hei!löytyykö tältä palstalta albanialaisten tyttöystäviä/vaimoja? ja siis albaanian albaanien.
itse asun kreikassa albanialaisen avokkini kanssa ja suunnitelmissa olisi (n.vuoden päästä)suomeen muutto ja naimisiin meno. kaipailisinkin kaikenlaisia kokemuksia esim. tulevasta paperi sodasta,miten miehesi on viihtynyt suomessa jne!
albanialaisten puolisoita?
55
6650
Vastaukset
- meita loytyy
Olen naimisissa albanialaismiehen kanssa, emme tosin asu Suomessa, mutta tunnen useita Suomessa asuvia albanialaisia. Nama miehet ovat lahes poikkeuksetta tulleet Suomeen Kreikasta, missa ovat tavanneet tyttoystavansa/vaimonsa. Suurin osa naiden parien avo-/avioliitoista on paattynyt eroon, syysta tai toisesta. Monien olen kuullut sanovan, etteivat ikina uskoneet, etta Suomessa voisi olla niin vaikea loytaa toita ym. Kreikassa kun on aivan toisin.
Onhan toki heitakin, jotka ovat sopeutuneet: oppineet kielen, loytaneet toita jne. Muuttoa on syyta harkita perusteellisesti ja ottaa jo etukateen selvaa asioista (tyopaikoista, kielikursseista ym.). Miehellasi voi olla aivan toinen kasitys Suomesta, joten realiteetit on hyva ottaa huomioon. Toita tekemaan tottuneen miehen mieli voi menna apeaksi viruessaan kaikenmaailman kielikursseilla ja rahan ollessa tiukoilla.
Suomen suurlahetysto/konsulaatti Kreikassa ja UVI antavat tietoa lupa-asioista.- JavorBanana
"tunnen useita Suomessa asuvia albanialaisia. Nama miehet ovat lahes poikkeuksetta tulleet Suomeen Kreikasta, missa ovat tavanneet tyttoystavansa/vaimonsa."
-Heh. Näinhän se menee. Suomalaisnainen löytää alemman kehitystason miehen maasta kuin maasta - pohjois-afrikkalaisen ranskasta tai hollannista, albaanin kreikasta tai italiasta, turkkilaisen saksasta, serbin ruotsista. Täytyy sanoa, että usealla suomalaisnaisella on kyllä pettämätön vainu :)
"Suurin osa naiden parien avo-/avioliitoista on paattynyt eroon"
-Vaikka 90% sen kieltääkin. Hyvä, että edes joku tunnustaa tosiasiat. Odotellaan nyt vielä, että joku kommentoi "kyllä suomalaisetkin eroavat".
Hauska palsta! - eka
kiitti vastauksesta!jos voin vielä udella niin,menittekö naimisiin suomessa vai muualla?
tällä hetkelläsuurin mysteeri nimittäin on se ettämitä papereita mieheni tulisi pyytää albaniasta esteettömys todistusta varten...osaisitko auttaa yhtään?kyselin jo maistraatistakin,mutta sieltä ei nyt kovin selvää vastausta tullut.
niin,ja totta puhut,olen kyllä tiedostanut tulevat ongelmat,helppoa ei todellakaan tule olemaan,ainakaan alkuun..mutta "kaiken se kestää".olen jo miehelleni kertonut suomesta enemmänkin negatiiviseen sävyyn,kaikki tosiasiat mitään kaunistelematta.joten turhia odotuksia ei luulisi olevan.
ja sehän on tosiasia että KAIKISSA suhteissa täytyy ottaa se riski,oli mies tai nainen minkämaalainen tahansa niin samat riskit on aina olemassa.
pitää varmaan lopettaa tää stressaaminenja luottaa siihen että asiat hoituu sitten ajallaan! - ei tiedä mitään!
JavorBanana kirjoitti:
"tunnen useita Suomessa asuvia albanialaisia. Nama miehet ovat lahes poikkeuksetta tulleet Suomeen Kreikasta, missa ovat tavanneet tyttoystavansa/vaimonsa."
-Heh. Näinhän se menee. Suomalaisnainen löytää alemman kehitystason miehen maasta kuin maasta - pohjois-afrikkalaisen ranskasta tai hollannista, albaanin kreikasta tai italiasta, turkkilaisen saksasta, serbin ruotsista. Täytyy sanoa, että usealla suomalaisnaisella on kyllä pettämätön vainu :)
"Suurin osa naiden parien avo-/avioliitoista on paattynyt eroon"
-Vaikka 90% sen kieltääkin. Hyvä, että edes joku tunnustaa tosiasiat. Odotellaan nyt vielä, että joku kommentoi "kyllä suomalaisetkin eroavat".
Hauska palsta!Minä ainakin löysin serbini ihan Suomesta.
- .....
eka kirjoitti:
kiitti vastauksesta!jos voin vielä udella niin,menittekö naimisiin suomessa vai muualla?
tällä hetkelläsuurin mysteeri nimittäin on se ettämitä papereita mieheni tulisi pyytää albaniasta esteettömys todistusta varten...osaisitko auttaa yhtään?kyselin jo maistraatistakin,mutta sieltä ei nyt kovin selvää vastausta tullut.
niin,ja totta puhut,olen kyllä tiedostanut tulevat ongelmat,helppoa ei todellakaan tule olemaan,ainakaan alkuun..mutta "kaiken se kestää".olen jo miehelleni kertonut suomesta enemmänkin negatiiviseen sävyyn,kaikki tosiasiat mitään kaunistelematta.joten turhia odotuksia ei luulisi olevan.
ja sehän on tosiasia että KAIKISSA suhteissa täytyy ottaa se riski,oli mies tai nainen minkämaalainen tahansa niin samat riskit on aina olemassa.
pitää varmaan lopettaa tää stressaaminenja luottaa siihen että asiat hoituu sitten ajallaan!Me asumme Englannissa ja menimme taalla naimisiin. Meilta ei esteettomyystodistuksia vaadittu, syntyma/virkatodistus riitti molemmilta, jossa siis mainittiin siviilisaaty. Jos miehellasi ei sita ole, voi joku hanen Albaniassa oleva sukulainen sen hankkia, olettaen tietenkin, etta heilla on passivalokuvakuva(t) miehestasi. En kuitenkaan tieda, missa olette ajatelleet menevanne naimisiin. Homma hoituu vain tiedustelemalla suurlahetystoista, konsulaatista, maistraatista jne. Ja onhan miehesi laillisesti Kreikassa eli hanelta loytyy green card (kaiketikin viela kaytossa...)?!
Olet oikeassa, etta elamassa on otettava riskeja. Muuton kuitenkin tekee helpommaksi se, etta tiedostaa, mita edessa sattaa olla eika elele pilvilinnoissa ja kuvittele suuria. Onnea matkaan!
- albanialaisen tyttöystävä
Moi!
Noista asioista mulla ei oo kokemusta, koska mäkin yritän vasta saada poikaystävääni Suomeen, viisumisota meneillään :/ ollaan seurusteltu noin puoltoista vuotta.. Kaukosuhteessa ollaan oltu ja nyt se rupee jo kyllästyttää, tarkotus ois että poikaystävä pääsis tänne siks aikaa kunnes oon lopettanut koulun. Mekin tavattiin Kreikassa :)- eka
hienoa että löytyy muitakin!!tiedä vaikka joskus tavattaisiinkin sitten joskus kun molempien rakkaat on suomessa :) me molemmat todellakin elellään nyt kreikassa ja avokillani on kreikan oleskelulupa,joten meillä ei tule olemaan tuota viisumi-hässäkkää.suomessa oltaisiin menossa naimisiin(lähinnä minun "painostuksesta"..kaikki kaverit,sukulaiset jne täällä)noh,mutta siihenkin on vielä aikaa!
mutta huolia riittää niiin paljon:miten mieheni tulee viihtymään (jonkunlaiseen rasismiin ainakin jo tottunut,hiton kriekut!!),löytyykö kavereita,löytyykö töitä jne jne,listaa voisi jatkaa loputtomiin..välillä kyllä pelottaa!tässäkun vielä sellainenkin ongelma että tämä mun mies ei osaa englantia eikä suomea..opiskelut parhaillaan alkamassa.
kyllä varmasti kyllästyttää kaukosuhteessa eläminen..voimia sekin vaatii!toivottavasti kaikki menee teidänkin osalta hyvin :) - noh...
eka kirjoitti:
hienoa että löytyy muitakin!!tiedä vaikka joskus tavattaisiinkin sitten joskus kun molempien rakkaat on suomessa :) me molemmat todellakin elellään nyt kreikassa ja avokillani on kreikan oleskelulupa,joten meillä ei tule olemaan tuota viisumi-hässäkkää.suomessa oltaisiin menossa naimisiin(lähinnä minun "painostuksesta"..kaikki kaverit,sukulaiset jne täällä)noh,mutta siihenkin on vielä aikaa!
mutta huolia riittää niiin paljon:miten mieheni tulee viihtymään (jonkunlaiseen rasismiin ainakin jo tottunut,hiton kriekut!!),löytyykö kavereita,löytyykö töitä jne jne,listaa voisi jatkaa loputtomiin..välillä kyllä pelottaa!tässäkun vielä sellainenkin ongelma että tämä mun mies ei osaa englantia eikä suomea..opiskelut parhaillaan alkamassa.
kyllä varmasti kyllästyttää kaukosuhteessa eläminen..voimia sekin vaatii!toivottavasti kaikki menee teidänkin osalta hyvin :)Käsittääkseni Suomessa on albaanimiehiä pilvin pimein, mistä sitten johtuneekaan... Et todellakaan ole yksin.
- mutta!
noh... kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa on albaanimiehiä pilvin pimein, mistä sitten johtuneekaan... Et todellakaan ole yksin.
varmasti löytyykin..(tosin itse en ole törmännyt)
mutta löytyykö niitä suomi-albania pariskuntia?!
kas näin. - niin....
noh... kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa on albaanimiehiä pilvin pimein, mistä sitten johtuneekaan... Et todellakaan ole yksin.
Albaanialaisia ei täällä Suomessa ole paljon, mutta Kosovon albaaneja vähän yli 3000. Kosovon albaanit tulivat Jugoslavian sodan takia, et taida paljon seurata uutisia maailmalta.
- jos ei
eka kirjoitti:
kyllä varmasti kyllästyttää kaukosuhteessa eläminen..voimia sekin vaatii!toivottavasti kaikki menee teidänkin osalta hyvin :)osaa suomea, paitsi ehkä jostakin etnisestä ravintolasta eli kebab-paikasta. Työolot ja palkka eivät niissä päätä huimaa.
Jos miehesi saa oleskeluluvan Suomesta, hänellä on käsittääkseni mahdollisuus saada kolmen vuoden ajan Kelalta kotouttamistukea, siis rahaa. Riippuu vähän sinun ansioistasi. Mutta jos hän saa, niin ne kolme vuotta kannattaa ehdottomasti opiskella, ensin kieli ja sitten jokin ammatti.
Kavereita löytynee ainakin pääkaupunkiseudulta, nimittäin Kosovon albaaneja. Voi olla, että mielestäsi niitä löytyy liikaakin. Parempi kun ei paljoa kavereiden kanssa kulje, vaan opiskelee senkin ajan. Voi muuten mennä pelkäksi kulmilla notkumiseksi.
Suoraan sanoen, ruusuisemmankin tulevaisuuden voisit itsellesi ja ehkä miehellesikin järjestää unohtamalla häähaaveet. Mutta minkäs sille voi, jos on rakastunut.
Albanian kulttuurista kiinnostuneet, lukekaapa vastikään suomeksi ilmestynyt Ismail Kaderen palkittu romaani "Särkynyt huhtikuu". - albaaneja
niin.... kirjoitti:
Albaanialaisia ei täällä Suomessa ole paljon, mutta Kosovon albaaneja vähän yli 3000. Kosovon albaanit tulivat Jugoslavian sodan takia, et taida paljon seurata uutisia maailmalta.
Kyllä sieltä Kreikasta on useampikin ihka albaanimies lomatuliaisinia tuotu. Kosovon albaanit on sitten eri juttu, albaaneja tietty hekin.
- vain.....
albaaneja kirjoitti:
Kyllä sieltä Kreikasta on useampikin ihka albaanimies lomatuliaisinia tuotu. Kosovon albaanit on sitten eri juttu, albaaneja tietty hekin.
Kosovon albaaneja löytyy tuttavapiiristä ja täytyy kyllä sanoa, että jos niihin miehesi tutustuu niin sinä häntä et paljon enään näe............................................................... Niillä on aivan omat systeemit täällä.Suomalais vaimot ei kuulu siihen, kuin osana, ne toiset naiset ja kaverit tiiviinpänä osana!! Heitä (kosovon albaaneja) on täällä aika paljon ja siksi elelevät pitkälti oman kulttuurinsa mukaisesta. Niin ja vaikka olisit sisäistänyt sen kulttuurin, tulee se olemaan shokki silti, siis näin jos miehesi on tätä tyyppiä, kun nää pääkaupunkiseudun kosovon albaanit. Poikkeuksia varmasti on, joten jos kuvaus ei täsmää nyt kaikkiin, ei kannata hermostua ;)
- just..
albaaneja kirjoitti:
Uvin tilastosta luin, että albanialaisia on 90 Suomessa. Tarkoitan siis Albaniasta tulleita, ei toi nyt luku hirveen suuri ole, verraten muihin kansalaisuuksiin.
Kosovon albaanit, suuri osa tullut aikoinaan sodan takia, mutta varmasti myös avioliiton kautta. - lisää...
vain..... kirjoitti:
Kosovon albaaneja löytyy tuttavapiiristä ja täytyy kyllä sanoa, että jos niihin miehesi tutustuu niin sinä häntä et paljon enään näe............................................................... Niillä on aivan omat systeemit täällä.Suomalais vaimot ei kuulu siihen, kuin osana, ne toiset naiset ja kaverit tiiviinpänä osana!! Heitä (kosovon albaaneja) on täällä aika paljon ja siksi elelevät pitkälti oman kulttuurinsa mukaisesta. Niin ja vaikka olisit sisäistänyt sen kulttuurin, tulee se olemaan shokki silti, siis näin jos miehesi on tätä tyyppiä, kun nää pääkaupunkiseudun kosovon albaanit. Poikkeuksia varmasti on, joten jos kuvaus ei täsmää nyt kaikkiin, ei kannata hermostua ;)
Toi on aika paikkansa pitävä juttu, tosin ei koske kaikkia. Itsekkin tunnen mieheni kautta Kosovon albaaneja. Jos miehesi ei ota sinua koskaan minnekkään mukaan, niin taitaa olla huijausta koko avioliitto. Aina vaan mentäisiin omien kavereiden kanssa, eikös silloin herää jotain? Onko sinut esitelty sukulaisille, ottaako miehesi sinut mukaan Kosovoon?
- viela kommentoin
eka kirjoitti:
kyllä varmasti kyllästyttää kaukosuhteessa eläminen..voimia sekin vaatii!toivottavasti kaikki menee teidänkin osalta hyvin :)Siis mina taalla Englannissa.
Alussa on varmastikin hankalaa, jos englanti ei suju, mutta toisaalta he, joiden englannin kielen taito ei kovin kummoinen ole koskaan ollut, ovat oppineet suomen kielta paremmin kuin taas he, joilla englanti on ollut hallussa. Eivat siis ole pystyneet tukeutumaan tahan kieleen.
Kavereita varmasti loytyy, eika vain niita Kosovon albaaneja. Ainakin paakaupunkiseudulla asuu useita albanialaisia ja he kylla yleensa mielummin viettavat aikaa keskenaan kuin Kosovon albaanien kanssa. Joku tuossa jo varoitteli, ettei kavereiden kanssa kannattaisi hirveasti aikaa viettaa ja se on kylla totta. Kulmilla notkumiseksi se usein sitten menee ja joukossa tyhmyys tiivistyy. Opiskeluun olisi hyva panostaa.
Albanialainen on Albaniasta ja Kosovon albaani Kosovosta. Yritetaan pitaa tama mielessa. Kiitos. :) - albanialaisen tyttöystävä
eka kirjoitti:
kyllä varmasti kyllästyttää kaukosuhteessa eläminen..voimia sekin vaatii!toivottavasti kaikki menee teidänkin osalta hyvin :)Joo, muakin huolestuttaa monet asiat tässä jutussa! Kun me tavattiin niin munkaan poikaystävä ei osannut englantia kuin muutaman sanan! Nyt on oppinut jo vähän lisää. Mun pitäis varmaan käydä ens kesänä tapaamassa mun poikaystävää ja sen perhettä Albaniassa, kun ne on kauheesti pyytänyt! Sekin jännittää :/ Oletko sä käynyt koskaan Albaniassa? Entä teetkö jotain töitä siellä Kreikassa ja osaatko kieltä? Kiva että viimeinkin löyty joku, joka kans seurustelee albanialaisen kans! :)
- vain!
albanialaisen tyttöystävä kirjoitti:
Joo, muakin huolestuttaa monet asiat tässä jutussa! Kun me tavattiin niin munkaan poikaystävä ei osannut englantia kuin muutaman sanan! Nyt on oppinut jo vähän lisää. Mun pitäis varmaan käydä ens kesänä tapaamassa mun poikaystävää ja sen perhettä Albaniassa, kun ne on kauheesti pyytänyt! Sekin jännittää :/ Oletko sä käynyt koskaan Albaniassa? Entä teetkö jotain töitä siellä Kreikassa ja osaatko kieltä? Kiva että viimeinkin löyty joku, joka kans seurustelee albanialaisen kans! :)
niin siis olen se alkuperäinen!eli olin kreikassa au pairina..olin ollut n.6kk kunnes tapasin tän mun miekkosen.kreikan kielen opin tuossa puolessa vuodessa kohtalaisesti ja nyt ei juuri kieli ongelmiakaan,siis kreikkaa puhutaan tän mun miehen kanssa.joka ikinen päivä nähtiin ennen yhteenmuuttoa,yhdessä baaritellaan,kahvitellaan jne (joskus käyn kyllä yksin omien kamujen kaa).ja se on aivan ihme homma etten ole mitään kulttuuri erojakaan huomannut(voi kyllä osin johtua että hän on aivan tavallinen ortodoksi)!aivan samanlaisia hulluja ollaan molemmat :) eikä vielä ole riitojakaan syntynyt,jee.tän mun miehen albanialaiset kaveritkin on aivan loistotyyppejä,monesti oon miettinyt et miks en aiemmin oo tajunnu ottaa albanialaista miestä kun tuntuu kaikki välillä liiankin täydelliseltä :)
täämun mies ei ole halunnut lähteä kertaakaan keskenään kavereidensa kanssa,vaan haluaa minut mukaan.sekin hyvä juttu se!
sukulaisia en ole muita tavannut kuin hänen siskon perheineen ja tädin.toiset kun asuvat albaniassa,ja sinne asti ei olla vielä keretty!
noh!eiköhän ne asiatsitten järjesty,välillä vaan alkaa stressaamaan nää kaikki paperi asiat,mutta kun molemmat uskotaan ja luotetaan että kaikki menee hyvin niin ei siinä muutenkaan voi käydä :)!! - ja lisäys
vain! kirjoitti:
niin siis olen se alkuperäinen!eli olin kreikassa au pairina..olin ollut n.6kk kunnes tapasin tän mun miekkosen.kreikan kielen opin tuossa puolessa vuodessa kohtalaisesti ja nyt ei juuri kieli ongelmiakaan,siis kreikkaa puhutaan tän mun miehen kanssa.joka ikinen päivä nähtiin ennen yhteenmuuttoa,yhdessä baaritellaan,kahvitellaan jne (joskus käyn kyllä yksin omien kamujen kaa).ja se on aivan ihme homma etten ole mitään kulttuuri erojakaan huomannut(voi kyllä osin johtua että hän on aivan tavallinen ortodoksi)!aivan samanlaisia hulluja ollaan molemmat :) eikä vielä ole riitojakaan syntynyt,jee.tän mun miehen albanialaiset kaveritkin on aivan loistotyyppejä,monesti oon miettinyt et miks en aiemmin oo tajunnu ottaa albanialaista miestä kun tuntuu kaikki välillä liiankin täydelliseltä :)
täämun mies ei ole halunnut lähteä kertaakaan keskenään kavereidensa kanssa,vaan haluaa minut mukaan.sekin hyvä juttu se!
sukulaisia en ole muita tavannut kuin hänen siskon perheineen ja tädin.toiset kun asuvat albaniassa,ja sinne asti ei olla vielä keretty!
noh!eiköhän ne asiatsitten järjesty,välillä vaan alkaa stressaamaan nää kaikki paperi asiat,mutta kun molemmat uskotaan ja luotetaan että kaikki menee hyvin niin ei siinä muutenkaan voi käydä :)!!niin asuuks se sun poikaystävä tällä hetkellä albaniassa?
nyt ite oon ollu kuukauden lomalla suomessa,joulu jne.viikon päästä sitten takasin kreikkaan ja töitä ettimään! - albanialaisen tyttöystävä
ja lisäys kirjoitti:
niin asuuks se sun poikaystävä tällä hetkellä albaniassa?
nyt ite oon ollu kuukauden lomalla suomessa,joulu jne.viikon päästä sitten takasin kreikkaan ja töitä ettimään!No kiva kuulla että teillä sujuu noin hyvin! Rohkaisee vähän muakin, kun en oo oikein keltään saanu tukea tähän seurusteluun, suurin osa mun sukulaisista ym. suorastaan kauhistelee kun seurustelen albanialaisen kanssa! Mä en ole koskaan nähnyt siinä mitään outoa, tuntuu ihan oikeelta :) Joo mun poikaystävä asuu nyt Albaniassa. Ja hän on kans ortodoksi onneks ;)
- juuh...
No kiva kuulla että teillä sujuu noin hyvin! Rohkaisee vähän muakin, kun en oo oikein keltään saanu tukea tähän seurusteluun, suurin osa mun sukulaisista ym. suorastaan kauhistelee kun seurustelen albanialaisen kanssa! Mä en ole koskaan nähnyt siinä mitään outoa, tuntuu ihan oikeelta :) Joo mun poikaystävä asuu nyt Albaniassa. Ja hän on kans ortodoksi onneks ;)
no hyvin kaikki varmasti menee :) ja tottakai varmasti vaikeuttaa tilannetta tuo kaukosuhteessa eläminen...mutta jos molemmat jaksaa olla vahvoina siihen hetkeen asti kun viimein ootte yhessä (siis loppuelämän,aina aina..niinku mun poikaystävä aina sanoo) niin kaikki menee varmasti teidänkin osalta hyvin :)
mulla oli ihan sama,kauheita epäilyjä ja kysymyksiä joka suunnalta..tyyliin sitä et ootko nyt aivan varma ettei se vaan oleskeluluvan takii suomeen...juu juu.mut just tollaset jutut on niin odotettavissa!isälläkin kyllä ilme jäykistyi kun kuuli että albaanialainen.heh :)
onkosulla sitten tietoo millon se sun mies ois tulossa suomeenmiten pitkään viisumikäsittelyt?
voi että!minä niiin toivon että kaikki menee hyvin!
osaatko muuten albaniaa?ite ostin tossa sanakirjan ja eikun vaan opettelemaan..pitäähän sitä jotenkin osata sitten sen vanhempienkin kanssa keskustella kunhan albaniaan mennään :) - file!
No kiva kuulla että teillä sujuu noin hyvin! Rohkaisee vähän muakin, kun en oo oikein keltään saanu tukea tähän seurusteluun, suurin osa mun sukulaisista ym. suorastaan kauhistelee kun seurustelen albanialaisen kanssa! Mä en ole koskaan nähnyt siinä mitään outoa, tuntuu ihan oikeelta :) Joo mun poikaystävä asuu nyt Albaniassa. Ja hän on kans ortodoksi onneks ;)
mitäs vikaa siinä muslimi albanialaisessa sitten on? Uskonto kun ei siinä maassa näyttele kovin suurta osaa. Kaikenlainen uskonnon harjoittaminen ja raamatun/koraanin tms. omistaminen oli massa kielletty aina vuoteen 1990.......
Kyl täältä suomesta joitakin Suomi-Albania pareja löytyy muutama sieltä täältä.
ps. ei ole pakko mennä naimisiin saadakseen oleskeluluvan suomeen. Asuttu täällä kolme vuotta eikä olla edelleenkään naimisissa. Sitä ennen asuttiin pari vuotta siellä malaga maassa.
Ade Ja!
T: Mie vaan - ja vaan :)
file! kirjoitti:
mitäs vikaa siinä muslimi albanialaisessa sitten on? Uskonto kun ei siinä maassa näyttele kovin suurta osaa. Kaikenlainen uskonnon harjoittaminen ja raamatun/koraanin tms. omistaminen oli massa kielletty aina vuoteen 1990.......
ps. ei ole pakko mennä naimisiin saadakseen oleskeluluvan suomeen. Asuttu täällä kolme vuotta eikä olla edelleenkään naimisissa. Sitä ennen asuttiin pari vuotta siellä malaga maassa.
Ade Ja!
T: Mie vaanno ei tietenkään ole mitään vikaa niissä muslimi albaaneissa :) ite vaan aikoinani seurustelin muslimin kanssa ja siinä suhteessa kulttuuri erot hyppäs silmille aikalailla.mutta kaikki tapaukset tietty erilaisia.mut sen kyllä voin vaan sanoa että kriekut aivan perkeleen rasisteja.helvaatta!en oo kyllä moisiin ees suomessa törmänny ja minä kun luulin et suomalaiset ois jotenkin normaaleja rasistisempii.noh,mut se siitä.
niin,siis ei me sen takia olla naimisiin menossa et suomeen päästäis vaan sen takia että rakastetaan toisiamme,ja että halutaan nyt vielä ihan virallistaa tää yhdessä oleminen :) joka tytön unelmahan on se päivä prinsessana.ja naimisiin menosta päätettiin jo ennen kun oltiin edes puhuttu suomeen muutosta :)
sie oot vissiin kans albaanin heila vai?osaatko sanoo oliko parempi kreikassa vai suomessa? - puhut
file! kirjoitti:
Ade Ja!
T: Mie vaanAlbaniassa on todellakin periaatteessa ihan sama, oletko muslimi, ortodoksi tai katolinen. Tiedan tapauksia, joiden toinen vanhemmista on muslimi ja toinen ortodoksi ja itse sanovat olevansa ortodokseja, kun paasevat nykymaailmassa siten helpommalla. Tiedan eraan katolisen albanialaisen ja han vasta fanaattinen onkin. Mutta jos ei ole Albaniassa koskaan kaynyt eika muutenkaan tutustunut kulttuuriin, niin mita muuta voikaan odottaa kuin "onneksi mun mieheni ei ole muslimi"....
- ja eipä
ja vaan :) kirjoitti:
no ei tietenkään ole mitään vikaa niissä muslimi albaaneissa :) ite vaan aikoinani seurustelin muslimin kanssa ja siinä suhteessa kulttuuri erot hyppäs silmille aikalailla.mutta kaikki tapaukset tietty erilaisia.mut sen kyllä voin vaan sanoa että kriekut aivan perkeleen rasisteja.helvaatta!en oo kyllä moisiin ees suomessa törmänny ja minä kun luulin et suomalaiset ois jotenkin normaaleja rasistisempii.noh,mut se siitä.
niin,siis ei me sen takia olla naimisiin menossa et suomeen päästäis vaan sen takia että rakastetaan toisiamme,ja että halutaan nyt vielä ihan virallistaa tää yhdessä oleminen :) joka tytön unelmahan on se päivä prinsessana.ja naimisiin menosta päätettiin jo ennen kun oltiin edes puhuttu suomeen muutosta :)
sie oot vissiin kans albaanin heila vai?osaatko sanoo oliko parempi kreikassa vai suomessa?ne naimisiinmenon syyt mulle kuulukaan. Aattelin vaan ko tahtoo se yleinen käsitys olla et on "pakko" mennä naimisiin jos suomeen haluaa muuttaa asumaan.... No "pakko" ei ole.
Hakuprosessi sujuu varmaan mukavammin jos oleskelulupaa hakee suomessa paikallispoliisilta eikä uvilta. Meidän kohdalla ainakin poliisi toimi asiallisesti ja haastattelutilanteissa jaksoi olla ystävällinen. Odotusaikakaan ei venynyt ihan äärettömiin svääreihin...
Nii tiedän, mistä puhut kun sanot et ne kriekut on niin maan p#&%/¤#n rasisteja. Mulla meni hermot asua siellä, siksipä päätimmekin kokeilla et miltä se elo täällä suomessa vaikuittais. Hyvin on sujunu tähän asti. Kukin tykkää mistä tykkää, mutta hyvällä asenteella kun on liikenteessä niin auttaa asiaa paljon! (Halu oppia kieltä ja ymmärtää hmm hieman erilaista kulttuuria.. Suomalaiset tuppisuut... ;)
No, mutta hyvvää jatkoa vaan teille ja älkää repikö hiuksia hakuprosessissa.. Se voi olla aika stressaavaa..
T: Mie vaan :) - asia
ja eipä kirjoitti:
ne naimisiinmenon syyt mulle kuulukaan. Aattelin vaan ko tahtoo se yleinen käsitys olla et on "pakko" mennä naimisiin jos suomeen haluaa muuttaa asumaan.... No "pakko" ei ole.
Hakuprosessi sujuu varmaan mukavammin jos oleskelulupaa hakee suomessa paikallispoliisilta eikä uvilta. Meidän kohdalla ainakin poliisi toimi asiallisesti ja haastattelutilanteissa jaksoi olla ystävällinen. Odotusaikakaan ei venynyt ihan äärettömiin svääreihin...
Nii tiedän, mistä puhut kun sanot et ne kriekut on niin maan p#&%/¤#n rasisteja. Mulla meni hermot asua siellä, siksipä päätimmekin kokeilla et miltä se elo täällä suomessa vaikuittais. Hyvin on sujunu tähän asti. Kukin tykkää mistä tykkää, mutta hyvällä asenteella kun on liikenteessä niin auttaa asiaa paljon! (Halu oppia kieltä ja ymmärtää hmm hieman erilaista kulttuuria.. Suomalaiset tuppisuut... ;)
No, mutta hyvvää jatkoa vaan teille ja älkää repikö hiuksia hakuprosessissa.. Se voi olla aika stressaavaa..
T: Mie vaan :)siis niin, etta teilta vaadittiin todisteet yhdessaasumisesta Kreikassa kahden vuoden ajalta? Olen nimittain kuullut joidenkin sanovan, etta heilla ei ollut tarvittavia asiakirjoja, milla ko. asian todistaa ja siksi ainoa vaihtoehto oli menna naimisiin, jotta lupa heltiaisi. Olivat esim. olleet kirjoilla Suomessa, vaikka asuivatkin Kreikassa, ei vuokrasopimusta jne.
- myös äänite
juuh... kirjoitti:
no hyvin kaikki varmasti menee :) ja tottakai varmasti vaikeuttaa tilannetta tuo kaukosuhteessa eläminen...mutta jos molemmat jaksaa olla vahvoina siihen hetkeen asti kun viimein ootte yhessä (siis loppuelämän,aina aina..niinku mun poikaystävä aina sanoo) niin kaikki menee varmasti teidänkin osalta hyvin :)
mulla oli ihan sama,kauheita epäilyjä ja kysymyksiä joka suunnalta..tyyliin sitä et ootko nyt aivan varma ettei se vaan oleskeluluvan takii suomeen...juu juu.mut just tollaset jutut on niin odotettavissa!isälläkin kyllä ilme jäykistyi kun kuuli että albaanialainen.heh :)
onkosulla sitten tietoo millon se sun mies ois tulossa suomeenmiten pitkään viisumikäsittelyt?
osaatko muuten albaniaa?ite ostin tossa sanakirjan ja eikun vaan opettelemaan..pitäähän sitä jotenkin osata sitten sen vanhempienkin kanssa keskustella kunhan albaniaan mennään :)albanian kielen opiskelun avuksi. Löydät ehkä kirjastosta, varmasti ainakin kirjakaupasta. Siitä saa ensiapua käytännön tilanteissa selviytymiseen. Lisäksi opit ääntämään kieltä oikein. Albanian ääntäminen ei ole mahdottoman vaikeaa suomalaiselle, ja sanakirjasi alussa on perusohjeet siihenkin. Kielioppi on sitten luku sinänsä.
Suomessa on muuten lähes mahdoton löytää albanian kielen kursseja.
Vielä sen verran, että Albaniassa ja Kosovossa puhutaan varsin erilaista kieltä. Sanakirja on Albanian-albaniaa.
Suosittelin tässä aiemminkin kirjaa Särkynyt huhtikuu Albanian kulttuurista kiinnostuneille. Toki sekin maa on jo modernisoitunut, mutta siitä saat tietoa kulttuurin juurista. Kiehtova lukuelämys! - myös..
ja eipä kirjoitti:
ne naimisiinmenon syyt mulle kuulukaan. Aattelin vaan ko tahtoo se yleinen käsitys olla et on "pakko" mennä naimisiin jos suomeen haluaa muuttaa asumaan.... No "pakko" ei ole.
T: Mie vaan :)myös teille hyvät jatkot :) koitetaan pitää tukka päässä kunhan se säätäminen sitten alkaa.nyt vähä aikaa saa vielä olla pahempia stressaamatta kun vielä kreikassa asutaan ja oikeessa oot että helpompi hakee paikallispoliisilta sitä oleskelulupaa.huih!
kyllä menee tosiaanki väillä hermot niitten joidenkin kriekkujen kaa (kerran on jopa minutkin uhattu hakata kun albanialaisen kanssa olen),saas sitten nähdä onko asiat miten eri tavalla täällä itäsuomessa!
kaikkee hyvää :)!! - itäsuomessa
myös.. kirjoitti:
myös teille hyvät jatkot :) koitetaan pitää tukka päässä kunhan se säätäminen sitten alkaa.nyt vähä aikaa saa vielä olla pahempia stressaamatta kun vielä kreikassa asutaan ja oikeessa oot että helpompi hakee paikallispoliisilta sitä oleskelulupaa.huih!
kyllä menee tosiaanki väillä hermot niitten joidenkin kriekkujen kaa (kerran on jopa minutkin uhattu hakata kun albanialaisen kanssa olen),saas sitten nähdä onko asiat miten eri tavalla täällä itäsuomessa!
kaikkee hyvää :)!!meki tällähetkellä asutaan. Aika rauhallista on ollu, joku joskus humalapäissään tullu urputtamaan, mutta hiljentyny kun avokki on selvällä suomen kielellä pyytänyt urputtajaa "kauniisti" poistumaan.. Ehkä kerran joku erehtyny ihan selvinkinpäin aukomaan päätään, mut suht. rauhallista porukkaa tääl tuntuu olevan. Työnantajat ei vaan oo kovin avomielisiä ulkomaalaisia kohtaan :(
Koittaakahan tareta siel Kreikan jäätävässä talvessa! :)
T: Mie vaan - niitä
asia kirjoitti:
siis niin, etta teilta vaadittiin todisteet yhdessaasumisesta Kreikassa kahden vuoden ajalta? Olen nimittain kuullut joidenkin sanovan, etta heilla ei ollut tarvittavia asiakirjoja, milla ko. asian todistaa ja siksi ainoa vaihtoehto oli menna naimisiin, jotta lupa heltiaisi. Olivat esim. olleet kirjoilla Suomessa, vaikka asuivatkin Kreikassa, ei vuokrasopimusta jne.
asiakirjoja pitää olla ja helpostihan ne saa jos on kerran kreikassa asunut. Esim. kelalta paperit sosiaaliturvan soveltamisesta ulkomailla oleskelun aikana, puhelinlaskut, käteisen nostot pankista, lentoliput, vuokranantajaa voi myös pyytää kirjoittamaan vuokratodistuksen vaikkei se yleinen käytäntö siellä olekaan. JA onhan se nyt ihan ymmärrettävää, että jollain konstin se yhdessä asuminen on todistettava.
- kaikkii
ja vaan :) kirjoitti:
no ei tietenkään ole mitään vikaa niissä muslimi albaaneissa :) ite vaan aikoinani seurustelin muslimin kanssa ja siinä suhteessa kulttuuri erot hyppäs silmille aikalailla.mutta kaikki tapaukset tietty erilaisia.mut sen kyllä voin vaan sanoa että kriekut aivan perkeleen rasisteja.helvaatta!en oo kyllä moisiin ees suomessa törmänny ja minä kun luulin et suomalaiset ois jotenkin normaaleja rasistisempii.noh,mut se siitä.
sie oot vissiin kans albaanin heila vai?osaatko sanoo oliko parempi kreikassa vai suomessa?ne joilla on albanialainen puolisko katos? Nii tai ei täällä kyllä paljoa tee mieli keskustella.. Onhan tuo jo nähty. Ois kiva kun ois joku semmonen malaga vapaa foorumi jossain, vaan eipä niitä taida kovin helposti löytyä :(
Ois ollu mukava vaihtaa ajatuksia ilman ko malagoja... ;)
Hyvää jatkoa kaikille Albanialaisten puoliskoille ja kaikille muillekin!
T: Mie vaan - vastauksesta
niitä kirjoitti:
asiakirjoja pitää olla ja helpostihan ne saa jos on kerran kreikassa asunut. Esim. kelalta paperit sosiaaliturvan soveltamisesta ulkomailla oleskelun aikana, puhelinlaskut, käteisen nostot pankista, lentoliput, vuokranantajaa voi myös pyytää kirjoittamaan vuokratodistuksen vaikkei se yleinen käytäntö siellä olekaan. JA onhan se nyt ihan ymmärrettävää, että jollain konstin se yhdessä asuminen on todistettava.
Joo, ymmarran kylla, etta yhdessaasuminen on todistettava, ehka muotoilin viestini vaarin... :) Ilmeisesti ongelma oli se, ettei ko. henkilo ollut siirtanyt kirjojaan Kreikkaan (kun ei ollut varma siella asumisen pituudesta) vaan oli siis koko ajan kirjoilla Suomessa, vaikka asuikin Kreikassa eli siis papereita Kelalta ei siten tietenkaan ollut nayttaa.
- vielä ollaan
kaikkii kirjoitti:
ne joilla on albanialainen puolisko katos? Nii tai ei täällä kyllä paljoa tee mieli keskustella.. Onhan tuo jo nähty. Ois kiva kun ois joku semmonen malaga vapaa foorumi jossain, vaan eipä niitä taida kovin helposti löytyä :(
Ois ollu mukava vaihtaa ajatuksia ilman ko malagoja... ;)
Hyvää jatkoa kaikille Albanialaisten puoliskoille ja kaikille muillekin!
T: Mie vaantäällä vielä ollaan.oon siis se alkuperäinen kirjottaja...tossa seurailin vähän aikaa sivusta,kun ei oo kauheen kommentoimisen arvoisia noi viestit.mut jaa,ihan sama.
mut niin joo,kiva kuulla ettei oo ollu ylitsepääsemättömän vaikeeta itä-suomessakaan :)
mie kyllä mietin itekkin just noita juttui et voi olla kyllä kultsin aika vaikee töitä saada,ja sit kavereita ainakin aluks.onneks saa luultavasti töitä mun sukulaisilta,niin ei sit pää levii siinä et tyhjän panttina vaan olis.
kreikassa kyl molemmilla alkaa levitä pää,sille ei voi mitään.malakat aaaa gamoto.
oppiko sun avokki suomen kielen miten helposti?tai kokiko sen vaikeeks? - albanialaisen tyttöystävä
juuh... kirjoitti:
osaatko muuten albaniaa?ite ostin tossa sanakirjan ja eikun vaan opettelemaan..pitäähän sitä jotenkin osata sitten sen vanhempienkin kanssa keskustella kunhan albaniaan mennään :)Niin, parhaiten tässä selviää kun pitää vaan positiivista asennetta yllä, rakkaus on kuitenkin ihana asia, oli sit kaukorakkaus tai ei :)
Ei oo mitään tietoa millon ois mun poikaystävä tulos Suomeen, mun kai sit täytyy lähteä siel Albanias käymään... :)
Joo mulla on kans albanian sanakirja, mutta en osaa sitä vielä! Vaik poikaystävä yrittää kauheesti puhelimessa opettaa :D - se suomen
vielä ollaan kirjoitti:
täällä vielä ollaan.oon siis se alkuperäinen kirjottaja...tossa seurailin vähän aikaa sivusta,kun ei oo kauheen kommentoimisen arvoisia noi viestit.mut jaa,ihan sama.
mut niin joo,kiva kuulla ettei oo ollu ylitsepääsemättömän vaikeeta itä-suomessakaan :)
mie kyllä mietin itekkin just noita juttui et voi olla kyllä kultsin aika vaikee töitä saada,ja sit kavereita ainakin aluks.onneks saa luultavasti töitä mun sukulaisilta,niin ei sit pää levii siinä et tyhjän panttina vaan olis.
kreikassa kyl molemmilla alkaa levitä pää,sille ei voi mitään.malakat aaaa gamoto.
oppiko sun avokki suomen kielen miten helposti?tai kokiko sen vaikeeks?kieli aika vaikeeta opiskella vieraana kielenä... No joka tapauksessa avomies oli ensin noin 1½ vuotta erilaisilla kielikursseilla ja oppi suomea sen verran, että opiskelee nyt ammattikoulussa, jossa opetuskielenä suomi :)
Kyllähän suomenkieli välillä takkuaa, mut ei kai se auta ko yrittää opetella aina vaan lisää ja lisää..
Oon niin utelias et pitää kysyä, et missäpäin kreikkaa te asustelette?
T: Mie vaan - hyvä homma
se suomen kirjoitti:
kieli aika vaikeeta opiskella vieraana kielenä... No joka tapauksessa avomies oli ensin noin 1½ vuotta erilaisilla kielikursseilla ja oppi suomea sen verran, että opiskelee nyt ammattikoulussa, jossa opetuskielenä suomi :)
Kyllähän suomenkieli välillä takkuaa, mut ei kai se auta ko yrittää opetella aina vaan lisää ja lisää..
Oon niin utelias et pitää kysyä, et missäpäin kreikkaa te asustelette?
T: Mie vaanpitää mun nyt sitten kunnolla alkaa opettaa suomee ja ite alkaa sitä albaniaa opiskella :)
ollaan kyllämietitty et jos yrittäjiks ruvettas sitten kunhan suomeen tullaan,ei sit ainakaan ois sitä työ ongelmaa.
juu saat udella,ja rodoksella asutaan :)
se vielä kun niin perhanan pieni saari niin meinaa pälli muutenkin levitä kun ei minnekkään pääse..mut niinhän se on kuitenkin et tietyt jutut on paremmin siellä ja tietyt suomessa.oli mulle aikamoinen shokki kun avokki laittoi mun päätettäväks sen missä asutaan ja minne aletaan sitä oikeeta elämää rakentamaan.ja pitkän harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että haluun suomeen.nyt senkin takii kyselen kaikkee kun tuli paineita et jos se ei viihdykkään suomessa ja jos se on ihan paskana jne..mut pääseehän sitä aina sit vaikka takasin kreikkaan jos siltä tuntuu.
mitä mieltä sun avokkis on suomesta?tykkääkö? - kyllähän
hyvä homma kirjoitti:
pitää mun nyt sitten kunnolla alkaa opettaa suomee ja ite alkaa sitä albaniaa opiskella :)
ollaan kyllämietitty et jos yrittäjiks ruvettas sitten kunhan suomeen tullaan,ei sit ainakaan ois sitä työ ongelmaa.
juu saat udella,ja rodoksella asutaan :)
se vielä kun niin perhanan pieni saari niin meinaa pälli muutenkin levitä kun ei minnekkään pääse..mut niinhän se on kuitenkin et tietyt jutut on paremmin siellä ja tietyt suomessa.oli mulle aikamoinen shokki kun avokki laittoi mun päätettäväks sen missä asutaan ja minne aletaan sitä oikeeta elämää rakentamaan.ja pitkän harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseen että haluun suomeen.nyt senkin takii kyselen kaikkee kun tuli paineita et jos se ei viihdykkään suomessa ja jos se on ihan paskana jne..mut pääseehän sitä aina sit vaikka takasin kreikkaan jos siltä tuntuu.
mitä mieltä sun avokkis on suomesta?tykkääkö?joka maassa on ne hyvät ja huonot puolensa. Me ollaan täällä suomessa viihdytty paremmin kuin siel kreikas koskaan. Mutta nii, eihän sitä voi tietää ennenkö kokeilee että kummassako tykkää enempi elää ja olla. Täällä asiat vaan toimii niin paljon paremmin kuin siellä kreikassa ja suomessa ihmiset (kaikesta huolimatta) osaavat käyttäytyä asiallisemmin ulkomaalaisia kohtaan. Ei tällä palstalla oikein viitti ruveta kovin tarkasti mitään kirjottaan.. ( Huomaat varmaan syynkin..) Mutta Hyviä jatkoja :) Ja karnevaalien odotusta!
- niin!
kyllähän kirjoitti:
joka maassa on ne hyvät ja huonot puolensa. Me ollaan täällä suomessa viihdytty paremmin kuin siel kreikas koskaan. Mutta nii, eihän sitä voi tietää ennenkö kokeilee että kummassako tykkää enempi elää ja olla. Täällä asiat vaan toimii niin paljon paremmin kuin siellä kreikassa ja suomessa ihmiset (kaikesta huolimatta) osaavat käyttäytyä asiallisemmin ulkomaalaisia kohtaan. Ei tällä palstalla oikein viitti ruveta kovin tarkasti mitään kirjottaan.. ( Huomaat varmaan syynkin..) Mutta Hyviä jatkoja :) Ja karnevaalien odotusta!
mut hei,otan nyt riskin...
jos haluut jatkossakin jutskailla niin laita meilii:
[email protected]
ja tietty muutkin albaanialaisten tyttikset jotka täällä jutskaili niin voi kirjotella!
hyviä jatkoja!! - mustafa-pukki
itäsuomessa kirjoitti:
meki tällähetkellä asutaan. Aika rauhallista on ollu, joku joskus humalapäissään tullu urputtamaan, mutta hiljentyny kun avokki on selvällä suomen kielellä pyytänyt urputtajaa "kauniisti" poistumaan.. Ehkä kerran joku erehtyny ihan selvinkinpäin aukomaan päätään, mut suht. rauhallista porukkaa tääl tuntuu olevan. Työnantajat ei vaan oo kovin avomielisiä ulkomaalaisia kohtaan :(
Koittaakahan tareta siel Kreikan jäätävässä talvessa! :)
T: Mie vaanen varmaan arvaakaan kenen kanssa pyörit.Enpä viitsisi vaikkei minun ex- olekaan vaan ex-n tuttu ja bylsiny todella monien naisten kanssa ja tehny eri muijille pentuja.Omat pennutkin kuulemma häpeävät isäänsä.Tyttönsä on sanonut että hävettää olla sillä sukunimellä.Tais olla vanhin lapsista.Naisparat!
Ja mitä olen tuota kuvotusta nähnyt on iljettävä ja todella tyly käytöksinen tappelijapukari.Typerys! - pari sanaa
ja eipä kirjoitti:
T: Mie vaan :)Jos muuttaa Suomeen asumaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin opetella suomen kieli. Kysymys ei ole siitä, onko se vaikeaa vai helppoa, hauskaa vai ikävää. Se on opittava, jos aikoo tehdä töitä ja osallistua yhteiskuntaan, eikä olla pelkkänä vaimonsa tai sosiaalitoimiston elättinä.
Kulttuuriin on myös sopeuduttava. Jos maahanmuuttaja jää odottamaan, että suomalaiset sopeutuvat hänen kulttuuriinsa, tulee odotuksesta pitkä. Satoja vuosia ainakin.
Nämä asiat ainakin suomalaisen puolison pitää ymmärtää ennen kuin tuo tänne toisesta maasta ihmisen. Kyse on myös tämän toisen elämästä, tulevaisuudesta ja onnesta, ei vain sen, joka asuu omassa kotimaassaan oman sukunsa ja elämäntapansa keskellä ja haluaa vielä onnensa kukkuraksi ihanan miehenkin. - mieltä
pari sanaa kirjoitti:
Jos muuttaa Suomeen asumaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin opetella suomen kieli. Kysymys ei ole siitä, onko se vaikeaa vai helppoa, hauskaa vai ikävää. Se on opittava, jos aikoo tehdä töitä ja osallistua yhteiskuntaan, eikä olla pelkkänä vaimonsa tai sosiaalitoimiston elättinä.
Kulttuuriin on myös sopeuduttava. Jos maahanmuuttaja jää odottamaan, että suomalaiset sopeutuvat hänen kulttuuriinsa, tulee odotuksesta pitkä. Satoja vuosia ainakin.
Nämä asiat ainakin suomalaisen puolison pitää ymmärtää ennen kuin tuo tänne toisesta maasta ihmisen. Kyse on myös tämän toisen elämästä, tulevaisuudesta ja onnesta, ei vain sen, joka asuu omassa kotimaassaan oman sukunsa ja elämäntapansa keskellä ja haluaa vielä onnensa kukkuraksi ihanan miehenkin.olen minäkin,ja kaikki nuo asiat jo sisäistänyt.ihan vaan mielenkiinnolla kyselin sitä miten suomenkielen opiskelu on sujunut.ja me mietittiin aluksi sellaista vaihtoehtoa että jos mieheni opiskelisi ensin englantia ja siinä sivussa sitten pikku hiljaa suomea...maassa maan tavalle niinhän se menee...
- Hmmmmm...
mieltä kirjoitti:
olen minäkin,ja kaikki nuo asiat jo sisäistänyt.ihan vaan mielenkiinnolla kyselin sitä miten suomenkielen opiskelu on sujunut.ja me mietittiin aluksi sellaista vaihtoehtoa että jos mieheni opiskelisi ensin englantia ja siinä sivussa sitten pikku hiljaa suomea...maassa maan tavalle niinhän se menee...
Mitä kieltä käytätte kotona?
- puhutaan
Hmmmmm... kirjoitti:
Mitä kieltä käytätte kotona?
siis kreikkaa puhutaan...kotona kaupungillaja kaikkialla :)
- No tota...
puhutaan kirjoitti:
siis kreikkaa puhutaan...kotona kaupungillaja kaikkialla :)
Vähän on kyl ihmeellistä miten suomityttö voi ihastua kreikaksi, kun et kuitenkaan kieltä osaa juuri lainkaan... Ei mahtane kovin syvällisii teidän keskustelut olla... :)
- juuuh...
No tota... kirjoitti:
Vähän on kyl ihmeellistä miten suomityttö voi ihastua kreikaksi, kun et kuitenkaan kieltä osaa juuri lainkaan... Ei mahtane kovin syvällisii teidän keskustelut olla... :)
siis...väitätkö nyt ettei ihminen voi ihastua/rakastua kuin vain ja ainoastaan omaa kieltä puhuvaan?heheheh...
eli jos vaikka osaat puhua englantia hyvin,et voi rakastua sellaiseen ihmiseen jonka kanssa kommunikoisit englannilla(minun tapauksessani kieli kreikka)
hihih...että näin. - ihan...
juuuh... kirjoitti:
siis...väitätkö nyt ettei ihminen voi ihastua/rakastua kuin vain ja ainoastaan omaa kieltä puhuvaan?heheheh...
eli jos vaikka osaat puhua englantia hyvin,et voi rakastua sellaiseen ihmiseen jonka kanssa kommunikoisit englannilla(minun tapauksessani kieli kreikka)
hihih...että näin.Mut jos vieraan kielen kielitaito on luokkaa "vii gou ryym nau?", niin suhde perustuu kyllä jollekin muulle kuin sielujen sympatialle.
- ehkä..
ihan... kirjoitti:
Mut jos vieraan kielen kielitaito on luokkaa "vii gou ryym nau?", niin suhde perustuu kyllä jollekin muulle kuin sielujen sympatialle.
ehkä tollaisessa tapauksessa mut tapukset erilleen..et sinäkään voi kaikkien kielitaitoa tietää.
- joo..
ehkä.. kirjoitti:
ehkä tollaisessa tapauksessa mut tapukset erilleen..et sinäkään voi kaikkien kielitaitoa tietää.
Mut etpä sinäkään kreikkaa osaa.
- perehtyä
mustafa-pukki kirjoitti:
en varmaan arvaakaan kenen kanssa pyörit.Enpä viitsisi vaikkei minun ex- olekaan vaan ex-n tuttu ja bylsiny todella monien naisten kanssa ja tehny eri muijille pentuja.Omat pennutkin kuulemma häpeävät isäänsä.Tyttönsä on sanonut että hävettää olla sillä sukunimellä.Tais olla vanhin lapsista.Naisparat!
Ja mitä olen tuota kuvotusta nähnyt on iljettävä ja todella tyly käytöksinen tappelijapukari.Typerys!albanian onomatolgiaan ensin. Mustafa Ali Hassaneitahan siellä albaniassa onkin ihan pilvin pimein. Naurattaa noi sun juttus :-)
- idiootti
Muista tätä idiootti albaaneistä kun puhut älä ikinä ikinä sekoita uskontoa. Albaanien uskonto on albanialismi ja piste. Me ollaan samanlaisia huolimatta millainen uskonto meillä on puhun nyt albaaneista. Kulttuuri on sama traditiot jne.
- Evelyn....
naimisissa. Viimeiset 9 vuotta ollaan yhteen hiileen puhallettu ja sinä aikana asuttu sekä Kreikassa että nyt Suomessa, pyöräytetty yksi lapsi ja avioiduttu. ;o)
Suomeen olemme kotiutuneet ja mies viihtyy täällä hyvin. Töiden kohdalla meillä on käynyt hienosti, mies kun on periaatteessa koko yhteiselomme ajan ollut työelämässä (joskin lyhyitä jaksoja myös halveksituissa kebab-pizzerioissa). Kun kielitaitoa hänelle karttui tarpeeksi, hakeutui hän suomalaiseen koulutukseen ja on nyt sen turvin hankkinut itselleen vakityön rakennusalalta, jossa viihtyy hienosti.
Paperisodasta minulla ei ole pahemmin kerrottavaa, koska aikoinaan mieheni tuli Suomeen työluvan turvin, eikä meidän siis tarvinnut avioitua viisumin vuoksi. Olen ymmärtänyt, että tämä on jokseenkin harvinaista nykyään, mutta vielä 90-luvun lopulla viisumi heltisi kivutta. ;o) Onnekkaita me siis ilmeisesti.- hienoa
hienoa kuulla että noin hyvin pyyhkii :)
ei tässä todellakaan auta kuin positiivisella asenteella eteen päin ja hommat hoituu :)
ootte ilmeisestikkin olleet onnekkaita jos viisumi on tulla tupsahtanut ilman ongelmia.pitää nyt toivoa meillekkin onnea tuossa paperi hässäkässsä.kaikki menee varmasti hyvin!
hyviä jatkoja!!
- Myös albanialaisen puoliso
Tutkiskella miestäsi, onko innokas alkamaan opiskella uutta kieltä, suomi on vaikea ja kielikurssien taso aika heikko, koska siellä on niin paljon taukoja...ja usein opettajat eivät saa luokkaa kuuntelemaan...
Miksi olette muuttamassa?
Ehdottiko miehesi sitä?
Jos minä saisin valita uudelleen olisin jäänyt maahan jossa tapasimme.
Mieheni on ollut nyt kohta kaksi vuotta suomessa ja hänellä on masennus jota aletaan onneksi hoitaa, toivon vain että tajusimme sen masennuksen ajoissa.
Tiedän, että masennuksen syynä mieheni kohdalla ei ole pelkkä suomessa olo, mutta varmaan auttoi sen puhkeamisessa, kun työn tekoon tottunut mies istuu kaksi vuotta kielikurssilla. Ja kerrottakoon etten ole millään lailla patistanut miestäni työn hakuun, stressin välttämiseksi, olen vain patistanut kielen opiskeluun, koska mielestäni se on tärkeintä, ja ei, me emme elä sossun rahoilla, vaan minun palkallani.
Muistan kun odotimme miehelleni lupaa ja lueskelin näiltä palstoilta juttuja miten miehet ovat muuttuneet pelottaviksi tms. Silloin ajattelin ettei minun kultamussukkani, mutta nyt näen että se voi tulla kenelle vain, mutta mieheni kohdalla kyse on sairaudesta joka siis toivon mukaan on hoidettavissa.
Niin, ja albanialaiset ystävystyy tosi helposti toisten kanssa täällä suomessa, ei se tarkoita että vaikka heillä on maanmiehiään kavereina jotta voivat jutella omalla kielellä ym, jotta masentua ei voisi. Minunkin miehelläni on paljon noita kavereita, ja silti...
Kehoitan todella miettimään asiaa tarkemmin...
Joku oli sinulle vastannut että muuttivat suomeen ja pyöräyttivät lapsen jne..mietin että menikö elämä todella noin ruusuisesti silloin...- Evelyn...
Lainaus: "Joku oli sinulle vastannut että muuttivat suomeen ja pyöräyttivät lapsen jne..mietin että menikö elämä todella noin ruusuisesti silloin..."
Niin, sanotaanko näin että kerroin alun, pikakelasin elämän ja kerroin lopputuloksen. ;o) Eli realiteetit meillä ovat ne, että mieheni tosiaan tuli Suomeen työluvan turvin, joten hänellä oli jo työpaikka tänne tullessaan. Tästä syystä hän ei myöskään läpikäynyt alkutaipaleellamme sitä tavallista tietä kielikursseineen ja työttömyyksineen. Lopputuloksena taas, 9:n vuoden jälkeen, on se, että olemme onnellisia Suomessa: miehelläni ja minulla on vakituiset työt, raha riittää, meillä on hyviä ystäviä ja ihania sukulaisia, olemme terveitä, meillä on ihana tytär ja juuri muutimme ensimmäiseen ihkaomaan asuntoomme. :o) Ainoa harmaa pilvi taivaallamme tällä hetkellä on se, ettemme vuosien yrityksistämme huolimatta ole saaneet toista lasta. :o(
Välillä taas tapahtui paljonkin... Mainitsemistani "kebab-pizzeria elämänvaiheista" voinee rivien välistä lukea, että tuo työpaikka jonka turvin Suomeen saavuttiin, meni jossain vaiheessa alta. Tätä seurasi pätkätyöt niin suomalaisissa hanttihommissa (pesulaa yms.) että pizzeriossa, eikä se tietenkään ketään naurattanut. Hyvän kielipään omaavana, mieheni kielitaito oli kuitenkin tässä vaiheessa hienosti kehittynyt siitä huolimatta, ettei yhdelläkään kielikurssilla ollut ollut, joten hän hakeutui suomalaiseen koulutukseen päästäkseen ns. samalle viivalle suomalaisten työnhakijoiden kanssa. 3½ vuoden puurtamisen jälkeen hänellä oli sitten tutkintopaperit kourassa ja vakityö työvoimapulaiselta rakennusalalta löytyi yllättävänkin nopeasti.
"Hanttihommakautena" meillä oli vaikeuksia. Raha ei tuntunut riittävän, mieheni ei tuntenut itseään arvokkaaksi työssään, riitelimme paljon, lapsemme oli vauvaikäinen ja asuimme jopa sitten asumiserossakin vajaa vuoden kun minä en jaksanut katsella miestäni eikä hän minua... Lievän masennuksen myös minun mieheni kävi läpi tuona aikana, johon sai onneksi apua: terapiaa ja masennuslääkitystä. Pääasia kuitenkin oli, että vaikeuksien yli selvittiin ja nyt kaikki on hyvin. Missään nimessä itse en mielummin asuisi Kreikassa tai missään muussakaan maassa siitä huolimatta, että muutama vuosi oli hankalaa. Sitä se olisi varmasti ollut muuallakin ja meistä kahdesta mieheni on se, joka sopeutuu sosiaalisena ja ulospäinsuuntautuneena ihmisenä paremmin uusiin kuvioihin, ihmisiin ja tilanteisiin. Minä taas olen tyytyväinen pieniin ja tuttuihin piireihin. ;o)
Muuta en nyt keksi kirjoittaa, mutta jos herää kysymyksiä, vastaan kyllä. En halua maalata mitään ruusuista kuvaa Suomesta tai Suomeen muuttamisesta, koska ei se sitä varmasti monille ole. Pääpirteittäin kuitenkin meillä meni hyvin. Täydellisyyteen ei kannata pyrkiä, koska aina elämässä kohtaa kolhuja. Jos odottaa vähemmän, saa enemmän. - pari sanaa
albanialaisen kanssa, mutta olen nähnyt kaikenlaisia kohtaloita, myös monien Suomeen tulleiden albanialaisten.
Suomeen tullaan suurin yleensä odotuksin. Onhan tämän maan elintaso aivan toista luokkaa kuin esim. juuri Albanian. Mies uskoo voivansa perustaa ja elättää täällä perheen ja avustaa lisäksi merkittävästi omaa sukuaan kotimaassa. Hänelle on ehkä aivan vieras ajatus, että vaimo käy työssä eikä huolehdi pienistä lapsistaan kotona.
Todellisuus on sitten usein sitä, mitä kirjoitit. Pettymys, turhautuminen, masennus.
Rakastunut nainen kuvittelee usein pystyvänsä korvaamaan miehelle kaiken: kotimaan, äidinkielen, oman suvun, työn, ystävät, harrastukset.
Tietenkään hän ei pysty. Ei kukaan ihminen pysty sellaiseen. Kun alkuhuuma haihtuu - vuodessa, parissa - on ankean arjen vuoro.
Ehkä tosiaan olisi parempi pysytellä siinä maassa, jossa suhde alkoi. Ei tulisi miehelle niin paljon elämänmuutoksia, ja mielenterveys säilyisi paremmin.
Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem913091HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat692360- 272203
- 821665
Helvetistä ei ole paluuta
Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku3881543Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k591402Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?901342Järjetön Topi-ilta
Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan231224- 561159
- 481094