sopiva auton pito-

aika????

Onko järkevää pitää 20 te:n arvoista uutena ostettua (-06) autoa kaksi vuotta, kolme, neljä vai enemmän? Ajokilsoja tulee vuodessa n. 16 tkm.

Perusteluja esittämällesi pitoajalle, kiitos!

15

1905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velkavolvo

      Auton arvo alenee vuosi vuodelta hitaammin ja sidotun pääoman pienentyessä korkokulut vähenevät. Huoltokulujen kasvu ei ole ongelma ennen kuin tullaan ruostumisvaiheeseen joskus 15-20 vuoden iässä. Pidä surutta loppuun asti ja sijoita säästyvät rahat järkevästi.

    • vastaus...

      Ei ole muuta oikeata vastausta kuin 0 pv. Jokainen päivä tosi kallis. Halpenee ajan myötä, mutta käy epämukavaksi ja turvattomaksi uusiin verrattuna.

    • MeganeMies

      Noilla kilometreillä kannattaa pitää ainakin se kolme vuotta. Tosin mitään kiirettä tuskin tarvii tuonkaan jälkeen pitää, jos auto toimii niin kuin pitää. Jos haluat pelata "varman" päälle, niin vaihda auto kolmen vuoden jälkeen. Näin ei tarvitse "pelätä" yllimääräisiä huoltoja. Autot on tietysti yksilöitä ja ikinä ei tiedä minkälaisen yksilön sieltä tehtaalta saa. Itsellä auto kohta kolme vuotta vanha ja vaihtoon menee sitten kun alkaa autohammasta kunnolla kolottaan :)

    • Kirjallisuudesta

      Kun kumulatiivisten huolto- ja korjauskustannusten summa on sama kuin hankintahinta = taloudellinen käyttöikä.

      • Olisiko näin

        väittäisin että ns. korjauskustannukset vuodessa = hankintahinta niin alkaa vaihto olla edessä. Huoltokustannukset = määräaikaishuollot esim 20tkm välein maksavat saman uudelle autolle kuin 20 vuotta vanhalle autolle jos samat hommat tehdään. Toisaalta 20 vuotta vanhaa autoa ei juuri kukaan raaski viedä merkkihuoltoon. Korjauskustannukset ovat siten kustannuksia jotka tulevat määräaikaishuoltojen päälle


    • mielestäni

      Ajoa näyttää tulevan kohtuullisen vähän.

      Minulla tulee vielä vähemmän eli noin 12-13 tkm/vuosi. Oman vaihtohetkeni olen rajannut siten että ennen 60tkm huoltoa lähtee auto vaihtoon. Aikarajana on viisi vuotta. Näin en koskaan joudu uusimaan renkaita enkä mitään muutakaan ja kallein huolto ei tule minun piikkiini.

      Eli pidän joko neljä tai viisi vuotta.

      • hyvä homma

        perustelet autosi vaihtoa? 60tkm huolto maksaa 100-150 Ekee enemmän kuin 40tkm huolto. Autonarvon tippuminen on suuri kuluerä, ja sinun tapauksessasihna se on 50-70% tippunut joka tapauksessa viidessä vuodessa, joten vaihdat juuri autosi pois kun halvimpien kilometrien aika alkaa. Kaikki eivätonneksi ole näin tyhmiä vaan ostavat autosi ja ajavat onnellisena ja edullisesti seuraavat 5 vuotta. Jatka vaan tähän malliin niin meitä onnellisia on aina 2 jokaista autoasi kohden.


      • hyvä homma kirjoitti:

        perustelet autosi vaihtoa? 60tkm huolto maksaa 100-150 Ekee enemmän kuin 40tkm huolto. Autonarvon tippuminen on suuri kuluerä, ja sinun tapauksessasihna se on 50-70% tippunut joka tapauksessa viidessä vuodessa, joten vaihdat juuri autosi pois kun halvimpien kilometrien aika alkaa. Kaikki eivätonneksi ole näin tyhmiä vaan ostavat autosi ja ajavat onnellisena ja edullisesti seuraavat 5 vuotta. Jatka vaan tähän malliin niin meitä onnellisia on aina 2 jokaista autoasi kohden.

        Autoa kannattaa pitää vähintään 3 vuotta ja enintään 13 vuotta. Ruostekorjaukset tulevat vanhemmassa autossa melko kalliiksi ja autoliikkeen hyvityshinta 1-2 vuotiaasta autosta on lähes tulkoon sama kuin 3 vuotta pidetystäkin. Auto kannattaa vaihtaa aina ennen kalliita huoltoja ja renkaiden uusintaa, itse vaihdan ennen 60000 km rajaa, mutta ajankin alle 10000 km vuodessa. Ennen 100000 km:n rajaa ainakin suosittelen vaihtamaan.


      • on susi?
        james_burton kirjoitti:

        Autoa kannattaa pitää vähintään 3 vuotta ja enintään 13 vuotta. Ruostekorjaukset tulevat vanhemmassa autossa melko kalliiksi ja autoliikkeen hyvityshinta 1-2 vuotiaasta autosta on lähes tulkoon sama kuin 3 vuotta pidetystäkin. Auto kannattaa vaihtaa aina ennen kalliita huoltoja ja renkaiden uusintaa, itse vaihdan ennen 60000 km rajaa, mutta ajankin alle 10000 km vuodessa. Ennen 100000 km:n rajaa ainakin suosittelen vaihtamaan.

        Entäs mulla, kun uutena ostamani ranskalainen peli on temppuillut koko ajan, jatkuvia korjaamolla käyntejä vaikka takuusen asiat on menneetkin? Autolla ikää nyt n. 6 kk, onkos tänkin kohdalla paras pitoaika se 3 vuotta minimissään? Vai onko viisainta koettaa tässä kevään aikana vaihdatella toiseen uuteen autoon? Ei tätä piru vie kohta hermotkaan kestä.


      • Ruostepallo
        james_burton kirjoitti:

        Autoa kannattaa pitää vähintään 3 vuotta ja enintään 13 vuotta. Ruostekorjaukset tulevat vanhemmassa autossa melko kalliiksi ja autoliikkeen hyvityshinta 1-2 vuotiaasta autosta on lähes tulkoon sama kuin 3 vuotta pidetystäkin. Auto kannattaa vaihtaa aina ennen kalliita huoltoja ja renkaiden uusintaa, itse vaihdan ennen 60000 km rajaa, mutta ajankin alle 10000 km vuodessa. Ennen 100000 km:n rajaa ainakin suosittelen vaihtamaan.

        Kalliiksi tulee renkaiden vaihtaminen ostamalla uusi auto. Ihan totta, rengaskerran saa helpostikin 300 - 400 eurolla ja sillä ajaa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Eikä 100 ja 250 tuhannen kilometrin välillä yleensä muutakaan tarvitse vaihtaa kuin öljyt ja jokunen lamppu.

        Hienoa, että on olemassa kaltaisiasi, joilta saa ostaa halvalla erinomaisia vaihtoautoja. Sillä mielestäni juuri nuo 100 tkm ajetut ovat tässä suhteessa kaikkein parhaita.


      • Samuli Von Mussen
        on susi? kirjoitti:

        Entäs mulla, kun uutena ostamani ranskalainen peli on temppuillut koko ajan, jatkuvia korjaamolla käyntejä vaikka takuusen asiat on menneetkin? Autolla ikää nyt n. 6 kk, onkos tänkin kohdalla paras pitoaika se 3 vuotta minimissään? Vai onko viisainta koettaa tässä kevään aikana vaihdatella toiseen uuteen autoon? Ei tätä piru vie kohta hermotkaan kestä.

        Itsellä samanlaiset kokemukset edellisestä autosta, jota pidin vajaan vuoden. Jatkuvasti jokin varotusvalo paloi mittaristossa. Huollossa auto seisoi vähän väliä. Paras hetki oli kun hain autoa ensimmäisestä "takuuhuollosta", ajoin viereiseen kauppaan ostoksille ja kun starttasin auton lähtiessäni niin taas moottorin vikavalo paloi. Autoni oli saksalaista laatua tuolloin.
        Tiedän tunteen kun uusi auto ei toimi kunnolla. Itse ajattelin, että kyllä tämä varmaan on se viimeinen vika nyt, mutta aina tuli se seuraava.
        Uppoava laiva kannataa hylätä eikä hukkua sen mukana. Eli pistä vahinko kiertämään :)


      • on kauppias

        ei kauppias halpaan mene. Ne kyllä tietää, että kallis huolto tulossa ja renkaatkin lopussa ja hyvitys mnenee sen mukaan.


      • Nissanisti
        james_burton kirjoitti:

        Autoa kannattaa pitää vähintään 3 vuotta ja enintään 13 vuotta. Ruostekorjaukset tulevat vanhemmassa autossa melko kalliiksi ja autoliikkeen hyvityshinta 1-2 vuotiaasta autosta on lähes tulkoon sama kuin 3 vuotta pidetystäkin. Auto kannattaa vaihtaa aina ennen kalliita huoltoja ja renkaiden uusintaa, itse vaihdan ennen 60000 km rajaa, mutta ajankin alle 10000 km vuodessa. Ennen 100000 km:n rajaa ainakin suosittelen vaihtamaan.

        pikku hitsaus on halvempi kuin uuden auton merkkihuolto.


      • renkaat
        Ruostepallo kirjoitti:

        Kalliiksi tulee renkaiden vaihtaminen ostamalla uusi auto. Ihan totta, rengaskerran saa helpostikin 300 - 400 eurolla ja sillä ajaa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä. Eikä 100 ja 250 tuhannen kilometrin välillä yleensä muutakaan tarvitse vaihtaa kuin öljyt ja jokunen lamppu.

        Hienoa, että on olemassa kaltaisiasi, joilta saa ostaa halvalla erinomaisia vaihtoautoja. Sillä mielestäni juuri nuo 100 tkm ajetut ovat tässä suhteessa kaikkein parhaita.

        vaan koko paketti. Siis jos ostan uudet renkaat ei autoakaan viitsi heti vaihtaa jne...

        Jossain vaiheessa haluan kuitenkin uuden auton ja minusta em. kohta on siinä mielessä paras että minulle ei tule
        -uusien renkaitten ostoa
        -ison huollon maksua
        -2. katsastusta

        Annan mielelläni seuraavalle omistajalle ne halvat kilometrit. Jos haluaisin vain ajaa halvalla ajaisin aina käytetyllä. Minä haluan kuitenkin ajaa uudella mutta kohtuukustannuksilla.

        Ja jotta kohtuukustannukset olisivat mahdolliset pitää autoa valittaessa muistaa että arvonalennus on suurin menoerä. Ei siis kannata ostaa autoa jolle ei ole ottajia vähän käytettynä.


      • jammu
        Nissanisti kirjoitti:

        pikku hitsaus on halvempi kuin uuden auton merkkihuolto.

        auto ja mielipide on synkassa.

        Nissan on juuri oikea autoa sinulle. Pääset säästämään huolloista ja keskittymään hitsauksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4512
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3523
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3394
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3338
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2920
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2670
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2350
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2341
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2165
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe