Sukkahousut

Jukka L

Miten ihmeessä sukkahousissa voi olla niin eri kokoja vaikka myyntipakkauksessa lukee koko 36-42 . Tuo on se koko jota ( hoikka kun olen ) käytän. Mutta useimmiten tuo kokotaulukko heittää häränpyllyä eri sukkismerkkien kanssa.

26

6108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raappahousujen käyttäjä

kysymään myyjiltä näitä asioita, esim. Stockmannin viehättäviltä myyjättäriltä.

• vastaa

Sukkahousujen valmistajia on sadoittain ympäri maailmaa ja kokomerkinnät ovat sen mukaisesti hyvin kirjavia. Häränpylly johtuu valmistajakohtaisen varianssin lisäksi erilaisista standardeista. Kuten monissa muissakin vaatteissa (esim. kengissä) Suomessa käytettävä kokonumerointi (esim. 36-42) saattaa esim. ranskalaisella valmistajalla tarkoittaa eri kokoa. Lisäksi jotkut valmistajat käyttävät S, M, L, XL -merkintöjä, kun taas yleinen amerikkalaisten valmistajien kokojen merkitseminkäytäntö on A, B, Q (queen size), Q .

Oikean koon valinnassa auttaa myyntipakkaukseen painettu, valmistajan oma paino/pituus -taulukko. Esimerkki amerikkalaiselta valmistajalta:

http://www.leggs.com/sizeGrids/Silken-Mist.gif

Ainoa pomminvarma keino taitaa lopulta olla yritys ja erehdys. Tärkeintä on kuitenkin ostaa oikea ja mieluiten riittävän suuri koko. Liian pieni koko on epämukava ja pingoittuneena neulos ei kestä pitkään. Oman koon valinta ei aina ole helppoa naisillekaan. Koko saatetaan valita ennemmin ihanteen kuin todellisuuden mukaaan ja usein päädytään ostamaan liian pieni koko.

• helmasynti

Pitää myöntää että tuon oman koon aliarviointi on naisen helmasynti. Tuon annetun taulukon mukaan kokoni on ihan kohdallaan. Tällaisena pitkäsäärisenä joudun ostamaan noita isojen tyttöjen sukkahousuja. Valmistajat taas uskovat että jokainen isotyttö on myös tajuttoman lihava. Siksi noiden sukkahousujeni yläosaan mahtuisi toinenkin kokoiseni nainen. Ärsyttää sukkisostoksilla kun hyllyssä on kasakaupalla lyhytsäärisille omat sukkahousunsa, mutta pitkäsäärinen joutu ostamaan tuota "läskimallia". Olen kyllä oppinut sananmukaisesti kantapään kautta etten osta liian pieniä sukkahousuja. Ne todella hajoavat herkemmin kun ovat kireällä, tai sitten haara roikkuu hetken kuluttua reisien puolivälissä. Suomalainen sukkahousuvalmistaja myy suurimman osan sukkahousuista (eri merkeillä) joten luulisi tiedon jo kulkeneen valmistajallekin että suomalainen nainen on keskimäärin pidentynyt. En kyllä ihmettele jos pitkät nuoret naiset käyttävät pitkiksiä ja nilkkasukkia kun oikeankokoisia sukkahousuja ei valmisteta.

• Sukkisfani_2

Nimimerkki ”Mies” antoi aiheeseen aika tyhjentävän vastauksen. Eri käytössä olevien skaalojen ja standardien lisäksi eri maissa ihmisten pituus vaihtelee, ei kamalasti, mutta vaihtelee kuitenkin. Oma kokemukseni on, että esimerkiksi Suomessa valmistetuilla sukkiksilla on aika pitkä mitoitus. Sama pätee esimerkiksi saksalaisissa sukkiksissa (esim Falke ja Ergee) ja itävaltalaisissa Wolfordeissa, joissa löytyy yleensä aika kaikenkattava kokoskaala.. Ranskalaisten Dimien sekä italialaisten Philippe Matignonien ja Trasperanzien (noinko se kirjoitetaan) kannattaa olla varovainen, sillä niiden koot voivat olla yllättävän pienet. Niiden kohdalla kannattaa ostaa yhtä numeroa suurempi koko kuin yleensä sukkahousuja hankittaessa.

On selvää, että liian pienet nylonit paukkuvat. Ne venyvät tiettyyn pisteeseen saakka, mutta samalla ne joutuvat koetukselle ja hajoavat helposti.. Lisäksi ne tuntuvat ahdistavilta ja ne valuvat solkenaan. Mieluummin liian isot kuin pienet.

