J.J.Cale

YrjöJurri

Teemakanavalta tuli taas loistava dokumentti, tällä kertaa aiheen oli J.J.Cale. Saksalaiset filmintekijät olivat osanneet hyvin esiin tuoda maanläheisen kuvan tästä loistavasta veikkosesta ja muusikosta. J.J.Cale on tunnettu biiseistään, mutta ihmisenä hän on ollut oman ympyränsä ulkopuolisille lähes mysteeri. Kun kuulin äijästä 70-luvun alussa, musa kolahti heti, mutta itse muusikko ja lauluntekijä oli tuntematon. Hän ei heilunut roc´kukkona Tulsan tunkioilla, vaan ryypiskeli ja soitteli tuttujen kanssa sen kummemmin elämöimättä, vaikka ”Cläbä” teki uuden tulemisen hänen biiseillään. Hänen tavoitteenaan on pitää vesiraja vyön alapuolella vielä tänäänkin, vaikka aihetta olisi kukkoilla vaikka kuinka.

Dokkarissa selvisi minullekin monta juttua, joista en tiennyt hänen 70-luvun alun levytyksissään. Alalla olevana erityisen kiintoisa oli Calen loistavat taidot, mixaamisessa ja studiotyöskentelyssä. Tälläkin puolella hän on yhtä vaatimaton kun muissakin elkeissään : ”aikanaan armeijassa vähän opettelin elektroniikkaa ja räpeltelen aikani kuluksi noilla studiolaitteilla”. John Cale kuten monet muutkin etelän muusikot, ovat aina uskaltaneen myös elää, joka dokkarissa kävi hyvin ilmi. Elämä laidasta laitaan ja kokemukset matkanvarrelta, ovat parasta materiaalia rehellisiin ja elämänläheisiin biiseihin. Kuten Cale painotti kaikilla ei ole taitoa elää, sekin vaatii taitoa ja malttia.

http://www.jjcale.com/

11

1864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johnny98

      Pidin dokumentista myös. Yksinkertaista ja rauhallista musiikkia. JJn tyyli laulaa laydbackisti on loistava. Ei mikään teknisesti paras kitaristi mutta persoonallinen vanhan miehen sormisoittotyyli kuitenkin onkin sielukkaampaa kuin salamannopea tilutus. Eric Claptonkin kehui Calen maasta taivaisiin, ja olihan JJ Ericille tärkeä virstanpylväs alkuaikoina.

      Cale vaikutti todella maanläheiseltä ja musiikki on jo elämäntapa hänelle. Mikäs siinä kierrellessä Amerikkaa loistobussilla vanhojen soittokavereiden kanssa. JJ Cale on aina ollut minulle aika tuntematon artisti mutta tämä dokumentti antoi miehestä positiivisen kuvan. Itse pidin eniten pätkistä jossa Cale soitti itsekseen kitaraa ja lauleskeli kaikessa hiljaisuudessaan. Mielenkiintoista elämää varmaan elänyt. Dokumentin nimihän oli To Tulsa and Back jos en väärin muista. 10 points!

    • Raytheon

      Kyseisestä dokkarista on tehty myös DVD, jossa on mukana ekstroja (mm. pois pätkittyjä haastattelupätkiä ja dokkarissa esitettyjä biisejä pätkimättöminä versioina) pitkästi yli tunnin verran.

    • ja hyvä artisti

      Olen aina tykännyt Calesta. Uskottava, tyylinsä hyvin hallitseva ja taitava. Sellainen juttu että vaikka JJ:n nimi tosiaan on John William, mutta koska toinenkin John Cale on tunnettu muusikko, tämä John W omaksui taiteilijanimekseen JJ:n.

      • bluewille

        .. mies ja biisit ! On ilo kuunnella soittoa ja katsella, miten rennosti nautitaan musiikin tekemisestä - ja se kuuluu lopputuoloksessa!
        MusicMan!! Mistä tuon DVD:n löytäisi??


      • okie
        bluewille kirjoitti:

        .. mies ja biisit ! On ilo kuunnella soittoa ja katsella, miten rennosti nautitaan musiikin tekemisestä - ja se kuuluu lopputuoloksessa!
        MusicMan!! Mistä tuon DVD:n löytäisi??

        harmittaa tai masentaa, J.J. Calen musiikki rauhoittaa, esim. dokumentti To Tulsa and Back on sellaista kuunneltavaa ja katseltavaa. Mukavan rento kaveri jonka musiikin löysin 1979 ja pitänyt siitä heti. Cale ei tosiaan ole pitänyt itsestään meteliä vaikka meriittiä olisi. Onneksi sain tallennettua dokumentin Ylen Teemalta ja monta kertaa sen tullut katsottua ja se on saanut aina hyvälle mielelle.
        Amazon.com'illa sitä on myynnissä 17,99$ hintaan.
        Pitäisi hankkia dokumentissa ollut osuus Crossroad Guitar Festival kokonaisuudessaan, siellä on ollut todella hyvä ja leppoisa meno päällä.


    • semenko

      J.J.Cale on yksi hiennoimmista lauluntekijöistä.Kuuntele esim.sellainen mestariteos kuin Okie.

    • 2010-2020 l jj cale

      miksei tämä jamppa tuu suomeen keikalle.. itte diggaan kappaletta City Girls ja carry on

    • Bum

      JJ Calen Suomeen saaminen olisi kyllä sen luokan kulttuuriteko että huh huh.
      Ainahan sitä voi unelmoida?

      • Poro Tallinnasta

        Minulla on sellainen mielikuva, että Cale käväisi joskus vuonna kuokka ja kivi soolokeikalla Kultuuritalolla. Muistelen aikanaan lukeneeni arvostelun kyseisestä keikasta. Oli muuten todellinen soolokeikka: mies, kitara, rytmikone ja valaistuksena yksi spotti.


    • welizo

      olen alotteleva jj cale musan kuuntelia,eli mitkä albumit kannattas hommata näin alkuun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe