ja mikä on normaalia eroa. Voiko ero olla normaali ja silti esim. 50% FEV1 heikompi kuin pef, miten tulkitaan.
PEF ja FEV1 erot
69
11246
Vastaukset
- 321
ruikuttajat niistävät nenänsä ja rientävät apuun.
Ovat ihan helpottuneita,kun ei tarvitse miettiä paranemista.
kuulen jo kopinaa...ja läähätystä...
he saapuvat
jollei kohtaus iske matkalla- miten apua haet
oletko hoidossa, tarvitsetko neuvoja. Kerro!
- Tämä kenties
havahduttaa edes jonkun! Hirtehistä huumoria - vakava aihe, mutta tietty ryhmä on tehnyt siitä pelleilyä. Ihan oikein vähän "nipistää"...vaikka nyt moni suuttuikin punaiseksi, mutta se tekee hyvää verenkierrolle!
- 321
minuutti meni kun ensimmäinen äärihome läähätti paikalle. Onneksi ruikutusta ei kuule eikä ikävää punaista,tukehtumisen partaalla olevaa naamaa näy.
Pian tulee seuraava,joka leikkii sitten aikuismaisempaa itämaan tietäjää.
odotellaan
nyt kuuluu jo miten avaavaa vedetään,ahdistus
alkaa vaivata tällaisen rumpan jälkeen. Tahti on ollut keskustelussa vähän liikaa. Rasittuvat reppanat. Mutta pian rientää uusi ääriheimolainen apuun- Kirjoita kirja
tällä tyylillä! Moni Lyyli paranisi heti! Kerrassaan oivallista hirtehishuumoria! Unohdin yskiä eikä limakaan enää niin tunnu!! HYVÄHYVÄHYVÄ! (Taputtaa käsiään!)
- keuhkoja vailla
et sitten 321 haluaisi keuhkoluovuttajaksi ryhtyä, kun olet niin innokas meitä sairaita auttamaan? Yhdelläkin keuhkolla pärjää, joten toinen sulla on ihan turhaan jaetaanko ne?
ollut? Monilla homesairailla kai tuo FEV1 juuri laskee vaikka pef pysyy tasaisena tai nousee normaalia paremmaksi.
Minulle on käynyt nyt päinvastoin viime kuukausina kun olen parantunut, eli pef-arvot ovat laskeneet (normalisoituneet?).englanniksi kyllä, mutta hyödyllinen:
http://www.gp-training.net/training/clinical/spiro.htm- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
englanniksi kyllä, mutta hyödyllinen:
http://www.gp-training.net/training/clinical/spiro.htmja. Ensin kait tajutaan miten sairaus vaikuttaa ja mihin. Sitten voi hoitaa oikeaa sairautta tai olla hoitamatta.
Miksi nuo pef arvot nousee ja FEV1 arvot laskee, en tajua juuri noita arvoa ollenkaan. Siksi on hienoa, kun voi keskustella muiden kanssa. Kiitos tiedoista. - f123ly
homeahdistus kirjoitti:
englanniksi kyllä, mutta hyödyllinen:
http://www.gp-training.net/training/clinical/spiro.htmteksti tuosta linkista. FVC arvo on sama kuin ... en tiedä mitä tarkoittaa tuo arvo. Jos on sama kuin pef, niin sitten ymmärrän, jos ei hyvä!
Emphysema
FEV1/FVC is - f123ly
f123ly kirjoitti:
teksti tuosta linkista. FVC arvo on sama kuin ... en tiedä mitä tarkoittaa tuo arvo. Jos on sama kuin pef, niin sitten ymmärrän, jos ei hyvä!
Emphysema
FEV1/FVC isTieto ei tapa. Mutta totuus sitä kaipaan kylla. Ihan sama mikä se totuus on, kunhan on TOTUUS. Kiitos, toivotaan etta arvot nousee vielä.
if the FEV1 is 20-50% of normal the predicted survival is 5 years f123ly kirjoitti:
teksti tuosta linkista. FVC arvo on sama kuin ... en tiedä mitä tarkoittaa tuo arvo. Jos on sama kuin pef, niin sitten ymmärrän, jos ei hyvä!
Emphysema
FEV1/FVC ison nopea vitaalikapasiteetti, eli ei sama ollenkaan kuin pef (vai ymmärsinkö nyt kysymyksesi väärin?). Jos sinulla on noita spiratuloksia paperilla, niin katso sieltä omia arvojasi.
Keuhkoparenkyymipotilaalle on tyypillistä, että sekä FVC että FEV1 ovat pienentyneet suhteessa yhtä paljon. Kun taas sekä astmassa että keuhkoahtaumassa spirassa on ahtauma, eli FEV1 on matala suhteessa tilavuuteen FVC.
Käyrän muoto on merkitsevä myös. En nyt kyllä tähän hätään tiedä yhtään linkkiä, jossa olisi esitelty eri keuhkosairauksien spirometriakäyriä?- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
on nopea vitaalikapasiteetti, eli ei sama ollenkaan kuin pef (vai ymmärsinkö nyt kysymyksesi väärin?). Jos sinulla on noita spiratuloksia paperilla, niin katso sieltä omia arvojasi.
Keuhkoparenkyymipotilaalle on tyypillistä, että sekä FVC että FEV1 ovat pienentyneet suhteessa yhtä paljon. Kun taas sekä astmassa että keuhkoahtaumassa spirassa on ahtauma, eli FEV1 on matala suhteessa tilavuuteen FVC.
Käyrän muoto on merkitsevä myös. En nyt kyllä tähän hätään tiedä yhtään linkkiä, jossa olisi esitelty eri keuhkosairauksien spirometriakäyriä?kysymykseni.
Eli kun tuossa mittarissa on sekä pef että fev1, miten niitä verrataan, vai verrataanko ollenkaan.
Minulla pef on nykyisin yli 600-640 jopa siitä yli mittarillani, jolla se aikaisemmin oli max 550 ja hyvin harvoin 580 tasoa. Nyt nousee taas.
Eli pef ja fev1 jämähti tasolle 440 pef ja fev 2.40 noiden altistusten jälkeen pitkäksi aikaa. Ei juuri mitään muutosta otti mitä lääkettä vain. Nyt Sympicortin jälkeen pef nousee ja myös fev1 nousee vähäsen myös. Pef taso nousee kyllä nyt paljon, fev1 on alle 3 aina yleensä. Ennen altistuksia pef oli tuota 550-580 luokaa, fev1 oli 3.50 luokaa. Nyt fev1 laskee (tai pysyttelee alle 3, usein pitkälti) ja pef nousee.
Mutta arvot eivät ole samat pitkin päivää. Aamulla huonommat, päivällä paranee iltaa kohden. No nyt tuli ennätys 724 ja fev1 on 2.90 (puhallettu Piko1 mittariin 20:30 juuri nyt).
Tänään kävin tyttären kanssa kaupoilla ja olin tosi väsynyt sen jälkeen. Nukuin pari tuntia ja heräsin väsyneempänä, enkä olisi jaksanut nousta ylös ollenkaan. Eli väsyn nyt jokaisesta pienemmästäkin jutusta, imurointi tms. alkaa väsyttää sairaasti.
Joten ymmärrän kyllä noita immuniteettia vahvistavia viestejä, mutta en halua aloittaa mitään mihinkään mitä en tiedä. Eli haluan että kaikki hoito olisi tasapainossa. Etten syö vitamiineja ja hivenaita ja poksauta siinä sitten loppuja sisäelimiä hajalle. Täytyyhän nyt olla joku joka oikeasti tietää mitä tehdä. Tai jos ei ole mitään tehtävissä, niin sitten naaatitaan viimeisitä vuosista. En nyt ala kuolemaa tekemään, ei tehnyt Pappakaan. Vielä kaksi viikkoa ennen kuolemaa suunniteltiin mitä kaikkea tehdään, mutta ei suunniteltu kuolemista. Siitäkin voi puhua, mutta ei jauhaa jatkuvasti, ei se kuolema mihinkään siitä muutu.
Joten tätä pef ja fev eroa nyt mietin, vaikuttaako mihinkään? - f123ly
f123ly kirjoitti:
kysymykseni.
Eli kun tuossa mittarissa on sekä pef että fev1, miten niitä verrataan, vai verrataanko ollenkaan.
Minulla pef on nykyisin yli 600-640 jopa siitä yli mittarillani, jolla se aikaisemmin oli max 550 ja hyvin harvoin 580 tasoa. Nyt nousee taas.
Eli pef ja fev1 jämähti tasolle 440 pef ja fev 2.40 noiden altistusten jälkeen pitkäksi aikaa. Ei juuri mitään muutosta otti mitä lääkettä vain. Nyt Sympicortin jälkeen pef nousee ja myös fev1 nousee vähäsen myös. Pef taso nousee kyllä nyt paljon, fev1 on alle 3 aina yleensä. Ennen altistuksia pef oli tuota 550-580 luokaa, fev1 oli 3.50 luokaa. Nyt fev1 laskee (tai pysyttelee alle 3, usein pitkälti) ja pef nousee.
Mutta arvot eivät ole samat pitkin päivää. Aamulla huonommat, päivällä paranee iltaa kohden. No nyt tuli ennätys 724 ja fev1 on 2.90 (puhallettu Piko1 mittariin 20:30 juuri nyt).
Tänään kävin tyttären kanssa kaupoilla ja olin tosi väsynyt sen jälkeen. Nukuin pari tuntia ja heräsin väsyneempänä, enkä olisi jaksanut nousta ylös ollenkaan. Eli väsyn nyt jokaisesta pienemmästäkin jutusta, imurointi tms. alkaa väsyttää sairaasti.
Joten ymmärrän kyllä noita immuniteettia vahvistavia viestejä, mutta en halua aloittaa mitään mihinkään mitä en tiedä. Eli haluan että kaikki hoito olisi tasapainossa. Etten syö vitamiineja ja hivenaita ja poksauta siinä sitten loppuja sisäelimiä hajalle. Täytyyhän nyt olla joku joka oikeasti tietää mitä tehdä. Tai jos ei ole mitään tehtävissä, niin sitten naaatitaan viimeisitä vuosista. En nyt ala kuolemaa tekemään, ei tehnyt Pappakaan. Vielä kaksi viikkoa ennen kuolemaa suunniteltiin mitä kaikkea tehdään, mutta ei suunniteltu kuolemista. Siitäkin voi puhua, mutta ei jauhaa jatkuvasti, ei se kuolema mihinkään siitä muutu.
Joten tätä pef ja fev eroa nyt mietin, vaikuttaako mihinkään?toinen puhallus olikin sitten jo 748 ja fev1 2.89.
Kolmas 724 /2.90
Aamulla oli lukemat 599, 609 luokkaa... fev samaa tasoa kuin nyt. - naisilla 380-550 l/min
f123ly kirjoitti:
toinen puhallus olikin sitten jo 748 ja fev1 2.89.
Kolmas 724 /2.90
Aamulla oli lukemat 599, 609 luokkaa... fev samaa tasoa kuin nyt."Terveillä 18-85 vuotiailla tupakoimattomilla normaali PEF taso oli miehillä 500-700 l/min ja naisilla 380-550 l/min. Korkein PEF taso oli 30-35 vuotiailla. Johtopäätökset: Kokonais PEF variaatiosta vain 30 % johtuu iästä ja pituudesta, 50 % jäljelle jääneestä vaihtelusta johtuu pääosin trakean koosta, joka siis johtaa suureen 7 variaatioon normaalipopulaation sisällä."
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nak02292 f123ly kirjoitti:
kysymykseni.
Joten tätä pef ja fev eroa nyt mietin, vaikuttaako mihinkään?peffisi kuulostavat kyllä todella oudoilta. Onko lääkärit kommentoineet niitä mitenkään?
Minulla oli pef korkeampi silloin kun olin kipeämpi, eli noin 500. Se jostain syystä (alveoliitti?) nousi aina silloin, kun hapenpuute oli pahempi. Nykyään se on yleensä noin 400 ja jää alle sen, kun on astmaoireita (?). Kokonaisvaihtelu on siis kuitenkin huomattavasti lievempää kuin sinulla.homeahdistus kirjoitti:
peffisi kuulostavat kyllä todella oudoilta. Onko lääkärit kommentoineet niitä mitenkään?
Minulla oli pef korkeampi silloin kun olin kipeämpi, eli noin 500. Se jostain syystä (alveoliitti?) nousi aina silloin, kun hapenpuute oli pahempi. Nykyään se on yleensä noin 400 ja jää alle sen, kun on astmaoireita (?). Kokonaisvaihtelu on siis kuitenkin huomattavasti lievempää kuin sinulla.viitearvot riippuvaisia pituudesta. 165 cm pitkälle naiselle viitearvo on 3.30.
Itse ylitän viitearvon. Minulla huonompia ovat nuo vitaalikapasiteetit, sekä hidas että nopea. Puoli vuotta sitten sanottiin, että keuhkojen tilavuus on pysyvästi? pienentynyt, mutta nyt se on kyllä jo noususuuntaan.- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
peffisi kuulostavat kyllä todella oudoilta. Onko lääkärit kommentoineet niitä mitenkään?
Minulla oli pef korkeampi silloin kun olin kipeämpi, eli noin 500. Se jostain syystä (alveoliitti?) nousi aina silloin, kun hapenpuute oli pahempi. Nykyään se on yleensä noin 400 ja jää alle sen, kun on astmaoireita (?). Kokonaisvaihtelu on siis kuitenkin huomattavasti lievempää kuin sinulla.silloin se oli 550 ja siis kerroin hänelle, että se on alhainen normaaleihin lukemiini, koska kyseessä oli tuo rimpula mekaaninen putkilo jonka puhaltaa tappiin helpostikin. Joten keuhkolääkärin mielestä mun pef oli jo yli hyvä, ja minusta se oli siis huono.
Mutta ei sellaista kunnollista keskustelua ei ole käyty, että tietäisin omat pef rajani. Milloin olen sairas ja milloin en. Kun nuo puhallukset ovat yli hyviä ja laskevat tuosta 550 alle 400, on se monen mielestä vielä normaalia ja hyvä arvo. No mulle tulee paha ahdistus vasta kun laskee alle 300, silloin olen pulassa.
Joten en tiedä missä mun pef arvot pitäisi olla ja miten niitä tulkitsisin. Nyt meni 701, joten kyllä se heittelee aika paljon, no seuraava voisi olla jotakin 730-740 tasoa taas ja sitä rataa.
Ota tässä nyt sitten vitamiinia ja kuvittele tulevansa niillä terveeksi, kukkua kanssa. f123ly kirjoitti:
silloin se oli 550 ja siis kerroin hänelle, että se on alhainen normaaleihin lukemiini, koska kyseessä oli tuo rimpula mekaaninen putkilo jonka puhaltaa tappiin helpostikin. Joten keuhkolääkärin mielestä mun pef oli jo yli hyvä, ja minusta se oli siis huono.
Mutta ei sellaista kunnollista keskustelua ei ole käyty, että tietäisin omat pef rajani. Milloin olen sairas ja milloin en. Kun nuo puhallukset ovat yli hyviä ja laskevat tuosta 550 alle 400, on se monen mielestä vielä normaalia ja hyvä arvo. No mulle tulee paha ahdistus vasta kun laskee alle 300, silloin olen pulassa.
Joten en tiedä missä mun pef arvot pitäisi olla ja miten niitä tulkitsisin. Nyt meni 701, joten kyllä se heittelee aika paljon, no seuraava voisi olla jotakin 730-740 tasoa taas ja sitä rataa.
Ota tässä nyt sitten vitamiinia ja kuvittele tulevansa niillä terveeksi, kukkua kanssa.aivan outoja. Toivottavasti lääkäri vastaa rehellisesti, kun kysyt häneltä niistä. Mä en halua ruveta arpomaan mitään diagnoosia tässä.
Mutta jos kuvittelee käyrää joka nousee hyvin ylös ja sitten tulee alas nopeasti myös, niin onkohan se nyt ollenkaan obstruktiopotilaan (astma ja keuhkoahtauma) käyrä? Vai viittaako restriktioon? Koita etsiä käyrän kuvia, ennen kuin menet seuraavaan spirometriaan. Esim. terveen ihmisen käyrä, astmaatikon, COPD-potilaan jne. ja sitten kun saat omasi, vertaa, sopiiko se mihinkään näistä. Jos ei, niin sitten tiukka juttelu lääkärin kanssa. Diagnoosissasi saattaa edelleen olla tarkistamisen varaa.- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
aivan outoja. Toivottavasti lääkäri vastaa rehellisesti, kun kysyt häneltä niistä. Mä en halua ruveta arpomaan mitään diagnoosia tässä.
Mutta jos kuvittelee käyrää joka nousee hyvin ylös ja sitten tulee alas nopeasti myös, niin onkohan se nyt ollenkaan obstruktiopotilaan (astma ja keuhkoahtauma) käyrä? Vai viittaako restriktioon? Koita etsiä käyrän kuvia, ennen kuin menet seuraavaan spirometriaan. Esim. terveen ihmisen käyrä, astmaatikon, COPD-potilaan jne. ja sitten kun saat omasi, vertaa, sopiiko se mihinkään näistä. Jos ei, niin sitten tiukka juttelu lääkärin kanssa. Diagnoosissasi saattaa edelleen olla tarkistamisen varaa.uuden vuoden aattona. Siellä ihmettelivät noita puhalluksia todella paljon. Astmahoitaja joka otti happisaturaation ja peffit ei koskaan ollut tavannut vastaavaa tapausta. Pyysi kertomaan miten jatkossa keuhkolääkäri ohjeistaa, muutetaanko lääkitystä ja mitä Hoikassa minulle tilanteestani kerrotaan.
Lääkärinä oli todella nuori nainen. Uskoisin, että ensimmäistä kertaa ns. töissä. Ystävällinen ja potilaasta kiinnostunut tuleva lääkäri. Hänelle oli tärkeää, että varaisin nyt ajan keuhkolääkärille. Uskoi, että mitään peruuttamatonta ei vielä keuhkofunktiossa tarvitse olla, mutta peffi ei todellakaan ole normaali.
Astmahoitaja ihmetteli astmani hoitoon keuhkolääkärin määräämiä lääkkeitä myös. Hänen mielestään lääkkeeni eivät ole mitenkään tyypillisiä astmalääkkeitä. Uskomattomana hän piti myös sitä, että olen toimistotyössä allergisoitunut ja saanut työperäisen astman. Myös tuo J44 diagnoosi kiinnosti sekä lääkäriä, että hoitajaa. Miten diagnoosi oli tehty jne. ja kuka sen oli tehnyt. Kun näytin reseptiä, jota olin uusimassa ja siinä olevaa nimeä dosentti, keuhkosairauksien erikoislääkäri, lisäsi se ihmettelyä. Lupasin kertoa astmahoitajalle miten tilanteeni etenee, vaihdetaanko lääkitystä ja kertoa, jos saan itse tietää miksi pef nyt nousee näin paljon.
Uuden Vuoden vietto sitten meni todella hyvin. Ja kuten epäilinkin alkoholi auttaa tuohon syömiseen myös. Pystyin syömään sen mitä lautaselle laitoinkin. Eikä maistunut edes pahalta.
Peffissä ekat puhallukset tänään 692/728/724, klo on 11.14 ja nousin juuri ylös, kun meni tuo juhliminen pitkäksi. Lisäksi polttelin tupakkaa ja sikarin, ihan vain huvikseni. En kyllä ymmärrä miten ihmiset moiseen kiinni jäävät, vieläkin maistuu ja haisee tuo tupakka ja sikari, eikä maku ole mitenkään hyvä. ;-)
Hyvää Uutta Vuotta kaikille homeisille ja vähemmän homeisille palstalaisille. f123ly kirjoitti:
uuden vuoden aattona. Siellä ihmettelivät noita puhalluksia todella paljon. Astmahoitaja joka otti happisaturaation ja peffit ei koskaan ollut tavannut vastaavaa tapausta. Pyysi kertomaan miten jatkossa keuhkolääkäri ohjeistaa, muutetaanko lääkitystä ja mitä Hoikassa minulle tilanteestani kerrotaan.
Lääkärinä oli todella nuori nainen. Uskoisin, että ensimmäistä kertaa ns. töissä. Ystävällinen ja potilaasta kiinnostunut tuleva lääkäri. Hänelle oli tärkeää, että varaisin nyt ajan keuhkolääkärille. Uskoi, että mitään peruuttamatonta ei vielä keuhkofunktiossa tarvitse olla, mutta peffi ei todellakaan ole normaali.
Astmahoitaja ihmetteli astmani hoitoon keuhkolääkärin määräämiä lääkkeitä myös. Hänen mielestään lääkkeeni eivät ole mitenkään tyypillisiä astmalääkkeitä. Uskomattomana hän piti myös sitä, että olen toimistotyössä allergisoitunut ja saanut työperäisen astman. Myös tuo J44 diagnoosi kiinnosti sekä lääkäriä, että hoitajaa. Miten diagnoosi oli tehty jne. ja kuka sen oli tehnyt. Kun näytin reseptiä, jota olin uusimassa ja siinä olevaa nimeä dosentti, keuhkosairauksien erikoislääkäri, lisäsi se ihmettelyä. Lupasin kertoa astmahoitajalle miten tilanteeni etenee, vaihdetaanko lääkitystä ja kertoa, jos saan itse tietää miksi pef nyt nousee näin paljon.
Uuden Vuoden vietto sitten meni todella hyvin. Ja kuten epäilinkin alkoholi auttaa tuohon syömiseen myös. Pystyin syömään sen mitä lautaselle laitoinkin. Eikä maistunut edes pahalta.
Peffissä ekat puhallukset tänään 692/728/724, klo on 11.14 ja nousin juuri ylös, kun meni tuo juhliminen pitkäksi. Lisäksi polttelin tupakkaa ja sikarin, ihan vain huvikseni. En kyllä ymmärrä miten ihmiset moiseen kiinni jäävät, vieläkin maistuu ja haisee tuo tupakka ja sikari, eikä maku ole mitenkään hyvä. ;-)
Hyvää Uutta Vuotta kaikille homeisille ja vähemmän homeisille palstalaisille.kuitenkin normaali? Että ei sen puoleen olisi hätää?
Eipä ihme etteivät lääkäri ja astmahoitaja olleet uskoa silmiään tavatessaan kaltaisesi "astmaatikon".
Miten aiot pärjätä siellä astmasopeutuksessa, kun kurssien ohjelma kai koostuu pitkälti liikunnasta? Ainakaan oma alveoliittini ei oikein pitänyt liikunnasta, mutta vaikka olin sisätiloissa takuulla kuntoilematta kuukausia, niin oireiden mentyä ohi huomasin pystyväni kävelemään 7. krs portaita hengästymättä, ihan tuosta vain. Ja jossain sairauden alkuvaiheessa uskoin itsekin yhtä typerää lääkäriä, jonka mielestä minulla oli vain niin huono kunto.
Hyvä, että uusi vuosi sujui ja sait syötyäkin. Onko paljon paino pudonnut sairauden aikana? Minulla lähti 15 kg ja olin normaalipainoinen alun perin. Nyt paino on alkanut pikku hiljaa nousta.
Onnea alkaneelle vuodelle!- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
kuitenkin normaali? Että ei sen puoleen olisi hätää?
Eipä ihme etteivät lääkäri ja astmahoitaja olleet uskoa silmiään tavatessaan kaltaisesi "astmaatikon".
Miten aiot pärjätä siellä astmasopeutuksessa, kun kurssien ohjelma kai koostuu pitkälti liikunnasta? Ainakaan oma alveoliittini ei oikein pitänyt liikunnasta, mutta vaikka olin sisätiloissa takuulla kuntoilematta kuukausia, niin oireiden mentyä ohi huomasin pystyväni kävelemään 7. krs portaita hengästymättä, ihan tuosta vain. Ja jossain sairauden alkuvaiheessa uskoin itsekin yhtä typerää lääkäriä, jonka mielestä minulla oli vain niin huono kunto.
Hyvä, että uusi vuosi sujui ja sait syötyäkin. Onko paljon paino pudonnut sairauden aikana? Minulla lähti 15 kg ja olin normaalipainoinen alun perin. Nyt paino on alkanut pikku hiljaa nousta.
Onnea alkaneelle vuodelle!oli pienen lepohetken jälkeen 99 ja välillä 100 (kävelyn jälkeen alhaisempi). Hoitaja kertoi, ettei edes hänellä ole niin hyvä, totesi että kyllä noilla peffeillä pitääkin olla hyvät happisaturaatio tulokset.
Alkuun paino tippui n. 8 kiloa, nyt tullut takaisin kaikesta huolimatta ehkä 3 kiloa. Mulla olisi varaa tiputtaa painoa paljonkin, mutta nyt vaikka en ole saanut syötyä paino ei tipu. Johtunee siitä, että suolaiset sipsit, suokakeksit ovat ainoita joita syön nyt. No tosin nyt kun eilen sain syötyä, voihan olla että että tänään rääppiäisillä pystyn syömään myös. Meillä on aina tapana tuoda kaikki ruokaa näihin illanistujaisiin ja sitten seuraavana päivänä on rääppijäiset. Yritän ajatella, että varmasti pystyn syömään nyt, kun söin eilenkin.
Tuo liikunta ei ole ongelma, jos sitä saa tehdä omalla tahdilla. Mulla tulee hirveän paha olo, jos yritän liikaa, joten tasainen rauhallinen liikunta sopii kyllä. Mutta jos on jotakin yhteistä hyppimistä, täytyy vain tehdä sitten omaan tahtiin tai tulee pahaolo, joka ei sitten enää lähdekään pois. Tuo kurssi on keuhkosairaille, ei pelkäästään astmasta kärsiville, joten ohjelma on varmasti sen mukainen myös. Tammikuussa pitäisi tulla ohjeet yms., kerron sitten mitä niissä kerrotaan ja katsotaan sitten jälkeen päin miten olen pärjännyt. Kaikki on niin kauan mahdollista kun toisin todistetaan, on lähtökohta kurssille menoon.
Kyllä mulla varmasti on nyt myös kunto huono, tosin jaksan kävellä pitkiä matkoja omaan tahtiin kyllä. Kävelimme mieheni kanssa Teneriffalle käytännössä tuntikausia joka päivä, mutta rauhallisesti. Portaita siellä on paljon, joten niissä tahti oli tosi verkas ja levätä piti usein. Kun oli kaikki portaan kivunnut ylös, levättiin muutamia minuutteja, että hengitys tasaantui ja jatkettiin matkaa. Jos yritti nostaa kuntoa liikkumalla nopeammin tuli vain yrjöt, eikä sitten enää pystynyt tekemään mitään. Heikko olo jäi päälle ja siinä se kunnon kohotus sitten oli.
Olisipa hienoa taas pystyä kävelemään portaita hengästymättä, mutta mulla tämä tilanne on ollut päällä jo parisen vuotta. En ihan heti usko, että pystyn noita portaita enää koskaan hengästymättä kävelemään. Italiassa Gardajärvellä kivuttiin madonnan luokse ylös kukkulalle, sinne ei enää olisi asiaa tällä kunnolla. Monta muutakin mukavaa kävelypaikkaa jäisi nyt näkemättä, täytyy katsoa miten käyt tuolla Thaimaassa. Miten se ilmasto minulle sopii. Yleensä kuumakaan lämpötila ei ole haitannut, nyt huomasin Teneriffalla, että ilman aurinkovarjoa ei olisi pärjännyt. Lämpö tekee huonon olon siinä kun tuo rehkiminenkin.
Mietin tuota typerää lääkäriäsi, joka arveli huonon kunnon olevan hengästymisen takana. Se nyt on se helpoin tapa selittää tätä hengästymistä. Mutta kyllä sen huomaa myös vierellä käveliä, ettei se hengästyminen ole vain huonoa kuntoa. Läähättäminen on niin selkeää ja totaalista, ettei siinä ole pelkästään huonosta kunnosta kyse. Joskus mieheni ei "jaksanut" lähteä portaisiin, koska sanoi tuon läähättämisen tuntuvan niin pahalta hänen korviinsa. Kertoi, että tuntuu siltä, että toinen läkähtyy väkisin siihen paikkaan. Kaukana on juoksulenkit ja kuntosalilla tuntien päivittäinen harjoittelu.
Pef nyt 742/719/647/755, eli nousee vain ja ääni on taas... muhkea.
Onnea alkaneelle vuodelle myös sinne. ;-9 - f123ly
homeahdistus kirjoitti:
aivan outoja. Toivottavasti lääkäri vastaa rehellisesti, kun kysyt häneltä niistä. Mä en halua ruveta arpomaan mitään diagnoosia tässä.
Mutta jos kuvittelee käyrää joka nousee hyvin ylös ja sitten tulee alas nopeasti myös, niin onkohan se nyt ollenkaan obstruktiopotilaan (astma ja keuhkoahtauma) käyrä? Vai viittaako restriktioon? Koita etsiä käyrän kuvia, ennen kuin menet seuraavaan spirometriaan. Esim. terveen ihmisen käyrä, astmaatikon, COPD-potilaan jne. ja sitten kun saat omasi, vertaa, sopiiko se mihinkään näistä. Jos ei, niin sitten tiukka juttelu lääkärin kanssa. Diagnoosissasi saattaa edelleen olla tarkistamisen varaa.kertoi tänään tt-lääkärini. Arvoni 764 pef on hyvä ja kertoo siitä, että nyt ne keuhkoputket ovat auki. Kaikki hyvin.
Kun hämmästelin sitä, miksi oloni on niin huono, hirveä väsymys ja pef puhallusääni taas aivan karsea. Kertoi lääkäri niiden nyt johtuvan ehkä jostakin muusta. Kun keuhkoputket nyt viimein ovat auki, niin vähän pehmenneinä ne voivat aiheuttaa tuon äänen. Pef on minulla joko tosi hyvä arvolla 764, vaikka olen 47-v/nainen/159 pitkä/ylipainoinen, tai sitten olen oppinut puhaltamaan jotenkin kovia tuloksia.
Kysyessäni mistä nyt sitten tiedän mikä on mulla hyvä ja mikä huono arvo, mietti lääkäri hetken ja kertoi, että viitosella kun pef alkaa niin silloin tuplaat lääkkeet.
Samaan aikaan kun silmät kirkkaina kertoi kaiken olevan tuon astman kannalta kunnossa, kirjoitti kuitenkin 2 viikko sairaslomaa. Uskoi sentään että olotilani ei ole hyvä, vaikka sairaus onkin nyt erittäin hyvässä mallissa, koska huono hyvää pefarvoa ei ole olemassakaan.
Kysyessäni miten korkealle voi nousta, siis vaikka kuinka korkealleko, eikä minun tarvitse huolestua, kertoi lääkäri mahdollisesti minun vain oppineen nyt puhalluksen, tai sitten lihaksiin on nyt tullut voimaa, kun tulehdus on viimein poissa. Kirjoitti labrat, tulehdusarvot ja veren sokerit katsottiin, kun kysyin labratytöltä mitä labroja nyt otettiin.
Joten hyvillä mielin odottelen milloin 800 menee rikki, siitähän astma sen kun paranee, vaikka olo on ääri väsynyt, oksettava ja heikko.
No lääkäri soitta minulle labratulokset huomenna ja sen jälkeen taas katsotaan. Kysyi koska olen menossa keuhkolääkärille, en ole menossa kerroin, kysyi kuka nämä tutkimukset maksaa? Maksaako se sun ammattitautisi vielä näitä kuluja, vai miten nämä kulut menevät nyt? Labrat meni työterveyskuluihin, koska eivät liittyneet mitenkään astmaan, typpioksidimittaus menee sitten joskus ammattitaudin piikkiin, kunhan saan ajan ko. mittaukseen ja jaksan taas läheteä muutaman minuutin tutkimusta varten monen tunnin lääkärissä käyntiin.
Mielenkiintoista nähdä mitä lääkäri kertoo huomenna noiden labra-arvojen näyttävän ja mitä ohjeistaan sen jälkeen. Terveydenhoitaja, jonka tapasin rokotusten merkeissä ensin, ihmetteli noita puhallusarvoja, pefääntä myös ja kertoi lukujen viittaavan vakavampaan. Kerroin tuosta J44 arviosta ja terveydenhoitaja sanoi arvelleensa sitä samaa noiden arvojen ja puhallusäänen vuoksi myös. Tt-lääkäri sitten pitkin kaikkea ihan normaalina, astma vain on menossa parempaan suuntaan.
Jotenkin nyt en oikein usko enää tt-lääkärini puheeseen, ihan vain oman olotilani vuoksi. Eikä kukaan muu vielä ole noita arvoja normaaleina pitänyt, ei terveyskeskuslääkäri, astmahoitaja, terveydenhoitaja. Mutta toisaalta enemmän tilanteestani tietää tt-lääkäri, kait, joten häntä olisi nyt uskominen kyllä, vaikka tiukkaa tekee, tosi tiukkaa. f123ly kirjoitti:
kertoi tänään tt-lääkärini. Arvoni 764 pef on hyvä ja kertoo siitä, että nyt ne keuhkoputket ovat auki. Kaikki hyvin.
Kun hämmästelin sitä, miksi oloni on niin huono, hirveä väsymys ja pef puhallusääni taas aivan karsea. Kertoi lääkäri niiden nyt johtuvan ehkä jostakin muusta. Kun keuhkoputket nyt viimein ovat auki, niin vähän pehmenneinä ne voivat aiheuttaa tuon äänen. Pef on minulla joko tosi hyvä arvolla 764, vaikka olen 47-v/nainen/159 pitkä/ylipainoinen, tai sitten olen oppinut puhaltamaan jotenkin kovia tuloksia.
Kysyessäni mistä nyt sitten tiedän mikä on mulla hyvä ja mikä huono arvo, mietti lääkäri hetken ja kertoi, että viitosella kun pef alkaa niin silloin tuplaat lääkkeet.
Samaan aikaan kun silmät kirkkaina kertoi kaiken olevan tuon astman kannalta kunnossa, kirjoitti kuitenkin 2 viikko sairaslomaa. Uskoi sentään että olotilani ei ole hyvä, vaikka sairaus onkin nyt erittäin hyvässä mallissa, koska huono hyvää pefarvoa ei ole olemassakaan.
Kysyessäni miten korkealle voi nousta, siis vaikka kuinka korkealleko, eikä minun tarvitse huolestua, kertoi lääkäri mahdollisesti minun vain oppineen nyt puhalluksen, tai sitten lihaksiin on nyt tullut voimaa, kun tulehdus on viimein poissa. Kirjoitti labrat, tulehdusarvot ja veren sokerit katsottiin, kun kysyin labratytöltä mitä labroja nyt otettiin.
Joten hyvillä mielin odottelen milloin 800 menee rikki, siitähän astma sen kun paranee, vaikka olo on ääri väsynyt, oksettava ja heikko.
No lääkäri soitta minulle labratulokset huomenna ja sen jälkeen taas katsotaan. Kysyi koska olen menossa keuhkolääkärille, en ole menossa kerroin, kysyi kuka nämä tutkimukset maksaa? Maksaako se sun ammattitautisi vielä näitä kuluja, vai miten nämä kulut menevät nyt? Labrat meni työterveyskuluihin, koska eivät liittyneet mitenkään astmaan, typpioksidimittaus menee sitten joskus ammattitaudin piikkiin, kunhan saan ajan ko. mittaukseen ja jaksan taas läheteä muutaman minuutin tutkimusta varten monen tunnin lääkärissä käyntiin.
Mielenkiintoista nähdä mitä lääkäri kertoo huomenna noiden labra-arvojen näyttävän ja mitä ohjeistaan sen jälkeen. Terveydenhoitaja, jonka tapasin rokotusten merkeissä ensin, ihmetteli noita puhallusarvoja, pefääntä myös ja kertoi lukujen viittaavan vakavampaan. Kerroin tuosta J44 arviosta ja terveydenhoitaja sanoi arvelleensa sitä samaa noiden arvojen ja puhallusäänen vuoksi myös. Tt-lääkäri sitten pitkin kaikkea ihan normaalina, astma vain on menossa parempaan suuntaan.
Jotenkin nyt en oikein usko enää tt-lääkärini puheeseen, ihan vain oman olotilani vuoksi. Eikä kukaan muu vielä ole noita arvoja normaaleina pitänyt, ei terveyskeskuslääkäri, astmahoitaja, terveydenhoitaja. Mutta toisaalta enemmän tilanteestani tietää tt-lääkäri, kait, joten häntä olisi nyt uskominen kyllä, vaikka tiukkaa tekee, tosi tiukkaa.onko sinulla olo mennyt huonommaksi viime päivinä? Oletko käynyt työpaikallasi vai mistä se johtuu?
En ole koskaan kuullut tuommoisista peffeistä, naisella, jonka pitäisi vielä olla astmaatikko. Eihän ne kohta mahdu mittarin asteikolle.
Mistä se sairasloma sitten tuli, vaikka astma on nyt noin hyvin hoidossa?- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
onko sinulla olo mennyt huonommaksi viime päivinä? Oletko käynyt työpaikallasi vai mistä se johtuu?
En ole koskaan kuullut tuommoisista peffeistä, naisella, jonka pitäisi vielä olla astmaatikko. Eihän ne kohta mahdu mittarin asteikolle.
Mistä se sairasloma sitten tuli, vaikka astma on nyt noin hyvin hoidossa?ja varmasti siitä, että jaksoin kuunnella noita tt-lääkärini puheita nyt. Keuhkolääkäri laittoi viestiä ja epäili uniapneaa vaivojen syyksi. Joten tyhjän päällä olen. Ei pitäisi arvostella TTL:n toimintaa näemmä, ei ainakaan lääkäreilleen.
Jos pahaksi menee, etsin vain uuden lääkärin. Kait sitä apua on vielä jossakin olemassa, jos pulaan joutuu. f123ly kirjoitti:
ja varmasti siitä, että jaksoin kuunnella noita tt-lääkärini puheita nyt. Keuhkolääkäri laittoi viestiä ja epäili uniapneaa vaivojen syyksi. Joten tyhjän päällä olen. Ei pitäisi arvostella TTL:n toimintaa näemmä, ei ainakaan lääkäreilleen.
Jos pahaksi menee, etsin vain uuden lääkärin. Kait sitä apua on vielä jossakin olemassa, jos pulaan joutuu.minkä lisäksi sinulla on siis hyvä puhallustekniikka?
Lääkäreilläsi taitaa olla hyvä mielikuvitus?
Ei varmaan haittaisi, jos saisi muitakin mielipiteitä tilanteesta. Vaikka aika toivottomaltahan tämä tuntuu, kun osa harkitsee avun hakemista Ruotsista jne.- Jääkide
f123ly kirjoitti:
ja varmasti siitä, että jaksoin kuunnella noita tt-lääkärini puheita nyt. Keuhkolääkäri laittoi viestiä ja epäili uniapneaa vaivojen syyksi. Joten tyhjän päällä olen. Ei pitäisi arvostella TTL:n toimintaa näemmä, ei ainakaan lääkäreilleen.
Jos pahaksi menee, etsin vain uuden lääkärin. Kait sitä apua on vielä jossakin olemassa, jos pulaan joutuu.mitä olen seurannut ja itsekin kokenut,homealtistuneilla epäillään uniapnea.voi tietenkin ollakin mutta oireet liittyvät tähän meidän räkäisyyteemme,siis limaan.
"uniapne" menee ohi ja tulee takaisin.
itsekin olin tutkimuksissa.uniapnea ei todettu.
taas yksi oireilmiö muiden oireilujen joukossa Jääkide kirjoitti:
mitä olen seurannut ja itsekin kokenut,homealtistuneilla epäillään uniapnea.voi tietenkin ollakin mutta oireet liittyvät tähän meidän räkäisyyteemme,siis limaan.
taas yksi oireilmiö muiden oireilujen joukossaja sitten on tämä paniikkihäiriö. Voi vitsi. Olin hyperventilaatiotestissäkin. Fysioterapeutti totesi hengitystekniikkani ihan normaaliksi ja lopuksi kyseli epäluuloisena tuntuuko minusta, että hänen työhuoneessaan olisi jotain homeen hajua kun hän on itse alkanut epäillä saavansa siellä oireita...
- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
ja sitten on tämä paniikkihäiriö. Voi vitsi. Olin hyperventilaatiotestissäkin. Fysioterapeutti totesi hengitystekniikkani ihan normaaliksi ja lopuksi kyseli epäluuloisena tuntuuko minusta, että hänen työhuoneessaan olisi jotain homeen hajua kun hän on itse alkanut epäillä saavansa siellä oireita...
ja kun suututat lääkärit on tilanne sitten tämä. Mutta eiköhän tässä pärjätä.
Hyvin sitkeästi kyseli tt-lääkäri, vähän vaatimalla mitä työsuhteestani on nyt sovittu. Kerroin, ettei sen ihmeemmin vielä, koska esimies on ollut kiireinen, joulu ja uusi vuosi välissä jne. Vähän kärsimättömän tuntuisesti tuli "no milloin te sitten asiat sovitte". En nyt ymmärrä miten työsuhteeni tt-lääkärille niin paljon kuuluu, kun ei näytä kuuluvan terveyskään. Tai ehkä heillä nyt on vain jotakin uutta tietoa, jota muilla astmalääkäreillä ja hoitajilla ei vielä ole.
Mutta ne jotka haluavat pysy lääkäreidensä kanssa väleissä, pitäkää huoli siitä ettei teitä tunnisteta. - f123ly
Jääkide kirjoitti:
mitä olen seurannut ja itsekin kokenut,homealtistuneilla epäillään uniapnea.voi tietenkin ollakin mutta oireet liittyvät tähän meidän räkäisyyteemme,siis limaan.
taas yksi oireilmiö muiden oireilujen joukossaitse sain tuon arvion, koska kerroin meneväni aivan tukkoon, kun jätin 4 päiväksi lääkkeet pois. Siis kerroin lähinnä miten tärkeitä nuo lääkkeet Symbicort ja Erdopect minulle ovat. Vastauksena oli, että onko tutkittu uniapneaa. Ei pitäisi vain antaa lääkäreille avaimia epäillä sitä sun tätä. Ja jos suutut on sulla varmasti mielenterveysongelma tms. Joten kiltisti kuuntelen ja hymyilen, ettei tule mitään vihainen potilas tms. arvioita kaiken lisäksi.
Nähtävästi se on nyt niin, että työperäinen astma on jo huippusaavutus. Siihen pitäisi olla tyytyväinen ja kiitollinen kaikille lääkäreille ja tutkijoille. Kun ongelmat jatkuvat, olotila ei olekaan hyvä kun nenäsi ulos talosta pistät, ei sinulla enää ole oikeutta olla potilas. Sullahan on diagnoosi ja siinä se!
Nähtävästi olen myös parantunut tuosta J44 diagnoosista myös. Siitä ei enää puhuta, keuhkolääkärin edellisen kerran kirjoituksissakin oli enää vain astmasta, ei sanaakaan mistään keuhkoahtaumasta. Sinänsä siis hyvä, jos en sairastakaan mitään ja astmanikin on hyvällä mallilla. Tai ehkä mulle on nyt tullut joku ns. sovelias sairaus, katsotaan nyt mitä tt-lääkäri huomenna kertoo. f123ly kirjoitti:
ja kun suututat lääkärit on tilanne sitten tämä. Mutta eiköhän tässä pärjätä.
Hyvin sitkeästi kyseli tt-lääkäri, vähän vaatimalla mitä työsuhteestani on nyt sovittu. Kerroin, ettei sen ihmeemmin vielä, koska esimies on ollut kiireinen, joulu ja uusi vuosi välissä jne. Vähän kärsimättömän tuntuisesti tuli "no milloin te sitten asiat sovitte". En nyt ymmärrä miten työsuhteeni tt-lääkärille niin paljon kuuluu, kun ei näytä kuuluvan terveyskään. Tai ehkä heillä nyt on vain jotakin uutta tietoa, jota muilla astmalääkäreillä ja hoitajilla ei vielä ole.
Mutta ne jotka haluavat pysy lääkäreidensä kanssa väleissä, pitäkää huoli siitä ettei teitä tunnisteta.kuulin tämän saman toiseltakin homesairaalta, joka kirjoitteli sähköpostia. Ehkä pitäisi pyöriskellä vähän eri lääkäreillä, niin ei olisi niin tunnistettava persoona. Lääkäripiirit ovat aika pienet, yleensä yksi lääkäri haluaa kuulla aina mitä joku toinen on sanonut ja joskus tulee kommenttiakin, ihmettelen että arvostelevatkin toisiaan välillä vaikka yleensä kollegiaalisuus toimii.
- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
onko sinulla olo mennyt huonommaksi viime päivinä? Oletko käynyt työpaikallasi vai mistä se johtuu?
Mistä se sairasloma sitten tuli, vaikka astma on nyt noin hyvin hoidossa?alkoi tuon matkan jälkeen. Ei ehkä sittenkään tehnyt hyvää tuo matka. No flunssa tms. ei ole, mutta enemmän tukossa jotkin, vaikka pef on siis huikea nyt meni 710.
Ja sitten olen tietysti ottanut taas työpaperit esille, pakko koska en muutoin saa työni tehtyä. Lisäksi uutena vuotena teemana oli mauton pukeutuminen ja osalla vieraista oli vinteiltä ja kirppareilta yms. otettuja vaatteita, vielä pesemättömiäkin, joten ns. vintin tuoksu oli joissakin vieraissa kuvottava.
Vesisateella mulla on myös yleensä tuo kuumeinen olo ilman sen ihmeempää lämpöä. Nyt voi nousta 37, jota noin yleisesti pidetään ihan normaalina. Nousee siis lääkkeistä huolimatta. Itse vain huomaa, että olotila ei ole normaali.
Herään aamulla yleensä päänsärkyyn ja jo parin tunnin valveilla olon jälkeen täytyy mennä lepäilemään. Tulee aivan tajuton väsymys. No voi johtua noista lääkkeistäkin, koska sopii ajallisesti milloin lääkkeet alkavat ehkä vaikuttaa. Yksi vaikutus on sitten tuo tajuton väsymys ja heikko olo.
Koska kunnon ruoka ei maistu ruoalta, vaan saippualta en saa sitä alas. Se tekee tietysti heikon olon myös. Koska puhuminen on rasittavaa ja jotenkin ajatukset eivät pysy kasassa on vaikea selitellä asioita lääkärille myös. Varsinkin kun huomaa, että lääkäri kirjoittelee tietokoneelle jo ihan muuta tekstiä muistiin. Puhu siinä sitten oireistasi. Siksi halusin noita labroja, niitä ymmärtävät myös lääkärit, joten josko niissä näkyisi nyt myös jotakin. No toisaalta en nyt tiedä miksi lääkäri otatti sokeriarvot, ei kertonut minulle mitä labroja laittoi koneelle ja miksi. Kyselin sitten labratytöltä mitä labroja lääkäri oli tilannut.
Ja joo, tuolla astmapalstalla oli juttua sairaiden kesken kuka on astmasairas ja kuka ei. En ottanut osaa keskusteluun, luin vain, mutta jos pef oli 500 tai yli ei voi olla astmasairas oli siis jonkun astmasairaan kommentti. En allekirjoita kyllä tuotakaan, poikkeuksia on aina.
Mutta miten tuo keuhkolaajentuma todetaan? Jotenkin ihmettelen sitä, ettei keuhko-oireistani huolimatta ehdoteta mitään spirometria, diffuusikapasiteetti tms. tutkimuksia, eikä tietystikään keuhkokuvaa. Veren sokerit katsotaan kyllä. f123ly kirjoitti:
alkoi tuon matkan jälkeen. Ei ehkä sittenkään tehnyt hyvää tuo matka. No flunssa tms. ei ole, mutta enemmän tukossa jotkin, vaikka pef on siis huikea nyt meni 710.
Ja sitten olen tietysti ottanut taas työpaperit esille, pakko koska en muutoin saa työni tehtyä. Lisäksi uutena vuotena teemana oli mauton pukeutuminen ja osalla vieraista oli vinteiltä ja kirppareilta yms. otettuja vaatteita, vielä pesemättömiäkin, joten ns. vintin tuoksu oli joissakin vieraissa kuvottava.
Vesisateella mulla on myös yleensä tuo kuumeinen olo ilman sen ihmeempää lämpöä. Nyt voi nousta 37, jota noin yleisesti pidetään ihan normaalina. Nousee siis lääkkeistä huolimatta. Itse vain huomaa, että olotila ei ole normaali.
Herään aamulla yleensä päänsärkyyn ja jo parin tunnin valveilla olon jälkeen täytyy mennä lepäilemään. Tulee aivan tajuton väsymys. No voi johtua noista lääkkeistäkin, koska sopii ajallisesti milloin lääkkeet alkavat ehkä vaikuttaa. Yksi vaikutus on sitten tuo tajuton väsymys ja heikko olo.
Koska kunnon ruoka ei maistu ruoalta, vaan saippualta en saa sitä alas. Se tekee tietysti heikon olon myös. Koska puhuminen on rasittavaa ja jotenkin ajatukset eivät pysy kasassa on vaikea selitellä asioita lääkärille myös. Varsinkin kun huomaa, että lääkäri kirjoittelee tietokoneelle jo ihan muuta tekstiä muistiin. Puhu siinä sitten oireistasi. Siksi halusin noita labroja, niitä ymmärtävät myös lääkärit, joten josko niissä näkyisi nyt myös jotakin. No toisaalta en nyt tiedä miksi lääkäri otatti sokeriarvot, ei kertonut minulle mitä labroja laittoi koneelle ja miksi. Kyselin sitten labratytöltä mitä labroja lääkäri oli tilannut.
Ja joo, tuolla astmapalstalla oli juttua sairaiden kesken kuka on astmasairas ja kuka ei. En ottanut osaa keskusteluun, luin vain, mutta jos pef oli 500 tai yli ei voi olla astmasairas oli siis jonkun astmasairaan kommentti. En allekirjoita kyllä tuotakaan, poikkeuksia on aina.
Mutta miten tuo keuhkolaajentuma todetaan? Jotenkin ihmettelen sitä, ettei keuhko-oireistani huolimatta ehdoteta mitään spirometria, diffuusikapasiteetti tms. tutkimuksia, eikä tietystikään keuhkokuvaa. Veren sokerit katsotaan kyllä.ymmärtääkseni tärkeä diagnoosin teossa, sitten tietysti astmaatikot ovat yleensä atoopikkoja, histamiinialtistus on positiivinen, astmassa on suuria pef-vuorokausivaihteluita, kortisoni tehoaa astmaan muttei COPD-tautiin jne. Emfyseema on yksi osa COPD:tä.
Minustakin keuhkokuva ja spirometria olisi hyviä tutkimuksia sinulle nyt. Spirassa muutokset näkyvät niin hyvin.
Minä olen yleensä kirjoitellut paperille oireet ja kysymykset lääkärille, niin ei tarvitse miettiä vastaanotolla. Sillä lailla saan vähän tylymmätkin kysymykset sujuvasti esitettyä, joita ei niin helposti kysy kun leikkii mukavaa potilasta. Oirelistan kun lykkää lääkärin käteen, niin heidän on paha kirjoitella mitä sattuu epikriisiin, niin kuin muuten saattaa helposti käydä. En ymmärrä miten epätarkkaa saattaa dokumentointi joskus heillä olla.- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
ymmärtääkseni tärkeä diagnoosin teossa, sitten tietysti astmaatikot ovat yleensä atoopikkoja, histamiinialtistus on positiivinen, astmassa on suuria pef-vuorokausivaihteluita, kortisoni tehoaa astmaan muttei COPD-tautiin jne. Emfyseema on yksi osa COPD:tä.
Minustakin keuhkokuva ja spirometria olisi hyviä tutkimuksia sinulle nyt. Spirassa muutokset näkyvät niin hyvin.
Minä olen yleensä kirjoitellut paperille oireet ja kysymykset lääkärille, niin ei tarvitse miettiä vastaanotolla. Sillä lailla saan vähän tylymmätkin kysymykset sujuvasti esitettyä, joita ei niin helposti kysy kun leikkii mukavaa potilasta. Oirelistan kun lykkää lääkärin käteen, niin heidän on paha kirjoitella mitä sattuu epikriisiin, niin kuin muuten saattaa helposti käydä. En ymmärrä miten epätarkkaa saattaa dokumentointi joskus heillä olla.tt-lääkärille myös. Mutta ehkä hän haluaa nyt nähdä nuo tulehdus ja sokeriarvot, ja tehdä sitten päätelmiä niiden perusteella.
En vain tiedä miksi tuo sokeri nyt kuvaan mukaan yllättäen tuli. Laskohan mulla on koholla (25), veriarvot huonot jne. jne. Sokeriarvoista ei vielä koskaan ole ollutkaan puhetta.
Sitä vain mietin, miksi tuo pef oli noille muille merkki jostakin vakavammasta, mutta tt-lääkärille merkki astmani menosta parempaan suuntaan.
Jos tuota keuhkolaajentumaa on, mitähän sellaiset henkilöt peffiä puhaltavat? Ei oikein voi hirveästi arvostella lääkäriäkään, kun en itse ymmärrä muuta kun sen että on hiton huono olo. Ja peffaaminen sattuu jälleen ja kuulostaa karmealta. Kesällä oli ennen altituksia takaisin tuo pelkkä puhallus, ei mitään ääntä. Nyt karmea ääni taas ja lisäksi sattuu ja tuntuu pahalta keuhkoalueella puhallusten jälkeen. - f123ly
homeahdistus kirjoitti:
ymmärtääkseni tärkeä diagnoosin teossa, sitten tietysti astmaatikot ovat yleensä atoopikkoja, histamiinialtistus on positiivinen, astmassa on suuria pef-vuorokausivaihteluita, kortisoni tehoaa astmaan muttei COPD-tautiin jne. Emfyseema on yksi osa COPD:tä.
Minä olen yleensä kirjoitellut paperille oireet ja kysymykset lääkärille, niin ei tarvitse miettiä vastaanotolla. Sillä lailla saan vähän tylymmätkin kysymykset sujuvasti esitettyä, joita ei niin helposti kysy kun leikkii mukavaa potilasta. Oirelistan kun lykkää lääkärin käteen, niin heidän on paha kirjoitella mitä sattuu epikriisiin, niin kuin muuten saattaa helposti käydä. En ymmärrä miten epätarkkaa saattaa dokumentointi joskus heillä olla.siitä, että yritän jatkossa käydä lääkärissä täällä omalla paikkakunnalla. Näin ei tämä useamman tunnin lääkärikeikka aina ryydytä ihan kokonaan. Nythän tämä sairauden kontrolli on ihan alussa, joten lääkäreiden vaihtaminen lienee ihan mahdollista.
Muuten typpioksidimittaus maksaa huikeat 81.90. Mittaus joka kestää ehkä muutaman minuutin. On kyllä uskomaton hinta. f123ly kirjoitti:
tt-lääkärille myös. Mutta ehkä hän haluaa nyt nähdä nuo tulehdus ja sokeriarvot, ja tehdä sitten päätelmiä niiden perusteella.
En vain tiedä miksi tuo sokeri nyt kuvaan mukaan yllättäen tuli. Laskohan mulla on koholla (25), veriarvot huonot jne. jne. Sokeriarvoista ei vielä koskaan ole ollutkaan puhetta.
Sitä vain mietin, miksi tuo pef oli noille muille merkki jostakin vakavammasta, mutta tt-lääkärille merkki astmani menosta parempaan suuntaan.
Jos tuota keuhkolaajentumaa on, mitähän sellaiset henkilöt peffiä puhaltavat? Ei oikein voi hirveästi arvostella lääkäriäkään, kun en itse ymmärrä muuta kun sen että on hiton huono olo. Ja peffaaminen sattuu jälleen ja kuulostaa karmealta. Kesällä oli ennen altituksia takaisin tuo pelkkä puhallus, ei mitään ääntä. Nyt karmea ääni taas ja lisäksi sattuu ja tuntuu pahalta keuhkoalueella puhallusten jälkeen.vähän samasta aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000012657823&view_mode=flat- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
vähän samasta aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000012657823&view_mode=flatja mietin mikä minulla tukee astmaa
- histamiinialtistuksessa vain limaa ja siitä lausunnossa maininta, ei muutoksia
- spirometria ei tue astmaa, pienissä tiehyeissä muutoksia, käyrä kaikkea muuta kuin selkeä kaunis käyrä
- avaavat eivät avaa
- tumavasta-aineet koholla
- lasko koholla
- Hb huono
- todettu ettei ole reumaa
- BAL huuhtelussa solulisää
- pef huitelee ylimmillään 764 (arvoni pitäisi olla 450-480 luokkaa)
- pef ääni järkyttävä jälleen, keuhkolääkäri arveli keuhkoputkien hankaavan yhteen
- diagnoosi J44 keuhkolääkäriltä (nyt en tiedä olenko jo parantunut tästä)
- pef vaihteluita kyllä, joskus paljonkin päivän mittaan
- keuhkoalueen kivut
- aspergillusaltistuksen jälkeen pyysin lääkettä tajuttomaan selän puolen pistoon, joka esti mm. istumisen
- keuhkoista tt-lääkäri akuuttivaiheessa kuuli kritinää ja rahinaa (epigriisissä)
- kuumeilu, alilämpö, jäätävä horkka
- huimaus, jne. yleisoireet
- hengenahdistus, tulee esille esim. portaissa todella hyvin, todettu etten voi nostaa sykettä vaan kuntoiltava matalalla sykkeellä ja pieniä aikoja kerrallaan.
--- tuloksena tasapainossa oleva astma - f123ly
homeahdistus kirjoitti:
Mistä se sairasloma sitten tuli, vaikka astma on nyt noin hyvin hoidossa?tt-lääkäri soitti tuossa aamusella. Lasko 25, mikä nousi 19 - 34 TTL:n tutkimuksissa ja on nyt pudonnut tasolle 25.
Hb oli 111, ja sitä tulee nyt tarkkailla. No ehkä johtuu siitä, etten saa kunnon ruokaa syötyä nyt. Toisaalta mulla tuo Hb oli alimmillaan 77, kun vatsahaavat todettiin. Käväisi tässä 2006 alkuvuodesta 126 tasolla ja laskee nyt sitten.
CRP oli alle 8, muita pienen verenkuvan tuloksista ei lääkäri kertonut, enkä huomannut kysellä. Parin viikon päästä pitäisi mennä typpioksidimittaukseen ja uusiin verikokeisiin.
Keuhkoahtaumsta kyselin myös, siis onko mulla sitä vaiko ei. Katseli papereita ja kertoi puhelimssa, että keuhkolääkärit sen laskevat jotenkin ja siihen liittyy monia tekijöitä. Ensin oli sitä mieltä, ettei minulla ole nyt ahtaumaa, mutta kun kyselin miksi keuhkolääkäri sen minulle diagnostisoi, kun ovat niin varovaisia noin ylipäätään näissä diagnooseissa, ei sitten enää osannut sanoa mitään. Ilmaan jäi taas. Keuhkolaantumaan ei kuitenkaan viittaa tuo pef tason nousu, ei pef ääni tai keuhkoputkien hankaaminen yhteen.
Nyt vain astma on paremmassa tasapainossa. Nyt yritetään jättää Erdopect pois. Miehen pitää tarkkailla tuota uniapneaa ja sitä voidaan sitten tutkia jatkossa. Tt-lääkäri kertoi, että keuhkoahtauma potilailla pef laskee, ei nouse. Joten muut oireenikaan eivät aiheuta nyt mitään tutkimuksia sen suuntaan.
Ajattelin tilata keuhkolääkärille ajan, mutta oman paikkakunnan lääkärikeskuksessa ei olekaan keuhkolääkärin vastaanottoa. Lähimaastossa on noin 40 km säteellä muissa kyllä, joten yritän nyt selvitellä vähän minne kannattaisi jatkossa mennä. Mahdollisimman lähellä omaa kotipaikkaa kuitenkin, tai jos saisi homman hoidettua terveyskeskuksen ja sairaalan kautta. Täytyy aloittaa kysely, kunhan jaksaa miettiä asiaa. Olisi mukava saada toinenkin mielipide siitä, etten sairasta keuhkoahtaumaa, näin se jää ikävästi ilmaan. Ei oikein tiedä mihin luottaa, kun ensin on ja sitten epäillään ja tämäkin diagnoosi toimiin kuten auton vilkku, samoin kuin astmadiagnoosinikin. f123ly kirjoitti:
tt-lääkäri soitti tuossa aamusella. Lasko 25, mikä nousi 19 - 34 TTL:n tutkimuksissa ja on nyt pudonnut tasolle 25.
Hb oli 111, ja sitä tulee nyt tarkkailla. No ehkä johtuu siitä, etten saa kunnon ruokaa syötyä nyt. Toisaalta mulla tuo Hb oli alimmillaan 77, kun vatsahaavat todettiin. Käväisi tässä 2006 alkuvuodesta 126 tasolla ja laskee nyt sitten.
CRP oli alle 8, muita pienen verenkuvan tuloksista ei lääkäri kertonut, enkä huomannut kysellä. Parin viikon päästä pitäisi mennä typpioksidimittaukseen ja uusiin verikokeisiin.
Keuhkoahtaumsta kyselin myös, siis onko mulla sitä vaiko ei. Katseli papereita ja kertoi puhelimssa, että keuhkolääkärit sen laskevat jotenkin ja siihen liittyy monia tekijöitä. Ensin oli sitä mieltä, ettei minulla ole nyt ahtaumaa, mutta kun kyselin miksi keuhkolääkäri sen minulle diagnostisoi, kun ovat niin varovaisia noin ylipäätään näissä diagnooseissa, ei sitten enää osannut sanoa mitään. Ilmaan jäi taas. Keuhkolaantumaan ei kuitenkaan viittaa tuo pef tason nousu, ei pef ääni tai keuhkoputkien hankaaminen yhteen.
Nyt vain astma on paremmassa tasapainossa. Nyt yritetään jättää Erdopect pois. Miehen pitää tarkkailla tuota uniapneaa ja sitä voidaan sitten tutkia jatkossa. Tt-lääkäri kertoi, että keuhkoahtauma potilailla pef laskee, ei nouse. Joten muut oireenikaan eivät aiheuta nyt mitään tutkimuksia sen suuntaan.
Ajattelin tilata keuhkolääkärille ajan, mutta oman paikkakunnan lääkärikeskuksessa ei olekaan keuhkolääkärin vastaanottoa. Lähimaastossa on noin 40 km säteellä muissa kyllä, joten yritän nyt selvitellä vähän minne kannattaisi jatkossa mennä. Mahdollisimman lähellä omaa kotipaikkaa kuitenkin, tai jos saisi homman hoidettua terveyskeskuksen ja sairaalan kautta. Täytyy aloittaa kysely, kunhan jaksaa miettiä asiaa. Olisi mukava saada toinenkin mielipide siitä, etten sairasta keuhkoahtaumaa, näin se jää ikävästi ilmaan. Ei oikein tiedä mihin luottaa, kun ensin on ja sitten epäillään ja tämäkin diagnoosi toimiin kuten auton vilkku, samoin kuin astmadiagnoosinikin.että kauhkoahtaumassa PEF laskee. Se on samantyyppinen siltä osin kuin astmakin, paitsi että lasku on pysyvämpää laatua ja pef-vaihtelut pienempiä. Voi myös olla astma ja COPD yhtä aikaa. Kun sinulla on pefarvot ainakin niin hyviä, etteivät millään sovi kumpaankaan tautiin, niin siksi ehkä pitäisi sulkea pois noita muitakin keuhkosairauksia, jos niin ei ole jo tehty...
- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
että kauhkoahtaumassa PEF laskee. Se on samantyyppinen siltä osin kuin astmakin, paitsi että lasku on pysyvämpää laatua ja pef-vaihtelut pienempiä. Voi myös olla astma ja COPD yhtä aikaa. Kun sinulla on pefarvot ainakin niin hyviä, etteivät millään sovi kumpaankaan tautiin, niin siksi ehkä pitäisi sulkea pois noita muitakin keuhkosairauksia, jos niin ei ole jo tehty...
ja näyttää siltä ettei tehdäkään. Koska tuo keuhkoputkien yhteen hankaaminen, pehmeneminen on nyt se mistä ehkä eniten puhutaan. Peffaaminen kun on taas yhtä ... joten sitä ei nyt ehkä pitäisi tehdä ollenkaan.
Nuo tutkimukset maksavat maltaita, kun jo typpioksidi maksaa yli 80 euroa. Joten jos niitä alkaa makselemaan omasta pussista, vain kuullakseen että astma se vain on tasapainossa, ei oikein innosta sekään.
Väsymys sopii nyt tuohon Hb laskuun ja siihen, että lima muuttaa tuon ruoan maun ällöksi.
Jos tarkoitat, että tutkittaisiin allergista alveoliittia, siitä voi vain nähdä Suomessa unta. Sitä ei taideta tutkia sitten kirveelläkään. Enkä ole sitä sanaa koskaan lääkäreilleni sanonut. Tässä vaiheessa sen tietänevät kyllä ne joiden pitäisikin se tietää, sairastanko sitä vaiko en. Ei tämä lääketiede nyt niin jälkijättöistä voi olla, ettei asiaa voi selvitää juuri kumoamalla muita sairauksia pois. Jäljelle jää yleensä joko terve potilas, tai kuten minun tapauksessani tasapainossa oleva astma muine oireineen. - limaa ja kipua
f123ly kirjoitti:
tt-lääkäri soitti tuossa aamusella. Lasko 25, mikä nousi 19 - 34 TTL:n tutkimuksissa ja on nyt pudonnut tasolle 25.
Ajattelin tilata keuhkolääkärille ajan, mutta oman paikkakunnan lääkärikeskuksessa ei olekaan keuhkolääkärin vastaanottoa. Lähimaastossa on noin 40 km säteellä muissa kyllä, joten yritän nyt selvitellä vähän minne kannattaisi jatkossa mennä. Mahdollisimman lähellä omaa kotipaikkaa kuitenkin, tai jos saisi homman hoidettua terveyskeskuksen ja sairaalan kautta. Täytyy aloittaa kysely, kunhan jaksaa miettiä asiaa. Olisi mukava saada toinenkin mielipide siitä, etten sairasta keuhkoahtaumaa, näin se jää ikävästi ilmaan. Ei oikein tiedä mihin luottaa, kun ensin on ja sitten epäillään ja tämäkin diagnoosi toimiin kuten auton vilkku, samoin kuin astmadiagnoosinikin.Se sokeritasapaino on tosi tärkeä, koska pitkään jatkunut kortisonin käyttö vaikuttaa lisämunuaisen toimintaan. Olen ymmärtänyt että on vaara sairastua diabetekseen tai osteoporoosiin, kun käyttää liian pitkään liian suuria annoksia kortisonilääkkeitä.
Jos keuhkosairauksista puhutaan, luottaisin keuhkolääkäriin enemmän kuin tt-lääkäriin. - keuhkolääkärille
f123ly kirjoitti:
Ajattelin tilata keuhkolääkärille ajan, mutta oman paikkakunnan lääkärikeskuksessa ei olekaan keuhkolääkärin vastaanottoa. Lähimaastossa on noin 40 km säteellä muissa kyllä, joten yritän nyt selvitellä vähän minne kannattaisi jatkossa mennä. Mahdollisimman lähellä omaa kotipaikkaa kuitenkin, tai jos saisi homman hoidettua terveyskeskuksen ja sairaalan kautta. Täytyy aloittaa kysely, kunhan jaksaa miettiä asiaa. Olisi mukava saada toinenkin mielipide siitä, etten sairasta keuhkoahtaumaa, näin se jää ikävästi ilmaan. Ei oikein tiedä mihin luottaa, kun ensin on ja sitten epäillään ja tämäkin diagnoosi toimiin kuten auton vilkku, samoin kuin astmadiagnoosinikin.ihan ok toi sokeritasapainon kontrolli, koska kortisonilääkitys voi haitata lisämunuaisen toimintaa. Minulta otettiin joskus kortisoliarvokin.
Keuhkosairauksista tietää keuhkolääkäri enemmän, joten älä muuta lääkitystä tt-lääkärin ohjeesta tai tilaa ainakin aika keuhkolääkärille, mieluummin samalle, jonka hoidossa olet ollut. - f123ly
keuhkolääkärille kirjoitti:
ihan ok toi sokeritasapainon kontrolli, koska kortisonilääkitys voi haitata lisämunuaisen toimintaa. Minulta otettiin joskus kortisoliarvokin.
Keuhkosairauksista tietää keuhkolääkäri enemmän, joten älä muuta lääkitystä tt-lääkärin ohjeesta tai tilaa ainakin aika keuhkolääkärille, mieluummin samalle, jonka hoidossa olet ollut.nyt. Täytyy miettiä asiaa. Nyt olen niin väsynyt, että en jaksa ajatella taas meneväni keuhkolääkärille. Ihan ok mun keuhkolääkäri kyllä, mutta nyt vain väsyttää. Ja Erdopect otetaan takaisin jos tarvis, niin ohjeisti tt-lääkäri. Että nyt taukoa ja sitten katsotaan. Mulla on aika 15.1. typpioksidiin ja uuteen verenkuvaan. Mutta keuhkolääkäri on aina vain iltaisin paikalla, joten tulisi taas tosi pitkä lääkärireissu. Enkä oikein nyt tiedä mitä keuhkolääkärikään voi sen enempää tehdä.
Mieheni kanssa juttelin tuosta uniapneasta ja hän kertoi, että kyllä se pelkkää liman aiheuttamaa korinaa minulla tuon lääkketauon aikana oli. Ei hengityskatkoja tms. hirveää korinaa ja limaista ääntä vain. Siksi kysyin myös tt-lääkäriltä miten pärjään ilman Erdopectiä, kun jo 4 päivää teki öistä heikkoa. No sitten otetaan lääke takaisin ja noista lääkkeiden käytöistä varoitetaan aina, maksa- ja munuaisvaurioista, ei niistä kannata huolestua. Joten lääkettä voi sitten kyllä jatkaa taas huoletta jos siltä näyttää.
Nyt menen nukkumaan, heräsin tt-lääkärin puhelinsoittoon joskus jälkee klo 11. Nyt vain nukkuisin tai oleilisin vaakatasossa.
Mutta lupaan miettiä tuota keuhkolääkäriä, kyllä. - f123ly
keuhkolääkärille kirjoitti:
ihan ok toi sokeritasapainon kontrolli, koska kortisonilääkitys voi haitata lisämunuaisen toimintaa. Minulta otettiin joskus kortisoliarvokin.
Keuhkosairauksista tietää keuhkolääkäri enemmän, joten älä muuta lääkitystä tt-lääkärin ohjeesta tai tilaa ainakin aika keuhkolääkärille, mieluummin samalle, jonka hoidossa olet ollut.ja pitäisi siis tuplata lääkitys. Mutta nyt puhallukset eivät satu, ja puhallus ei kuulosta pahalta. Eli kumpi tässä nyt on parempi, aloittaa tuplaaminen, vai odotella paljonko vielä puhallukset laskevat.
Selkäpuoli on kipeä nyt, joten se kertoo vähän siitä ongelmasta mitä tuolla putkistossa ehkä on. Lima on sitkeämpää ja keuhkoalueen vanne on olemassa, hyvin heikkona kyllä.
Mutta kuuluuko minulla pef nousta pitkälti yli 700, ja kuulostaa karmealta, sattua. Olisiko kuitenkin terveempää tilanne jossa pef laskee, ei satu puhaltaminen, vaikka lima sitten on sitkeämpää ja noita muita tuntemuksia on. Ne tuntemukset ovat vielä siedettäviä. Pef nyt 533, ylin oli eilen 764. - f123ly
f123ly kirjoitti:
ja pitäisi siis tuplata lääkitys. Mutta nyt puhallukset eivät satu, ja puhallus ei kuulosta pahalta. Eli kumpi tässä nyt on parempi, aloittaa tuplaaminen, vai odotella paljonko vielä puhallukset laskevat.
Selkäpuoli on kipeä nyt, joten se kertoo vähän siitä ongelmasta mitä tuolla putkistossa ehkä on. Lima on sitkeämpää ja keuhkoalueen vanne on olemassa, hyvin heikkona kyllä.
Mutta kuuluuko minulla pef nousta pitkälti yli 700, ja kuulostaa karmealta, sattua. Olisiko kuitenkin terveempää tilanne jossa pef laskee, ei satu puhaltaminen, vaikka lima sitten on sitkeämpää ja noita muita tuntemuksia on. Ne tuntemukset ovat vielä siedettäviä. Pef nyt 533, ylin oli eilen 764.Eilen tuntui, että lämpö alkaa nousta. Flunssaa ei ole, mutta olo on kuin tapetulla madolla taas. Normaali lämpöni on 36.6, joten ei mitenkään ihmeitä vielä. Pef laskee, puhallusääni paranee taas pelkäksi puhallukseksi. Odottelen miten jatkuu ja painun terveyskeskukseen jos tilanne jatkuu. Erdopect tauolla, Symbicort jatkaa.
Tänään tuli Hoikan paperit, ehkä perun koko kurssin. Nyt kun mulla onkin pelkkä astma, kyllä minä sen astman kanssa pärjään ja tiedän mitä tehdä. En astman takia tarvitse pitkää sopetumisvalmennuskurssia. Turhaan vien jonkun toisen paikan. Täytyy kuitenkin soitella sinne nopeasti, jotta ehtivät antaa paikan jollekin toiselle. f123ly kirjoitti:
Eilen tuntui, että lämpö alkaa nousta. Flunssaa ei ole, mutta olo on kuin tapetulla madolla taas. Normaali lämpöni on 36.6, joten ei mitenkään ihmeitä vielä. Pef laskee, puhallusääni paranee taas pelkäksi puhallukseksi. Odottelen miten jatkuu ja painun terveyskeskukseen jos tilanne jatkuu. Erdopect tauolla, Symbicort jatkaa.
Tänään tuli Hoikan paperit, ehkä perun koko kurssin. Nyt kun mulla onkin pelkkä astma, kyllä minä sen astman kanssa pärjään ja tiedän mitä tehdä. En astman takia tarvitse pitkää sopetumisvalmennuskurssia. Turhaan vien jonkun toisen paikan. Täytyy kuitenkin soitella sinne nopeasti, jotta ehtivät antaa paikan jollekin toiselle.kurssille, jos suinkin jaksat. En ole itse ollut, mutta kurssien paras anti on kuulemma toisten sairaiden tapaaminen ja vertaistuki. Useimmat aikuisastmaatikot kun ovat, yllätys, herkistyneet homeelle.
Hyvässä hoitotasapainossa olevaan astmaan ei kuulu mikään limaisuus. Lima astmassa on yleensäkin kirkasta ja kohtuullisen helposti yskittävää. Pahenemisvaiheessa liman kanssa tulee enemmän ongelmia tai jos tulee muista syistä johtuva keuhkoputkitulehdus tai keuhkokuume. Oletko saanut fysioterapeutin ohjausta liman irroittamiseksi ja hengityksen helpottamiseksi? Jos et, niin sitten varmaan kannattaa joka tapauksessa mennä sinne kurssille.
Vointeja tapetulle madolle!- f123ly
homeahdistus kirjoitti:
kurssille, jos suinkin jaksat. En ole itse ollut, mutta kurssien paras anti on kuulemma toisten sairaiden tapaaminen ja vertaistuki. Useimmat aikuisastmaatikot kun ovat, yllätys, herkistyneet homeelle.
Hyvässä hoitotasapainossa olevaan astmaan ei kuulu mikään limaisuus. Lima astmassa on yleensäkin kirkasta ja kohtuullisen helposti yskittävää. Pahenemisvaiheessa liman kanssa tulee enemmän ongelmia tai jos tulee muista syistä johtuva keuhkoputkitulehdus tai keuhkokuume. Oletko saanut fysioterapeutin ohjausta liman irroittamiseksi ja hengityksen helpottamiseksi? Jos et, niin sitten varmaan kannattaa joka tapauksessa mennä sinne kurssille.
Vointeja tapetulle madolle!jospa siellä ei sitten olisi noita häiriköitä vinkumassa ahdistustaan siitä, että joku kirjoittelee homesairaudestaan tällä palstalla. Olisihan se tietysti ihan ok. 9 päivää, on tietysti tosi pitkä aika, mutta täytyy nyt sitten harkita taas.
Jännää on, että pef laskee nyt sinne tuplaa lääkitys tasolle heti kun tuon Erdopectin lopetti. Samoin nousee lämpö, vaikka mitään sairautta ei ole. Tuon lämmön nousun tuntee kyllä olotilassa.
Vähän yrittelin tehdä tuota kyselytutkimusta, olisi niin kiinnostavaa tehdä yhteenvedot, mutta ei jaksa nyt. Tulosteita otin ulos ja itse asiassa yllätyin joistakin johtamiseen yms. annettuihin kirjallisiin vastauksiin sekä yhden osaston keskiarvoon. Hienoa tuossa tutkimuksessa on se, että noita tekstivastauksia otetaan ulos siten, ettei näe mitä muita vastauksia tämä ko. henkilö on antanut. Tekstit tulevat ihan erilleseen yhteenvetoon kaikki. Joten niiden kirjoittajasta et tiedä onko opettaja, tutkija, henkilökuntaa tms., mitä kysymyksiä tuohon kyselyn alkuun tulee. Hienoa.
Mutta nyt ei jaksa vaikka kuinka olisi mielenkiintoista. Eikä oikein jaksa ajatella tuota Hoikkaakaan. Sekin tuntuu nyt ihan ylivoimaiselta ajatukselta.
Tapettu mato menee taas nukkumaan. Pärjäile tuon provo häirikön kanssa ;-) - senverran
f123ly kirjoitti:
jospa siellä ei sitten olisi noita häiriköitä vinkumassa ahdistustaan siitä, että joku kirjoittelee homesairaudestaan tällä palstalla. Olisihan se tietysti ihan ok. 9 päivää, on tietysti tosi pitkä aika, mutta täytyy nyt sitten harkita taas.
Jännää on, että pef laskee nyt sinne tuplaa lääkitys tasolle heti kun tuon Erdopectin lopetti. Samoin nousee lämpö, vaikka mitään sairautta ei ole. Tuon lämmön nousun tuntee kyllä olotilassa.
Vähän yrittelin tehdä tuota kyselytutkimusta, olisi niin kiinnostavaa tehdä yhteenvedot, mutta ei jaksa nyt. Tulosteita otin ulos ja itse asiassa yllätyin joistakin johtamiseen yms. annettuihin kirjallisiin vastauksiin sekä yhden osaston keskiarvoon. Hienoa tuossa tutkimuksessa on se, että noita tekstivastauksia otetaan ulos siten, ettei näe mitä muita vastauksia tämä ko. henkilö on antanut. Tekstit tulevat ihan erilleseen yhteenvetoon kaikki. Joten niiden kirjoittajasta et tiedä onko opettaja, tutkija, henkilökuntaa tms., mitä kysymyksiä tuohon kyselyn alkuun tulee. Hienoa.
Mutta nyt ei jaksa vaikka kuinka olisi mielenkiintoista. Eikä oikein jaksa ajatella tuota Hoikkaakaan. Sekin tuntuu nyt ihan ylivoimaiselta ajatukselta.
Tapettu mato menee taas nukkumaan. Pärjäile tuon provo häirikön kanssa ;-)Tämänhetkinen kuntosi on senverran huolestuttava, että kehoitan ottamaan Hoikkaan yhteyttä, ennenkuin päätät, menetkö kurssille vai et.
Itse en ole ollut, joten ei kokemusta.
Mutta kokemusta on yliherkkyydestä, mikä on aina huomioitava mentäessä kodin ulkopuolelle.
Jos oireesi pahenevat hajusteista - ns. henkilökohtaisista hygieniatuotteista, pyykinpesuaineissa käytetyistä hajusteista, siivouskemikaaleista, yms. - varmista, että kurssilla tämä on huomioitu!
Jos joudut majoittumaan henkilön/henkilöiden kanssa, jotka käyttävät hajusteita, tilasi pahenee. Esim. pyykinpesu- ja huuhteluaineissa käytetyt hajustekemikaalit pysyvät vaatteissa todella pitkään - haihtuvat lämmön vaikutuksesta ilmaan ja herkemmät saavat pahojakin oireita.
Jos kurssitilojen siivousaineisiin ei ole kiinnitetty huomiota, ts. ei määräyksiä, mitä saa käyttää huomioiden hengityssairaat, tilasi voi pahentua.
Jos vessoissa on ns. ilmanraikasteita, varo!
Tutkimusta löytyy, eivät raikasta vaan pilaavat ilmaa. - f123ly
senverran kirjoitti:
Tämänhetkinen kuntosi on senverran huolestuttava, että kehoitan ottamaan Hoikkaan yhteyttä, ennenkuin päätät, menetkö kurssille vai et.
Itse en ole ollut, joten ei kokemusta.
Mutta kokemusta on yliherkkyydestä, mikä on aina huomioitava mentäessä kodin ulkopuolelle.
Jos oireesi pahenevat hajusteista - ns. henkilökohtaisista hygieniatuotteista, pyykinpesuaineissa käytetyistä hajusteista, siivouskemikaaleista, yms. - varmista, että kurssilla tämä on huomioitu!
Jos joudut majoittumaan henkilön/henkilöiden kanssa, jotka käyttävät hajusteita, tilasi pahenee. Esim. pyykinpesu- ja huuhteluaineissa käytetyt hajustekemikaalit pysyvät vaatteissa todella pitkään - haihtuvat lämmön vaikutuksesta ilmaan ja herkemmät saavat pahojakin oireita.
Jos kurssitilojen siivousaineisiin ei ole kiinnitetty huomiota, ts. ei määräyksiä, mitä saa käyttää huomioiden hengityssairaat, tilasi voi pahentua.
Jos vessoissa on ns. ilmanraikasteita, varo!
Tutkimusta löytyy, eivät raikasta vaan pilaavat ilmaa.Lääkärit noista sopeutusvalmennuskursseista puhuivat ja kyselivät jatkuvasti, olenko jo hakenut, päässyt jne. Joten tuon J44 jälkeen ajattelin, että ehkä sitä tietoa tarvitseekin. Nyt näyttää siltä, että minulla on pelkkä astma, no ihan varma ei ollut tt-lääkäri tuosta keuhkolääkärin arviosta, mutta kuitenkin. Pelkän astman vuoksi en kurssille lähde, ei minua astman takia tarvitse kuntouttaa tai kertoa mitä tehdä tai ei. Tyttärelläni on ollut astma jo pidempään, joten astmasta tiedän riittävästi.
Mielestäni nuo kurssit ovat vakavammin sairastuneille tai henkilöille jotka ihan oikeasti tarvitsevat tukea. Ja kun kurssi on tuon J44 arvion takia vielä hengityselinsairaiden kurssi, vien tosiaan joltakin kurssi tarvitsevalta paikan. Huomenna soittelen ja perun tuon kurssin, en siksi että olisin liian huonossa kunnossa, vaan siksi että pelkän astman vuoksi en kurssille olisi koskaan lähtenyt alunperinkään.
Ja kyllä nuo hajut haittaa minua, mutta jos on pakko olla jonkun seurassa jolla voimakkaita hajuja hengittelen suunkautta ja poistun niin nopeasti kun voin. Sama huone tupakoivan kanssa oli TTL:llä, joka oli jo tarpeeksi ilkeää. Siellä oli myös samaan aikaan tupakoimattomia, mutta sekaisin oli tupakoivat ja tupakoimattomat. Nyt, tässä tilanteessa en enää pystyisi olemaan samassa huoneessa tupakoivan kanssa. Joka kerran kun tupakoiva vielä kävi polttamassa haju oli yhteisessä huoneessa voimakas. Takki ja vaatteet ja koko tupakoiva henkilö haisi tupakalle, lisäksi henkilöllä oli koko ajan kylmä, joten en saanut huoneestamme avata edes ikkunaa.
Joten sama uudelleen ja astman vuoksi, ei kiitos.
- 321
nappiin meni.
- KUKA JAKSAA?
lUKEA TUOLLAISIA HIMPUTIN FEVEJÄ JA PEFFEJÄ!??? Annan lääkärilleni oikeuden tulkita niitä! Mitä ihmettä minä niillä tiedoilla teen? Pyrinkö lääkikseen? Tässä iässä? HUUMORIA täällä kaivattais, että sais nauraa ja limat irtoais niin, että seinät roiskuis! Mutta tämähän on HYMYTÖN, VAKAVA H O M E-palsta!!
- joten mukava että
KUKA JAKSAA? kirjoitti:
lUKEA TUOLLAISIA HIMPUTIN FEVEJÄ JA PEFFEJÄ!??? Annan lääkärilleni oikeuden tulkita niitä! Mitä ihmettä minä niillä tiedoilla teen? Pyrinkö lääkikseen? Tässä iässä? HUUMORIA täällä kaivattais, että sais nauraa ja limat irtoais niin, että seinät roiskuis! Mutta tämähän on HYMYTÖN, VAKAVA H O M E-palsta!!
edes vakavasti sairastuneiden avulla teillä on sitten hauskaa.
- Jos mariset
joten mukava että kirjoitti:
edes vakavasti sairastuneiden avulla teillä on sitten hauskaa.
täällä kurjuuttasi - tai luet minut ja muiden marinoita? Tuletko sitten terveemmäksi ja onnellisemmaksi? Mitähän, jos löysättäisiin porukalla pipoa ja pantais huumoria peliin! Positivinen asenne on kuule mahtava lääke! Olen sen itse nähnyt monen hyvin, hyvin sairaan - mutta iloisen ja myönteisen ihmisen kohdalla! Tämä ryppyotsaisuus vaan lisää omaa sairaudentunnetta - ainakin minulla! - Menen tästä limaa puhaltelemaan saunaan...tuun sit takas! Heips!
- vai ummettaako
Jos mariset kirjoitti:
täällä kurjuuttasi - tai luet minut ja muiden marinoita? Tuletko sitten terveemmäksi ja onnellisemmaksi? Mitähän, jos löysättäisiin porukalla pipoa ja pantais huumoria peliin! Positivinen asenne on kuule mahtava lääke! Olen sen itse nähnyt monen hyvin, hyvin sairaan - mutta iloisen ja myönteisen ihmisen kohdalla! Tämä ryppyotsaisuus vaan lisää omaa sairaudentunnetta - ainakin minulla! - Menen tästä limaa puhaltelemaan saunaan...tuun sit takas! Heips!
niin, että ainoa reikä joka toimii on tuo sun pahan näköinen turpas?
- Joulupukki toi
vai ummettaako kirjoitti:
niin, että ainoa reikä joka toimii on tuo sun pahan näköinen turpas?
minulle uuden pyllyn, kun vanhassa olikin jo reikä! Toiko sinulle?
- uusia keuhkoja
kun vanhat on yskitty repaleiksi! Keuhkot oli loppuneet varastosta, joten joudun ainakin vuoden olemaan oikein kiltti, jos sitten saisin. Fev on 608% ja Peff 589. Onko ne normaaleja? Kamalaa!
- kivako on
heittää huumorilla tollasta läppää. Idiootti olet, mutta koska olet mies et ole edes parannettavissa.
- Nauratinhan
kivako on kirjoitti:
heittää huumorilla tollasta läppää. Idiootti olet, mutta koska olet mies et ole edes parannettavissa.
sinua - tai ainakin suututin! Sekin on parempi, kuin että lillut homesairaudessasi ja ruikutat! Tsemppiä nää tosikot ja veitikat tarvitsee! Ja suuttumus on tsemppaava tila! - Ai niin, vastaus kysymykseesi: en ole AIVAN terve. Päässäni on vikaa, lähinnä poskionteloissa, lisäksi keuhkoissani on limaa enkä voi kunnolla hengittää. Voitko muuten sinä hyvin?
- Päässäni on
kivako on kirjoitti:
vikaa, lähinnä poskionteloissa ja keuhkoissani on limaa ja henkeä ahdistaa. Mutta mitäs pienistä, huumorin kukka se on kaunehin kukka! Vai mitä? Kiva olla munaton MIES - muuten! Mörisevä ääni kyllä on kortisonista johtuen!
- he hee
Päässäni on kirjoitti:
vikaa, lähinnä poskionteloissa ja keuhkoissani on limaa ja henkeä ahdistaa. Mutta mitäs pienistä, huumorin kukka se on kaunehin kukka! Vai mitä? Kiva olla munaton MIES - muuten! Mörisevä ääni kyllä on kortisonista johtuen!
kyllä häiriköllä taas laukkaa mielikuvistus.
- Enkä ole
he hee kirjoitti:
kyllä häiriköllä taas laukkaa mielikuvistus.
häirikkö - vaan astmaatikko, jolle tehtiin jo toinen Fess-leikkaus marraskuussa! Nyt syön 5 mg päivässä kortisonia ja kerran viikossa Zitromaxia 500 mg. Nenään Flixonal-tippoja ja suihkeena keuhkoihin Seretedine kertaa 2 / pv. Avaavana Ventoline. Peff-arvot huonot; aamulla 280 illalla vähän yli 300. Mites sulla? Kerro kaikki, halkean tiedonjanosta! Onhan sulla VARMASTI kurjaa? Kurjempaa kuin minulla, onhan?
- sikaterve häirikkö olet
Enkä ole kirjoitti:
häirikkö - vaan astmaatikko, jolle tehtiin jo toinen Fess-leikkaus marraskuussa! Nyt syön 5 mg päivässä kortisonia ja kerran viikossa Zitromaxia 500 mg. Nenään Flixonal-tippoja ja suihkeena keuhkoihin Seretedine kertaa 2 / pv. Avaavana Ventoline. Peff-arvot huonot; aamulla 280 illalla vähän yli 300. Mites sulla? Kerro kaikki, halkean tiedonjanosta! Onhan sulla VARMASTI kurjaa? Kurjempaa kuin minulla, onhan?
mene nyt sinne saunaan räkimään ja kasvattamaan sitä sun immuunipuolustusta. Varo ettet jätä yhtään pilleriä väliin, muista C vitamiini ja.
- miksi toinen
Enkä ole kirjoitti:
Milloin sulle tehtiin eka ja miksi se ei onnistunut tai miksi tehdään toinen?
Onko sinulta tutkittu sitä mahdollisuutta että olisi sieni onteloissa?
Vai onko yleensä selvinnyt mikä pöpö siellä jyllää,koska limakalvot kaiketi ovat niin turvoksissa että ilmastointi ei toimi,vai?
MM - Eka tehtiin
miksi toinen kirjoitti:
Milloin sulle tehtiin eka ja miksi se ei onnistunut tai miksi tehdään toinen?
Onko sinulta tutkittu sitä mahdollisuutta että olisi sieni onteloissa?
Vai onko yleensä selvinnyt mikä pöpö siellä jyllää,koska limakalvot kaiketi ovat niin turvoksissa että ilmastointi ei toimi,vai?
MMyli vuosi sitten ja toinen nyt marraskuussa. Jokin mättää, koska oireet taas ihan hirveet. Olen kuule PYYTÄNYT kolmea lääkäriä ottamaan näytteet mahd. sienestä! Vaan ei kuulema "näytä" yhtään sieneltä. Nyt on pakko mennä yksityiseen labraan ja ekaks lääkäriin, tietty, ja ihan pakosti vaatia, että limanäyte tutkitaan! Olen kuin heittopussi - ja vaivat senkun jatuu ja jatkuuuuuuu..
- sieniviljelyihin
Eka tehtiin kirjoitti:
yli vuosi sitten ja toinen nyt marraskuussa. Jokin mättää, koska oireet taas ihan hirveet. Olen kuule PYYTÄNYT kolmea lääkäriä ottamaan näytteet mahd. sienestä! Vaan ei kuulema "näytä" yhtään sieneltä. Nyt on pakko mennä yksityiseen labraan ja ekaks lääkäriin, tietty, ja ihan pakosti vaatia, että limanäyte tutkitaan! Olen kuin heittopussi - ja vaivat senkun jatuu ja jatkuuuuuuu..
pitää ihan erikseen muistuttaa millaiseen putkiloon se taltioidaan,ettei mene pilalle. Jos jos bakteerinäyte otetaan sädesienestä,se pitää erikseen mainita,että bakteeriviljely sädesienestä.
Yksityiselläkin ovat pilanneet ja maksattaneet epäonnistuneita näytteitä,koska ottavat kaiketi sen verran harvoin,etteivät tiedä millaiseen liemeen tai putkiloon se laitetaan. - jos olet
sieniviljelyihin kirjoitti:
pitää ihan erikseen muistuttaa millaiseen putkiloon se taltioidaan,ettei mene pilalle. Jos jos bakteerinäyte otetaan sädesienestä,se pitää erikseen mainita,että bakteeriviljely sädesienestä.
Yksityiselläkin ovat pilanneet ja maksattaneet epäonnistuneita näytteitä,koska ottavat kaiketi sen verran harvoin,etteivät tiedä millaiseen liemeen tai putkiloon se laitetaan.koskikeskukseen menossa näytetteen ottoon,niin siellä mokattiin eikä saanut rahoja takaisin
- En asu
jos olet kirjoitti:
koskikeskukseen menossa näytetteen ottoon,niin siellä mokattiin eikä saanut rahoja takaisin
Tampereella enkä siellä päinkään. Mutta hyvä tietää, että voin mainita. Kyllä JOSSAIN on pakko tutkia nyt tätä limaisuutta - kun jatkuvasti vaan ollaan otettu keuhkortg-kuvia ja samoja puhallusarvoja!
- Tietääkö joku
En asu kirjoitti:
Tampereella enkä siellä päinkään. Mutta hyvä tietää, että voin mainita. Kyllä JOSSAIN on pakko tutkia nyt tätä limaisuutta - kun jatkuvasti vaan ollaan otettu keuhkortg-kuvia ja samoja puhallusarvoja!
onko bronkoskopia kovin kivulias toimenpide? Semmonen kuulema voitais ottaa "lähiaikoina"...IIK!
Tietääkö joku kirjoitti:
onko bronkoskopia kovin kivulias toimenpide? Semmonen kuulema voitais ottaa "lähiaikoina"...IIK!
ihan hiljattain hyvin tarkan kuvauksen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000022336084#22000000022336084
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793