T-Rexin etujalat

Tulee aina välillä katsottua televisiotakin. Siellä oli ohjelma siitä, että T-Rex ei pystynyt kuin raadonsyöjäksi, koska sillä oli liian pienet etujalat ja se oli liian hidas.

Minun on vaikea niellä tällaista väitettä. Tämän hetken raadonsyöjät ovat niin hyvin varustettuja, että ne pystyvät myös saalistamaan itse (esim. hyeenat). Lisäksi T-Rex oli niin iso ja painava, että se tarvitsi paljon ravintoa. Liskot eivät tarvitse yhtä paljon kuin nisäkkäät, mutta eikö dinojakin ole epäilty tasalämpöisiksi, jolloin ne tarvitsisivat energiaa lämmön ylläpitämiseen?

Miten hidas ja iso otus olisi kyennyt elättämään itsensä raadoilla?

Niin, ja oliko T-Texillä sulat (jolloin se olisi ollut jonkinlainen moa)?

6

879

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jack Hornerhan tuota väitti että T-Rex ei olisi itse metsästänyt ollenkaan. Väite perustuu tyrannosaurusten suuriin hajuhermoihin. Ota myös huomioon se seikka, että ainakin jotkut T-Rexin saaliseläimet olivat suhteellisen nopeita ja T-Rex itse oli hidas kuin mikä. Samoin T-Rexin hampaiden koostumus viittaa raadonsyöntiin.

En minäkään ihan purematta niele tuota raadonsyöjähypoteesia mutta nykyisten todisteiden valossa T-Rex oli sekä raadonsyöjä että saalistaja.

• Pekka_

Eikös käytännössä kaikki lihansyöjät ole myös raadonsyöjiä?
        Saalistaminen on aina vaarallisempaa ja työläämpää. Se kohdistuu aina mahdollisimman heikkokuntoiseen yksilöön. Jos raatoja löytyy niin ilman muuta niitä käytetään.

• Pekka_ kirjoitti:

Eikös käytännössä kaikki lihansyöjät ole myös raadonsyöjiä?
        Saalistaminen on aina vaarallisempaa ja työläämpää. Se kohdistuu aina mahdollisimman heikkokuntoiseen yksilöön. Jos raatoja löytyy niin ilman muuta niitä käytetään.

Taitavat käytännössä olla. Ja ihmekös tuo, ruoka on ruokaa - tuli se millä tavalla tahansa.

Samoin monet pelkän haaskansyöjän maineessa olevat pedot ovat itseasiassa varsin hyviä metsästäjiä. Ei ole mitenkään tavatonta, että leijona syö hyeenojen metsästämiä ja niiltä jääneitä haaskoja.

• Cetus

" Ota myös huomioon se seikka, että ainakin jotkut T-Rexin saaliseläimet olivat suhteellisen nopeita ja T-Rex itse oli hidas kuin mikä."

hidas on suhteellinen käsite.
        Minusta 30 km/t juokseva 6 tonninen elukka on aikas nopea. Itseasiassa rexin saaliit juoksivat noin samoilla nopeuksilla.

"Samoin T-Rexin hampaiden koostumus viittaa raadonsyöntiin. "

Oletan että tarkoitat niiden suuruutta ja vahvuutta.

Kookkaat ja vahvat hampaat eivät tarkoita että eläin olisi automaattisesti raadonsyöjä.
        itseasiassapeto dinosaurusten hampaat soveltuvat huonosti hyeenamaiseen/koiramaiseen luiden pureskeluun.

Vahvat leuatja niisä olevat hampaat viittaavat siihen, että peto ei käytä eturaajojaan saaliin kiinnipitämiseen, joten leukojen pitää toimia niin kiinnipitämisessä kuin myös kuolettavien vammojen aikaansaamiseen.

Pienet eturaajat ovat aivan naurettava peruste raadonsyöjä teorialle. Nykyäänkin one eläimiä jotka eivät käytä eturaajoja saalin tappamiseen esim. koira eläimet ja hyeenat.

Ja kyllä on mahdollista että tyrannosauruksella oli höyheniä. Ainakin tyrannosaurien varhaisimmilla jäsenillä tiedetään ollen höyheniä.
        esim. Dilong paradoxus.

• mrs. Darwin

sharyn kirjoitti: "Liskot eivät tarvitse yhtä paljon kuin nisäkkäät, mutta eikö dinojakin ole epäilty tasalämpöisiksi, jolloin ne tarvitsisivat energiaa lämmön ylläpitämiseen?"

Dinosaurukset eivät ole liskoja, vaan matelijoita. Dinosaurukset eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan ne kuuluvat kahteen eri lahkoon:
      liskonlantioiset (Saurischia) ja linnunlantioiset (Ornithischia).

Lämmönsäätely on aika monimutkainen juttu. Suurilla matelijoilla ruumiinlämpö pysyy tasaisena, vaikka ne eivät fysiologisesti olekaan tasalämpöisiä.

Sharyn kirjoitti myös:
      "Miten hidas ja iso otus olisi kyennyt elättämään itsensä raadoilla? "
      Hidas otus elättää itsensä paremmin raadoilla kuin metsästäjänä. Ison kasvinsyöjädinon raadosta riitti pitemmäksikin aikaa ravintoa. Eläimelle on itseasiassa edullista olla vaihtolämpöinen, koska energiaa ei kulu tasaisen ruumiinlämmön ylläpitoon. Ihmisenkin energiankulutuksesta suurin osa on perusaineenvaihduntaa. Tasalämpöinen ei voi paastota kauan, vaan tarvitsee koko ajan ravintoa. Vaihtolämpöinen sen sijaan voi elää pitkään säästöliekillä.

• kielen (sormien?) lipsahdus. Tarkoitin matelijaa.

Raadonsyöjän hitaus on mielestäni haitta, koska muitakin kilpailijoita on. Pitää saada selville, missä raato on, ja ehtiä paikalle, ennen kuin se on kalvettu luita myöten. Siksi pohdin vauhtiongelmaa.

Olen samaa mieltä siitä, että vaihtolämpöinen ei tarvitse niin paljon energiaa kuin tasalämpöinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      6831
    2. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      23
      5409
    3. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      553
      2919
    4. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      98
      2858
    5. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      50
      2222
    6. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      34
      2176
    7. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      33
      2044
    8. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      46
      1874
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1773
    10. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      7
      1391
    Aihe