• Ilman saumaa

Minäkin olen asian huomannut, varsinkin ohuem-
      missa malleissa. Nuo kotimaiset mallit loppuvat aina tuohon kokoon 48, joten olen suosinut ul-
      kolaisista Wolfordia. Sitten jotkin Ferillon
      myymät miesten mallit on todella istuvat.

Tietysti suosisin suomalaista, mutta kun pitkä-
      säärisenä ei tuo 48 riitä. Ehkä heillekin tulee joskus sopivan pitkiäkin malleja.

• entinen käyttäjä

Amarin tukisukkikset sopii ennen pitkälle 190cm/85kg koko 48-50, nyt uusi pakkaus ja mitat muuttuneet, sukkaosa lyhentynyt ja housu sopii leveäperseisille "muotoileva housuosa" vaatii henkselin käyttöä.

• Vesa
        entinen käyttäjä kirjoitti:

Amarin tukisukkikset sopii ennen pitkälle 190cm/85kg koko 48-50, nyt uusi pakkaus ja mitat muuttuneet, sukkaosa lyhentynyt ja housu sopii leveäperseisille "muotoileva housuosa" vaatii henkselin käyttöä.

Oliks ne 70 denin ? Itselläni on niitä " vanhoja " 70 denin tukisukkahousuja ja ovat ihan hyvät.

• ent.käyttäjä
        Vesa kirjoitti:

Oliks ne 70 denin ? Itselläni on niitä " vanhoja " 70 denin tukisukkahousuja ja ovat ihan hyvät.

40 den, vanha malli oli noin 15cm pidempi, uusissa alaspäin vetävä voima suurempi kuin ns. muotoilevan housuosan pitokyky!!!!!!!!!!!!!!

• Tornioon
        ent.käyttäjä kirjoitti:

40 den, vanha malli oli noin 15cm pidempi, uusissa alaspäin vetävä voima suurempi kuin ns. muotoilevan housuosan pitokyky!!!!!!!!!!!!!!

Ei muuta kuin kipakkaa palautetta tehtaalle, sillä käytännössä kaikki sukkismerkit tehdään suomessa samassa tehtaassa. En ole kuullut muitten naisten valittavan liian pitkistä sukkaosista, mutta lyhyistä valitetaan jatkuvasti. Miksi siis tehdään erityisesti lyhytsäärisiä sukkiksia erikseen, mutta ei pitkäsäärisiä. Jos valituksia tulisi tarpeeksi tehtaalle, se ymmärtäisi muuttaa tuotantoaan nykypäivään soveltuvaksi.

• tänne
        Tornioon kirjoitti:

Ei muuta kuin kipakkaa palautetta tehtaalle, sillä käytännössä kaikki sukkismerkit tehdään suomessa samassa tehtaassa. En ole kuullut muitten naisten valittavan liian pitkistä sukkaosista, mutta lyhyistä valitetaan jatkuvasti. Miksi siis tehdään erityisesti lyhytsäärisiä sukkiksia erikseen, mutta ei pitkäsäärisiä. Jos valituksia tulisi tarpeeksi tehtaalle, se ymmärtäisi muuttaa tuotantoaan nykypäivään soveltuvaksi.

Suomalaiset sukkikset (Vogue, Amar ja Norlyn) valmistetaan kaikki samassa paikassa. Laittakaa palautetta pitkäsäärisille naisille ja miehille sopivien mallien tarpeesta suoraan tänne:

http://www.voguegroup.fi/asiakaspalvelu/palaute/

Suomalaisten mallien kokotaulukot löytyvät täältä. Kuten taulukoista hyvin ilmenee, meitä normaalivartaloisia pitkäsäärisiä (yli 180 cm) ei ole huomioitu:

http://www.voguegroup.fi/asiakaspalvelu/kokotaulukot/

• Rauno T
        tänne kirjoitti:

Suomalaiset sukkikset (Vogue, Amar ja Norlyn) valmistetaan kaikki samassa paikassa. Laittakaa palautetta pitkäsäärisille naisille ja miehille sopivien mallien tarpeesta suoraan tänne:

Suomalaisten mallien kokotaulukot löytyvät täältä. Kuten taulukoista hyvin ilmenee, meitä normaalivartaloisia pitkäsäärisiä (yli 180 cm) ei ole huomioitu:

Kuka miespuolinen sälli uskaltaa laittaa postis tonne omalla nimellä ? Johan ne tytöt nauraa kippurassa lukiessaan äijien lähettämiä meilejä. Tehkää meille uroille pitempisäärisiä tukisukkahousuja tai et 20 denin sukkikset ei kestä raksalla .....voi hemmetti.....yäk.

