Tuoreen tutkimuksen mukaan naiset tekevät keskimäärin yhdeksän tuntia viikossa enemmän kotitöitä kuin miehet
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan tutkimuksesta selviää myös, että pienten lasten perheissä vapaa-ajastaan joutuvat tinkimään etenkin naiset.
Vaikka miehet tekevät enemmän kotitöitä kuin ennen, eivät naisten tekemät kotityöt ole viime vuosikymmeninä vähentyneet.
Lue uutinen aiheesta:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id50687.html
Mistä kotitöiden epätasa-arvoisuus johtuu? Onko kotitöiden määrä yleisesti lisääntynyt?
Kotityöt yhä naisten vastuulla
203
26607
Vastaukset
- isi
Kukin tekee mitä osaa. Minä ainakaan en osaa vaimoni mielestä tehdä kotitöitä
- Perttimies
kiinni usein siitä, että miehet tekevät kotityöt "väärin". Ämmät voivat siinä sitten nalkuttaa marttyyreinä kuten ennekin. Ei kelpaa, että sukat ripustetaan vihreillä pyykkipojilla, ne pitää ripustaa sinisillä. Ei kelpaa, että tyynyt ovat sohvan vasemmassa kulmassa, ne pitää olla oikeassa. Ja näin edespäin.
- MarjaMinttu
Perttimies kirjoitti:
kiinni usein siitä, että miehet tekevät kotityöt "väärin". Ämmät voivat siinä sitten nalkuttaa marttyyreinä kuten ennekin. Ei kelpaa, että sukat ripustetaan vihreillä pyykkipojilla, ne pitää ripustaa sinisillä. Ei kelpaa, että tyynyt ovat sohvan vasemmassa kulmassa, ne pitää olla oikeassa. Ja näin edespäin.
Olen niin usein törmännyt näihin naisiin, jotka ihan tosissaan selittävät, että ei se mies osaa. Nainen kun luulee, että siivoamiseen tarvitaan jotain erityistaitoja. Ei voida muussa päteä.
- kaikki juontaa
Kaikki juontaa holhousyhteiskunnasta.
Perheet eivät voi keskenään todellisuudessa päätää miten toimitaan:
- molemmat töissä, lapset hoidossa
- toinen töissä, toinen kotona, lapset kotona
- toinen töissä, toinen kotona, lapset hoidossa
Käteen jäävä palkka on yhdeltä henkilöltä niin pieni ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin se, että molemmat ovat töissä ja lapset laitoksessa.
Miksi käteen ei sitten jää tarpeeksi palkkaa? No siksi kun valtio tarvitsee hirveästi rahaa luomansa holhousyhteiskunnan kuluihin. Yhden lapsen pitäminen päiväkodissa maksaa yllättävän paljon! - Yhäiskä
Perttimies kirjoitti:
Jos kerran tuollasesta "nalkutetaan" tehköön vaimosi sitten itse. Jokaisella on oma tapansa tehdä kotitöitä jos ei toiselle kelpaa.. niin siinäpähän kasaa itselleen enemmän vaan töitä.
- ei tee
Perttimies kirjoitti:
kotitöitä ollenkaan,semmosiakin on tunnen
muutaman. - Raimo
Se on tasa-arvovaltio;)
Seuraava kerta suomalaiset miehet laittavat huulipunaa ja lyhyitä hameita, tai vaihtavat heiden sukupuolta naiselliseksi, ja istuvat vaan kotiin laittamaan naiselle ruokaa, ja tekevät lisää kotityötä.
Suomalaisella miehellä ei ole mitään arvoa, vaikka hänen naisensa ja työpaikkansa on viety ulkomaalaiselta ja tummamieheltä. - Parka
Niin, kun ei äitees oo opettanu.
Katsos kun minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Vaikka sanotaan että tytöt syntyvät harja ja riepu kädessä, niin kyllä niitä avuttomia löytyy naissukupuolessakin. - vuorotyöläinen
Perttimies kirjoitti:
Mieheni tekee tahallaan esimerkiksi näin , laittaa punaisen vaatteen vaalean pyykin sekaan. Meinaa ettei tarvitse enää pyykkiä pestä.
- puurit
Parka kirjoitti:
Vaikka sanotaan että tytöt syntyvät harja ja riepu kädessä, niin kyllä niitä avuttomia löytyy naissukupuolessakin.olen itse törmännyt siihen että 17 vuotias tyttö ei ole koskaan petannut omaa petiään kun äiti on sen kuuleman aina tehnyt, eli uusavuttomuus on tullut jäädäkseen.Pojille sentään opetetaan petin petaus armeijassa...niin kuka sinne nyt siten meneekin
- naisen....
pitää aina kovasti kehua ja huomata kun mies jotain tekee tai ne loukkaantuu!?Ei mies kiitosta anna vaikka nainen kantaa kotitöistä vastuun.Usein oman päivätyönsä ohella.Aikuistukaa miehet ,älkää viittikö täällä lapsellisessti valittaa vaan tarttukaa hommiin silloin kun on tarve.
- efd
puurit kirjoitti:
olen itse törmännyt siihen että 17 vuotias tyttö ei ole koskaan petannut omaa petiään kun äiti on sen kuuleman aina tehnyt, eli uusavuttomuus on tullut jäädäkseen.Pojille sentään opetetaan petin petaus armeijassa...niin kuka sinne nyt siten meneekin
Eiköhän tuo petin petaaminenkin kuulu opettaa pojillekin jo ennen armeijaikää. Ja kyllä nykyään tytötkin voivat sinne armeijan "petausoppiin" mennä, tiesitkös sitä?
- Kotitöitä tekevä mies
kaikki juontaa kirjoitti:
Kaikki juontaa holhousyhteiskunnasta.
Perheet eivät voi keskenään todellisuudessa päätää miten toimitaan:
- molemmat töissä, lapset hoidossa
- toinen töissä, toinen kotona, lapset kotona
- toinen töissä, toinen kotona, lapset hoidossa
Käteen jäävä palkka on yhdeltä henkilöltä niin pieni ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin se, että molemmat ovat töissä ja lapset laitoksessa.
Miksi käteen ei sitten jää tarpeeksi palkkaa? No siksi kun valtio tarvitsee hirveästi rahaa luomansa holhousyhteiskunnan kuluihin. Yhden lapsen pitäminen päiväkodissa maksaa yllättävän paljon!tyypillistä uusavuttomien ja laiskojen vanhempien purkausta. Kaikesta syytetään aina yhteiskuntaa eikä mistään oteta itse vastuuta. Luusereita tuollaiset ovat, ei mitään muuta.
- keba775
vuorotyöläinen kirjoitti:
Mieheni tekee tahallaan esimerkiksi näin , laittaa punaisen vaatteen vaalean pyykin sekaan. Meinaa ettei tarvitse enää pyykkiä pestä.
Miks ei niitä voi samaan laittaa.
Ite oon pessy aina samassa eikä oo mitää ongelmaa ollu. - vesuvius
Parka kirjoitti:
Vaikka sanotaan että tytöt syntyvät harja ja riepu kädessä, niin kyllä niitä avuttomia löytyy naissukupuolessakin.Aivan! Oma naiseni ei ole esim. pesukonetta nähnytkään (äiti hoitanut aina moiset työt!) eikä tiedä pyykinpesusta mitään, ei osaa valmistaa pastaa kummempaa itselleen, odottaa että tiskaan aina ja teen ruuan, siivoaminen aika tuskaisaa koska isä aina siivonnut! Valittaa kun on tylsää ja istuu tietokoneella sen sijaan että opettelisi kodin pieniä askareita...Lisäksi tekee aina oman päänsä mukaisesti! Moisia naisia Suomi pullollaan! Valittavat sen sijaan aina miehistä koska se nykyajan henki. Totuus myös se, että kun mies siivoaa, tiskaa jne. niin lopulta nainen toteaa "mikä mies oikein olet?Tuo naisten työtä!" Kokemusta löytyy! Kun et tee niin siitäkin valitetaan, eli miten oikein asia on? Ja en tarkoita yleistää!! Toki kummastakin sukupuolesta löytyy omat sankarinsa, mutta nykyään vain miehet silmätikkuna ja sillä välin naissukukuntamme kasvatetaan täysin kieroon, valitettavasti!
- kotitöitä
Naisena en aio tehdä sen enempää kotitöitä kuin mieheni! Ja se on vissin varma juttu!
- Leevi
Kyllä se on niin et nykyään naisia taitaa vähemmän kiinnostaa miltä se koti näyttää ja onko siistiä vai ei? Mistä se vittu johtuu kun tulet raskaan työpäivän jälkeen ja avaat kotioven niin välillä tuntuu siltä että olisi ollut parempi jättää tulematta sillä työmaankin pukuhuone on paljon siistimpi....et näin....
- puurit
efd kirjoitti:
Eiköhän tuo petin petaaminenkin kuulu opettaa pojillekin jo ennen armeijaikää. Ja kyllä nykyään tytötkin voivat sinne armeijan "petausoppiin" mennä, tiesitkös sitä?
tiesin et tytötkin voi mennä inttiin mut moniko sinne haluaa,minusta tuntuu et moni tyttö jää siitä pois koska varmaankaan se intissä olo ei ole mitään helppoa ja niin sanottua kevyttä liikuntaa.En puhunut poiken petaamisesta mitään,sillä sanoin vain et ne tytöt jotka olen työni puolesta tavannut ovat juuri sellaisia et äiti on tehnyt kotona kaiken.Mutta tällä viikolla tuli kaksi 17v poikaa työharjoitteluun ja petivaatteiden vaihto ja petaus sujui kuin ammattilaiselta, et kyl oppi jokaiselle penskalle ois tarpeen.
- kiinnosta
kotityöt
- narttuli
kiinnosta kotityöt.
- usein mies
narttuli kirjoitti:
kiinnosta kotityöt.
syyllistää naisen jos kotitöitä ei oo tehty!Mieluummin he huomauttavat kun alkavat itse esim siivoamaan joka heille kuuluu ihan samalla lailla kuin vaimollekkin!
- mikkonenm
jokaisen oma asia miten kotiasiansa hoitaa
- kotiäitinä
Jos kotona äiti on juuri kotiäitinä lasten kanssa, on rutiinit lastenkanssa hoidettava, pesut, pukemiset, ulkoilut, syömiset, leikkimiset, niiden jälkien keräily ym. ja välttämättä kotitöihin ei päiväsaikaan miehen töissä ollessä jää aikaa.. Sitten imuroinnit ym. jää molemmille tai viikonloppuun. ainakin kun lapsia on enemmän kuin yksi. Eli lapset ensin, sitten siivous, eihän ne päiväkodillakaan tätit siivoa, kun on erikseen siivoajat!
- aivan toisippäin
mie teen kotityöt suurinpiirtein kokonaan, vaimo sen verta hankalis työvuorois et hommat lankee kokonaisuudessaan minulle, ja minusta aivan kivaa. Kyl monet miehet tekis ku vaimot antas mahdollisuuden
- heppu...
Meillä sama homma 90% teen kotityöt. Ja homma toimii,
ei voi antaa naiselle töitä kun ne jää muuten tekemättä. Että näin on asiat. - joo joo 83
heppu... kirjoitti:
Meillä sama homma 90% teen kotityöt. Ja homma toimii,
ei voi antaa naiselle töitä kun ne jää muuten tekemättä. Että näin on asiat.MITÄ VITUN VÄLIÄ SILLÄ ON KUMPI TEKEE JA MITÄ KUNHAN VAIN HOMMAT JAKAUTUVAT TASAISESTI, JOTTA TOISEN EI TARVITSE ALKAA KÄÄRIMÄÄN NIITÄ PUNTTEJA !
LÄTTYKESTIT ALKAKOON !
- jos ei
"vapaa-ajastaan joutuvat tinkimään etenkin naiset"
Vaihtakoon äijäänsä jos ei kiinnosta. Ihan vapaaehtoista. - määääää
no tietystikin... asia on silleen että mies ei pienistä pölypalloista välitä, kun taas nainen ei voi sietää joskus yhtä pölypunkkiakaan.
Naiset voisivat relata, sitten tasa-arvo palautuisi. Toisin sanoen naiset ylläpitävät epätasa-arvoa, koska tekevät liikaa ja turhaan, Helpommallakin pääsisi!
Naiset, ottakaa siis aivot käyttöönne ja tehkää siten kaikkien elämästä helpompaa.- köyrinkö?
joo ne on akkojen hommia ne kotityöt saatana!!
- maar...
NAISET SIIVOUSLAKKOON !!!!!!!!!
Niin näkee ne äijätkin miltä se koti näyttää kun siellä ei kukaan tee "turhia töitä"..
Itse en edes aio mennä töihin kun tiedän että saan edelleen hoitaa lapset ja kodin kaikki askareet kun mies vetoaa että hänen työnsä on paljon raskaampaa kuin minun.. Joten tehköön duunia sitten ihan rauhassa, tässähän tämä iltapäivä vierähtää rattoisasti netissä... :D - Inxj
Kyllä sitä aikaa vois hyödyllisemminkin käyttää kuin siivoamisneuroosiin, muutama tuhat vuotta sitten elettiin kaikki vielä luolissa ja ihan hyvin meni sillonkin.
- Vaimo vm -48
köyrinkö? kirjoitti:
joo ne on akkojen hommia ne kotityöt saatana!!
Meillä kaikkien perinteisten naisten töitten lisäksi teen viemärien puhdistukset, ovien korjaukset ja saranoiden rasvaukset, palohälyttimien kiinnitykset, pihatyöt, talvella lumityöt. Käyn töissä, mieheni ei. Hänelle kuuluu vain itsensä viihdyttäminen.
- käy
Vaimo vm -48 kirjoitti:
Meillä kaikkien perinteisten naisten töitten lisäksi teen viemärien puhdistukset, ovien korjaukset ja saranoiden rasvaukset, palohälyttimien kiinnitykset, pihatyöt, talvella lumityöt. Käyn töissä, mieheni ei. Hänelle kuuluu vain itsensä viihdyttäminen.
mistä tommosia muijia vielä löytää...äijälläs on hyvin pullat uunissa. Lottovoittoa paremmin menee: koko ajan täyshoito loma päällä :)
- Itsekseen viihtyvä
Vaimo vm -48 kirjoitti:
Mitä ihmettä ????? Eikös sun kuuluis sitä viihdyttää ;-)
- Parka
Inxj kirjoitti:
Kyllä sitä aikaa vois hyödyllisemminkin käyttää kuin siivoamisneuroosiin, muutama tuhat vuotta sitten elettiin kaikki vielä luolissa ja ihan hyvin meni sillonkin.
"Inxj" kirjoitti:
"Kyllä sitä aikaa vois hyödyllisemminkin käyttää kuin siivoamisneuroosiin, muutama tuhat vuotta sitten elettiin kaikki vielä luolissa ja ihan hyvin meni sillonkin."
* Siis oot ollut vissiin itte sen näkemässä kuin hyvin on mennyt muutama tuhat vuotta sitten? Kateeksi käy? Mistä pitkän ikäs salaisuus? - aina kun mahdollista
Onx tullut mieleen, että mistähän ne nykypäivänäkin yleiset syyhyt ja täit ja rasvakuoriaiset sun muut ötökät saavat alkunsa.
Ihan siitä, ettei viitsitä siivota tarpeeksi.
Ja miksiköhän jokainen äijänkäppyrä mieluummin valitsee eukokseen naisen, jonka kämppä on suht koht siisti. Äijät pakenee heti, jos nainen makaa sohvalla ja syljeskelee kattoon ja antaa vain pölypalleroiden kieriä jaloissaan.
Niinpä, jokainen kyllä tykkää siisteydestä, mutta saakelin laiskat nahjusukot eivät viitsisi itse tehdä asian eteen yhtään mitään, vaan oottavat valmista. - Inxj
Parka kirjoitti:
"Inxj" kirjoitti:
"Kyllä sitä aikaa vois hyödyllisemminkin käyttää kuin siivoamisneuroosiin, muutama tuhat vuotta sitten elettiin kaikki vielä luolissa ja ihan hyvin meni sillonkin."
* Siis oot ollut vissiin itte sen näkemässä kuin hyvin on mennyt muutama tuhat vuotta sitten? Kateeksi käy? Mistä pitkän ikäs salaisuus?...niin kerron. Oikeesti.
- Iskä 48v
aina kun mahdollista kirjoitti:
Onx tullut mieleen, että mistähän ne nykypäivänäkin yleiset syyhyt ja täit ja rasvakuoriaiset sun muut ötökät saavat alkunsa.
Ihan siitä, ettei viitsitä siivota tarpeeksi.
Ja miksiköhän jokainen äijänkäppyrä mieluummin valitsee eukokseen naisen, jonka kämppä on suht koht siisti. Äijät pakenee heti, jos nainen makaa sohvalla ja syljeskelee kattoon ja antaa vain pölypalleroiden kieriä jaloissaan.
Niinpä, jokainen kyllä tykkää siisteydestä, mutta saakelin laiskat nahjusukot eivät viitsisi itse tehdä asian eteen yhtään mitään, vaan oottavat valmista.Ei jouda istumaan vaikka välillä onkin pakko kun ei jaksa.En valita mutta haluan vain puolustaa meitä miehiäkin,itse olen osallistunut aina jollain lailla kotitöihin mutta viimeiset 2 vuotta vaimon sairastuttua vakavasti ovat kaikki kodin asiat itse hoidettava ja kolme alaikäistä lasta tietysti myös.Ei lopu työpäivä 7-16:sta vaan alkaa "iltavuoro" kotona,toki apuakin on saatu ja hyvä niin ja olen ainakin oppinut sen mitä on 5 henkisen perheen arjen pyörittäminen kun käytännössä joudut sen yksin tekemään ja vielä hoitamaan vaimoa siinä sivussa,että kyllä me miehetkin pystytään kotitöihin jos ei muuten niin pakon edessä.
- leveämmät
Iskä 48v kirjoitti:
Ei jouda istumaan vaikka välillä onkin pakko kun ei jaksa.En valita mutta haluan vain puolustaa meitä miehiäkin,itse olen osallistunut aina jollain lailla kotitöihin mutta viimeiset 2 vuotta vaimon sairastuttua vakavasti ovat kaikki kodin asiat itse hoidettava ja kolme alaikäistä lasta tietysti myös.Ei lopu työpäivä 7-16:sta vaan alkaa "iltavuoro" kotona,toki apuakin on saatu ja hyvä niin ja olen ainakin oppinut sen mitä on 5 henkisen perheen arjen pyörittäminen kun käytännössä joudut sen yksin tekemään ja vielä hoitamaan vaimoa siinä sivussa,että kyllä me miehetkin pystytään kotitöihin jos ei muuten niin pakon edessä.
Niinpä, hyvää oppia sinulle. Monessa perheessä, jossa on useita lapsia, havahdutaan vasta sitten huomaamaan, miten suurta taakkaa "emo" saattaa perheessä kantaa harteillaan, kun nainen ei enää syystä tai toisesta kotitöihin osallistu. Ne pikkuhommelit ovatkin aika isoja, kun niitä on kokoajan ja paljon.
- Parka
Inxj kirjoitti:
...niin kerron. Oikeesti.
Mikä on "raha"?? Mä en tiiä, kun en oo nähny?
Pitääkö se sellaista kilinää ja kahinaa, mitä kuulee joskus toisten taskuissa ja laukuissa?
Lähetä mulle mallikappale, niin tiiän mitä mä lähetän taas sulle. - äijä on
käy kirjoitti:
mistä tommosia muijia vielä löytää...äijälläs on hyvin pullat uunissa. Lottovoittoa paremmin menee: koko ajan täyshoito loma päällä :)
kohta ulkoruokinnassa.
- hihhihi:)
Inxj kirjoitti:
Ja 70-luvulla me elettiin kaikki vissiin savimajoissa?
- näin on nännit
Meillä tilanne täysin päinvastoin. Mies käy töissä kodin ulkopuolella, nainen makaa pilleripöhnässä sängyssä yöt ja päivät. Mies hoitaa kotiaskareet töistä tultua. Ruokkii lapset, auttaa läksyissä jne.
On meinaan hirveetä olla sekakäyttäjän mies.- ent.kotiäiti
että vaimosi on sekakäyttäjä. Hommaa naisesi hoitoon ja pian. Ei mene pitkään, kun jo eroatte, kun et jaksa tehdän kaikkea kotitöitä, lastenhoitoa, ym.ym. ja vielä sekopäinen vaimoke. Nainen kyllä selviäisi, kun on pakko selvitä, mutta jos olisin mies, järkkäisin sinuna vaimosi hoitoon. Se olis miehen teko. Lapset kärsivät eniten, kuten olet jo varmaan huomannut. Älä pitkitä mitään, minkä näet hankalaksi.
- eroa pian
Jos toi on totta.niin ota ERO ja äkkiä !!!!
- meilläkin
Niin, ymmärrän sinua. On hirveää olla alkoholistin vaimo..
- näin on nännit
ent.kotiäiti kirjoitti:
että vaimosi on sekakäyttäjä. Hommaa naisesi hoitoon ja pian. Ei mene pitkään, kun jo eroatte, kun et jaksa tehdän kaikkea kotitöitä, lastenhoitoa, ym.ym. ja vielä sekopäinen vaimoke. Nainen kyllä selviäisi, kun on pakko selvitä, mutta jos olisin mies, järkkäisin sinuna vaimosi hoitoon. Se olis miehen teko. Lapset kärsivät eniten, kuten olet jo varmaan huomannut. Älä pitkitä mitään, minkä näet hankalaksi.
Vaimoke ollut hoidossa noin varmaan 5 kertaa, mutta mitäpä se auttaa kun hänellä ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa ja se puhua pläjäyttää psykiatrit sun muut suohon, ja marssii erävoittoa juhlien hakemaan kaljaa. Itsemurhaa on yritetty 2 kertaa yliannostuksella rauhoittavia, kerran viiltämällä ranteet ja nilkat auki. On meinaan järjettömän vaikeaa saada tällastakaan tapausta pakkohoitoon. Kun ei kuulemma täyty tietyt kriteerit. Pari päivää ne kyllä pitää suisidi yrityksen jälkeen lukkojen takana, mutta siinä se sitten onkin. Ei ole herkkua. Ja mä tampio olen katsonut tuota monta vuotta uskoen aikaan parempaan.
- pyhäbirgit
että näissä tutkimuksissa tutkitaan paljon tollasia yli 40v ikäluokkia, toki se vaikuttaa kokonaislopputulokseen.
Mun kokemus nuorempien ihmisten parisuhteista on ettei tällaisia päätelmiä voi vetää. Tunnen monia erittäin sotkuisia nuoria naisia joita ei voisi ruoanlaitto tai siivous enempää kiinnostaa. Tunnen myös miehiä jotka siivoaa 2 kertaa viikossa...!- puoli parisuhdetta
Hyi hyvätavaton, onko todellakin olemassa sotkuisia nuoria naisia? Minä, kun luulin, että on olemassa vain sotkuisia yli 40 vuotiaita naisia.
Ai naista, joka ei siivoa kerran viikossa vai?
Onko se ihan huutomerkin paikka, jos mies siivoaa 2 krt viikossa? Niinhän sen pitääkin siivota ja nainen toiset kaks kertaa, niin johan kiiltää ja on puhdasta ja kaikilla kerrassaan niin hyvä mieli.
- ninakatia
Kyllä tänä päivänämiehet tekevät paljonkin kotitöitä, ainakin minun mieheni tekee suhteessa enemmän kuin minä itse. Mielestäni sen osapuolen velvollisuus on tehdä kotitöitä, kummalle enemmän jää aikaan töiden jälkeen. Joten jos äidit ovat kotona, tehköön he kotityö sillä miehet tuovat "leivän" kotiin... Tai päinvastoin...
- Pöytä täynnä homeleipiä
Ai jaa ja sitten kun nämä "leivänhankkijamiehet" kotiutuvat on varmaankin mielestäsi ihan ok, että heidän pitää saada rentoutua raskaan työpäivän jälkeen??
- Ihanko totta !!??
Uskomatonta tilastonikkarointia nämä tutkimukset. Tämä on taas tilastokeskuksen nolla tutkimuksia, jossa soitetaan perinteisiin "lankapuhelimiin" joihin vastaavat vain "kotiäidit" eli tuloskin on sen mukainen.
Olin liitossa saman naisen kanssa kaksikymmentä vuotta...
- minä "tiskasin" ja siivosin
- minä pesin pääosin pyykit ja silitin
- minä tein pääosin ruuat ( vaimo teki silloin tällöin )
- hoisin lapset siinä missä vaimokin ( en synnyttänyt ja imettänyt )
- vein ja toin lapset harrastuksiin
- vein ja toin lapset päiväködista/koulusta
- maksoin lainat ja talouden
- vaimo oli töissä ja hänen rahat jäivät pää osin hänen omaan käyttöön
Erosimme, kun kyllästyin tähän...
Erotessa viellä syytti, että hän on saannut tehdä kaikki...
No kun kaikki lehdissä ja "tutkimuksissa" näin puhuu, alkaa sitä helposti uskomaan vaikka totuus olisi toinen.
Enkä ole suinkaan ainoa ystäväpiirissäni !!! - Vastuuta voi jakaa, tosi on
Hei,
keskustelun muutamasta alkukommentista päätellen syyllistetään nyt myös naisia itseään siitä, että he kantavat suuremman vastuun kotona tehtävistä töistä. Miksi vastuun jakaminen voi olla niin vaikeaa? Johtuuko siitä, että keskustelu- ja neuvottelutaito kotitöiden jakamisesta ontuu, ja mitä se jakaminen ylipäätään merkitsee eri osapuolille. Lopputuloksena perinteiset asenteet pysyvät lujina edelleen kaikista koulutuksista ja kurssituksista huomimatta. Sama pätee silloin, kun "kotiunalkuttajan" takia on kertakaikkisen pakko istua kapakassa. - pöpöhöpö
Tutkimuksessa ei kerrottu yhtään taustatietoja. Ei sukupuolijakaumaa otannassa, ei ikäjakaumaa, ei asumismuotoa, ei sosiaalista-asemaa jne. jne.
Ei kerrottu edes sitä, mitkä työt on luettu kuuluviksi kotitöihin!
Hyvä tutkimus.
Lisäksi hyvä tutkia jotain asiaa, mitä ei voi mitata. Mikä on se esim. siivoustaso, joka on hyväksyttävä tai mitä siivoustasoa ei hyväksytä? Astianpesun käsin voi suorittaa 5 minuutissa tai jäädä harrastamaan altaaseen kuviokelluntaa vaikka tunniksi.
Milloin voidaan katsoa, että joku tutkittu henkilö ei suoridu riittävän ripeästi tehtävästä?
Miten suhtaudutaan tutkittaessa bakteerihysteriasta kärsivään siivousintoilijaan?
Niinpä. - tosimies22cm
se on naisten tehtävä, tekee puurot ja siivoaa, maksaa laskut.
- t urhapuro
eikös turhapuro sanonut jossain elokuvassaan
"mies tekee kaikki kotityöt yhdellä kertaa menemällä naimisiin"
Mitähän noihin koti töihin mahdetaan laskea?
Itse teen noin 2tunti viikossa ja muija ehkä 4tuntia. Asumme kyllä vain 60neliön asunnossa ilman lapsia ja eläimiä.- parka
* Ei, vaan sanoi että "mies hoitaa kaikki kotityöt yhdellä kertaa menemällä naimisiin"
Mies ei tee kotityötä edes naimisiin menemällä.
Sana "tehdä" on sen verran painajaismainen, että sitä ei saa turhaan lausua.
- minä*
niin meidän kuin meidän tuttava perheissä miehet tekevät kotitöitä paljon enemmän kun naiset, jotka keskittyvät vaan enimmäkseen itseensä ja uraansa, ei ole enää nyky naisista hellan ja nyrkin väliin vaan osat tuntuvat olevan nykyään toisinpäin.
- JiVe
Meillä ei ainakaan lasketa kotitöiksi autojen korjausta/huoltoja, kodin kunnostustöitä ym. "miesten hommia", vaan niihin voi ryhtyä vasta, kun oma osa "kotitöistä" on tehty. Omaa tyhmyyttä tietty, kun tällaiseen suostuu, mutta pienempi harmi sekin kuin jatkuva nalkutus:-)
- mies.
Kirjoitit juuri saman, mikä tuli ensinmäisenä minunkin mieleen.
- Niitähän riittää
mies. kirjoitti:
Kirjoitit juuri saman, mikä tuli ensinmäisenä minunkin mieleen.
No, tehän ette edes huomaa, mitä kaikkea nainen ohikulkiessaan useimmiten touhuaa kodissaan eikä tee siitä sen kummempaa numeroa.
- ????
Kenen "vastuulla" kotityöt pitäisi olla? Miestenkö? Nyt siis itketään, kun kotityöt on naisen "vastuulla".
Eikö työ tasa-arvosönkötys voisi jo pikkuhiljaa riittää... Noita tutkimuksia tekevät naisihmiset voisivat mennä ihan oikeisiin töihin. En usko että yhdessäkään perheessä on hyvä olla, jos kaikki hiukset halkaistaan ja kaikki jaetaan kirjallisesti tasan. Miksi koskaan ei tehdä tutkimusta: miehet kantavat yhä pääosan vastuusta perheen elannosta.
Yleensäkkin nykyajan tutkimukset ovat aina sellaisia, joissa kuvataan miten huonosti nykyajan suominaisella menee.
Jos kaikki jaetaan tasan, niin mitäs sitten kun naisen palkka on jo käytetty perheen elämiseen ja miehen palkasta on vielä jäljellä? Tehdäänkö niin että nainen on loppukuun syömättä, jotta kaikki menee varmasti tasan?- minusta
Ensin käytetään naisen palkka perheen elämiseen ja sitten nainen kuitenkin saa loppukuun olla syömättä ??? No joo.. meillä nainen, siis minä, kuuluu perheeseen..
Eiköhän se pitäisi kuitenkin ajatella niin, että hoidetaan työt, ja kotihommat, sitten tehköön jokainen mitä lystää.. Lapsia tietysti pitää hoitaa ja heidän kanssaan olla.
Miten niin miehet kantavat päävastuun perheen elannosta ? On se vaan kätevää, että jossain muualla miehet väittävät ettei naisten palkka ole huonompi. Tänä päivänäkin se kyllä yhä useammin on toisin päin. Meillä on niin.. ja silti miehen harrastukset ovat aina olleet selkeästi kalliimmat, samaan aikaan lähdetään töihin ja tullaan pois. Kotityöt ei ihan tasan mene, mutta en jaksa enää jankuttaa, sitäpaitsi viihdyn lasten kanssa, siis hoidan heitä. Se on minulle arvokasta aikaa, toivoisinkin kyllä, että mieskin kokisi niin ts viihtyisi lasten kanssa kotona, puuhailisi heidän kanssaan jotain.
Perheessä on vastuu molemmilla vanhemmilla, niin töistä kuin taloudellisestikin, kukin vastaan kykyjensä mukaan. Ei parisuhde toimi niin, että rahaja pihtaillaan omassa pussissa, se voi joku päivä tilanne olla ihan toinen, työttömyyden, sairauden, onnettomuuden tms johdosta. Sitä voi joutua toisen hoidettavaksi tai elätettäväksi.
Joka toisesta todella välittää, välittää myös toisen jaksamisesta ja tekee osansa yhteisistä asioista. - Skunkyfish
minusta kirjoitti:
Ensin käytetään naisen palkka perheen elämiseen ja sitten nainen kuitenkin saa loppukuun olla syömättä ??? No joo.. meillä nainen, siis minä, kuuluu perheeseen..
Eiköhän se pitäisi kuitenkin ajatella niin, että hoidetaan työt, ja kotihommat, sitten tehköön jokainen mitä lystää.. Lapsia tietysti pitää hoitaa ja heidän kanssaan olla.
Miten niin miehet kantavat päävastuun perheen elannosta ? On se vaan kätevää, että jossain muualla miehet väittävät ettei naisten palkka ole huonompi. Tänä päivänäkin se kyllä yhä useammin on toisin päin. Meillä on niin.. ja silti miehen harrastukset ovat aina olleet selkeästi kalliimmat, samaan aikaan lähdetään töihin ja tullaan pois. Kotityöt ei ihan tasan mene, mutta en jaksa enää jankuttaa, sitäpaitsi viihdyn lasten kanssa, siis hoidan heitä. Se on minulle arvokasta aikaa, toivoisinkin kyllä, että mieskin kokisi niin ts viihtyisi lasten kanssa kotona, puuhailisi heidän kanssaan jotain.
Perheessä on vastuu molemmilla vanhemmilla, niin töistä kuin taloudellisestikin, kukin vastaan kykyjensä mukaan. Ei parisuhde toimi niin, että rahaja pihtaillaan omassa pussissa, se voi joku päivä tilanne olla ihan toinen, työttömyyden, sairauden, onnettomuuden tms johdosta. Sitä voi joutua toisen hoidettavaksi tai elätettäväksi.
Joka toisesta todella välittää, välittää myös toisen jaksamisesta ja tekee osansa yhteisistä asioista.Ainakin meidän perheessä on työnjako. Joskus nainen tiskaa,joskus mies ja ihan tyytyväisiä ollaan...Kun on työnjako. Kokeilkaa!
- Miesten ja naistentyöt
Kodin remonttitöitä/rakennustöitä, auton/moottoripyörän/asuntovaunun huoltoa, pesua ja remontointia, nurmikon leikkuuta ym. ulkotöitä, laitteiden huoltoa ym. ym. EI LASKETA TUTKIMUKSISSA KOTITÖIKSI.
Tutkimuksissa kotitöitä ovat vain ne työt joita naiset yleensä tekevät.
ELI TUTKIMUKSET OVAT TARKOITUSHAKUISIA!- perse
perse
- eronnut onneksi
meillä oli vuosia niin että mies kävi työssä, akka ei lähtenyt töihin.mies teki ruuan tiskasi pesi pyykin ja lisäksi miesten työt.
kun perheeseen syntyi lapsi, mies syötti pullomaitoa yöllä ja lähti aamulla töihin.
Akka vaan vittuili ja naputti joka asiasta.Sitten loppui pinna ja nakkasin akan mäelle.nyt on paljon helpompaa.jos kaikki olisi toisinpäin niin femakot pillastuisivat ja kävisivät kimppuun mutta näin päin se on tasa-arvoa - Rannanjärvi
niin. Itse olen monitaitoinen mies. Korjaan autot, maalaan, tapetoin, rakastan lastani, kuljen hänen kanssaan luonnossa, rallitan radio-ohjattavilla, sirkuksessa käydään, ryyppään sopivasti(kerran 2kk), valokuvaan pojan kasvamista, ostin talon, emäntä imuroi kerran kuussa ja luutuilee kerran kahdessa kuukaudessa, soittelen akalle, että tuutko maanataina kotiin veljesi luota?(ryyppäämästä, Jope Ruonansuun äänellä). Kaikkea mahdollista omien pienien rajojen mahdollistaessa tein, mutta akka haastoi vielä lopuksi oikeuteen, että en ole yhteishuoltokykyinen! Vituksi meni akalla, nykyään asutaan ostamassani kodissa poikani ja hienon, sekä asiallisen naisen kanssa. EROAMINEN KANNATTAA AINA, KUN PINNA ON TÄYNNÄ PITEMMÄN AIKAA(2 VUOTTA, RIITTI MINULLE). Ennen yhteen muuttamista hän oli enkeli?
- Meillä taas näin...
Tuohan riippuu ihan tutkimuksesta, mitä siinä kysytään jne. Olen vastannut kotityötutkimukseen (sitä kutsuttiin ajankäyttötutkimukseksi), joissa rempat sun muut kyllä katsottiin kotitöiksi. Ihan totta on sinänsä, että kyllä monissa perheissä on vielä se roolijako, että nainen tekee ruoat, pesee pyykit ja siivoaa, kun taas mies tekee remonttihommat ja auttaa välillä vähän mattojen tamppauksessa. Monille tämä sopii, varsinkin jos miehellekin on järkevää puuhaa.
Nykyaikana monet eivät kuitenkaan enää tee remonttihommia tai muita ulkotöitä, eihän kaikilla ole edes pihaa. Kerrostalossa usein todellisuus on se, että mies saattaa tampata matot ja kaikesta muusta huolehtii nainen. Samoin omakotitalossa, jossa rempat ja muut miesten työt ostetaan rahalla.
Jos taloon tehdään kunnon remppa, niin kyllä siihen osallistuvat yleensä molemmat ellei sitä osteta kokonaan. Siksi onkin ihme, että kun remppahommia, huoltohommia, raksahommia tai muuta vastaavaa ei ole ollut aikoihin, mies ei tästä huolimatta vahingossakaan tartu imuriin. Monissa perheissä nainen vaihtaa oman autonsa renkaat muttei puhettakaan ole siitä, että ukko tyhjentäisi joskus tiskikoneen. Naiset myös tankkaavat itse, käyvät nykyään palkkatöissä 40h viikossa vähintään, hakevat useimmin lapset tarhasta... Tästä huolimatta miesten kotityöt ovat usein juuri sitä, että vähän vilkaistaan imuriin päin ja todetaan mammalle, että nyt on likaista, pitäiskö sun imuroida. Tämä on ihan oikea ongelma, jos naisella on samaan aikaan lapsen vaipat vaihtamatta, hella tulella, leikki-ikäisen kylvetys käynnissä, tiskikoneen tyhjennys meneillään... Lapsiperheessä pyykkiä pestään ja ripustetaan joka päivä. Siivota pitää jotain joka päivä. Ruokaa pitää tehdä joka päivä. Kaupassa pitää käydä melkein joka päivä. Kuka tekee nämä päivittäiset työt? Aivan, nainen. Paljonko lohduttaa se, että mies pesee (= käy pesettämässä) silloin tällöin autot jos nainen tekee muuten ihan kaiken? Ei paljon. Kyllä molempien panosta tarvitaan. Saavat lapsetkin ihan väärän mallin elämästä ja olemisesta, jos isä vaan makaa sohvalla eikä tee koskaan yhtään mitään. Eri asia tosissaan on, jos asutaan puutalossa jossa pitää jatkuvasti tehdä jotain remonttihommaa tai jos nainen on kotona tai jos mies tekee todella pitkää päivää. Keskivertosuomiäijä kyllä ei todellakaan tartu vasaraan tai tee mitään ylipitkää päivää. Tarttuu korkeintaan kaljapulloon.
Meillä homma on niin, että minä vastaan pääasiassa naisten töistä ja mies miesten töistä. Osaamme kuitenkin delegoida. Eli siis minä autan renkaiden vaihdossa ja mies siivoaa yhtä paljon kun minäkin. Lopputulos on se, että meillä hommat sujuvat hyvin ja nopeasti ja vapaa-aikaa hommilta jää. Käytämme varmaan tasan saman tuntimäärän kotitöihin kun kotitöiksi lasketaan siis myös nämä miesten työt. Ainut poikkeus on ruoanlaitto, josta minä vastaan yksin sekä auton korjaus josta mies vastaa yksin. Useimmissa tuntemissamme perheissä homma menee vielä nykypäivänäkin niin, että ukko juo likaiset verkkarit jalassa sohvalla kaljaa tai on koneella tai "harrastamassa" ja nainen vastaa kaikesta. Sitten ihmetellään, miksi vaimo ei jaksa sängyssä tai miksi vaimo on äkäinen. Onhan se reilua, että toinen tekee palkkatyön päälle vielä pari tuntia "ilmaista" työtä joka päivä samalla, kun toinen pelaa tietokonetta. - paitsi että
kyllä lasketaan
- perheessä
Olen pitkällisen "kasvatuksen" tuloksena saanut tämän nykyisen miehen tekemään taloustöitä. Sain tämän nykyisen miehen "valmiiksi passattuun" opetettuna:-)..Paljon on täytynyt opettaa, ettei tarvitse enää pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, siivota ja tiskata yksin. Miehelle tämä uusi järjestys on ottanut koville, ja alkuaikoina olikin valmis mielummin vaihtamaan muijaa kuin omia tapojaan:-)).
Nyt ollaan saatu jotain järjestystä tähän huusholliin, eikä enää äijä valita pitkästymistä retkotettuaan koko illan sohvalla. Minun mielestäni nykymiehen oikeus on myös osallistua aktiivisesti kodinhoitoon. Näin koko juttuun sitoudutaan paremmin..- juopppo
itellä ero viime eukosta tuli voimaan eilen ku kuulemma join liikaa (vain 2 kertaa vko) ja siivosin useimmiten pihan lumesta
- viis hirttä poikki
Yksilönvapauteen kuuluu olla tekemättä tai tehdä kotitöitä.
Ketään ei voi pakottaa parisuhteeseen eikä kotitöihin. - niinkö??
viis hirttä poikki kirjoitti:
Ketään ei voi pakottaa parisuhteeseen eikä kotitöihin.aivan oikein
- Rannanjärvi
sukupolvi on asia erikseen. Onnettomia räpätätejä vielä 28-vuotiainakin, ainakin kaupunkilaispojat. Yksi minulla työparina ja aivan onneton. Tyttöystävä hänellä kolme vuotta vanhempi ja äidillinen, joten hän pitää pojunsa pystössä. Jannulla kahdet kalsarit päällekkäin , kun tulee töihin, ettei vaan pääse vilustumaan. Joka talvi hänellä räkä lentää ja kuumetta pariin otteeseen. Itse roikistelen lyhyillä kalsareilla kesät, talvet, eikä räkä valu nenänpäästä tuhtimmallakaan pakkasella. Mulkku seisoo tanakasti, joten yhdet hän vois heittää pois, mutta, kun äityli ei anna lupaa. Lapsia heillä ei onneksi ole ja toivottavasti eivät niitä saakkaan:)
- ihan pienen pullollisen vaa...
juopppo kirjoitti:
itellä ero viime eukosta tuli voimaan eilen ku kuulemma join liikaa (vain 2 kertaa vko) ja siivosin useimmiten pihan lumesta
Niin juoppo:
- juopppo
ihan pienen pullollisen vaa... kirjoitti:
Niin juoppo:
ei vaan juon lähes koko ajan pitää vaan yhtenä aamuna olla sen verran selvä että saa vietyä akan kirkkoon autolla...
- ex vaimo
juopppo kirjoitti:
ei vaan juon lähes koko ajan pitää vaan yhtenä aamuna olla sen verran selvä että saa vietyä akan kirkkoon autolla...
no eipä tarvi enää senkäänvertaa kulkea selvinpäin oli varmaan hyvä että lähin vetämään...saatana
- Parka
juopppo kirjoitti:
Niin, se on siis sitä että juot kaksi kertaa viikossa. Ensimmäisellä kerralla kolme päivää, ja toisella kerralla neljä.
- eräs...
viis hirttä poikki kirjoitti:
Ketään ei voi pakottaa parisuhteeseen eikä kotitöihin.Tosiaan ei kukaan pakota parisuhteeseen jolloin ei tartte kuulla valitusta.
- Kiki 67
se kun miehiä ei ole opetettu siivoamaan kotona ja sieltähän se kaikki on lähtöisin lapsuuden kodista, jos äiti on aina passannut niin eihän sitä silloin viitsitä kotonakaan tehdä sen eteen mitään. Kyllä jämti on näin!! Sen takia pitäis naisten katsoa vähän tarkempaan millaisen miehen ottavat.. ja siitä varmaan johtuu monet erotkin kun miehet odottavat vaan valmista... yök sanon minä. Toivottavasti olisin seuraavassa elämässä mies niin ei tartteis tehä mittää.....
- erot
johtuvat myös miehen kyvyttömyydestä tai jos jompikumpi pettää
- herrera
minä saatana siivoan meillä saatana! Akka on laiska...
- kunniaan
erot kirjoitti:
Tykkään siivota,silittää,laittaa ruokaa,ja kaikkea mahdollista kotitöihin liittyvää,,,,,pysyy kilot kurissa,,eikä ole vapaa-ajan ongelmia,mieheni ei juuri puutu näihin hommeleihin.Täytyy myöntää että en osaa korjata autoa,tosin öljyn ja renkaan vaihto sujuu,,mutta se tekee joka osaa:)
- +++++++++
erot kirjoitti:
seurustellaan mutta yhdessä ei asuta ja oman kodin hoitaa jopa paremmin kuin minä naisena vaikka siivoan ja teen ruokaa ym... enpä usko meillä tulevan riitaa siivoamisesta. ei kaikki miehet ole sohvalla makaavia kyllä kotitöitä tekeviä miehiä on markkinoilla. =) Voin sanoa omasta kokemuksesta.
- Moppimatti
+++++++++ kirjoitti:
seurustellaan mutta yhdessä ei asuta ja oman kodin hoitaa jopa paremmin kuin minä naisena vaikka siivoan ja teen ruokaa ym... enpä usko meillä tulevan riitaa siivoamisesta. ei kaikki miehet ole sohvalla makaavia kyllä kotitöitä tekeviä miehiä on markkinoilla. =) Voin sanoa omasta kokemuksesta.
