Paholaisen huvilinna

Schuubertteli

Minun musiikillinen uudestisyntymiseni ja itsenäisyyteni koittanee vasta sitten kun olen italialaiesta oopperatraditiosta vapautuneena saanut käsiini vähintäänkin jo kauan kaipaamani Schubert-teinin Pahiken hupimaja-luonnontaikaoopperan, jonka alkusoittokin jo tekee syvän vaikutuksen paatuneeseen mieleeni puhdistavalla katharsiksela suloisin tunnejärkytyksin phtan mieleen alueelle heijstuneessa alitajunan maailmasta kumpuavassa äärimäien latautuneessa ja pakahtumiseen asti rintaa ja sydänalaa hekumallisesti raastavassa jännittyneen myrskyisässä kiihkossaan. linan juhliin ei ole tulllut kutsua, mutta kyllä tämä
sovittaa paljon sittä mitä elämä on jättänyt antamatta

5

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brahms

      Toivottavasti löydät tuon teoksen, mikäli se on sinun henkeäsi lähellä. Itse en osaisi kuvitella tilannetta, että minulta puuttuisi Mozartin Don Giovanni. Epäilemättä Schubert oli suuri säveltäjä ihmisäänelle - ja olenkin ihmetellyt, missä hänen oopperatuotantonsa on. Mikäli se on niin ansiokasta, mitä sinäkin vakuutat, luulisi sen nousseen suurempaan suosioon jo yleisesti. Tosin esimerkiksi Haydnin ja Vivaldinkin oopperoita on alettu nostaa esille vasta viime aikoina. Ehkäpä sama alkaa päteä myös Schubertin kohdalla. Täytyy kuitenkin muistaa, että Schubertin liedeissä on tarpeeksi kuunneltavaa kenelle tahansa, mutta itse olisin myös kiinnostunut jossain välissä perehtymään mihin tahansa näin suuren mestarin tuntemattomampaan tuotantoon, kuten esimerkiksi hänen oopperoihinsa.

      • oopperan ystävä

        Sitä minäkin toivon, sillä siinä määrin kaunista musiikkia Schubert on siihen tuhlannut, että jokaista säettä tekisi mieli hyväillä yhä uudelleen. Orkestraointi on originelliudessaan mannaa schubertiaanin musiikilliselle maulle, eikä schubert ole vailla näyttämölahjakkuuttakaan, joka tulee ilmi hyvin myös Taikaharppu melodraamassa, jossa pikemminkin mestarillinen orkesterin käsittely, jota jo aikalaiskritiikki kiitteli estottomasti karakterisoi draamallisia tapahtumia ja henkilöiden luonteenpiirteitä osuvasti, jopa liiankin seriöösiin sävyyn, vaikka näin sasdunomaisen kevyestä aiheesta kuin taikaharpussa kyse onkin hyvien ja pahojen voimien välissä taistelussa jossa Palmerinin taikaharpun sulosointujen taikavoima vie voiton tulen hengen Suturin mahdilta, jota schubert ilmentää ehkä liiankin sulokkain sävelvuodatuksin kohtauksen dramaattisiin aspekteihin nähden, mutta luo taitavalla ja vivahteikkaalla laidasta laitaankoko orkesterikoloristisen ja dynaamisen skaalan hallitula orkesterinkäytöllään uhkaavuudsta seesteiseen hellyyteen taikaharpun miljöölle luonteenomaisen atmosfäärin sadunomaisen supernaturalistisessa tunnelmassaan, joka ajalleme vieraassa melodraaman konteksissa ja pihtailevassa komiikassaan ovat pitäneet sen valitettavasti poissa repertoaarista, myös osin kadonneen puhutun dialogin takia melodraamojen välissä.


      • Anonyymi
        oopperan ystävä kirjoitti:

        Sitä minäkin toivon, sillä siinä määrin kaunista musiikkia Schubert on siihen tuhlannut, että jokaista säettä tekisi mieli hyväillä yhä uudelleen. Orkestraointi on originelliudessaan mannaa schubertiaanin musiikilliselle maulle, eikä schubert ole vailla näyttämölahjakkuuttakaan, joka tulee ilmi hyvin myös Taikaharppu melodraamassa, jossa pikemminkin mestarillinen orkesterin käsittely, jota jo aikalaiskritiikki kiitteli estottomasti karakterisoi draamallisia tapahtumia ja henkilöiden luonteenpiirteitä osuvasti, jopa liiankin seriöösiin sävyyn, vaikka näin sasdunomaisen kevyestä aiheesta kuin taikaharpussa kyse onkin hyvien ja pahojen voimien välissä taistelussa jossa Palmerinin taikaharpun sulosointujen taikavoima vie voiton tulen hengen Suturin mahdilta, jota schubert ilmentää ehkä liiankin sulokkain sävelvuodatuksin kohtauksen dramaattisiin aspekteihin nähden, mutta luo taitavalla ja vivahteikkaalla laidasta laitaankoko orkesterikoloristisen ja dynaamisen skaalan hallitula orkesterinkäytöllään uhkaavuudsta seesteiseen hellyyteen taikaharpun miljöölle luonteenomaisen atmosfäärin sadunomaisen supernaturalistisessa tunnelmassaan, joka ajalleme vieraassa melodraaman konteksissa ja pihtailevassa komiikassaan ovat pitäneet sen valitettavasti poissa repertoaarista, myös osin kadonneen puhutun dialogin takia melodraamojen välissä.

        Vaikka schubertin merkittävimmät oopperat tai näyttämöteokset ovatkin fierrabras, alfonso und estrella, die verschworenen, adrast, rosamunde musiikki, zauberharfe ja der vierjährige posten niin myös mm. zwillingsbruder, die freunde von salamanka ja jopa des teufels lustschloss (osittain kadonnut) ilahduttivat niiden ajoittaisesta heikommastakin keksinnästä huolimatta. Muita keskeneräisiä oopperoita Schubertilla on der graf von gleichen, der spiegewlritter, sakuntala, Fernando, die burgschaft, claudine von villa bella (osittain tuhoutunut).

        Schubertin vain 16 vuotiaana säveltämässä des teufels lustschloss oopperassa saattaa olla myös joitakin säveltäjänsä dramaattisimpiin kuuluvia ensemblekohtauksia (jolloin 1. kunnia ei kuuluisi der vierjährige postenille kuten john reed on väittänyt), resitatiiveja ja yksi kaunis kuorokohtaus schubertilaisessa tenhossaan lyyrisenä helmenä jotka voittavat innoituksessaan, tuoreessa keksinnässään ja draamallisessa voimassaan samanikäisen schubertin Mozart ja beethovenvaikutteisen esikoissinfoniankin joistakin varsinkin teoksen 1. näytökseen sijoittuvista keksinnältään heikommista numeroista huolimatta. Suuret merkittävät aariat puuttuvat lähes tyystin muutamaa vaikuttavaa oswaldin(?) ja luitgarden kuoroaariaa lukuunottamatta. Helmi ja oopperan tunnetuin numero lienee robertin juomalaulu jonka melodiaa hän myöhemmin käytti 5 sinfoniansa scherzon triossa. Tosin tuubiin ladatun teufels lustschlossin äänitys on niin tukkoinen että musiikista on välillä vaikea saada selvää tai sen kuulee osittain jopa väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka schubertin merkittävimmät oopperat tai näyttämöteokset ovatkin fierrabras, alfonso und estrella, die verschworenen, adrast, rosamunde musiikki, zauberharfe ja der vierjährige posten niin myös mm. zwillingsbruder, die freunde von salamanka ja jopa des teufels lustschloss (osittain kadonnut) ilahduttivat niiden ajoittaisesta heikommastakin keksinnästä huolimatta. Muita keskeneräisiä oopperoita Schubertilla on der graf von gleichen, der spiegewlritter, sakuntala, Fernando, die burgschaft, claudine von villa bella (osittain tuhoutunut).

        Schubertin vain 16 vuotiaana säveltämässä des teufels lustschloss oopperassa saattaa olla myös joitakin säveltäjänsä dramaattisimpiin kuuluvia ensemblekohtauksia (jolloin 1. kunnia ei kuuluisi der vierjährige postenille kuten john reed on väittänyt), resitatiiveja ja yksi kaunis kuorokohtaus schubertilaisessa tenhossaan lyyrisenä helmenä jotka voittavat innoituksessaan, tuoreessa keksinnässään ja draamallisessa voimassaan samanikäisen schubertin Mozart ja beethovenvaikutteisen esikoissinfoniankin joistakin varsinkin teoksen 1. näytökseen sijoittuvista keksinnältään heikommista numeroista huolimatta. Suuret merkittävät aariat puuttuvat lähes tyystin muutamaa vaikuttavaa oswaldin(?) ja luitgarden kuoroaariaa lukuunottamatta. Helmi ja oopperan tunnetuin numero lienee robertin juomalaulu jonka melodiaa hän myöhemmin käytti 5 sinfoniansa scherzon triossa. Tosin tuubiin ladatun teufels lustschlossin äänitys on niin tukkoinen että musiikista on välillä vaikea saada selvää tai sen kuulee osittain jopa väärin.

        Tässä kaksi lyhyttä tenoriaariaa schubertin kaksinäytöksisestä singspielistä die freude von salamanka. https://youtu.be/x91aECZ-OGQ


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4970
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      96
      2953
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2846
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2402
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      29
      2050
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1969
    7. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1570
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1501
    9. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1379
    10. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      17
      1315
    Aihe