -tietääkö kukaan?

        jonka on toimittanut Vuokko Kinnula, Pirkko E. Brander ja Pentti Tukiainen 3. uudistettu painos 2005 kerrotaan s. 479-498 idiopaattisista interstitiaalipneumonioista. Koska tekstiä on paljon, en sitä tässä siteeraa tarkasti, mutta kannattaa mennä kipin kapin kirjastoon lainaamaan tämä kirja, jos haluaa tietoa.

        Idiopaattisen keuhkofibroosin (IPF eli fibrosoiva alveoliitti, CFA) oireet ja löydökset kohdassa s. 482 sanotaan: "Anamneesitiedot ovat hyvin tärkeitä. Muut diffuusien keuhkomuutosten syyt on suljettava pois. Tärkeimpiä näistä ovat lääkkeet, infektiot, pahanlaatuiset kasvaimet sekä altistuminen asbestille, kvartsille tai homepölylle. Tyypillisessä tapauksessa potilaalla esiintyy vähitellen lisääntyvää hengenahdistusta keskimäärin kaksi vuotta ennen diagnoosihetkeä (vaihtelu 1 kk - 10 v)."


      • Kuinka pitkään olet
        Homepallo... kirjoitti:

        jonka on toimittanut Vuokko Kinnula, Pirkko E. Brander ja Pentti Tukiainen 3. uudistettu painos 2005 kerrotaan s. 479-498 idiopaattisista interstitiaalipneumonioista. Koska tekstiä on paljon, en sitä tässä siteeraa tarkasti, mutta kannattaa mennä kipin kapin kirjastoon lainaamaan tämä kirja, jos haluaa tietoa.

        Idiopaattisen keuhkofibroosin (IPF eli fibrosoiva alveoliitti, CFA) oireet ja löydökset kohdassa s. 482 sanotaan: "Anamneesitiedot ovat hyvin tärkeitä. Muut diffuusien keuhkomuutosten syyt on suljettava pois. Tärkeimpiä näistä ovat lääkkeet, infektiot, pahanlaatuiset kasvaimet sekä altistuminen asbestille, kvartsille tai homepölylle. Tyypillisessä tapauksessa potilaalla esiintyy vähitellen lisääntyvää hengenahdistusta keskimäärin kaksi vuotta ennen diagnoosihetkeä (vaihtelu 1 kk - 10 v)."

        kärsinyt näistä hengenahdistuksista, siis miten pitkään esim. portaat ovat rasittaneet, etkä ole pystynyt niitä kävelemään hengästymättä?

        Vastaukseni oli ehkä parin viime vuoden ajan.


    • omasta tilanteesta

      lisääntyy tuollaista tiedoista. Toisaalta on hyvä laajentaa tietämystä.
      Eihän toki minulla tota ole, vaikka on juosteita, on mattalasia, on arpikudosta.

      Kiitos linkistä!

    • f123ly

      noita yhteisiä piirteitä tämän ja esim. oman astmani kanssa. Minulla on noita juosteita, tumavasta-aineet koholla, reumafaktori koholla myös, mutta ei ole autoimmuunisairautta todettu. Noita mattalasi- tai hunajakennomuutoksia ei ole todettu. Lähinnä itseä mietityttää se, että jos nämä muutokset ovat noin fataaleja, miksei sitten minun astmani olisi fataali? No toivotaan, että on vain yhteisiä piirteitä, kuten aina monissa sairauksissa. Eipä oikein innosta tuo elinaika ja lisäksi mietityttää millaista elämää se sitten loppuviimein on?

      Toisaalta, jos lukee lääkärikirjaa on sieltä mahdollisuus poimia monia sairauksia itselleen minunkin oireillani ja labralöydöksillä. Joten tätyy vain odotella. Alkaa kuitenkin jopa tuo J44 näyttää ihan hyvältä diagnoosilta näiden rinnalla.

    • en tiedä itse

      Kuka tietää mitkä ovat keuhkojen basaaliosat?

      "Muutokset painottuvat keuhkojen basaaliosiin"

      • ovat keuhkojen alalohkoissa.


      • f123ly
        homeahdistus kirjoitti:

        ovat keuhkojen alalohkoissa.

        joten ihan kiva taas tuokin yhteneväisyys.

        Mutta ei heitetä kirvestä kaivoon, eihän astma nyt niin vaikea sairaus ole. Eihän.


      • f123ly kirjoitti:

        joten ihan kiva taas tuokin yhteneväisyys.

        Mutta ei heitetä kirvestä kaivoon, eihän astma nyt niin vaikea sairaus ole. Eihän.

        sairaus, jossa esiintyy juosteita keuhkokuvassa... Vaikea astma toki on vaikea, työkyvyttömyyttä aiheuttava sairaus ja keuhkojen toiminta vähitellen huononee, jos esimerkiksi lyö laimin astman lääkehoidon. Minulla on ollut lievässä astmassanikin sairaalahoitoon johtanut vaikea astmakohtaus ja se näkyi röntgenkuvassa ja yhtä hyvin kuvassa näkyi kun kohtaus oli helpottanut muutaman päivän päästä. Ei ollut juosteisuutta eikä myöskään mitään mattalasimuutoksia.

        Mutta selkeästi sinulla on enempi jonkun muun keuhkosairauden oireita, jopa tuon fibrosoivan alveoliitin. Jatkuuko sinulla tutkimukset jossain muualla, että saisit vihdoin oikean diagnoosin? Tuo astmalääkehoitokin kuulostaa vähän oudolta. Olisi tärkeää, että olisi oikea diagnoosi niin voisi ehkä löytyä jotain hoitoakin, joka ehkä hidastaisi taudin etenemistä.


      • f123ly
        homeahdistus kirjoitti:

        sairaus, jossa esiintyy juosteita keuhkokuvassa... Vaikea astma toki on vaikea, työkyvyttömyyttä aiheuttava sairaus ja keuhkojen toiminta vähitellen huononee, jos esimerkiksi lyö laimin astman lääkehoidon. Minulla on ollut lievässä astmassanikin sairaalahoitoon johtanut vaikea astmakohtaus ja se näkyi röntgenkuvassa ja yhtä hyvin kuvassa näkyi kun kohtaus oli helpottanut muutaman päivän päästä. Ei ollut juosteisuutta eikä myöskään mitään mattalasimuutoksia.

        Mutta selkeästi sinulla on enempi jonkun muun keuhkosairauden oireita, jopa tuon fibrosoivan alveoliitin. Jatkuuko sinulla tutkimukset jossain muualla, että saisit vihdoin oikean diagnoosin? Tuo astmalääkehoitokin kuulostaa vähän oudolta. Olisi tärkeää, että olisi oikea diagnoosi niin voisi ehkä löytyä jotain hoitoakin, joka ehkä hidastaisi taudin etenemistä.

        tt-lääkärillä käyn kun tilanne vaatii ja sitten on tuo TTL:n toimesta erikoistunut tosi pätevä keuhkolääkäri. Hän sitten auttaa minkä voi. Mutta mikään tutkimus ei varsinaisesti jatku. Astma on todettu ja siinä se mitä TTL totesi.

        Keuhkolääkäri sitten totesi tuon J44. Ja olen sen ja noiden astmadiagnoosien kanssa menossa sopeutusvalmennukseen helmikuun alussa.

        Tt-lääkärin kanssa sovimme joistakin verikokeista yms. tutkimuksista Joulun jälkeen, kunhan nyt sitten sovitaan mitä otetaan. Mullahan on lasko, reumafaktori ja tumavasta-aineen koholla sekä anemiaa. Niitä vähän taas tarkkailtaisiin.

        No selkeästi olo on huonompi kuin esim. kuukausi sitten. Nyt on ikävää tuo syöminen, kun kaikki maistuu pahalta. No jouluruoat jätin väliin jo, ei pystynyt syömään. Nyt menee taas kaurahiutaleet kuiviltaan parhaiten. No suolakeksi maistuu vähän siedettävältä, mutta muut kunnon ruoat ei. No ei mulla mitään hätää vielä ole, voin kyllä olla vähemmällä ravinnolla pitkäänkin, kunhan saan jostakin vitamiinit ja hivenaineet. Niiden kanssa täytyy nyt olla varovainen.

        Väsymys on todella paha nyt. Nukkuisin aina, joten ehkä noita vitamiineja ei tarpeeksi nyt elimistössä liiku ja verikin voi taas olla vettä. Mutta kaikki on sitten käytännössä tuo tt-lääkärin kontolla. No myös hän on erikoistunut tuolla TTL:llä. Siksi kait pyytää minun varaamaan aikoja tuolta keuhkolääkäriltä, vaikka minusta se on noin astman tiimoilta tosi noloa. Eihän keuhkolääkärit astmaa hoida, enkä aina tiedä mitä ihmettä tuolle keuhkolääkärille oikein sanoisin. Että väsyttää, ahdistaa, limaa tulee ja tulee, kaikki maistuu pahalta ... no mitä sitten. Vaihdetaan lääkkeitä ja taas yritetään jaksaa. En milläään kehtaa mennä enää tuolle keuhkolääkärille samoja juttuja jauhamaan, joten tässä tämä tutkimus nyt sitten on. Hoidetaan nyt tätä astmaa ja toivotaan, että siitä rauhoittuu.


      • homeahdistus1
        f123ly kirjoitti:

        tt-lääkärillä käyn kun tilanne vaatii ja sitten on tuo TTL:n toimesta erikoistunut tosi pätevä keuhkolääkäri. Hän sitten auttaa minkä voi. Mutta mikään tutkimus ei varsinaisesti jatku. Astma on todettu ja siinä se mitä TTL totesi.

        Keuhkolääkäri sitten totesi tuon J44. Ja olen sen ja noiden astmadiagnoosien kanssa menossa sopeutusvalmennukseen helmikuun alussa.

        Tt-lääkärin kanssa sovimme joistakin verikokeista yms. tutkimuksista Joulun jälkeen, kunhan nyt sitten sovitaan mitä otetaan. Mullahan on lasko, reumafaktori ja tumavasta-aineen koholla sekä anemiaa. Niitä vähän taas tarkkailtaisiin.

        No selkeästi olo on huonompi kuin esim. kuukausi sitten. Nyt on ikävää tuo syöminen, kun kaikki maistuu pahalta. No jouluruoat jätin väliin jo, ei pystynyt syömään. Nyt menee taas kaurahiutaleet kuiviltaan parhaiten. No suolakeksi maistuu vähän siedettävältä, mutta muut kunnon ruoat ei. No ei mulla mitään hätää vielä ole, voin kyllä olla vähemmällä ravinnolla pitkäänkin, kunhan saan jostakin vitamiinit ja hivenaineet. Niiden kanssa täytyy nyt olla varovainen.

        Väsymys on todella paha nyt. Nukkuisin aina, joten ehkä noita vitamiineja ei tarpeeksi nyt elimistössä liiku ja verikin voi taas olla vettä. Mutta kaikki on sitten käytännössä tuo tt-lääkärin kontolla. No myös hän on erikoistunut tuolla TTL:llä. Siksi kait pyytää minun varaamaan aikoja tuolta keuhkolääkäriltä, vaikka minusta se on noin astman tiimoilta tosi noloa. Eihän keuhkolääkärit astmaa hoida, enkä aina tiedä mitä ihmettä tuolle keuhkolääkärille oikein sanoisin. Että väsyttää, ahdistaa, limaa tulee ja tulee, kaikki maistuu pahalta ... no mitä sitten. Vaihdetaan lääkkeitä ja taas yritetään jaksaa. En milläään kehtaa mennä enää tuolle keuhkolääkärille samoja juttuja jauhamaan, joten tässä tämä tutkimus nyt sitten on. Hoidetaan nyt tätä astmaa ja toivotaan, että siitä rauhoittuu.

        luulisi sulla olevan säännölliset kontrollit, keuhkokuvat, spirometria, diffuusikapasiteetti, verikokeet ym. koko ajan pyörimässä.

        Mullakin on, vaikka oletankin että nyt julistetaan terveeksi seuraavalla käynnillä, kun lääkkeetkin on olleet tauolla kohta pari kuukautta ja minkäänlaista hengitysvaikeutta ei enää ole.

        Jatkuuko sulla se Prednisolon? Jos siitä on ollut apua, niin kuuria ei varmaan kannata lopettaa.

        Sinuna varaisin lääkäriaikoja tarpeeksi ja tekisin siellä hyvin selväksi että olen sairas ja voin tosi huonosti. Syömättömyys ja kova väsymys on aika pahoja yleisoireita.


      • f123ly
        homeahdistus1 kirjoitti:

        luulisi sulla olevan säännölliset kontrollit, keuhkokuvat, spirometria, diffuusikapasiteetti, verikokeet ym. koko ajan pyörimässä.

        Mullakin on, vaikka oletankin että nyt julistetaan terveeksi seuraavalla käynnillä, kun lääkkeetkin on olleet tauolla kohta pari kuukautta ja minkäänlaista hengitysvaikeutta ei enää ole.

        Jatkuuko sulla se Prednisolon? Jos siitä on ollut apua, niin kuuria ei varmaan kannata lopettaa.

        Sinuna varaisin lääkäriaikoja tarpeeksi ja tekisin siellä hyvin selväksi että olen sairas ja voin tosi huonosti. Syömättömyys ja kova väsymys on aika pahoja yleisoireita.

        käydä puhaltelemassa noita spirometrioita. Ei tosin ole edes ehdotettu, itse kysyin noista verikokeistakin. Samalla kun kysyin miksi nuo kilpirauhasen kystat tuntuvat aina elämöivän enemmän homeoireiden aikaan? Eipä nuo lääkärit oikein tiedä. Mulla noista kystista löytyi paljon makrofageja, joten liittyisikö jotenkin siihen, en tiedä. Muuten patit kaulalla eivät ole kivuliaita, mutta joskus tuntuu elämöintiä juuri kun homeoireitakin on päällä. Tulivat nuo kaulan kystat samaan aikaan kun tämä homehärdelli alkoi, joten liittyvät siihen satavarmasti myös.

        No mulle tuo ruoka ei ole nyt kauhean tärkeä juttu, kunhan saan nuo vitamiinit jostakin. Laitan tt-lääkärille sähköpostia ja kyselen häneltä neuvoja. Kyllähän tuo Valtiokonttori maksaa nämä lääkärissä käynnit, mutta mulla niihin menee aina matkojen vuoksi ainakin puolipäivää, joten ei oikein jaksa vaivautua. Sitä on niin kymmeniä kertoja juossut samaa jauhamassa, että ei oikein maksa vaivaa. Itsestähän tämä kiinni on, pitäisi vain jaksaa jauhaa tätä olen sairas teemaa, mutta ei nyt jaksaisi enää.

        Ja lisäksi tuo TTL:n erikoistuva lääkäri nimenomaan varoitti noista liiallisista keuhkokuvista. Niitä nyt ei pitäisi ottaa jatkuvasti, ja sitten seuraavana päivänä ottivat tosin itse uudet kuvat. Missä tosin ei näkynyt yhtään mitään, näin sanoi TTL:n keuhkolääkäri.

        Minä olin tietysti siitä aikaste tyytyväinen.

        Laittelen sähköpostia tt-lääkärille ja ehkä varaan netistä ajan hänelle. Toisaalta haluan labrat myös, joten en jaksa juosta ensin lääkärille pyytämään labroja ja sitten seuraavina päivinä labroihin. Joten odottelen kun tt-lääkäri vastaa sähköpostiini. Uskoisin, että on joululomalla, joten odottelen.

        Ei tässä mitään hätää ole. Uusi Vuosi tulossa ja naapurit kokoontuvat perinteisesti viettämään juhlaa yhdessä syöden (;-) ja juoden. Samalla vietetään kaveriporukassa naapurin 40-v päivää, saman jonka kanssa olemme menossa viettämään sitä Thaimaahan maaliskuussa. Me juhlimme sitten siellä ja lennolla vielä vähän extraa. Joten kunhan pysyn hereillä niin kaikki on hyvin, täytyy vain muistaa juoda boolia tosi varovaisesti. ;-)


      • f123ly
        homeahdistus1 kirjoitti:

        luulisi sulla olevan säännölliset kontrollit, keuhkokuvat, spirometria, diffuusikapasiteetti, verikokeet ym. koko ajan pyörimässä.

        Mullakin on, vaikka oletankin että nyt julistetaan terveeksi seuraavalla käynnillä, kun lääkkeetkin on olleet tauolla kohta pari kuukautta ja minkäänlaista hengitysvaikeutta ei enää ole.

        Jatkuuko sulla se Prednisolon? Jos siitä on ollut apua, niin kuuria ei varmaan kannata lopettaa.

        Sinuna varaisin lääkäriaikoja tarpeeksi ja tekisin siellä hyvin selväksi että olen sairas ja voin tosi huonosti. Syömättömyys ja kova väsymys on aika pahoja yleisoireita.

        ei jatku. Oli vain se 10 pv kuuri taas noiden ongelmien aikaan. Mulla on purkissa pillereitä, mutta en niitä aloittele itsenäisesti napsimaan. Lisäksi inhoan noita kortisonikuureja kyllä. Silloin ei voinut laittaa mitään suuhunsa kun se kaikki jäi kiinni kun tauti. Nyt sitten ei maistu mikään. Joten tasan ei käy onnenlahjat.

        Valtiokonttori maksaa nähtävästi minulle muut lääkkeet, siis Erdopect, Panacod ja Symbicortin, mutta ei Somacia. Nuo kolme on siis astmalääkkeitä, mutta Somac ei. Eikä sitä katsota minulle astmassani tärkeäksi. No nuo vatsahaavani ovat tosi innoissaan, jos jätän Somacin veke. Ja satavarmasti koko homma alkoi noilla vatsahaavoilla, jotka tulivat siitä kun yritin olla se ylihyvä työntekijä ja tehdä vain sairaana töitä syöden Buranaa. Koska työhuoneeni aiheutti jatkuvaa päänsärkyä ja Buranasta ei kukaan varoittanut, oli sitten tuloksena nuo vatsahaavat. Ne nyt sitten elämöivät heti kun suuhuni laitan vähänkään mitään vahvempaa.

        En tiedä hyväksyykö Valtiokonttori Somacia edes noiden kortisonikuurien aikana maksuun. Ei nähtävästi. No onneksi keuhkolääkärin lausunnossa ei vielä ole sydämen puolella mitään häikkää, sehän rapautuu samalla kun keuhkot. Eikä sitäkään sitten katsota johtuvaksi tästä mun astmasta, jos se siis tapahtuu.

        Se on tämä länsimainen lääketiede niin pätevää huomioimaan syyt ja seuraukset.


      • f123ly
        homeahdistus kirjoitti:

        sairaus, jossa esiintyy juosteita keuhkokuvassa... Vaikea astma toki on vaikea, työkyvyttömyyttä aiheuttava sairaus ja keuhkojen toiminta vähitellen huononee, jos esimerkiksi lyö laimin astman lääkehoidon. Minulla on ollut lievässä astmassanikin sairaalahoitoon johtanut vaikea astmakohtaus ja se näkyi röntgenkuvassa ja yhtä hyvin kuvassa näkyi kun kohtaus oli helpottanut muutaman päivän päästä. Ei ollut juosteisuutta eikä myöskään mitään mattalasimuutoksia.

        Mutta selkeästi sinulla on enempi jonkun muun keuhkosairauden oireita, jopa tuon fibrosoivan alveoliitin. Jatkuuko sinulla tutkimukset jossain muualla, että saisit vihdoin oikean diagnoosin? Tuo astmalääkehoitokin kuulostaa vähän oudolta. Olisi tärkeää, että olisi oikea diagnoosi niin voisi ehkä löytyä jotain hoitoakin, joka ehkä hidastaisi taudin etenemistä.

        "Tuo astmalääkehoitokin kuulostaa vähän oudolta."

        Mikä siinä on outoa? Siis nyt mulla on Symbicort, Erdopect, Panacod ja Somac. Tarvittaessa kortisonit ja muut. Mikä tässä minun astmani lääkityksessä on outoa? Aika monella on kait tuo Symbicort käytössään... Erdopect on tuohon limaisuuteen ja Somac vatsahaavojen takia. Panacodia tarvitsen päivittäin myös, sitä yritän aina vähentää kyllä. Mutta ei onnistu jos käyn ulkona tai puuhailen enemmän. Ehkä pitäisi vain yrittää jättää pois, mutta ei aina jaksa olla ihan niin kipeäkään. Ja lisäksi tt-lääkäri sanoi, että vois ottaa iltasella pari taplettia Panacodia niin väsyttää ja nukkuu sitten paremmin. Mulla kun on tuota unettomuutta myös. Ja uskoisin kyllä, että niinä öinä kun otan Panacodit nukun paremmin.

        Erdopect on kyllä myös tuohon keuhkoahtaumaan ja sitä käytetään lyhyitä aikoja. Mulla ne nyt on jatkuvassa käytössä kyllä. Enkä tiedä uusiiko lääkäri sen reseptin, kun tammikuussa loppuu lääkkeet ja resepti on tyhjä.

        Mutta mikä sinua mietitytti astmani lääkityksessä? Eikö aika monella ole astmaan samanlainen lääkitys?


      • homeahdistus1
        f123ly kirjoitti:

        "Tuo astmalääkehoitokin kuulostaa vähän oudolta."

        Mikä siinä on outoa? Siis nyt mulla on Symbicort, Erdopect, Panacod ja Somac. Tarvittaessa kortisonit ja muut. Mikä tässä minun astmani lääkityksessä on outoa? Aika monella on kait tuo Symbicort käytössään... Erdopect on tuohon limaisuuteen ja Somac vatsahaavojen takia. Panacodia tarvitsen päivittäin myös, sitä yritän aina vähentää kyllä. Mutta ei onnistu jos käyn ulkona tai puuhailen enemmän. Ehkä pitäisi vain yrittää jättää pois, mutta ei aina jaksa olla ihan niin kipeäkään. Ja lisäksi tt-lääkäri sanoi, että vois ottaa iltasella pari taplettia Panacodia niin väsyttää ja nukkuu sitten paremmin. Mulla kun on tuota unettomuutta myös. Ja uskoisin kyllä, että niinä öinä kun otan Panacodit nukun paremmin.

        Erdopect on kyllä myös tuohon keuhkoahtaumaan ja sitä käytetään lyhyitä aikoja. Mulla ne nyt on jatkuvassa käytössä kyllä. Enkä tiedä uusiiko lääkäri sen reseptin, kun tammikuussa loppuu lääkkeet ja resepti on tyhjä.

        Mutta mikä sinua mietitytti astmani lääkityksessä? Eikö aika monella ole astmaan samanlainen lääkitys?

        mutta kun tautisi kuulostaa kovasti joltain muulta(kin) kuin astmalta? Mietin kun itselläni oli sama lääkitys, iso annostus, ja kuitenkin kevyemmät oireet. Onhan tietysti keuhkoahtaumatautiinkin astmalääkitys usein paikallaan. Vaan jos tauti on vain astma, niin lisäämällä symbicortia se rauhoittuu usein muutamassa päivässä. Mietin miksi prsednisolonkuurisikin oli kovin lyhyt, jos sille kuitenkin oli hoitovastetta ja oireet noin vakavia, eikö kuuria olisi pitänyt sitten jatkaa muutama kuukausi?

        Tässä vaan pohdiskelen, omaa kokemusta minulla ei toki asiasta ole, on vain tämä epäillyksi alveoliitiksi jäänyt diagnoosi ei-mistään.


      • f123ly
        homeahdistus1 kirjoitti:

        mutta kun tautisi kuulostaa kovasti joltain muulta(kin) kuin astmalta? Mietin kun itselläni oli sama lääkitys, iso annostus, ja kuitenkin kevyemmät oireet. Onhan tietysti keuhkoahtaumatautiinkin astmalääkitys usein paikallaan. Vaan jos tauti on vain astma, niin lisäämällä symbicortia se rauhoittuu usein muutamassa päivässä. Mietin miksi prsednisolonkuurisikin oli kovin lyhyt, jos sille kuitenkin oli hoitovastetta ja oireet noin vakavia, eikö kuuria olisi pitänyt sitten jatkaa muutama kuukausi?

        Tässä vaan pohdiskelen, omaa kokemusta minulla ei toki asiasta ole, on vain tämä epäillyksi alveoliitiksi jäänyt diagnoosi ei-mistään.

        siis mullahan on tuo J44 kummittelemassa tämän astman lisäksi. Kyllä tuo kortisoni auttoi, mutta ehkä en osaa sitten puhua lääkäreiden kanssa asioita oikein. Eikä noista labralöydöksistä, keuhkolöydöksistä yms. paljon puhuta noilla vastaanotoilla. Ja lisäksi olen aika hiton vaivaantunut tämän sairauden johdosta ja juuri siitä että kaikki on vähän ilmassa. On vaikeaa kun ei oikein kehtaa suoraan kysellä mitään, tulee sitten se hankala potilas kehiin jos kyselee.

        Mutta laitoin tt-lääkärilleni sähköpostia. On nyt koulutuksessa, sitten lomalla ja paikalla taas 2.1. Joten varasin sille päivälle ajan, kun näytti taas olevan kovasti varattu siitä eteenpäin ja laitoin viestiä saisinko labrat samalle päivälle. Voisin aamusella käydä labrat ja iltapäivällä jolle sen viimeisen vapaan ajan sain, voitaisiin katsoa miltä ne labrat näyttää. No ne jotka ehtii valmistua kyllä. Keuhkolääkärille en nyt haluaisi mennä kyllä. Mutta noita keuhkokuvia pyysin nyt myös, josko tuo oikean puolen kivut sitten olisivat vain jotakin lihaspistoa tms. ja kuvissa näkyisi puhtaat keuhkot.

        Saa nyt sitten nähdä onnistuuko labrat ja keuhkokuvat. Jos ei täytyy mennä yksityiselle sitten täällä kotipaikkakunnalla. Tai varata aika terveyskeskukseen. Siellä on yksi, ehkä Virolainen lääkäri, joka on tosi hyvä. Hän tutki minut silloin tuon ekan TTL:n tutkimuksen jälkeen ja määräsi lääkityksen. Otatti keuhkokuvat ja labrat ja keskusteltiin silloin hänen kanssaan pitkään tilanteestani. Sama nuori lääkäri, joka on hoitanut äitiäni myös. Joten on jo vähän tutumpi sitäkin kautta.

        Katsotaan nyt. Nyt taas vaihe, jossa puhaltelen Piko1 mittariin (just nyt) 552 ja FEV1 on 2.80. Aikaisemmin tuo FEV1 oli vastaavassa tapauksessa 3.40 luokkaa, mutta nyt tulee siinä noita alempi tuloksia, eikä nyt mennyt tuo pefkään reippaasti yli 600, mitä se nykyisin tekee myös. Mutta ei siis aina, joten mulla nämä arvot heittelee kyllä. En tiedä mihin se viittaa, mutta eikös ahtaumassa tai laajenemassa tms. pitäisi arvot olla samalla tasolla aina? Vähäisiä muutoksi vain, ja mulla on kyllä tosi isoja muutoksia 400 pintaan pef välillä ja sitten taas yli 600 reippaasti. No tuo FEV1 on aika samoissa, mutta joskus sekin menee vieläkin yli 3., vaikka ei usein.


      • lainattua tietoa
        homeahdistus1 kirjoitti:

        mutta kun tautisi kuulostaa kovasti joltain muulta(kin) kuin astmalta? Mietin kun itselläni oli sama lääkitys, iso annostus, ja kuitenkin kevyemmät oireet. Onhan tietysti keuhkoahtaumatautiinkin astmalääkitys usein paikallaan. Vaan jos tauti on vain astma, niin lisäämällä symbicortia se rauhoittuu usein muutamassa päivässä. Mietin miksi prsednisolonkuurisikin oli kovin lyhyt, jos sille kuitenkin oli hoitovastetta ja oireet noin vakavia, eikö kuuria olisi pitänyt sitten jatkaa muutama kuukausi?

        Tässä vaan pohdiskelen, omaa kokemusta minulla ei toki asiasta ole, on vain tämä epäillyksi alveoliitiksi jäänyt diagnoosi ei-mistään.

        Joka neljäs keuhkoahtaumatautipotilas ei ole tupakoinut

        Keuhkoahtaumatautia pidetään usein lähes yksinomaan tupakoijien sairautena. Usein tautia ei edes osata epäillä tupakoimattomilta henkilöiltä, vaikka oireisto siihen viittaisikin.Yhdysvaltalais-saksalaisessa tutkimuksessa on kartoitettu keuhkoahtaumataudin yleisyyttä Yhdysvaltain 30 – 80-vuotiaassa väestössä. Tutkimuksessa mitattiin osallistujien uloshengityksen sekuntikapasiteetti.

        30 – 80-vuotiaista 42 % ei ollut koskaan tupakoinut. Keuhkoahtaumatautipotilaista neljännes ei ollut koskaan tupakoinut. Tämä merkitsee Yhdysvalloissa 4,5 miljoonaaa tapausta. Niistä koskaan tupakoimattomista henkilöistä, jotka täyttivät keuhkoahtaumataudin kriteerit, viidenneksellä oli todettu astma ja vain 12,5 % oli saanut keuhkoahtaumataudin diagnoosin. Heistä siis kaksi kolmasosaa ei ollut saanut mitään keuhkosairausdiagnoosia. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että tupakoijan ja tupakoimattoman keuhkoahtaumatauti syntyy täysin eri mekanismeilla. Tämän selvittämiseksi tarvitaan lisätutkimuksia. Yllättävän moni todellisuudessa keuhkoahtaumatautia sairastava ei saa oikeaa diagnoosia, koska tautia ei osata epäillä tupakoimattomalta henkilöltä. Näistä piilevää keuhkoahtaumatautia sairastavista vain viidenneksen oireet voidaan selittää astmalla. (American Journal of Medicine 2005;118:1364-1372)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/everyfourth.htm


      • lainattua 2
        lainattua tietoa kirjoitti:

        Joka neljäs keuhkoahtaumatautipotilas ei ole tupakoinut

        Keuhkoahtaumatautia pidetään usein lähes yksinomaan tupakoijien sairautena. Usein tautia ei edes osata epäillä tupakoimattomilta henkilöiltä, vaikka oireisto siihen viittaisikin.Yhdysvaltalais-saksalaisessa tutkimuksessa on kartoitettu keuhkoahtaumataudin yleisyyttä Yhdysvaltain 30 – 80-vuotiaassa väestössä. Tutkimuksessa mitattiin osallistujien uloshengityksen sekuntikapasiteetti.

        30 – 80-vuotiaista 42 % ei ollut koskaan tupakoinut. Keuhkoahtaumatautipotilaista neljännes ei ollut koskaan tupakoinut. Tämä merkitsee Yhdysvalloissa 4,5 miljoonaaa tapausta. Niistä koskaan tupakoimattomista henkilöistä, jotka täyttivät keuhkoahtaumataudin kriteerit, viidenneksellä oli todettu astma ja vain 12,5 % oli saanut keuhkoahtaumataudin diagnoosin. Heistä siis kaksi kolmasosaa ei ollut saanut mitään keuhkosairausdiagnoosia. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että tupakoijan ja tupakoimattoman keuhkoahtaumatauti syntyy täysin eri mekanismeilla. Tämän selvittämiseksi tarvitaan lisätutkimuksia. Yllättävän moni todellisuudessa keuhkoahtaumatautia sairastava ei saa oikeaa diagnoosia, koska tautia ei osata epäillä tupakoimattomalta henkilöltä. Näistä piilevää keuhkoahtaumatautia sairastavista vain viidenneksen oireet voidaan selittää astmalla. (American Journal of Medicine 2005;118:1364-1372)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/everyfourth.htm

        Kortikosteroidien teho keuhkoahtaumataudin pahenemisvaiheiden hoidossa

        COPD-potilaille annetaan usein kortikosteroideja akuuttien pahenemisvaiheiden hoitoon. Yhdysvalloissa on nyt julkaistu systemaattinen metatutkimus, jossa selvitetään steroidien tehoa pahenemisvaiheiden hoidossa. Tutkimusta varten analysoitiin kontrolloituja tutkimuksia, joissa oli selvitetty steroidien käyttöä nimenomaan COPD:n hoidossa. Astman pahenemisvaiheita koskevia tutkimuksia ei kelpuutettu mukaan. Näin saatiin mukaan seitsemän tutkimusta

        Useimmissa tutkimuksissa kohteena oli uloshengityksen sekuntikapasiteetti, FEV1, joka parani merkitsevästi kortikosteroideilla. Muutamassa tutkimuksessa oli myös havaittu lääkehoidon epäonnistuneen harvemmin steroideja saaneilla. Toisaalta sivuvaikutuksetkin olivat suuremmat steroideja käytettäessä. Cochranen systemaattisen metatutkimuksen perusteella kortikosteroidit näyttävät parantavan keuhkojen toimintaa ensimmäisten 72 tunnin aikana pahenemisvaiheen alkamisesta, mutta sivuvaikutukset ovat suuremmat kuin muulla hoidolla.

        Steroideja käytetään usein keuhkoahtaumaan liittyviin muihin akuutteihin ongelmiin, mutta niiden vaikutuksista vitaalikapasiteettiin tai muihin keuhkojen toimintaa kuvaaviin tuloksiin ei ole näyttöä. Epäonnistuneen lääkehoidon jälkeen voitaisiin myös raportin mukaan arvioida, mitkä potilaat hyötyisivät enemmän steroidien käytöstä. (American Family Physician 1.3.2004) Petri Kaipainen

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/exacerbation.htm


      • lainattua 3
        lainattua tietoa kirjoitti:

        Joka neljäs keuhkoahtaumatautipotilas ei ole tupakoinut

        Keuhkoahtaumatautia pidetään usein lähes yksinomaan tupakoijien sairautena. Usein tautia ei edes osata epäillä tupakoimattomilta henkilöiltä, vaikka oireisto siihen viittaisikin.Yhdysvaltalais-saksalaisessa tutkimuksessa on kartoitettu keuhkoahtaumataudin yleisyyttä Yhdysvaltain 30 – 80-vuotiaassa väestössä. Tutkimuksessa mitattiin osallistujien uloshengityksen sekuntikapasiteetti.

        30 – 80-vuotiaista 42 % ei ollut koskaan tupakoinut. Keuhkoahtaumatautipotilaista neljännes ei ollut koskaan tupakoinut. Tämä merkitsee Yhdysvalloissa 4,5 miljoonaaa tapausta. Niistä koskaan tupakoimattomista henkilöistä, jotka täyttivät keuhkoahtaumataudin kriteerit, viidenneksellä oli todettu astma ja vain 12,5 % oli saanut keuhkoahtaumataudin diagnoosin. Heistä siis kaksi kolmasosaa ei ollut saanut mitään keuhkosairausdiagnoosia. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että tupakoijan ja tupakoimattoman keuhkoahtaumatauti syntyy täysin eri mekanismeilla. Tämän selvittämiseksi tarvitaan lisätutkimuksia. Yllättävän moni todellisuudessa keuhkoahtaumatautia sairastava ei saa oikeaa diagnoosia, koska tautia ei osata epäillä tupakoimattomalta henkilöltä. Näistä piilevää keuhkoahtaumatautia sairastavista vain viidenneksen oireet voidaan selittää astmalla. (American Journal of Medicine 2005;118:1364-1372)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/everyfourth.htm

        Astman aiheuttamat muutokset ovat erilaisia kuin COPD:n aiheuttamat

        Tulostusystävällinen versio

        Italialaistutkijat selvittivät erilaisia löydöksiä astmaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavilta potilailta, joiden ilmateiden ahtauma oli samanasteinen (FEV1 56%). Astmaa sairastavilla oli verenkierrossa, ysköksissä, hengitysteiden limakalvolla ja bronkoalveolaarinesteessä selvästi enemmän eosinofiilisiä valkosoluja. Myös ventilaatiofunktioiden osalta erot olivat suuria (mm. pienempi jäännöstilavuus, suurempi diffuusiokapasiteetti ja uloshengitysilman suurempi typpioksidipitoisuus). Lisäksi astmaatikot reagoivat voimakkaammin keuhkoputkia laajentaviin lääkkeisiin ja steroideihin. Tutkijoiden mukaan astmapotilaat olisi tärkeää pystyä poimimaan niiden potilaiden joukosta, joilla on hengitysteiden ahtauma. (Am J Respir Crit Care med 2003;167:418-24)

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/tutkimusnyt10.htm#Astman%20aiheuttamat


      • lainattua 4
        lainattua tietoa kirjoitti:

        Joka neljäs keuhkoahtaumatautipotilas ei ole tupakoinut

        Keuhkoahtaumatautia pidetään usein lähes yksinomaan tupakoijien sairautena. Usein tautia ei edes osata epäillä tupakoimattomilta henkilöiltä, vaikka oireisto siihen viittaisikin.Yhdysvaltalais-saksalaisessa tutkimuksessa on kartoitettu keuhkoahtaumataudin yleisyyttä Yhdysvaltain 30 – 80-vuotiaassa väestössä. Tutkimuksessa mitattiin osallistujien uloshengityksen sekuntikapasiteetti.

        30 – 80-vuotiaista 42 % ei ollut koskaan tupakoinut. Keuhkoahtaumatautipotilaista neljännes ei ollut koskaan tupakoinut. Tämä merkitsee Yhdysvalloissa 4,5 miljoonaaa tapausta. Niistä koskaan tupakoimattomista henkilöistä, jotka täyttivät keuhkoahtaumataudin kriteerit, viidenneksellä oli todettu astma ja vain 12,5 % oli saanut keuhkoahtaumataudin diagnoosin. Heistä siis kaksi kolmasosaa ei ollut saanut mitään keuhkosairausdiagnoosia. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että tupakoijan ja tupakoimattoman keuhkoahtaumatauti syntyy täysin eri mekanismeilla. Tämän selvittämiseksi tarvitaan lisätutkimuksia. Yllättävän moni todellisuudessa keuhkoahtaumatautia sairastava ei saa oikeaa diagnoosia, koska tautia ei osata epäillä tupakoimattomalta henkilöltä. Näistä piilevää keuhkoahtaumatautia sairastavista vain viidenneksen oireet voidaan selittää astmalla. (American Journal of Medicine 2005;118:1364-1372)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/everyfourth.htm

        Emfyseema-alttius osaksi perinnöllistä?

        Tulostusystävällinen versio

        Hiirillä tehdyillä kokeilla on selvitetty, että tietyt geenit vaikuttavat niiden riskiin sairastua emfyseemaan. Näin ollen on helppo ymmärtää, miksi jotkut kovatkaan tupakoijat eivät sairastu emfyseemaan, kun toiset sairastuvat herkemmin. Amerikkalaistutkijat Dean Sheppardin johdolla poistivat hiiriltä geenin, jota tarvitaan tuottamaan integriiniä, jota on keuhkosolujen pinnalla. Ilman tätä geeniä hiirille kehittyi emfyseema.

        Mikäli samanlaisia geenejä löydetään ihmiseltä, voitaisiin kenties tulevaisuudessa arvioida, kenellä on erityisen suuri riski sairastua emfyseemaan. Heille tulisi sitten selittää asia ja suostutella heidät lopettamaan tupakointi.

        Emfyseema kuuluu osana tautiin, jota kutsutaan nykyisin krooniseksi obstruktiiviseksi keuhkosairaudeksi (COPD). Siihen kuuluu emfyseeman lisäksi krooninen bronkiitti ja usein myös astma. Emfyseemassa keuhkorakkuloiden väliset seinämät häviävät ja näin rakkulat ikään kuin sulautuvat yhteen, jolloin hengityskapasiteetti alenee huomattavasti. Emfyseemaan liittyy edistyvä hengitysteiden ahtautuma ja usein myös keuhkokudoksen vaurioita. Varsinaista hoitoa ei emfyseemaan vielä ole, joten tauti aiheuttaa monen potilaan ennenaikaisen kuoleman.

        Suuri enemmistö emfyseemaan sairastuneista on tupakoinut elämänsä aikana. Kuitenkin vain noin viidennes tupakoijista sairastuu. Sairauden osittaista perinnöllisyyttä on epäilty jo kauan, sillä tiedetään, että tautia on esiintynyt usein suvuittain. (Nature; 13.3.2003)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/tutkimusnyt9.htm#Emfyseema-alttius


      • lainattua 5
        lainattua tietoa kirjoitti:

        Joka neljäs keuhkoahtaumatautipotilas ei ole tupakoinut

        Keuhkoahtaumatautia pidetään usein lähes yksinomaan tupakoijien sairautena. Usein tautia ei edes osata epäillä tupakoimattomilta henkilöiltä, vaikka oireisto siihen viittaisikin.Yhdysvaltalais-saksalaisessa tutkimuksessa on kartoitettu keuhkoahtaumataudin yleisyyttä Yhdysvaltain 30 – 80-vuotiaassa väestössä. Tutkimuksessa mitattiin osallistujien uloshengityksen sekuntikapasiteetti.

        30 – 80-vuotiaista 42 % ei ollut koskaan tupakoinut. Keuhkoahtaumatautipotilaista neljännes ei ollut koskaan tupakoinut. Tämä merkitsee Yhdysvalloissa 4,5 miljoonaaa tapausta. Niistä koskaan tupakoimattomista henkilöistä, jotka täyttivät keuhkoahtaumataudin kriteerit, viidenneksellä oli todettu astma ja vain 12,5 % oli saanut keuhkoahtaumataudin diagnoosin. Heistä siis kaksi kolmasosaa ei ollut saanut mitään keuhkosairausdiagnoosia. Tutkimusryhmän mukaan on mahdollista, että tupakoijan ja tupakoimattoman keuhkoahtaumatauti syntyy täysin eri mekanismeilla. Tämän selvittämiseksi tarvitaan lisätutkimuksia. Yllättävän moni todellisuudessa keuhkoahtaumatautia sairastava ei saa oikeaa diagnoosia, koska tautia ei osata epäillä tupakoimattomalta henkilöltä. Näistä piilevää keuhkoahtaumatautia sairastavista vain viidenneksen oireet voidaan selittää astmalla. (American Journal of Medicine 2005;118:1364-1372)


        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/everyfourth.htm

        Puutteellinen mittauskäytäntö voi viivästyttää keuhkoahtaumadiagnoosia

        Tulostusystävällinen versio

        Spirometrian tulosten tulkinnasta keskustellaan usein. Uppsalan yliopiston keuhkolääketieteen ja allergologian yksikön tutkijan ja Värmlantilaisen lääkärin, Mats Arnen mukaan vielä tärkeämpää olisi tehdä mittaukset oikein. Puutteelliset mittaukset voivat johtaa virheelliseen diagnoosiin tai esimerkiksi kroonisen keuhkoahtaumataudin diagnoosin viivästymiseen.

        Spirometrian periaatteena on mitata kahta eri suuretta: FVC, joka on se ilmamäärä, jonka potilas pystyy voimakkaalla uloshengityksellä puhaltaman keuhkoistaan ja FEV1, joka on se ilmamäärä, jonka potilas pystyy uloshengittämään ensimmäisen sekunnin aikana. FEV1:n ja FVC:n suhde on alentunut keuhkoahtaumaa sairastavilla ja siten ratkaiseva diagnoosin kannalta.

        Vaikka lähes kaikissa Värmlannin hoitoyksiköissä on käytössä spirometrialaitteet, mittausrutiineissa on eroja. Osassa hoitoyksiköistä laitteita ei käytetä juuri lainkaan, kun toisissa tehtiin jopa 70 mittausta kuukaudessa. Myös koulutus vaihtelee suuresti ja joka kolmannesta laitoksesta kirjalliset ohjeistukset puuttuvat.

        Myös potilaiden ohjaus on tärkeää. Puhalluksen loppuvaihe on kriittinen. Tällöin uloshengitys voi keskeytyä liian aikaisin, jolloin FVC alenee ja FVC:n ja FEV1:n suhdeluku nousee. Näin osa keuhkoahtaumatapauksista voi jäädä diagnosoimatta. Tämän välttämiseksi pitäisi hoitoyksiköiden ohjeistuksia parantaa. (Dagens Medicin 19.11.2002.)

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/terveysnyt3.htm#Puutteellinen mittauskäytäntö


      • COPD ja myrkyt
        lainattua 5 kirjoitti:

        Puutteellinen mittauskäytäntö voi viivästyttää keuhkoahtaumadiagnoosia

        Tulostusystävällinen versio

        Spirometrian tulosten tulkinnasta keskustellaan usein. Uppsalan yliopiston keuhkolääketieteen ja allergologian yksikön tutkijan ja Värmlantilaisen lääkärin, Mats Arnen mukaan vielä tärkeämpää olisi tehdä mittaukset oikein. Puutteelliset mittaukset voivat johtaa virheelliseen diagnoosiin tai esimerkiksi kroonisen keuhkoahtaumataudin diagnoosin viivästymiseen.

        Spirometrian periaatteena on mitata kahta eri suuretta: FVC, joka on se ilmamäärä, jonka potilas pystyy voimakkaalla uloshengityksellä puhaltaman keuhkoistaan ja FEV1, joka on se ilmamäärä, jonka potilas pystyy uloshengittämään ensimmäisen sekunnin aikana. FEV1:n ja FVC:n suhde on alentunut keuhkoahtaumaa sairastavilla ja siten ratkaiseva diagnoosin kannalta.

        Vaikka lähes kaikissa Värmlannin hoitoyksiköissä on käytössä spirometrialaitteet, mittausrutiineissa on eroja. Osassa hoitoyksiköistä laitteita ei käytetä juuri lainkaan, kun toisissa tehtiin jopa 70 mittausta kuukaudessa. Myös koulutus vaihtelee suuresti ja joka kolmannesta laitoksesta kirjalliset ohjeistukset puuttuvat.

        Myös potilaiden ohjaus on tärkeää. Puhalluksen loppuvaihe on kriittinen. Tällöin uloshengitys voi keskeytyä liian aikaisin, jolloin FVC alenee ja FVC:n ja FEV1:n suhdeluku nousee. Näin osa keuhkoahtaumatapauksista voi jäädä diagnosoimatta. Tämän välttämiseksi pitäisi hoitoyksiköiden ohjeistuksia parantaa. (Dagens Medicin 19.11.2002.)

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/terveysnyt3.htm#Puutteellinen mittauskäytäntö

        Miksi vain harvat tupakoijat sairastuvat keuhkoahtaumatautiin?

        Tulostusystävällinen versio

        COPD eli keuhkoahtaumatauti on melko yleinen sairaus ja sen tärkein riskitekijä, tupakointi, on todennettu. Kuitenkin vain pieni osa tupakoijista sairastuu tähän tautiin. Taudin kehittymisen mekanismit eivät ole täysin selvillä, vaikka niihin lasketaan kuuluvan epänormaalin tulehdusreaktion moniin myrkyllisiin aineisiin.

        Nykyään uskotaan, että myös nuoruusiällä sairastettu adenovirusinfektio olisi osatekijänä taudin kehittymisessä. Samoin katsotaan ravitsemustekijöillä olevan merkitystä siten, että oksidatiivinen stressi on vähäisempää, kun elimistö saa riittävästi antioksidantteja.

        Perinnöllinen alttius todennäköisesti tekee toisista alttiimpia kuin muista. Ainoa todennettu geneettinen riskitekijä on kuitenkin alfa-1-antitrypsiini, mutta myös mm. alfa-1-antikymotrypsiinin, veriryhmäantigeenien ja D-vitamiinia sitovan proteiinin roolia tutkitaan. Näyttää siltä, että sairauden kehittymiseen vaikuttavat sekä yksilön perintötekijät että ulkoinen altistuminen erilaisille myrkyille. (Respiratory Medicine, August 2002) Petri Kaipainen

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/terveysnyt.htm#Spirometriamittausten


      • Homeherkkä
        COPD ja myrkyt kirjoitti:

        Miksi vain harvat tupakoijat sairastuvat keuhkoahtaumatautiin?

        Tulostusystävällinen versio

        COPD eli keuhkoahtaumatauti on melko yleinen sairaus ja sen tärkein riskitekijä, tupakointi, on todennettu. Kuitenkin vain pieni osa tupakoijista sairastuu tähän tautiin. Taudin kehittymisen mekanismit eivät ole täysin selvillä, vaikka niihin lasketaan kuuluvan epänormaalin tulehdusreaktion moniin myrkyllisiin aineisiin.

        Nykyään uskotaan, että myös nuoruusiällä sairastettu adenovirusinfektio olisi osatekijänä taudin kehittymisessä. Samoin katsotaan ravitsemustekijöillä olevan merkitystä siten, että oksidatiivinen stressi on vähäisempää, kun elimistö saa riittävästi antioksidantteja.

        Perinnöllinen alttius todennäköisesti tekee toisista alttiimpia kuin muista. Ainoa todennettu geneettinen riskitekijä on kuitenkin alfa-1-antitrypsiini, mutta myös mm. alfa-1-antikymotrypsiinin, veriryhmäantigeenien ja D-vitamiinia sitovan proteiinin roolia tutkitaan. Näyttää siltä, että sairauden kehittymiseen vaikuttavat sekä yksilön perintötekijät että ulkoinen altistuminen erilaisille myrkyille. (Respiratory Medicine, August 2002) Petri Kaipainen

        http://kotisivu.mtv3.fi/petri.kaipainen/hhy/yhdistys/evl/202/terveysnyt.htm#Spirometriamittausten

        Enpä ole käynyt vilkaisemassa Helin sivustoja.

        Helinkin olisi jo korkea aika kerätä tietoa sivustoilleen ns. kosteusvauriomikrobeille allergisoitumisesta ja tuon allergisoitumisen aiheuttamista keuhkosairauksista.

        Kun lukee noita Helin artikkeleja syntyy mielikuva, että tutkijoiden mielestä lääkärit eivät tänä päivänä osaa edes erottaa onko kysymyksessä astma vai COPD ja siksi kehitellään parempia keinoja niiden erottamiseksi toinen toisistaan kuten uusin tulokas MRI.

        Nythän Heli on rumbannut ympäri Suomea Katsasta-keuhkosi-teemalla. Kampanjan tarkoituksena oli antaa ihmisille tietoa TUPAKOITSIJAN KEUHKOAHTAUMATAUDISTA.
        No Suomessa tupakoitsijoita on väestöstä nykyään n. 20 prossaa. Eli kamppanja kohdistui pieneen väestömäärään.
        Tupakkanpolttajiahan on tutkittu vuosikymmeniä.
        Jo 1980-luvulla todettiin, että tupakanpolttajista sairastuu COPD:hen noin 15 prosenttia. Jo tuolloin tiedettiin, että kaikki tupakanpolttajat eivät sairastu keuhkoahtaumatautiin. Ja siitä huolimatta tutkijat vatkaavat samaa asiaa ja tietysti verovaroin.

        Kun noita keuhkoahtaumatautisia syntyy nykyisin kuin sieniä sateella (Helin mukaan Suomessakin nykyisin 300 000 - 400 000 tuhatta), niin olisikohan jo korkea aika noiden tutkijoidenkin alkaa tutkimaan kosteusvauriomikrobialtistuksen ja astman välistä syy-yhteyttä kuin myös ko. altistuksen ja COPD:n välistä syy-yhteyttä noiden perintötekijöiden ja ULKOISTEN MYRKKYJEN asemesta.
        Suomessa oli tilastojen mukaan v. 1960 astmaa sairastavia 3000 henkilöä. Nyt yli 200 000 tuhatta ja astmalääkitystä käyttäviä yli 500 000
        tuhatta. Antihistamiinilääkitystilastoja ei ole saatavissa, joiden käyttö edeltää astmasairastumista.

        Helinkin olisi jo korkea aika huomioida allergisen keuhkoputkitulehduksen syy-yhteys niin astmaan kuin COPD:henkin.
        Ja tuo allerginen keuhkoputkitulehduskin on sairautena ikivanha.


      • Helille
        Homeherkkä kirjoitti:

        Enpä ole käynyt vilkaisemassa Helin sivustoja.

        Helinkin olisi jo korkea aika kerätä tietoa sivustoilleen ns. kosteusvauriomikrobeille allergisoitumisesta ja tuon allergisoitumisen aiheuttamista keuhkosairauksista.

        Kun lukee noita Helin artikkeleja syntyy mielikuva, että tutkijoiden mielestä lääkärit eivät tänä päivänä osaa edes erottaa onko kysymyksessä astma vai COPD ja siksi kehitellään parempia keinoja niiden erottamiseksi toinen toisistaan kuten uusin tulokas MRI.

        Nythän Heli on rumbannut ympäri Suomea Katsasta-keuhkosi-teemalla. Kampanjan tarkoituksena oli antaa ihmisille tietoa TUPAKOITSIJAN KEUHKOAHTAUMATAUDISTA.
        No Suomessa tupakoitsijoita on väestöstä nykyään n. 20 prossaa. Eli kamppanja kohdistui pieneen väestömäärään.
        Tupakkanpolttajiahan on tutkittu vuosikymmeniä.
        Jo 1980-luvulla todettiin, että tupakanpolttajista sairastuu COPD:hen noin 15 prosenttia. Jo tuolloin tiedettiin, että kaikki tupakanpolttajat eivät sairastu keuhkoahtaumatautiin. Ja siitä huolimatta tutkijat vatkaavat samaa asiaa ja tietysti verovaroin.

        Kun noita keuhkoahtaumatautisia syntyy nykyisin kuin sieniä sateella (Helin mukaan Suomessakin nykyisin 300 000 - 400 000 tuhatta), niin olisikohan jo korkea aika noiden tutkijoidenkin alkaa tutkimaan kosteusvauriomikrobialtistuksen ja astman välistä syy-yhteyttä kuin myös ko. altistuksen ja COPD:n välistä syy-yhteyttä noiden perintötekijöiden ja ULKOISTEN MYRKKYJEN asemesta.
        Suomessa oli tilastojen mukaan v. 1960 astmaa sairastavia 3000 henkilöä. Nyt yli 200 000 tuhatta ja astmalääkitystä käyttäviä yli 500 000
        tuhatta. Antihistamiinilääkitystilastoja ei ole saatavissa, joiden käyttö edeltää astmasairastumista.

        Helinkin olisi jo korkea aika huomioida allergisen keuhkoputkitulehduksen syy-yhteys niin astmaan kuin COPD:henkin.
        Ja tuo allerginen keuhkoputkitulehduskin on sairautena ikivanha.

        niin saavat oikeaa ja ajantasaista tietoa.


      • f123ly
        Homeherkkä kirjoitti:

        Enpä ole käynyt vilkaisemassa Helin sivustoja.

        Helinkin olisi jo korkea aika kerätä tietoa sivustoilleen ns. kosteusvauriomikrobeille allergisoitumisesta ja tuon allergisoitumisen aiheuttamista keuhkosairauksista.

        Kun lukee noita Helin artikkeleja syntyy mielikuva, että tutkijoiden mielestä lääkärit eivät tänä päivänä osaa edes erottaa onko kysymyksessä astma vai COPD ja siksi kehitellään parempia keinoja niiden erottamiseksi toinen toisistaan kuten uusin tulokas MRI.

        Nythän Heli on rumbannut ympäri Suomea Katsasta-keuhkosi-teemalla. Kampanjan tarkoituksena oli antaa ihmisille tietoa TUPAKOITSIJAN KEUHKOAHTAUMATAUDISTA.
        No Suomessa tupakoitsijoita on väestöstä nykyään n. 20 prossaa. Eli kamppanja kohdistui pieneen väestömäärään.
        Tupakkanpolttajiahan on tutkittu vuosikymmeniä.
        Jo 1980-luvulla todettiin, että tupakanpolttajista sairastuu COPD:hen noin 15 prosenttia. Jo tuolloin tiedettiin, että kaikki tupakanpolttajat eivät sairastu keuhkoahtaumatautiin. Ja siitä huolimatta tutkijat vatkaavat samaa asiaa ja tietysti verovaroin.

        Kun noita keuhkoahtaumatautisia syntyy nykyisin kuin sieniä sateella (Helin mukaan Suomessakin nykyisin 300 000 - 400 000 tuhatta), niin olisikohan jo korkea aika noiden tutkijoidenkin alkaa tutkimaan kosteusvauriomikrobialtistuksen ja astman välistä syy-yhteyttä kuin myös ko. altistuksen ja COPD:n välistä syy-yhteyttä noiden perintötekijöiden ja ULKOISTEN MYRKKYJEN asemesta.
        Suomessa oli tilastojen mukaan v. 1960 astmaa sairastavia 3000 henkilöä. Nyt yli 200 000 tuhatta ja astmalääkitystä käyttäviä yli 500 000
        tuhatta. Antihistamiinilääkitystilastoja ei ole saatavissa, joiden käyttö edeltää astmasairastumista.

        Helinkin olisi jo korkea aika huomioida allergisen keuhkoputkitulehduksen syy-yhteys niin astmaan kuin COPD:henkin.
        Ja tuo allerginen keuhkoputkitulehduskin on sairautena ikivanha.

        "Helinkin olisi jo korkea aika kerätä tietoa sivustoilleen ns. kosteusvauriomikrobeille allergisoitumisesta ja tuon allergisoitumisen aiheuttamista keuhkosairauksista. "

        Kerätä tietoa muusta kuin astmasta. Siitähän pidetään kiinni, vaikka mikä on. Joten varmasti myös minun sairauteni on sitten jotakin muuta kuin tätä työperäistä sairastumista. Työperäisesti olen sairastuntu astmaan, vaikka kriteerit ei täyty kaikilta olin. Astman kohdalla se on hyväksyttävää ja mitään muuta ei tutkita. Kyllä tässä tuntee jääneensä pahasti heittelle tämän sairastumisen myötä. Tartutaan ensimmäiseen helppoon sairauteen ja sen jälkeen kaikki jää sairastuneen kontolle. Melko reilua.


      • omasta mielestäsi
        f123ly kirjoitti:

        "Helinkin olisi jo korkea aika kerätä tietoa sivustoilleen ns. kosteusvauriomikrobeille allergisoitumisesta ja tuon allergisoitumisen aiheuttamista keuhkosairauksista. "

        Kerätä tietoa muusta kuin astmasta. Siitähän pidetään kiinni, vaikka mikä on. Joten varmasti myös minun sairauteni on sitten jotakin muuta kuin tätä työperäistä sairastumista. Työperäisesti olen sairastuntu astmaan, vaikka kriteerit ei täyty kaikilta olin. Astman kohdalla se on hyväksyttävää ja mitään muuta ei tutkita. Kyllä tässä tuntee jääneensä pahasti heittelle tämän sairastumisen myötä. Tartutaan ensimmäiseen helppoon sairauteen ja sen jälkeen kaikki jää sairastuneen kontolle. Melko reilua.

        on? jollei astma?
        eihän muissakaan sairauksissa sairauden kaikki kriteerit välttämättä ole yhdellä ihmisellä?

        mitä muuta sairautta haluat että sinusta tutkitaan?


      • f123ly
        omasta mielestäsi kirjoitti:

        on? jollei astma?
        eihän muissakaan sairauksissa sairauden kaikki kriteerit välttämättä ole yhdellä ihmisellä?

        mitä muuta sairautta haluat että sinusta tutkitaan?

        kysyvän minulta mitään. Aivan kuin vähätellen ja jo valmiiksi tuomiten "mitä muuta sairautta haluat että sinusta tutkitaan?". Ja ehkä juuri siksi onkin niin vaikeaa keskustella lääkäreiden kanssa omasta sairaudesta.

        No ensinnäkin haluaisin tietysti keskustella enemmän tuosta J44 diagnoosista. Miten keuhkolääkäri siihen päätyi, millainen tuo sairaus on, mitä minun tulisi tehdä ja mitä hoitoja tuohon sairauteen on. Mikä on oman J44 diagnoosini vakavuusaste, lievä vaiko mitä? Vai onko hän täysin varma, että sairastan juuri J44:jää astmani lisäksi.

        Siinä sitten voisi kertoa itse mitä oireita on ollut. Miksi tuo pirullinen pisto selän puolella on nyt takaisin. Lievempänä kuin mitä se oli TTL:n altistusten jälkeen, mutta kipuna, joka ei lähde nyt pois. Kääntyminen, oikean käden liikuttaminen kaikki tuntuvat nyt selässä. Ja siellä se on piilevänä, jos olet ihan paikallaan, lievänä tykytyksenä vain. Juuri siinä kohtaa missä keuhkolääkärini viimeksikin totesi tutkimuksissa minulla kipupisteen. Silloin olin aikaste kipeä myös ja selkään sattui nuo koputtelut kyllä.

        En halua väittää mitää, en tehdä diagnoosia, en esittää mitä tutkitaan ja miten. Haluan vain olla potilas. Potilas jota lääkäri tutkii ja hoitaa. Ja koska minulla on arvot pielessä niitä myös seurattaisiin, vai olisiko se jo kohtuutonta. Lääkäri joka sitten myös selvällä suomella minulle kertoo missä mennään ja jos hän ei ole varma hän sen myös kertoisi minulle. Meitä olisi sitten kaksi, jotka vähän miettivät miksi astmani on näin hankala, ja hankaloittaako sitä tuo J44 ja miten.

        Ihan vain avointa selkeää keskustelua ihminen ihmiselle. Ja keskustelun jälkeen olisi joku jatkumo asioille, jos eivät ole kohdallaan. Tai jos minun vain tulee kestää tilanne tälläisenä, senkin tietäminen olisi tärkeää. Että kipukynnykseni on liian alhainen, ehkä sitä pitää vielä kasvattaa. Nyt taas auttaa kun ei hengittele syvään, vaikka itse kipu on ja pysyy.

        Pitäisi nyt lukea joku potilasopas, miten olet täydellinen potilas, joka ei ärsyttäisi lääkäriään, hoitajia ja tutkijoita.


      • kertoo meille taas
        omasta mielestäsi kirjoitti:

        on? jollei astma?
        eihän muissakaan sairauksissa sairauden kaikki kriteerit välttämättä ole yhdellä ihmisellä?

        mitä muuta sairautta haluat että sinusta tutkitaan?

        Minkälainen kuuliaisen potilaan tulee olla.


      • voisiko olla
        f123ly kirjoitti:

        kysyvän minulta mitään. Aivan kuin vähätellen ja jo valmiiksi tuomiten "mitä muuta sairautta haluat että sinusta tutkitaan?". Ja ehkä juuri siksi onkin niin vaikeaa keskustella lääkäreiden kanssa omasta sairaudesta.

        No ensinnäkin haluaisin tietysti keskustella enemmän tuosta J44 diagnoosista. Miten keuhkolääkäri siihen päätyi, millainen tuo sairaus on, mitä minun tulisi tehdä ja mitä hoitoja tuohon sairauteen on. Mikä on oman J44 diagnoosini vakavuusaste, lievä vaiko mitä? Vai onko hän täysin varma, että sairastan juuri J44:jää astmani lisäksi.

        Siinä sitten voisi kertoa itse mitä oireita on ollut. Miksi tuo pirullinen pisto selän puolella on nyt takaisin. Lievempänä kuin mitä se oli TTL:n altistusten jälkeen, mutta kipuna, joka ei lähde nyt pois. Kääntyminen, oikean käden liikuttaminen kaikki tuntuvat nyt selässä. Ja siellä se on piilevänä, jos olet ihan paikallaan, lievänä tykytyksenä vain. Juuri siinä kohtaa missä keuhkolääkärini viimeksikin totesi tutkimuksissa minulla kipupisteen. Silloin olin aikaste kipeä myös ja selkään sattui nuo koputtelut kyllä.

        En halua väittää mitää, en tehdä diagnoosia, en esittää mitä tutkitaan ja miten. Haluan vain olla potilas. Potilas jota lääkäri tutkii ja hoitaa. Ja koska minulla on arvot pielessä niitä myös seurattaisiin, vai olisiko se jo kohtuutonta. Lääkäri joka sitten myös selvällä suomella minulle kertoo missä mennään ja jos hän ei ole varma hän sen myös kertoisi minulle. Meitä olisi sitten kaksi, jotka vähän miettivät miksi astmani on näin hankala, ja hankaloittaako sitä tuo J44 ja miten.

        Ihan vain avointa selkeää keskustelua ihminen ihmiselle. Ja keskustelun jälkeen olisi joku jatkumo asioille, jos eivät ole kohdallaan. Tai jos minun vain tulee kestää tilanne tälläisenä, senkin tietäminen olisi tärkeää. Että kipukynnykseni on liian alhainen, ehkä sitä pitää vielä kasvattaa. Nyt taas auttaa kun ei hengittele syvään, vaikka itse kipu on ja pysyy.

        Pitäisi nyt lukea joku potilasopas, miten olet täydellinen potilas, joka ei ärsyttäisi lääkäriään, hoitajia ja tutkijoita.

        Usein lapojen välissä,noin TH9 kohdalla voi johtua myös erilaisista lukkotiloista. Myös käden liike voi tuntua pistona ja piston tunne voi olla myös rintalastankin puolella.

        Erilaiset jännitystilat (niska/hartia)voivat olla vaivan takana tai sitä tai tätä.

        Jos tunnet hyvän naprapaatin,hän hoitaa "lempeämmin" selän vaivoja kuin esim. kiropraktikko. Tuskin kertakäynnistä on muutenkaan haittaa,tulee hoidettua rankaa samalla. Ja 1-2 kertaa osaavalta naprapaatilta riittää.

        MM


      • f123ly
        voisiko olla kirjoitti:

        Usein lapojen välissä,noin TH9 kohdalla voi johtua myös erilaisista lukkotiloista. Myös käden liike voi tuntua pistona ja piston tunne voi olla myös rintalastankin puolella.

        Erilaiset jännitystilat (niska/hartia)voivat olla vaivan takana tai sitä tai tätä.

        Jos tunnet hyvän naprapaatin,hän hoitaa "lempeämmin" selän vaivoja kuin esim. kiropraktikko. Tuskin kertakäynnistä on muutenkaan haittaa,tulee hoidettua rankaa samalla. Ja 1-2 kertaa osaavalta naprapaatilta riittää.

        MM

        kun hengittäminen käy hankalammaksi jännitän jotenkin hartioita ja yläselkää. Mutta se jännityskipu on ollut toisenlaista kyllä. Tämä on selkeä pisto, mutta pari Panacodia auttoi siihen nyt kyllä. Tosin nyt on sitten huono olo, johtuu ehkä siitä että tyhjään vatsaan nuo lääkkeet aiheuttaa vähän tätä ällöä oloa. Päivällä ei viitsi syödä noita kolmiolääkkeitä, mutta iltasella asia on taas jo toinen.

        Nyt juuri en antaisi kenenkään koskea selkääni, koska en pystyisi olemaan parkumatta. Mutta kunhan taas rauhoittuu tilanne niin kosketus ei tunnu pahalta, nyt suihkussa käyntikin oli vähän liikaa.

        Eilen muuten mustikkaglögi tyhjään vatsaan tuntui ajavan aika hyvin tuon Panacodin asian. Joten ei ihme, että tuota alkoholia tyrkytetään lievittämään kipua. En sitten tiedä kumpi olisi se parempi vaihto ehto, alkoholia vaiko kolmiolääkkeitä. Ehkä musta tuleekin nyt isona alkoholisti. Sitä ammattia en koskaan ole ajatellutkaan itselleni, mutta eihän tuo näissä olosuhteissa hassumpi ammatti olisi. :-)


      • kommentiksi
        kertoo meille taas kirjoitti:

        Minkälainen kuuliaisen potilaan tulee olla.

        just ton asenteen vuoksi.

        Jos kandi olisi kommentoinut olisi se ollut jotakin itse asiasta, viileän rauhallisesti. Ei tällä tavoin kraakkuen, kuten lääkäri kakkinen arvioi.


      • ajatellen
        f123ly kirjoitti:

        kun hengittäminen käy hankalammaksi jännitän jotenkin hartioita ja yläselkää. Mutta se jännityskipu on ollut toisenlaista kyllä. Tämä on selkeä pisto, mutta pari Panacodia auttoi siihen nyt kyllä. Tosin nyt on sitten huono olo, johtuu ehkä siitä että tyhjään vatsaan nuo lääkkeet aiheuttaa vähän tätä ällöä oloa. Päivällä ei viitsi syödä noita kolmiolääkkeitä, mutta iltasella asia on taas jo toinen.

        Nyt juuri en antaisi kenenkään koskea selkääni, koska en pystyisi olemaan parkumatta. Mutta kunhan taas rauhoittuu tilanne niin kosketus ei tunnu pahalta, nyt suihkussa käyntikin oli vähän liikaa.

        Eilen muuten mustikkaglögi tyhjään vatsaan tuntui ajavan aika hyvin tuon Panacodin asian. Joten ei ihme, että tuota alkoholia tyrkytetään lievittämään kipua. En sitten tiedä kumpi olisi se parempi vaihto ehto, alkoholia vaiko kolmiolääkkeitä. Ehkä musta tuleekin nyt isona alkoholisti. Sitä ammattia en koskaan ole ajatellutkaan itselleni, mutta eihän tuo näissä olosuhteissa hassumpi ammatti olisi. :-)

        Pii vahvistaa kudoksia. Sellainenkuin Silicea
        on piivalmiste,jota laitetaan lasilliseen vettä ja juodaan tunti ennen tai 2 tuntia ruokailun jälkeen. Se suojaa vatsaa.Auttaa myös kalkin imeytymistä luustoon ja monet ovat huomanneet hiusten ja kynsien vahvistuvan.

        Itselläni oli parietaalisolu vasta-aineet mahalaukussa 10.000 ja oikea arvo on n. alle 50.
        Tämä tapahtui pahimman homealtistumiseni aikana.
        Lääkärien mukaan arvo ei voi laskea. Otettiin koepaloja ja kaikenlaista.
        Söin piitä säännöllisesti vuoden ajan ja maksoin itse uuden verikokeen,koska tk ei suostunut sitä ottamaan. Nyt arvo olikin 500.

        Vapaasti käytettäväksi sinulle,jos siitä vaan saat apua.

        Tässä yksi kokemusperäinen (ja omani) hoitokeino.

        MM


      • f123ly
        ajatellen kirjoitti:

        Pii vahvistaa kudoksia. Sellainenkuin Silicea
        on piivalmiste,jota laitetaan lasilliseen vettä ja juodaan tunti ennen tai 2 tuntia ruokailun jälkeen. Se suojaa vatsaa.Auttaa myös kalkin imeytymistä luustoon ja monet ovat huomanneet hiusten ja kynsien vahvistuvan.

        Itselläni oli parietaalisolu vasta-aineet mahalaukussa 10.000 ja oikea arvo on n. alle 50.
        Tämä tapahtui pahimman homealtistumiseni aikana.
        Lääkärien mukaan arvo ei voi laskea. Otettiin koepaloja ja kaikenlaista.
        Söin piitä säännöllisesti vuoden ajan ja maksoin itse uuden verikokeen,koska tk ei suostunut sitä ottamaan. Nyt arvo olikin 500.

        Vapaasti käytettäväksi sinulle,jos siitä vaan saat apua.

        Tässä yksi kokemusperäinen (ja omani) hoitokeino.

        MM

        käyn niitä lävitse jonkun ravitsemuspuolen asiantuntijan kanssa. Toivottavasti ainakin.

        Joskus kun kävin kuntosalilla aamuin illoin ja välillä useamminkin, käytimme paljon erilaisia vitamiineja yms. terveellisiä lisäravintoaineita. Tulos oli kuitenkin jossakin vaiheessa pahat vatsavaivat yms. vaivoja. Syynä se, että osa noista valmisteista oli tuplana noissa aineissa ja se taas ei ollut kovin terveellistä. No homma helpottui kun vähensi lisäravintoaineita ja lopulta lopetti ne kokonaan. Pelkkä normaali terve ravinto riitti silloin. Ja silloin 10 kilsan lenkki meni hyvin lörpötellen lenkkikaverin kanssa päivän jutut. No nyt ei menis.

        Mutta siis, haluan tuon ravintopuolen kerralla kuntoon. No menen Hoikkaan helmikuussa ja siellä pitäisi olla yhtenä osana tuo ravitsemus, joten kerään näitä neuvoja ja uskon että siellä viimeistään saan sitten koottua itselle jonkinlaisen paketin. Toivon, että tämä ruoan inhoaminen menisi sitä ennen ohitse. On se uskomatonta miten vahva tuo tunne on. Katat kauniisti, laitat vain vähän ruokaa lautaselle ja sitä ruokaa joka on joskus ollut hyvää. Yhtäkään haarukallista ei kunnolla suusta alas saa. Siis aivan uskomattoman vaikeaa. Ja tulossa on uuden vuoden illalliset ystävien kesken. Miten hitossa selviän niistä nolaamatta itseäni ja muita. Ja ennen kaikkea pilaamatta muiden iltaa. Josko sitä joisi itsensä ensin pieneen huppeliin, menisikö ruoka paremmin silloin alas. Enää ei ehdi kokeilla ennen uutta vuotta, koska en varmasti pysty juomaan itseäni huppeliin uutena vuotena jos sen paria päivää aikaisemmin teen. Josko löytyisi jotakin tähän yökötykseen myös?


      • Muistappa se
        f123ly kirjoitti:

        käyn niitä lävitse jonkun ravitsemuspuolen asiantuntijan kanssa. Toivottavasti ainakin.

        Joskus kun kävin kuntosalilla aamuin illoin ja välillä useamminkin, käytimme paljon erilaisia vitamiineja yms. terveellisiä lisäravintoaineita. Tulos oli kuitenkin jossakin vaiheessa pahat vatsavaivat yms. vaivoja. Syynä se, että osa noista valmisteista oli tuplana noissa aineissa ja se taas ei ollut kovin terveellistä. No homma helpottui kun vähensi lisäravintoaineita ja lopulta lopetti ne kokonaan. Pelkkä normaali terve ravinto riitti silloin. Ja silloin 10 kilsan lenkki meni hyvin lörpötellen lenkkikaverin kanssa päivän jutut. No nyt ei menis.

        Mutta siis, haluan tuon ravintopuolen kerralla kuntoon. No menen Hoikkaan helmikuussa ja siellä pitäisi olla yhtenä osana tuo ravitsemus, joten kerään näitä neuvoja ja uskon että siellä viimeistään saan sitten koottua itselle jonkinlaisen paketin. Toivon, että tämä ruoan inhoaminen menisi sitä ennen ohitse. On se uskomatonta miten vahva tuo tunne on. Katat kauniisti, laitat vain vähän ruokaa lautaselle ja sitä ruokaa joka on joskus ollut hyvää. Yhtäkään haarukallista ei kunnolla suusta alas saa. Siis aivan uskomattoman vaikeaa. Ja tulossa on uuden vuoden illalliset ystävien kesken. Miten hitossa selviän niistä nolaamatta itseäni ja muita. Ja ennen kaikkea pilaamatta muiden iltaa. Josko sitä joisi itsensä ensin pieneen huppeliin, menisikö ruoka paremmin silloin alas. Enää ei ehdi kokeilla ennen uutta vuotta, koska en varmasti pysty juomaan itseäni huppeliin uutena vuotena jos sen paria päivää aikaisemmin teen. Josko löytyisi jotakin tähän yökötykseen myös?

        "Miten hitossa selviän niistä nolaamatta itseäni ja muita. Ja ennen kaikkea pilaamatta muiden iltaa. "

        Muista että et ole kenellekään velkaa sairastumisestasi.Et sinä itseäsi nolaa, jos ei ruoka laske niin sitten ei.
        Ja jos sillä saat muiden illan pilatuksi,niin älä siitä murhetta kanna. Olisivat saaneet sen pilalle jostakin muustakin syystä.

        Älä sinä mieti toisten hauskuuttamistasi,vaan nauti siitä mitä voit ja anna asioiden mennä.
        Ole itsesi herra siinä missä voit.

        Lapseni viisaana neuvoi minua kun hirveästi húimasi ja pelotti lähteä ihmisten keskellä.
        Hän tokaisi kylmän lakoonisesti:
        "mitäs sitten jos pyörryt.kyllä sut joku nostaa pystyyn".

        Hmmm... niinhän se on. Murehdimme liikaa sitä,mitä vielä ei ole tapahtunut.

        Parempaa Uutta Vuotta ja sanoisinko - huolettomampaa!

        Ming Men


      • f123ly
        f123ly kirjoitti:

        käyn niitä lävitse jonkun ravitsemuspuolen asiantuntijan kanssa. Toivottavasti ainakin.

        Joskus kun kävin kuntosalilla aamuin illoin ja välillä useamminkin, käytimme paljon erilaisia vitamiineja yms. terveellisiä lisäravintoaineita. Tulos oli kuitenkin jossakin vaiheessa pahat vatsavaivat yms. vaivoja. Syynä se, että osa noista valmisteista oli tuplana noissa aineissa ja se taas ei ollut kovin terveellistä. No homma helpottui kun vähensi lisäravintoaineita ja lopulta lopetti ne kokonaan. Pelkkä normaali terve ravinto riitti silloin. Ja silloin 10 kilsan lenkki meni hyvin lörpötellen lenkkikaverin kanssa päivän jutut. No nyt ei menis.

        Mutta siis, haluan tuon ravintopuolen kerralla kuntoon. No menen Hoikkaan helmikuussa ja siellä pitäisi olla yhtenä osana tuo ravitsemus, joten kerään näitä neuvoja ja uskon että siellä viimeistään saan sitten koottua itselle jonkinlaisen paketin. Toivon, että tämä ruoan inhoaminen menisi sitä ennen ohitse. On se uskomatonta miten vahva tuo tunne on. Katat kauniisti, laitat vain vähän ruokaa lautaselle ja sitä ruokaa joka on joskus ollut hyvää. Yhtäkään haarukallista ei kunnolla suusta alas saa. Siis aivan uskomattoman vaikeaa. Ja tulossa on uuden vuoden illalliset ystävien kesken. Miten hitossa selviän niistä nolaamatta itseäni ja muita. Ja ennen kaikkea pilaamatta muiden iltaa. Josko sitä joisi itsensä ensin pieneen huppeliin, menisikö ruoka paremmin silloin alas. Enää ei ehdi kokeilla ennen uutta vuotta, koska en varmasti pysty juomaan itseäni huppeliin uutena vuotena jos sen paria päivää aikaisemmin teen. Josko löytyisi jotakin tähän yökötykseen myös?

        koska haluaisin sen normaalin elämän takaisin. Mutta hyvin tuo lapsesi sanoi.

        Kun olin menossa kolonoskopiaan, silloin ei vielä ajateltu, että gastroskopia toisi nuo vastaukset anemiiaan, joten olin tuolla kolonoskopiaa edeltävällä ruokavaliolla. Ystävien kannsa kävimme Linnanmäellä ja takaisin tullessa kotiin jääneet ystävät yllättivät notkuvin pöydin. En tiennyt miten olisin pystynyt kertomaan etten mitään tuosta pöydästä voi syödä. Lopulta kerroin totuuden. Ystäväni, hyvä ystäväni totesi, että sulla on sitten varmaan vaikea istua ja katsoa kun me muut syömme. Koin sen lähtökäskynä ja sitähän se olikin. Ulkona tihutti vettä. Totesin iloisesti että heippa ja pitäkää hauskaa. Kun ovi oli miltei kiinni ystäväni huusi perääni, luulin hänen huutavan minua takaisin, mutta hän kysyi tarvitsenko sateenvarjoa lainaksi. Totesin iloisesti, etten ole sokerista, matka on lyhyt ja satelee niin vähän että en tarvitse.

        Itkin koko matkan ja säälin taas kerran itseäni. Mietin sitä, miten vaikeaa on hyväksyä sairastunutta täysin terveiden juhliin. Myöhemmin pyysin anteeksi, että olin pilannut illan. Ystäväni totesivat, että no kyllähän se heiltä naisilta menikin pilalle, mutta miehet siirtyivät muihin juttuhin nopeasti.

        Tämän jälkeen yritän kyllä olla aina ystävien luona terve. Joskus on ollut todella vaikeaa, mutta ihan oikeasti ei terveet jaksa sairaita ympärillään. Kohta huomaat olevasi ulkona kaikesta, ihan vain ystävyydestä kun arvelimme että et kuitenkaan jaksa tms. Ja mulla on ihan oikeasti todella hyviä ystäviä, mutta he ovat terveitä.


    • tuntematon syy

      "Idiopaattinen interstitielli pneumonia (IIP) on tuntemattomasta syystä johtuva, etenevä interstitielli keuhkosairaus."

      • tarkoittaa siis myös sitä, että ei ole homeesta aiheutuvaa, että homealtistuminen pystytään sulkemaan pois. Käytännössä en sitten tiedä miten hyvin suomalaiset lääkärit osaavat sulkea homealtistumisen pois, kun eivät sitä oikein osaa todetakaan.


    • tilanne on huono

      Hienoa,hienoa taas on luettu lääkärikirjaa ja kaikki oireet sopivat.Nyt sitten voi lisätä muistilistaan nämäkin diagnoosit kun menee lääkäriin.

      Kaikki oireet löytyvät kun lukee lääkärikirjaa ja taas se pitää paikkansa.

      Hankkikaa välillä elämää itsellenne,muuten sairastutte.

      • itsellesi elämä

        ja mene vaikka jollekin toiselle palstalle häiriköimään.


      • f123ly

        luetun ymmärtäminen kun on niin vaikeaa. En kertonut, että sairastaisin ko. sairautta. Enkä ole etsimässä itselleni sairautta, vaan terveyttä. Jos itse haluat sairastaa, sairasta minun puolestan ihan mitä vain, minä haluan olla terve.


      • täsmää kaikki

        enkä ole niitä löydöksiä itse keksinyt - hunajakennoistakaan ei ole kukaan lausunnoissa mitään puhunut.

        Odotan toipuvani. Positiivinen asenne meillä homesairailla kyllä on, ei tartu oireet lukemalla.


      • f123ly
        täsmää kaikki kirjoitti:

        enkä ole niitä löydöksiä itse keksinyt - hunajakennoistakaan ei ole kukaan lausunnoissa mitään puhunut.

        Odotan toipuvani. Positiivinen asenne meillä homesairailla kyllä on, ei tartu oireet lukemalla.

        sairauteni astmaan, ei ole eosinofiliaa, avaavat lääkkeet eivät auta, ei tullut positiivista tulosta histamiinialtistuksista, spirometriat eivät tue astmateoriaa. Silti napsasti tuo astma kyllä.

        Että sairastaa siis voi jotakin sairautta, jossa kaikki oireet eivät täsmää.

        Eikä tarvitse tutkia mistä johtuvat nuo muut lukuisat oireet, jotka ovat labralöydöksiä yms. todennettuja löydöksiä, jotka siis LÄÄKÄRIT ovat todenneet. Ja joiden mukaan potilaan tilanne ei ole niin selkeästi astma. Miksi ei ole kiinnostavaa tutkia mikä potilasta vaivaa?

        Siksikö, että ole vain epäonnekseni ollut tutkittavana onko vaiko ei astmaa laitoksessa?


    • miten todetaan?

      "vaikea restriktiivinen häiriö"

      Kun noissa spirometrioissa ei tarkastella ollenkaan pieniä tiehyeitä, niin miten tämä vaikea restriktiivinen häiriö todetaan? Miten se näkyy esim. spirometriassa?

      • "vaikea restriktiivine...

        kiinnostaa minua myös, joten jos kukaan osaisi kertoa, kertoisitteko miten todetaan "vaikea restriktiivinen häiriö" spirometriassa. Vai todetaanko se jotenkin muuten?


    • laan levinneet makrofagit

      "2. Desquamative Interstitial Pneumonia (DIP)/ Respiratory bronchiolitis Interstitial Lung Disease (RBILD)

      Tärkein histologinen löydös DIP:ssä on tasaisesti alveolitilaan levinneet makrofagit.

      Aiemmin näiden solujen ajateltiin olevan epiteliaalisia soluja, jotka ovat ”hilseilleet” eli deskvamatoituneet alveoliseptoista, ja siten nimitys DIP on harhaanjohtava. Alveoliseptat ovat levinneet niukasti tai enintään kohtalaisesti. Fibroblastifokuksia ei ole, ja hunajakennomuutoksia on vähän tai ei ollenkaan. Tärkeänä erona UIP:n verrattuna on DIP:n histologisen kuvan monotonisuus. Makrofagien kasaantuminen DIP:ssa painottuu usein peribronkiolaarisiin ilmatiloihin. Jos makrofagien kasautuminen rajoittuu näihin alueisiin säästäen distaalisemmat ilmatilat, käytetään nimitystä respiratorinen bronkioliitti-interstitial lung disease eli RBILD. Vaikka alkuperäiset raportit pitivät RBILD:iä eri tilana kuin DIP:ä, todennäköisempää on että ne edustavat saman taudinkirjon eri asteita. Patogeneesin ajatellaan olevan yhteydessä tupakointiin.
      DIP on harvinainen idiopaattisen interstitiellin pneumonian muoto. Potilaat ovat keskimäärin 45 vuotiaita, noin 10 v nuorempia kuin UIP-potilaat. DIP on kaksi kertaa yleisempi miehillä kuin naisilla. Taudin alku on hiipivä. Oireet ja löydökset ovat samantyyppisiä kuin UIP:ssa. Keuhkofunktiotutkimuksissa on restriktiota ja diffuusiokapasiteetti on alentunut. Röntgenologisesti ¼:lla todetaan keuhkoissa molemmin puolin basaalisesti mattalasimaista samentumaa, samanaikaisesti voi esiintyä epäspesifistä juostemaista tai retikonodulaarista interstitielliä muutosta.
      Ennuste on parempi kuin UIP:ssa; parhaiten dokumentoidussa tutkimussarjassa 28% kuoli 12 v:ssa. Kiinnostavaa oli, että 22% tuli paremmaksi ilman hoitoa, osa näistä parani kokonaan. Hoitoa saaneitten joukossa suotuisa vaste steroideille havaittiin 60%:lla."


      ******

      Tärkein histologinen löydös DIP:ssä on tasaisesti alveolitilaan levinneet makrofagit.

      ''' miten todetaan nämä alveolitilaan levinneet makrofagit?

      • äitiiiii....

        miten todetaan nämä alveolitilaan levinneet makrofagit?

        näytepalalla,verikokeella,HRCT:llä vai miten??


      • todetaan? Hätkähdyttävän paljon homesairauksia muistuttavia ovat nuo idiopaattiset interstitiaalipneumoniat kyllä.


      • f123ly
        homeahdistus kirjoitti:

        todetaan? Hätkähdyttävän paljon homesairauksia muistuttavia ovat nuo idiopaattiset interstitiaalipneumoniat kyllä.

        BAL testissä lukee

        solulisää, mikä tupakoivalla on lievästi koholla (no haloo, en ole koskaan tupakoinut eli selkeä virhe, mutta luvut oikein, joten siitä selviää asia kyllä)

        yksittäisten tulehdussolujen lisäksi nähdään alveolaarisia makrofageja, respiratorista epiteeliä sekä jonkin verran hyperplastista reservisolukkoa.

        Itse en tuosta mitään ymmärrä, muuta kuin sen, että solulisää on ja koska en tupakoi se on selkeääkin. Lisäksi on noita alveolaarisiä makrofageja joita oli 86,5%. Eosinofiliaa ei tavata.

        ...


      • äitiiii
        f123ly kirjoitti:

        BAL testissä lukee

        solulisää, mikä tupakoivalla on lievästi koholla (no haloo, en ole koskaan tupakoinut eli selkeä virhe, mutta luvut oikein, joten siitä selviää asia kyllä)

        yksittäisten tulehdussolujen lisäksi nähdään alveolaarisia makrofageja, respiratorista epiteeliä sekä jonkin verran hyperplastista reservisolukkoa.

        Itse en tuosta mitään ymmärrä, muuta kuin sen, että solulisää on ja koska en tupakoi se on selkeääkin. Lisäksi on noita alveolaarisiä makrofageja joita oli 86,5%. Eosinofiliaa ei tavata.

        ...

        onko testi kivulias? tms.
        voitko vähän valaista millainen se on!


      • f123ly
        äitiiii kirjoitti:

        onko testi kivulias? tms.
        voitko vähän valaista millainen se on!

        Menet sisään sairaalan osastolle aamulla aikaiseen. Tutkimus, tippaletkun paikka käteen, esilääkitys (limaa vähentävä lääkitys ja ehkä rauhoittavaa) ja sen jälkeen tutkimuksen suorittaja kertoo mitä tapahtuu. Kärrätään tutkimushuoneeseen, jossa tutkimus suoritetaan siten, että makaat pää mieluiten hieman alaspäin.

        Nenää puudutetaan pumpulipuikossa olevalla puuduttella, samaa mitä hammaslääkärit käyttävät, kait, nielua puudutetaan suihkeella. Testin tekijä tarkastaa miten pystyy letkun viemään, sieraimesta vaiko suun kautta. Jos nenä on auki, viedään jommasta kummasta sieraimesta. Ei satu yhtään. Samalla kun letkua työnnetään hitaasti, myös puudutetaan nielua. Ei satu yhtään.

        Itsellä tuli jossakin vaiheessa ongelmia, koska lisähappia annettiin nopeasti ja minua vähän heräteltiin, itse en huomannut mitään, mutta lääkäri pyysi keskittymään hengittämiseen ja tutkimus keskeytyi hetkeksi, lisähappea piti nenäletkun kautta ottaa ja hengitellä vähän aikaa ja sitten jatkettiin. Lääkäri puhui koko ajan ja kuulet mitä hän puhuu. Kun letku on riittävän pitkällä ottaa lääkäri samalla myös tuon Bal huuhtelun, siis tähystyksen yhteydessä, ehkä myös koepaloja tms.

        Et tunne mitään, vaikka lääkäri kertoo laittavansa keittosuolaliuosta ja imevänsä sen pois. Mulla oli jotakin häikkää laittessa ja ei meinannut tulla tuo neste ulos, tekivät sitten jotenkin toisella tavoin kun ensin arvelivat tekevänsä, siis joku ei toiminut kunnolla. Mitään en tuntenut ja hoitaja pitelee päätä ja juttelee rauhallisesti samoin lääkäri.

        Et tunne kun letku vedetään ulos. Tutkimuksen jälkeen mulla tuli paha yskä ja sormeen laitetun nappulan kautta katsottu arvo laski, tutkimuksen tehnyt lääkäri kävi ja pysyi vuoteen vierellä ja lopulta kun yskä ei lakannut ja oli vaikea puhua annettiin 40 mg kortisonia suoraan sen tippaletkun kautta suoneen. Hyvin nopeasti auttoi ja lepäilemällä parisen tuntia ja siinä samalla sain lisähappea nenäletkun kautta, homma oli ohi.

        Parin tunnin jälkeen piti käydä kävelemässä ja syömässä jotakin. Samana päivämä mulla oli reumalääkäri, joten menin sitten hänen vastaanotolleen välillä ja kuvauksiin. Ihan ok olo. Kuvausten jälkeen takaisin reumalääkärille ja sieltä keuhkolääkärille.

        Kotiin pääsin samana päivänä, mutta kuski piti olla, itse ei saanut ajaa, eikä lähteä yksin sairaalasta. Iltasella oli vähän lämpöä ja olo vähän hutera. Mikään ei sattunut, ei edes yskiminen. Nielu oli vain hieman arka, ei edes kipeä tutkimuksen jälkeen.

        Heti sait tietää osan tutkimuksesta, sen kertoi lääkäri ja loput tiedot tulivat kotiin kirjeenä. Lääkäri kertoi, ettei minulla ole astmaa, mutta ei uskonut minun pystyvän palaamaan työpaikalleni. En osannut kysellä oikein, että mitä minulla sitten on ja miksi sen voi palata töihin. Samaa sanoi reumalääkäri, reumaa ei ole kuvat ok, mutta et missään tapauksessa saa mennä enää työpaikallesi. Enkä minä tyhmä osannut kysellä oikeita kysymyksiä mistä oikein oli kyse.


      • äitiiiii
        f123ly kirjoitti:

        Menet sisään sairaalan osastolle aamulla aikaiseen. Tutkimus, tippaletkun paikka käteen, esilääkitys (limaa vähentävä lääkitys ja ehkä rauhoittavaa) ja sen jälkeen tutkimuksen suorittaja kertoo mitä tapahtuu. Kärrätään tutkimushuoneeseen, jossa tutkimus suoritetaan siten, että makaat pää mieluiten hieman alaspäin.

        Nenää puudutetaan pumpulipuikossa olevalla puuduttella, samaa mitä hammaslääkärit käyttävät, kait, nielua puudutetaan suihkeella. Testin tekijä tarkastaa miten pystyy letkun viemään, sieraimesta vaiko suun kautta. Jos nenä on auki, viedään jommasta kummasta sieraimesta. Ei satu yhtään. Samalla kun letkua työnnetään hitaasti, myös puudutetaan nielua. Ei satu yhtään.

        Itsellä tuli jossakin vaiheessa ongelmia, koska lisähappia annettiin nopeasti ja minua vähän heräteltiin, itse en huomannut mitään, mutta lääkäri pyysi keskittymään hengittämiseen ja tutkimus keskeytyi hetkeksi, lisähappea piti nenäletkun kautta ottaa ja hengitellä vähän aikaa ja sitten jatkettiin. Lääkäri puhui koko ajan ja kuulet mitä hän puhuu. Kun letku on riittävän pitkällä ottaa lääkäri samalla myös tuon Bal huuhtelun, siis tähystyksen yhteydessä, ehkä myös koepaloja tms.

        Et tunne mitään, vaikka lääkäri kertoo laittavansa keittosuolaliuosta ja imevänsä sen pois. Mulla oli jotakin häikkää laittessa ja ei meinannut tulla tuo neste ulos, tekivät sitten jotenkin toisella tavoin kun ensin arvelivat tekevänsä, siis joku ei toiminut kunnolla. Mitään en tuntenut ja hoitaja pitelee päätä ja juttelee rauhallisesti samoin lääkäri.

        Et tunne kun letku vedetään ulos. Tutkimuksen jälkeen mulla tuli paha yskä ja sormeen laitetun nappulan kautta katsottu arvo laski, tutkimuksen tehnyt lääkäri kävi ja pysyi vuoteen vierellä ja lopulta kun yskä ei lakannut ja oli vaikea puhua annettiin 40 mg kortisonia suoraan sen tippaletkun kautta suoneen. Hyvin nopeasti auttoi ja lepäilemällä parisen tuntia ja siinä samalla sain lisähappea nenäletkun kautta, homma oli ohi.

        Parin tunnin jälkeen piti käydä kävelemässä ja syömässä jotakin. Samana päivämä mulla oli reumalääkäri, joten menin sitten hänen vastaanotolleen välillä ja kuvauksiin. Ihan ok olo. Kuvausten jälkeen takaisin reumalääkärille ja sieltä keuhkolääkärille.

        Kotiin pääsin samana päivänä, mutta kuski piti olla, itse ei saanut ajaa, eikä lähteä yksin sairaalasta. Iltasella oli vähän lämpöä ja olo vähän hutera. Mikään ei sattunut, ei edes yskiminen. Nielu oli vain hieman arka, ei edes kipeä tutkimuksen jälkeen.

        Heti sait tietää osan tutkimuksesta, sen kertoi lääkäri ja loput tiedot tulivat kotiin kirjeenä. Lääkäri kertoi, ettei minulla ole astmaa, mutta ei uskonut minun pystyvän palaamaan työpaikalleni. En osannut kysellä oikein, että mitä minulla sitten on ja miksi sen voi palata töihin. Samaa sanoi reumalääkäri, reumaa ei ole kuvat ok, mutta et missään tapauksessa saa mennä enää työpaikallesi. Enkä minä tyhmä osannut kysellä oikeita kysymyksiä mistä oikein oli kyse.

        mahalaukun tähystys. Siinä tosin alkaa se hillitön kyökkiminen,mutta eihän sekään tutkimus ikuisesti kestä,vaikka se tutkimushetkellä siltä tuntuukin.

        Kiitos tiedoistasi!


      • f123ly
        äitiiiii kirjoitti:

        mahalaukun tähystys. Siinä tosin alkaa se hillitön kyökkiminen,mutta eihän sekään tutkimus ikuisesti kestä,vaikka se tutkimushetkellä siltä tuntuukin.

        Kiitos tiedoistasi!

        koska yökkimiselle ei voi tehdä yhtään mitään. Pitää vain yökkiä. Eihän sekään satu, mutta ikävää se yökkiminen on.

        Rauhallisuus ja lääkäreiden ja hoitajien neuvojen kuuntelu on molemmissa yhtä tärkeää. Molemmat ohitse nopeasti, joten eihän nämä tutkimukset aikuiselle nyt mitään ihmeellisiä ole. Viisauden hampaan poisto on kyllä ikävä... ja voittaa mennen tullen molemmat tutkimukset kyllä.


      • Juho722
        f123ly kirjoitti:

        Menet sisään sairaalan osastolle aamulla aikaiseen. Tutkimus, tippaletkun paikka käteen, esilääkitys (limaa vähentävä lääkitys ja ehkä rauhoittavaa) ja sen jälkeen tutkimuksen suorittaja kertoo mitä tapahtuu. Kärrätään tutkimushuoneeseen, jossa tutkimus suoritetaan siten, että makaat pää mieluiten hieman alaspäin.

        Nenää puudutetaan pumpulipuikossa olevalla puuduttella, samaa mitä hammaslääkärit käyttävät, kait, nielua puudutetaan suihkeella. Testin tekijä tarkastaa miten pystyy letkun viemään, sieraimesta vaiko suun kautta. Jos nenä on auki, viedään jommasta kummasta sieraimesta. Ei satu yhtään. Samalla kun letkua työnnetään hitaasti, myös puudutetaan nielua. Ei satu yhtään.

        Itsellä tuli jossakin vaiheessa ongelmia, koska lisähappia annettiin nopeasti ja minua vähän heräteltiin, itse en huomannut mitään, mutta lääkäri pyysi keskittymään hengittämiseen ja tutkimus keskeytyi hetkeksi, lisähappea piti nenäletkun kautta ottaa ja hengitellä vähän aikaa ja sitten jatkettiin. Lääkäri puhui koko ajan ja kuulet mitä hän puhuu. Kun letku on riittävän pitkällä ottaa lääkäri samalla myös tuon Bal huuhtelun, siis tähystyksen yhteydessä, ehkä myös koepaloja tms.

        Et tunne mitään, vaikka lääkäri kertoo laittavansa keittosuolaliuosta ja imevänsä sen pois. Mulla oli jotakin häikkää laittessa ja ei meinannut tulla tuo neste ulos, tekivät sitten jotenkin toisella tavoin kun ensin arvelivat tekevänsä, siis joku ei toiminut kunnolla. Mitään en tuntenut ja hoitaja pitelee päätä ja juttelee rauhallisesti samoin lääkäri.

        Et tunne kun letku vedetään ulos. Tutkimuksen jälkeen mulla tuli paha yskä ja sormeen laitetun nappulan kautta katsottu arvo laski, tutkimuksen tehnyt lääkäri kävi ja pysyi vuoteen vierellä ja lopulta kun yskä ei lakannut ja oli vaikea puhua annettiin 40 mg kortisonia suoraan sen tippaletkun kautta suoneen. Hyvin nopeasti auttoi ja lepäilemällä parisen tuntia ja siinä samalla sain lisähappea nenäletkun kautta, homma oli ohi.

        Parin tunnin jälkeen piti käydä kävelemässä ja syömässä jotakin. Samana päivämä mulla oli reumalääkäri, joten menin sitten hänen vastaanotolleen välillä ja kuvauksiin. Ihan ok olo. Kuvausten jälkeen takaisin reumalääkärille ja sieltä keuhkolääkärille.

        Kotiin pääsin samana päivänä, mutta kuski piti olla, itse ei saanut ajaa, eikä lähteä yksin sairaalasta. Iltasella oli vähän lämpöä ja olo vähän hutera. Mikään ei sattunut, ei edes yskiminen. Nielu oli vain hieman arka, ei edes kipeä tutkimuksen jälkeen.

        Heti sait tietää osan tutkimuksesta, sen kertoi lääkäri ja loput tiedot tulivat kotiin kirjeenä. Lääkäri kertoi, ettei minulla ole astmaa, mutta ei uskonut minun pystyvän palaamaan työpaikalleni. En osannut kysellä oikein, että mitä minulla sitten on ja miksi sen voi palata töihin. Samaa sanoi reumalääkäri, reumaa ei ole kuvat ok, mutta et missään tapauksessa saa mennä enää työpaikallesi. Enkä minä tyhmä osannut kysellä oikeita kysymyksiä mistä oikein oli kyse.

        Moi!

        Näkyikö sinulla TT kuvissa jotain. Tai Röngten?
        Itselläni ei sitten mitään..

        T:Juho722


      • f123ly
        Juho722 kirjoitti:

        Moi!

        Näkyikö sinulla TT kuvissa jotain. Tai Röngten?
        Itselläni ei sitten mitään..

        T:Juho722

        Huhtikuussa näkyi TTL:n keuhkoläärin mielestä noita atelektaasijuosteita oikean keuhkon alalohkossa. Näytti ne juosteet mulle valotaululta. Erikoistuva lääkäri kertoi, että ne nyt voi tulla väärästä tavasta hengittääkin.

        Sen jälkeen niistä ei juurikaan noissa TTL:n tutkimuksissa ole puhuttu. Tietokonekuvaus, joka tehtiin sairaalassa kesäkuussa, ei tuonut esiin mitään normaalista poikeavaa, eikä TTL halunnut katsella ko. CD:tä ollenkaan. Lausuntokin oli hakusessa, kun sitä kysyin. Erikoistuva lääkäri sitten pyysi ne uudelleen tuolta sairaalasta käyttöönsä. Kysyi olisiko minulla ollut mukana kaikki tutkimustulokset, mutta eihän mulla ollut kun oli sanottu että lähettävät tuolta sairaalasta ne.

        E-lausunnossa keuhkokuvat ovat ennallaan entiseen verrattuna, mutta mikä se entinen on ei kerrota. Joten en tiedä nyt tilannettani. Keuhkolääkärini työterveysasemalta kertoi, että jos ovat ennallaan on se juoste siellä vielä, joten kaitpa se juoste sitten on. Itse luulin sen hävinneen, kun siitä ei mitään enää puhuttu.

        Sairaalan keuhkotähystyksessä ei löytynyt mitään kasvaimeen viittavaa, joka olisi siis tuon juosteen aiheuttanut.

        Käytännössä en voisi väitellä omista tiedoistani, koska en niistä niin kovin tarkkaan tiedä. Tuolla TTL:llä millään muulla kuin peffillä ei ollut mitään merkitystä, tai siltä se ainakin tuntui. Kyllä ne sielläkin hämmästeli mun yli yli hyviä puhalluksia, mutta eivät niistä minulle juuri mainnitteet. Hoitajat vain olivat toisille potilaille ihmetelleet asiaa ja kertoneet potilaasta joka puhaltelee ihan hervottomia lukemia.

        Käytännössä mikään ei vaikuttanut mihinkään, paitsi se että altistuksessa pef laski heti 17% sen jälkeen alimmillaan noin 30% (lääkityksen kanssa) eikä sitten siitä noussut enää normaaliksi ollenkaan. Ammattiastma todetiin.


      • Homeherkkä

        Idiopaattisiin intersiaalipneumonioihin kuuluu fibrosoiva alveoliitin kaksi eri muotoa DIP ja UIP. UIP:n ennuste on huono ja DIP:n ennuste on hyvä.
        Tunnen pari homeallergikkoa, joilla on todettu fibrosoiva alveoliitti keuhkokuvien perusteella. Kummallakin todettiin samassa yhteydessä myös astma.
        Toinen heistä oli työtoverini. Muutaman vuoden kuluttua hänen keuhkokuvissaan ei ollut enää häivääkään fibrosoivasta alveoliitista, koska hänet siirrettiin homeitiövapaaseen työpisteeseen. Vakuutusyhtiö maksoi hänelle haittarahaa fibrosoivan alveoliitin kestoajan ja korvasi siltä ajalta myös astman aiheuttamat kustannuksen.
        Kun keuhkokuvat olivat OK, vakuutusyhtiö lopetti haittarahan sekä astmasta aiheutuneiden kulujen maksun, vaikka astmalääkitystä hän joutuu käyttämään kaiken aikaa.
        Tuolle toiselle fibrosoivaan alveoliittiin sairastuneelle vakutusyhtiö maksaa astman sairaanhoitokulut, koska hänellä oli erään maamme huippupätevän infektiolääkärin lausunto siitä, että fibrosoiva alveoliitti aiheuttaa astmaa. Tuon infektiolääkärin lausunnon perusteella hänelle myönnettiin tapaturmaeläke.
        Hänet homekeuhkoaltistettiin fibroivasta alveoliitistaan huolimatta TTL:llä, joka altistus aiheutti hänelle voimakkaan keuhkotulehduksen, jonka takia hän hakeutui tuon infektiolääkärin vastaanotolle, jonka lausunnot saivat vakuutusyhtiön lääkärinkin taipumaan lääketieteellisten faktojen edessa.

        Hän on hengissä vieläkin, sitten 1992 tapahtuneen fibrosoivan alveoliitin toteamisen ja oman, homeitiöaltistukseen kohdistuvan toimintarajoittuneesa huomioonottamisen ansiosta.
        Opettaa hänkin, opettajakoulutuksen saaneena, olisi halunut opettaa oppilaitaan eläkeikäänsä asti, vaan se työpaikan homeitiöaltistus katkaisi hänenkin toiveensa.

        No onhan se työpaikan homeitiöaltistus katkaissut lukemattomien muidenkin ihmisten tulevaisuustoiveet.
        Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.


      • f123ly
        Homeherkkä kirjoitti:

        Idiopaattisiin intersiaalipneumonioihin kuuluu fibrosoiva alveoliitin kaksi eri muotoa DIP ja UIP. UIP:n ennuste on huono ja DIP:n ennuste on hyvä.
        Tunnen pari homeallergikkoa, joilla on todettu fibrosoiva alveoliitti keuhkokuvien perusteella. Kummallakin todettiin samassa yhteydessä myös astma.
        Toinen heistä oli työtoverini. Muutaman vuoden kuluttua hänen keuhkokuvissaan ei ollut enää häivääkään fibrosoivasta alveoliitista, koska hänet siirrettiin homeitiövapaaseen työpisteeseen. Vakuutusyhtiö maksoi hänelle haittarahaa fibrosoivan alveoliitin kestoajan ja korvasi siltä ajalta myös astman aiheuttamat kustannuksen.
        Kun keuhkokuvat olivat OK, vakuutusyhtiö lopetti haittarahan sekä astmasta aiheutuneiden kulujen maksun, vaikka astmalääkitystä hän joutuu käyttämään kaiken aikaa.
        Tuolle toiselle fibrosoivaan alveoliittiin sairastuneelle vakutusyhtiö maksaa astman sairaanhoitokulut, koska hänellä oli erään maamme huippupätevän infektiolääkärin lausunto siitä, että fibrosoiva alveoliitti aiheuttaa astmaa. Tuon infektiolääkärin lausunnon perusteella hänelle myönnettiin tapaturmaeläke.
        Hänet homekeuhkoaltistettiin fibroivasta alveoliitistaan huolimatta TTL:llä, joka altistus aiheutti hänelle voimakkaan keuhkotulehduksen, jonka takia hän hakeutui tuon infektiolääkärin vastaanotolle, jonka lausunnot saivat vakuutusyhtiön lääkärinkin taipumaan lääketieteellisten faktojen edessa.

        Hän on hengissä vieläkin, sitten 1992 tapahtuneen fibrosoivan alveoliitin toteamisen ja oman, homeitiöaltistukseen kohdistuvan toimintarajoittuneesa huomioonottamisen ansiosta.
        Opettaa hänkin, opettajakoulutuksen saaneena, olisi halunut opettaa oppilaitaan eläkeikäänsä asti, vaan se työpaikan homeitiöaltistus katkaisi hänenkin toiveensa.

        No onhan se työpaikan homeitiöaltistus katkaissut lukemattomien muidenkin ihmisten tulevaisuustoiveet.
        Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.

        pitänee vain vältellä työpaikkaansa. Mullahan on nyt etätyö, mutta työpistettä haetaan taas työpaikalleni myös. Työsuojeluvaltuutettu soitti Joulun alla ja kyseli tilanteestani. Kerroin, että en usko että voin työpaikallani olla enää. Enkä usko että löytävät työtilaa jossa voisin siellä työskennellä. Mukavaa olisi jos pystyisivät, mutta en kuitenkaan usko sen olevan mahdollista. Lupasi jutella sitten kokouksessa asian niin, että voidaan yritää tuota työhuonetta / työpistettä minulle, mutta tulos voi olla hyvin epävarma ja todennäköisesti ei siis onnistu. Etteivät sitten vuokraa jotakin työtilaa ja harmittele turhaa vuokrakulua.

        No katsotaan nyt miten käy. Ongelmia minulle tulee heti kun pistän nenän ulos kodistamme. Joten jo pelkästään työmatka olisi nähtävästi nyt liikaa.

        Tt-lääkärin kanssa on ollut puhetta osa-aikaeläkkeestä, hänen aloitteestaan ja syystä että ehkä työnantaja hermostuu siihen ettei etätyötä ole riittävästi antaa ja haluavat kuitenkin 100% työpanoksen. Eli siinäkin ajateltiin sitten työnantajaa, ei minua. Pitäisi varmasti aloittaa tuo osa-aikaeläkkeen hakeminen, ettei lennä kokonaan työpaikastaan pihalle. Näin en olisi sitten niin paha kustannus heille.

        Muutoin omaa terveyttä on vaikea varjella, kun ei oikein ymmärrä mistä ihmeestä on kyse. Mitä sairastaa ja kuinka vakavaa se on.

        Kiitos tiedoista, varsinkin siitä että toipuakin voi, eikä elämä nyt tarvitse muutamassa vuodessa päättyä. ;-)


      • homeahdistus1
        Homeherkkä kirjoitti:

        Idiopaattisiin intersiaalipneumonioihin kuuluu fibrosoiva alveoliitin kaksi eri muotoa DIP ja UIP. UIP:n ennuste on huono ja DIP:n ennuste on hyvä.
        Tunnen pari homeallergikkoa, joilla on todettu fibrosoiva alveoliitti keuhkokuvien perusteella. Kummallakin todettiin samassa yhteydessä myös astma.
        Toinen heistä oli työtoverini. Muutaman vuoden kuluttua hänen keuhkokuvissaan ei ollut enää häivääkään fibrosoivasta alveoliitista, koska hänet siirrettiin homeitiövapaaseen työpisteeseen. Vakuutusyhtiö maksoi hänelle haittarahaa fibrosoivan alveoliitin kestoajan ja korvasi siltä ajalta myös astman aiheuttamat kustannuksen.
        Kun keuhkokuvat olivat OK, vakuutusyhtiö lopetti haittarahan sekä astmasta aiheutuneiden kulujen maksun, vaikka astmalääkitystä hän joutuu käyttämään kaiken aikaa.
        Tuolle toiselle fibrosoivaan alveoliittiin sairastuneelle vakutusyhtiö maksaa astman sairaanhoitokulut, koska hänellä oli erään maamme huippupätevän infektiolääkärin lausunto siitä, että fibrosoiva alveoliitti aiheuttaa astmaa. Tuon infektiolääkärin lausunnon perusteella hänelle myönnettiin tapaturmaeläke.
        Hänet homekeuhkoaltistettiin fibroivasta alveoliitistaan huolimatta TTL:llä, joka altistus aiheutti hänelle voimakkaan keuhkotulehduksen, jonka takia hän hakeutui tuon infektiolääkärin vastaanotolle, jonka lausunnot saivat vakuutusyhtiön lääkärinkin taipumaan lääketieteellisten faktojen edessa.

        Hän on hengissä vieläkin, sitten 1992 tapahtuneen fibrosoivan alveoliitin toteamisen ja oman, homeitiöaltistukseen kohdistuvan toimintarajoittuneesa huomioonottamisen ansiosta.
        Opettaa hänkin, opettajakoulutuksen saaneena, olisi halunut opettaa oppilaitaan eläkeikäänsä asti, vaan se työpaikan homeitiöaltistus katkaisi hänenkin toiveensa.

        No onhan se työpaikan homeitiöaltistus katkaissut lukemattomien muidenkin ihmisten tulevaisuustoiveet.
        Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.

        että vakavastikin sairastuneet voivat vielä vaikka parantua, kun homealtistus loppuu. Itse olen ihmetellyt, mitä se altistuksen loppuminen oikein käytännössä on sen jälkeen, kun huomasin saavani ulkohomeistakin oireita ja sisäilmassa ilmeisesti niin pienistä homemääristä, ettei niistä muut ihmiset sairastu.

        Pieniä oireita on koko ajan päällä ja elämää rajoittaa se nuoralla tasapainoilu, koska keikahtaa sinne isompien oireiden puolelle, niin kuin aina välillä käy, kun yrittää elää suht. normaalia elämää. Tosin kokemuksen karttuessa koko ajan paremmin ymmärtää, mitä kaikkea pitää vältellä.

        Silnersuojaimet on minullakin viikottaisessa käytössä, esim. siivotessa. Kai niiden kanssa voisi maalaustakin harrastaa? Meillä on oikea joulukuusikin, olen sijoittanut sen ison olohuoneen kauimmaiseen nurkkaan ja ilmanpuhdistin hurisee vieressä. Hyvin toimii, kuusi haisee vain jos menee ihan viereen.


      • f123ly
        homeahdistus1 kirjoitti:

        että vakavastikin sairastuneet voivat vielä vaikka parantua, kun homealtistus loppuu. Itse olen ihmetellyt, mitä se altistuksen loppuminen oikein käytännössä on sen jälkeen, kun huomasin saavani ulkohomeistakin oireita ja sisäilmassa ilmeisesti niin pienistä homemääristä, ettei niistä muut ihmiset sairastu.

        Pieniä oireita on koko ajan päällä ja elämää rajoittaa se nuoralla tasapainoilu, koska keikahtaa sinne isompien oireiden puolelle, niin kuin aina välillä käy, kun yrittää elää suht. normaalia elämää. Tosin kokemuksen karttuessa koko ajan paremmin ymmärtää, mitä kaikkea pitää vältellä.

        Silnersuojaimet on minullakin viikottaisessa käytössä, esim. siivotessa. Kai niiden kanssa voisi maalaustakin harrastaa? Meillä on oikea joulukuusikin, olen sijoittanut sen ison olohuoneen kauimmaiseen nurkkaan ja ilmanpuhdistin hurisee vieressä. Hyvin toimii, kuusi haisee vain jos menee ihan viereen.

        sain joululahjaksi pari nahkavyötä, joita en pysty käyttämään, koska haisevat nenääni pahasti homeelta. On tuuletettu ja pyyhitty ja suihkutettu raikastetta jne. Mutta haju on ja pysyy.

        Muutoinkin tulee todella pienistä hajuista tuo kuvottava olo. En tiedä ovatko ne kaikki hometta, tuskin. Nyt vain hajut saavat pahan olon aikaan nopeasti. Ja sitten huimaa ja tasapaino on heikko. Eilen pelasimme yhdessä nelinpelinä pleikkarilla 3 vuotiaille tarkoitettua apinapeliä. Jostakin pelaajasta tuli nenääni aivan mieto lievä homeenhaju. Pelin jälkeen katselin mistä ihmeestä se voi tulla, kunnes huomasin yhdellä pelaajalla samanlaisen vyön kun minulla on "ulkoilemassa".

        Nyt pitäisi siis ovella tarkastaa mitä vierailla on päällään... tai jättää kutsumatta tai avaamatta ovea.


      • homeahdistus1
        f123ly kirjoitti:

        sain joululahjaksi pari nahkavyötä, joita en pysty käyttämään, koska haisevat nenääni pahasti homeelta. On tuuletettu ja pyyhitty ja suihkutettu raikastetta jne. Mutta haju on ja pysyy.

        Muutoinkin tulee todella pienistä hajuista tuo kuvottava olo. En tiedä ovatko ne kaikki hometta, tuskin. Nyt vain hajut saavat pahan olon aikaan nopeasti. Ja sitten huimaa ja tasapaino on heikko. Eilen pelasimme yhdessä nelinpelinä pleikkarilla 3 vuotiaille tarkoitettua apinapeliä. Jostakin pelaajasta tuli nenääni aivan mieto lievä homeenhaju. Pelin jälkeen katselin mistä ihmeestä se voi tulla, kunnes huomasin yhdellä pelaajalla samanlaisen vyön kun minulla on "ulkoilemassa".

        Nyt pitäisi siis ovella tarkastaa mitä vierailla on päällään... tai jättää kutsumatta tai avaamatta ovea.

        vaikka olen nyt muuten parantunut mukavasti, niin valitettavasti tuo hajuille herkistyminen ei sitten mene ohitse. Nahka haisee ihan mahdottoman kauhealle, toinen yökötys on rottinkihuonekalut. Monet ruoat oksettavat, eikä niitä voi syödä hajun takia. Ihan kummalliset hajut, esim. leivänpaistopiste kaupassa inhottaa, vaikka aikaisemmin se oli mielestäni varmasti hyvä tuoksu, tuore leipä. Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa.

        Töissä selviän ilmanpuhdistimella, sijoitan huoneeseen tulijat istumaan toiseen päähän huonetta puhdistimen viereen.

        En usko että tämä hajuille herkistyminen menee ohitse, tapasin yhden homesairaan, joka oli sairastunut jo yli 20 v sitten, eikä ollut toipunut. Oli tosin työkykyinen edelleen, etätöissä osan vuodesta ja siitepölyaikaan Kilpisjärvellä koivua paossa.


      • f123ly
        homeahdistus1 kirjoitti:

        vaikka olen nyt muuten parantunut mukavasti, niin valitettavasti tuo hajuille herkistyminen ei sitten mene ohitse. Nahka haisee ihan mahdottoman kauhealle, toinen yökötys on rottinkihuonekalut. Monet ruoat oksettavat, eikä niitä voi syödä hajun takia. Ihan kummalliset hajut, esim. leivänpaistopiste kaupassa inhottaa, vaikka aikaisemmin se oli mielestäni varmasti hyvä tuoksu, tuore leipä. Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa.

        Töissä selviän ilmanpuhdistimella, sijoitan huoneeseen tulijat istumaan toiseen päähän huonetta puhdistimen viereen.

        En usko että tämä hajuille herkistyminen menee ohitse, tapasin yhden homesairaan, joka oli sairastunut jo yli 20 v sitten, eikä ollut toipunut. Oli tosin työkykyinen edelleen, etätöissä osan vuodesta ja siitepölyaikaan Kilpisjärvellä koivua paossa.

        ja se on tosi ikävän tuntuista kyllä, mutta en ole yhdistänyt noita tykytyksiä vielä oikein mitenkään. Täytyy tarkkailla tuleeko niitä juuri homeenhajusta. Sitä hajua yritän tietysti välttää kaikin keinoin, mutta eipä aina onnistu. Suojasäällä ulkona ei haise enää muu kuin home.

        Ja tuo on totta, että ennen niin hyvät hajut ovat nyt inhottavia. Ruoka joka ei haise on vielä syötäväksi kelpaavaa, mutta esim. kala haisee nyt tosi pahalta. Kylmä ruoka on parempaa tai vain vähän lämpimän tuntuinen. Kuuma höyryävä ruoka on ihan hirveää.

        Ja ettei tämä nyt sitten mahdollisesti lopu tai muutu mihinkään, että hajut ovat sitten tätä luokkaa koko ajan. Olisiko sitten mahdollista saada joku operaatio, että ei haistaisi enää mitään? Toisaalta sitten ei osaa ehkä varoa tuota hometta yhtään... eli ei käy sekään. No huomenna kaikki on varmasti paremmin.


      • asiayhteydestä
        homeahdistus1 kirjoitti:

        vaikka olen nyt muuten parantunut mukavasti, niin valitettavasti tuo hajuille herkistyminen ei sitten mene ohitse. Nahka haisee ihan mahdottoman kauhealle, toinen yökötys on rottinkihuonekalut. Monet ruoat oksettavat, eikä niitä voi syödä hajun takia. Ihan kummalliset hajut, esim. leivänpaistopiste kaupassa inhottaa, vaikka aikaisemmin se oli mielestäni varmasti hyvä tuoksu, tuore leipä. Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa.

        Töissä selviän ilmanpuhdistimella, sijoitan huoneeseen tulijat istumaan toiseen päähän huonetta puhdistimen viereen.

        En usko että tämä hajuille herkistyminen menee ohitse, tapasin yhden homesairaan, joka oli sairastunut jo yli 20 v sitten, eikä ollut toipunut. Oli tosin työkykyinen edelleen, etätöissä osan vuodesta ja siitepölyaikaan Kilpisjärvellä koivua paossa.

        kirjoitit:
        "Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa. "

        Niinhän monelle käy.Kyse on vaan siitä että haju iskee päälle tahdostariippumattomien tunteiden nopean reaktion: pelko tai pakene-tunne. Ja molemmissa sydämen lyöntitiheys kasvaa,verenkierto nopeutuu - tarkoitushan on "paeta" ja kroppa valmistautuu muististaan siihen välittämösti.


      • f123ly
        asiayhteydestä kirjoitti:

        kirjoitit:
        "Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa. "

        Niinhän monelle käy.Kyse on vaan siitä että haju iskee päälle tahdostariippumattomien tunteiden nopean reaktion: pelko tai pakene-tunne. Ja molemmissa sydämen lyöntitiheys kasvaa,verenkierto nopeutuu - tarkoitushan on "paeta" ja kroppa valmistautuu muististaan siihen välittämösti.

        Ja tässä alkaa mieluusti itsekin otaaa kaikki somaattiset oireet mieluummin vastaan kun sen, että kaikki johtuisi siitä että elimistö vain rappeutuu. Mieltä voinee kyllä hoitaa paremmin kun rappeutuneita keuhkoja ja sydäntä. Helpottavaa siis ajatella, että päästähän kaikki on kiinni. Aivot narikkaa ja taas on hyvä olla ;-).


      • homeahdistus1
        asiayhteydestä kirjoitti:

        kirjoitit:
        "Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa. "

        Niinhän monelle käy.Kyse on vaan siitä että haju iskee päälle tahdostariippumattomien tunteiden nopean reaktion: pelko tai pakene-tunne. Ja molemmissa sydämen lyöntitiheys kasvaa,verenkierto nopeutuu - tarkoitushan on "paeta" ja kroppa valmistautuu muististaan siihen välittämösti.

        ongelma on siinä, että se mistä keho varoittaa hajuaistilla, on hyvin todellista. Saan alveoliittioireiden lisäksi myös nopeita, anafylaktistyyppisiä reaktioita. Ne alkavat yhtä lailla sydämen tykyttelyllä ja etenevät tosi nopeasti kurkun kuristukseen ja pahimmillaan liki shokkiin.

        Syytä ottaa jalat alleen homeen hajussa siis on.


      • työpaikka PEF-seuranta
        homeahdistus1 kirjoitti:

        ongelma on siinä, että se mistä keho varoittaa hajuaistilla, on hyvin todellista. Saan alveoliittioireiden lisäksi myös nopeita, anafylaktistyyppisiä reaktioita. Ne alkavat yhtä lailla sydämen tykyttelyllä ja etenevät tosi nopeasti kurkun kuristukseen ja pahimmillaan liki shokkiin.

        Syytä ottaa jalat alleen homeen hajussa siis on.

        varmaankaan kertonut koko totuutta juuri tuosta syystä. Ei uskalla oleskella niissä tiloissa, mistä kokemuksena on nopea anafylaktinen reaktio. Ihan sama tuleeko koskaan ammattitautimääritystä. Tärkeintä olisi tervehtyminen, taas veristä limaa ja väsymystä.


      • negatiivisessa mielessä
        f123ly kirjoitti:

        Ja tässä alkaa mieluusti itsekin otaaa kaikki somaattiset oireet mieluummin vastaan kun sen, että kaikki johtuisi siitä että elimistö vain rappeutuu. Mieltä voinee kyllä hoitaa paremmin kun rappeutuneita keuhkoja ja sydäntä. Helpottavaa siis ajatella, että päästähän kaikki on kiinni. Aivot narikkaa ja taas on hyvä olla ;-).

        Vaan yksinkertaisesti juuri tuona kehon puolustautumisjärjestelmänä,joka homealtistuneella on solumuistissa. Eli varoittaa sinua siitä vaarasta,joka on jo aiemmin aiheuttanut sinulle oireita.
        Ilmoittaa toisin sanoen että pakene pois kyseisen hajun luota. Meidän hajuepiteelimme ovat vain niin vähäiset,että virheitä varoitusjärjestelmässä voi sattua,kuten tuo leipätiskin läheisyys. Haju muistutti vahvasti sitä tai niitä homeita,joille olet altistunut ja näin sydänkin reagoi välittömästi. Mutta parempi niinpäin kuin että ei reagoisi.
        Meille altistuneille kun noita virhehälytyksiäkin voi varmasti tulla,ihan pelkästään että haju muistuttaa homeista,vaikka varsinaista vaaraa ei ole.
        Välillä tulee siis huteja,myös kehon reagoinnissa.

        Samassa tilanteessa olen itsekin,ei tässä mistään pään vioista ole kyse,vaan omasta tehokkaasta puolustusjärjestelmästä.


      • f123ly
        työpaikka PEF-seuranta kirjoitti:

        varmaankaan kertonut koko totuutta juuri tuosta syystä. Ei uskalla oleskella niissä tiloissa, mistä kokemuksena on nopea anafylaktinen reaktio. Ihan sama tuleeko koskaan ammattitautimääritystä. Tärkeintä olisi tervehtyminen, taas veristä limaa ja väsymystä.

        lähes kaikki ovat olleet hyvin ystävällisiä. Tutkimukset etenivät turhan hitaasti, mutta etenivät kuitenkin. Sain ammattitautidiagnoosin. Valtiokonttorin käsittelijä on nopea ja palauttanut astmalääkekuluja nopeasti minulle. Nyt minua hoitavat lääkäri ovat empaattisia ja huolehtivia.

        Ja silti minulla on se tunne, että kaikki ei ole kohdallaan. Ikään kuin kaikki on kauniissa paketissa kyllä, mutta joku ei ole kohdallaan. Ei ainakaan oma olotila verrattuna diagnoosiin. No tosin keuhkolääkärin diangoosi J44 on varmasti lähinnä olotilaa nyt, mutta jotenkin kaikki on epäselvää. En tiedä tilanteestani kunnolla mitään. Ei tuosta J44 ole keskusteltu, enkä tiedä millainen sairauteni on. En edes tietäisi mitä sairastan, jos en olisi googlettanut tuota J44.

        Jotenkin tämä puhumattomuus on riipivää ja saa aikaan sen, että en itsekään halua puhua, en ainakaan ensimmäisenä asioistani.

        Pahinta on, että mikään ei loppunutkaan tähän diagnoosiin. Kaikki tuntuu vasta olevankin alussa.


      • homeahdistus1
        työpaikka PEF-seuranta kirjoitti:

        varmaankaan kertonut koko totuutta juuri tuosta syystä. Ei uskalla oleskella niissä tiloissa, mistä kokemuksena on nopea anafylaktinen reaktio. Ihan sama tuleeko koskaan ammattitautimääritystä. Tärkeintä olisi tervehtyminen, taas veristä limaa ja väsymystä.

        ei nyt kuulosta oikein hyvältä? Huh-huh. Toivottavasti edes sen aiheuttaja saadaan tutkituksi, vaikka ei olisikaan ammattitauti. Näin kotona sairastuneena olen alkanut ajatella, että onneksi on saanut edes jotain tutkimuksia ja hoitoja, kun lääkäreiden ei ole tarvinnut pyllistää vakuutusyhtiön suuntaan.

        En minäkään käy enää ollenkaan työpaikan tiloissa, joissa anafylaksiaa on tullut. En mene. Herkistyminen pahenee koko ajan, jo muutama minuutti siellä saattaa olla liikaa.


      • hilkkaliisa
        f123ly kirjoitti:

        sain joululahjaksi pari nahkavyötä, joita en pysty käyttämään, koska haisevat nenääni pahasti homeelta. On tuuletettu ja pyyhitty ja suihkutettu raikastetta jne. Mutta haju on ja pysyy.

        Muutoinkin tulee todella pienistä hajuista tuo kuvottava olo. En tiedä ovatko ne kaikki hometta, tuskin. Nyt vain hajut saavat pahan olon aikaan nopeasti. Ja sitten huimaa ja tasapaino on heikko. Eilen pelasimme yhdessä nelinpelinä pleikkarilla 3 vuotiaille tarkoitettua apinapeliä. Jostakin pelaajasta tuli nenääni aivan mieto lievä homeenhaju. Pelin jälkeen katselin mistä ihmeestä se voi tulla, kunnes huomasin yhdellä pelaajalla samanlaisen vyön kun minulla on "ulkoilemassa".

        Nyt pitäisi siis ovella tarkastaa mitä vierailla on päällään... tai jättää kutsumatta tai avaamatta ovea.

        Ehkä näit ehkä et, kun kesällä kerroin, että ostin nahkavyön. Siinä oli todella hirveä hometalon haju.
        Tuulettelin sitä ja pesinkin sen tuoksusaippualla ja pidin parvekkeella.Kesä oli kuiva ja sateeton, kuten muistat ja pidin vyötä auringossakin. Haju ei lähtenyt ja vein sen takaisin kauppaan. Sain rahani takaisin. Kummallista kyllä, etten siellä kaupassa huomannut sitä hajua. Pidin päivän vyötä uusien farkkujen ja puseron kanssa, ja haju tarttui niihinkin.Onneksi haju lähti vaatteista pesemällä ja tuulettamalla.

        Kenkäosastoilla ja vöiden ja laukkujen luona kaupoissa minua usein alkaa yskittämään.


      • vaan ne aineet
        Homeherkkä kirjoitti:

        Idiopaattisiin intersiaalipneumonioihin kuuluu fibrosoiva alveoliitin kaksi eri muotoa DIP ja UIP. UIP:n ennuste on huono ja DIP:n ennuste on hyvä.
        Tunnen pari homeallergikkoa, joilla on todettu fibrosoiva alveoliitti keuhkokuvien perusteella. Kummallakin todettiin samassa yhteydessä myös astma.
        Toinen heistä oli työtoverini. Muutaman vuoden kuluttua hänen keuhkokuvissaan ei ollut enää häivääkään fibrosoivasta alveoliitista, koska hänet siirrettiin homeitiövapaaseen työpisteeseen. Vakuutusyhtiö maksoi hänelle haittarahaa fibrosoivan alveoliitin kestoajan ja korvasi siltä ajalta myös astman aiheuttamat kustannuksen.
        Kun keuhkokuvat olivat OK, vakuutusyhtiö lopetti haittarahan sekä astmasta aiheutuneiden kulujen maksun, vaikka astmalääkitystä hän joutuu käyttämään kaiken aikaa.
        Tuolle toiselle fibrosoivaan alveoliittiin sairastuneelle vakutusyhtiö maksaa astman sairaanhoitokulut, koska hänellä oli erään maamme huippupätevän infektiolääkärin lausunto siitä, että fibrosoiva alveoliitti aiheuttaa astmaa. Tuon infektiolääkärin lausunnon perusteella hänelle myönnettiin tapaturmaeläke.
        Hänet homekeuhkoaltistettiin fibroivasta alveoliitistaan huolimatta TTL:llä, joka altistus aiheutti hänelle voimakkaan keuhkotulehduksen, jonka takia hän hakeutui tuon infektiolääkärin vastaanotolle, jonka lausunnot saivat vakuutusyhtiön lääkärinkin taipumaan lääketieteellisten faktojen edessa.

        Hän on hengissä vieläkin, sitten 1992 tapahtuneen fibrosoivan alveoliitin toteamisen ja oman, homeitiöaltistukseen kohdistuvan toimintarajoittuneesa huomioonottamisen ansiosta.
        Opettaa hänkin, opettajakoulutuksen saaneena, olisi halunut opettaa oppilaitaan eläkeikäänsä asti, vaan se työpaikan homeitiöaltistus katkaisi hänenkin toiveensa.

        No onhan se työpaikan homeitiöaltistus katkaissut lukemattomien muidenkin ihmisten tulevaisuustoiveet.
        Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.

        ''Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.''

        En ole tarkemmin perehtynyt öljyvärimaalauksessa käytettäviin aineisiin, siinä olisi oman 'tutkimuksen' paikka.
        Alla jotain pääosin englanniksi.
        Ns. orgaanisia liuottimia käytetään, ne eivät suinkaan ole terveydelle haitattomia.
        VOC - volatile organic compounds - haihtuvat orgaaniset aineet

        Haju varoittaa, hajuaisti tottuu.
        Hajutonkin aine voi olla terveydelle vaarallinen/haitallinen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_paint
        Toxicity
        --------------------
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16714965&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

        1: Pediatr Emerg Care. 2006 May;22(5):355-7. Links

        Turpentine oil inhalation leading to lung necrosis and empyema in a toddler.

        Khan AJ, Akhtar RP, Faruqui ZS.
        Shaukat Khanum Memorial Hospital, Lahore, Pakistan. [email protected]

        --------------

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

        1: Arch Environ Health. 2002 Mar-Apr;57(2):127-9. Links

        Neuropathy in an artist exposed to organic solvents in paints: a case study.

        Moshe S, Bitchatchi E, Goshen J, Attias J.
        Hashfela Occupational Medicine Unit, Maccabi Medical Services, Yavne, Israel.
        ------------------

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Liuotin
        Liuottimet

        http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4rp%C3%A4tti
        Puutärpätti

        http://www.occuphealth.fi/internet/ova/tarpatti.html
        OVA-ohje: TÄRPÄTTI
        Tämä ohje koskee sulfaattiselluteollisuuden rinnakkaistuotteena syntyvän raakatärpätin tislaustuotteita. Mineraalitärpätti on eri tuote, katso liuotinbensiinin OVA -turvallisuusohje.

        http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/cis/products/icsc/dtasht/_icsc10/icsc1063.htm
        Hyvä MSDS-info.
        mm.
        NOTES
        The odour warning when the exposure limit value is exceeded is insufficient.

        http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/TU/turpentine.html
        Turpentine oil = puutärpätti

        http://198.17.175.68/SLTC/healthguidelines/turpentine/index.html
        http://198.17.175.68/SLTC/healthguidelines/turpentine/recognition.html#healthhazard

        HEALTH HAZARD INFORMATION

        * Routes of exposure

        Exposure to turpentine can occur via inhalation, ingestion, and skin absorption.

        * Summary of toxicology

        1. Effects on Animals: Turpentine is an eye, mucous membrane, and skin irritant and a central nervous system depressant in animals.

        2. Effects on Humans: Turpentine is a skin, eye, mucous membrane, and upper respiratory tract irritant in humans. It may also cause skin sensitization and central nervous system, gastrointestinal, and urinary tract effects.

        Lisää sivulla.

        -------------

        Substances Nominated to the NTP for Toxicological Studies and Recommendations
        Made by the ICCEC on April 17, 2002
        Table 1. -- Substances Recommended for Study
        Turpentine
        [8006-64-2]

        http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/Chem_Background/ExSumPdf/turpentine.pdf

        Review of Toxicological Literature
        February 2002

        Turpentine was formerly the most widely used paint and varnish thinner and is still used in some
        paints and coatings. The use of less expensive petroleum-based products has replaced the use of
        turpentine in paints. When turpentine is used today, it is most likely in specialty applications such as
        spray painting, pottery and ceramic coatings, artist's paints, and naval paints. Turpentine is
        sometimes present in shoe and furniture polishes, and is used as a metal cleaner. Currently, the major
        use of turpentine is as a raw material for the chemical industry. Terpenes and other compounds
        extracted from turpentine can be used for such products as tires, plastics, adhesives, flavors and
        fragrances, cosmetics, paints, and pharmaceuticals. The value of turpentine represents about 25% of
        the value of all aroma chemicals produced for both sale and for internal use each year. Past uses for
        turpentine include printing processes, hairdressing formulations, and as medicinals.

        *snip*
        general public may be exposed to turpentine through foods, personal care products, household products,
        and external and internal medications. Terpenes, volatile components of turpentine, are emitted into the atmosphere
        by trees. Low-level environmental exposure to these terpenes would occur in the proximity of pine
        forests.
        *snip*

        Table 6. Chemicals Derived from Turpentine and Their Uses*

        esimerkki:
        3-Carene Pesticide (pestisiidi = torjunta-aine)
        3-kareeni on myös hajusteraaka-aine.
        On puutärpätin ainesosa.
        Puutärpätti ainesosineen on tärkeä raaka-aineryhmä syntetisoitaessa hajustekemikaaleja.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14581172&dopt=Abstract

        1: Toxicol Lett. 2003 Nov 30;145(2):189-96.

        ( Links LINKEISTÄ löytyy lisää! )

        Increased airway responsiveness of a common fragrance component, 3-carene, after skin sensitisation-a study in isolated guinea pig lungs.

        Lastbom L, Boman A, Johnsson S, Camner P, Ryrfeldt A.
        Division of Inhalation Toxicology, Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institutet, Box 210, S-171 77, Stockholm, Sweden
        -------------------------------------------

        ''Thus, the results obtained in this experimental model may have implications in the understanding of the pathophysiology of 3- carene-induced obstructive pulmonary disease in humans.''

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7569332&dopt=Abstract

        1: Respiration. 1995;62(3):130-5.
        Related Articles,Links

        Mechanisms of 3-carene-induced bronchoconstriction in the isolated guinea pig lung.

        Lastbom L, Falk-Filipsson A, Boyer S, Moldeus P, Ryrfeldt A.
        Division of Toxicology, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden.


      • se on
        asiayhteydestä kirjoitti:

        kirjoitit:
        "Ja aina kun tulee ihan oikea homeen haju nenään, niin sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa. "

        Niinhän monelle käy.Kyse on vaan siitä että haju iskee päälle tahdostariippumattomien tunteiden nopean reaktion: pelko tai pakene-tunne. Ja molemmissa sydämen lyöntitiheys kasvaa,verenkierto nopeutuu - tarkoitushan on "paeta" ja kroppa valmistautuu muististaan siihen välittämösti.

        ''Kyse on vaan siitä että haju iskee päälle tahdostariippumattomien tunteiden nopean reaktion: pelko tai pakene-tunne. Ja molemmissa sydämen lyöntitiheys kasvaa,verenkierto nopeutuu - tarkoitushan on "paeta" ja kroppa valmistautuu muististaan siihen välittämösti.''

        Kyse on kolmoishermoreaktiosta, hajuaisti VAROITTAA vaarasta. Itse voi päättää jääkö vai lähteekö. Taistele (hyökkää) tai pakene.
        Jos jää, voi saada oireita.
        Jos jää, ei välttämättä saa oireita.

        Tuossa akuutissa sairausvaiheessa hajuaisti todella varoittaa pienistäkin määristä -- omalla kohdallani hajusteKEMIKAALEISTA.
        Elimistö on myös hälytystilassa, eli reagoi 'hysteerisesti' vähän kaikkeen.
        Itse kärsin heinänuhasta koko kesän (n. 10 vuotta sitten) senjälkeen kun olin ollut kurssilla ja altistunut (sen vihoviimeisen kerran) muiden hajusteille. En ole kärsinyt heinänuhasta ennen tuota kesää, enkä sen jälkeen.

        Jos pystyy välttämään altisteita, elimistö rauhoittuu. Akuutissa tilanteessa moni reagoi harmittomillekin aineille, myöhemmin ei.
        Olen itse tuon kokenut.


      • muutama pikku vinkki
        vaan ne aineet kirjoitti:

        ''Minäkin ajattelin, että sitten vanhuuseläkkeelle jäätyäni aloitan öljyvärimaalausharrastukseni uudelleen, joka harrastus jäi sitten perheen perustamisen.
        Valitettavasti en pysty öljyvärimaalailemaan sen tuottamien hajujen takia, vaikka aikaa olisi; kiitos työpaikkani homeitiöaltistuksen.''

        En ole tarkemmin perehtynyt öljyvärimaalauksessa käytettäviin aineisiin, siinä olisi oman 'tutkimuksen' paikka.
        Alla jotain pääosin englanniksi.
        Ns. orgaanisia liuottimia käytetään, ne eivät suinkaan ole terveydelle haitattomia.
        VOC - volatile organic compounds - haihtuvat orgaaniset aineet

        Haju varoittaa, hajuaisti tottuu.
        Hajutonkin aine voi olla terveydelle vaarallinen/haitallinen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_paint
        Toxicity
        --------------------
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16714965&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

        1: Pediatr Emerg Care. 2006 May;22(5):355-7. Links

        Turpentine oil inhalation leading to lung necrosis and empyema in a toddler.

        Khan AJ, Akhtar RP, Faruqui ZS.
        Shaukat Khanum Memorial Hospital, Lahore, Pakistan. [email protected]

        --------------

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed

        1: Arch Environ Health. 2002 Mar-Apr;57(2):127-9. Links

        Neuropathy in an artist exposed to organic solvents in paints: a case study.

        Moshe S, Bitchatchi E, Goshen J, Attias J.
        Hashfela Occupational Medicine Unit, Maccabi Medical Services, Yavne, Israel.
        ------------------

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Liuotin
        Liuottimet

        http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4rp%C3%A4tti
        Puutärpätti

        http://www.occuphealth.fi/internet/ova/tarpatti.html
        OVA-ohje: TÄRPÄTTI
        Tämä ohje koskee sulfaattiselluteollisuuden rinnakkaistuotteena syntyvän raakatärpätin tislaustuotteita. Mineraalitärpätti on eri tuote, katso liuotinbensiinin OVA -turvallisuusohje.

        http://www.ilo.org/public/english/protection/safework/cis/products/icsc/dtasht/_icsc10/icsc1063.htm
        Hyvä MSDS-info.
        mm.
        NOTES
        The odour warning when the exposure limit value is exceeded is insufficient.

        http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/TU/turpentine.html
        Turpentine oil = puutärpätti

        http://198.17.175.68/SLTC/healthguidelines/turpentine/index.html
        http://198.17.175.68/SLTC/healthguidelines/turpentine/recognition.html#healthhazard

        HEALTH HAZARD INFORMATION

        * Routes of exposure

        Exposure to turpentine can occur via inhalation, ingestion, and skin absorption.

        * Summary of toxicology

        1. Effects on Animals: Turpentine is an eye, mucous membrane, and skin irritant and a central nervous system depressant in animals.

        2. Effects on Humans: Turpentine is a skin, eye, mucous membrane, and upper respiratory tract irritant in humans. It may also cause skin sensitization and central nervous system, gastrointestinal, and urinary tract effects.

        Lisää sivulla.

        -------------

        Substances Nominated to the NTP for Toxicological Studies and Recommendations
        Made by the ICCEC on April 17, 2002
        Table 1. -- Substances Recommended for Study
        Turpentine
        [8006-64-2]

        http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/Chem_Background/ExSumPdf/turpentine.pdf

        Review of Toxicological Literature
        February 2002

        Turpentine was formerly the most widely used paint and varnish thinner and is still used in some
        paints and coatings. The use of less expensive petroleum-based products has replaced the use of
        turpentine in paints. When turpentine is used today, it is most likely in specialty applications such as
        spray painting, pottery and ceramic coatings, artist's paints, and naval paints. Turpentine is
        sometimes present in shoe and furniture polishes, and is used as a metal cleaner. Currently, the major
        use of turpentine is as a raw material for the chemical industry. Terpenes and other compounds
        extracted from turpentine can be used for such products as tires, plastics, adhesives, flavors and
        fragrances, cosmetics, paints, and pharmaceuticals. The value of turpentine represents about 25% of
        the value of all aroma chemicals produced for both sale and for internal use each year. Past uses for
        turpentine include printing processes, hairdressing formulations, and as medicinals.

        *snip*
        general public may be exposed to turpentine through foods, personal care products, household products,
        and external and internal medications. Terpenes, volatile components of turpentine, are emitted into the atmosphere
        by trees. Low-level environmental exposure to these terpenes would occur in the proximity of pine
        forests.
        *snip*

        Table 6. Chemicals Derived from Turpentine and Their Uses*

        esimerkki:
        3-Carene Pesticide (pestisiidi = torjunta-aine)
        3-kareeni on myös hajusteraaka-aine.
        On puutärpätin ainesosa.
        Puutärpätti ainesosineen on tärkeä raaka-aineryhmä syntetisoitaessa hajustekemikaaleja.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14581172&dopt=Abstract

        1: Toxicol Lett. 2003 Nov 30;145(2):189-96.

        ( Links LINKEISTÄ löytyy lisää! )

        Increased airway responsiveness of a common fragrance component, 3-carene, after skin sensitisation-a study in isolated guinea pig lungs.

        Lastbom L, Boman A, Johnsson S, Camner P, Ryrfeldt A.
        Division of Inhalation Toxicology, Institute of Environmental Medicine, Karolinska Institutet, Box 210, S-171 77, Stockholm, Sweden
        -------------------------------------------

        ''Thus, the results obtained in this experimental model may have implications in the understanding of the pathophysiology of 3- carene-induced obstructive pulmonary disease in humans.''

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7569332&dopt=Abstract

        1: Respiration. 1995;62(3):130-5.
        Related Articles,Links

        Mechanisms of 3-carene-induced bronchoconstriction in the isolated guinea pig lung.

        Lastbom L, Falk-Filipsson A, Boyer S, Moldeus P, Ryrfeldt A.
        Division of Toxicology, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden.

        heitit sitten kaiken mitä varastostasi löysit linkkejä. Keskustelupalstalla tuon määrään ainakin itse rullaan lukematta.


      • muutama vain
        muutama pikku vinkki kirjoitti:

        heitit sitten kaiken mitä varastostasi löysit linkkejä. Keskustelupalstalla tuon määrään ainakin itse rullaan lukematta.

        rullaa ohi rauhassa.
        tieto voi lisätä tuskaa.


    • Ystävyydestä

      Ketjua ei voinut enää jatkaa siinä mihin jäimme,joten kirjoitan tähän.

      Ystävyydestä! Jos joku ei hyväksy sinua sellaisena kuin olet,anna niiden ihmisten mennä elämästäsi. He ovat jo tehtävänsä tehneet ja uusia tulee tilalle - sellaisia jotka hyväksyvät sinut juuri SINUNA.
      Vaikeuksien keskellä ne ystävyydetkin punnitaan.
      Menköön sellaiset jotka eivät sairauttasi kestä. Ongelmahan on siinä että HE eivät kestä sairauttasi. Ja siinä sinun ei tarvitse miellyttää.
      Surullinen oli silti tuo "sadejuttu",mutta kuitenkin myös he pilasivat sinulta sillä hetkellä jotain,he tavallaan ajattelivat itseään ja syömistään,sinulle se oli vaikea tilanne.

      "sattuma tuottaa siskot ja veljet,mutta
      sydän synnyttää ystävät"

      Voimia ja auringon pilkettä silmäkulmaasi!

      Ming Men

      • vaikka kuinka

        pahoin sairastuneina sekä turvaa ja
        hyväksyntää tarvitsevina tuntuu,
        että olemme toisten armoilla, ei se
        onneksi niin mene.

        Myös homesairaalla on oikeus olla
        oma itsensä. Ymmärtämättömyydessä on loppujen lopuksi kyse enemmän ymmärtämättömästä itsestään, kuin tässä tapauksessa homesairaasta.


      • f123ly

        sellaisena kun hän on. Eli myös minun tulee ymmärtää ystäviäni. Olemme etuoikeutettuja. Kaikki kunnossa, elämä, perhe, lapset koko paketti. Ystävilläni on murrosikäisiä lapsia, meillä he ovat jo aikuisia. Kaikki voin oli liian hyvin, joten me kaikki nyt sopeudumme tilanteeseen. Eikä ystäviä voi korvata. Meillä on yhdessä elettyä elämää jota ei voi korvata. Muistoja joita jakaa ja elää uudelleen. Eivät he vielä ole tehneet mitään sellaista mitä ei voi hyväksyä inhimillisenä toimintana. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista, mutta hienoa se kyllä on. Minä saan tässä hyvää kokemusta siitä, millaista on olla ulkopuolinen elämästä. Kohta opin elämään tätä uutta elämääni. Varmasti myös ystäväni oppivat elämään sitä kanssani.

        Monet joutuvat hyväksymään elämässään ihan oikeasti vaikeita asioita, alkoholismia tms. minulla on vain tämä sairaus ja sen tuoma uusi elämä. Ystävät ovat tärkeitä, eikä heitä hylätä muotoseikkojen vuoksi. Ehkä olisin itse ollut samanlainen. Kun kaikki on hyvin pienistä asioista kasvaa suuria ja toisin päin.

        Mutta kiitos kun välität ja ajattelet asiaa. Pärjään kyllä, kunhan opin hyväksymään ensin itse uudet, sekä hyvät ja huonot asiat.


      • ratkaisee
        f123ly kirjoitti:

        sellaisena kun hän on. Eli myös minun tulee ymmärtää ystäviäni. Olemme etuoikeutettuja. Kaikki kunnossa, elämä, perhe, lapset koko paketti. Ystävilläni on murrosikäisiä lapsia, meillä he ovat jo aikuisia. Kaikki voin oli liian hyvin, joten me kaikki nyt sopeudumme tilanteeseen. Eikä ystäviä voi korvata. Meillä on yhdessä elettyä elämää jota ei voi korvata. Muistoja joita jakaa ja elää uudelleen. Eivät he vielä ole tehneet mitään sellaista mitä ei voi hyväksyä inhimillisenä toimintana. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista, mutta hienoa se kyllä on. Minä saan tässä hyvää kokemusta siitä, millaista on olla ulkopuolinen elämästä. Kohta opin elämään tätä uutta elämääni. Varmasti myös ystäväni oppivat elämään sitä kanssani.

        Monet joutuvat hyväksymään elämässään ihan oikeasti vaikeita asioita, alkoholismia tms. minulla on vain tämä sairaus ja sen tuoma uusi elämä. Ystävät ovat tärkeitä, eikä heitä hylätä muotoseikkojen vuoksi. Ehkä olisin itse ollut samanlainen. Kun kaikki on hyvin pienistä asioista kasvaa suuria ja toisin päin.

        Mutta kiitos kun välität ja ajattelet asiaa. Pärjään kyllä, kunhan opin hyväksymään ensin itse uudet, sekä hyvät ja huonot asiat.

        yhdessäolon merkitsevän enemmän kuin jotkut muotoseikat.
        Ota mukaan omaa nakerrettavaa. Kuittaa ne tarjoilut sanomalla: nyt ei maistu, toivottavasti joskus. Ilmoita ystäville, vaikka etukäteen, että mulla on ny ruokailuongelmia ja otan omat eväät.
        Pidä hauskaa! Toivon, että voit jo paremmin
        t. kohtalotoveri

        PS. lanttulaatikko kylmänä.. nam


      • f123ly
        ratkaisee kirjoitti:

        yhdessäolon merkitsevän enemmän kuin jotkut muotoseikat.
        Ota mukaan omaa nakerrettavaa. Kuittaa ne tarjoilut sanomalla: nyt ei maistu, toivottavasti joskus. Ilmoita ystäville, vaikka etukäteen, että mulla on ny ruokailuongelmia ja otan omat eväät.
        Pidä hauskaa! Toivon, että voit jo paremmin
        t. kohtalotoveri

        PS. lanttulaatikko kylmänä.. nam

        joskus kaalilaatikko oli hyvää. Nyt en viitsi laitaa suuhuni. Tänäänkään ei mikään onnistunut maistumaan. No huomenna sitten.

        Pieni keikka ulkona aiheuttaa monen tunnin lepäämisen nyt. Pitäisi hankkia kasarivaatteet, teemana on mauton pukeutuminen. Ajatus on hauska ja illasta tulee mukava. Nyt en vain jaksa. Nyt on jossakin vähän enemmän pielessä kyllä.

        Tyttärelläni on astma. Hän puhalsi tuohon Piko1 mittariin 434/440/438 pef ja 3.89 fev1 taso pysyi alle 4, minulla 609/640/599 pef ja 2.67 fev1 taso pysyi 2.40-2.67.

        Joten mulla pef ja fev1 ero on nyt huikea... onko sillä mitään merkitystä?

        nukkumatti

        (JK. nuo ei homesairaat voisivat lopettaa tuon ruikutuksen ettei homesairailla ole elämää. Kyllä on, kunhan vain jaksaisi siitä nauttia. Ikävää että terveillä ei näytä olevan muuta elämää kuin haukkua meitä sairastuneita. Todella ikävää elämää heillä.)


      • teemaan
        f123ly kirjoitti:

        joskus kaalilaatikko oli hyvää. Nyt en viitsi laitaa suuhuni. Tänäänkään ei mikään onnistunut maistumaan. No huomenna sitten.

        Pieni keikka ulkona aiheuttaa monen tunnin lepäämisen nyt. Pitäisi hankkia kasarivaatteet, teemana on mauton pukeutuminen. Ajatus on hauska ja illasta tulee mukava. Nyt en vain jaksa. Nyt on jossakin vähän enemmän pielessä kyllä.

        Tyttärelläni on astma. Hän puhalsi tuohon Piko1 mittariin 434/440/438 pef ja 3.89 fev1 taso pysyi alle 4, minulla 609/640/599 pef ja 2.67 fev1 taso pysyi 2.40-2.67.

        Joten mulla pef ja fev1 ero on nyt huikea... onko sillä mitään merkitystä?

        nukkumatti

        (JK. nuo ei homesairaat voisivat lopettaa tuon ruikutuksen ettei homesairailla ole elämää. Kyllä on, kunhan vain jaksaisi siitä nauttia. Ikävää että terveillä ei näytä olevan muuta elämää kuin haukkua meitä sairastuneita. Todella ikävää elämää heillä.)

        sopisin ilman eri tuumimista. Olen sairastamisaikanani mennyt töihin eri parisissa kengissä, paita väärinpäin, eri väriset sukat on usein toistuva tahaton sattumus. Eniten huvittaa itseäni kun jossain vaiheessa päivää havahdun ;)

        Jos jotain muutosta toivois, niin juuri tämän väsyttämisen jos sais pois. Sattumiseenkin tottuu.

        Onko toi Piko1 samantasonen mittari millä puhalleltiin TTL:n osastolla?
        Lähden huomenna stadiin hommaamaan semmosen, pelkät peffit ei paljon kerro.


      • Piko1
        f123ly kirjoitti:

        joskus kaalilaatikko oli hyvää. Nyt en viitsi laitaa suuhuni. Tänäänkään ei mikään onnistunut maistumaan. No huomenna sitten.

        Pieni keikka ulkona aiheuttaa monen tunnin lepäämisen nyt. Pitäisi hankkia kasarivaatteet, teemana on mauton pukeutuminen. Ajatus on hauska ja illasta tulee mukava. Nyt en vain jaksa. Nyt on jossakin vähän enemmän pielessä kyllä.

        Tyttärelläni on astma. Hän puhalsi tuohon Piko1 mittariin 434/440/438 pef ja 3.89 fev1 taso pysyi alle 4, minulla 609/640/599 pef ja 2.67 fev1 taso pysyi 2.40-2.67.

        Joten mulla pef ja fev1 ero on nyt huikea... onko sillä mitään merkitystä?

        nukkumatti

        (JK. nuo ei homesairaat voisivat lopettaa tuon ruikutuksen ettei homesairailla ole elämää. Kyllä on, kunhan vain jaksaisi siitä nauttia. Ikävää että terveillä ei näytä olevan muuta elämää kuin haukkua meitä sairastuneita. Todella ikävää elämää heillä.)

        näyttää pef 420-450, mutta FEV1 noin 2 pintaan. Kun on huono olo, niin PEF on ennallaan, mutta FEV 1 alle 1.8. Olen ns. terve, vaikka kyllä ihmetyttää tällaiset arvot. Kukaan muu ei ole puhaltanut mittarillani FEV1 alle 3.


      • f123ly
        Piko1 kirjoitti:

        näyttää pef 420-450, mutta FEV1 noin 2 pintaan. Kun on huono olo, niin PEF on ennallaan, mutta FEV 1 alle 1.8. Olen ns. terve, vaikka kyllä ihmetyttää tällaiset arvot. Kukaan muu ei ole puhaltanut mittarillani FEV1 alle 3.

        kaverit halusi puhaltaa silloin joskus kun mulla oli se karsea pef ääni, joka nyt palautuu tässä kyllä taas kammoksi. No heillä kaikilla Fev1 oli vähän alle 4 tai yli 5 pitkälti. Ihan sama oliko nainen tai mies. Miehillä oli parempi tuo oli viiden pitkälti, mutta mulla jää nyt pahasti jälkeen.

        Sulla on tosi huono, tai mistä minä sen tiedän, kun kaikki meidän arvot on NORMAALEITA!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      251
      2053
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1238
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1055
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      122
      779
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe