Tietzen syndrooma?

luulosairas?

Kävin tänään lääkärissä,sillä luulin astmani äityneen tosi pahaksi. Oireina hengitysvaikeudet, kipu rinnassa ja pistävä kipu lapaluiden kohdalla vasemmalla selässä. Kipu erityisen kovaa,kun hengitti raskaammin.
Lääkäri totesi astman olevan "kunnossa" ja oli jo lähettämässä minua röntgeniin epäillen keuhkokuumetta. Hän päättikin vielä painella rintalastaa ja siitä löytyikin erityisen kipeä kohta.Diagnoosi Tietzen syndrooma. Rintalastan ja kylkiluun rustokohdan tulehdus. Sain samantien kortisonipiikin (kylläpäs sattui) ja lääkäri totesi, että tällä tämä hoituu ja takaisin töihin. Kipu tuntuu edelleen kovalta,pistosta muutama tunti-lähdin kotiin lepäämään,vaikkei saikkua tullutkaan,sillä hengitysvaikeudet ja kipu jatkuvat.Onko kellään kokemuksia? Mitä tulisi tehdä -jatkaa hammastapurren töitä - olenko luulosairas?Lääkäristä tämä oli "pikku juttu".......

6

4165

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiselle

mene uusiksi lääkärille ..toiselle tai yksityiselle!!

• luulosairas?

Hei!
        Kiitos toteamuksesta, mutta käyntini oli yksityisellä.....
        Otin jo yhteyden työterveyteen, ainakaan terveydenhoitajat eivät vaivasta mitään osanneet sanoa....nyt muutama päivä piikistä, eivätkä oireet hellitä.

• täydellinen.....

paraneminen kesti likí puoli vuotta. Siihen ei ole varsinaista hoitoa, tosin itse sain kortisonin sijaan pari viikkoisen tulehduskipulääkityksen, joka piti ottaa siis kuurimuotoisesti (reseptilääk.)

• Octobus

Itselläni ko. vaiva alkoi 4 vuotta sitten. Lähes aina kovemman rasituksen jälkeen rinta kipeytyy. Ainoa hoito, mikä on tepsinyt on juuri nuo kortisonipiikit, joita on pistetty sekä rintalastan rustoihin että solisluun alueella oleviin rustoihin. Oireet helpottavat muutaman päivän kuluessa pistoksista =) Vaiva pysyy poissa jos rasitusta ei ole liikaa. Parantaahan tätä vaivaa ei voi =(. Itselläni työ on niin fyysisesti raskasta, että olen ollut useasti poissa rintalastan kipeytymisen vuoksi. Yleensä lääkärit ovat kirjoittaneet vähintään 5 pv saikkua pistosten jälkeen, koska fyysistä rasitusta ei pistosten jälkeen suositella. Myös rintalastaan kohdistuvat venytysharjoitukset voivat auttaa vaivaan, jos niitä tekeeHETI kun pientäkin oiretta ilmaantuu. Jos rintalasta äityy kunnolla kipeäksi en itse ainakaan kärsi enää tehdä minkäänlaista ko. aluetta venyttävää liikettä. Jo farkkujen napitus on silloin lähews mahdotonta...
      Vaiva ei todellakaan ole mikään pikkujuttu. Monet vähättelevät sitä koska tietzen syndroomaa ei voida millään testillä todeta. Diagnosointi perustuu vain potilaan kertomukseen kivusta. Itselläni on alan vaihto edessä jos alkaa liian usein kipeytymään =( Pahimpina aikoina itselle on laitettu kortisonia 3 vkon välein 3 pistosta kerrallaan, mikä ei luuston kannalta ole todellakaan hyväksi. Pirullinen vaiva, muuta ei voi sanoa.

• luulosairas?

Hei!
        Kiitos viestistä.Vaikuttaako sairaus Sinulla hengistykseen, minulla on hengitysvaikeuksia ja ahdistava painon tunne.Minulla on perussairautena myös astma ja ensin epäilinkin astmani pahentuneen....toisin oli. Kivun lisäksi on voimakas painon tunne rinnassa ja vihlova kipu lapaluissa. Mitään fyysistä ei jaksa tehdä, rappujen kävelykin ottaa voimille....

• Octobus
        luulosairas? kirjoitti:

Hei!
        Kiitos viestistä.Vaikuttaako sairaus Sinulla hengistykseen, minulla on hengitysvaikeuksia ja ahdistava painon tunne.Minulla on perussairautena myös astma ja ensin epäilinkin astmani pahentuneen....toisin oli. Kivun lisäksi on voimakas painon tunne rinnassa ja vihlova kipu lapaluissa. Mitään fyysistä ei jaksa tehdä, rappujen kävelykin ottaa voimille....

Itselläni ei oikeastaan ole ollut hengitysvaikeuksia, joskin hengitys ehkä hieman työlästä kipeimpinä aikoina. Ilmeisesti hengitysvaikeudet kuuluvat sairauteen ja onhan sitä joskus luultu jopa sydäninfarktiksi kovan rintakivun vuoksi.
        Lapuluun alueen kovaa pistävää kipua on myös minulla. Ja yleensä niskat menevät täysin jumiin, koska tiedostamattani varon kaikkia rintaan vaikuttavia liikkeitä ja siitähän niskat ja hartiat eivät pidä.
        Kävin jossain vaiheessa myös fysioterapeutilla vaivan vuoksi ja sain jokusen liikkeen jota suositteli. Itse olen vaan ollut aika laiska niitä tekemään =( Myös yliliikkuvat nivelet edesauttavat vaivan syntymistä.
        Syksyllä olin noin kk:n työttömänä ja olin jo ehtinyt unohtaa koko vaivan. Yhden päivän työssäolon jälkeen se palasi taas mieleen. Kaksi viikkoa pystyin silloin töissä olemaan hampaat irvessä ja kipulääkkeiden voimalla. silloin kipu meni onneksi ohi ilman pistoksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33