Mulla tuppaa tuo nenä olemaan tukossa muutaman viikon välein ja joudun käyttämään aina noin viikon nenäsumutetta (Otrivin tmv). Nukkumisesta ei tule mitään nenä tukossa ja suun kautta en "osaa" hengittää. Käytän lääkettä vain illalla ennen nukkumaan menoa. Mitäs haittoja on jatkuvammasta käytöstä? Ainakin nenästä vuotaa verta herkemmin ja jotenkin ohentunut tuo nenän väliseinä. Mistä hitosta tämä jo ainakin vuoden jatkunut nenän tukkoisuus ja nuha voi johtua? Tuskinpa kerrostalossamme hometta on, koska talon rakennusvuosi on v. 2000.
Nenäsumutteen haitat
20
12490
Vastaukset
- mahdollista...
mutta jos on kotieläimiä,saattaa tukkoisuus johtua siitäkin.Systerillä oli mm.tukkoisuus oireita,ja syykin tutkimuksissa selvisi..hän oli pölypunkeille
allerginen.Asunto,jossa he asuivat oli uusi ok.talo.
Tuollainen vaiva kehittyy ajan kuluessa... - lekurissa...
etenkin jos oireet jatkunut noinkin pitkään.Kyse voi olla jostain allergisesta nuhasta..selviää sitt tarkemmissa tutkimuksissa.
- ainakin
lääkäri sanoi että otrivinia ei kannata käyttää 2 vko pitempään koska se lääke aiheuttaa liiallisella käytöllä nenän tukkosuutta kuin olisi flunssa koko ajan. elikkäs kannattas ihan ekana opetella olemaan ilman sumutetta ja jos ei ala flunssa loppumaa niin sit lekuriin =)
- myös pitkäaikaisesta
Samaa on mullekin sanottu, jotenkin niin, että ei enää tehoa tukkoisuuteen. Siis sama juttu, nenä ei tunnu pysyvän auki edes sumutteen avulla.
Itse joudun käyttämään sumutteita ehkä kerran, pari vuodessa ja silloinkin yritän tosiaan jättää käytön niin lyhyeen kuin mahdollista - yleensä vain illalla yötä vasten ja vain ne pahimmat 2-3 päivää.
- mmnv
tosiaan noita nenäsumutteita aikuiset saavat käyttää max 10vrk ja lapset 5vrk, sillä liikakäyttö aiheuttaa itsessään nuhaa.
- Nimetön
Tunnen läheisesti kolme tosi lihavaa miestä, kaksi nuorta ja yksi aikuinen (painoindeksit n. 48), samassa perheessä. He kaikki käyttävät Otrivia säännöllisesti, kun ainan on kuulemma nenä tukossa! Ei voi olla, vaan ihra ja läski painaa keuhkoja ja tulee hengitysvaikeuksia ja tulee tunne, että tukkeuttaa nenää. Voi liittyä myös sydänoireisiin (yhdistettynä hartiakipuihin ja vihlaisuihin), tästäkin on minulla esimerkki. Liikakäyttö aiheuttaa nimenomaan nenän tukkoisuutta ja ohentaa nenän limakalvoja. Voi johtua myös siitä että sinun nenäontelot ovat rakenteellisesti ahtaat, ja näin honotat ja nokka tukossa "aina". Tunnen tämmösenkin tapauksen. Häneltä leikattiin onteloita. Tilanne parempi. Otrivin purkin kyljessä lukee kai, ei jatkuvaan käyttöön. Otahan yhteys lekuriin!
- onko jotain
Mulla ei tuo paino ole ongelmana, painoindeksini on 18. Nenä on todella häiritsevästi tukossa vain makuuasennossa. Nukkumapatjat on jo 7 vuotta vanhat, liekkö ne nuhan ja tukkoisuuden takana itiöineen. Ostan kohta uudet, jos tilanne ei parane niin lekuriin suuntaan. Yritän vähentää nuhalääkkeiden käyttöä, viime yönä riitti lämmin merisuolaliuoshoito. Kiitos teille!
- ettei vaan
onko jotain kirjoitti:
Mulla ei tuo paino ole ongelmana, painoindeksini on 18. Nenä on todella häiritsevästi tukossa vain makuuasennossa. Nukkumapatjat on jo 7 vuotta vanhat, liekkö ne nuhan ja tukkoisuuden takana itiöineen. Ostan kohta uudet, jos tilanne ei parane niin lekuriin suuntaan. Yritän vähentää nuhalääkkeiden käyttöä, viime yönä riitti lämmin merisuolaliuoshoito. Kiitos teille!
ole polyyppejä nenässä? Niitäkään ei helpolla huomaa, vaikka olisivat ISOT! Mulla neljä senttiä pitkä, puolitoista leveä möllykkä jäi terveyskeskuksen yleislääketieteen erikoislääkäriltä huomaamatta. Ainoa neuvo oli: koirat pois. En laittanut, vaan menin entiselle lääkärille toiseen päähän Suomea, ja kahdella käynnillä poistettiin isot polyyppimollukat nenästä, molemmin puolin. Jopa alkoi henki kulkea!!!Ja koirat saivat pitää kotinsa....Allergiatesteissä en ollut millekään allerginen...
- eioispitäny
ettei vaan kirjoitti:
ole polyyppejä nenässä? Niitäkään ei helpolla huomaa, vaikka olisivat ISOT! Mulla neljä senttiä pitkä, puolitoista leveä möllykkä jäi terveyskeskuksen yleislääketieteen erikoislääkäriltä huomaamatta. Ainoa neuvo oli: koirat pois. En laittanut, vaan menin entiselle lääkärille toiseen päähän Suomea, ja kahdella käynnillä poistettiin isot polyyppimollukat nenästä, molemmin puolin. Jopa alkoi henki kulkea!!!Ja koirat saivat pitää kotinsa....Allergiatesteissä en ollut millekään allerginen...
tästä nenän tukkosuudesta, ite olen käyttäny nenäsumutteita n.10vuotta ja voin sanoa, että ei hyvää päivää! ei niinkään tukkosuus häiritse vaan se paine joka kerääntyy nenään. Eroon haluaisin kyllä kiitos! Nenän huuhtelua on kokeiltu ja kaiken maailman allergia lääkkeitä.. Oisko mitään neuvoa mitä kannattaisi kokeilla?
- eioispitäny
ettei vaan kirjoitti:
tästä nenän tukkosuudesta, ite olen käyttäny nenäsumutteita n.10vuotta ja voin sanoa, että ei hyvää päivää! ei niinkään tukkosuus häiritse vaan se paine joka kerääntyy nenään. Eroon haluaisin kyllä kiitos! Nenän huuhtelua on kokeiltu ja kaiken maailman allergia lääkkeitä.. Oisko mitään neuvoa mitä kannattaisi kokeilla?
- varmanisti
eioispitäny kirjoitti:
Joo, nenäsumutteita kuten Otrivin, Nasolin ja vastaavat ei saa käyttää yhtäjaksoisesti pitkiä aikoja. Se aiheuttaa juuri mainittua nuhaa, tukkoisuutta ym. Nyt kannattaa lopettaa niiden käyttö ja sitten vaikka lääkärin puheille, jos sais allergialääkettä, esim. Duactia. Se auttaa vuotavaan nenään...
- ej
eioispitäny kirjoitti:
Itse oon käyttänyt nenäsumutteita varmaan vuoden putkeen joka ilta ja päivä ja Otrivin- pullo tyhjenee valehtelematta viikossa (niitä onkin ostettu parin kuukauden sisään varmaan joku 10...) Ja semmonen paha flunssa tulee melkeen joka kuukausi ja sillon ei enää nuo sumutteetkaan auta.. aina yritän kyllä lopettaa mutta ei siitä tule mitään kun ei yksinkertaisesti vaan voi nukkua öisin! Sitä herää tunnin välein siihen että nenä on ihan tukossa ja aamulla nieleminen sattuu kun on nukkunut suu auki. Miten tästä pääsee eroon?!?!?!
- nuuskari
eioispitäny kirjoitti:
Kannattaa mennä tarkkaan nenäonteloiden kuvaukseen erikoislääkärin kautta. Siinä kuvassa näkyy todella tarkkaan kaikki ontelovaivat. Minulla esim. puuttuu oikean nenäontelon pohjalta kanava ja on melkein ummessa nieluun, eli kaikki lima ja märkä jää helposti onteloon, mutta vasemmalle puolen jossa onteloaukot ovat normaalisti auki ei olekaan tukkoisuutta, eli erikoislääkäri totesi, että minulla on oikean puolen krooninen ontelotulehdus. Niinpä hän ehdotti reiän tekemistä ontelon pohjalle ja se käy kuulemma aivan paikallispuudutuksella ja saman tien kotia. Voin kertoa sitten kesällä viimeistään että auttoiko!
- ---
Onko nenän tukkoisuutta tutkittu? Tarvittaessa korva-nenä-kurkkulääkäri voi tsekata, onko jotain rakenteellista, vai mistä johtuu. Avaavien nenäsuihkeiden pitkäaikainen käyttö on tosiaan yksi tekijä. Mahdollisesti kortisonisuihketta voisi kokeilla. Myös yksinkertaisesti sängyn päädyn kohottaminen, jos oireet ovat nimenomaan makuuasennossa. Tilapäisesti ja tarvittaessa eli lyhytaikaisesti voi mahdollisesti käyttää myös suun kautta otettavia "nuhalääkkeitä", joissa on allergialääke ja avaava lääke samassa. Niiden teho voi sinänsä olla vaatimattomampi kuin avaavien suihkeiden, mutta avaavat nuhasuihkeet eivät tosiaan sovi pitkäaikaiseen käyttöön.
Mutta mitäpä lääkäri sanoo? - Neuvoton.
Minulta poistettiin perseen kautta viisaudenhammas, kun valitin lääkärille nenän tukkoisuutta. Tukkoisuus oli (ja on) jatkunut jo 10 vuotta. Toimenpide ei auttanut, vaan nyt on alkanut tulla ilmavaivoja. Niitä ei ennen ollut. Lisäksi kun käyn hammaslääkärissä, niin paskattaa. Mikä neuvoksi?
- gmfh
Vedä herne nenään.
- liika on liikaa
Tuli vahinkossa otettua kunnon henkoset 2 päivää sitten onneksi säästyi pelkillä
hikoilulla ja yhdellä yrkyllä . :) tunttui kaulassa asti empä koske enään siihen muuten oli hyvä vappu... XD - grtrterr
Noita nenäsumutteita ei missään nimessä saa käyttää kuin vain satunnaisesti.
Nämä flunssanenäsumutteet pilaavat nenän limakalvot, eli jos niitä käyttää paljon, niin ne aiheuttavat, että nenä on sitten koko ajan tukossa. - tuleva farmasisti
Otrivin sisältää ksylometasoliinia, joka supistaa verisuonia. Näin saadaan aikaan tukkoisuutta poistava paikallinen vaikutus nenän limakalvoilla. Valitettavasti limalvot tottuvat helposti tähän avaavaan vaikutukseen, eli ei suositella yli viikon käyttöä. Vieroitushoito on todella hankala, voidaan tarvita kortisonisuihketta nenään todella pitkiä aikoija!! Kannattaa siis todellakin noudattaa sitä viikon rajotusta. Lääkeaine myös kuivattaa limakalvoja, ja limakalvot ovat tukkoisuuden myötä muutenkin kovilla jatkuvan niistämisen takia. Kannattaa hoitaa limakalvoja esim. Nazol seasamöljyllä tai Professorin nenävoiteella öisin ainakin. Päivittäinen poski- ja nenäonteloiden huuhtelu sarvikuonolla on myös erittäin suositeltavaa. Suolaliuos puhdistaa ja kosteuttaa limakalvoja.
t. farmasian opiskelija - Neljättä_kertaa
Humidose
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839