Luin tämän päivän aamulehteä ja siinä oli mielestäni riemastuttavia säästöniksejä.
Tässä muutama..hmm..toivottavasti kaikki ei ole lukeneet aamulehteä...
1) Tankkaa autoon mahdollisimman vähän polttoainetta,auto kuluttaa vähemmän kun on kevyempi.
2) Säästä tulitikkuja pitämällä aina kynttilässä tulta, jolla sytytät puuhellan.
3) Yhdestä pissasta ei kannata vetää vessaa, jotta vettä säästyisi.
4) Aja alamäkeen aina vapaalla jotta bensaa säästysi.
5) Pese astiat ennen koneeseen laittamista, jotta pesukone säästyisi!
6) Kymmenen vuotta sitten äidiltä huonontui näkö niin ettei lukeminen enää onnistunut, hän otti käyttöön kuolleen äitinsä vanhat pokat.
7) Osta silloin tällöin kun halvalla saadaan.Kesällä isä osti TV-shopista Magic Bulletin ihan vain siksi että toinen maksoi enää puolet siitä mitä ensimmäinen..
8) Pese ja säästä tyhjät muovirasiat etteivät ne joutuisi kaatopaikalle. (tän ymmärrän esim. pakastuksen kannalta mutta auta armias minne ihmeeseen ne kaikki varastoin jos kaikki säästän)
9) Pese kätesi ja käy suihkussa kylmällä vedellä.Käy WC:ssä työpaikalla ja jos olet mies, pissaile luontoon.Syö makkarat kylmänä, sähköä säästyy.
10) Älä osta hiuslenkkejä, koska niitä löytyy jatkuvasti kaduilta, pese ne ja ota käyttöön.
11) Ei kannata ostaa raketteja vaan polttaa kinkkurasva uutena vuotena.
12) Työskentele tietokoneella pimeässä huoneessa.
13) Kuivata käytetyt teepussit mikroaaltouunissa, jolloin pussin voi käyttää useampaan kertaan.
Näillä ohjeilla maailma kyllä pelastuu..mutta entäs me ihmisraukat jotka jouduttais käyttämään näitä jokseenkin epäilyttäviä säästökeinoja..hmm...mielestäni esim kynttilä maksaa kyllä enemmän kun tulitikut....ja muovirasioihin hukkuisin kuukaudessa jos ne kaikki säästäisin, joskus pakastukseen..mitä niillä muuta tekee?
Ja kyllä vessa haisee kaameelta jos sitä ei vedä kun joskus ja jouluna...
Ja tota astioiden pesua ennen koneeseen laittamista ihmettelen syvästi...siis miksi enää laittaa niitä koneeseen jos ne kerran on pesty? johan siinä kuluu kaksinkertainen määrä vettä ja pesuainetta.....
Kertokaapa hyviä säästövinkkejä joissa olis vaikka yhtä paljon huumoria tai sitten ihan oikeeta asiaa..kyllä luontoa kannattaa suojella ja energiaa säästää - se on ihan tosi juttu!
Hyviä niksejä säästämiseen
22
2566
Vastaukset
- Jokiska emmka
Tosikkona:
- laske asuntosi vedenpaine kolmanneksella
- tuuleta ovesta vartti, sen sijaan, että pidät ikkunan auki koko päivän... varsinkin jos ikkunan alla on termostaatilla säädetty sähköpateri
- jos käytät tummia vaatteita, osta mustia alusvaatteita.. tulee pyykkikone täyteen helpommin...
Huumorilla:
- Jos asut kerrostalossa sovi naapureiden kanssa sopankeittovuorot. Yksi keittää koko rapulle... vuoropäivin : ))- Pussipuskapiru
oli meillä käytössä vuosia sitten kun lapset oli pieniä:)
Meitä asui samassa rivitaloyhtiössä kolme kaverusta ja meillä kaikilla oli pienet lapset ja kun oltiin kaikki kotiäitejä niin laitettiin sellanen ruokarinki pystyyn, että tehtiin vuoronperään jotakin syötävää päivällä koko porukalle.
Lapset tykkäs ja ruoka oli vaihtelevaa...mitään hienoja herkkuja ei ollu tarkotuskaan tehä, vaan ihan jokapäivästä terveellistä kotiruokaa.
Siinä säästi niin rahaa kun omia voimiaan ja oli aivan ihana pari päivää viikossa aina mennä "ulos" syömään lasten kanssa:))
Onkohan missään käytössä vastaavaa juttua, se oli tosi kiva kotiäideille, kun näki aikuisia ja lapset saivat leikkiä keskenää ja oppivat syömään erilaisia ruokkia..ettei vaan aina oman äidin tekemää.
Suosittelen lämpimästi kaikille sellasille jotka ovat lasten kanssa kotona..usein elämä pyörii liikaa lasten ympärillä ja aikuiskontaktit jää aika vähäiseksi siinä vaiheessa. - Leijonankesyttäjä
Pussipuskapiru kirjoitti:
oli meillä käytössä vuosia sitten kun lapset oli pieniä:)
Meitä asui samassa rivitaloyhtiössä kolme kaverusta ja meillä kaikilla oli pienet lapset ja kun oltiin kaikki kotiäitejä niin laitettiin sellanen ruokarinki pystyyn, että tehtiin vuoronperään jotakin syötävää päivällä koko porukalle.
Lapset tykkäs ja ruoka oli vaihtelevaa...mitään hienoja herkkuja ei ollu tarkotuskaan tehä, vaan ihan jokapäivästä terveellistä kotiruokaa.
Siinä säästi niin rahaa kun omia voimiaan ja oli aivan ihana pari päivää viikossa aina mennä "ulos" syömään lasten kanssa:))
Onkohan missään käytössä vastaavaa juttua, se oli tosi kiva kotiäideille, kun näki aikuisia ja lapset saivat leikkiä keskenää ja oppivat syömään erilaisia ruokkia..ettei vaan aina oman äidin tekemää.
Suosittelen lämpimästi kaikille sellasille jotka ovat lasten kanssa kotona..usein elämä pyörii liikaa lasten ympärillä ja aikuiskontaktit jää aika vähäiseksi siinä vaiheessa.ja kutsututan itseni suihkuun ja saunaan toisen puolen naapureille. Vastapäiseltä haen lainaksi kahvia, maitoa ja muroja silloin kun niitä tekee mieli. Etuvasemmalla olevalta naapurilta lainaan vessapaperia ja etuoikealta pesuaineita. Takapihan puoleiselta olen saanut lainata astioita ja tarvikkeita "kun tulee vieraita käymään."
Kuutamoisina öinä ulvon kuulle Tuijottavan Jäniksen, bordelterrierin ja satunnaisesti vierailevan sammakon kanssa koska se on halpaa. Kaikki tulemme loistavasti toimeen keskenämme. Kukaan ei syö ketään.
Nyt olisi tarkoitus lainata tien päässä olevalta naapurilta ruohonleikkuukonetta (edellinen käytettiin erääseen keksintöön) ja siihen bensaa. Oksasakset sainkin jo lainaksi kioskinpitäjältä "kun omani menivät yllättäin rikki."
Säästöä on todella syntynyt. Työskentelen juuri kuumeisesti saadakseni auton lainaksi joltain, ja siihen bensaa.
- jokinen
Olipa hauskaa luettavaa!
Yksi elämän tehtävistä voisi olla tuo 'säästäminen'; poljet pyörällä 20 km saadaksesi kahvipaketin, joka on 20 senttiä halvempi...heko! Moni on metsästellyt halpaa bensaa ajaelemaalla ympäriinsä tuntikausia...
Taitaapi olla niin että tuossa 'säästämisessä' kyse ei ole niinkään rahasta, kuin siitä että on missiossaan onnistunut.
Kun emme nyt elä mitään pula-aikaa, säästöt tulevat muista kuin tulitikkujen pihtailuista...elämä meillä jokaisella on täynnä paheita, joiden hintaa emme kysele...- achtung..
fuer deine meinung. ;)
- + kieltä :)
achtung.. kirjoitti:
fuer deine meinung. ;)
Achtung! Nämäkin löytyy helposti ü Ü ja substantiivit kirjoitetaan saksan kielessä edelleen isolla ;) Vai säästitkö sormiasi, aivojasi vai näppistä :D
- olin.
+ kieltä :) kirjoitti:
Achtung! Nämäkin löytyy helposti ü Ü ja substantiivit kirjoitetaan saksan kielessä edelleen isolla ;) Vai säästitkö sormiasi, aivojasi vai näppistä :D
vaan laiska ;)
- Pussipuskapiru
kun jotkut ihmiset ajavat autolla kymmeniä kilomettrejä että saavat jonkin kahvipaketin hiukan halvemmalla..ja moni kiertää vielä useita kauppoja ympäri kaupungin ja tekee "edullisia" ostoksia..
Joskus tuntuu että suhteellisuudentaju on kadoksissa..
Matkat Tuurin kyläkauppaan on niitä joita ihmiset tekevät todella paljon ja olenpa itekin kerran käynyt siellä, kesälomamatkan varrella kun oli..
En kyllä ostanu juuri mitään kun en löytäny oikeestaan mitään..no shampoot oli halpoja ja pari pulloo taisin sellasta ostaa...
Mutta ajankuluna (jos tykkää kaupassa kiertelystä) se on ihan mielenkiintonen paikka.
Mää ite inhoon kaikkia kauppoja, ei oo mun mielen mukasta viettää vapaa-aikansa shoppailemassa... - jokinen
Pussipuskapiru kirjoitti:
kun jotkut ihmiset ajavat autolla kymmeniä kilomettrejä että saavat jonkin kahvipaketin hiukan halvemmalla..ja moni kiertää vielä useita kauppoja ympäri kaupungin ja tekee "edullisia" ostoksia..
Joskus tuntuu että suhteellisuudentaju on kadoksissa..
Matkat Tuurin kyläkauppaan on niitä joita ihmiset tekevät todella paljon ja olenpa itekin kerran käynyt siellä, kesälomamatkan varrella kun oli..
En kyllä ostanu juuri mitään kun en löytäny oikeestaan mitään..no shampoot oli halpoja ja pari pulloo taisin sellasta ostaa...
Mutta ajankuluna (jos tykkää kaupassa kiertelystä) se on ihan mielenkiintonen paikka.
Mää ite inhoon kaikkia kauppoja, ei oo mun mielen mukasta viettää vapaa-aikansa shoppailemassa...Jännää kun mainitsit tuon kyläkaupan. On muuten meidän kyläkauppa. Jokiskan kanssa tuohon kauppaan liittyy NIIIIIN paljon yhteistä shoppailua, yhteisiä huimia hetkiä, kun kauppaan ei ole kotoa montaakaan kilometriä.
Eläköön Keskinen!
- CharlieChaplin
se vaan kaunistuu kuvien perusteella! Vanha viinikin se maistuupi paremmalta....
- Pussipuskapiru
on palaillu maisemiin..aattelin jo että minne olet kadonnu kun ei oo pitkään aikaan kuulunu mitään:))
öökkss kuinkahan vanha viini sitten on parasta..paljonko mun pitäs vielä rupsahtaa? :))
- huumoria?
palstoilla,kun laittaa ne oikealle palstalle.
http://keskustelu.suomi24.fi/hakemisto/
Tätä ei ehkä huomaa vakikäyttäjä, että tämmönen uutuus, jos tulee palstalle kuten minä. Ei siis etusivun kautta,vaan suosikeissa mulla nää palstat.
Ihan vaan tiedoksi...
mietin niitä oikeita säästövinkkejä myöhemmin :)- huumoria?
joku on jo miettiny. Ei mun tarttekaan :)))
Säästyypä aivoenergia johonkin muuhun :D
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000003&conference=4000000000000066 - huumoria?
enkä meinaa löytääkään sitä koskaan :) Joskus etsin sieltä jotain erityistä asiaa. Nää palstat missä käyn on suosikeissa. Ja tää on hyvä!
Ei ollut tarkoitettukaan arvosteluksi. Se oli olevinaan kyseenalaista huumoria ;)
Ei kai vesittänyt aloitusta? Se on ihan hyvä ja olen todella miettinyt säästövinkkejä tässä. Olen niin huono niissä, sen näkee saldosta jatkuvasti :( - Pussipuskapiru
vaan täällä kaffeella ja hyvin harvoin koira sekä valokuvauspalstalla, niin en tarvi mitään ihmeellistä hakemistoo siihen..toi hakemisto vaikutti aika masentavalta...
En käytä ees puhelinluetteloa kun inhoan kaikkea hakemista..joten mulle tuolla uutuudella ei oo kyllä mitään käyttöö...
Ja mun mielestäni aiheena tää sopii tälle palstalle ihan hyvin, ja huumoriksihan tuo sun vastaukses oli vissiin tarkotettukin:)
- historiaa
vieläks löytyy vinkkejä ?
lailla tuommoinen säästäminen nostaa niskakarvat pystyyn.Se johtuu siitä,että lapsuudessa isäpuoli nuukaili niin kauheesti..:/
Minä säästän monessa asiassa,mutta en sairaalloisesti..- Pörrääjä
Enpä muistanut tällaistakaan avausta edes olevan, mukava muistojen verestys :) mitäköhän Pussikselle kuuluu, oli mukavan ärhäkkä tapaus, pöllyytti välillä meikäläistäkin ihan huolella ;)
Muista että ens uutenavuotena ei ammuta raksoja vaan poltetaan kinkun rasvat :)
Pussis oli mainio pakkaus, sillä oli sentin sytytyslanka :)
historian romukopasta:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/1991586/9964792
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302836- 1432696
- 1372227
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131910Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161781450Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891182Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138