En ole mikään kunnon harrastaja, kunhan itsekseni itselleni joskus laulenen karaoken merkeissä. Olen usein miettinyt, että kun joillan (esim artisteilla) on se jännä värinä äänessä (vibrako sen oikea nimi on?), niin tuleeko se ihan luonnostaan, vai voiko sitä jotenkin harjoitella tmv?
Minun lauluääneni ei meinaa värise, ei sitten missään muodossa ja kiinnostaisi tietää, että onko se niin että joillakin se on ja joiltain puuttuu, vai tuleeko treenatessa/iän myötä?
Kiitän mahdollisista vastauksista.
Äänen "värinä" (vibra?)
7
5566
Vastaukset
- attori
joillakin vibra tulee luonnostaan, joillakin ei. se ei kehity itsestään iän myötä mutta sen voi käsittääkseni oppia. muistaakseni olen joskus kuullut että vibraton synty liittyy johonkin hengitystekniseen seikaan tai ilmavirtaan tai jotekin sinne päin. koulutetuilla laulajilla myös tämä kuuluu selkeästi. muista, että vibrato ei silti ole tae hyvästä laulutaidosta. on nimittäin olemassa paljon loistavia laulajia, joilla ei tule vibratoa. eli ääni ilman vibraakin voi olla todella kaunis.
ps. virbaa ei koskaan pidä yrittää tehdä väkisin. sen hirveämmän kuuloista hirnuntaa saa kaukaa hakea.- Tenorixx
Vibra on merkki siitä että äänellä on vapaa (sointi)tila ala ja ylätuen välissä. Eli alatuki on palleassa ja ylätuki kitalaessa.
Äänellä pitää olla "irtain" tila juuri siellä mistä valtaosalla "kiristää" eli kurkussa - !!!
Tenorixx kirjoitti:
Vibra on merkki siitä että äänellä on vapaa (sointi)tila ala ja ylätuen välissä. Eli alatuki on palleassa ja ylätuki kitalaessa.
Äänellä pitää olla "irtain" tila juuri siellä mistä valtaosalla "kiristää" eli kurkussaMä en oo koskaan saanu äänestäni irti vibroja ennen, mut nyt ku oon sinnikkäästi lauleskellu, ni johan on alkanu löytyyn:) Mut ei se vieläkään aina tuu. Riippuu ihan korkeudesta ja siit, et kui hyvin ääni on auennut, et tuleeko vaiko ei!
- samaa mietin
mä oon miettiny samaa. en oo ikinä saanu semmosta värinää mun ääneen, ku oon laulanu, vaikka kuinka oon yrittäny (paitsi joskus pitkillä nuoteilla tietyssä korkeudessa) mut jostain oon kuullu, et jos laulaa palleasta nii ääni värisee tai jotai sen suuntasta
- Laulajaine
Vapaa ääni värähtelee, kireä ei.
Hengitä paremmin ja avaa kurkkua
Vibratoa on myös tehtyä, esimerkiksi usein tangolaulajilla suoran ja kireän äänen perään tehty tekovibrato. Luonnollinen vibrato syntyy itsestään, ei hakemalla tai TEKEMÄLLÄ. Luonnollinen vibrato ei ole liian tiheä eikä liian laaja. - aaaaaaaaaaaaaaaaas
Vibraaton voi oppia, olen itse siitä todiste : D Ennen ei ollut minkäänlaista värinää äänessä, mutta kerran opettelin sen youtube-videon avulla ja siitä lähtien on ollut, välillä liikaakin : D
http://www.youtube.com/watch?v=Ey8lZgnUfZc tuossa on yksi vibraattoa opettava video, mutta se, mistä itse opin, oli eri video, en löydä sitä :(
Mutta jos joku sanoo, ettei vibraatoa voi oppia, hän on väärässä. Toivottavasti opit (: - vibrabrab
Oikeaoppinen vibrato on hallittavissa. Se ja sen käyttö siis ei ole sitä, että ääni alkaa vahingossa kivasti. Vibraatio lähtee palleasta ja lauluasennosta, ihan tekninen juttu. Kun sen hallitsee, voi laulaa saman laulun ilman vibraa tai sen kanssa.
Feikkivibra, se kurkun/kaulan tienoilla aikaansaatu kireä kärinä, on myös asia ihan erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306