Ei noin tarvitse sanoa. Sehän pitäisi olla aivan luonnollista näinä tasa-arvon aikoina, että mies siivoaa yhtä hyvin kuin nainenkin.
- Juuriharjajussi
erot kirjoitti:
Miehen kyvyttömyys tehdä mitä? Siis penskoja maailmaan vai heiluttaa pölyhuiskua?
- Passattu
Tasa-arvon nimissä, kyllä ne äitylit passaa tyttäriäänkin. Meikäläisenkään ei tarvinnut lapsena tehdä kotona yhtään mitään kotitöitä, äiti teki kaikki puolestani. Oli se ihanaa aikaa. Nyt koulutan miestä äitini seuraajaksi, aika hyvin hän on kymppivuodessa jo oppinutkin passaamaan. Vielä kun toiset mokoman koulutan, niin johan mulla on ihanat vanhuuspäivät tulossa.
- eräs...
+++++++++ kirjoitti:
Niinpä. Ei ne kaikki makaa tai ole turhan panttina.
- Kiki 67
herrera kirjoitti:
minä saatana siivoan meillä saatana! Akka on laiska...
että sieltä kotoa kaikki lähtee Hyvä Hyvä!!!
- täyttä p***aa
Pelkästään meidän perheen kohdalla ko tutkimus menee täysin metsään. Meillä miehet tekevät 100% kotitöistä, naiset ei yhtään.
- ylen
Tutkimus on tilastoa joka ei kauheasti vaikuta tiettyyn ihmiseen. Sun perhe voi kattoa yksilöksi joka on vain osa siitä tilastosta
- Rannanjärvi
Väärä akka:(
- me naiset
ovat enemmän töitä tehneet kuin miehet! Se on totuus. Ja en yhtään ihmettele jos pariskunnat eroo...kyllä vähemmästäkin jo palaa loppuun. Ensin työ,koti, ruoka ja lapset. Ja sit pitäisi vielä jaksaa olla miehelle mieliksi.! Jaa-a jos miehet tekis kaiken tuon mitä naiset niin niitä delais alta aikayksikön.!
- Rannanjärvi
miehiin sinäkin olet törmännyt. Olen tällä hetkellä poikamies, mutta haluaisin suhteeseen oikean naisen kanssa. Ei onnistu, akat vahtaa vaan kyrpää ja taloa ihmeissään, mutta ei heistä ole seurustelemaan. Baaria, shattia ja deittipalstoja kokeillut, mutta ei ole vielä vastaan kävellyt suoraselkäistä naista?
Yksinhuoltajia en halua, koska perheeseen on huono tulla sivusta. Nussimaan ehkä, mutta tosi asiat ovat tosiasioita. - einogsuhonen
Älkää naiset aina valittako!! Kohta tavitaan miesasiaunonia joka puolustaa miesten etuja.
Keskustelut tasa-arvosta tuntuu menevän liian pitkälle kun miesten pitäisi tehdä kakki työt että naiset voisivat makoilla kotona kun mies käy töissä ja vielä tiskata ja siivota kotiin tultuaan. Miestentöitä ja naistentöitä on olemassa ja sille ei vaan voi mitään, ei tosi miehetkään pyydä naisia korjaamaan taloa tai vaihtamaan renkaita autoon. Parisuhteeseen ei kannata alkaa eikä lapsia tehdä jos elämä tuntuu siltä ettei jaksa kotitöitä tehdä. Onneksi vielä löytyy naisia jotka voivat itseään kutsua NAISEKSI.
PS: En tunne naista joka seisaaltaan kusee kolmenmetrin kaaren.
- Vai tilastovirhe
"Vaikka miehet tekevät enemmän kotitöitä kuin ennen, eivät naisten tekemät työt ole vähentyneet"
Eli kokonaistyömäärä siis lisääntynyt? Pitääköhän paikkansa. Vai olisiko siitteenkiin jotakin taas pielessä tässä "tutkimuksessa"
-Peksi - perkele.
Voin ruveta imuroimaan heti kun naiseni vaihtaa autoihin renkaat. Työt pitää jotenkin jakaa, mulle ihan sama miten ne jaetaan.
- mietin vaan, että
Teillä imuroidaan harvoin ...
- 0000000
No, tuskimpa autonrenkaita monta kertaa viikkoon vaihdat?Jos vaimosi opettelisi vaihtamaan autonrenkaat pääsisi helpomalla:)kun itsestäsi sama mitä teet:)
- puurit
Meillä on isäntä imuroinut,pyykännyt,ja laittanut ruokaa ja ite olen opetellut vaihtamaan auton renkaat niin kesä/talvi renkaat.Ostin itelleni jopa moottorisahan jotta pääsemme yhdessä kahdella sahalla tekemään polttopuita metsästä.Jotenka meillä onnistuu molemmilta kaikki koti työt.
- elättäminen
Joten fifty-sixty menee tämäkin asia.
Jotain rajaa feministiseen propagandaankin.- !!!!!!!!!!!!!!!!
No toivottavasti,et elätä perhettä kirjoittamalla,voipi olla pieni tilipussi!Ei taludellinen vaan taloudellinen:)
- tasa-arvo
Avio- tai avopuoliso on aina naisen kriteerein valittu, kotitöitä tekevä puoliso ei ole miehekäs, vaikka käytännöllinen olisikin.
- Rannanjärvi
jen hommaa tuo. Työnnelkää te poijaat ihan rauhassa, niin kuolokin tekkee.
- geeneissä
Kyllähän naaraat yleensä pitää pesää puhtaana ja huolehtii jälkeläisistään, ainakin näin on ollut viimeistet 5 miljoonaa vuotta ihmisapinoilla. Urokset käy mettällä.
Näin toimii luonto.- ihmeen..
...sontaa täällä jauhetaan. Minä (nainen) olen jokaisessa suhteessa tehnyt kaikki kotityöt, käynyt pienellä palkalla töissä (jolloin mies on valittanut että mua pitää elättää) ja selväksi on tehty että mies ei pane tikkua ristiin vaikka huutaisin päivän pihalla. Edellisen avomiehen jouduin vielä elättämäänkin. Jokainen äijä on ollut niin kotona pilalle passattu että ei mitään rajaa. Tehtaissa kun olen ollut töissä niin äijät on niin laiskoja että 6 tuntia työajasta menee pystypalaverin pitämiseen ja loput taukoihin. Akat saa tehdä kaikki hommat. Pomot vaan taputtelee äijiä päälaelle että hyvä pojat. Nyt siivoan vaan omat paskani ja laitan vaan omat ruokani kun elän yksin ja tämän linjan aion pitää! Ai niin, ettei tulis huomautuksia katkerista vanhoista piioista niin sen elätettävän pistin takaisin kotiinsa äidin ruokittavaksi. Äiti oli iloinen.
- valinta!
ihmeen.. kirjoitti:
...sontaa täällä jauhetaan. Minä (nainen) olen jokaisessa suhteessa tehnyt kaikki kotityöt, käynyt pienellä palkalla töissä (jolloin mies on valittanut että mua pitää elättää) ja selväksi on tehty että mies ei pane tikkua ristiin vaikka huutaisin päivän pihalla. Edellisen avomiehen jouduin vielä elättämäänkin. Jokainen äijä on ollut niin kotona pilalle passattu että ei mitään rajaa. Tehtaissa kun olen ollut töissä niin äijät on niin laiskoja että 6 tuntia työajasta menee pystypalaverin pitämiseen ja loput taukoihin. Akat saa tehdä kaikki hommat. Pomot vaan taputtelee äijiä päälaelle että hyvä pojat. Nyt siivoan vaan omat paskani ja laitan vaan omat ruokani kun elän yksin ja tämän linjan aion pitää! Ai niin, ettei tulis huomautuksia katkerista vanhoista piioista niin sen elätettävän pistin takaisin kotiinsa äidin ruokittavaksi. Äiti oli iloinen.
mitäs oot niin tyhmä ja otat äijäkses pelkkiä urpoja, syy on kun et parempia saa. Kyllä on paljon paikkoja missä me miehet teemme paljon naisia enemmän töitä. Pelkästään siksi että nämä tekniikan asiat ei ole suurimmalla osalla naisista oikein hanskassa, joillakin on digitaalimikroaaltouunin käyttökin niin helvetin teknistä :) no...jokainen on mestari jossain.
- ylkkäri
Tää tutkimus tukee sitä toista missä todettiin että miehet tekevät enemmän ylitöitä kuin naiset niin silloin miehet ei kerkee auttamaan naisiaan.
- outi85
Meillä on se perusasetelma, että minä teen kaikki kotityöt ja mies hoitaa autot.
Meillä ongelma kärjistyi pyykkiin. Olin kyllästynyt keräilemään pyykkejä pitkin kämppää, joten ilmoitin miehelleni, että tästä eteenpäin pesen vain ne pyykit mitä pyykkikorista löytyy. No meni siinä viikko vähän toistakin. Ja mies alkoi valittamaan, ettei ole puhtaita sukkia eikä paitoja. Minä ilmoitin, että kaikki pyykit olen pessyt mitä pyykkikorissa on ollut. Suurin osa näistä mieheni sukista, paidosta yms. löytyi makuuhuoneen tuolilta (Olin ne toki siinä nähnyt, mutta piruuttani en niitä siitä mihinkään siirtänyt). Siitä lähtien on vaihtelevalla menestyksellä pyykit löytäneet tiensä pyykkikoriin. Miehen kaipaavat koulutusta aina silloin tällöin.
Sitten jos mieheni on (vahingossa) esim. tiskannut. Niin siitä minun pitää sitten kiitellä viikko tolkulla, kun hän on kerran tiskannut. Juma**** minä tiskaan, joka jumalan päivä enkä ole tähän päivään mennessä siitä kiitosta kuullut. Saatika muista kotitöistä.
Olen kiittänyt (useimmiten), kun mieheni on vaikka pessyt autoni tai korjannut sitä yms. - Tuom1o
Taas tätä kuuluisaa tasa-arvoa ja epätasa-arvoa. Viisaat länsimaiset ihmiset eivät älyä että kehitysmaissa naiset tekevät kaikki kotityöt, ja Suomessa miehet sentään tekevät jotakin. Pitäisikö kaikki olla äärimmäisen tasa-arvoista?
Ei vitussa. - *MINÄ*
Meillä on kyllä aivan päinvastoin. Mun akka on niin patalaiska ettei vaivaudu tekemään mitään kotitöitä.
- Yhäiskä
Kuuleppas, naisia ei akatella.. kukaan oman arvonsa tunteva nainen ei sellasta kuuntele.
- miehetkin
siivoaa,ja hoitaa lapsia,mutta kuka jaksaa jatkuvaa nalkutusta,ja arvostelua kuunnella!!Seurailen tässä sivusta tuttua nuorta
paria ja vaimo patalaiska,mies ahkera,käy työssä,hoitelee 3 muksua,siivoilee ja "akan äiti hoitaa loput,kun rouva ei jaksa!"kamala"tapaus.Olet oikeassa laiskoista akoista.Naisena voin vaan ihmetellä kuinka kauan mies kehtaa olla pompotettavana? - miehiä
Yhäiskä kirjoitti:
Kuuleppas, naisia ei akatella.. kukaan oman arvonsa tunteva nainen ei sellasta kuuntele.
ukotella..jokainen oman arvonsa tunteva mies ja "nainen"ei sellaista kuuntele.Näin se menee!
Yhäiskä kirjoitti:
Sano aikanaan torimummo hienolle rouvalle,joka vastasi tylysti,etta en ole mikaan akka vaan insnorska,johon mummo tuumas,etta oo vaikka pershorska,mutta osta akka voita.Sori pisteiden puuttuminen a ja oo paalta
- hanskaan
ja asuu itsekseen niin ei tarvi murehtia toisten tekemättömistä kotitöistä.
- astioita
ja luudalla lakaisen lattioita jne.Kotityöt mukamas lisääntyneet.Ei kyl pirä paikkaas.Helpottunu ne on;
imurit,tiskikoneet,pesukoneet,mikrot ja muut.Katin kontit.Koittakas n.50v ihmiset muistella,ISTUSIKS teijä äiti iltasin TV:n ääres ? Ja jos istus,ni sukkaa tai villapaitaa kutos.Nyky-ajan äidit käy jumpas,lenkil ja vaiks misä.Lopettaka tommone turha marina.HETI PAIKAL ! - heåäs
miehet saattavat tehdä raskaampia hommia pihalla, esim:autotalleissa remontteja..jne.mutta silti naisille se on tosi raskasta niiden hommat.
- Yhäiskä
Meillä minä teen kaikki kotityöt ja käyn töissä, kuskaan lapset yksin harrastuksiin ja kerkiän harrastamaan vielä itsekkin.
Enkä valita.
Jos parisuhteessa elävät naiset suostuu "orjan" hommiin ja antaa miehen vaan hummata, vaatimatta tätä osallistumaan kotitöihin, voivat katsoa itseään peiliin.. itsehän ne silloin "suostuvat" tälläiseen roolijakoon. Minä en aikanani moiseen roolijaotukseen suostunut, kun ei mies kerran osallistunut kotitöihin ja lasten harrastuksiin vientiin... sai lähteä. - Isyysvapaustaistelija
Kyse on siitä, että naiset haluavat tehdä "naisten töitä".
En kertakaikkiaan ymmärrä, mikä siinä on niin ihmeellistä ja vaikeaa setalesbojen tajuta ja kaikenmaailman kukkahattudemareiden tajuta! Naiset ovat erilaisia ja kiinnostuneita eri asioista kuin miehet.
Jos naiset eivät halua siivota, niin sittenhän eivät siivoa! Miksi siivoatte!?!?!
Jos teitä häiritsee pari pölypalloa niin siivotkaa itse älkääkä mäkättäkö! Turha siivoaminen on tyhmää ja aina voi ostaa siivouspalvelua siivoojalta. Nykyään saa kotitalousvähennyksenkin, joten ei se ole kallista. Säästetään vaikka siideri ja tupakkamenoista. Ei oltaisi niin lihaviakaan sitten ja eikä miehen tarvitse huorissa käydä saadakseen terveennäköistä naista.- MUUTEN ON VILLAKOIRIA..
JA PALJON, MUTTEN KANNA PIENINTÄKKÄÄ MURHETTA SIITÄ, VAIKKA OLEN NAINEN. TOTTA ON, ETTÄ NAISTEN PITÄSI MENNÄ ITSEENSÄ, EIKÄ YRITTÄÄ OLLA JOTAIN OSOITTAVINAAN TUOLLA SIIVOUSPÄTEMISELLÄÄN.MAAILMASSA ON TÄRKEÄMPIÄKIN ASIOITA, KUIN SIIVOAMINEN.AINAKIN KALJATÖLKKI.
- Sartsa84
Kuka teillä pesee auton? Kuka huolehtii laskujen maksuista? Kuka vaihtaa lamput? Kuka korjaa rikki menneen jakkaran? Kuka kokoaa uudet huonekalut? Kuka lämmittää takan, leivinuunin, ulkosaunan? Kuka leikkaa nurmikot? Kuka haravoi pihan? Kuka tekee lumityöt? Puistelee matot? Kuka huoltaa tietokoneen? Korjaa kännykät? Ja niin pois päin ja niin pois päin. Meillä ainakin MIEHENI! Ja mulle jää "vain" lasten hoito, pyykit ja joskus tiskit, jos mies niitä ei ole jaksanut laittaa.
- .....
Minä maksan laskut, vaihdan lamput, kokoan huonekalut, haravoin, puistelen matot, huollan tietokoneen, tiskaan, pyykkään, käyn kaupassa, laitan ruuan, vien roskat, vaihdan petivaatteet, imuroin, siivoan, hoidan kukat... Teen lähes kaiken yksin. Mies ei tunnu saavan edes omaa autoaan kuntoon.
- Chatiiri
parempia autoja, niin äijäkin ehtii keittiöön
- vastaus kaikkiin kysymyksiin
Sartsa84:
Helppo kysymys ja nopea vastaus kaikkiin kohtiin: MINÄ (nainen ja yh). Ei ole valinnanvaraa ja vaikka oliskin en huolis.
Olen osaava nainen ja ylpiä siittä. Mitä en osaa, sen opettelen. kyll näi o - keba775
..... kirjoitti:
Minä maksan laskut, vaihdan lamput, kokoan huonekalut, haravoin, puistelen matot, huollan tietokoneen, tiskaan, pyykkään, käyn kaupassa, laitan ruuan, vien roskat, vaihdan petivaatteet, imuroin, siivoan, hoidan kukat... Teen lähes kaiken yksin. Mies ei tunnu saavan edes omaa autoaan kuntoon.
Miehes on onnenpoika
- miehestä
kyllä meillä ainakin mies osallistuu kotitöihin siinä missä itsekkin.
- kotimies
Kotityöt tehdään meillä ilman mitään neuvotteluja tasapuolisesti,kumpikin tietää tehtävänsä,ja jos tulee ongelmia niin sitten on neuvottelu tilaisuus ja työt jatkuvat!
- tossusankari
en minä muuten, mutta parempi vaimo onnellisena. seuraava pätkä osuu kyllä hyvin noihin makkara-peruna-miehiin.
http://www.youtube.com/watch?v=qdTynEzKOMY
T: mies, joka ei tiedä autoista kuin värin ja kykenee siivoamaan ja koodaamaan Kuinka naurettava tutkimus tuokin on? Kuinka moni on muka osallistunut. Täyttä paskaa. Kuinka moni mies edes jossain tutkimuksessa kehtaa myöntää tekevänsä kotitöitä. On niitäkin miehiä, jotka tekevät kotitöitä enemmän tai vähemmän mielellään.
Meidän perheessä se on puolisoni, joka tekee kotityöt. Ei tosin kaikkia, mutta suurimman osan. :)- hyvin toimii
Roolijako on pysyy tavalla tai toisella halusit sitä tai et. jokaiselle löytyy sopiva puoliso joten aivan turha valittaa täytyy vaan katsoa kelle jalkansa levittää!!!!!!!!!!!!!
- hyvä neuvo..
jos nyt aatellaan tota parisuhteen muodostamista, ni moniko elää selibaatissa koko seurustelun alkuvaiheen ennen ku edes muutetaan yhteen? Kato ku eihän sitä voi antaa ennen ku tietää et mies sitte kans tiskaa tai edes imuroi! HALOO!!!!!
- ETTÄ EI SITTE ALETA
hyvä neuvo.. kirjoitti:
jos nyt aatellaan tota parisuhteen muodostamista, ni moniko elää selibaatissa koko seurustelun alkuvaiheen ennen ku edes muutetaan yhteen? Kato ku eihän sitä voi antaa ennen ku tietää et mies sitte kans tiskaa tai edes imuroi! HALOO!!!!!
LIIAN AIKAISIN ANTAMAAN...MILLÄPÄ IHMEELLÄ SITTEN KIRISTÄÄ,UKKO PAHAA, : KUTEN SANONTA KULUU :"JOS OTAT ETT AJA", NIIN VOI AJATELLA ETT JOS ETT TISKAA ETT OTA...??HI HII ,TAI VOIPA KÄYDÄ NIINKIN, ETTÄ NAAPURISSA EI KIRISTETÄ. KYLLÄ NYT "NAAPURIN ROUVA"SAI TAAS HYVIÄ NEUVOJA, KUTEN SIINÄ AMERIKKALAISESSA SARJASSA: NÄIN KUN TEET ETT JÄÄ KIINNI!!!!!!!
- luonnollisesti.
Naiset hoitavat kotia kun mies on sitä maailmalla turvaamassa. Mihin naisten taistelu riittäisi? Se ei ole riittänyt. Siksi miehet ovat siinä asemassa. Naisilla riittää töitä kotona, mutta mies taistelee kodin puolesta HENGELLÄÄN.
Nykyään on paljon erilaisten huumeiden vaikutuksien alaisia miehiä. Niitä ei lasketa mukaan. Jokainen, oli mies, nainen, nuori tai vanha, muuttuu paskapääksi huumeiden vaikutuksesta. Mikään ei huvita, aina väkivaltainen.
Eihän miehet enää nykyään taistele niin kuin joskus aikoinaan. Henkisesti tämä kuitenkin vielä pätee. Mielessämme alitajuisesti käymme taistelua joka päivä. Se on miesten luonne. Pidämme väkivallasta ja toiminnasta vaikka naisten mielestä siinä ei ole järkeä. Evoluutio ei mukauta päivässä, kuukaudessa tai vuodessa. Siihen menee ehkäpä tuhansia vuosia. Alitajuisia taipumuksia ei voi muuttaa. Se tapahtuu vain seuraavissa sukupolvissa...joskus.
Naiset ovat se herkkä osapuoli, joka pitää kaikesta huolta. Miesten luonteeseen ei saa kuulua samanlaisia piirteitä tai taistelu hävitään, koska silloin ei kykenisi tuhoamaan uhkaajia.- nimby
Naisen euro 80 senttiä, paradoksaalista kyllä..
70- ja 80 luvulla syntyneillä miehillä on kyllä innostusta olla täysin tasa-arvoinen kodin ja keittiön henki kuin naisillakin..mutta miehen euro kotitöissä voi olla täysin "arvoltaan" 80 senttiä mikäli naiset eivät anna tehdylle työlle arvoa..
- mukaan..
Meillä jako on aika luonnollinen kummankin osaamisten ja kiinnostusten takia: minä kokkaan, silitän ja siivoan mielelläni, kun taas mies pitää yllä taloa, pihaa ja autoa. Paljon tehdään yhdessäkin: remontteja, pihanlaittoa, pyykkihuoltoa, klapihommia...
Olen tyytyväinen tilanteeseen, sillä emme ole jatkuvasti toistemme tiellä hommissamme ja mies on osaava ja sinnikäs, ei mikään sohvaperuna televisiontöllöttäjä.
Veikkaampa, että epätasa-arvo kotitöissä perustuu ainakin osittain siihen, että kotitöiksi lasketaan vain "perinteiset naistentyöt" eikä huomioida, että monenlainen muukin puuha voi olla kotityötä! - Kotityöt?
Mitä töitä kotona nyt muka olisi?
- TÄMÄ NETISSÄ
RULLAILU, TÄSSÄ MEMNEE ILLAT IHAN KIVASTI...
- Raimo1
Se on tasa-arvovaltio;)
Seuraava kerta suomalaiset miehet laittavat huulipunaa ja lyhyitä hameita, tai vaihtavat heiden sukupuolta naiselliseksi, ja istuvat vaan kotiin laittamaan naiselle ruokaa, ja tekevät lisää kotityötä.
Suomalaisella miehellä ei ole mitään arvoa, vaikka hänen naisensa ja työpaikkansa on viety ulkomaalaiselta ja tummamieheltä.- Suomi-Miehen Suomi-Nainen
Siinä samaa mieltä että miehet miehinä ja naiset naisina, mutta ei mun mielestä siinä mitään epämiehekästä ole jos mies AUTTAA naistaan kotitöissä, eikös se ole vähän niinkuin yksi tapa osoittaa että välittää toisesta ja arvostaa?
Ainakin omissa silmissäni mies on jopa seksikkäämpi kun tekee jotain, oli se sitten auton korjaus tai imurointi, kuin että makaisi sohvalla kaiken vapaa-ajan komentelemassa muijaansa. Sitäpaitsi oma-aloitteinen ja siisti mies on kivempi asuinkumppani kuin laiska/välinpitämätön/naisen alistaja-tyyppi.
Ollaan sovittukin että jos kumpikin käy töissä, kumpikin osallistuu myös kotitöihin (paitsi jos miehellä on joku "miesten" homma, esim.remonttihommia, silloin en tietenkään odota apua kotitöissä) ja jos olen työtön, kotityöt kuuluu ilman muuta mulle, meidän mielestä reilu peli.
Mutta niinkuin joku viisas sanoikin: jokaisen perheen oma asia miten asiansa hoitaa. Oli niin tai näin, näin on! :)
- aviomies
Meillä kutsutaan sitä arjeksi ja siihen kuuluu rutiineja mitä kukin tekee, toimettomilla on aikaa ja halua laskea kaikkea ja saada eripuraa aikahan.Harrastellaan ja laiskotellaan jos jää aikaa. Laiska töitään luettelee.
- -EpäileväTuomas-
Tämä tulos saadaan aina kun määritellään ensiksi kotitöiksi juuri ne, joita naiset tekevät. Sitten tutkitaan asiaa ja huomataan, että naiset tekevät enemmän kotitöitä. Sitten ollaan yllättyneitä.
Jostain syystä aukon akun tai talvirenkaiden vaihtaminen ei ole kotitöitä, ei kattoremontit, ei perheen vakuutusasioiden ym. hoito. Nehän ovat kaikki vain miehen harrastuksia.- Suomi-Miehen Suomi-Nainen
Ihan just noin! VOI tietty ollakin et naiset tekee yleisesti ottaen enemmän työtunteja ku miehet, mut toisaalta; miesten työt usein raskaampia ku naisten (tarkotan sekä ansiotyötä että kotitöitä, joita siis tottakai myös remontti- ym. hommat on siinä missä muutkin kotiin ja perheeseen liittyvät hommat) ja onhan miehillä monesti myös suurempi vastuu kaikesta, ainakin kokevat niin, ja sekin stressaa miestä. HUOM! Olen ihan aikuisten oikeesti nainen, yritän vaan ymmärtää vastakkaistakin sukupuolta, kyllä heilläkin omat ongelmansa ja taakkansa on ilman meidän naistenkin syytöksiä, eivät vaan ota asioita niin herkästi esiin ku naiset, siksi kai luullaan että miehillä menee aina lujaa ja elämä hymyilee. Tarkotankin siis nyt nimenomaan "kunnon miehiä", niitä jotka eivät aina yritä mennä sieltä mistä aita on matalin, vaan ovat vastuuntuntosia ja yrittävät parhaansa perheensä eteen.
Jospa enemmän ARVOSTETTAIS toinen toistamme parisuhteessa, ja mun mielestä ehkä tärkeintä suhteen toimivuuden kannalta on, että kumpikin osaa asettua toisen asemaan, ja AJATELLA ennenku tekee tai sanoo jotain mitä saattaa joutua myöhemmin katumaan. Se vaatii kyllä jonkinlaista heräämistä ja luopumista vanhoista piintyneistä ajattelu- ja toimintatavoista. Avainsana on E P Ä I T S E K K Y Y S. Sitä vaan on niin helppo aina syyttää ja moittia toista ja omaksua kärsijän rooli, sen sijaan että kattois peiliin ja myöntäis ettei sitä itekään taida aina olla kovin täydellinen kumppani. Vai mitä. Tää epätäydellinen nainen poistuu nyt takasin omaan elämäänsä ja pehkuun, hyvää yötä. :) - - Epäilevä Tuomas -
Suomi-Miehen Suomi-Nainen kirjoitti:
Ihan just noin! VOI tietty ollakin et naiset tekee yleisesti ottaen enemmän työtunteja ku miehet, mut toisaalta; miesten työt usein raskaampia ku naisten (tarkotan sekä ansiotyötä että kotitöitä, joita siis tottakai myös remontti- ym. hommat on siinä missä muutkin kotiin ja perheeseen liittyvät hommat) ja onhan miehillä monesti myös suurempi vastuu kaikesta, ainakin kokevat niin, ja sekin stressaa miestä. HUOM! Olen ihan aikuisten oikeesti nainen, yritän vaan ymmärtää vastakkaistakin sukupuolta, kyllä heilläkin omat ongelmansa ja taakkansa on ilman meidän naistenkin syytöksiä, eivät vaan ota asioita niin herkästi esiin ku naiset, siksi kai luullaan että miehillä menee aina lujaa ja elämä hymyilee. Tarkotankin siis nyt nimenomaan "kunnon miehiä", niitä jotka eivät aina yritä mennä sieltä mistä aita on matalin, vaan ovat vastuuntuntosia ja yrittävät parhaansa perheensä eteen.
Jospa enemmän ARVOSTETTAIS toinen toistamme parisuhteessa, ja mun mielestä ehkä tärkeintä suhteen toimivuuden kannalta on, että kumpikin osaa asettua toisen asemaan, ja AJATELLA ennenku tekee tai sanoo jotain mitä saattaa joutua myöhemmin katumaan. Se vaatii kyllä jonkinlaista heräämistä ja luopumista vanhoista piintyneistä ajattelu- ja toimintatavoista. Avainsana on E P Ä I T S E K K Y Y S. Sitä vaan on niin helppo aina syyttää ja moittia toista ja omaksua kärsijän rooli, sen sijaan että kattois peiliin ja myöntäis ettei sitä itekään taida aina olla kovin täydellinen kumppani. Vai mitä. Tää epätäydellinen nainen poistuu nyt takasin omaan elämäänsä ja pehkuun, hyvää yötä. :)Hyvää puhetta. Mitään muuta tästä maailmasta ei puutu niin paljoa kuin epäitsekkyyttä.
Meillä kotona tuli sanomista vielä siitä, kyn yritin töissä hoitaa 12 tunnin työt kahdeksassa tunnissa. Joskus meni yhdeksään tuntiin. Kun kerran en ollut kotona perjantaina klo 17.20 (!!!) niin jopa soitettiin ja syytettiin työnarkomaniasta. Kyllä työnarkomaanit tekee ihan erilaisia päiviä ja viikonloppuja.
Mutta sekin oli vaimon mielestä vain sitä aikaa kun luumuilin poissa kotitaloustöistä.
- nayora
Se on niiden paskojen sukupuoliroolien syytä. Varmaan on perheitä, missä miehetkin tekevät kotitöitä, mutta naiset ovat vain liian kilttejä. Raa`asti vain mies tekemään omat hommansa ja hoitamaan lapsia puolet ajasta, ja jos ei hoida niin nainen jättää penskat yksin itkemään, ja ottaa itselleen sitä aikaa yhtä röyhkeästi kuin mieskin. Tai sitten jättää miehen, jos ei vieläkään tapahdu mitään.
Ja kyllä, kaiken pitäisi olla täysin tasa-arvoista(totta helvetissä), mutta se ei tule koskaan toteutumaan. Eri asia sitten, jos on sovittu, että toinen käy töissä ja toinen hoitaa lapset ja kodin.- yli 40 vuotta
hommat niin, että minä olen käynyt ansiotyössä ja vaimo on hoitanut kodin ja lapset. Lapsilla on ollut äiti aina kotona, ei ole tarvittu lastentarhoja eikä hoitotätejä. Ennen kouluun menoa lapset olivat kerhossa jossa oppivat kanssakäymistä toisten kanssa ennen kouluunmenoa.
Nyt lapsilla on jo omat perheet ja voivat erinomaisesti. Kaikilla työtä ja asunto. Me vietämme mukavia eläkepäiviä nauttien edelleen toisistamme.
Siis voiko paremmin olla ? - VAIMOSI ON
yli 40 vuotta kirjoitti:
hommat niin, että minä olen käynyt ansiotyössä ja vaimo on hoitanut kodin ja lapset. Lapsilla on ollut äiti aina kotona, ei ole tarvittu lastentarhoja eikä hoitotätejä. Ennen kouluun menoa lapset olivat kerhossa jossa oppivat kanssakäymistä toisten kanssa ennen kouluunmenoa.
Nyt lapsilla on jo omat perheet ja voivat erinomaisesti. Kaikilla työtä ja asunto. Me vietämme mukavia eläkepäiviä nauttien edelleen toisistamme.
Siis voiko paremmin olla ?SAANUT MYÖS ELÄÄ JA TOTEUTTAA ITSEÄÄN..EI SE ITSENSÄ TOTEUTTAMINEN OLE SAMAA MUMMONA KUIN NUORENA, JOLLOIN PERHEEN ISÄ TEKEE URAA JA VAIMO RIUTUU KOTONA, KANTAEN KAIKEN HUOLEN JÄLKELÄISITÄÄN. MUKAVAA, ETTÄ TUOLLAISTAKIN SYYLLISTÄMISTÄ ESIINTYY.
- toteuttaa itseään
VAIMOSI ON kirjoitti:
SAANUT MYÖS ELÄÄ JA TOTEUTTAA ITSEÄÄN..EI SE ITSENSÄ TOTEUTTAMINEN OLE SAMAA MUMMONA KUIN NUORENA, JOLLOIN PERHEEN ISÄ TEKEE URAA JA VAIMO RIUTUU KOTONA, KANTAEN KAIKEN HUOLEN JÄLKELÄISITÄÄN. MUKAVAA, ETTÄ TUOLLAISTAKIN SYYLLISTÄMISTÄ ESIINTYY.
eikä ole riutunut kotona. Hän nimenomaan on pitänyt siitä, että saa hoitaa kodin ja lapset. Ja ei hän yksin vastuuta lapsista ole kantanut. Olen minäkin siihen ottanut osaa.
- Suomi-Miehen Suomi-Nainen
yli 40 vuotta kirjoitti:
Siis voiko paremmin olla ?Hieno homma! Toimii mun mielestä erinomaisesti noinkin, jos asioista on aikanaan yhdessä sovittu ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Kaikille naisille -ja miehillekään- ei moinen järjestely sovi, se on niin luonteesta ja tilanteesta kiinni, mutta itse kannatan "wanhan ajan meininkiä" (osittain), vaikka olen vasta 30 ja perhe-elämä vielä melko alussa. Kuitenkin mulle se on sopinut aika hyvin, että olen kotona ja hoidan kodin ja lapsen, TIETTYYN pisteeseen asti; aina jossain vaiheessa tulee se fiilis että on kiva mennä vaihteeksi töihinkin ja kantaa vähän kortta yhteiseen kekoon, sekä saada omaa käyttörahaa ja oma auto käyttöön. Helpompi viedä lastakin harrastamaan kun ei ole miehen auton ja rahojen varassa. Miehestäkin ollut kivaa vaihtelua kun oon päässyt työelämään, alkoi jo käymään henkisesti raskaaksi ilmapiiri kotona, kun oma turhautumiseni alkoi kostautua muille. Ikinä mies ei kuitenkaan painostanut menemään töihin ja "hankkimaan rahaa".
Että meilläkin aika kivasti mennyt, kunhan kumpikin pidetään parisuhde, perhe ja koti etusijalla, eikä mennä mukaan nykymaailman pyöritykseen, se on monet parisuhteet ja perheet tuhonnut. Kotiin on moni kuollut, mutta varmaan vielä useampi sen ulkopuolelle! ;)
Onnea vaan "leppoisiin päiviinne", nauttikaa toisistanne! - kyllä nautimme
Suomi-Miehen Suomi-Nainen kirjoitti:
Hieno homma! Toimii mun mielestä erinomaisesti noinkin, jos asioista on aikanaan yhdessä sovittu ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Kaikille naisille -ja miehillekään- ei moinen järjestely sovi, se on niin luonteesta ja tilanteesta kiinni, mutta itse kannatan "wanhan ajan meininkiä" (osittain), vaikka olen vasta 30 ja perhe-elämä vielä melko alussa. Kuitenkin mulle se on sopinut aika hyvin, että olen kotona ja hoidan kodin ja lapsen, TIETTYYN pisteeseen asti; aina jossain vaiheessa tulee se fiilis että on kiva mennä vaihteeksi töihinkin ja kantaa vähän kortta yhteiseen kekoon, sekä saada omaa käyttörahaa ja oma auto käyttöön. Helpompi viedä lastakin harrastamaan kun ei ole miehen auton ja rahojen varassa. Miehestäkin ollut kivaa vaihtelua kun oon päässyt työelämään, alkoi jo käymään henkisesti raskaaksi ilmapiiri kotona, kun oma turhautumiseni alkoi kostautua muille. Ikinä mies ei kuitenkaan painostanut menemään töihin ja "hankkimaan rahaa".
Että meilläkin aika kivasti mennyt, kunhan kumpikin pidetään parisuhde, perhe ja koti etusijalla, eikä mennä mukaan nykymaailman pyöritykseen, se on monet parisuhteet ja perheet tuhonnut. Kotiin on moni kuollut, mutta varmaan vielä useampi sen ulkopuolelle! ;)
Onnea vaan "leppoisiin päiviinne", nauttikaa toisistanne!Vietimme viime vuonna rubiinihääpäivää (40v.) ja olemme todella tyytyväisiä nyky oloomme. Rakkauselämä kukoistaa hyvin (melkein päivittäin) ja ei ole huolta huomisesta. Molemmilla on omat harrastuksensa, joihin on riittävästi aikaa kuin myös yhteisiin harrastuksiin. Joskus meilläkin oli vaikeita aikoja, mutta yhdessä niistä selvittiin. Ei elämä tosiaan ole aina ruusuilla tanssimista. Mutta kun yrittää saada asiat menemään oikeaan suuntaan niin kyllä se useinmiten onnistuu. Toisen kunnioitus ja luottamus ovat tärkeitä tekijöitä elämässä. Jos ne puuttuvat, pohja ei ole kovin vahva.
Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudelle. - suomi-miehen suomi-nainen
kyllä nautimme kirjoitti:
Vietimme viime vuonna rubiinihääpäivää (40v.) ja olemme todella tyytyväisiä nyky oloomme. Rakkauselämä kukoistaa hyvin (melkein päivittäin) ja ei ole huolta huomisesta. Molemmilla on omat harrastuksensa, joihin on riittävästi aikaa kuin myös yhteisiin harrastuksiin. Joskus meilläkin oli vaikeita aikoja, mutta yhdessä niistä selvittiin. Ei elämä tosiaan ole aina ruusuilla tanssimista. Mutta kun yrittää saada asiat menemään oikeaan suuntaan niin kyllä se useinmiten onnistuu. Toisen kunnioitus ja luottamus ovat tärkeitä tekijöitä elämässä. Jos ne puuttuvat, pohja ei ole kovin vahva.
Toivon myös sinulle kaikkea hyvää tulevaisuudelle....ja ONNEA "hääparille" ja rakastavaisille, ihana lukea että teitäkin on olemassa. Perässä yritetään tulla, vaikka helppoa se ei aina ole. (Mutta eikös niitä ylämäkiä maailmassa ole tasan yhtä paljon ku alamäkiäkin, se on varmaan joku luonnon tasapaino ihmissuhteissakin; välillä pitää ottaa vauhtia alhaalta, että pääsee ylös asti...) Yhteinen taival vasta alussa, mutta toivoa on, kun vaan ei luovuta helpolla ja osaa nauttia elämän OIKEISTA tärkeistä asioista, silloin löytää onnen oman kodin kätköistä ja kullan kainalosta, ei sitä maailmalta kannata etsiä jos sen kerran on löytänyt.
:)
- toisinpäin.
Ja minä kyllä säälin tuota, joka sanoi, että nainen on herkkä ja huolta pitävä osapuoli, kun mies taas joku taistelija. Miehellä ja naisella ei ole mitään muuta eroa kuin erilaiset vartalot ja muutama muu fyysinen eroavaisuus, kaikki muu (että naiset olisivat muka tunteellisempia tai herkempiä) johtuu kasvatuksesta ja paskoista sukupuolirooleista, joita meille jankutetaan pienestä pitäen.
Väitän, että minussakin on 5 kertaa enemmän taisteluhenkeä kuin sinussa, vaikka olenkin nainen. Ja mitään hoivaviettiä en varmaan edes omista. Ihmisiä pitäisi ajatella yksilöinä eikä miehinä tai naisina, nainen voi olla myös kovaluonteinen siinä missä mies herkkä. Todella kapeakatseista sanoa, että jokainen nainen olisi huolta pitävä herkkis ja mies taistelija.- PUHUU ASIAA.
TÄYSIN SAMAA MIELTÄ. PASKAN JANKUTUSTA, ETTÄ NAISET ON HERKEMPIÄ JA YM. MIEHELLE PITÄÄ NÄYTTÄÄ KAAPIN PAIKKA JA ´JOS EI KATSONTAKANTA KIINNOSTA, NIIN MENKÖÖN NAAPURIIN.....IKIAJOIKSI....KEHITTYMÄTÖN VÄTYS...
- Repe
Näihin "tutkimuksiin" saa sen vastauksen joka halutaan, valitsee keltä kysyy ja sen jälkeen "asia" rummutetaan mediaan. Valtakunnan virallinen totuus (YLE;n uutiset) lyö leiman niskaan ja kas kummaa, "totuus" näki päivänvalon. Eläköön lobbaus !!
Naisten kotitoikshän lasketaan nykyään kynsien viilaus & hiusten sukiminen, näköjää. Keittiöönhän suomalaista naista ei ole uskaltanut päästää pitkään aikaan ( - -Jere-
Poikasena äiti tekee kaikki kotityöt, seurusteluvaiheessa tyttöystävä tekee kaiken, lopulta vaimo. Kun mies on sitten 40v, alkaa uusi nainen valittamaan asiasta. Siinä on mies ihmeissään, ei hän voi ymmärtää miksi yhtäkkiä täytyy tehdä kotitöitä kun ei koskaan ole tarvinnut tehdä :) Ei sen ikäistä mies enää kouluteta.
Eli katsokaa peiliin hyvät naiset ;) Te teette miehistä tuollaisia.- Jere jyrää
HYVÄ JERE!!!
Olen nainen ja äiti ja tuota olen selitellyt muille, kun komennan poikaani siivoamaan ja auttamaan. Kun ne eräät sanovat vaan, että ei kai sitä tarvi tuossa iässä vielä osata ... ja sellaiset ne pojat on...
Olen sanonut, että tästä pojasta tulee myöhemmin mies (jos luojamme suo) ja ehkä jonkun aviomieskin (jos naiset suo). - -Jere-
Jere jyrää kirjoitti:
HYVÄ JERE!!!
Olen nainen ja äiti ja tuota olen selitellyt muille, kun komennan poikaani siivoamaan ja auttamaan. Kun ne eräät sanovat vaan, että ei kai sitä tarvi tuossa iässä vielä osata ... ja sellaiset ne pojat on...
Olen sanonut, että tästä pojasta tulee myöhemmin mies (jos luojamme suo) ja ehkä jonkun aviomieskin (jos naiset suo).Hieno nainen! Jatka samaan malliin :)
Olin YK-joukoissa ja siellä oli noin 1 pyykinpesukone joukkuetta kohden, jokainen pesi pyykkinsä itsenäisesti. Kun uudet miehet saapuivat, erottuivat nämä paijatut miehet ja fiksut miehet aika nopeasti.
Nämä ”tosimiehet” (paijatut, silti ramboja jo valmiiksi omasta mielestään), olivat niitä onnettomimpia ja naisien paijaamia tyyppejä. Heille ei tietenkään sopinut kysellä neuvoa kuinka pyykinpesukonetta käytetään, joten yön pimeinä tunteina he hiipivät koneelle ja… hajottivat koneen! Minkä jälkeen heillä oli hyvin vähän ystäviä ja paljon vihamiehiä, koska hajonneen koneen jälkeen koko joukkue oli hikisissä ja likaisissa vaatteissa ties kuinka kauan, sillä korjaajaa oli vaikea saada paikalle. Joskus meni toista viikkoa...
Nämä fiksut miehet, äitien hyvin kouluttamat miehet osasivat heti käyttää konetta, tai ainakin kysyivät neuvoa koneen käytössä, mistä kukaan ei heitä mollannut. Päinvastoin, se oli fiksuuden merkki ja pelasti koko joukkueen liikaisilta kalsareilta ym. vaatteilta ties miten pitkäksi ajaksi
Joten jatka poikasi kouluttamista hyvällä maulla. Mutta kohtuus tässäkin asiassa, ettei ihan neitiä tehdä lupaavasta miehen alusta ;)
- Näpsälyyli
Kyllä on monia perheenisiä jotka tekevät kotitöitä siinä missä muijakin. Ja jotkut vielä paremminkin ja vapaaehtoisesti. Tässäkään asiassa ei pidä yleistää.
Mutta kyllä se on naisissakin syytä, että heittäydytään marttyriksi sanomalla: "no, kun et sä osaa, niin teen sen sitten" (huom. olen itse nainen).
Itselläni ei ole ollut valinnan varaa, kun elän yksikseni.
Perhetuttu kyllä sanoi, että heidän mies tekisi, mutta ei se kerkiä illassa tekemään kun yhden asian. Pyykkiä pesi (konepyykkiä) niin mies oli istunut vessanpytyn kannen päällä katsomassa toista tuntia, kun kone pesi. Ei sitten kerinnyt muuta sinä iltana tekemäänkään. Nainen sillä välin on imuroinut ja pessyt lattiat, tiskannut ect..
tutkittu juttu; mies tekee omalla tavallaan (suotakoon se heille, vaikka aikaa tuhlaa) eli yksi asia kerrallaan. vaikka sitten katsois sivusta kun kone hoitaa homman. - päinvastoin
Mies ajaa minut pois keittiöstä kun itse olen käytännöntohelo. Hän jopa nauttii kokkailusta :)
- mukavaa, kun joulunakin
mies tekee puolet kaikesta joulutöistä. mm. ruuan laittamiset.kyllä ne miehetkin tekee niitä ko. kotitöitä, mutta täytyy katsoa vaan vähän erisilmällä niitten tohinoita..
- Siivotaan jäljet
Utelias, kun olen, kysyisin, nauttiiko hän myös kokkailunsa aiheuttamien sotkujen siivoamisesta?
Jos nauttii, silloin hän on kerrassaan upea!
- Pirre
Tulihan tässä muutamia vuosia sitten sarja, missä ukko ja akka vaihtoivat keskenään roolia.
Kun miehet valitti työpäivänsä jälkeen valitti, että akka on ollut kotona kaiket päivät "tekemättä mitään" ja silti ei ollut ruoka ihan just heti-paikalla valmis, kun ukko avas oven.
Sitten kun ukko jäi kotiin kolmen tenavan kanssa. ja akka lähti viikoksi töihin, niin....
ei tarvinne kertoa kuinkas sitten kävikään :=)
Muuta en virka, mutta asennevamma vaimoon muuttui totaalisesti.- saman ohjelman
se tuli tv:stä joskus 70-luvun alkupuolella
- kantsis kokeilla
saman ohjelman kirjoitti:
Just. on tullut kyllä senkin jälkeen, kun olin 70 luvun lopussa vasta leikkikouluiässä (vaikka tuohon aikaan ei sellaisesta tiedettykään, kun leikki- tai esikoulu). Mutta oikeilla jäljillä.
- vastauksen vastaus
saman ohjelman kirjoitti:
Just. on tullut kyllä senkin jälkeen, kun olin 70 luvun lopussa vasta leikkikouluiässä (vaikka tuohon aikaan ei sellaisesta tiedettykään, kun leikki- tai esikoulu). Mutta oikeilla jäljillä.
- sen täyty sitte
kantsis kokeilla kirjoitti:
olla uusinta
- ei käy selville
Tuosta uutisesta ei käy selville, kuuluvatko ns. talonmiehentyöt "kotitöihin", jotka ainakin meidän kotitaloudessa tekee vain minä, mies.
Meillä omakotitalossa noita ovat esimerkiksi lumityöt, ruohon leikkuu, puiden ja pensaiden kevät-/syyshoito, varaava takka (polttopuun hankkiminen, varastointi, sahaaminen, pilkkominen, siirtely, takan polttaminen, tuhkan poisto, takan ympäristön siistinä pitäminen ja puhdistaminen), keväällä sadevesirännien ja -kaivojen puhdistus, ovien saranoiden ja lukkojen öljyäminen ja mahdollinen säätö, sääskiverkkojen poistaminen tuuletusikkunoista talveksi ja keväällä takaisin asennus, autotallin ja varaston puhtaana ja järjestyksessä pito, puutarhan kastelu ja letkuista yms. puutarhatarvikkeista huolehtiminen, talon maalipinnan huolto (esim. uudelleen- ja mahdollinen korjausmaalaus), sauna lauteiden pesu ja parafiiniöljykäsittely 2 kertaa vuodessa, lampun vaihdot, IV-suodattimien puhdistus, IV-koneen asetusten säätö ja vaihto vuodenaikojen mukaan, jäte- ja roskahuolto, kompostointi ja kompostorista huolehtiminen, ylipäänsä kaikkien kodinkoneiden toimivuudesta huolehtiminen (esim. jos rikkoontuu, niin irroitus ja huoltoon toimittaminen ja nouto, tai korjauksen tilaaminen), ja niin ja niin ja niin edelleen. Jos kaikki tämäntyyppinen lasketaan mukaan esim. vaatehuollon ja ruokahuollon lisäksi, niin voin rehellisesti sanoa, että meillä minä teen huomattavsti enempi kotitöitä kuin vaimo.
Ja tietysti vielä erikseen autoista (meillä 2 kpl) huolehtiminen ja ylläpitäminen (pesut, vahaukset, lasinpesunesteiden, oljyjen yms. tarkistukset/ seuranta/lisäykset, imurointi, lastenistuimien säätö/kiinnittäminen/puhdistus, määräaikaishuolloista huolehtiminen, katsastukset, jne.)
Nyt pitää vetää välillä henkeä...minäkin kirjoittanut, että ei minusta tuon minunkaan ukon tarvi näihin helppoihin rutiinihommiin osallistua. Kunhan vain on aina valmis (ja aina on ollut valmis) pyydettäessä vaihtamaan esimerkiksi keittiön tästä päästä taloa tuonne toiseen päähän, ylimääräiseen makuuhuoneeseen, ja taas muutaman vuoden päästä takaisin. Ja nyt se on luvannut rakentaa minulle kolmannen tässä elämässä ihan uuden talon!
Toki teenhän minä paljon niitäkin töitä: tapetoin, maalaan, muuraan, pilkon niitä polttopuita, mitä vaan tahdon. Mutta vain jos tahdon!
Kyllä minusta on HUOMATTAVASTI järkevämpää, että ihmiset saavat erikoistua niihin hommiin itse kukin, joissa ovat luonnostaan hyviä tai harjaantuneet hyviksi.
Jos typeristä arkirutiineista tekee ongelman, niin sittenhän niistä tulee oikeasti ongelma! Ei se auton öljyjen vaihto ole tasan varmasti yhtään kivempaa hommaa kuin pyykinpesu, päinvastoin.- suomi-miehen suomi-nainen
Veit jalat suustani! Ihan ku ois lukenu mun miehen "työlistaa", kun muutettiin omakotitaloon. Just tota se on silläkin takana ja edessä, mun ei siis pidä valittaman jos välillä pitää työntää pyykit koneeseen ja painaa nappia.
Hyvä sinä! Hyvä omakotitalomiehet! Hyvää yötä!
-Ahkeran ja Hyvän Omakotitalomiehen Ylen Tyytyväinen Emäntä - -xtc-
Katsos nuo kaikki talonmiehen hommathan ovat vain sun HARRASTUSTASI. Eihän vaimosi harrastamaa jumppaakaan lasketa kotitöihin.
Sinä teet noita hommia vain sluibataksesi OIKEISTA kotitaloustöistä. :)
- tsokolate
Hyvä Suomi24toimitus..
tunkekaa vittuunna tämä keskustelu,ämmät puunaa ja miehet juo - Filosofi
Eiköhän kasvatus ym. ympäristötekijät määritä sen mitä mies tai nainen tekee kotitöiden osalta. Naarasihmiset matkivat lapsina äitejään ja urokset isiään. Miehen malli perheessä on vaan muuttunnut viimeaikoina niin nopeassa tahdissa, että ei kasvatus ja muut metodit ole pysynyt perässä. Itse olen alle 30-vuotias mies ja minulla on kavereita jotka eivät esimerkiksi osaa pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa lainkaan... Lisäksi jos edellä mainittuja asioita ei ole kiinnostusta opetellakaan, ei se auta yhtään asiaa! ps. Itse kokkaan, pyykkään, tiskaan, imuroin, tamppaan matot, pesen ikkunat... vaimo hoitaakin sitten loput kotiaskareet ja osa noista tehdään yhdessä.
- Laiskahko
Miten tää nyt voi olla mahdollista, että kotityöt eivät ole naisten kohdalla vähentyneet?
Vai mitenkäs se tutkitaan ja hutkitaan, kun nykyään yhä enemmän näitä luxuskoteja käyvät siivoamassa ulkopuoliset, siis naiset enimmäkseen edelleenkin? - M4K1
Naiset tekee enemmän siksi koska eivät anna miesten tehdä!Ainakin näin omalla kohdalla.Ei tule tarpeeksi siistiä yms jos pistää miehen asialle.Ehkä olen vain liian vaativa :)
- M36*
Tjaa mitkä kotityöt? Vai onko minulla ollut huono tsägä kun tuntuu että aina törmään naisiin jotka eivät osaa ruokaa laittaa. Ja se valmiin eineksen osto kaupasta ja lämmittäminen ei ole kokkaamista. En kuitenkaan ole ihan nuorimies minäkään enää ja silti törmään jatkuvasti naisiin jotka eivät osaa esim tehdä karjalanpaistia, hernekeittoa, kastiketta jne suomalaisia perusruokia. Housujen punttien lyhentämistäkään ei enää hallita. Vai lasketaanko se nalkutus kotitöiksi, sehän kyllä osataan ja hyvin ;)
- Suom. mies
No et ole ainoa.
Oma muija ei ainakaan osaa laittaa pätkääkään ruokaa, itse asiassa en edes nykyään päästä häntä keittiöön pilaamaan ruoka-aineita joksikin ihme sörsseliksi.
Minä myöskin useimmiten pesen ja kuivaan pyykit, lähes poikkeuksetta pesen astiat ja huolehdin keittiön siivouksesta. Muustakin siivouksesta teen varmasti yli puolet. Lastenhoitokin, ja läksyissä auttaminen, tuntuu olevan mun vastuulla. Naisten kotitöitä näkyy olevan mm. "sisustaminen", eli kämpän sotkeminen kaaokseen vähän väliä. Ja ko. kaaoksen siivoushan tietysti jätetään miehelle.
Sen lisäksi käyn luonnollisesti töissä ja maksan suurimman osan kustannuksista.
Itseasiassa rupesi vituttamaan koko asian ajatteleminenkin...
- Make
Kyllä se on paskapuhetta, meillä muija on aina iltavuorossa töissä ja nukkuu persehomeessa puoliinpäiviin. Ei ole tehnyt lapsille ruokaa valmiiksi kun tulevat koulusta. Minä teen senkin, käyn kaupassa,pesen pyykin ja laitan astiat tiskikoneeseen. Sitten vielä kuskaan lapset neljä kertaa viikossa harjoituksiin ja käyn vielä päivätöissä. Joten Etla saa haistaa pitkän vitun tutkimuksineen. Kait siellä on jotkin miesvihaajalesbot paremman puutteessa näitä väsänneet.
- lopun alkua
jos naisen päästää pois nyrkin ja hellan välistä. Alistaa ei silti saa:)
- yes_rohkee_Suomalainen
... vahvistaa säännön, eihän yksi tai kaksi tai satakaan vielä muuta totuutta mihinkään, harvassa on ne miehet jotka tekevät enemmän kotitöitä kuin naisensa. Ei silti, kokonaisuuteen mahtuu paljonkin perheitä joissa kumpikin tekevät yhtälailla kotityöt, tai perheitä joissa mies tekee kotityöt kokonaan tai lähes kokonaan, mutta kokonaisuutta se ei muuta juurikaan.
Tietenkin on aina olemassa mainitsemasi mahdollisuus, kuinka tilastoilla valehdellaan... tuollaiset tutkimukset tuskin koskaan antavat mitään varmaa ja pätevää kuvaa todellisuudesta. Ehkäpä takana onkin tarkoitus vaikuttaa johonkin muuhun, kuin mitä annetaan ymmärtää ( esim. halutaan ajaa sukupuolten välille samaa palkkaa samasta työstä tms. ja kun se ei muuten ehkä onnistu, niin tällaisilla tutkimustuloksilla yritetään vaikuttaa vaikka sama palkkaisuus asiaan. Tiedä häntä. Kukaan ei ole kertonut mitkä ovat tutkimuksen teon motiivit, kun tutkimustulos olisi ollut ennakoitavissa jo ilman tutkimustakin.
- aaha..
Aika monessa tilanteesa on että
Mies on töissä ja elättää perheen rahalla
naiset jäävät kotiin koti äideiksi ja siinä tapauksessa tekevät enemmän koti töitä yleensä.
koska muka olisitte kuuleet koti isästä ja naisesta joka elättää perheensä?
tietysti on näitäkin juttuja kun mies on vain laiska paska eikä tee mitään saatika töitä.
mutta omasta mielestäni se mitä ensin sanoin on aika lailla vastaus tohon tutkimukseen - yes_rohkee_Suomalainen
Toisaalta, olihan tuo jo varmaan yleisesti tiedossa ilman tutkimustakin.
Eikös se ole vähän niin, jotta Suomalaiseen kulttuuriin ole kuulunut, mies tekee työt kodin ulkopuolella, nanen tekee työt kotona. Noin siis oli vielä joskus silloin, ennen 60-lukua kaiketi?
Kun naisetkin lähtivät työelämään, jäi tavallaan päälle se vanha kulttuuri ja rooli-jako. Tuskin kotityöt ovat lisääntyneet, mutta helpottuneet ovat. Enää ei tarvitse lipeällä valkaista pyykkiä eikä käsipyykkiä ole pakko enää pestä, koneet ovat vähentäneet työmäärää ja elleivät vähentäneet, helpottaneet ovat. Minäkin olen niin nuori, ettei ole käsitystäkään, kuinka raskasta olisi jos tarvitsisi leivät paistaa itse ja tietenkin ensin tehdä taikinat, kuinka raskasta olisi siivoaminen ilman imuria, miten paljon voimia tarvitsisi piimäkirnun kanssa tai jos joutuisi kaiken pyykin käsin pyykkäämään jne. Tosin käsipyykistä on kokemusta, koska käsin pyykkiä on pestävä päivittäin, olosuhteiden vuoksi, mutta minkäs sille voi, valittaminen ei auta.
Kuitenkin jos ajattelee mitä työnteko olisi maatilalla ilman koneita, ei niin pitkälle tarvitse taaksepäin mennä. Voi ajatella jos nykyaikana asuu kaupungissa ja koneita tai sähköä ei olisi, kaikkeen kodin ylläpitämiseen käytetty aika ja työnmäärä on valtava.
Koska kulttuuri ei ole juuri muuttunut, vaikka naisten tasa-arvoisuus on olevinaan parantunut ja roolitkin muuttuneet, vanha kulttuuri kotitöiden jaosta ei juuri ole muuttunut, sen näkee kyllä lähes joka kodissa, nainen tekee suurimman osan kotitöistä, mies tekee jotain muuta, huilaa...
Pakko myöntää, on onni etten syntynyt Suomeen naisena, vaan miehenä. Toisaalta, yksin asuvana kyllä teen kotityöt ihan itsekseni, sitä kautta on alkanut oppimaan arvostamaan sitä työpanosta jota lukuiset exät ovat tehneet yhdessä asuessamme. Toki se paljastaa sen, on jätkällä tainnut omatkin kotityöt jäädä sälytetyiksi ns.tyttöystävien harteille, ja niinpä sitä yksikseen on jäänyt lattioita kuurailemaan ennen kuin hoksasi, mikä meni pieleen ja alkoi huomaamaan, ettenpä ennen paljoa kotitöitä tehnytkään...
Mistä se sitten johtuu, että kotityöt jäävät naisen hommiksi? Kaiketi se on sitä, että miehenä on jotenkin laiska olento ja miestä nyt sattuu kiinnostamaan illan formula kisa tai lätkä-matsi, niin sitäpä pitää sitten seurata, ei silloin kotityöt saa häiritä elämää. Nainen sitten joutuu tekemään ne kotihommat, koska nainen ei siedä sitä että ne työt jää tekemättä ( nainen kaiketi arvostaa siistiä kotia enemmän kuin mies, mies on ympäripyöreämpi näissä asioissa, liekö geeneistä johtuvaa? ). Nainen sitten tekee ne kotityöt, jotta olisi siistiä, siihen saakka kunnes saa koti-orjan osasta tarpeekseen, jättää kotityöt tekemättä ja viikon päästä mies ihmettelee, miks et ole tiskannut?
No, karrikoidusti noin, mutta näinhän se menee, meni ennen omassa kodissa ja olenpa huomannut, menee samoin myös monen muun kodissa. Onko se se perusero, nainen tahtoo lapsen ja onnellisen ja siistin kodin, mies tahtoo vain naisen joka hoitaa kotia ja mies sitten käyttää ns. vapaa-ajan harrastuksilleen yms. ja naisen harrastukseksi jää se kodinhoito...
Juu, tasa-arvoa, tasa-arvoa. Enpä usko minäkään olisi ratkirienuissani sekkaisessa kodissa, jossa toinen hommaisi harrastustensa kanssa kun meitsi jäisi tiskaamaan, siivoamaan, pesemään, parsimaan ja paikkaamaan ja sitten siitä ei edes saisi väsähtää tai suutahtaa edes joskus. Jep, todella ymmärrän nyt olleeni varsin laiska ja tyypillinen mies... enpä osannut arvostaa naisten panosta kotitöiden hoitamiseen silloinkuin olisi olut ajankohtaista asiaa arvostaa ja ottaa siihen myös omalta kohdaltani osaa.
Kirjoittaisin ehkä pidemmin, mutta en nyt kerkeä, sillä perunat pitää laittaa kattilaan, vesi kiehuu jo. Sen jälkeen koirat täytyy käyttää ulkona, samalla viedä roskis ja pihalta tultuani on laitettava huomisen eväät työhön. Piti kyllä tänään vain levätä ja ottaa hyvä kirja sekä yksi olut, mutta kun pyykkäämisessä meni luhottomasti enemmän aikaa kun olin ajatellutkaan ja kauppareissu piti myös tehdä, niin en sitten ehtinytkään tänäänkään lukea enkä ottaa lungisti. Kuittaan vain, eipä nuo naiset aivan tyhjästä marmata, jos joskus siltä miehistä se sille tuntuukin.
Vaan ihan tosi, elämä on opettavaista, näin se vain menee. Kukahan tekisi minusta koti-isän, ainakin tässä on ehtinyt oppimaan jo kaikenlaista, muutakin kuin ompelemaan,kokkaamaan ja viemään roskat ; ) no se oli vitsi, pärjäilen yksin parhaiten, mutta en yhtään enää väheksy naisten panosta kotitöiden tekijöinä, kyllä nämä " pikku puuhat " raskaasta työstä käy, kokemusta jo on. - VKJ
..ja eikö ole kummallista, että sittenkin naiset elävät pitempään kuin miehet.
Rakkaista huolehtiminen on jollain tavalla sosioeconomisesti kannattavaa ja voimia antavaa. Kannattaisi miestenkin koittaa. - Justiina~
No jos naiset ei niitä kotitöitä hoida niin voi melkein varma olla ettei ne asiat huushollissa tule ikinä hoidetuiksi! Naisilla vaan se hoivaamisvietti ja ne on enemmän siisteyden perään..
- AUgringo
Meillä nainen tekee lähes kaikki kotityöt. Ja hyvä niin. Katson olevani sen verran tavoiteltu alfauros, että naiseni kuuluukin tehdä naputtamatta kotityöt huolella. Jos ei kelpaa, niin kyllä tälle miehelle aina kaunottaria löytyy vaimoehdokkaiksi. Vain luuserimiehet joutuu leikkimään ämmää taloudessaan. Se on jämpti.
- mikä on sotkua
olen päätynyt siihen tulokseen, että mies ja nainen aivan yksinkertaisesti näkevät eri tavalla kodin siisteyden.
Katsopa vaikka miten mies siivoaa: lähinnä keskilattialta ja siinä missä näkyy roskia. Ja mistä naisen pitää siivota - myös sängynaluset, nurkat, sohvan alta, lipaston alta, mattojen alta ym.
Jos aina vaan otettais keskilattia puhtaaksi, niin ennenpitkään näkyy sellainen ilmiö, että lattiassa esim huoneen nurkat on ihan likaiset ja eri väristäkin kuin se muuten siivottu alue.
-
no, kotitöiden jako? Jos kaiken kirjoittaisi ylös paperille, panis sen seinälle vaikka päivä/viikko/kuukausityö -periaatteella. Siitä sitten jaettais?
Meillä se jolla sattuu olemaan rankempi työviikko, saa helpotusta ja toinen tekee silloin enemmän. Mies tekee rankkoja hommia kuten imurointia ja mattoja. Hän kyllä tykkää omat vaatteet aina pestä, lakanatkin usein. Ja paitojen silityksen!
Muistetaan kehua ja halia toisiamme tehdyistä töistä.
-
Ollaan kyllä onnellisia välillä hieman sekaisessa kodissamme, jossa villakoiratkin saattaa pyöriä jaloissa kun ei ole ehditty siivota.(Tilapäisesti)
Ja se suuri Hepuli tulee, kun nurkkiin alkaa kertyä kamaa. Sitten on pakko tehdä raivoisa mullistus talossa ja yrittää ylimääräisiä poistaa.
Lueskelen järkyttyneenä Sekakäyttäjän miehen ja parin muun kirjoittajan juttuja. Ajatelkaa itseänne ja lapsianne, erotkaa ja tehkää oma hyvä elämä! Ei se ole itsekästä.
Terveet elämän vuodet ovat arvokkaampia kuin tajuammekaan niinä terveinä päivinä. Niistä pitää tehdä parhaat mahdolliset. Jokaisella on Oikeus nauttia elämästään, ei vain olla toisen mielivallan ja henkisen väkivallan kohteena. Jokainen ansaitsee saada tasavertaisen kumppanin ihmissuhteeseensa! - Melkoinen Äijä
Minäpä kokkaan itse, tiskaan itse, pesen omat pyykkini, siivoan itse, osaan silittää pyykit, jopa ommella. Silti olen mies isolla M:llä...
Se lähtee ihan kuulkaas kotoa miten elämään suhtautuu. Jos sattuu vastaan emäntä, joka luulee, että minä rupean passaamaan niin lentää se täti pihalle melkoista kyytiä. Tähän kämppään ei naista tarvita elättäjäksi, ei hoitajaksi eikä elätettäväksi.
Vielä vapaalla jalalla, että eikun hihasta kiinni kun vastaan sattuu...- yleistetään
Tilastoista justiin voi yleistää, eikä yhdestä tapauksesta.
- ...................
mistä se taas johtuu että monessa muussa jutussa miehet joutuu tekee enemmin asiaa, nyt en tarkoita poraamista ja sahaamista. missä se tasa-arvo on?
naisia yhteiskunta huomioi paljon enemmin ja saa sympatiaa virastoilta ym enemin missä tää tasa-arvo on?
mikä on ollut naisen rooli jo sitten ensimmäisen sodan jälkeen tai ennen? kodin hoito ja lastenhoito entä miehen? mutta olis varmaan syytä keskittyä enemmin siihen yhteiskunnan taholla olevaan tasa-arvoon eikä siihen kuka tiskaa kattiloita enemmin. kun yhteiskunta osaa käsitteen tasa-arvo niin ehkä se tulee siitä koteihin ja. sitä pienet perässä mitä iso edellä prk idiotti kuka tän aiheen keksikään laittaa tänne! - jeppe1968
tuon tutkimuksen tulos.
Varmasti monissa paikoissa noin on, mutta ei meillä.. heh toivoisin kyllä että olisi mutta ei niin ei. Kummallista että meillä ei esim kodinhoitohuone siivoonnu itsestään vaan 90 % se on minun heiniä. Suomeksi ... en sano mitä.
Löytyisikö minulle sellainen nainen joka voisi tehdä asioita tasapuolisesti.
Mutta näin - ASIA ON FAKTA
Taas tyypillistä eipäs juupas- väittelyä, joka on niin VITUN turhaa. Jos asia mättää niin Vittuun foorumilta ja tekee asialle jotain eikä kitise kuin Pikkulapsi. Jos asiasta ei voi edes keskustella oman kumppanin kanssa niin asiat vaakakuppiin. Lähe suhteesta tai kestä se valittamatta. Asiat ei hoidu foorumilla roikkumalla vaan oittamalla kissa pöydälle ja tekemällä asialle jotain.
Meillä asiat luistaa kuin rasvattu mummo. Kaikka askareet tehdään fifty-fifty ja suurinosa vielä niin, että yhdessä toisilleen seuraa pitäen.- eräs...
Juu oli kyl pakko yhtyä tähän. Valittavat täällä ku on asiat huonosti. Mitä ne ulkopuoliset pystyy muka tekemään toisten elämän asioihi. Ja eiks se oo semmone homma, että toisten asioihi ei puututa. Ja tosiaan voi aina lähteä suhteesta jos ei kelpaa kumppanin seura tai sitten hoitaa se kunnialla.
- löytynyt
Asiaan on helppo ratkaisu. Ei muodosteta parisuhteita. Tähän suuntaan kehitys onkin meitä viimeaikoina vienyt.
Kaikki on sinkkuja tai yksinhuoltajia. Ei ongelmaa työnjaosta. Jokainen saa senjälkeen tehdä kaikki työt 100 %:sesti itse tai ostaa palveluna joltain yritykseltä.
Tätäkö kaipaatte?
Tässä on nyt haluamanne resepti vapaa-aikanne lisäämiseksi. - Lelle
Mä en ymmärrä miten voi tehdä viikossa kotitöitä ilmeisesti kymmeniä tunteja? Jos kerran naiset tekee 9h viikossa enemmän kuin miehet? Mä teen varmaan kuukaudessa korkeintaan tuon 9h. Tietysti jos joka päivä imuroi ja luuttuaa, tiskaa ja pyykkää käsin, muuten en kyllä ymmärrä.
- apina
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?
Erohan syntyy jo siinä että naiset yleensä hoitavat lapset. Kotiäitinä oleva nainen kun 9h risat enemmän kotityötunteja jo päivässä sinä aikana kun mies on töissä. Normaaliin 8 tuntiin kun lisätään työmatkat ja kenties kaupassakäynnit niin 9h saadaan kevyesti täyteen. Lastenhoito kun voidaan laskea jatkuvaksi työksi, mitä se hyvin pitkälle onkin. Sitten kun lapsi/lapset on päikkäreillä pyykätään ja laitetaan ruokaa.
Tämä kotityöaika kun jaetaan lapsettomien parien kesken niin saadaan tilastot näyttämään siltä ettei miehet tee kotona töitä ollenkaan. Varsinkin kun remontit yms. kunnostukset, autoon liittyvät jutut, lumenluonti yms. eivät taida kuulua kotitöihin.
Tulosta en yhtään ihmettele, mutta kannattaisi miettiä mitä sen taustalla on ennenkuin syyllistää miehiä laiskoiksi.
- maalainen vaan
Melko omituista tämä tasa-arvokeskustelu. Ehkä tämä johtuu siitä, kun ihmiset sullotaan keskustoihin. Siellä ei olisi niin sanottua ”miestyötä”. Maaseudulla ei tällainen tasa-arvo oikein toimisi. Olisi aika hurjaa sanoa vaimolle: ”Ota tuo moottorisaha ja hae traktorilla metsästä rankakuorma”. Mielestäni naiset voivat tehdä kotityöt ja pitää se naisellisuutensa.
Itse olen ollut hoitovapaalla kun lapsi oli 8 kk:ta ja lisäksi oli 2 vuotias. Ei ollut mitään ongelmia. Siivous sujui siinä samalla ja ruuan keitto. Tarvittaessa vaimo teki osan ruuasta aamulla jota en osannut. Ja homma toimi.
Suurin huoli on naisilla siinä, että he menettävät paikkansa siinä kodin yhteisössä. Heillä ei olisi oikein mitään selvää ”paikkaa” mikä kuuluisi hänelle. - Eksutihjn
Luonnollinen syy:
Historiasta!
Nainen on aina ollut miestä heikompi,joten nainen on tällöin miehen vallassa, niin mies määrää asiat.
Miksi tämä väite tulisi muuttaa nyt nykyaikana?
. - Epäarvoinen
Paskanjauhantaa, moni ukko tekee nykyää enemmä kotihommii ku akat.
- nimetön mies
Taidan olla onnellisin mies täällä palstalla kun vaimoni ei ole iänkuuna päivänä että tekisitpä sinäki joskus jottain kotona. Onhan niitä töitä huushollin ulkopuolella ja sitten kuka on suuri tulosin niin kait se tässä yhteiskunnassa saa sitten olla kotona jouten ja joka on jatkuvasti kotona niin sillä kait on aikaa tehä koti juttuja.
- johtaja 112
Normaali täys päinen nainen tekee kotihommat kitisemättä ettäs tiiätte. En edes vaivaudu pyytämään miestäni tekeen mitään kun kerran huolehtii lumihommista ja nurmen leikaamisesta.
- Heli
Kyllä se niin on, että jos mä olen töissä 7-17 ja mies 8-16 niin me jaetaan kyllä jossain määrin kotityötkin. Minkä takia minun täytyisi tehdä kaikki kotityöt oman työni lisäksi?? En tarkoita, että mieheni tekisi kaikkea hänkään, mutta kai niitä töitä voi jossain määrin jakaa sen mukaan, mitä kukin osaa ja jos ei osaa, voi aina opetella!
Meillä esim. mä teen ruoat, kun mies ei oikeaasti osaa niistä mitään (?!) ja mä en tunnetusti tykkää tehdä ruokaa, joten ollaan sovittu, että mies esim. kuorii ne perunat siihen hyvään soppaan ja mä sitten teen ne loput tai että mies imuroi ja hoidan pölyt ym. Tai että mies vaihtaa lakanat niin mä sitten hoidan koko huusnollin vaatehuollon aina. Ei se voi olla niin vaikeaa.
Todellisuudessahan mä teen paljon enemmän kuin mies, mutta ainakin ne asiat, joista mä en ehkä tykkää tai on mulle raskaita (imurointi, nostelut), mies tekee. - kyllästynyt
Miesten ei tartte muuta kuin käydä töissä ja ajatella kyrpäänsä. Sama käykö nainen töissä vai onko kotona, jokatapauksessa saa tehdä kotityöt, hoitaa lapset ja huolehtia kaikista asioista. Näin se vaan on. Ihan sama sitten olla kotona, jää edes jotain omaa aikaa.
- (n)-86
Täs kun on näitä ylempänä olevia kommentteja lukenut niin huomaa, et ihmiset helposti vaan syyttelee toisiaan eikä ollenkaan mietitä, mistä asia oikeesti johtuu! Jos kerran on niin että naisten mielestä miehet hoitaa hommansa huonosti niin tehkää sit asialle jotain älkääkä jääkö ruikuttamaan!
Pistäkää kotityöt puoliksi ja antakaa toistenne hoitaa homma kuntoon omalla tyylillään ja kuitenkin niin, että hommat on hoidettu molemmin puolin hyvin. Tottakai palautetta sen jälkeen voi ja saakin antaa, mutta ne kannattaa ottaa/antaa rakentavana palautteena eikä moittimisena. Aikuisiahan tässä kuitenkin ollaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292083
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051906Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841679Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy661559Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331212- 851202
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561152- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023