• Raimo T:lle
        Rauno T kirjoitti:

Kuka miespuolinen sälli uskaltaa laittaa postis tonne omalla nimellä ? Johan ne tytöt nauraa kippurassa lukiessaan äijien lähettämiä meilejä. Tehkää meille uroille pitempisäärisiä tukisukkahousuja tai et 20 denin sukkikset ei kestä raksalla .....voi hemmetti.....yäk.

Aika monikin "miespuolinen sälli" uskaltaa. Yksi noista "tytöistä", tarkemmin sanottuna kotimaan myyntijohtaja Sirkku Vuorinen-Simula on sanonut:

"Suomen ensimmäisiä sukkahousuja valmisti varsin miesvaltainen joukko. Tilanne on Sirkku Vuorinen-Simulan mukaan muuttunut jonkin verran, mutta mekaanikot ovat edelleen miehiä – ja saumaamossa ja värjäämössä ahkeroivat edelleen naiset. Sirkku Vuorinen-Simula toteaa, että miehille olisi käyttöä myös miesten omien sukkahousujen suunnittelussa.

-Kysyntää niille on itse asiassa yllättävän paljon. Meidän nettisivuillemme tulee viikottain kyselyjä siitä, eikö vieläkään ole miehille sukkahousuja. Nyt olemme ruvenneet harkitsemaan tuotantoa."

Oletkos muuten itse kokeillut, kestääkö 20 denin sukkikset raksalla. Minä olen ja hyvin kestää.

• Raimo T
        Raimo T:lle kirjoitti:

Aika monikin "miespuolinen sälli" uskaltaa. Yksi noista "tytöistä", tarkemmin sanottuna kotimaan myyntijohtaja Sirkku Vuorinen-Simula on sanonut:

"Suomen ensimmäisiä sukkahousuja valmisti varsin miesvaltainen joukko. Tilanne on Sirkku Vuorinen-Simulan mukaan muuttunut jonkin verran, mutta mekaanikot ovat edelleen miehiä – ja saumaamossa ja värjäämössä ahkeroivat edelleen naiset. Sirkku Vuorinen-Simula toteaa, että miehille olisi käyttöä myös miesten omien sukkahousujen suunnittelussa.

-Kysyntää niille on itse asiassa yllättävän paljon. Meidän nettisivuillemme tulee viikottain kyselyjä siitä, eikö vieläkään ole miehille sukkahousuja. Nyt olemme ruvenneet harkitsemaan tuotantoa."

Oletkos muuten itse kokeillut, kestääkö 20 denin sukkikset raksalla. Minä olen ja hyvin kestää.

Voi paska ! Arvaa ketkä täällä nauraa porukalla sun jutuilles. Hyvä et kestää raksallaki sun norlynis :)
        On meitä moneen...

• pois!
        Raimo T kirjoitti:

Voi paska ! Arvaa ketkä täällä nauraa porukalla sun jutuilles. Hyvä et kestää raksallaki sun norlynis :)
        On meitä moneen...

Mitäs jos antaisit aikuisten keskustella ja menisit mielikuvituskavereinesi jo tutimaan. Kasvava nuori tarvitsee paljon unta.

• Sukkisfani_2
        pois! kirjoitti:

Mitäs jos antaisit aikuisten keskustella ja menisit mielikuvituskavereinesi jo tutimaan. Kasvava nuori tarvitsee paljon unta.

Tällainen Raimo T kannattaa jättää ihan huomiotta. Luultavasti hän saa jonkinlaisia kicksejä näitä sukkahousujuttuja lukiessaan, ei hän muuen niin innostuneesti kommentoisi näitä juttuja.

Miksei mies voi lähetää omalla nimellään palautepostia? Kyllä minä olen niin muutaman kerran tehnyt enkä ole saanut minkäänlaisia traumoja, vaan asiallisia vastauksia. Näkeväthän kaupan myyjätkin luottokortistani nimeni sukkahousuja ostaessani. Nauravat tytöt ovat silkkaa mielikuvituksen tuotetta itsestään epävarman ihmisen päässä.

Löytyy Vogue Groupin valmistamien sukkahousujen joukosta 'queen size' -mallejakin. Mutta ne ovat pääsääntöisesti niitä arkisia perussukkiksia halvimmasta päästä. Jotkut niistä ovat ihan OK, mutta valinnanvaraa voisi olla huomattavasti enemmän.

• sukka housu mies
        Sukkisfani_2 kirjoitti:

Tällainen Raimo T kannattaa jättää ihan huomiotta. Luultavasti hän saa jonkinlaisia kicksejä näitä sukkahousujuttuja lukiessaan, ei hän muuen niin innostuneesti kommentoisi näitä juttuja.

Miksei mies voi lähetää omalla nimellään palautepostia? Kyllä minä olen niin muutaman kerran tehnyt enkä ole saanut minkäänlaisia traumoja, vaan asiallisia vastauksia. Näkeväthän kaupan myyjätkin luottokortistani nimeni sukkahousuja ostaessani. Nauravat tytöt ovat silkkaa mielikuvituksen tuotetta itsestään epävarman ihmisen päässä.

Löytyy Vogue Groupin valmistamien sukkahousujen joukosta 'queen size' -mallejakin. Mutta ne ovat pääsääntöisesti niitä arkisia perussukkiksia halvimmasta päästä. Jotkut niistä ovat ihan OK, mutta valinnanvaraa voisi olla huomattavasti enemmän.

Paikkaunnallamme (pieni kaupunki)on kolme paikkaa, mistä ostan sukkahousuni; yksi isompi tavaratalo ja kaksi pienempää erikoisliikettä. Näissä kaikissa olen pyytänyt nimenomaa itselleni sopivia sukkahousuja. (eli parhaiten sopivia). Joka paikassa saan ihan asiallista palvelua ja keskustelemme aivan avoimesti.

• ostamisesta?
        sukka housu mies kirjoitti:

Paikkaunnallamme (pieni kaupunki)on kolme paikkaa, mistä ostan sukkahousuni; yksi isompi tavaratalo ja kaksi pienempää erikoisliikettä. Näissä kaikissa olen pyytänyt nimenomaa itselleni sopivia sukkahousuja. (eli parhaiten sopivia). Joka paikassa saan ihan asiallista palvelua ja keskustelemme aivan avoimesti.

Minä en kaipaa mitään kiksejä sukkahousujen ostamisesta. Kun tiedän kokoni, voin valita ne hyllystä suoraan ilman myyjän apuakin. Ei tarvitse mennä selittelemään myyjälle että itsellenihän minä sukkahousuja ostan.

Ensimmäiset sukkahousuni jouduin ostamaan myyjältä, koska itsepalvelumyymälöitä ei ollut. Jouduin selittelemään että minun kokoiselle tytölle ne tulisivat. Sen jälkeen ei ole tarvinnut selitellä. Jatkossa pyysin numerolla.

• Junnu V
        ostamisesta? kirjoitti:

Minä en kaipaa mitään kiksejä sukkahousujen ostamisesta. Kun tiedän kokoni, voin valita ne hyllystä suoraan ilman myyjän apuakin. Ei tarvitse mennä selittelemään myyjälle että itsellenihän minä sukkahousuja ostan.

Ensimmäiset sukkahousuni jouduin ostamaan myyjältä, koska itsepalvelumyymälöitä ei ollut. Jouduin selittelemään että minun kokoiselle tytölle ne tulisivat. Sen jälkeen ei ole tarvinnut selitellä. Jatkossa pyysin numerolla.

Eipä ole mullakaan ongelmia ostamisen suhteen. Vaimo ne etupäässä ostaa ja on myös innokas kokeilemaan uutuuksia. Nytkin on 4 parit 40 denin Norlynin semiopaque lycra/puuvilla sukkahousuja tälle talvelle hommattu.
        Perinteiset kalsarit ovat kadonneet kaapistani aikapäiviä sitten.Enkä kovinkaan kaihoisasti niitä enää kyllä haluakkaan.

• Raimo T:lle
        Raimo T kirjoitti:

On meitä moneen...

Tosi ällöttävää jos mies käyttää sukkiksia.Ymmärtäkää jo tollot et ne meidän naisten asu. Oma kundifrendi lentäis kaaressa pihalle jos se sukkiksissa alkas tepastelee ja keekoilemaan.

• lensit?
        Raimo T:lle kirjoitti:

Tosi ällöttävää jos mies käyttää sukkiksia.Ymmärtäkää jo tollot et ne meidän naisten asu. Oma kundifrendi lentäis kaaressa pihalle jos se sukkiksissa alkas tepastelee ja keekoilemaan.

Jokos itse lensit? Varo vain ettet lennä kun pistät housupuvun päällesi, sehän on meidän miesten asu!

• vastaus...
        tänne kirjoitti:

Palautteeseen tuli erittäin kohtelias vastaus ja ovat itsekin huomanneet tämän puutteen tuotevalikoimassaan.

• Heebo-man

Jotkut valmistajat tekevät "oikeita" miesten sukkahousuja. Itse en ole koskaan kokeillut niitä, koska aina on löytynyt sopuhintainen ja hyvä naistenkin malli. Miesten sukkisten yleistymistä hekumoivat sivustot, kuten http://www.e-mancipate.org/index.html paasaavat, että vain miesten omia malleja ostamalla edistät asiaa. Sivuilla on myös jälleenmyyjien lista, johon suomalainen Ferillokin näyttäisi päässeen. Sen sijaan Wolfordin mallistosta miesten sukkikset taitavat olla kadonneet. Eikä ihme, Wolfordin äijämalli on väkisinväännetyn oloinen ja törkeän kallis. Ei sellaista monikaan kaipaa. Muidenkin valmistajien miesten malleissa ihmetyttää valittu markkinointistrategia: pakkauksissa ylitsepursuavan maskuliininen bodari pumppaa lihaksiaan sukkahousuissa. Yök. Sukkiksista tehdään marginaaliryhmän urheiluvaruste.

Jos kerran suomalainenkin valmistaja on alkanut harkita miesten mallien kehittelyä, meidän kuluttajien pitäisi ihan oikeasti rohkaista ja ohjata valmistajat oikeille urille. Jos itse Wolfordikin on menossa tässä kiville, lähtökohta on epäilemättä ollut väärä. Olematta pätkääkään markkinointialan osaaja, luulisin silti tietäväni toimivan suomalaisen strategian:

1) Riskit pitää minimoida. Kaikki oleellinen on jo olemassa, kallista tuotekehittelyä ei tarvita. Koska tuote itsessään on mukautuva, miehille käyvät samat tuotteet kuin naisillekin. Eivät miehet oikeasti tarvitse heavy-duty neulosta, sepalusta tai avaraa etumusta, jos tuotteen hinta sen takia kolminkertaistuu. Sama linjasto ja normaali skaala 15-40 den riittää ainakin alkuun. Kysyntä luo sitten tarpeita jatkossa.

2) Satsausten pitää palvella kaikkia käyttäjiä: Tarvitaan vain tässäkin edellä kaivattu pitkäsääristen naisten ”miesystävällinen” kokomitoitus.

3) Markkinointi on tärkeintä ja siihen pitäisi panostaa eniten. Mm. Leveen käyttämät Unisex-myyntipakkaukset (WoMan) saattaisivat toimia suomessakin, mutta kuva-aihe ei. Himobodari ei myy, jos käyttäjät ovat mattimeikäläisiä. Myös kulttuurierot vaikuttavat. Se mikä saattaa nolostuttaa ostajaa muualla, on meillä arkipäiväistä. Suomalaiset ovat suorasukaista kansaa. Markkinoinoiden luominen (maan parhaat muotisuunnittelijat asialle) ja myynnin järjestely (tarvitaanko miehille kokonaan omat myyntitelineet jne.) on ainoa selkeästi kehittämistä kaipaava alue.

Jos tämä strategia muiden lukijoiden avustuksella vielä paranee, lähetetään se tässä edellä kuvatuille ”tytöille” (kyllä me uskalletaan!) ja katsotaan, kuinka homma etenee.

• Johanna R

Johan jaksoit vääntää juttua sukkahousuista. Uskomatonta miten jotkut jaksavat....

• Raija H
        Johanna R kirjoitti:

Johan jaksoit vääntää juttua sukkahousuista. Uskomatonta miten jotkut jaksavat....

Kuuleppas Johanna ! Siitä puhe mistä puute :)

• Tiinuliliinuli_3
        Johanna R kirjoitti:

Tota ku jos lukeeki ni ei meinaa päästä loppuu just ihan melkeen ikinä. Siis muahan ei oikeest kiinnostais, mut piti vaa päästä kirjottaa.

• Paavo P

vittu mitä homostelua..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      208
      5995
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      49
      2705
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2252
    4. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      41
      2042
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1769
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1414
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1387
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1321
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1271
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe