Marino 8000

Louhu1

Olen ostamassa Marino 8000, vm 90, Volvo 200hv diesel. Olisi mukava kuulla käyttäjien kommentteja ko. veneestä. Niin hyviä kuin huonojakin!

24

18463

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haun ?

      Kirjotas tuohon yläpuolelle "Marino 8000" ja paina sitä HAE-nappia......

      • Hakisin itseni

        Hoitoon hae-napilla,paa siihen hakuun AMBULANCE ja soita saamaasi numeroon,kyllä se siitä.


    • 1992

      Valmistettu 1992, ollut minulla 1999 alkaen, ajettu 1100h samalla konella kun sun ehdokkaalla, ei mitään ongelmia; tietysti kaikki huollot tehty. Sopivuus riippuu sitä mihin veneesi sijoitat, miulla Saimaalla. Persaukiselle,kuten miulle, aivan paras vene pikku perheelle. Kulutus 23 solmun nopudella n.1l/mpk eli 23l/h , kivat tilat kolmelle, Saimaan myrskyille joka keliin sopiva. Jäistä jäihin veneillessä piti lämpäri vaihtaa minimaxista SAFIREEN, ja se on melkein parempi kuin vene. Jos haluat enemmän tietoa emeilaa osoiteeseen: [email protected]

      • louhu1

        Hei!

        Oliko sähköpostiosoitteesi oikein kun ELISA ilmoitti, että viestiäni ei välitetty sinulle?


      • Tristan.

        "Jos haluat enemmän tietoa emeilaa ..."

        Onkos Marinossa jotain sellaista katastrofaalista, jota ei kärsi näin julkisesti kertoa??


      • Persläpiä
        Tristan. kirjoitti:

        "Jos haluat enemmän tietoa emeilaa ..."

        Onkos Marinossa jotain sellaista katastrofaalista, jota ei kärsi näin julkisesti kertoa??

        joka keskusteluun riittää.


    • Marinon omistaja

      Itselläni oli Marino 8000 kesillä 2004-2005.Viime kesänä vaihdoin pelin saman tehtaan Barracuda Fly-malliin vm. 2001 tuplakoneilla teholtaan pikkasen alle 400 hepoa.
      Marino 8000 on hyvä retkivene.Peräkannen ratkaisu on 80-luvun tyylin mukainen,pienehkö ja avoin.Takahytti sanelee tietenkin ratkaisun rakenteen.Piippihyllyllä voi kyllä kahvit ja viinit,miksei konjakitkin,hörpätä.
      Vene toimii hyvin alle 10 m/s tuulilla,suuremmat puhurit ainakin avomerellä "hakkaavat" johtuen melko loivasta pohjamallista.Koneteho 200 hv on hiukan alakanttiin alakanttiin,jos kuormaat venettä.Itselläni oli 250 hepoa mustassa letukan seuraajassa ja tupladropit,vauhtia antoi sinkki tiukalla n. 33 knotsia.Pahin keli,missä Marinoin,oli keskellä Suomenlahtea,tuulta puuskissa 20 m/s,kuormaa riittävästi,meri kulki ylitse mutta kotia tultiin eikä suurempaa hätää ollut.Merisairaita oli kylläkin,mutta niitä on aina ja tulee olemaan kun merellä liikutaan.

      Tuolla 200 hevon voimalla kulku kevyellä kuormalla on siinä 24-27 knot max,mutta kuormankantokyky lastattaessa venettä on heikohko,koska plaaniin nousu vie aikaa.
      Samoin ainakin merellä pahassa kelissä raskaalla kuormalla, 6 henkeä ja Viron viinat,voima loppuu kesken.
      Kannattaa tarkistaa rungon jäykkärit,samoin tikkunatiivisteiden kunto.Jos veneellä on oltu pahassa kelissä useasti,huomaat ikkunoiden tiivistemassan välistä vuotaneen veden jäljet verhoilussa.Rungon jäykkäreitä on samoin katkeutunut,jos keliä on pitänyt,puhun nyt meren päällä liukuvista vehkeistä.Volvon ongelma on savutus,peräpeili tummuu mutta pesemällä persusta ja silloin tällöin lippua homma hoituu.

      Pyyntihinta varmaan on n. 50 kilosoiroa,sen se maksaa noin,jos on siisti.

      Tarkista vielä,ettei polttoainetankki tihku polttoaineletkujen yhteen luota ja samoin imutyhjennys,jonka pitää olla asennettuna veneeseen.Imutyhjennys on myös helppo asentaa itse septiin.Tein itse omaan Marinoon asennuksen eikä maksanut paljon.Asennussatsia voit myös ostaa suoraan tehtaalta,mutta sitten se maksaa vähän enemmin.

      Paketti on toimiva,arvonsa säilyttävä kokonaisuus.

      • Marinon omistaja

      • fly

        Vaihdoit sitten pienille sisävesille tarkoitettuun, omituisen pohjan omaavaan Marino Barracudaan. Pidä lujasti kiinni.


      • Marinon omistaja
        fly kirjoitti:

        Vaihdoit sitten pienille sisävesille tarkoitettuun, omituisen pohjan omaavaan Marino Barracudaan. Pidä lujasti kiinni.

        Kivaa on ollut,minkälainen vene sinulla on ?


      • Marinoon

      • Marino8000

      • puuttuu

      • Louhu1

      • Mutta millä veneellä
        puuttuu kirjoitti:

        Se merikelpoisuus puuttuu.
        Ei edes kehdata mainita, että se on c-luokkaa.

        Sinä asiantuntija merikelpoisesti veneilet ?


      • Niin tunnet luokkat
        puuttuu kirjoitti:

        Se merikelpoisuus puuttuu.
        Ei edes kehdata mainita, että se on c-luokkaa.

        Vuosikatsastus

        Vuosikatsastus tehdään joka vuosi veneen ollessa purjehdusvalmiina, jolloin tarkastaan turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja laitteet ja mahdolliset seuran painopistealueiksi määräämät kohdat.

        Katsastusluokkakohtaiset vaatimukset

        Veneet katsastetaan niiden rakenteen, varustuksen ja purjehdusalueen mukaan seuraaviin luokkiin:

        Katsastusluokka 1: Avomeri

        Avomeriolosuhteisiin rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia. Purjehdusalue kattaa Itämeren lahtineen, Pohjanmeren, Ruotsin, Norjan ja Kuolan niemimaan rannikot, Brittein saaret, Biskajan, Espanjan ja Portugalin rannikon sekä Välimeren (= Euroopan rannikkovedet ja Välimeri).

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu avomeriolosuhteisiin pitkille matkoille.

        Veneen tulee kestää ylimurtuvat aallot ja oltava itseoikaiseva suuristakin kallistumista monirunkoveneitä lukuun ottamatta. Rungon, kannen ja kajuutan on aukkoineen ja luukkuineen oltava riittävän vesitiivis kokonaisuus. Kulkuaukko avotilasta kajuuttaan tulee voida sulkea pääkannen tasolta, ja kaikki luukut on kiinnitettävä siten, että ne pysyvät kiinni veneessä mahdollisessa kaatumistilanteessakin. Kaikki aukot täytyy pystyä tarvittaessa sulkemaan. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.

        Moottoriveneet

        Veneet on tarkoitettu avomeriolosuhteisiin pitkille matkoille.

        Veneen on oltava täysin katettu, vahvasti rakennettu ja vesitiivis, ja sen rakenteiden on kestettävä ylimurtuvat aallot. Veneen tulee kestää suuretkin kallistumat. Kulkuaukot ja -ovet kansilta kajuuttoihin on voitava sulkea vesitiiviisti. Kynnyskorkeuden on oltava vähintään 200KPa mm. Umpireelingeissä on oltava vuotoportit. Ulkolaidoituksessa olevat ilma- tai muut aukot pakoputkea lukuun ottamatta on voitava sulkea vesitiiviisti, ja ilmaottoaukoissa on oltava vesiloukut. Veneessä on oltava vähintään 35 kW kulkukoneisto, joka ei saa olla perämoottori. Sisätiloista on oltava varapoistumistiet.

        Katsastusluokka 2: Rannikko

        Meriolosuhteisiin rannikon läheisyydessä rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia.

        Purjehdusalue kattaa Perämeren ja Suomenlahden, suotuisissa olosuhteissa Pohjois-Itämeren Hanko-Gotlanti –linjan länsipuolella, sekä Etelä-Itämeren linjan Öölanti-Bornholm-Rügen länsipuolella.

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu meriolosuhteisiin rannikkojen läheisyydessä.

        Veneen on oltava itseoikaiseva monirunkoveneitä lukuun ottamatta, ja kohtuullisen vesitiivis. Kulkuaukko kajuutasta avotilaan pitää voida sulkea pääkannen tasolta roisketiiviisti. Ilma- ja muut aukot on sijoitettava suojaiseen paikkaan ja niissä on oltava vesiloukut. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.

        Moottoriveneet

        Veneen on oltava katettu, vahvasti rakennettu ja vesitiivis. Kulkuaukot ja ovet kansilta kajuuttoihin on voitava sulkea kohtuullisen vesitiiviisti. Umpireelingeissä on oltava vuotoportit. Avotila ei saa ulottua pituuden keulimmaiselle kolmannekselle, eikä varalaidan korkeus saa olla alle 400 mm tai veneen kokonaispituus/17. Ulkolaidoitukseen tehtyjen ilma- tai muiden aukkojen on oltava rungon puolivälin perän puolella ja rakenteeltaan sellaiset, ettei vesi pääse sisään suurillakaan kallistumilla. Ilmanottoaukoissa on oltava vesiloukut. Perämoottorin ohjauskaapelien ja letkujen läpivientien on oltava tiiviit. Sisätiloista on oltava varapoistumistiet. Kynnyskorkeus vähintään 150 mm.

        Katsastusluokka 3: Saaristo

        Saaristoon ja sisävesille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet.

        Purjehdusalue kattaa Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeren, Suomenlahden perukan Viipurinlahdelle ja Saimaan kanavan, sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu saaristo-olosuhteisiin ja sisävesistöihin.

        Veneen rakenteiden pitää olla siten toteutettu, ettei niistä aiheudu veneen uppoamisvaaraa. Istuinkaukalon ei tarvitse olla itsetyhjentyvä, mutta se on suositeltavaa.

        Moottoriveneet

        Veneen on oltava rakenteeltaan saaristokäyttöön soveltuva kajuutallinen tai HT-vene, jossa on yöpymismahdollisuus. Yöpymistilat pitää voida sulkea sade- tai roiskevesitiiviiksi kuomulla tai jollain muulla menetelmällä. Ulkolaidoitukseen tehtyjen ilma- ja muiden aukkojen on oltava rungon puolivälin perän puolella ja siten sijoitettuja, ettei vesi pääse niistä sisätiloihin. Perämoottorikaivon on oltava rakenteeltaan sellainen, ettei vesi pääse sieltä veneeseen. Kaapeli- ja letkuläpivientien on oltava tiiviit.

        Katsastusluokka 4: Suojaiset vesialueet

        Suojaisille vesialueille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, sekä valvotuissa olosuhteissa tapahtuvien purjehdustapahtumien veneet.


        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu suojaisille vesialueille tai veneilytapahtumiin, esim. ratapurjehduskilpailuihin, joissa on jatkuva valvonta ja pelastusvalmius.

        Moottoriveneet

        Veneen on rakenteeltaan, asennuksiltaan ja kunnoltaan suojaisille vesialueille soveltuva. Vene voi olla HT-, tuulilasi- tai avovene.

        1.1 RUNGON JA RAKENTEIDEN KUNTO

        Veneen rungon täytyy rakenteeltaan ja kunnoltaan kestää käytettävällä vesialueella esiintyvät olosuhteet. Rakenteissa ei saa olla sellaisia murtumia, hankautumia, lahovikoja tai syöpymiä, jotka oleellisesti heikentävät rakenteita tai päästävät kosteutta niihin. Mahdolliset karilleajo- ja muut vauriot on korjattava asiantuntevasti ja huolellisesti.

        Mitä vaaditaan – mitä sallitaan

        1-luokissa edellytetään veneeltä jo alkujaankin normaalia suurempaa lujuutta ja tiiviyttä. Rungon, kannen ja ylärakenteiden tulee olla lujat, ylimurtuvan aallon kestävät sekä tiiviit. Aalto tarkoittaa tässä yhteydessä aaltoa itseään eikä aallon aiheuttamia roiskeita. 1-luokissa on rakenteen lujuuden ja tiiviyden oltava moitteeton. Normaalia, turvallisuuteen vaikuttamatonta kulumaa voidaan toki sallia.

        2-luokissa katsastus kohdistuu pääasiassa runkoon ja vedenalaisiin osiin. Luokkiin voidaan hyväksyä rakennustavaltaan tavanomaisia veneitä ilman lujuutta koskevia epäilyjä, kunhan lujuus ei huomattavasti ole alentunut alkuperäisestä. 2-luokissa, voidaan vähäisiä virheitä sallia, mikäli nämä eivät oleellisesti vaaranna turvallisuutta katsastusluokan mukaisessa käytössä. Ota veneen nopeus ja tai kölimuoto huomioon arvioinnissa: liukuvene ja eväkölivene rasittuvat pohjasta huomattavasti enemmän kuin uppoumavene tai pitkäkölinen purjevene.

        3-luokissa arvioidaan tarvittava lujuus veneen nopeuden mukaan. Veneeltä on edellytettävä sitä parempaa kuntoa mitä lähempänä moottorin teho on suurinta suunniteltua.



        Veneen hoito ja huolto

        Kaikki veneet vaativat hoitoa ja huoltoa. Seuraavassa on lueteltu tärkeimmät, veneenomistajan usein itsensä tekemät huoltotoimenpiteet:

        Syyshuolto

        * takilan alasrikaus, veneen nosto,
        * pohjan pesu ja huolto, mahdollisten kölivaurioiden korjaus, potkurin huolto
        * moottorin huolto, öljynvaihto, suodatinten tyhjennys tai vaihto, jäähdytysjärjestelmän suojaus, vesipumpun huolto, moottoritilan puhdistus. Dieselmoottoreiden polttoainesäiliö kannattaa yleensä pitää täytenä kondenssiveden estämiseksi, mutta on varmistauduttava, että polttoaine on talvilaatua. Kesälaatu parafinoituu helposti pakkasella.
        * sähköjärjestelmän (myös lamput) huolto ja suojaus, akkujen huolto ja talvisäilytys
        * makeavesijärjestelmän ja pumppujen, venttilien ym tyhjennys, vesi-wc:n puhdistus ja tyhjennys ja kaikkien pakkassuojaus
        * lieden, lämmittimen, vinssien yms. huolto
        * takilan huolto ja talvisäilytys
        * veneen tyhjennys (homevaara), mahdollisen talvilämmityksen asennus
        * veneen kattaminen niin, että ilma kiertää eikä lumi kuormita katetta eikä venettä



        Talvella ulkona säilytettyä venettä on hyvä pitää silmällä mahdollisten vaurioiden torjumiseksi.

        Keväthuolto

        * katteen purku ja säilytys, veneen pesu ja puhdistus
        * maalaukset ja lakkaukset, vahaaminen
        * pohjan kunnostus
        * moottorin koekäyttö
        * takilan kunnostus
        * vesillelasku ja rikaus.

        Perushuolto

        Veneet tulisi noin 10 vuoden väliajoin perushuoltaa, joka olisi helpointa tehdä sisätiloissa, ts. saada vene hallisäilytykseen. Perushuollon ajankohtaa arvioitaessa on syytä ottaa huomioon erityisesti lujitemuoviveneissä pinnoituksen uusimistarve, tai mahdollinen lasikuituruton korjaaminen. Perushuollossa tulisi venettä purkaa mahdollisimman paljon, jolloin piilossa olleet kulumat ja vauriot paljastuvat, sekä tarvittaessa korvata kuluneet osat uusilla. Samalla myös kaikki tiivisteet tulevat vaihdetuiksi. Moottorin perushuollossa tulisi tarvittaessa käyttää ammattitaitoista asentajaa. Myös kaikki irrotettavat laitteet tulisi tarvittaessa viedä ammattitaitoiseen huoltoon. Näin pidennetään veneen käyttöikää sekä vähennetään odottamattomien vikojen todennäköisyyttä.

        1.2 Aukot ja niiden suljettavuus

        Pinta-alaltaan yli 18 dm2 ikkunoissa tarvitaan 1-luokassa myrskysuojukset, elleivät ikkunat ole lujuusmielessä osa runkoa. 2-

        luokassa suositellaan myrskysuojuksia.

        1.3 Materiaalin ja pinnoitteen kunto

        Pintakäsittelyn tulee kyetä säilyttämään aineen lujuusominaisuudet. Ulkonäköseikat eivät vaikuta katsastukseen. Vähäiset naarmut ym. sallitaan.

        1.4 Köli ja peräsin

        Kölin ja peräsimen kiinnitysten pitää olla ehjät. Kölipulteissa ei saa olla merkittäviä ruostevaurioita. Peräsinevän kiinnityksen pitää olla kunnossa eikä peräsinakselin laakeroinnissa saa olla suurta väljyyttä. Omistajan huomio on kiinnitettävä asiaan.

        1.5 Ohjausjärjestelmät

        Ohjaamosta tai ohjailupaikasta on oltava hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Sen pitäisi olla veneen keskellä tai oikealla puolella.

        Ohjausjärjestelmän tasapainotuksella on ehkäistävä ohjauskulman suureneminen ohjauspyörästä irtipäästettäessä. Kauko-ohjatuissa järjestelmissä on oltava peräsinrajoittimet, ja niissä on peräsinakseliin voitava järjestää suora varaohjaus.

        Ohjauspulpetin ja -järjestelmän on kestettävä ohjausvoimien lisäksi ne voimat, jotka ohjaaja aiheuttaa veneen odottamattomien liikkeiden takia.

        1.6 Vetolaitteiston, akselin ja potkurin kunto

        Potkurin akselin on oltava suora ja ehjä eikä siinä saa olla mainittavia syöpymiä. Erityisesti vannasputken, kiinnityslaippojen, laakereiden sekä murrosnivelien kuntoon on kiinnitettävä huomiota. Potkurin akselin laakeroinnissa ei saa olla liikaa välystä. Potkurissa ei saa olla mainittavia syöpymiä eikä suuria muotovirheitä. Vetolaitteiden tiivistekumien sekä vetoakselin ja pakoputken paljekumien on oltava ehjät ja joustavat. Ne tulisi vaihtaa valmistajan ohjeen mukaisesti.

        Syöpyvää terästä olevat akselit (potkuri ja peräsin) tulee vetää ulos tarkastusta varten. Arimmat kohdat löytyvät potkurin läheltä sekä laakereiden molemmin puolin. Kierteiden, kiilauran, kiilan sekä kartiopinnan syöpymättömyys on myös syytä tarkastaa.

        1.7 Runkoläpiviennit, Sulkuventiilit ja putkistot

        Pohjaläpiviennit ovat Itämeren alueella yleensä vesijohtokalusteita eli messinkiseoksesta tehtyjä. Valtamerille tarkoitetuissa veneissä käytetään pronssiseoksia korroosioherkkyyden vähentämiseksi. Myös muoviset, venekäyttöön tarkoitetut hyväksytään. Läpiviennin ja pohjan välissä käytetään tiivisteenä veteen liukenematonta joustavuutensa säilyttävää ainetta (esim. Sikaflex, EI SILIKONI!). Sulkuventtiileiden tulisi olla ns. yksiotepalloventtiileitä, jotka ovat nopeita käyttää eivätkä juutu.

        1.8 Kaiteet, kädensijat ja kiinnityshelat

        Kaiteet ja kädensijat

        Purjeveneissä käytetään kaidemitoitusta seuraavasti:

        Veneen pituus > 8,5 m

        Jännitetyt, kaksiköytiset suojakaiteet, joista ylin on vähintään 0,6 metrin korkeudella kannesta. Kaidetolppien väli enintään 2,5 metriä.

        Veneen pituus < 8,5 m

        Jännitetty, yksiköytinen suojakaide vähintään 0,45 metrin korkeudella kannesta. Kaidetolppien väli enintään 2 metriä.

        Ylimmän kaiteen on oltava vaijeria tai lujuudeltaan vastaavaa ainetta, esimerkiksi synteettistä liinaa. Liinan tulee kestää hankausta. Keula- ja peräkehien tulee olla kaiteiden korkuiset ja rakenteeltaan suojakaiteita vastaavat. Keulakehä saa olla edestä avoin. Aukon koko enintään 360 mm. 1- ja 2-luokkiin suositellaan suljettavaa keulakehää.

        Myös vastaavan turvallisuuden antavat muut kaidejärjestelyt, esim. kiinteät metalliset tai puiset suojakaiteet hyväksytään.

        Purjeveneissä tarvitaan kannella tukevasti kiinnitetyt tartuntakaiteet turvallista kansityöskentelyä varten. Turvaköyden kiinnittämistä varten tarvitaan istumalaatikossa, mastolla ja keulassa kiinnityshelat tai muut sopivat turvaköyden kiinnityspisteet.

        1-luokassa tulee kannella olla juoksuvaijerit ("elämänlangat"), tai riittävästi kiinnityspisteitä turvavaljaita (-köyttä) varten.

        Moottoriveneissä on kaiteiden ja kädensijojen oltava tukevasti rakenteisiin kiinnitettyjä ja siten sijoitettuja, että ne antavat hyvän tuen kansilla liikuttaessa ja työskenneltäessä. Kannet suositellaan varustettavaksi liukuestein.

        Helojen kiinnityksen täsmällisyys kokeillaan käsivoimin. Liitoksissa ei saa esiintyä liikettä. Mikäli hela on liikkunut rasituksen alaisena, on tästä usein jäljet näkyvissä helan kiinnityskohdan ympärillä. Kyseessä saattaa olla vain millimetrin tai vähäisempikin liike. Löysä kiinnitys saattaa rasitettuna pettää. Tavoitteena on, että hela on kiinteästi kiinni. Kiinnitysruuvien kunto ja lukitus todetaan silmämääräisesti.

        Veneen sisällä tarvitaan riittävästi kädensijoja turvallista liikkumista varten meriolosuhteissa. Pyöristetyt kalusteiden kulmat vähentävät loukkaantumisriskiä.

        Lieden yhteyteen tarvitaan käyttäjää varten 1- ja 2-luokissa turvavyö.

        Kiinnityshelat

        Köysien kiinnitysknaapien pitää olla riittävän suuret ja luotettavasti kiinnitetyt. Köysiohjaimia suositellaan rasitusten vähentämiseksi.

        Moottoriveneisiin tulisi keulaan asentaa tukeva hela, joka kestää aluksen hinaamisen huonoissakin olosuhteissa

        1.9 Painavien esineiden kiinnitys

        1- ja 2-luokassa tulee kajuutan kaikkien säilytystilojen olla sellaiset, että niihin sijoitetut esineet pysyvät paikoillaan kovassakin merenkäynnissä, ja kaikki laatikot ja ovet pysyvät kiinni suurissa kallistuksissa. Kaikissa luokissa on painavat esineet kiinnitettävä siten, etteivät ne pääse vaaraa aiheuttavasti liikkumaan merenkäynnissä.

        1.10 Makeavesijärjestelmät

        Makeavesijärjestelmiin luetaan tässä yhteydessä myös talousvetenä käytettävä merivesijärjestelmä. Makeavesijärjestelmän pääosat ovat säiliö(t), putkisto ja pumput.

        Makeavesisäiliöiden koko vaihtelee veneen käyttötarkoituksesta riippuen. Suuret makeavesimäärät (>200 l) jaetaan yleensä useampiin säiliöihin. Pienissä järjestelmissä käytetään käsipumppua, suuremmissa sähköpumppua ja painevettä. Putkisto on yleensä kudosvahvisteista muovia.

        Merivesijärjestelmät käyttävät suoraan yleensä jalkapumpulla merestä otettua raakavettä makean veden säästämiseksi.

        Vesisäiliöt

        Vesisäiliöt on kiinnitettävä tukevasti. Kiinteästi asennetut vesisäiliöt ja niiden putkistot tulee voida tarvittaessa tyhjentää ja puhdistaa.

        Järjestelmien huolto vaatii syksyisin säiliöiden, pumppujen ja putkistojen tyhjentämistä ja mahdollisesti myös desinfioimista. Käsittelemätön vesi jättää helposti säiliöön vaikeitakin suolistoinfektioita aiheuttavan bakteerikannan, jonka vuoksi veneessä olisi hyvä olla juomaveden desinfiointiaineita. Seisonut merivesi pilaantuu pumpuissa.


      • Joten lue tämä
        puuttuu kirjoitti:

        Se merikelpoisuus puuttuu.
        Ei edes kehdata mainita, että se on c-luokkaa.

        Vuosikatsastus

        Vuosikatsastus tehdään joka vuosi veneen ollessa purjehdusvalmiina, jolloin tarkastaan turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja laitteet ja mahdolliset seuran painopistealueiksi määräämät kohdat.

        Katsastusluokkakohtaiset vaatimukset

        Veneet katsastetaan niiden rakenteen, varustuksen ja purjehdusalueen mukaan seuraaviin luokkiin:

        Katsastusluokka 1: Avomeri

        Avomeriolosuhteisiin rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia. Purjehdusalue kattaa Itämeren lahtineen, Pohjanmeren, Ruotsin, Norjan ja Kuolan niemimaan rannikot, Brittein saaret, Biskajan, Espanjan ja Portugalin rannikon sekä Välimeren (= Euroopan rannikkovedet ja Välimeri).

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu avomeriolosuhteisiin pitkille matkoille.

        Veneen tulee kestää ylimurtuvat aallot ja oltava itseoikaiseva suuristakin kallistumista monirunkoveneitä lukuun ottamatta. Rungon, kannen ja kajuutan on aukkoineen ja luukkuineen oltava riittävän vesitiivis kokonaisuus. Kulkuaukko avotilasta kajuuttaan tulee voida sulkea pääkannen tasolta, ja kaikki luukut on kiinnitettävä siten, että ne pysyvät kiinni veneessä mahdollisessa kaatumistilanteessakin. Kaikki aukot täytyy pystyä tarvittaessa sulkemaan. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.

        Moottoriveneet

        Veneet on tarkoitettu avomeriolosuhteisiin pitkille matkoille.

        Veneen on oltava täysin katettu, vahvasti rakennettu ja vesitiivis, ja sen rakenteiden on kestettävä ylimurtuvat aallot. Veneen tulee kestää suuretkin kallistumat. Kulkuaukot ja -ovet kansilta kajuuttoihin on voitava sulkea vesitiiviisti. Kynnyskorkeuden on oltava vähintään 200KPa mm. Umpireelingeissä on oltava vuotoportit. Ulkolaidoituksessa olevat ilma- tai muut aukot pakoputkea lukuun ottamatta on voitava sulkea vesitiiviisti, ja ilmaottoaukoissa on oltava vesiloukut. Veneessä on oltava vähintään 35 kW kulkukoneisto, joka ei saa olla perämoottori. Sisätiloista on oltava varapoistumistiet.

        Katsastusluokka 2: Rannikko

        Meriolosuhteisiin rannikon läheisyydessä rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, jotka pystyvät olemaan tarvittavan omavaraisia.

        Purjehdusalue kattaa Perämeren ja Suomenlahden, suotuisissa olosuhteissa Pohjois-Itämeren Hanko-Gotlanti –linjan länsipuolella, sekä Etelä-Itämeren linjan Öölanti-Bornholm-Rügen länsipuolella.

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu meriolosuhteisiin rannikkojen läheisyydessä.

        Veneen on oltava itseoikaiseva monirunkoveneitä lukuun ottamatta, ja kohtuullisen vesitiivis. Kulkuaukko kajuutasta avotilaan pitää voida sulkea pääkannen tasolta roisketiiviisti. Ilma- ja muut aukot on sijoitettava suojaiseen paikkaan ja niissä on oltava vesiloukut. Istuinkaukalon tulee olla nopeasti itsetyhjentyvä.

        Moottoriveneet

        Veneen on oltava katettu, vahvasti rakennettu ja vesitiivis. Kulkuaukot ja ovet kansilta kajuuttoihin on voitava sulkea kohtuullisen vesitiiviisti. Umpireelingeissä on oltava vuotoportit. Avotila ei saa ulottua pituuden keulimmaiselle kolmannekselle, eikä varalaidan korkeus saa olla alle 400 mm tai veneen kokonaispituus/17. Ulkolaidoitukseen tehtyjen ilma- tai muiden aukkojen on oltava rungon puolivälin perän puolella ja rakenteeltaan sellaiset, ettei vesi pääse sisään suurillakaan kallistumilla. Ilmanottoaukoissa on oltava vesiloukut. Perämoottorin ohjauskaapelien ja letkujen läpivientien on oltava tiiviit. Sisätiloista on oltava varapoistumistiet. Kynnyskorkeus vähintään 150 mm.

        Katsastusluokka 3: Saaristo

        Saaristoon ja sisävesille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet.

        Purjehdusalue kattaa Suomen rannikot, järvet, Ahvenanmeren, Suomenlahden perukan Viipurinlahdelle ja Saimaan kanavan, sekä suotuisissa olosuhteissa Merenkurkun ja välin Helsinki-Tallinna.

        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu saaristo-olosuhteisiin ja sisävesistöihin.

        Veneen rakenteiden pitää olla siten toteutettu, ettei niistä aiheudu veneen uppoamisvaaraa. Istuinkaukalon ei tarvitse olla itsetyhjentyvä, mutta se on suositeltavaa.

        Moottoriveneet

        Veneen on oltava rakenteeltaan saaristokäyttöön soveltuva kajuutallinen tai HT-vene, jossa on yöpymismahdollisuus. Yöpymistilat pitää voida sulkea sade- tai roiskevesitiiviiksi kuomulla tai jollain muulla menetelmällä. Ulkolaidoitukseen tehtyjen ilma- ja muiden aukkojen on oltava rungon puolivälin perän puolella ja siten sijoitettuja, ettei vesi pääse niistä sisätiloihin. Perämoottorikaivon on oltava rakenteeltaan sellainen, ettei vesi pääse sieltä veneeseen. Kaapeli- ja letkuläpivientien on oltava tiiviit.

        Katsastusluokka 4: Suojaiset vesialueet

        Suojaisille vesialueille rakenteeltaan ja kunnoltaan soveltuvat veneet, sekä valvotuissa olosuhteissa tapahtuvien purjehdustapahtumien veneet.


        Purjeveneet

        Veneet on tarkoitettu suojaisille vesialueille tai veneilytapahtumiin, esim. ratapurjehduskilpailuihin, joissa on jatkuva valvonta ja pelastusvalmius.

        Moottoriveneet

        Veneen on rakenteeltaan, asennuksiltaan ja kunnoltaan suojaisille vesialueille soveltuva. Vene voi olla HT-, tuulilasi- tai avovene.

        1.1 RUNGON JA RAKENTEIDEN KUNTO

        Veneen rungon täytyy rakenteeltaan ja kunnoltaan kestää käytettävällä vesialueella esiintyvät olosuhteet. Rakenteissa ei saa olla sellaisia murtumia, hankautumia, lahovikoja tai syöpymiä, jotka oleellisesti heikentävät rakenteita tai päästävät kosteutta niihin. Mahdolliset karilleajo- ja muut vauriot on korjattava asiantuntevasti ja huolellisesti.

        Mitä vaaditaan – mitä sallitaan

        1-luokissa edellytetään veneeltä jo alkujaankin normaalia suurempaa lujuutta ja tiiviyttä. Rungon, kannen ja ylärakenteiden tulee olla lujat, ylimurtuvan aallon kestävät sekä tiiviit. Aalto tarkoittaa tässä yhteydessä aaltoa itseään eikä aallon aiheuttamia roiskeita. 1-luokissa on rakenteen lujuuden ja tiiviyden oltava moitteeton. Normaalia, turvallisuuteen vaikuttamatonta kulumaa voidaan toki sallia.

        2-luokissa katsastus kohdistuu pääasiassa runkoon ja vedenalaisiin osiin. Luokkiin voidaan hyväksyä rakennustavaltaan tavanomaisia veneitä ilman lujuutta koskevia epäilyjä, kunhan lujuus ei huomattavasti ole alentunut alkuperäisestä. 2-luokissa, voidaan vähäisiä virheitä sallia, mikäli nämä eivät oleellisesti vaaranna turvallisuutta katsastusluokan mukaisessa käytössä. Ota veneen nopeus ja tai kölimuoto huomioon arvioinnissa: liukuvene ja eväkölivene rasittuvat pohjasta huomattavasti enemmän kuin uppoumavene tai pitkäkölinen purjevene.

        3-luokissa arvioidaan tarvittava lujuus veneen nopeuden mukaan. Veneeltä on edellytettävä sitä parempaa kuntoa mitä lähempänä moottorin teho on suurinta suunniteltua.



        Veneen hoito ja huolto

        Kaikki veneet vaativat hoitoa ja huoltoa. Seuraavassa on lueteltu tärkeimmät, veneenomistajan usein itsensä tekemät huoltotoimenpiteet:

        Syyshuolto

        * takilan alasrikaus, veneen nosto,
        * pohjan pesu ja huolto, mahdollisten kölivaurioiden korjaus, potkurin huolto
        * moottorin huolto, öljynvaihto, suodatinten tyhjennys tai vaihto, jäähdytysjärjestelmän suojaus, vesipumpun huolto, moottoritilan puhdistus. Dieselmoottoreiden polttoainesäiliö kannattaa yleensä pitää täytenä kondenssiveden estämiseksi, mutta on varmistauduttava, että polttoaine on talvilaatua. Kesälaatu parafinoituu helposti pakkasella.
        * sähköjärjestelmän (myös lamput) huolto ja suojaus, akkujen huolto ja talvisäilytys
        * makeavesijärjestelmän ja pumppujen, venttilien ym tyhjennys, vesi-wc:n puhdistus ja tyhjennys ja kaikkien pakkassuojaus
        * lieden, lämmittimen, vinssien yms. huolto
        * takilan huolto ja talvisäilytys
        * veneen tyhjennys (homevaara), mahdollisen talvilämmityksen asennus
        * veneen kattaminen niin, että ilma kiertää eikä lumi kuormita katetta eikä venettä



        Talvella ulkona säilytettyä venettä on hyvä pitää silmällä mahdollisten vaurioiden torjumiseksi.

        Keväthuolto

        * katteen purku ja säilytys, veneen pesu ja puhdistus
        * maalaukset ja lakkaukset, vahaaminen
        * pohjan kunnostus
        * moottorin koekäyttö
        * takilan kunnostus
        * vesillelasku ja rikaus.

        Perushuolto

        Veneet tulisi noin 10 vuoden väliajoin perushuoltaa, joka olisi helpointa tehdä sisätiloissa, ts. saada vene hallisäilytykseen. Perushuollon ajankohtaa arvioitaessa on syytä ottaa huomioon erityisesti lujitemuoviveneissä pinnoituksen uusimistarve, tai mahdollinen lasikuituruton korjaaminen. Perushuollossa tulisi venettä purkaa mahdollisimman paljon, jolloin piilossa olleet kulumat ja vauriot paljastuvat, sekä tarvittaessa korvata kuluneet osat uusilla. Samalla myös kaikki tiivisteet tulevat vaihdetuiksi. Moottorin perushuollossa tulisi tarvittaessa käyttää ammattitaitoista asentajaa. Myös kaikki irrotettavat laitteet tulisi tarvittaessa viedä ammattitaitoiseen huoltoon. Näin pidennetään veneen käyttöikää sekä vähennetään odottamattomien vikojen todennäköisyyttä.

        1.2 Aukot ja niiden suljettavuus

        Pinta-alaltaan yli 18 dm2 ikkunoissa tarvitaan 1-luokassa myrskysuojukset, elleivät ikkunat ole lujuusmielessä osa runkoa. 2-

        luokassa suositellaan myrskysuojuksia.

        1.3 Materiaalin ja pinnoitteen kunto

        Pintakäsittelyn tulee kyetä säilyttämään aineen lujuusominaisuudet. Ulkonäköseikat eivät vaikuta katsastukseen. Vähäiset naarmut ym. sallitaan.

        1.4 Köli ja peräsin

        Kölin ja peräsimen kiinnitysten pitää olla ehjät. Kölipulteissa ei saa olla merkittäviä ruostevaurioita. Peräsinevän kiinnityksen pitää olla kunnossa eikä peräsinakselin laakeroinnissa saa olla suurta väljyyttä. Omistajan huomio on kiinnitettävä asiaan.

        1.5 Ohjausjärjestelmät

        Ohjaamosta tai ohjailupaikasta on oltava hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Sen pitäisi olla veneen keskellä tai oikealla puolella.

        Ohjausjärjestelmän tasapainotuksella on ehkäistävä ohjauskulman suureneminen ohjauspyörästä irtipäästettäessä. Kauko-ohjatuissa järjestelmissä on oltava peräsinrajoittimet, ja niissä on peräsinakseliin voitava järjestää suora varaohjaus.

        Ohjauspulpetin ja -järjestelmän on kestettävä ohjausvoimien lisäksi ne voimat, jotka ohjaaja aiheuttaa veneen odottamattomien liikkeiden takia.

        1.6 Vetolaitteiston, akselin ja potkurin kunto

        Potkurin akselin on oltava suora ja ehjä eikä siinä saa olla mainittavia syöpymiä. Erityisesti vannasputken, kiinnityslaippojen, laakereiden sekä murrosnivelien kuntoon on kiinnitettävä huomiota. Potkurin akselin laakeroinnissa ei saa olla liikaa välystä. Potkurissa ei saa olla mainittavia syöpymiä eikä suuria muotovirheitä. Vetolaitteiden tiivistekumien sekä vetoakselin ja pakoputken paljekumien on oltava ehjät ja joustavat. Ne tulisi vaihtaa valmistajan ohjeen mukaisesti.

        Syöpyvää terästä olevat akselit (potkuri ja peräsin) tulee vetää ulos tarkastusta varten. Arimmat kohdat löytyvät potkurin läheltä sekä laakereiden molemmin puolin. Kierteiden, kiilauran, kiilan sekä kartiopinnan syöpymättömyys on myös syytä tarkastaa.

        1.7 Runkoläpiviennit, Sulkuventiilit ja putkistot

        Pohjaläpiviennit ovat Itämeren alueella yleensä vesijohtokalusteita eli messinkiseoksesta tehtyjä. Valtamerille tarkoitetuissa veneissä käytetään pronssiseoksia korroosioherkkyyden vähentämiseksi. Myös muoviset, venekäyttöön tarkoitetut hyväksytään. Läpiviennin ja pohjan välissä käytetään tiivisteenä veteen liukenematonta joustavuutensa säilyttävää ainetta (esim. Sikaflex, EI SILIKONI!). Sulkuventtiileiden tulisi olla ns. yksiotepalloventtiileitä, jotka ovat nopeita käyttää eivätkä juutu.

        1.8 Kaiteet, kädensijat ja kiinnityshelat

        Kaiteet ja kädensijat

        Purjeveneissä käytetään kaidemitoitusta seuraavasti:

        Veneen pituus > 8,5 m

        Jännitetyt, kaksiköytiset suojakaiteet, joista ylin on vähintään 0,6 metrin korkeudella kannesta. Kaidetolppien väli enintään 2,5 metriä.

        Veneen pituus < 8,5 m

        Jännitetty, yksiköytinen suojakaide vähintään 0,45 metrin korkeudella kannesta. Kaidetolppien väli enintään 2 metriä.

        Ylimmän kaiteen on oltava vaijeria tai lujuudeltaan vastaavaa ainetta, esimerkiksi synteettistä liinaa. Liinan tulee kestää hankausta. Keula- ja peräkehien tulee olla kaiteiden korkuiset ja rakenteeltaan suojakaiteita vastaavat. Keulakehä saa olla edestä avoin. Aukon koko enintään 360 mm. 1- ja 2-luokkiin suositellaan suljettavaa keulakehää.

        Myös vastaavan turvallisuuden antavat muut kaidejärjestelyt, esim. kiinteät metalliset tai puiset suojakaiteet hyväksytään.

        Purjeveneissä tarvitaan kannella tukevasti kiinnitetyt tartuntakaiteet turvallista kansityöskentelyä varten. Turvaköyden kiinnittämistä varten tarvitaan istumalaatikossa, mastolla ja keulassa kiinnityshelat tai muut sopivat turvaköyden kiinnityspisteet.

        1-luokassa tulee kannella olla juoksuvaijerit ("elämänlangat"), tai riittävästi kiinnityspisteitä turvavaljaita (-köyttä) varten.

        Moottoriveneissä on kaiteiden ja kädensijojen oltava tukevasti rakenteisiin kiinnitettyjä ja siten sijoitettuja, että ne antavat hyvän tuen kansilla liikuttaessa ja työskenneltäessä. Kannet suositellaan varustettavaksi liukuestein.

        Helojen kiinnityksen täsmällisyys kokeillaan käsivoimin. Liitoksissa ei saa esiintyä liikettä. Mikäli hela on liikkunut rasituksen alaisena, on tästä usein jäljet näkyvissä helan kiinnityskohdan ympärillä. Kyseessä saattaa olla vain millimetrin tai vähäisempikin liike. Löysä kiinnitys saattaa rasitettuna pettää. Tavoitteena on, että hela on kiinteästi kiinni. Kiinnitysruuvien kunto ja lukitus todetaan silmämääräisesti.

        Veneen sisällä tarvitaan riittävästi kädensijoja turvallista liikkumista varten meriolosuhteissa. Pyöristetyt kalusteiden kulmat vähentävät loukkaantumisriskiä.

        Lieden yhteyteen tarvitaan käyttäjää varten 1- ja 2-luokissa turvavyö.

        Kiinnityshelat

        Köysien kiinnitysknaapien pitää olla riittävän suuret ja luotettavasti kiinnitetyt. Köysiohjaimia suositellaan rasitusten vähentämiseksi.

        Moottoriveneisiin tulisi keulaan asentaa tukeva hela, joka kestää aluksen hinaamisen huonoissakin olosuhteissa

        1.9 Painavien esineiden kiinnitys

        1- ja 2-luokassa tulee kajuutan kaikkien säilytystilojen olla sellaiset, että niihin sijoitetut esineet pysyvät paikoillaan kovassakin merenkäynnissä, ja kaikki laatikot ja ovet pysyvät kiinni suurissa kallistuksissa. Kaikissa luokissa on painavat esineet kiinnitettävä siten, etteivät ne pääse vaaraa aiheuttavasti liikkumaan merenkäynnissä.

        1.10 Makeavesijärjestelmät

        Makeavesijärjestelmiin luetaan tässä yhteydessä myös talousvetenä käytettävä merivesijärjestelmä. Makeavesijärjestelmän pääosat ovat säiliö(t), putkisto ja pumput.

        Makeavesisäiliöiden koko vaihtelee veneen käyttötarkoituksesta riippuen. Suuret makeavesimäärät (>200 l) jaetaan yleensä useampiin säiliöihin. Pienissä järjestelmissä käytetään käsipumppua, suuremmissa sähköpumppua ja painevettä. Putkisto on yleensä kudosvahvisteista muovia.

        Merivesijärjestelmät käyttävät suoraan yleensä jalkapumpulla merestä otettua raakavettä makean veden säästämiseksi.

        Vesisäiliöt

        Vesisäiliöt on kiinnitettävä tukevasti. Kiinteästi asennetut vesisäiliöt ja niiden putkistot tulee voida tarvittaessa tyhjentää ja puhdistaa.

        Järjestelmien huolto vaatii syksyisin säiliöiden, pumppujen ja putkistojen tyhjentämistä ja mahdollisesti myös desinfioimista. Käsittelemätön vesi jättää helposti säiliöön vaikeitakin suolistoinfektioita aiheuttavan bakteerikannan, jonka vuoksi veneessä olisi hyvä olla juomaveden desinfiointiaineita. Seisonut merivesi pilaantuu pumpuissa.


      • tainut
        puuttuu kirjoitti:

        Se merikelpoisuus puuttuu.
        Ei edes kehdata mainita, että se on c-luokkaa.

        jäädä elämässäsi asioita vaille. Yksi asia on
        kokemuksia Marino Barracudasta. Hieno vene, eikä
        sen runkomuodossa ole mitään ihmeellistä, toimii
        hyvin kovallakin kelillä.


      • TeoriaPellejä
        puuttuu kirjoitti:

        Se merikelpoisuus puuttuu.
        Ei edes kehdata mainita, että se on c-luokkaa.

        Luokitukset on mitä on ja veneen ostaja/omistaja tietää itse mihin vesistöön ja millaiseen käyttöön ja keleihin venettä on hankkimassa ja käyttämässä.
        Ja katsastuksetkaaan eivät ole pakollisia, eikä mihinkään veneseuraan/kerhoon ole pakko kuullua. Teoriapellejen hommia.
        KIPPARIn vastuu on jakamaton ! Siis venneen kippari aina itse vastaa siitä, että vene on varusteltu ensiksikin lain ja asetusten vaatimalla tavalla ja sitten lisäksi sen mukaan missä vesistössä ja millaisilla keleillä liikkutaan. Jos ei näitä ymmärrä, niin tuskin sitten ymmärtää käyttää niitä vapaaehtoisessa katsastuksessa vaadittavia varusteitakaan. Ja lisäksi kipparihan aina itse arvioi ja seuraa säätiedotuksia mihin keliin aluksensa tunkee, ei siinä paljon vapaaehtoiset katsastukset auta.
        Ja kaiken lisäksi vielä keskustelun aloittaja halusi tietoja/kokemuksia 8000:sta eikä mitän teoriapellen esitelmää vapaaehtoisesta katsastuksesta.


    • jukka

      Moikka!
      Hieno vene ja tilat kohtalaisen hyvät. Meillä oli v. 89 vene jossa Mrcruiserin 180 hv diesel. Moottori oli parhaat päivät nähnyt vaikka oli vain ajettu noin 600 h, teho oli hukassa ja viimeisenä vuonna ilmeni aika paha savutus ongelma myös. Jos tässä tulevaisuudessa tulee hankkittua isompaa venettä niin kyllä se 8 tonninen taas olisi. Yksi vielä hyvä puoli oli kun omassa veneessä oli keulapotkuri myös, voisin kuvitella että aika vaikea kääntää venettä ilman sitä.

    • Wepa

      Ostin syksyllä lähes vastaavan paketin. Valmistusvuosi -89 ja käyttöönotto -90. Mulla sama Volvon aqad41 200hv 290duopropilla. Minusta täysin riittävästi tehoa 8000:een, huippunopeus gps:n mukaan n. 30s. Sopiva matkavauhti asettuu 20-25s välille, ehkä n.22s. Hyvät tilat sisällä, ulkosalla vähempi. Kuitenkin matkakäytössä painottaisin itse noita sisätiloja, mahtuu oleskelemaan tavaroineen päivineen. Pohjan v-kulma ei kovin jyrkkä ole, kovemmassa vastakelissä joutuu tiputtamaan nopeutta ettei leegot irtoais. Yksin ajellessa voi tuulisella kelillä kiinnittyminen esim peräpoijupaikalle olla hankalaa, ohjaajan paikalta on pitkä ja kivinen tie uimatasolle. Keulakin pitäis saada kiinni ennen kuin tuuli vie. Tota en vielä ole ehtinyt kokeilemaan, melko myöhään syksyllä veneen hain. Joku 15h kerkesin koeajaa ennen ylösottoa, tähän mennessä olen pakettiin tyytyväinen. Ihan mielenkiinnosta, paljonko veneestä on pyynti?

    • Ukko PEKKA

      On tullu ajeltua kyseisellä veneellä melua on ja punkka polttaa persettä.seuraava veneenin olikin sitten Arcus tosi hyvä verrattuna marinoon.nykyään ei enää ole kiire mihinkään ja vene on finnsportti 720DL. Jos tosiaan haluat liukuvaa venettä kannattaa miettiä käytännöllisyyttä ja Marinossahan on korkea takatuhto ja MONESSA MUUSSA SE HEMMETIN HYVÄ KAUKALO.

    • M8000

      Itselläni myös tuore tuttavuus Marino 8000. Muutama kuukausi on keritty kokeilemaan, hyvää sanottavaa löytyy paljon mm.sisätiloista (jotka ei tosin ole niin hienot kun
      http://kotisivu.mtv3.fi/marino8000/
      sivuilla) ja ne saa ison kiitoksen. Ajo ominaisuudet ovat sitten makuasia V-pohjahan on loiva, joten plussaa, että menee helpolla, mutta toisaalta aallokossa kova. Matkavauhdin pystyy kyllä säätämään 13-25 solmun välille ei ole taloudellinen koko alueella, mutta mahdollista kuitenkin.
      Miinuksena on, jo mainittu, "kivinen"tie ruorilta uimatason kautta keulaan, yksin.
      Omani on ensimmäisiä malleja ja yllätykseni oli, ettei keulaan saakaan 3h:n punkkaa, eikä tosin ruokapöytääkään saa vuoteeksi.. onko se kaikissa näin?
      Alkuperäinen spriiliesi taitaa lähteä ja tilanne kaasukäyttöinen olisi mielessä, mutta mihin pullo ankkuriboksiinko?
      Onko muuten ankkuriboksi kaikissa lahoavaa tavaraa? Jähdytysvesi kiertoinen lämppäri tuntuu varsin tehottomalta?
      Suurin plussa on takasänky ei mikään patjojen palasista koottu punkka vaan kunnon sänky!
      Saako Marinon tehtailta muuten enään mitään näihin vanhoihin malleihin?
      Minulle saa myös postitella suoraan osoitteeseen [email protected]
      -Kesää odotellessa

      • Louhu1

        Kiitos vielä kaikille vastanneille! Erityisesti Ripolle.
        Kauppoja ei tullut mutta edelleen olen kiinnostunut 8-tonnisesta.
        Löysin mielenkiintoisen myynti-ilmoituksen Ruotsista, http://www.annonsborsen.se/baatar-3/marino-8000-161035.html . Onko kellään kokemusta vastaavasta Suomessa. Eli 8-tonnisen perä on madallettu ja siitä on tehty avotila?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe