Allerginen alveoliitti

voisiko olla

Astmatutkimukset tehty perusteellisesti, aina normaalit, keuhkot ovat tähystettykin ja siitä ei löytynyt kuin jokin "rakennevika" joka ei kuulemma pitäisi aiheuttaa mitään oireita. Keuhkojen röntgenkuvat normaalit, veriarvoissa ei muuta poikkeavaa kuin leukosyytit koholla ja välillä myös tulehdusarvot, crp. Minulla on kuitenkin hengenahdistusta johon astmalääkkeet ja eirtyisesti kortisonitabletit Prednsiolon auttavat. Jos olen hometiloissa niin keuhkojani alkaa vihlomaan ja poskionteloita särkemään. Olen vasta vähän päälle kaksikymmentä ja tuntuu aika pelottavalta ajatella että jäisin jo nyt työkyvyttömäksi enkä paranisi ollenkaan, ollut jo 4 vuotta sairastelukierteessä ja viimeisen vuoden työttömänä jatkuvan sairastelun vuoksi. Onko toivoa enää parantua.. kun periaatteessa mitään ei ole löydettykään. Mihin testeihin minun pitäisi mennä että mahdollinen allerginen alveoliitti todettaisiin? Mikä on varma merkki sairastumisesta siihen?

20

4566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • millaisissa

      hometiloissa oleskelet? Töissäkö vai kotona? Ensimmäiseksi tietysti VÄLTÄ siellä oleskelua - vai voitko? Minua on tutkittu kaksi vuotta ja astmana pidetty - vaan ei auta edes astmasuihkeet, vain kortisoni tabletteina. Kunnon diagnoosia ei vain löydy - vaikka hometiloissa en ole ollut yli vuoteen edes kääntymässä!

    • Homeherkkä

      Mikäli ymmärsin oikein, niin käytät JATKUVAAN hengenahdistukseesi JATKUVASTI lääkärin määräämää astmalääkitystä ja kortisonitabletteja.

      Mitä tulee allergiseen alveoliittiin, niin sen ohimentyä ei hengenahdistusta enää esiinny.
      Akuuttivaiheessa sitä saatetaan lääkitä kortisonitabuilla, joka lopetetaan tilanteen ohimentyä.

      Miksi siis epäilet, että sinulla olisi allerginen alveoliitti?
      Allerginen alveoliitti ei edes voi olla kaiken aikaa päällä. Toistuvanakin saa pari metriä multaa päälleen alta aikayksikön.

      Kyseleppä lääkäriltäsi mihin sairauteen hän määrää sinulle noita lääkkeitä?
      Kroonisen keuhkoputkitulehduksen ja/tai pienten hengitysteiden tulehduksen/ahtauman takiako?

      • päällä kaiken aikaa

        voi täätinen, koko ajanhan ihmiset ovat homerakennuksissa ja tulehdus keuhkoissa on päällä. montakin tuttuani tässä tilanteessa. missä vaiheessa sairautta jatkuva oleskelu hometiloissa muuttuu sitten fataaliksi?


      • homeahdistus1
        päällä kaiken aikaa kirjoitti:

        voi täätinen, koko ajanhan ihmiset ovat homerakennuksissa ja tulehdus keuhkoissa on päällä. montakin tuttuani tässä tilanteessa. missä vaiheessa sairautta jatkuva oleskelu hometiloissa muuttuu sitten fataaliksi?

        ainakin itselläni oli hapenpuutetta vain rasituksessa. Tosin en tietenkään jää ihmettelemään asiaa enää ja kuvittele kärsiväni astmasta, vaan poistun hometiloista. Mutta aina kun tärinä-kuume-episodi pääsee alkamaan, niin kyllä sitä hapenpuutettakin tulee. Tosin se saattaa mennä ohi päivässä tai kahdessa.


      • on niin
        homeahdistus1 kirjoitti:

        ainakin itselläni oli hapenpuutetta vain rasituksessa. Tosin en tietenkään jää ihmettelemään asiaa enää ja kuvittele kärsiväni astmasta, vaan poistun hometiloista. Mutta aina kun tärinä-kuume-episodi pääsee alkamaan, niin kyllä sitä hapenpuutettakin tulee. Tosin se saattaa mennä ohi päivässä tai kahdessa.

        että sairaus on niin sanotusti koko ajan. mut se tulehdus pääsee välillä aina rauhoittumaan. sit kun taas menee homeisiin tulehdus tulee päälle taas.


      • on niin kirjoitti:

        että sairaus on niin sanotusti koko ajan. mut se tulehdus pääsee välillä aina rauhoittumaan. sit kun taas menee homeisiin tulehdus tulee päälle taas.

        jos parantuisin allergisesta alveoliitista edes vähäksi aikaa. Jos voisin elää poistumatta kodistani olisin oireeton. Siihen en vieläkään pysty. Pienikin altistuminen saa aikaan alveoliittireaktion. Yli kolmeen vuoteen en ole saanut mennä töihin. Haluan tietää miten alveoliitista "paranee". Minulle tehtiin toisen kerran keuhkotähystys ja tuloksena oli aktiivinen ärhäkka allerginen alveoliitti, vaikka vältän kaikin keinoin altistumista.


      • homeahdistus1
        parantumaton kirjoitti:

        jos parantuisin allergisesta alveoliitista edes vähäksi aikaa. Jos voisin elää poistumatta kodistani olisin oireeton. Siihen en vieläkään pysty. Pienikin altistuminen saa aikaan alveoliittireaktion. Yli kolmeen vuoteen en ole saanut mennä töihin. Haluan tietää miten alveoliitista "paranee". Minulle tehtiin toisen kerran keuhkotähystys ja tuloksena oli aktiivinen ärhäkka allerginen alveoliitti, vaikka vältän kaikin keinoin altistumista.

        onko sinulla hapenpuutetta koko ajan? Kuinka jaksat, pystytkö liikkumaan minkä verran? Minulla on ollut useita alveoliittijaksoja viimeisen vuoden (tai kahden) aikana, mutta paranen välillä oireettomaksi ja esim. spirometriatulokset kohoavat. Koko ajan elän kuitenkin pelossa että oireet uusivat.

        Minkälaisia arvoja saat keuhkofunktiotutkimuksissa vai näkyykö alveoliitti ainoastaan tähystyksessä sinulla?

        Miten sinua on hoidettu, minkälainen lääkitys sinulla on?

        Kaipaan tietoja muilta alveoliitikoilta, että on jotain mihin verrata. Palstalla puhutaan paljon astmasta, mutta astman hoito ei ole minulle ongelma, sillä astmani on lievä, reagoi hyvin astmalääkkeisiin ja astman hoidosta minulla on jo pitkä kokemus.


      • sivuilla tietoa
        homeahdistus1 kirjoitti:

        onko sinulla hapenpuutetta koko ajan? Kuinka jaksat, pystytkö liikkumaan minkä verran? Minulla on ollut useita alveoliittijaksoja viimeisen vuoden (tai kahden) aikana, mutta paranen välillä oireettomaksi ja esim. spirometriatulokset kohoavat. Koko ajan elän kuitenkin pelossa että oireet uusivat.

        Minkälaisia arvoja saat keuhkofunktiotutkimuksissa vai näkyykö alveoliitti ainoastaan tähystyksessä sinulla?

        Miten sinua on hoidettu, minkälainen lääkitys sinulla on?

        Kaipaan tietoja muilta alveoliitikoilta, että on jotain mihin verrata. Palstalla puhutaan paljon astmasta, mutta astman hoito ei ole minulle ongelma, sillä astmani on lievä, reagoi hyvin astmalääkkeisiin ja astman hoidosta minulla on jo pitkä kokemus.

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htm
        Allerginen alveoliitti (homepölykeuhko, farmer’s lung, hypersensitivity pneumonitis)
        Pätkä: Sivulla hyvää tietoa!

        Taudin akuutissa vaiheessa potilas kuuluu sairaalahoitoon. On tärkeää huolehtia riittävästä hapetuksesta turvaamista. Kun diagnostiset toimenpiteet on tehty, voidaan aloittaa per oraalinen kortikosteroidilääkitys oireiden helpottamiseksi. Kortikosteroidihoito nopeuttaa toipumista, mutta ei paranna pitkäaikaisennustetta.
        Potilas on työkyvytön niin kauan kuin hänellä on oireita ja keuhkojen toiminta on epänormaalia. Käytännössä tämä aika on 3-6 kuukautta. Taudin uusiutumisen ehkäisemiseksi on allergeenialtistuksen välttäminen olennaista. Ensi sijaisesti saneerataan ympäristö tautia aiheuttaneesta biologisesta pölystä. Ellei tähän pystytä, on käytettävä pölyisessä työssä tehokastaP2-luokan suodattimella varustettua hengityssuojainta.

        --------------------------

        Homepölykeuhko ja ODTS-oireyhtymä

        Joskus homealtistuneille voi kehittyä homepölykeuhkosairaus eli allerginen alveoliitti. Tämä on aiemmin tunnettu lähinnä työympäristön ongelmana. Alveoliittia esiintyy eniten maataloustyössä ja sahoilla, mutta yksittäisiä tapauksia on diagnosoitu kosteusvauriorakennuksissa, kuten kouluissa. Alveoliitin oireita ovat kuumeilu, kuiva yskä, rasituksessa korostuva hengenahdistus ja hapennälkä sekä kroonisessa muodossa väsyminen ja laihtuminen. Keuhkojen toimintatutkimuksissa kaasujen vaihtokyky (diffuusiokapasiteetti) on alentunut ja keuhkorakkuloissa voi esiintyä sidekudoslisää ja tulehdussoluja (lymfosyyttejä).

        Homeiden, aktinobakteerien ja kostutusvesien bakteerien epäillään aiheuttavan ns. ODTS -oireyhtymää ja ilmankostuttajakuumetta. ODTS on lyhenne englanninkielisestä diagnoosista "organic dust toxic syndrome". ODTS:n oireisiin kuuluu kuume ja vilunväreet, kuiva tai limainen yskä, hapennälkä, lihas- ja nivelkivut, yleinen sairaudentunne ja joskus ylähengitystieoireita ja lisääntynyttä virtsaamistarvetta. ODTS -oireyhtymästä ei yleensä aiheudu pysyviä muutoksia keuhkojen toimintaan, mutta tutkimuksia sairauden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole vielä tehty. Sidekudoslisää ei esiinny ja keuhkoputkien huuhtelunesteestä tavattavat tulehdussolut ovat pääosin erilaisia kuin alveoliitissa (leukosyytit). Alveoliittia tai ODTS-oireyhtymää epäiltäessä on tärkeää päästä keuhkojen toimintatutkimuksiin ja keuhkoputkitähystykseen sairauden oireilevassa vaiheessa. Hoitona on altistuksen välttäminen, ettei pysyviä kudosvaurioita pääsisi syntymään. Molemmat sairaudet uusiutuvat herkästi. Suomessa todetaan vuosittain useita kymmeniä uusia taututapauksia.

        Koko artikkeli:
        TERVEYSHAITAT JA NIIDEN TUTKIMINEN
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elinymparisto/hometalo_ja_kosteusvaurio/terveyshaitat_ja_niiden_tutkiminen/


      • homeahdistus1 kirjoitti:

        onko sinulla hapenpuutetta koko ajan? Kuinka jaksat, pystytkö liikkumaan minkä verran? Minulla on ollut useita alveoliittijaksoja viimeisen vuoden (tai kahden) aikana, mutta paranen välillä oireettomaksi ja esim. spirometriatulokset kohoavat. Koko ajan elän kuitenkin pelossa että oireet uusivat.

        Minkälaisia arvoja saat keuhkofunktiotutkimuksissa vai näkyykö alveoliitti ainoastaan tähystyksessä sinulla?

        Miten sinua on hoidettu, minkälainen lääkitys sinulla on?

        Kaipaan tietoja muilta alveoliitikoilta, että on jotain mihin verrata. Palstalla puhutaan paljon astmasta, mutta astman hoito ei ole minulle ongelma, sillä astmani on lievä, reagoi hyvin astmalääkkeisiin ja astman hoidosta minulla on jo pitkä kokemus.

        riippuen lääkäreistä. Kaksi vuotta kortisonipillereitä ja viimenen antibioottikuuri neljä kuukautta,lisäksi Symbicort ja Pulmicort.
        HR-TT kuvissa esim.mitään tyypillisiä allergisen alveoliitin muutoksia ei ole ollut.Retilulaarisuutta on ollut;lievää bronkusdilataatiota,mattalasimaista kuvioitusta pienellä alueella, sentrilobulaarista lievää emfyseemaa.Emfyseeman kehittyminen saattaa liittyä esim. allergiseen alveoliittiin.Fibroottis-tyyppistä muutosta tullut mukaan ja vaikutelma lievästä emfyseemasta.
        Myöhäisemmässä lausunnossa todetaan minimaalista retikulaatiota,joka sopii edustamaan fibroosia,löydös on ennallaan;tuskin liittyy allergiseen alveoliittiin.Hento mattalasimuutos, joka on epäspesifi löydös. Ei selvää allergisen alveoliitin kuvaa radiologisesti.Matalia HU-arvoja as-930 HU,minimaalinen panlobulaarinen emfyseema epäiltävissä.Lieväasteista fibroosia entiseen tapaan.Ei selvää allergisen alveoliitin kuvaa.

        BAL-näytelymfosyyttejä 77%,eosinofiilejä 0-1%,makrofaageja 22-23%.

        Olen todella sairas,tiedän ja tunnenhan minä sen! Pikku askareetkin tuntuvat joskus ylivoimaisilta. Periksi en aio antaa kuiteskaan!


      • homeahdistus1
        parantumaton kirjoitti:

        riippuen lääkäreistä. Kaksi vuotta kortisonipillereitä ja viimenen antibioottikuuri neljä kuukautta,lisäksi Symbicort ja Pulmicort.
        HR-TT kuvissa esim.mitään tyypillisiä allergisen alveoliitin muutoksia ei ole ollut.Retilulaarisuutta on ollut;lievää bronkusdilataatiota,mattalasimaista kuvioitusta pienellä alueella, sentrilobulaarista lievää emfyseemaa.Emfyseeman kehittyminen saattaa liittyä esim. allergiseen alveoliittiin.Fibroottis-tyyppistä muutosta tullut mukaan ja vaikutelma lievästä emfyseemasta.
        Myöhäisemmässä lausunnossa todetaan minimaalista retikulaatiota,joka sopii edustamaan fibroosia,löydös on ennallaan;tuskin liittyy allergiseen alveoliittiin.Hento mattalasimuutos, joka on epäspesifi löydös. Ei selvää allergisen alveoliitin kuvaa radiologisesti.Matalia HU-arvoja as-930 HU,minimaalinen panlobulaarinen emfyseema epäiltävissä.Lieväasteista fibroosia entiseen tapaan.Ei selvää allergisen alveoliitin kuvaa.

        BAL-näytelymfosyyttejä 77%,eosinofiilejä 0-1%,makrofaageja 22-23%.

        Olen todella sairas,tiedän ja tunnenhan minä sen! Pikku askareetkin tuntuvat joskus ylivoimaisilta. Periksi en aio antaa kuiteskaan!

        niistä en ole kuullut. Eli sinulla on melkoisia muutoksia jo röngenkuvissakin ja sitten nuo hirmuiset lymfosyyttimäärät.

        Minkälaisia tuloksia saat spirometriassa ja diffuusikapasiteettikokeessa? Laskeeko sinulla valtimoveren happi levossa vai rasituksessa? Mikä sinulla on toimintakyky, pääsetkö esim portaita ylös yhden kerroksen?

        Onko tuo kortisoni toisaan ainoa hoito? Sitten mitä, varataan hautapaikka vai? Eikö mitään muuta ole tarjolla?

        Onko niin, että tautisi ei ole yhtään paranutunut kolmen vuoden aikana? Onko se mennyt huonommaksi? Mitä muita oireita, yleisoireita, sinulla on?

        Kiitos jos jaksat vastata.


      • Homeherkkä
        homeahdistus1 kirjoitti:

        onko sinulla hapenpuutetta koko ajan? Kuinka jaksat, pystytkö liikkumaan minkä verran? Minulla on ollut useita alveoliittijaksoja viimeisen vuoden (tai kahden) aikana, mutta paranen välillä oireettomaksi ja esim. spirometriatulokset kohoavat. Koko ajan elän kuitenkin pelossa että oireet uusivat.

        Minkälaisia arvoja saat keuhkofunktiotutkimuksissa vai näkyykö alveoliitti ainoastaan tähystyksessä sinulla?

        Miten sinua on hoidettu, minkälainen lääkitys sinulla on?

        Kaipaan tietoja muilta alveoliitikoilta, että on jotain mihin verrata. Palstalla puhutaan paljon astmasta, mutta astman hoito ei ole minulle ongelma, sillä astmani on lievä, reagoi hyvin astmalääkkeisiin ja astman hoidosta minulla on jo pitkä kokemus.

        Minulla on ollut seitsemän vuoden sisällä kolme kertaa allerginen alveoliitti, joista toipuminen kesti kolme kuukautta.
        Alkuvaiheessa vietän pari viikkoa punkassa. Rasitushengenahdistus on melkoinen jo muutaman kymmenen metrin kävelyn jälkeen. Rasitusnivelkivut ovat alkuvaiheessa sietämättömiä, vaikka levossa kivuista ei tiedä mitään.
        Diffuusiokapasiteetti alenee alkaen pikkuhiljaa kohota.
        Noita ODTS oireita olen saanut altistuksesta reilut puolitoistasataa kertaa. Palelen tuntikausia kuin horkkatautinen vaikka on pari täkkiä päällä. ODTS ohittuu vuorokaudessa-kolmessa. ODTS on eri sairaus kuin allerginen alveoliitti.
        Alveoliittia voi esiintyä myös kroonisessa muodossa. Silloin puhutaan kroonisesta alveoliitista.

        Astmaa minulla ei vielä ole. Kun keuhkoputkenikin nykyään reagoivat AINA altistukseen, niin tuleva astmaatikko olen. En tiedä kuinka monta keuhkoputkitulehdusta vielä vaatii ennenkuin astma puhkeaa.


      • homeahdistus1
        Homeherkkä kirjoitti:

        Minulla on ollut seitsemän vuoden sisällä kolme kertaa allerginen alveoliitti, joista toipuminen kesti kolme kuukautta.
        Alkuvaiheessa vietän pari viikkoa punkassa. Rasitushengenahdistus on melkoinen jo muutaman kymmenen metrin kävelyn jälkeen. Rasitusnivelkivut ovat alkuvaiheessa sietämättömiä, vaikka levossa kivuista ei tiedä mitään.
        Diffuusiokapasiteetti alenee alkaen pikkuhiljaa kohota.
        Noita ODTS oireita olen saanut altistuksesta reilut puolitoistasataa kertaa. Palelen tuntikausia kuin horkkatautinen vaikka on pari täkkiä päällä. ODTS ohittuu vuorokaudessa-kolmessa. ODTS on eri sairaus kuin allerginen alveoliitti.
        Alveoliittia voi esiintyä myös kroonisessa muodossa. Silloin puhutaan kroonisesta alveoliitista.

        Astmaa minulla ei vielä ole. Kun keuhkoputkenikin nykyään reagoivat AINA altistukseen, niin tuleva astmaatikko olen. En tiedä kuinka monta keuhkoputkitulehdusta vielä vaatii ennenkuin astma puhkeaa.

        -diagnoosi on kiistanalainen, se poistunee (?) käytöstä tai määritellään uudelleen (suullinen tieto keuhkolääkäriltäni). Todennäköisesti se mitä kuvaat odts:ksi on itse asiassa allerginen alveoliitti, lievänä. Odts ei ole allerginen sairaus ollenkaan.


      • homeahdistus1 kirjoitti:

        niistä en ole kuullut. Eli sinulla on melkoisia muutoksia jo röngenkuvissakin ja sitten nuo hirmuiset lymfosyyttimäärät.

        Minkälaisia tuloksia saat spirometriassa ja diffuusikapasiteettikokeessa? Laskeeko sinulla valtimoveren happi levossa vai rasituksessa? Mikä sinulla on toimintakyky, pääsetkö esim portaita ylös yhden kerroksen?

        Onko tuo kortisoni toisaan ainoa hoito? Sitten mitä, varataan hautapaikka vai? Eikö mitään muuta ole tarjolla?

        Onko niin, että tautisi ei ole yhtään paranutunut kolmen vuoden aikana? Onko se mennyt huonommaksi? Mitä muita oireita, yleisoireita, sinulla on?

        Kiitos jos jaksat vastata.

        en ele saanut tietoja. Diffuusikapasiteetti minulla on 53%. En moneen vuoteen ole pystynyt kerrosväliä nousemaan pysähtymättä. Rasituskokeet tehty kaksi kertaa,tulokset todella huonot. Pienikin rehkiminen saa aikaan mielettömän liman nousun. Minulla ei ole todettu rasitusastmaa. Eikä hyperventilaatiota. Astmanikin(?)ei ole mikään tyypillinen astma. Koskaan minulla ei ole astmakohtaustakaan eikä astmavinkunoita. Poski- ja otsaontelotulehduksilla tämä hometautini alkoi 1995. Myöhemmin tutkittiin erikoisia mustelmia. Tutkittiin, muttei mitään selvyyttä saatu. Mustelmat eivät voineet johtua kortisonista, koska tuolloin ei kortisonia ollut käytössä.
        Hemoglobiinini on jatkuvasti yli 150,pahimmillaan TTL:n tutkimusten jälkeen 172. Kertonee aika paljon hapen puutteesta. Kertaakaan minulta ei ole mitattu valtimoveren happiosapainetta verestä. Töpsykkä joskus ollut sormenpäässä. ECP:täkään ei ole tutkittu....
        Tuntuu kuin tutkimuksia tehty ainoastaa allergisen alveoliitin poistamiseksi. Erilaiset bakteerit,hiiva- ja homesienet tykkäävät olla mun kehossa.Yksityinen korvalääkäri hoiti jälleen korvakäytäväni kasvustoa. Parhaillaan selvitän mahdollisuuksia yksityiseen sieniviljelyyn. Yskös- ja limanäytteitä minulta ei jostain syystä oteta sairaaloissa. Ei myöskään keuhkotähystyksen yhteydessä. Viimesenä keinona minun on mentävä Ruotsiin tutkimuksiin.


      • parantumaton kirjoitti:

        en ele saanut tietoja. Diffuusikapasiteetti minulla on 53%. En moneen vuoteen ole pystynyt kerrosväliä nousemaan pysähtymättä. Rasituskokeet tehty kaksi kertaa,tulokset todella huonot. Pienikin rehkiminen saa aikaan mielettömän liman nousun. Minulla ei ole todettu rasitusastmaa. Eikä hyperventilaatiota. Astmanikin(?)ei ole mikään tyypillinen astma. Koskaan minulla ei ole astmakohtaustakaan eikä astmavinkunoita. Poski- ja otsaontelotulehduksilla tämä hometautini alkoi 1995. Myöhemmin tutkittiin erikoisia mustelmia. Tutkittiin, muttei mitään selvyyttä saatu. Mustelmat eivät voineet johtua kortisonista, koska tuolloin ei kortisonia ollut käytössä.
        Hemoglobiinini on jatkuvasti yli 150,pahimmillaan TTL:n tutkimusten jälkeen 172. Kertonee aika paljon hapen puutteesta. Kertaakaan minulta ei ole mitattu valtimoveren happiosapainetta verestä. Töpsykkä joskus ollut sormenpäässä. ECP:täkään ei ole tutkittu....
        Tuntuu kuin tutkimuksia tehty ainoastaa allergisen alveoliitin poistamiseksi. Erilaiset bakteerit,hiiva- ja homesienet tykkäävät olla mun kehossa.Yksityinen korvalääkäri hoiti jälleen korvakäytäväni kasvustoa. Parhaillaan selvitän mahdollisuuksia yksityiseen sieniviljelyyn. Yskös- ja limanäytteitä minulta ei jostain syystä oteta sairaaloissa. Ei myöskään keuhkotähystyksen yhteydessä. Viimesenä keinona minun on mentävä Ruotsiin tutkimuksiin.

        tilanne ja todella ikäviä uutisia se, että alveoliitti jää tuolla tavalla pysyvästi päälle. Mitä olet saanut ennusteeksi/ hoito-ohjeeksi? Onko annettu toivoa paranemisesta? Diffuusit noin huonot ja valtimoveren happea ei ole katsottu tarpeelliseksi mitata. Osaamista on suomalaisilla keuhkolääkäreillä, eipä voi muuta sanoa, ei ihme ettei monet saa edes diagnoosia (kuten itse). Silti tarjoiltiin, diagnosoimatta, suuria kortisoniannoksia ja sanottiin että vältät nyt vaan homeita, älä mene homeen lähellekään, voit EHKÄ toipua jos onnistut kokonaan välttämään homeita... Ehkä toipua mistä, jäi kertomatta minulle.

        Jos koko ajan joudut ottamaan kortisonia, niin homeet riehaantuvat tietysti täysin onteloissasi. Varsinainen catch-22.

        Kiitos kun kerroit noista mustelmista. Sain vahvistuksen sille, mitä epäilinkin. Pelkkää verenpurkaumaa olevat reiteni johtuivat tästä taudista.

        Voimia itsesi hoitamiseen. Toivottavasti jostain löytyisi se pieni ihme, jolla kehosi selättäisi tuon kauhean sairauden.


      • väärä tietoa
        sivuilla tietoa kirjoitti:

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htm
        Allerginen alveoliitti (homepölykeuhko, farmer’s lung, hypersensitivity pneumonitis)
        Pätkä: Sivulla hyvää tietoa!

        Taudin akuutissa vaiheessa potilas kuuluu sairaalahoitoon. On tärkeää huolehtia riittävästä hapetuksesta turvaamista. Kun diagnostiset toimenpiteet on tehty, voidaan aloittaa per oraalinen kortikosteroidilääkitys oireiden helpottamiseksi. Kortikosteroidihoito nopeuttaa toipumista, mutta ei paranna pitkäaikaisennustetta.
        Potilas on työkyvytön niin kauan kuin hänellä on oireita ja keuhkojen toiminta on epänormaalia. Käytännössä tämä aika on 3-6 kuukautta. Taudin uusiutumisen ehkäisemiseksi on allergeenialtistuksen välttäminen olennaista. Ensi sijaisesti saneerataan ympäristö tautia aiheuttaneesta biologisesta pölystä. Ellei tähän pystytä, on käytettävä pölyisessä työssä tehokastaP2-luokan suodattimella varustettua hengityssuojainta.

        --------------------------

        Homepölykeuhko ja ODTS-oireyhtymä

        Joskus homealtistuneille voi kehittyä homepölykeuhkosairaus eli allerginen alveoliitti. Tämä on aiemmin tunnettu lähinnä työympäristön ongelmana. Alveoliittia esiintyy eniten maataloustyössä ja sahoilla, mutta yksittäisiä tapauksia on diagnosoitu kosteusvauriorakennuksissa, kuten kouluissa. Alveoliitin oireita ovat kuumeilu, kuiva yskä, rasituksessa korostuva hengenahdistus ja hapennälkä sekä kroonisessa muodossa väsyminen ja laihtuminen. Keuhkojen toimintatutkimuksissa kaasujen vaihtokyky (diffuusiokapasiteetti) on alentunut ja keuhkorakkuloissa voi esiintyä sidekudoslisää ja tulehdussoluja (lymfosyyttejä).

        Homeiden, aktinobakteerien ja kostutusvesien bakteerien epäillään aiheuttavan ns. ODTS -oireyhtymää ja ilmankostuttajakuumetta. ODTS on lyhenne englanninkielisestä diagnoosista "organic dust toxic syndrome". ODTS:n oireisiin kuuluu kuume ja vilunväreet, kuiva tai limainen yskä, hapennälkä, lihas- ja nivelkivut, yleinen sairaudentunne ja joskus ylähengitystieoireita ja lisääntynyttä virtsaamistarvetta. ODTS -oireyhtymästä ei yleensä aiheudu pysyviä muutoksia keuhkojen toimintaan, mutta tutkimuksia sairauden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole vielä tehty. Sidekudoslisää ei esiinny ja keuhkoputkien huuhtelunesteestä tavattavat tulehdussolut ovat pääosin erilaisia kuin alveoliitissa (leukosyytit). Alveoliittia tai ODTS-oireyhtymää epäiltäessä on tärkeää päästä keuhkojen toimintatutkimuksiin ja keuhkoputkitähystykseen sairauden oireilevassa vaiheessa. Hoitona on altistuksen välttäminen, ettei pysyviä kudosvaurioita pääsisi syntymään. Molemmat sairaudet uusiutuvat herkästi. Suomessa todetaan vuosittain useita kymmeniä uusia taututapauksia.

        Koko artikkeli:
        TERVEYSHAITAT JA NIIDEN TUTKIMINEN
        http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elinymparisto/hometalo_ja_kosteusvaurio/terveyshaitat_ja_niiden_tutkiminen/

        mainitaan pp2 suodatin, mutta se ei riitä. pitää olla se pp3 tai silner.


      • ruotsin keikastasi
        parantumaton kirjoitti:

        en ele saanut tietoja. Diffuusikapasiteetti minulla on 53%. En moneen vuoteen ole pystynyt kerrosväliä nousemaan pysähtymättä. Rasituskokeet tehty kaksi kertaa,tulokset todella huonot. Pienikin rehkiminen saa aikaan mielettömän liman nousun. Minulla ei ole todettu rasitusastmaa. Eikä hyperventilaatiota. Astmanikin(?)ei ole mikään tyypillinen astma. Koskaan minulla ei ole astmakohtaustakaan eikä astmavinkunoita. Poski- ja otsaontelotulehduksilla tämä hometautini alkoi 1995. Myöhemmin tutkittiin erikoisia mustelmia. Tutkittiin, muttei mitään selvyyttä saatu. Mustelmat eivät voineet johtua kortisonista, koska tuolloin ei kortisonia ollut käytössä.
        Hemoglobiinini on jatkuvasti yli 150,pahimmillaan TTL:n tutkimusten jälkeen 172. Kertonee aika paljon hapen puutteesta. Kertaakaan minulta ei ole mitattu valtimoveren happiosapainetta verestä. Töpsykkä joskus ollut sormenpäässä. ECP:täkään ei ole tutkittu....
        Tuntuu kuin tutkimuksia tehty ainoastaa allergisen alveoliitin poistamiseksi. Erilaiset bakteerit,hiiva- ja homesienet tykkäävät olla mun kehossa.Yksityinen korvalääkäri hoiti jälleen korvakäytäväni kasvustoa. Parhaillaan selvitän mahdollisuuksia yksityiseen sieniviljelyyn. Yskös- ja limanäytteitä minulta ei jostain syystä oteta sairaaloissa. Ei myöskään keuhkotähystyksen yhteydessä. Viimesenä keinona minun on mentävä Ruotsiin tutkimuksiin.

        heti kun siihen pystyt. kaverinin täti on ruotsissa lääkärinä ja mulla on verkot vetämässä sitä kautta. josko sais selvyyden, miten siellä asiaan suhtaudutaan.


      • ruotsin keikastasi kirjoitti:

        heti kun siihen pystyt. kaverinin täti on ruotsissa lääkärinä ja mulla on verkot vetämässä sitä kautta. josko sais selvyyden, miten siellä asiaan suhtaudutaan.

        loistavat mahdollisuudet mennä Ruotsiin tutkimuksiin, koska vanhin lapsemme perheineen asuu Ruotsissa pysyvästi. Mummilla on ihana homeeton majapaikka valmiina. Missä päin Ruotsissa kaverisi täti työskentelee?
        Eniten harmittaa meidän lääkäreiden nykyinen asenne; ikäänkuin homesairaus olisi potilaan itse aiheuttama. En koskaan olisi mennyt sosiaalialalle töihin, jos olisin tiennyt menettäväni terveyteni pysyvästi!


      • Homeherkkä
        homeahdistus1 kirjoitti:

        -diagnoosi on kiistanalainen, se poistunee (?) käytöstä tai määritellään uudelleen (suullinen tieto keuhkolääkäriltäni). Todennäköisesti se mitä kuvaat odts:ksi on itse asiassa allerginen alveoliitti, lievänä. Odts ei ole allerginen sairaus ollenkaan.

        ODTS-diagnoosi on TYKS:in professorin Erkki O. Terhon käsialaa.
        Hän kehitti tuon diagnoosin joskus 1980-luvulla.
        Vuonna 1985 painetussa Allergia kirjassa keuhkorakkulasairauksina mainittiin vain allerginen alveoliitti.

        Myöhemmissä lääketieteen oppikirjoissa mainitaan, että ODTS:n ja allergisen alveoliitin oirekuva on sama. Tuossa 1985 painetussa Allergia kirjassa allergisen alveoliitin oirekuvan mainittiin olevan samankaltainen kuin viruksen aiheuttaman flunssan.
        Mainittiin myös, että mikä tahansa proteiinialtistus voi aiheuttaa allergisen alveoliitin heille, joilla on perinnöllinen alttius sairastua tuohon sairauteen.

        Professori Erkki O. Terhon mukaan ODTS ja allerginen alveoliitti eroavat toisistaan siinä, että ODTS ohittuu 1-3 vuorokaudessa ja keuhkokuva on normaali. Mikäli on kysymyksessä allerginen alveoliitti se näkyy keuhkokuvissa ja toipuminen tuosta reaktiosta kestää kuukausia, joka toipuminen on myös mitattavissa.

        Sanoessasi, että todennäköisesti se mitä kuvaat ODTS:ksi on itse asiassa allerginen alveoliitti lievänä. Oikeassa olet.
        Ammattitautiluokittelussa ODTS luetaan keuhkorakkulasairauksiin.
        Keuhkosairaudet kirjassa (p. 1999) todetaan, että ODTS-oireyhtymän aiheuttajiksi ON EPÄILTY HOMEISTA PERÄISIN OLEVIA MYKOTOKSIINEJA TAI BAKTEERIEN ENDOTOKSIINEJA.

        Siis epäilty, vaan ei tieteellisesti todistettu.

        Sosiaali- ja terveysministeriömme, suuressa viisaudessaan, keskitti kosteusvauriomikrobien pakkohengittämisen kohteeksi joutuneiden ja niistä sairastuneiden AMMATTITAUTILLAIN mukaisen tutkinnan TTL:lle 1990-luvun puolessavälissä.
        Kuten tiedämme, niin siitä lähtien TTL on keuhkoaltistanut näitä tutkittaviaan KOLMELLA LUONNONHOMEELLA.

        AMMATTITAUTITILASTOISSA esiintyi ENSIMMÄISEN KERRAN v. 1996 ODTS:ää 10 kpl. Ei siis homeiden mykotoksiinien tai bakteeereiden endotoksiinien, vaan TTL:n suorittaman luonnonhomealtistusten seurauksena. Ja kun ODTS aikaansaadaan luonnonhomealtistuksella, niin se on ALLERGINEN REAKTIO. Eli oikeastaan allerginen alveoliitti JO sitten vuodesta 1935, kun HOMEaltistuksenkin aikaansaama tietynlainen oireyhtymä siksi nimettiin.

        Työpaikka-altistukseni aiheutti itselleni ODTS-reaktioita kymmenen vuoden aikana joka toinen kuukausi (kuume nousi parissa-kolmessa tunnissa yli 39 C:n) sitten työpaikan ikkunoiden sulkemisen. Jälkitautina silloin tällöin poskiontelo-keuhkoputkitulehduksia.
        Myöhemmässä vaiheessa isoja mustelmia reisissä, käsivarsissa. Verisuonet kuulsivat sinisinä niin säärissä, käsivarsissa ja myöhemmin rintakehässänikin. Säärissäni alkoi esiintyä "suonikohjuja" ja ihokirjavuutta, joka ihokirjavuus levisi käsivarsiini ja rintakehääni.
        TTL:n laboranttikin ihmetteli verta ottaessaan sinisenä loistavia verisuonia käsivarsissani.
        No TTL:hän päätti tutkia onko minulla ammattiastma vai ei. No ei ollut, koska minulla ei ollut edes astmaattista oireilua.
        Minut kotiutettiin TTL:n altistuksen jälkeen alilämpöisenä 35.0 C, joka näkyy heidän seurantalistassaan.

        Minusta ODTS-diagnoosi on ihan OK. Pystyn aikaansaamaan sen vaikka huomiseksi, koska luonnonhomeita ei ulkoilmasta tällä hetkellä ei puutu.
        Minua hämmästyttää vain se, että 300-vuotisella läketieteellämme ei ole vieläkään keinoja erottaa kosteusvauriomikrobien tuottamaa allergista flunssankaltaista reaktiota viruksen tuottamasta flunssareaktiosta.
        Siihen ei pysty myöskään maamme homehuippututkimusyksikkö TTL, koska heidän mielestään heidän HOMEkeuhkoaltistuksensa aikaansaama "flunssa" keuhkoputkitulehduksineen onkin junasta saadun viruksen aiheuttama.

        Kun TTL:n HOMEkeuhkoaltistus aikaansaa "flunssan" muutaman tunnin kuluessa altistuksesta kirjattuna heidän omaan seurantalistaansa ja virusaltistus aiheuttaa flunssan kolmen vuorokauden kuluttua altistuksesta, niin TTL:llä ei näytä olevan edes viruksenkaan itämisajoista mitään tietoa. Ja kun ei ole, niin TTL pystyy takaamaan homeallergikkojen oikeusturvan vain murto-osalla tutkituistaan.


    • Seurattu

      Homeita ei myönnetä suomessa ennenkuin kaikki home kohteet on korjattu.tulishan siitä iso lasku yhteiskunnalle.viisaita ovat on kyllä tutkittu tuula putus ym.

    • helpottaa

      Hei,

      homesairauksiin voi saada apua myös lääkkeettömästi! Minun tarinani täällä: https://helpottaa.wordpress.com

      Soisin muillekin helpotusta ja toivoa paranemista tai ainakin oireiden helpottamista ajatellen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe